Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:25

prompter schreef:
Je kan extreme bronnen prima lezen om er kennis van te nemen, maar imo niet om ze als absolute waarheid aan te nemen, ze zijn er om hun achterban te bedienen (die donaties doen zodat ze kunnen blijven bestaan), niet om onafhankelijke feiten te brengen.

En om de achterban te begrijpen kan je die bronnen lezen. Begrijpen is dus iets heel anders dan het ermee eens zijn of om het voor absolute waarheid aan te nemen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:26

Als het mensen diep kwetst, maakt mij die oorsprong helemaal niet meer uit. Dan kun je er gewoon mee stoppen. Het stierenvechten zal vast ook een prachtige historische oorsprong hebben. Maar dat maakt voor al die langzaam gedode stieren helemaal niets uit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:29

prompter schreef:
Je kan extreme bronnen prima lezen om er kennis van te nemen, maar imo niet om ze als absolute waarheid aan te nemen, ze zijn er om hun achterban te bedienen (die donaties doen zodat ze kunnen blijven bestaan), niet om onafhankelijke feiten te brengen.

Ik zou een bron nooit voor 100% waar aannemen, zonder meerdere feitelijke bewijzen. Maar ik ga een bron ook zeker niet als 100% onzin wegschuiven omdat de toon van een artikel niet met mijn eigen idee of mening overeen komt. De 'waarheid' is namelijk vaak veel genuanceerder. En soms is het ook goed om dingen zelf ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:30

Hm, het langzaam doden van dieren in vergelijk met (is dat een whatabboutisme) een 'voorstelling'.. ik weet niet of dat helemaal hetzelfde is. In mijn ogen niet :)

Daarmee zeg ik niet of ik voor of tegen zwarte piet ben, ik mis m verder niet ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:49

Het gaat helemaal niet om ZP.
Ze zijn voor het gezin met de man als hoofd en accepteren geen minderheden.
Maar verspreiden nepnieuws.

De excessen zijn mannen als Tate en Baudet...... die veel overeenkomsten hebben met dit soort clubs.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:19

prompter schreef:
Als het mensen diep kwetst, maakt mij die oorsprong helemaal niet meer uit. Dan kun je er gewoon mee stoppen. Het stierenvechten zal vast ook een prachtige historische oorsprong hebben. Maar dat maakt voor al die langzaam gedode stieren helemaal niets uit.

Maar wat is kwetsend aan zwarte Piet als de zwarte schmink niets huidskleur of met slavernij te maken heeft? Het is toch vreemd dat mensen iets wordt wijsgemaakt waardoor ze zich onrechtmatig gekwetst voelen?

Het enige waar je dan wat van kunt vinden is de aankleding van zwarte Piet, omdat dat met die tijd gerelateerd is, maar die kostuums zijn blijkbaar geen groot issue? Er worden nu ook mensen gekwetst omdat ze niet meer mogen schminken en hierdoor niet meer onherkenbaar zwarte Piet kunnen spelen. Maar dat is dan niet belangrijk?

Ik vind het belangrijk om dingen van verschillende kanten te bekijken. In de hele zwarte pieten discussies werden bij zowel voor als tegenstanders gevoelens gekwetst. Maar dan lijkt het me toch wel van belang om te kijken of dat gevoel historische gezien terecht is.

Stierenvechten is in mijn optiek weer van een heel andere orde. Zeker als dieren fysiek gekwetst worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:33

journee schreef:
Maar wat is kwetsend aan zwarte Piet als de zwarte schmink niets huidskleur of met slavernij te maken heeft? Het is toch vreemd dat mensen iets wordt wijsgemaakt waarom ze zich onrechtmatig gekwetst voelen?

Maar wie ben jij om te zeggen dat het onrechtmatig is? Aangezien mijn hoorcollege: 'Beeldvorming: Sociale Categorisatie en Stereotypen' van het vak Interculturele Communicatie wat werd gegeven door een hoogleraar Interculturele Psychologie, wél ging om de link tussen kleding en slavernij. Namelijk, Moorse kindslaven gekleed in page-livrij die traditioneel als cadeau werden gegeven aan de adel, gedurende en rondom de 17e eeuw.

