Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:56

anjali schreef:
@Bulck, ik vind je dapper dat je gewoon je meningen blijft posten terwijl je hier alleen maar negatieve reacties krijgt.

Sluit ik me bij aan. En daarnaast vind ik Bulck niet neerbuigender dan sommige anderen in deze discussie.

Dit alles zonder partij te willen kiezen vanuit mijn zoveel mogelijk neutrale kijk op de zaken. (Niet neutraal genoeg waarschijnlijk maar ik wil wel graag bijleren en indien nodig mijn mening herzien)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:05

Citaat:
Je hebt denk ik wat moeite met begrijpend lezen, wat ik ook opmaak uit je andere opmerkingen.

*heel verhaal ertussen weggehaald. Maar het eindigt met:

Dan mag je verbouwereerd zijn, maar dan ben je toch wereldvreemd of heel hypocriet.

Dat is neerbuigend en minachtend -O-

Maar :evaw: succes met het goedpraten van duizenden onschuldige slachtoffers, genocide, slopen van andermans eigendommen en woonplaatsen enz. Ik kan niet niet meer tegen :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:14

karuna schreef:
Bulck je teksten zijn al enorm lang en moeilijk te lezen maar de nare neerbuigende opmerkingen aan iedereen die het niet met je eens is maken het nog onaangenamer om te lezen. :n

Feit israel geeft toe onschuldige burgers beschoten te hebben bij voedsel uitgifte, feit internationaal is erkend dat er genocide wordt gepleegd door Israel. Feit er zitten veel kolonisten hardstikke illegaal op andermans grond op meerdere plekken in die regio waar ze vrolijk doorgaan met andermans eigendommen kapot maken zodat ze het zelf kunnen gaan bewonen. Feit aan de niet israel kant zijn er veel en veel meer slachtoffers gevallen dan aan de israel kant. Feit in gaza is er domweg nagenoeg niets meer bewoonbaar, bruikbaar en verhongeren er kinderen en volwassenen die helemaal niks kunnen doen aan wat dan ook. Feit als je dat benoemend ben je eigenlijk meteen ook een antisemiet. -O-

Feit is ook dat de andere cultuur / religie net zo hard geweld predikt en dat de kinderen al met de paplepel ingiet.
Daarnaast ook dat net als Iran, Hamas zijn prioriteiten niet bij het eigen volk liggen.
Ja, Israel gaat in onze ogen te ver, recht op zelfverdediging of niet.
Dan nog staat Israel hier tegenover een groep die door zijn "regering" gemanipuleerd wordt en onderwezen (via unwra die op dat punt op zijn minst boter op het hoofd heeft gezien de lesstof die het gebruikt) in geweld tegen de groep die wel door wetten en fatsoen gedwongen is om een aantal basis humane zaken te voorzien aan deze mensen.
In hoeverre dat ook inderdaad bij de juiste mensen terecht komt is de vraag en wie daaraan schuldig is net zo hard.
Hulpgoederen 100% bij de beoogde groep krijgen is over de hele wereld altijd al een probleem geweest waar de VN mee worsteld. Altijd zijn er lokale groepen of zelfs dorpshoofden die selectief zijn in wie die hulp mag (religie, stam, vete, niet juiste kont gekust, hebzucht, ... ). Dat is in het geval van Gaza niet anders, wat voor excuus daar ook voor gebruikt wordt.
En dan is er nog die factor propaganda & nieuws wat nogal eens door elkaar loopt en waarbij beide wel een stomweg de waarheid kunnen zijn omdat die dan het beste uit komt. Ga er maar van uit dat wij hier lang niet alles horen of niet alle feiten van een verhaal mee krijgen. Mix dat met cultuurverschillen en andere prioriteiten qua leven en je hebt een situatie die op ons anders overkomt dan de werkelijkheid is.
En nee dat gaat niet sec over het doden van mensen, maar om het waarom en dat wij daar nonselectief in zijn qua dat is fout en mensen er daar anders over (moeten) denken. Stomweg omdat er daar groepen zijn die het doden van mensen die niet in hun groep vallen een heel ander verhaal vinden (zelfverdediging, gods bevel, ... ) dan wij ons hier zorgen over hoeven te maken.
Begrijpen wat de partijen motiveert is belangrijk, en dat vraagt andere "bril" opzetten dan wij hier in het westen gewoon zijn. Nee, dat maakt geen goedkeuring, wel een antwoord op de vraag waarom.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:26

