Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 09:37

Citaat:
6 oktober 2025
Hordes mensen naar hei om wolf en welpen: ‘Mensen denken dat het hier een dierentuin is’

‘Kanonnen, daar zal je hem hebben!’ Met een verrekijker om de nek en de hond tussen de benen turen twee vrouwen op de Veluwe in de verte naar een wolf en welpen. De dieren staan volop in de schijnwerpers.
Stip, de hond, begint zachtjes te piepen. Zijn baasje kijkt gespannen in de verte. Het is het vaste wandelrondje voor Esther en Irene (achternamen bij de redactie bekend). Ze komen uit Ede en hebben vandaag speciaal de verrekijker meegenomen om te speuren op de Planken Wambuis. En ze zijn bepaald niet de enigen. De wolf is gespot, en dat trekt veel belangstellenden.

Bruut verstoord

De wolven – een groep van zo’n negen welpen en vier à vijf volwassen dieren – hebben een plek op het Edese natuurgebied uitgekozen als kraamkamer. Maar wel één die drukbezet is: op bijna elke meter staat wel iemand met een verrekijker of camera.

„Ik heb er echt geen goed woord voor over, voor wat zij daar doen,” vertelde boswachter Frank Theunissen vrijdag nog tegen De Gelderlander. De doorgang van rustgebied naar rustgebied voor de wolvenwelpen zou bruut verstoord worden door ‘asociale’ fotografen. Daarom zette de boswachter een deel van het wandel- en fietspad af.

https://www.gelderlander.nl/ede/hordes- ... ook.com%2F

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1BTxQy ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:14

Ik hoop dat dat soort mensen bij de lurven gegrepen worden door die wolven.
Sorry.

Ben inmiddels echt zo ontzettend blij met een stal voor mijn paard 's nachts. Maar helaas is dat gewoon niet overal mogelijk, het is natuurlijk van de zotte dat we andere dieren moeten opsluiten omdat die wolf zo'n verheerlijkte status heeft. Beest is helemaal niet meer waard dan al die duizenden schapen en andere dieren die al slachtoffer geworden zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:34

tienus63 schreef:
Is dat dit fragment?
[ Video ]

Ik heb het fragment 2x volledig bekeken en zie / hoor niets over wolf en das?

@susan,

Weet je zeker dat het voorbij kwam in dit interview?

Op welk tijdstip in dit fragment moet ik kijken?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:00

Het is inderdaad makkelijk roepen dat je je dieren ‘s nachts veilig op stal moet zetten. Die discussie is ook al eindeloos gevoerd. De mogelijkheid is er simpelweg niet altijd. Omdat het niet mág, omdat je je dier(en) niet in eigen beheer hebt en geen invloed hebt op de afrastering of huisvesting en ga nog maar even door.
Onze opa staat in een rusthuis. Hartstikke mooi plekje in een fijne kudde. Inloopstal, hij kan zelf bepalen of hij buiten of binnen staat. Ideaal voor een astmatisch pony’tje met artrose. Maar geen wolfwerende omheining, waarvan iedereen inmiddels weet dat ze niet werken behalve onze experts, en wij hebben ook geen invloed daarop. Het is daar overigens ook helemaal niet te doen, zoveel omheinen. In Soest kan het wel, maar dat is ook niet vergelijkbaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:38

Captain schreef:
Sorry.

Erg OT, sorry. Maar ik vind het zo leuk om de uitdrukking 'bij de lurven grijpen' weer eens tegen te komen; dat was vroeger bij ons thuis een gevleugelde uitdrukking en ik hoor hem vrijwel nooit meer.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:46

mysa schreef:
Captain schreef:
Sorry.

Erg OT, sorry. Maar ik vind het zo leuk om de uitdrukking 'bij de lurven grijpen' weer eens tegen te komen; dat was vroeger bij ons thuis een gevleugelde uitdrukking en ik hoor hem vrijwel nooit meer.

