Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:04

Elisa2 schreef:
Het lijkt me dat ze het hebben over terugkeer als de oorlog is afgelopen? Iemand zal toch het land weer moeten opbouwen. Ik vind er niks mis mee om oorlogsvluchtelingen tijdelijk op te vangen totdat hun land weer veilig is. Wel met kanttekening, dat het ECHT veilig moet zijn. Dat is het imo nu nog niet in ieder geval.

Als de oorlog is afgelopen zijn we zoveel jaar verder. Hoe de situatie dan is in Oekraïne en de rest van Europa weten we nu nog totaal niet. Dus dat is dan wel erg vooruit lopen op de geschiedenis. Vooralsnog kan Oekraïne niet meer doen als verdedigen en is Rusland de sterkste partij die mondjesmaat gebied weer terug veroverd helaas.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:06

prompter schreef:
Bij ons bedrijf stromen de ZZP'ers weer in in loondienst, dat toch ook wel voordelen bleek te hebben.

Ik lees net dat Mona Keijzer voorstelt om Oekraïners terug te gaan sturen, dat getuigt niet echt van een Christelijke grondslag.

wel terug sturen naar veilige delen in het land, help de mensen in het land van herkomst, niet ontheemden, is lijkt me wel op een christelijke grondslag.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1148751 ... delen-land
Laatst bijgewerkt door mce op 31-01-24 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:07

Ik heb het over alle oorlogsvluchtelingen.

Natuurlijk is het vooruitlopen, maar regeren met een vooruitziende blik is niet onverstandig waarbij er rekening gehouden wordt met allerlei mogelijke scenario's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:51

mce schreef:
prompter schreef:
Bij ons bedrijf stromen de ZZP'ers weer in in loondienst, dat toch ook wel voordelen bleek te hebben.

Ik lees net dat Mona Keijzer voorstelt om Oekraïners terug te gaan sturen, dat getuigt niet echt van een Christelijke grondslag.

wel terug sturen naar veilige delen in het land, help de mensen in het land van herkomst, niet ontheemden, is lijkt me wel op een christelijke grondslag.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1148751 ... delen-land

Er zijn geen veilige delen, minimaal drie keer per week gaat de luchtalarmen af en haasten mensen in steden zich naar de schuilkelder. In heel Oekraïne want je weet nooit waar die krankzinnige Russen nu weer op schieten. Waar Oekraïne probeert zoveel mogelijk burgerslachtoffers te vermijden gaat Rusland voor zoveel mogelijk burgerslachtoffers.
En wanneer je kennissen in Kyiv hebt die elke keer laten zien waar de luchtalarmen afgaan , dan erger je je kapot aan het gewauwel van sommigen. Veilig? wanneer in de schuilkelder zitten met je kinderen, ze daar schoolklassen lesgeven of je drie keer per nacht naar de schuilkelder moet, soms weken geen normale slaap krijgt. Dat is oorlog.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:44

Mag ik het bijna hilarisch vinden hoe de rollen in Den Haag nu zijn omgedraaid en dat degene die de afgelopen jaren het hardst heeft staan roepen het nu al niet voor elkaar krijgt.

https://youtu.be/L7vlvucZ-Zo?si=EpurQ2UnKuIvW4P0

Nou ja hilarisch. Het is eigenlijk diep treurig hoe het land bestuurd wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:17

Alleen heb je niet zoveel aan die kennis van die CBS man en Mona als de onderhandelaars niet weten wat ze aan het bespreken zijn. Het gaat er ook niet om of iemand dyscalculie heeft, want ook met dyscalculie kan je nog steeds economische principes gewoon snappen. En het probleem is dat de onderhandelaars van BBB die blijkbaar niet snappen. Maar hoe wil je dan ooit met een economisch onderbouwd beleid komen? Ik vind het best wel bijzonder dat mensen dat nu opeens als niet zo belangrijk wegzetten. Ook een overheid kan geen gratis geld genereren, gewoon omdat ze vinden dat dat wel kan. Of het wordt gedekt door economische activiteiten, die die waarde creëren of door inflatie. Gratis geld bestaat niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:20

Karl ik ben nog niet zo overtuigd dat ze het niet snappen en zie het eerder als een aanval op de persoon.
Als ze het werkelijk niet snappen tja dan kunnen ze beter anderen naar de tafel sturen want dat zou wel heel ernstig zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:40

pien_2010 schreef:
Karl ik ben nog niet zo overtuigd dat ze het niet snappen en zie het eerder als een aanval op de persoon.
Als ze het werkelijk niet snappen tja dan kunnen ze beter anderen naar de tafel sturen want dat zou wel heel ernstig zijn.

Klopt wel hoor, denk ik.
Vorig jaar was er ook zo'n incident met Caroline in een debat. Op een vraag hoe iets gefinancierd moest worden, had ze geen enkel idee.