Een Tamary! Op eigenlijk alle punten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:26

Er zou nu toch een vredesplan zijn? Als Hamas de gijzelaars teruggeeft dan zou er een staakt-het -vuren komen vanuit Israel. Nu moet Hamas nog ja zeggen......

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:27

Ik zal wel achter lopen maar ik dacht dat Hamas al akkoord was en dat juist Ben Gvir en Smotrich dwarsliggen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:36

mysa schreef:
Ik zal wel achter lopen maar ik dacht dat Hamas al akkoord was en dat juist Ben Gvir en Smotrich dwarsliggen?

O dat heb ik dan weer gemist? Het lijkt mij dat door het teruggeven van de gijzelaars (hopenlijk leven die nog) de ergste angel uit het conflict zou zijn voor nu althans.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:38

Ze zijn nog aan het onderhandelen. Hamas wil zeker weten dat de wapenstilstand leidt tot een permanent einde van de oorlog. Daar gaat Netanyahu niet zomaar mee akkoord, want hij eist daarvoor een permanente ontmanteling van de militaire tak en overheidstak van Hamas. De vraag is dan ook of Hamas Israël voldoende garanties kan bieden om tot een akkoord en daarmee een permanent einde van de oorlog te komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:56

Dat klopt denk ik, na even snel bijgelezen te hebben. Met de toevoeging dat Ben Gvir recent zei dat hij niet akkoord wilde gaan alleen maar vanwege de gijzelaars. En dat hij hoopte dat hij steun zou krijgen van Smotrich.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:19

karuna schreef:
Bulck je teksten zijn al enorm lang en moeilijk te lezen maar de nare neerbuigende opmerkingen aan iedereen die het niet met je eens is maken het nog onaangenamer om te lezen. :n

Feit israel geeft toe onschuldige burgers beschoten te hebben bij voedsel uitgifte, feit internationaal is erkend dat er genocide wordt gepleegd door Israel. Feit er zitten veel kolonisten hardstikke illegaal op andermans grond op meerdere plekken in die regio waar ze vrolijk doorgaan met andermans eigendommen kapot maken zodat ze het zelf kunnen gaan bewonen. Feit aan de niet israel kant zijn er veel en veel meer slachtoffers gevallen dan aan de israel kant. Feit in gaza is er domweg nagenoeg niets meer bewoonbaar, bruikbaar en verhongeren er kinderen en volwassenen die helemaal niks kunnen doen aan wat dan ook. Feit als je dat benoemend ben je eigenlijk meteen ook een antisemiet. -O-

*edit nadat ik wilde posten; neerbuigend, ik stel gewoon vast dat er vaak niet gelezen wordt en daardoor we steeds ophetzelfde punt moeten terugkomen. Me dan willen quoten op een woord en uit verband gaan trekken, wat fivesport daar deed is gewoon onrespectvol en dan mag je dat gerust neerbuigend lezen, dat was niet bewust de intentie.

Karuna, ik begrijp dat het allemaal veel is en moeilijk. Maar het is ook een moeilijke kwestie en geen simpel verhaal.

Verder zou je toch echt je feiten moeten checken of op zijn minst wat meer gaan verdiepen (maar ja dat is nog complexer en ben je uren/dagen tot jaren aan kwijt) ik neem aan dat je ze zelf gelooft?

