journee schreef:Dank je.

Dit is inderdaad mijn insteek. Juist door gekleurde bronnen te lezen en onderzoek te doen naar de kern van een verhaal kom je soms verbazingwekkende dingen tegen.
Maar je geeft deze linkjes in de context van uitleggen waarom Timmermans gedrag aangrenzend corruptie zou vertonen? Het is niet zo dat je een neutrale bron geeft en/of dan zegt "oh kijk hoe deze gekleurde bron ernaar kijkt, interessant hoe zij het verwoorden".
Je plaatst het alszijnde feiten, niet als beeld van hoe (extreem)rechts ernaar kijkt (of in ieder geval, zo komt het over). Je zegt "Corruptie vind ik inderdaad een groot woord, maar dat betekent zeker niet dat er helemaal niets aan de hand is. Hier wordt dit ook goed uitgelegd". Maar het is helemaal niet zo dat het
goed wordt uitgelegd. Niet de feiten/situatie/context die goed in de breedte wordt uitgelegd in ieder geval.
journee schreef:Tja, veel dingen kunnen flinke discussies opleveren. Vaak is het net hoe mensen de dingen zelf willen interpreteren. Bijvoorbeeld dat zwarte Piet een domme knecht zou zijn.
Maar wie heeft verzonnen dat zwarte Piet dom is? In een liedje zingen we notabene:"zich vergissen kan hij niet, alles ziet die slimme piet"?
Volgens mij is die zin een relatief moderne toevoeging toch?
Het 'domme knecht' gedeelte komt imo vrij duidelijk naar voren in de media die er over zwarte Piet zijn, en in oudere media des te meer. Ze worden (over het algemeen) in het Sinterklaasjournaal nu niet bepaald als slimme mensen neergezet (integendeel). Misschien dat het tegenwoordig wat afgezwakt wordt hoor, dat domme knecht gevoel, maar v/u vroeger zat dat er toch wel impliciet in.
Tegenwoordig is de kijk op Zwarte Piet wel iets anders hoor, maar de oorsprong en de (relatief recente) geschiedenis zijn niet mals en daarvan snap ik echt wel dat het mensen kwetst. De schmink en kledij zijn wel degelijk gerelateerd aan huidskleur/ras —pas relatief recent is dat steeds meer door de schoorsteen gekomen. Ik denk dat wij als Nederlanders ook een beetje oogkleppen op hebben omdat het natuurlijk wel echt een nostalgisch iets is, onderdeel van onze cultuur. Dus wat je zegt: het van verschillende kanten bekijken is belangrijk, maar daar hoort ook bij dat je met open blik kijkt naar waar zo'n fenomeen vandaan komt en waar het op gebaseerd is. Begrijpen waarom anderen die geschiedenis nog steeds prominent zien, al zien we het zelf tegenwoordig wellicht wat anders.
Maar goed, de ZP-discussie opstarten heeft niet zo veel zin in deze context gok ik.