Nieuwe politieke partijen en politici zijn leuk en welkom voor een frisse wind, maar formeren en straks regeren is toch andere koek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:45

over welk geld hebben we het nu, want mij was nog niet duidelijk wiens idee het opheffen van het ER was, en het verhogen van het minimumloon.
Voor zover ik het kon vinden, was dat niet het idee van de BBB?

Edit: het staat wel in de plannen, zijn dat dan hun plannen?
Overigens, wat in de Televaag staat, over domme vragen stellen, ik denk nog steeds dat domme vragen niet perse bestaan, en ik vind het gek dat dat 'gelekt' wordt (niet alleen met dit, maar met alles, wat op kleuterschoolniveau gebeurt)
Laatst bijgewerkt door Cer op 31-01-24 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:50

Cer schreef:
over welk geld hebben we het nu, want mij was nog niet duidelijk wiens idee het opheffen van het ER was, en het verhogen van het minimumloon.
Voor zover ik het kon vinden, was dat niet het idee van de BBB?

Dat maakt toch niet uit ?

een oppositiepartij kan van alles voorstellen.
Een regeringspartij is onderdeel van gemaakte afspraken en de begroting.

Niet voor niets stemmen ze nu tegen afschaffen ER.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:55

Ja dat weet ik niet, ik weet niet hoe dat werkt. Maar als de SP zegt 'het minimum loon moet omhoog' en dat wetsvoorstel is er al doorheen, dan is daar op dat moment toch over nagedacht, hoe dat betaald moet worden? Of werkt dat niet zo?

(ik had daar van de week links van opgezocht, over die wetsvoorstellen, ik kan ze nu zo snel niet vinden)

Of is wat jij zegt dat iemand roept: "Eigen risico moet eraf!" en dan wordt dat aangenomen en gaan ze dán pas nadenken over hoe dat moet?

Edit:
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil het eigen risico afschaffen. Volgens de indieners van de motie (SP en PvdD) is het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar voor één op de vier Nederlanders reden om zorg te mijden. Dat is volgens hen een probleem dat niet kan wachten totdat er een nieuw kabinet zit.

even zoeken nog hoor

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:58

Ik beloof iedereen 1000 euro basisinkomen per maand, laat de kostendelersnorm verdwijnen en zorg dat er geen btw meer op boodschappen zit, gezondheidszorg wordt gratis. Krijg 40 zetels en oke . Nu maar eens zien waar ik het geld vandaan ga halen. Zo ziet het er uit bij sommige partijen. Beloftes is mooi maar waarmaken is een tweede.
En mijn voorbeeld is fictief natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:03

ja wat ik al zei ik heb er geen verstand van maar het is dus zo dat de SP en de PvdD roepen "het ER moet eraf", vervolgens stemt een kamermeerderheid voor, en daarná gaan ze pas kijken hoe dat dan moet, en dat moet dan nu de formerende formatie ( :+ ) doen, dus Pieter, VVD, PVV en BBB. En alleen omdat de BBB niet kan rekenen, gaat het helemaal mis?
Werkt het serieus zo ?

Ik ben dus 1 van die nederlanders die niet weet hoe politiek werkt, dat blijkt maar weer :)
En als ik het zo opschrijf, dan snap ik wel dat meer mensen denken "huh?" :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 31-01-24 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:03

BigOne schreef:
Ik beloof iedereen 1000 euro basisinkomen per maand, laat de kostendelersnorm verdwijnen en zorg dat er geen btw meer op boodschappen zit, gezondheidszorg wordt gratis. Krijg 40 zetels en oke . Nu maar eens zien waar ik het geld vandaan ga halen. Zo ziet het er uit bij sommige partijen. Beloftes is mooi maar waarmaken is een tweede.

Je bent Nexit vergeten. De finale nagel in de doodkist van de Nederlandse economie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:05

ja je kan toch roepen wat je wil en daarna moet erover gestemd worden toch? en met die stemming wordt toch ook gekeken of een plan haalbaar is?
Of mag je inderdaad gewoon wat roepen, en mensen stemmen gezellig met je mee, en dan is het 'oh ja, nou ja, nu ehh.. ja geen idee hoe nu verder'?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:25

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:

Je bent Nexit vergeten. De finale nagel in de doodkist van de Nederlandse economie.

Bewust, we moeten toch ergens de centen halen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:29

Cer schreef:
ja je kan toch roepen wat je wil en daarna moet erover gestemd worden toch? en met die stemming wordt toch ook gekeken of een plan haalbaar is?
Of mag je inderdaad gewoon wat roepen, en mensen stemmen gezellig met je mee, en dan is het 'oh ja, nou ja, nu ehh.. ja geen idee hoe nu verder'?