Daar horen de kladden dan ook bij :+ :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:59

Little_Gift schreef:
Ik volg wintu hierin.

Ja het moet kunnen dat ze veilig buiten lopen. Ja het is idioterie.
Ja het is totaal tegen natuurlijk.

MAAR het is wel hoe het er heden voor staat en je primaire taak als dierenhouder is nog steeds je dieren veilig houden en als dat dan moet door de 's nachts veilig binnen te zetten, dan is dat zo.

De wolf is er nu eenmaal en als eigenaar kan je je dier beschermen door ze binnen te zetten 's nachts.
Alles beter dan ze opengereten aantreffen 's ochtends.
Degenen die dat niet doen, die spelen bewust Russische roulette met hun dieren hun leven.

En ja er worden ook aanvallen overdag gepleegd maar ze 's nachts tenminste al veilig zetten, voorkomt een heel deel van het risico.
Je kunt niet alles uitsluiten maar je kunt wel het meest cruciale moment voorkomen.

Dit dus... al hang je alleen maar bewegingssensors op, je zal zelf toch alles willen doen wat in je macht ligt om je dieren te beschermen.

Ondertussen even gespiekt bij de grote voorstander van paarden 24/7 buiten houden: Paard Natuurlijk. Wat me opvalt is dat er geen woord gerept wordt over de wolf, of het voorkomen van aanvallen door wolven. Nog steeds valt er te lezen dat paarden in de wei horen, en niet op stal.
Dus ik dacht: zullen wel randstedelijke groendenkers wezen, bleek contactadres op Oude Pekela te staan. Dus wie weet loopt daar op een dag ook een wolf te bewijzen dat paarden 24/7 buiten toch niet in alle gevallen zo heilzaam is voor paarden...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:10

tienus63 schreef:
Citaat:
6 oktober 2025
Hordes mensen naar hei om wolf en welpen: ‘Mensen denken dat het hier een dierentuin is’

‘Kanonnen, daar zal je hem hebben!’ Met een verrekijker om de nek en de hond tussen de benen turen twee vrouwen op de Veluwe in de verte naar een wolf en welpen. De dieren staan volop in de schijnwerpers.
Stip, de hond, begint zachtjes te piepen. Zijn baasje kijkt gespannen in de verte. Het is het vaste wandelrondje voor Esther en Irene (achternamen bij de redactie bekend). Ze komen uit Ede en hebben vandaag speciaal de verrekijker meegenomen om te speuren op de Planken Wambuis. En ze zijn bepaald niet de enigen. De wolf is gespot, en dat trekt veel belangstellenden.

Bruut verstoord

De wolven – een groep van zo’n negen welpen en vier à vijf volwassen dieren – hebben een plek op het Edese natuurgebied uitgekozen als kraamkamer. Maar wel één die drukbezet is: op bijna elke meter staat wel iemand met een verrekijker of camera.

„Ik heb er echt geen goed woord voor over, voor wat zij daar doen,” vertelde boswachter Frank Theunissen vrijdag nog tegen De Gelderlander. De doorgang van rustgebied naar rustgebied voor de wolvenwelpen zou bruut verstoord worden door ‘asociale’ fotografen. Daarom zette de boswachter een deel van het wandel- en fietspad af.

https://www.gelderlander.nl/ede/hordes- ... ook.com%2F

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1BTxQy ... tid=wwXIfr

Maar even hoor, hij zette een deel van het voet- en fietspad af. Niet dat ik enig asociaal gedrag wil goedpraten maar kunnen we het ook even hebben over hoe apart het is dat je struikelt over de "doodsbange" wolven? Op een voet- en fietspad dus niet precies in het uitgestorven midden ofzo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:14