-Dat van die dodelijke slachtoffers klopt, maar je maakt er een of ander sniper verhaal van en de aanleiding is dus chaos en geweld door de Palestijnen tegen die voedselbevoorrading. Daar ga je (bewust) aan voorbij, want dan komen we op het gegeven wie zijn de onschuldige Palestijnen en wie niet? Dat ontkennen of wegkijken is evengoed niet op zijn plek. Wat het evenwel een triestige zaak maakt, daar is iedereen het overeens. Ik zit echt niet te juichen bij doden.
-Genocide, is helemaal niet internationaal erkend, niet door het ICJ (adviesn geen uitspraak) of het ICC(vooronderzoek zelf nog niet afgerond). Hebben we het vorige maand nog over gehad. Het ICJ heeft een advies gegeven in een zaak die nota bene Zuid-Afrika aangespannen heeft(ironie ten top), maar geen kracht heeft. Te meer omdat de tegenpartij (PA/Hamas) niet erkend is en ze dat ook buiten beschouwing laten, wat het natuurlijk heel eenzijdig maakt. Jurisdictie is een belangrijke. En dan komen we terug op het moeilijke punt het niet bestaan van een souvereine staat Palestina (nooit bestaan tot op heden). De vluchtelingen, in Gaza en Westbank, op grond van Israel (wie zijn de bezetters) zorgt daar voor de complexiteit, waar Israel in '67 die gebieden beter had geannexeerd ipv betwist te houden (wat ze voorheen gedaan hadden om vrede te bewaren (Egypte en Jordanie over resp Gaza en Westbank, die tot dan de gebieden bezet hadden)
Hiaten in de afhandeling van het Brits Mandaat (minder in het Frans), zorgen voor dat probleem en de huidige escalatie, wat vroeg of laat wel moest zorgen voor conflict (dus daar volg ik effectief wel dat de volkerenbond, voorloper van VN, zeker meegespeeld heeft in het creëren en vooral in stand houden van dat conflict) En dan houden we even geloof nog achterwege, maar puur op het territoriale. Wat opnieuw totaal buiten proportie verdeeld is voor een groep mensen, geschiedkundig toen niet geheel abnormaal in het voordeel van moslim arabieren. Hiaten tussen dus internationaal recht en internationaal territoriaal recht, waar ze elkaar tegenspreken en waar Israel wel een punt heeft als bezetting en kolonisatie geroepen wordt. Ben me daar nu in aan het verdiepen, eerst lezen en herlezen en dan gaan vergelijken. Verstrengelingen van recht en sociale organisaties zorgen ook voor onrechtmatigheden, die dan ook onder het publiek foutief aangenomen worden. En over kolonisten, de vraag is wie dan op wie? officieel is er geen staat Palestina en dan heb je nog de pa dat onderling in conflict ligt door de hamas en fatah aanhangers (resp Gaza en Westbank)

Verder mss eens google earth installeren en eens inzoomen (ja beelden van vandaag/actueel) op Gaza en dan zie je ook dat onze media het verschil niet maakt tussen Gaza en de stad Gaza, wat mss voor andere mensen de zaak ook anders belicht. En nee, dan beweer ik niet dat er in de andere gebieden geen schade is, maar nu doen of heel die strip er triest en ellendig bijligt is gewoon hoe het verhaal hier gebracht wordt(propaganda wat jullie graag roepen, maar toch ook zelf graag gebruiken) en is dus effectief gebrek aan kennis en inzicht op de zaak. Als je dat bekijkt zie je ook dat Israel heel gericht oorlog voert en als ze genocide hadden willen plegen ze dat inmiddels ook al lang hadden kunnen doen, door simpelweg militie te gebruiken zoals Iran dat gedaan heeft op Israel de laatste weken (je weet wel toen er hier zelf gejuicht werd op het falen van de iron dome)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:26

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:23

tamary schreef:
karuna schreef:

Feit is ook dat de andere cultuur / religie net zo hard geweld predikt en dat de kinderen al met de paplepel ingiet.
Daarnaast ook dat net als Iran, Hamas zijn prioriteiten niet bij het eigen volk liggen.
Ja, Israel gaat in onze ogen te ver, recht op zelfverdediging of niet.
Dan nog staat Israel hier tegenover een groep die door zijn "regering" gemanipuleerd wordt en onderwezen (via unwra die op dat punt op zijn minst boter op het hoofd heeft gezien de lesstof die het gebruikt) in geweld tegen de groep die wel door wetten en fatsoen gedwongen is om een aantal basis humane zaken te voorzien aan deze mensen.
In hoeverre dat ook inderdaad bij de juiste mensen terecht komt is de vraag en wie daaraan schuldig is net zo hard.
Hulpgoederen 100% bij de beoogde groep krijgen is over de hele wereld altijd al een probleem geweest waar de VN mee worsteld. Altijd zijn er lokale groepen of zelfs dorpshoofden die selectief zijn in wie die hulp mag (religie, stam, vete, niet juiste kont gekust, hebzucht, ... ). Dat is in het geval van Gaza niet anders, wat voor excuus daar ook voor gebruikt wordt.
En dan is er nog die factor propaganda & nieuws wat nogal eens door elkaar loopt en waarbij beide wel een stomweg de waarheid kunnen zijn omdat die dan het beste uit komt. Ga er maar van uit dat wij hier lang niet alles horen of niet alle feiten van een verhaal mee krijgen. Mix dat met cultuurverschillen en andere prioriteiten qua leven en je hebt een situatie die op ons anders overkomt dan de werkelijkheid is.
En nee dat gaat niet sec over het doden van mensen, maar om het waarom en dat wij daar nonselectief in zijn qua dat is fout en mensen er daar anders over (moeten) denken. Stomweg omdat er daar groepen zijn die het doden van mensen die niet in hun groep vallen een heel ander verhaal vinden (zelfverdediging, gods bevel, ... ) dan wij ons hier zorgen over hoeven te maken.
Begrijpen wat de partijen motiveert is belangrijk, en dat vraagt andere "bril" opzetten dan wij hier in het westen gewoon zijn. Nee, dat maakt geen goedkeuring, wel een antwoord op de vraag waarom.

Feit? Waar zijn je bewijzen?
Hoeveel joden waren er in Jeruzalem voordat de moslims het veroverenden? En wat was de staat van de tempelberg?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:26

anjali schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zou dan nog maar eens goed de geschiedenis bestuderen Anjali. Denk bijvoorbeeld aan de kruistochten.

Kruistochten werden in de Middeleeuwen gehouden omdat de pelgrims de Christelijke heilige plaatsen (waar Jezus heeft geleefd) niet meer konden bezoeken omdat het land door de "Muzelmannen" veroverd was.Het ligt er dan natuurlijk aan of je wel of niet aan de kant van de Christenen of van de "muzelmannen" stond\staat of je dat wel of niet goed vindt. Nu het land in de handen van de Joden is kun (of kon, tegenwoordig helaas....) je er in elk geval gewoon naar toe als Christelijke pelgrim. Ik ben er 3 keer geweest en heb het er prima naar mijn zin gehad- behalve dan, een aanslag meegemaakt bij de Damascuspoort (in Oost-Jeruzalem) toen ik zo eigenwijs was om daar ondanks de waarschuwingen toch naar toe te gaan

Waar is je bewijs?
Met hoeveel bloedvergieten hebben de christenen Jeruzalem heroverd op de moslims? En met hoeveel bloedvergieten is het later weer veroverd door Salahudin?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:21

Correctie op mijn vorig bericht(kon niet meer aanpassen, maar was er nog op aan het denken), ik gebruik Eos landviewer, geen Google (Vertraging is enkele weken, je kan ook op data selecteren en zo vergelijken. Uiteraard is stad Gaza het meest geimpacteerd. Idem oefening kan je ook maken op Israël en de westbank(bon eigenlijk op elk land natuurlijk)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 01:01

Omdat sommige mensen alleen vragen hebben, maar geen antwoorden. :)

Vanaf duizend jaar voor Christus is de tempelberg zo'n duizend jaar voornamelijk in handen van joden geweest. Wat ook logisch is, omdat het christendom en de islam pas later zijn ontstaan. In die tijd hebben de joden er 2 maal een tempel gebouwd die werd verwoest. Sommige joden zouden graag nog een derde tempel bouwen.