En jouw beschrijving van Zwarte Piet als slimme helper komt ook niet overeen met wat ik weet, namelijk dat Zwarte Piet voortkomt uit de 'duivelse helper' van voorgangers van Sint Nicolaas in de vorm van Pere Fouettard, Ruprecht, en Krampus.

Ik wil niet zeggen dat mijn informatie sowieso wél klopt en jouw informatie sowieso níet. Ik bedoel alleen maar te zeggen: er kunnen verschillende communicatieve processen en interpretaties naast elkaar bestaan en het één is dus niet uit te sluiten op basis van het ander. Zeker niet in dit soort complexe historische en interculturele kwesties, met elk een eigen invulling van de geschiedenis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:44

Vraag me af wat er gebeurt wanneer ze deze week de voorjaarsnota niet rond krijgen? We drinken een glas, doen en plas en alles blijft zoals het was?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:54

VuurVleugels schreef:
journee schreef:
Maar wat is kwetsend aan zwarte Piet als de zwarte schmink niets huidskleur of met slavernij te maken heeft? Het is toch vreemd dat mensen iets wordt wijsgemaakt waarom ze zich onrechtmatig gekwetst voelen?

Maar wie ben jij om te zeggen dat het onrechtmatig is? Aangezien mijn hoorcollege: 'Beeldvorming: Sociale Categorisatie en Stereotypen' van het vak Interculturele Communicatie wat werd gegeven door een hoogleraar Interculturele Psychologie, wél ging om de link tussen kleding en slavernij. Namelijk, Moorse kindslaven gekleed in page-livrij die traditioneel als cadeau werden gegeven aan de adel, gedurende en rondom de 17e eeuw.

En jouw beschrijving van Zwarte Piet als slimme helper komt ook niet overeen met wat ik weet, namelijk dat Zwarte Piet voortkomt uit de 'duivelse helper' van voorgangers van Sint Nicolaas in de vorm van Pere Fouettard, Ruprecht, en Krampus.

Ik wil niet zeggen dat mijn informatie sowieso wél klopt en jouw informatie sowieso níet. Ik bedoel alleen maar te zeggen: er kunnen verschillende communicatieve processen en interpretaties naast elkaar bestaan en het één is dus niet uit te sluiten op basis van het ander. Zeker niet in dit soort complexe historische en interculturele kwesties, met elk een eigen invulling van de geschiedenis.

Hoho, back up the truck. Het maakt eigenlijk helemaal geen bal uit of de ZP figuur in voorgaande eeuwen een zus-of-zo karakter of voorstelling had. Wat belangrijker is, is dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen en dit projecteren op hun kinderen. Die mensen weten ook niks van wat, wanneer en hoezo, ze nemen er aanstoot aan en dat is ongeacht een geschiedkundige of antropologische verklaring.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:00

Als witte man of vrouw kan je sowieso niet beoordelen of ZP kwetsend is of niet.

Ik heb donkere vrienden/kennissen waarvan sommigen het geen bal uitmaakt en anderen er heel fel op tegen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:01

_San87_ schreef:
Vraag me af wat er gebeurt wanneer ze deze week de voorjaarsnota niet rond krijgen? We drinken een glas, doen en plas en alles blijft zoals het was?

Ik ben heel benieuwd !

Zeker met de beurzen nu en de eventuele gevolgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:02

Ja, ik ben daar ook heel benieuwd naar. Laat dat zaken stoppen, kan het hele kabinet vallen, nemen ze gewoon nog een maand extra, wat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:11

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben heel benieuwd !

Ja, precies. Juist nu zou je duidelijke en haalbare afspraken moeten maken. Juist om de sociale zekerheid te waarborgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:16

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:41

journee schreef:
Veronica2 schreef:
Journee is volgens mij heel goed in staat om kritisch te lezen en om informatie af te pellen naar de kern, ik zou het daarom niet zo 123 aan de kant schuiven. Gekleurde bronnen geven juist veel context over het hoe en waarom van bepaalde denkstromen in onze maatschappij, je zou eigenlijk zo veel mogelijk moeten lezen over de hele breedte van het spectrum en de neutrale bronnen liggen dan in het midden.