MairiMacBran schreef:
Het is inderdaad makkelijk roepen dat je je dieren ‘s nachts veilig op stal moet zetten. Die discussie is ook al eindeloos gevoerd. De mogelijkheid is er simpelweg niet altijd. Omdat het niet mág, omdat je je dier(en) niet in eigen beheer hebt en geen invloed hebt op de afrastering of huisvesting en ga nog maar even door.
Onze opa staat in een rusthuis. Hartstikke mooi plekje in een fijne kudde. Inloopstal, hij kan zelf bepalen of hij buiten of binnen staat. Ideaal voor een astmatisch pony’tje met artrose. Maar geen wolfwerende omheining, waarvan iedereen inmiddels weet dat ze niet werken behalve onze experts, en wij hebben ook geen invloed daarop. Het is daar overigens ook helemaal niet te doen, zoveel omheinen. In Soest kan het wel, maar dat is ook niet vergelijkbaar.

Nee, dat is je kop in het zand steken. Het is al een poosje vijf voor twaalf en je dieren onbeschermd laten staan omdat jij vindt dat je dieren zo graag buiten staan of het aanpassen van je omheining toch geen zoden aan de dijk zet, is je verstoppen voor de werkelijkheid. Het is je plicht er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat je dieren zo veilig mogelijk staan. Invloed heb je altijd, je kunt een astmatisch artrose pony’tje ook laten hemelen in plaats van levend te laten verscheuren door een wolf. Hoe hard het ook klinkt, het is tijd!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 12:15

‼️Op dit moment is het twijfelachtig of het om een wolf gaat.
Bronnen in de omgeving zeggen dat er een herdershond is aangereden‼️
tienus63 schreef:
Wolf verongelukt Emmer Compascuum Dr
Citaat:
Emmer-compascuum/ Ter apel Drenthe/ Groningen
06-10-2025

Wolf aangereden tussen Ter apel en Emmer-compascuum. Meer info momenteel nog niet bekend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B7tvw ... tid=wwXIfr

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:15

MairiMacBran schreef:

Bij Rusthuis de Paardenkamp in Soest gaan ze 11km. aan wolfwerende omheining zetten. Die wordt 1.20 m. hoog. Nou ik vrees dat dat VEEL te laag is! Daar springt zelfs een kleine hond zo overheen.Ze hebben nu ook de lidmaatschaps-donatiekosten iets moeten verhogen (van 25 naar 30 euro per jaar) om het allemaal te kunnen betalen. Ik zit niet in het bestuur daar maar vraag me wel af of de overheid die zo graag wolven wil hier geen subsidie voor kan geven?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:16

Maar een omheining aanpassen zét geen zoden aan de dijk. Waarom zou je dan? Je kunt toch beter 1 draadje hebben waar ze doorheen kunnen en dan nog een kans hebben dan ze opsluiten in iets waar de wolf wel in kan maar de prooidieren niet uit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:20

ik kan echt zo boos worden over de opmerkingen hier dat de veehouder z'n dieren maar moet beschermen, anders eigen schuld. Ben er inmiddels achter dat de kosten voor onze 10 hectare op zo'n 100.000 euro ligt, minus in het meest positieve geval 50% subsidie. Dan hebben we het over een gaas omheining.
Dan hebben we het verder niet over hoe 10 hectare omheind eruit ziet (of het mag weet ik ook niet) maar dan nog verder voor onze situatie het praktische deel. Dan moeten we de koeien 's nachts op stal doen, want iedereen weet dat die wolven een wolfwerende omheining niet wolfwerend vinden. Dat betekent dan voor we beide naar ons werk vertrekken de koeien naar buiten doen, het zijn geen melkkoeien dus dat gaat in een soort galopperende kudde. Dat wordt denk ik dan uiterlijk 5 uur 's ochtends opstaan en dat buitenzetten moet ook nog in verschillende groepen (jongvee, volwassen koeien met stier en een groep die niet bij de stier mogen). Iedere avond weer binnenhalen voor het donker is, dus eventuele privé uitjes kunnen in het weekend na het buiten laten en voor het binnen zetten. 's avonds binnenhalen lukt sowieso niet als ze in weides staan waar genoeg gras staat, dan krijg je ze niet mee (ze zijn niet aan een halster of hoorns te leiden). Dan komt nog het volgende probleem, we hebben niet genoeg voer voorraad om ze 365 dagen per jaar op stal te voeren. Onze stal is ook niet ingericht op grote kalveren, ze drinken ook nog bij hun moeders dus dan moeten we de hele meute maar los door elkaar laten lopen?
Maar goed, als onze dieren gepakt worden, dan ligt het aan ons, want wij willen niet anders
Word er gewoon moedeloos van