In het jaar 70 na christus was Jeruzalem in handen van de Romeinen, zij hebben joden destijds op straffe des doods verboden om Jeruzalem te betreden. De Romeinen bouwden een tempel voor hun goden.
In 325 werd door Helena een kerk gebouwd. In 363 arriveerde keizer Julianus, hij wilde dat byzantijnse christenen de kerk weer zouden vervangen voor een Romeinse tempel, maar dit vond geen doorgang.

In 610 kwam de berg in handen van sassaniden, zij droegen de berg eerst over aan de joden en later aan de Christenen. Hierna werd het terug veroverd door de byzantijnen.

In 630 werd het gebied veroverd door de islamitische Omar.

In 1099 werd het tijdens de eerste kruistocht veroverd door christenen.
In 1187 viel het weer in islamitische handen en liet Saladin elk bewijs van de tempeliers verwijderen.

In 1947 stelde de vn een verdelingsplan voor. De Joden gingen akkoord en stichtte de staat Israel, maar de omringende Arabische landen gingen niet akkoord en riepen de oorlog uit. Israël verkreeg echter toch het gezag over westelijk Jeruzalem. In 1967 tijdens de volgende oorlog annexeerd Israël ook Oost Jeruzalem. De moslim bevolking kreeg slechts 3 uur om hun spullen te pakken en het gebied te verlaten. Er kwam wel een status quo en van 1967 tot 2000 mocht iedereen vrijelijk Jeruzalem bezoeken.

Geschiedenis van de tempelberg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tempelberg

Er waren vroeger zowel Islamitische als Christelijke kruistochten. De oorsprong van djizja belasting ligt bij islamitische kruistochten.
https://www.answering-islam.org/Dutch/arlandson/tijdlijnislamkruistochten.htm

Het beleg van Jeruzalem door saledin:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Jeruzalem_(1187)

Onder de kopjes externe links en referenties onderaan de pagina's zijn zoals gebruikelijk ook de gebruikte bronnen te vinden. ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:11

Interessant @Journee! Tijdens die betrekkelijk rustige periode ben ik er dus ook verschillende malen geweest en heb toen de heilige plaatsen van 3 (eigenlijk 4 want de Bahai's die uit Iran gevlucht zijn hebben nu ( Althans ik neem aan dat doe er momenteel nog staat) een tempel in Haifa) religies kunnen bezoeken, allemaal op een prettige wijze waardoor onderling begrip en tolerantie vergroot werd. Wel waren er geregeld tassencontroles op explosieven, heel goed want daar zit je als pelgrim of toerist ook niet op te wachten, op explosies bedoel ik.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:30

@journee, thanks voor je stuk, maar je beantwoord de vragen niet echt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:55

Welke vragen bedoel je precies? Ik heb teruggescrold maar weet niet op welke vraag je antwoord wilt horen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:32

Fivesports maar van jou hebben we ook nog geen onderbouwde zaken gezien.
Een citaat, een prentje, een voorval, zonder context en enkel maar wat stemmingmakerij.
Ik heb hier ook nog nooit een deftig antwoord gekregen op vragen die ik gesteld heb en dat hoeft ook niet, want ik begrijp wel dat zoiets meer inspanning vraagt om effectief data te checken, te begrijpen, te analyseren en dan een mening over te vormen.
*Je prentje is een enquete op 1000 israeli, van momenteel 7.2m joden in Israel, dus 0.02% Statistisch kan je duizend als groep relevant beschouwen, maar in een totaliteit zal dat met een foutmarge op het totaal aantal studenten snel vervagen.
En dan komen we ophetzelfde verhaal, waar is de andere oefening? Je weet wel als je wat verstand hebt, geraakte je in Gaza als Palestijn niet toegelaten, tenzij je je bekeerde tot Hamas, slechts dan kreeg je toelating om verder te gaan studeren en komt UNWRA weer om de hoek, die het ook allemaal gedoogd heeft en zich dan schuilt achter 'neutraliteit'. En dat geldt daar dan ook voor je verdere loopbaan/carrière. Het antwoord is zelf geen vraag.