Iedereen kan inderdaad alles roepen, maar als kabinet maak je afspraken en daar moeten de partijen zich in principe aan houden; met een meerderheid in de Tweede Kamer is dat geen probleem.
Je moet echter wel je coalitiepartijen overtuigen :D

PmVVD en NSC zullen een financiële onderbouwing willen om de goedkeuring van hun partij te krijgen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eerakkoord

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:38

Nee joh :')
Het is nog suffer dan ik dacht ..
dank voor de uitleg :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:05

mce schreef:
prompter schreef:

... wat mij betreft is het een kwestie van "... de christelijke Naam niet ijdel ( = te onpas) gebruiken" (voor wie het citaat herkent).

Er zijn geen veilige plekken in Oekraïne, iedereen die de krant leest weet dat er soms bommen de grens met Polen passeren.
Dus nee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:19

pien_2010 schreef:

Dit is dezelfde politicus die in de verkiezingen elke groep voordeeltjes beloofde. Toen ze daar op aangesproken werd zei ze dat ze na de verkiezingen wel gingen kijken welke voordeeltjes mogelijk waren, want ja, er moeten dan toch compromissen gesloten worden. Dan neem je toch gewoon je kiezers niet serieus?

@Cer, domme vragen bestaan natuurlijk wel. Als een hoogleraar wiskunde mij met droge ogen vraagt wat 1+1 is, omdat hij het antwoord niet weet, dan is dat voor die hoogleraar een domme vraag. Van hem mag je namelijk verwachten dat hij op de hoogte is van de basis van algebra, dat is zijn werk. Op dezelfde manier mag je van een politicus die over een regeerakkoord onderhandelt verwachten dat die weet hoe je je voorstellen financieel moet onderbouwen, dat is namelijk je werk. Dan is het aan jou om vooraf die kennis opgedaan te hebben en niet om tijdens de onderhandelingen te vragen hoe dat nou eigenlijk werkt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:32

Eens met Karl, maar vind het ook wel het volk aan te rekenen. Kundige mensen worden al snel weggezet als elitair en te ver verwijderd van het volk.

Prima als je dyscalculie hebt, maar dan is het inderdaad handig om iemand met economische kennis naar de formatietafel te sturen. Het gaat om de begroting van Nederland, niet om je huishoudboekje. Put your money where your mouth is - letterlijk. Vind ik overigens van alle partijen die niks door hebben laten rekenen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:13

Maar dyscalculie en economische kennis hebben toch helemaal niks met elkaar te maken? Het ene gaat over een rekensom correct kunnen zien, het andere over inzicht in wat voor invloed financiële keuzes hebben. De bewering dat ze geen economisch inzicht heeft door dyscalculie heeft is net zulke grote onzin als beweren dat je niet kan fietsen omdat je dyslexie hebt. Er is gewoon geen oorzakelijk verband.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:22

Karl66 schreef:
Maar dyscalculie en economische kennis hebben toch helemaal niks met elkaar te maken? Het ene gaat over een rekensom correct kunnen zien, het andere over inzicht in wat voor invloed financiële keuzes hebben. De bewering dat ze geen economisch inzicht heeft door dyscalculie heeft is net zulke grote onzin als beweren dat je niet kan fietsen omdat je dyslexie hebt. Er is gewoon geen oorzakelijk verband.

Conclusie: Caroline is niet zo slim en puur marketen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:48

Karl66 schreef:

Onder economische kennis hebben valt toch wel een klein beetje het kunnen maken van een sluitende begroting. En daarvoor moet je wel een klein beetje wiskundig inzicht hebben. Maar je hebt gelijk, economische kennis en dyscalculie staat los van elkaar. Voor formeren echte moet je toch ook wel een beetje kunnen begroten en willen verantwoorden waar geld vandaan komt. En daar ging het om.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:59

Karl66 schreef:
@Cer, domme vragen bestaan natuurlijk wel. Als een hoogleraar wiskunde mij met droge ogen vraagt wat 1+1 is, omdat hij het antwoord niet weet, dan is dat voor die hoogleraar een domme vraag. Van hem mag je namelijk verwachten dat hij op de hoogte is van de basis van algebra, dat is zijn werk. Op dezelfde manier mag je van een politicus die over een regeerakkoord onderhandelt verwachten dat die weet hoe je je voorstellen financieel moet onderbouwen, dat is namelijk je werk. Dan is het aan jou om vooraf die kennis opgedaan te hebben en niet om tijdens de onderhandelingen te vragen hoe dat nou eigenlijk werkt.

Ik moest hier wel even om lachen. :) Als je ziet hoe weinig affiniteit sommige ministers met hun post hebben, is het een wonder dat het land überhaupt nog draait. :+
Maar je zou inderdaad wel mogen verwachten dat als iemand ergens geen verstand van heeft, zich eerst verdiept in de situatie of het werk anders overlaat aan iemand die wel weet waar hij (of zij) het over heeft.