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:25

Je kunt er moedeloos van worden, maar de wolf gaat niet meer weg. Dit is al jaren aan de gang en het wordt van kwaad tot erger.
Je kunt ervoor kiezen niets te doen, maar accepteer dan ook dat er andere meningen zijn waarbij gezegd wordt dat het een plicht is je dier te beschermen. De wolven zijn niet ineens uit de lucht komen vallen. Je bent niet de enigste die met dit probleem zit opgescheept.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:26

anjali schreef:
MairiMacBran schreef:

Bij Rusthuis de Paardenkamp in Soest gaan ze 11km. aan wolfwerende omheining zetten. Die wordt 1.20 m. hoog. Nou ik vrees dat dat VEEL te laag is! Daar springt zelfs een kleine hond zo overheen.Ze hebben nu ook de lidmaatschaps-donatiekosten iets moeten verhogen (van 25 naar 30 euro per jaar) om het allemaal te kunnen betalen. Ik zit niet in het bestuur daar maar vraag me wel af of de overheid die zo graag wolven wil hier geen subsidie voor kan geven?

Als ze dan toch willen investeren raad ik persoonlijk een extra draad aan nog 20 centimeter hoger.

Wordt zowat een vesting/hengstenweide dan, op 1.40.

Ook dat zal uiteindelijk een keer te doen zijn voor wolven, maar waarschijnlijk toch moeilijker en pas over enige tijd wanneer alle simpeler te bereiken vee op is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:27

Kinke schreef:
ik kan echt zo boos worden over de opmerkingen hier dat de veehouder z'n dieren maar moet beschermen, anders eigen schuld. Ben er inmiddels achter dat de kosten voor onze 10 hectare op zo'n 100.000 euro ligt, minus in het meest positieve geval 50% subsidie. Dan hebben we het over een gaas omheining.
Dan hebben we het verder niet over hoe 10 hectare omheind eruit ziet (of het mag weet ik ook niet) maar dan nog verder voor onze situatie het praktische deel. Dan moeten we de koeien 's nachts op stal doen, want iedereen weet dat die wolven een wolfwerende omheining niet wolfwerend vinden. Dat betekent dan voor we beide naar ons werk vertrekken de koeien naar buiten doen, het zijn geen melkkoeien dus dat gaat in een soort galopperende kudde. Dat wordt denk ik dan uiterlijk 5 uur 's ochtends opstaan en dat buitenzetten moet ook nog in verschillende groepen (jongvee, volwassen koeien met stier en een groep die niet bij de stier mogen). Iedere avond weer binnenhalen voor het donker is, dus eventuele privé uitjes kunnen in het weekend na het buiten laten en voor het binnen zetten. 's avonds binnenhalen lukt sowieso niet als ze in weides staan waar genoeg gras staat, dan krijg je ze niet mee (ze zijn niet aan een halster of hoorns te leiden). Dan komt nog het volgende probleem, we hebben niet genoeg voer voorraad om ze 365 dagen per jaar op stal te voeren. Onze stal is ook niet ingericht op grote kalveren, ze drinken ook nog bij hun moeders dus dan moeten we de hele meute maar los door elkaar laten lopen?
Maar goed, als onze dieren gepakt worden, dan ligt het aan ons, want wij willen niet anders

Onmogelijke rotsituatie vat dat zo ongeveer samen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:28

Kaja schreef:
Je kunt er moedeloos van worden, maar de wolf gaat niet meer weg. Dit is al jaren aan de gang en het wordt van kwaad tot erger.
Je kunt ervoor kiezen niets te doen, maar accepteer dan ook dat er andere meningen zijn waarbij gezegd wordt dat het een plicht is je dier te beschermen. De wolven zijn niet ineens uit de lucht komen vallen. Je bent niet de enigste die met dit probleem zit opgescheept.