We hoeven ook niet heel geschiedkundig te gaan doen, hoewel dat zeker wel een rol speelt. Net als geloof én zeker in dit conflict wat ik ook al eerder aanhaalde en Jeruzalem een belangrijk gegeven is. Zeker voor de Sjieten (en zeker Iran) die denken dat daar de Imahdi zal herrijzen. De connotatie dat ze geven is ook de propagande dat gevoerd wordt of misbruikt wordt in het westen (bevrijden, onderdrukking, en ook de haat voor Israel (qudsdag door Iran ingeroepen in 1979, met dus het ontstaan van de islamitische republiek Iran). Het westen dat met een diepgeworteld schaamtegevoel zit van kolonisatie, hoewel dat zeker mondiaal altijd zo geweest en vandaaruit graag de grote redder wilt zijn, als soort boetedoening, wat uiteraard ook uitgespeeld kan worden of misschien tegen ons)

Problemen met Christenen, Joden of andere minderheden zijn er niet in heel dat Midden-Oosten (behalve dan dit conflict over de enige Joodse staat, letterlijk een duimspeld groot en waar die minderheden juist wel samenleven), om de simpele reden dat ze tot zwaar onderdrukte minderheden gedreven zijn en dat heeft wel te maken met islamisering en ja veelal radicale islam.
Dat heeft niets te maken met islamofobie, maar alles met de zaken te benoemen zoals ze zijn en kennelijk zit daar een heel groot taboe op en worden mensen daar ook bewust onwetend ingehouden. En dat is dan weer veelal geo-economische politiek, wat nog moeilijker te begrijpen is.

En ik ben wel oprecht voor een Palestijnse staat, maar zolang de invloed van Iran, het regime van PA (Hamas, Fatah en jihadisten en de invloed op het volk) niet benoemd en minstens zoveel tegenwind krijgt zijn we een ongelijke zaak aan het vechten, want een gezonde samenleving kan niet vechten tegen een dergelijke ideologie of toch niet met het oog op een langdurige en structurele oplossing. En daar kan ja van Israel van vinden wat je wilt, de grenzen van de originele staat zijn al veel kleiner geworden en die toegevingen zijn gedaan om vrede te hebben. En dan durf ik effectief te benoemen. Spreek eens met Joden uit Syrie, of als je dan echt tegen Joden bent, spreek dan een droes, een christen of zelf soenitische moslim die het heeft meegemaakt. Maar dan geen Assad aanhangers die mee naar hier 'gevlucht' zijn en waar Europa met een gefaald migratiebeleid, eerder de vernietiging van Europa/Westen afkondigen dan sterker te maken. En dat zie je nu ook in de rally's, er wordt geroepen voor het overeind blijven van de Islamitische republiek Iran, niet voor de Iraniers. Er wordt geroepen voor Palestina (het regime), niet voor de mensen zelf. Niet door de mensen hier (hoewel sommigen dat mss hopen te doen), maar nog minder door dikbetaalde en gefinancierde hulporganisaties
Laatst bijgewerkt door bulck op 04-07-25 12:09, in het totaal 3 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:48

@Bulck: waar heb je de info over dat onderzoek vandaan? Ik heb ook gezocht maar zie alleen dat eraan gerefereerd wordt. Het onderzoek zelf kan ik nergens vinden. Nog niet in zijn geheel gepubliceerd, denk ik? Dan is de relevantie ook moeilijk in te schatten. Ben ook erg benieuwd naar de exacte vraagstelling. En wie zijn de respondenten precies? (Die vraag over Jericho doet bijna vermoeden dat het studenten aan een Jesjiva waren) ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:18