Dank je. :) Dit is inderdaad mijn insteek. Juist door gekleurde bronnen te lezen en onderzoek te doen naar de kern van een verhaal kom je soms verbazingwekkende dingen tegen.

Maar je geeft deze linkjes in de context van uitleggen waarom Timmermans gedrag aangrenzend corruptie zou vertonen? Het is niet zo dat je een neutrale bron geeft en/of dan zegt "oh kijk hoe deze gekleurde bron ernaar kijkt, interessant hoe zij het verwoorden".

Je plaatst het alszijnde feiten, niet als beeld van hoe (extreem)rechts ernaar kijkt (of in ieder geval, zo komt het over). Je zegt "Corruptie vind ik inderdaad een groot woord, maar dat betekent zeker niet dat er helemaal niets aan de hand is. Hier wordt dit ook goed uitgelegd". Maar het is helemaal niet zo dat het goed wordt uitgelegd. Niet de feiten/situatie/context die goed in de breedte wordt uitgelegd in ieder geval.

journee schreef:
Tja, veel dingen kunnen flinke discussies opleveren. Vaak is het net hoe mensen de dingen zelf willen interpreteren. Bijvoorbeeld dat zwarte Piet een domme knecht zou zijn.

Maar wie heeft verzonnen dat zwarte Piet dom is? In een liedje zingen we notabene:"zich vergissen kan hij niet, alles ziet die slimme piet"?

Volgens mij is die zin een relatief moderne toevoeging toch?
Het 'domme knecht' gedeelte komt imo vrij duidelijk naar voren in de media die er over zwarte Piet zijn, en in oudere media des te meer. Ze worden (over het algemeen) in het Sinterklaasjournaal nu niet bepaald als slimme mensen neergezet (integendeel). Misschien dat het tegenwoordig wat afgezwakt wordt hoor, dat domme knecht gevoel, maar v/u vroeger zat dat er toch wel impliciet in.

Tegenwoordig is de kijk op Zwarte Piet wel iets anders hoor, maar de oorsprong en de (relatief recente) geschiedenis zijn niet mals en daarvan snap ik echt wel dat het mensen kwetst. De schmink en kledij zijn wel degelijk gerelateerd aan huidskleur/ras —pas relatief recent is dat steeds meer door de schoorsteen gekomen. Ik denk dat wij als Nederlanders ook een beetje oogkleppen op hebben omdat het natuurlijk wel echt een nostalgisch iets is, onderdeel van onze cultuur. Dus wat je zegt: het van verschillende kanten bekijken is belangrijk, maar daar hoort ook bij dat je met open blik kijkt naar waar zo'n fenomeen vandaan komt en waar het op gebaseerd is. Begrijpen waarom anderen die geschiedenis nog steeds prominent zien, al zien we het zelf tegenwoordig wellicht wat anders.

Maar goed, de ZP-discussie opstarten heeft niet zo veel zin in deze context gok ik.

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:
Vraag me af wat er gebeurt wanneer ze deze week de voorjaarsnota niet rond krijgen? We drinken een glas, doen een van de plas en alles blijft zoals het was?

Ik ben heel benieuwd !

:)) kon het niet laten

Maar ik ben ook heel benieuwd ja. Sowieso, of ze er goed uit gaan komen en wat de beslissingen gaan zijn. Zeker met hoe BBB en NSC er nu voor staan in de peilingen. Je zou zeggen dat ze de behoefte voelen zich te moeten bewijzen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:45

....hij meent het goed....ook al is hij zo zwart als roet.

I rest my case.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:11

prompter schreef:

Eens, maar dan komt bij mij ook de vraag op: Een witte man aan het hoofd en zijn knechtjes zijn zwart. Hoe kun je dan NIET aan slavernij denken?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:13

En wie zijn witte mensen om te oordelen over het gevoel dat bruine of zwarte mensen erbij hebben.