Maar vertel mij dan wat wij kunnen doen?
omdat wij niet de enigen zijn die met dit probleem zitten maakt het dat onze eigen schuld?
En hoezo gaat die wolf niet meer weg, dat probleem is in het verleden al eerder opgelost. Dat is wat nu ook weer moet gebeuren

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:32

Kaja schreef:

Ik ben fysiek beperkt.
De overheid verplicht mij 500 meter te rennen.

Leuk bedacht, maar ik kàn het niet.
En nu?

Dat is ongeveer de situatie voor sommige hobbyveehouders en proffesionele veehouders.

Wolven moeten schuw blijven.
Dat kan alleen met fatsoenlijk beheer.
In oostenrijk staan ze op hum kop voor een wolf die 3 keer bij vee in de buurt geweest is.
Daar komt vergunning voor.
Binnen een week of 3 is die wolf daadwerkelijk afgeschoten.

-vee is veiliger
-betreffende wolf geeft brutalere genen niet door, en zo heb je ook enig invloed op de toekomstige populatie wolven.

Als immers alleen de echt schuwe die wegblijven bij mensen en vee zich voortplanten heb je in de toekomst een gemiddeld schuwere populatie dan wanneer de brutale veepakkende wolven zich ongestoord kunnen voortplanten...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:34

Ik geloof ook dat de wolf wel weer weg gaat. Het zijn er sowieso veel te veel, dat is duidelijk. En dat gaat heus wel aangepakt worden in de toekomst. Het loopt de spuigaten uit. En als niveau 7 echt slachtoffers maakt zal er toch wel worden ingegrepen. Het duurt hier alleen wat langer dan in andere landen...

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:36

Ik vind ook dat je niet zomdaar dierenhouders kunt aanspreken op 'gebrekkige zorg'. Aantal redenen:

- wolf rukt sneller op dan we aan kunnen passen.
- informatieverstrekking is niet goed genoeg - niet alle dierhouders weten dat wolven huishouden en welke schade ze kunnen doen.
- inzichten over WWR veranderen continue en zullen blijven veranderen schat ik in gezien de aanvallen die achter de huidige rasters zijn (kijk alleen maar wat er hier in dit topic is gemeld laatste dagen). Moeten we nu blauwe lintjes erbij? Hoe hoog? Hoeveel stroom?
- subsidie is ook niet duidelijk/genoeg/snel genoeg. Volgens mij las ik dat voor paarden WWR niet verplicht is volgens Bij12 (al kan ik me vergissen).
- er wordt te makkelijk gezegd dat WWR afdoende is, en makkelijk (genoeg) te realiseren. Zoals alleen al hier gemeld wordt is dat niet overal haalbaar, praktisch en/of financieel.

Ik vind het victim-blaming en dat er veel te veel moet wijken voor de wolf. Al jaren wordt er over dierenwelzijn gepraat. Ook door PvdD, die dagelijkse weidegang voor paarden wil (https://www.partijvoordedieren.nl/onze- ... denbesluit). Dieren in veehouderij moeten "vrij naar buiten kunnen" (https://www.partijvoordedieren.nl/onze- ... aan-dieren).

Hoe gaat dat samen?

Eenzelfde discussie kunnen we hebben over biodiversiteit. De wolf zou fantastisch bijdragen aan biodiversiteit, maar ik moet echt maar zien dat of dat zo is. Onderzoek op vele plekken laat juist het tegenovergestelde zien. Door decimeren van wilde grazers groeit bos totaal dicht, zullen heide, open landschappen, graslanden etc verdwijnen. Juist plekken die enorm bijdragen aan de biodiversiteit in NL.

