Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Ze willen een Oekraïne zonder Oekrainers
pien_2010 schreef:Dank je wel 2x Daks. Interessant!
Een korte video hieronder waarin de burgemeester van Mariupol vertelt wat er plaatsvindt daaro om te eindigen metCitaat:Ze willen een Oekraïne zonder OekrainersDus volgens hem (en ik denk dat dit klopt) is er spraken van genocide.
https://www.nu.nl/291877/video/burgemee ... unnen.html
Daks schreef:▪️Het proces van toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie is begonnen. Nu is de vraag alleen op tijd. Vanaf vandaag weten we 100% dat Oekraïne lid zal worden van de EU. We zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren. Maar dit zal niet gebeuren in een dag of een week, - zei minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba.
elnienjo schreef:Daks schreef:▪️Het proces van toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie is begonnen. Nu is de vraag alleen op tijd. Vanaf vandaag weten we 100% dat Oekraïne lid zal worden van de EU. We zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren. Maar dit zal niet gebeuren in een dag of een week, - zei minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba.
Dit is toch olie op 't vuur voor Rusland? Waarom deze provocatie? Straks zitten we hier in de 3e wereldoorlog.
_San87_ schreef:Ja, dit snap ik ook niet helemaal. Of er zit een strategie achter die ik/wij niet begrijpen. Maar ik kan niet verzinnen welke dat is zonder WW3 als resultaat te krijgen.
Roodvos schreef:_San87_ schreef:Ja, dit snap ik ook niet helemaal. Of er zit een strategie achter die ik/wij niet begrijpen. Maar ik kan niet verzinnen welke dat is zonder WW3 als resultaat te krijgen.
Oekraïne heeft een formeel verzoek ingediend en dat zal dus ook formeel behandeld moeten worden.
Verder denk ik dat dit ook een beetje voor de bühne is. We weten helemaal nog niet of er dadelijk nog wel een Oekraïne is wat EU-lid kan worden.
Maar door positief te beschikken op het verzoek geef je Oekraïne wellicht een mentale steun in de rug.
En je laat Poetin zien dat je niet onder de indruk bent van zijn retoriek.
pien_2010 schreef:Wat ik begrepen heb is dat we hier praten over de lange termijn, dus lang na de oorlog als het land alles op orde weer heeft.
Mocht Oekraïne winnen zo is de redenatie, dan verdienen ze dit. Zo heb ik de strekking van al die interviews begrepen.
Lid worden vd NAVO zo gaat rond zal niet gebeuren, ook niet op de lange termijn. Want dat zal Rusland zeker als provocatie ervaren.
De EU is een totaal ander iets.
Dus WO3 zal niets hiermee te maken hebben, ook al zal Poetin zeker de stok kunnen vinden om de hond mee te slaan, want hij heeft niet veel nodig.
Ann schreef:Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat wij wel of niet doen en dat Rusland sowieso zijn eigen plan volgt.
Roodvos schreef:pien_2010 schreef:Dank je wel 2x Daks. Interessant!
Een korte video hieronder waarin de burgemeester van Mariupol vertelt wat er plaatsvindt daaro om te eindigen met
"Ze willen een Oekraïne zonder Oekrainers"Dus volgens hem (en ik denk dat dit klopt) is er spraken van genocide.
https://www.nu.nl/291877/video/burgemee ... unnen.html
Klopt Pien, zoiets kwam ook voorbij van de week in een interview. Mariupol is een belangrijke havenstad en verbinding van De Krim regio richting het oosten.
Men had kennelijk verwacht met bloemen ingehaald te worden (hoe dan?) maar stuitte op zwaar verzet. Dat is een bron voor toekomstige onrust, aanslagen, guerrilla als de Russen het met inwoners in handen krijgen. En dus proberen ze nu iedereen maar dood en murw te bombarderen. Hij gaf aan dat Odessa waarschijnlijk hetzelfde lot wacht.
(Dit is mijn weergave van het interview.)
_San87_ schreef:pien_2010 schreef:Wat ik begrepen heb is dat we hier praten over de lange termijn, dus lang na de oorlog als het land alles op orde weer heeft.
Mocht Oekraïne winnen zo is de redenatie, dan verdienen ze dit. Zo heb ik de strekking van al die interviews begrepen.
Lid worden vd NAVO zo gaat rond zal niet gebeuren, ook niet op de lange termijn. Want dat zal Rusland zeker als provocatie ervaren.
De EU is een totaal ander iets.
Dus WO3 zal niets hiermee te maken hebben, ook al zal Poetin zeker de stok kunnen vinden om de hond mee te slaan, want hij heeft niet veel nodig.
Onder de streep maakt het imo weinig verschil, toetreden tot de EU of de NAVO. De EU heeft ook een defensief pact en je kan er vergif op innemen dat Amerika gewoon meedoet wanneer een EU land in oorlog raakt.
De 'zo snel mogelijk' in het bericht van Daks strookt niet met 'op de lange termijn, lang na de oorlog'. Maar dat is wellicht een definitiekwestie.
Ann schreef:Dit raakt me erg, 2 oudere mensen die door Russische militairen beschoten werden en dit niet overleefd hebben. Het filmpje over de rode auto was ik al een paar keer tegengekomen en dit is het verhaal erachter.
Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2420846-russisch ... urgerdoden
Verder lees ik net op de NOS site dat Russische militairen in Marioepol een moskee beschoten hebben waarin 80 volwassenen en kinderen schuilen, waaronder Turken. Ik vraag me af of zulke acties van Rusland niet voor verdere escalatie gaan zorgen?
Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat wij wel of niet doen en dat Rusland sowieso zijn eigen plan volgt.
pien_2010 schreef:Interessante post Exitium. Van IJsland wist ik niet. Ik dacht dat zij lid waren.