Of een stel conservatieve witte mannetjes dat vindt wat vrouwen wel (aanrecht) of niet (abortus, fokken moet je) moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:46

Mensen gekwetst omdat ze niet volledig zwart geschminkt en dus herkenbaar zouden zijn ? Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord.
Met gekleurde pruik en zwarte of gekleurde vegen herkent zelfs je eigen kind je niet. Je moet alleen geen schoenen aandoen die je dagelijks draagt. ( kleindochter; mama, die Piet heeft oma’s schoenen aan)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:08

Benzz schreef:
Eens, maar dan komt bij mij ook de vraag op: Een witte man aan het hoofd en zijn knechtjes zijn zwart. Hoe kun je dan NIET aan slavernij denken?

Dus als een blank persoon iemand met een donkere huidskleur in dienst heeft link je dit automatisch aan het slavernij verleden en is het not done? Of in Het geval van de Sint een Turkse man met een donkere werknemer? Het slavernij verleden is precies dat: geschiedenis. Welke huidkleur iemand op wat voor functie dan ook heeft zou inmiddels toch geen issue meer moeten zijn.

Sinterklaas is een kinderfeest, er was sowieso niemand die dit linkte aan slavernij. Volgens mij is het pas een issue geworden vanwege blackface uit Amerika, dat wel racistische is, en gebruikt werd om donkere mensen te denigreren.

Bij zwarte Piet is dit nooit het doel geweest. Er is in de loop van de eeuwen wel een verschuiving geweest van zwarte klaas met rammelende ketting als 'boeman' (geesten van overledene zijn natuurlijk eng) naar een strenge Sint en Piet in 16e eeuwse kleding en nu naar de vriendelijke maar nog imposante Sint en slimme vriendelijke Piet. Die kleding was toen overigens ook in de mode dus het was ook niet zo dat alleen pages dit droegen. Alle rijke mannen droegen toen kousen, versierde kleding en pofbroeken. In tegenstelling tot Sint Nicolaas komt deze mode overigens wel oorspronkelijk uit Spanje.

Grappig is dat op de eilanden zoals Bonaire en curaçao de sint ook meestal een donkere man is die voor de taak letterlijk wit wordt geschminkt. Zij komen dus dichter bij het oorspronkelijke sinterklaas feest, omdat zowel zwarte als witte maskers en schmink gebruikt werden om de overledenen (zowel duivels als geesten) aan te duiden. Maar juist een geschminkt gezicht (vroeger werden ook maskers gebruikt) heeft natuurlijk niets met slavernij te maken. Dat het Sinterklaasfeest überhaupt aan blackface wordt gelinkt komt alleen omdat mensen zelf niet met het feest bekend zijn en daarom heel het sinterklaasfeest uit zijn verband hebben getrokken om er een eigen invulling aan te geven.
Volgens kickout zwarte Piet is het slavernij verleden de enige verklaring van het uiterlijk van zwarte Piet, maar dit is dus niet correct.

Zelf ben ik al even uit het sinterklaas journaal, maar was het niet zo dat er vaak een probleem wordt gecreëerd wat daarna nog net op tijd door de pieten wordt opgelost? Hoe kun je dit als dom interpreteren? Ik zou dit zien als een hele normale en leerzame actie. Fouten maken mag, maar daarna moet je ze ook zien op te lossen. Als dat lukt dan is dat toch juist een positief teken?

Zeker de huidige piet is helemaal niet dom. Naar mijn idee is dat idee vooral aangepraat door de actiegroepen als kickout zwarte Piet. Als je aan basisschool leerlingen zou vragen of zij Sint of Piet leuker vinden zal 90% voor Piet kiezen. En dat is echt niet omdat Piet zogenaamd dom is of als minderwaardige boeman of knecht wordt beschouwd, maar omdat juist die vrolijke enthousiaste Piet door veel kinderen als voorbeeld wordt gezien.

Hoe je het lied 'daar wordt aan de deur geklopt' met de tekst 'wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vrind, ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.' Als iets negatiefs kunt beschouwen begrijp ik ook niet. Zeker met de gedachte dat die zwarte man eigenlijk een geest is, of gewoon een onbekende man die'savonds aan de deur klopt en een kind gerust stelt, "dit gezicht is je niet bekend, maar dat betekent niet dat ik kwaad in zin heb". Eigenlijk een hele mooie les dat je mensen niet op hun uiterlijk moet beoordelen. Iets wat vandaag de dag nog steeds heel actueel is.