Er moet nu, m.i., veel te veel wijken voor een wolf. Zowel agrarisch als natuurlijk. De politiek is traag, ondertussen vermeerdert en verspreidt de wolf zich razendsnel....

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:38

Kaja schreef:
MairiMacBran schreef:

Nee, dat is je kop in het zand steken. Het is al een poosje vijf voor twaalf en je dieren onbeschermd laten staan omdat jij vindt dat je dieren zo graag buiten staan of het aanpassen van je omheining toch geen zoden aan de dijk zet, is je verstoppen voor de werkelijkheid. Het is je plicht er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat je dieren zo veilig mogelijk staan. Invloed heb je altijd, je kunt een astmatisch artrose pony’tje ook laten hemelen in plaats van levend te laten verscheuren door een wolf. Hoe hard het ook klinkt, het is tijd!

Heb je over het hoofd gezien dat onze pony in een rusthuis staat en ik dus géén invloed heb op welke omheining dan ook? Dat er vrijwel geen rusthuizen te vinden zijn met een wolfwerende omheining? In Soest gaan ze nu bezig ja, maar als ik hem daar had willen hebben had ik hem minstens een jaar of 10 geleden op de wachtlijst moeten zetten en toen hadden we hem nog niet eens.
Die pony is met veel buiten en lekker bewegen nog hartstikke fit. Ik geloof niet dat ik een dierenarts zover krijg om hem in te slapen. Het is nog niet zíj́n tijd in ieder geval.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:42

Kinke schreef:

Voor veehouders is het zéker een ellende, en ja, de wettige rasters blijken onvoldoende. In het buitenland, ik dacht Tsjechië, zijn inmiddels stressmeters in gebruik: bij verhoogde hartslag van het dier dat de meter draagt, kan er een alarm afgaan en/of lichtflitsen rond de omheining plus herrie in de hoop wolven af te schrikken. Of een alarm af te laten gaan bij de eigenaar. Ik ben in mijn commentaar uitgegaan van particulieren, die willens en wetens nog niet eens probéren maatregelen te treffen.

Ik vind wel dat de overheid onderzoek naar alternatieve beveiligingsmethodes moet aanmoedigen, verder is in Overijssel vooralsnog een nulstand voor wilde zwijnen. Dus minder natuurlijke prooi voor de wolf, en dan zijn landbouwhuisdieren sneller de dupe. Ik vind dat de Provincie veehouders in de steek laat. Al die aandacht voor een afrastering, die niet eens altijd werkt, terwijl er mogelijk nog andere dingen te bedenken zijn. Het blauwe lint schijnt ook te werken...
Een mooie klus voor Wageningen: vindt iets uit om vee te beschermen tegen de wolf...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:43

@kinke: binnen zetten heeft eigenlijk sowieso geen zin want wolven vallen niet alleen meer 's nachts aan, dus in de winter kun je dan net van 11 tot 3 werken om ze met donker binnen te hebben staan.

Maar ik vind het wel een dilemma; niemand wil zijn dieren nog levend maar half opgevreten vinden. Persoonlijk zou ik nooit over dat beeld heen komen.
Dus sluit ik ze 'nachts op stal maar loop in de donkere periodes wel meer kans op een aanval.
Maar als ik ze constant buiten laat hoeveel meer kans heb ik dan op een aanval??
Gaat het 10 jaar goed, 1 jaar of 1 maand ???

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:44

Simpel toch? Gewoon al je dieren in laten slapen. :j

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:46

Voor sommige lijkt het wellicht dat de wolf ineens oprukt. Wij zijn hier al járen mee bezig, aan het strijden om aan te geven dat dit compleet de verkeerde kant op gaat. Ik snap dat het voor sommige nu ineens een probleem wordt, maar je kunt je daar niet achter verschuilen. De wolf gaat niet weg.
Er is altijd iets wat je kunt doen en de huidige situatie laat nog altijd zien dat er teveel dieren onbeschermd buiten staan.