Maar "leuk" die historie en lappen tekst die heel moeilijk tot niet te volgen zijn soms, de sjit daar nu veranderd er niet door en wordt ook zeker niet minder erg voor diegene die het nu ondergaan. :n

Er zijn keiharde feiten in meerdere media ruim voldoende benoemd. Teveel om hier links te blijven neerzetten. Die zijn al eerder hier geplaatst maar worden structureen door een aantal opzij geschoven. Ik houd de teksten graag leesbaar. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:14

karuna schreef:
Maar "leuk" die historie en lappen tekst die heel moeilijk tot niet te volgen zijn soms, de sjit daar nu veranderd er niet door en wordt ook zeker niet minder erg voor diegene die het nu ondergaan. :n

Er zijn keiharde feiten in meerdere media ruim voldoende benoemd. Teveel om hier links te blijven neerzetten. Die zijn al eerder hier geplaatst maar worden structureen door een aantal opzij geschoven. Ik houd de teksten graag leesbaar. :)

Precies Karuna!

De dood van onschuldige kinderen wordt hier door sommigen weggezet als colletarol damage of kinderen daar zijn niet zo onschuldig, maar potentiële terroristen, dus niet zo erg.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:24

mysa schreef:
@Bulck: waar heb je de info over dat onderzoek vandaan? Ik heb ook gezocht maar zie alleen dat eraan gerefereerd wordt. Het onderzoek zelf kan ik nergens vinden. Nog niet in zijn geheel gepubliceerd, denk ik? Dan is de relevantie ook moeilijk in te schatten. Ben ook erg benieuwd naar de exacte vraagstelling. En wie zijn de respondenten precies? (Die vraag over Jericho doet bijna vermoeden dat het studenten aan een Jesjiva waren) ;)

https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... f6af930000

Een artikel erover, Haaretz is Israëlisch.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:29

mysa schreef:
Welke vragen bedoel je precies? Ik heb teruggescrold maar weet niet op welke vraag je antwoord wilt horen?

Heel veel vragen zijn niet beantwoord, bijvoorbeeld rondom Christenen vs Moslims gesimplificeerd:
Volgens Anjali zijn de kruistochten gehouden omdat Christenen de heilige plaatsen niet meer mochten bezoeken. Waar is het bewijs hiervoor?

Daarop volgend, met hoeveel bloedvergieten hebben de Christenen Jeruzalem heroverd op de Moslims? En met hoeveel bloedvergieten heeft Salahudin dit later weer terug veroverd?

En als je het hebt over Moslims v.s. Joden gesimplificeerd:
Hoeveel Joden woonden er in Jeruzalem toen de Moslims het voor het eerst veroverden? En wat was de status van de Tempelberg?
Logische vraag daarna is, wat is de invloed geweest van de Moslims op beide vragen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:30

Electra63 schreef:
karuna schreef:

Precies Karuna!

De dood van onschuldige kinderen wordt hier door sommigen weggezet als colletarol damage of kinderen daar zijn niet zo onschuldig, maar potentiële terroristen, dus niet zo erg.

Nee.

Kinderen worden door sommige ouders en of overheid dingen geleerd die ze potentieel gevaarlijk maken voor een andere groep. Dat is niet de schuld van de kinderen, klopt. Maakt ze ook geen monsters oid, maar wel een factor gevaar zonder schuld en daarmee zijn kinderen dan een groep die je niet zomaar kan beschermen, helpen of negeren, want dat kan jouw je leven kosten. Maakt het juist inschatten van gewoon kindergedrag moeilijk. Elk normaal functionerend mens heeft ook een stuk "ik wil niet dood" als heel begrijpelijke motivatie. Nogmaals we hebben hier (nog) een luxe tot generalisatie vanuit onze cultuur die we niet op een andere cultuur kunnen plakken en ze veroordelen tot monster want ze doen XYZ wat wij nooit zouden doen. Wij hoeven die keuzes niet te maken en ik hoop van harte dat we die luxe behouden. Helaas is die niet overal gegeven.