Wat ik vooral heel schrijnend vind aan de zwarte pieten discussie is de impact die dit op donkere kinderen moet hebben. Op basisscholen is het niet ongebruikelijk dat kinderen rond sinterklaas zelf in pietenpak naar school mogen komen. Wel wordt vaak gevraagd van schminken af te zien. Maar een donker kindje zou dan dus wel als 'zwarte' piet naar school gaan, terwijl Piet dus volgens kick out zwarte Piet geen donkerbruin of zwart gezicht mag hebben.

Dat lijkt me echt heel ongemakkelijk voor zo'n kindje, terwijl dit in het verleden dus helemaal geen issue was. Elk kind kon onbevangen Piet zijn en genieten van het sinterklaasfeest ongeacht je afkomst of huidskleur en in mijn ogen heeft elk kind daar recht op. Waarom zou een weldenkende volwassene er bewust voor kiezen een donker kindje schaamte aan te praten vanwege hun huidskleur als dit kind ook gewoon als zichzelf als Piet verkleed zou willen gaan? Dat kan ik echt niet begrijpen....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:24

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Dank je. :) Dit is inderdaad mijn insteek. Juist door gekleurde bronnen te lezen en onderzoek te doen naar de kern van een verhaal kom je soms verbazingwekkende dingen tegen.

Maar je geeft deze linkjes in de context van uitleggen waarom Timmermans gedrag aangrenzend corruptie zou vertonen? Het is niet zo dat je een neutrale bron geeft en/of dan zegt "oh kijk hoe deze gekleurde bron ernaar kijkt, interessant hoe zij het verwoorden".

Je plaatst het alszijnde feiten, niet als beeld van hoe (extreem)rechts ernaar kijkt (of in ieder geval, zo komt het over). Je zegt "Corruptie vind ik inderdaad een groot woord, maar dat betekent zeker niet dat er helemaal niets aan de hand is. Hier wordt dit ook goed uitgelegd". Maar het is helemaal niet zo dat het goed wordt uitgelegd. Niet de feiten/situatie/context die goed in de breedte wordt uitgelegd in ieder geval.

journee schreef:
Tja, veel dingen kunnen flinke discussies opleveren. Vaak is het net hoe mensen de dingen zelf willen interpreteren. Bijvoorbeeld dat zwarte Piet een domme knecht zou zijn.

Maar wie heeft verzonnen dat zwarte Piet dom is? In een liedje zingen we notabene:"zich vergissen kan hij niet, alles ziet die slimme piet"?

Volgens mij is die zin een relatief moderne toevoeging toch?
Het 'domme knecht' gedeelte komt imo vrij duidelijk naar voren in de media die er over zwarte Piet zijn, en in oudere media des te meer. Ze worden (over het algemeen) in het Sinterklaasjournaal nu niet bepaald als slimme mensen neergezet (integendeel). Misschien dat het tegenwoordig wat afgezwakt wordt hoor, dat domme knecht gevoel, maar v/u vroeger zat dat er toch wel impliciet in.

Tegenwoordig is de kijk op Zwarte Piet wel iets anders hoor, maar de oorsprong en de (relatief recente) geschiedenis zijn niet mals en daarvan snap ik echt wel dat het mensen kwetst. De schmink en kledij zijn wel degelijk gerelateerd aan huidskleur/ras —pas relatief recent is dat steeds meer door de schoorsteen gekomen. Ik denk dat wij als Nederlanders ook een beetje oogkleppen op hebben omdat het natuurlijk wel echt een nostalgisch iets is, onderdeel van onze cultuur. Dus wat je zegt: het van verschillende kanten bekijken is belangrijk, maar daar hoort ook bij dat je met open blik kijkt naar waar zo'n fenomeen vandaan komt en waar het op gebaseerd is. Begrijpen waarom anderen die geschiedenis nog steeds prominent zien, al zien we het zelf tegenwoordig wellicht wat anders.

Maar goed, de ZP-discussie opstarten heeft niet zo veel zin in deze context gok ik.

Jij begrijpt me duidelijk verkeerd. :) Ik heb persoonlijk niets tegen de heer Timmermans en vind de uitspraak over corruptie ook overdreven. Maar uit het eerste linkje blijkt wel dat anderen al eerder twijfels hadden over de werkwijze van de commissie. Dus buiten de beschuldiging aan het adres van de heer Timmermans om. En die twijfels over de werkwijze was juist hetgeen ik wilde benoemen. Als je het stuk nogmaals leest en dan even de beschuldiging aan het adres van de heer Timmermans buiten beschouwing laat, (dat ligt bij jou geloof ik wat gevoelig :) ) dan zie je misschien wel wat ik bedoel?

Het betreffende sinterklaas liedje is uit 1911, dus het is maar net wat je als modern/recent ervaart. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:28

journee schreef:
Dus als een blank persoon iemand met een donkere huidskleur in dienst heeft link je dit automatisch aan het slavernij verleden en is het not done? Of in Het geval van de Sint een Turkse man met een donkere werknemer? Het slavernij verleden is precies dat: geschiedenis. Welke huidkleur iemand op wat voor functie dan ook heeft zou inmiddels toch geen issue meer moeten zijn.
Het gaat om de knecht.........

Citaat:
Sinterklaas is een kinderfeest, er was sowieso niemand die dit linkte aan slavernij. Volgens mij is het pas een issue geworden vanwege blackface uit Amerika, dat wel racistische is, en gebruikt werd om donkere mensen te denigreren.
Vraag dat maar eens aan donkere kinderen en hun ouders. En verdiep je in onze geschiedenis van de VOC.

Citaat:
Hoe je het lied 'daar wordt aan de deur geklopt' met de tekst 'wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vrind, ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.' Als iets negatiefs kunt beschouwen begrijp ik ook niet.
Serieus?

Citaat:
Wat ik vooral heel schrijnend vind aan de zwarte pieten discussie is de impact die dit op donkere kinderen moet hebben. Op basisscholen is het niet ongebruikelijk dat kinderen rond sinterklaas zelf in pietenpak naar school mogen komen. Wel wordt vaak gevraagd van schminken af te zien. Maar een donker kindje zou dan dus wel als 'zwarte' piet naar school gaan, terwijl Piet dus volgens kick out zwarte Piet geen donkerbruin of zwart gezicht mag hebben.
Je bent wel op de hoogte dat heel veel donkere kindjes gepest worden met ZP?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:47

Ik begrijp sowieso de volwassenen niet die een probleem maken van wat aanpassingen van Piet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:59

Benzz schreef:
journee schreef:
Het gaat om de knecht.........

Citaat:
Vraag dat maar eens aan donkere kinderen en hun ouders. En verdiep je in onze geschiedenis van de VOC.

Citaat:
Hoe je het lied 'daar wordt aan de deur geklopt' met de tekst 'wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vrind, ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.' Als iets negatiefs kunt beschouwen begrijp ik ook niet.
Serieus?

Citaat:
Je bent wel op de hoogte dat heel veel donkere kindjes gepest worden met ZP?

Met het woord knecht is helemaal niets mis. Knecht was in Nederland gewoon een ander woord voor werknemer. Linkje hierover staat in mijn eerdere post.

Misschien heb ik me juist goed verdiept in het sinterklaas verhaal en ben daarom kritisch op de eenzijdige uitleg. :)*

Er zullen best donkere kindjes gepest zijn met zwarte Piet. Maar dat is iets heel anders dan een heel feest relateren aan slavernij. Volgens sommigen is Amerigo zelfs een teken van racisme...

Pestgedrag is altijd kwetsend en ik heb vaak het gevoel dat dit voor de slachtoffers ook de voornaamste reden is voor hun antipathie tegen zwarte Piet en dat de vermeende relatie met slavernij minder belangrijk is. Er zijn echter ook veel donkere kinderen die niet gepest worden en wel 'gewoon' mee willen doen. Dat is in elk geval mijn eigen ervaring. Het is sneu dat die groep hier nu de dupe van is.

En pestgedrag is onwenselijk, maar het lijkt me dan zinvoller om het pestgedrag aan te pakken in plaats van het sinterklaasfeest. Veel kinderen worden gepest, met hun rode haar, hun witte benen, of die spleet tussen hun tanden. Toch heb ik nog niemand gehoord over het afschaffen van vuurtorens, melkflessen of de fietsenstalling.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:07