Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:26

Operationele informatie van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 6.00 uur: de strijdkrachten van Oekraïne houden het offensief optreden van de bezetters in alle richtingen tegen

▪️De vijand in de operationele gebieden van Polissya, Seversky, Pivdennobuzhsky, lijdt zware verliezen aan mankracht en uitrusting, stopte en probeert voet aan de grond te krijgen op de eerder veroverde grenzen.

▪️In de richting van Donetsk, tijdens de pogingen om op te rukken, kregen de bezetters een behoorlijke afwijzing van de Oekraïense verdedigers en werden ze in sommige richtingen tegengehouden, in de rest - de vijand verminderde het tempo van de opmars aanzienlijk.

▪️Sinds het begin van de vijandelijkheden heeft eenendertig vijandelijke bataljons-tactische groep die op het grondgebied van Oekraïne opereert, zijn gevechtsvermogen verloren.

▪️Gevallen van bezetters die door afzonderlijke groepen worden gevangengenomen, worden geregistreerd.

▪️Gedurende de laatste drie dagen zijn kleine groepen vijandige deserteurs op weg naar de staatsgrens.

▪️De vijand heeft een groot probleem met het bemannen van het reservaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:32

pien_2010 schreef:
San 100% met je eens. Het was ook zeker geen kritiek, want is een duidelijke dapper tweet!
Medicatie zoals insuline bv is vrij essentieel en daar praten we over.

Ja, dat is heel essentieel :\. Ik hoop echt dat dat beschikbaar blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:03

Dank je wel 2x Daks. Interessant!

Een korte video hieronder waarin de burgemeester van Mariupol vertelt wat er plaatsvindt daaro om te eindigen met
Citaat:
Ze willen een Oekraïne zonder Oekrainers
;( Dus volgens hem (en ik denk dat dit klopt) is er spraken van genocide.

https://www.nu.nl/291877/video/burgemee ... unnen.html

kiki1976

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:05

Dank je wel weer voor het overzicht met updates.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:38

pien_2010 schreef:

Een korte video hieronder waarin de burgemeester van Mariupol vertelt wat er plaatsvindt daaro om te eindigen met
Citaat:
Ze willen een Oekraïne zonder Oekrainers

Klopt Pien, zoiets kwam ook voorbij van de week in een interview. Mariupol is een belangrijke havenstad en verbinding van De Krim regio richting het oosten.
Men had kennelijk verwacht met bloemen ingehaald te worden (hoe dan? 8)7 ) maar stuitte op zwaar verzet. Dat is een bron voor toekomstige onrust, aanslagen, guerrilla als de Russen het met inwoners in handen krijgen. En dus proberen ze nu iedereen maar dood en murw te bombarderen. Hij gaf aan dat Odessa waarschijnlijk hetzelfde lot wacht.
(Dit is mijn weergave van het interview.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:42

Daks schreef:
▪️Het proces van toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie is begonnen. Nu is de vraag alleen op tijd. Vanaf vandaag weten we 100% dat Oekraïne lid zal worden van de EU. We zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren. Maar dit zal niet gebeuren in een dag of een week, - zei minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba.

Dit is toch olie op 't vuur voor Rusland? Waarom deze provocatie? Straks zitten we hier in de 3e wereldoorlog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:44

Volgensmij is dat ook de reden dat Rutte als één van de weinige EU leiders ''dwars'' ligt. En vindt dat we dat hele versnel toetreden tot de EU nu even achterwege moeten laten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:46

elnienjo schreef:
Daks schreef:
▪️Het proces van toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie is begonnen. Nu is de vraag alleen op tijd. Vanaf vandaag weten we 100% dat Oekraïne lid zal worden van de EU. We zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren. Maar dit zal niet gebeuren in een dag of een week, - zei minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba.

Dit is toch olie op 't vuur voor Rusland? Waarom deze provocatie? Straks zitten we hier in de 3e wereldoorlog.

Ja, dit snap ik ook niet helemaal. Of er zit een strategie achter die ik/wij niet begrijpen. Maar ik kan niet verzinnen welke dat is zonder WW3 als resultaat te krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:54

Er is geen sprake van versnelde toetreding wel van kandidaatstelling en dat is hun goed recht.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:57

Toetreden tot de EU kan inderdaad nog jaren in beslag nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:58

Wat ik begrepen heb is dat we hier praten over de lange termijn, dus lang na de oorlog als het land alles op orde weer heeft.
Mocht Oekraïne winnen zo is de redenatie, dan verdienen ze dit. Zo heb ik de strekking van al die interviews begrepen.

Lid worden vd NAVO zo gaat rond zal niet gebeuren, ook niet op de lange termijn. Want dat zal Rusland zeker als provocatie ervaren.
De EU is een totaal ander iets.

Dus WO3 zal niets hiermee te maken hebben, ook al zal Poetin zeker de stok kunnen vinden om de hond mee te slaan, want hij heeft niet veel nodig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:03

_San87_ schreef:
Ja, dit snap ik ook niet helemaal. Of er zit een strategie achter die ik/wij niet begrijpen. Maar ik kan niet verzinnen welke dat is zonder WW3 als resultaat te krijgen.

Oekraïne heeft een formeel verzoek ingediend en dat zal dus ook formeel behandeld moeten worden.
Verder denk ik dat dit ook een beetje voor de bühne is. We weten helemaal nog niet of er dadelijk nog wel een Oekraïne is wat EU-lid kan worden.
Maar door positief te beschikken op het verzoek geef je Oekraïne wellicht een mentale steun in de rug.
En je laat Poetin zien dat je niet onder de indruk bent van zijn retoriek.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:41

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:48

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:

Oekraïne heeft een formeel verzoek ingediend en dat zal dus ook formeel behandeld moeten worden.
Verder denk ik dat dit ook een beetje voor de bühne is. We weten helemaal nog niet of er dadelijk nog wel een Oekraïne is wat EU-lid kan worden.
Maar door positief te beschikken op het verzoek geef je Oekraïne wellicht een mentale steun in de rug.
En je laat Poetin zien dat je niet onder de indruk bent van zijn retoriek.

Dat snap ik. Er wordt echter gesproken over 'zo snel mogelijk laten gebeuren'. Een van de eisen van Rusland is dat Oekraïne neutraal blijft, en hoewel ik echt vind dat het land haar eigen keuzes mag maken, komt dit op mij ook wel als olie op het vuur over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:49

pien_2010 schreef:
Wat ik begrepen heb is dat we hier praten over de lange termijn, dus lang na de oorlog als het land alles op orde weer heeft.
Mocht Oekraïne winnen zo is de redenatie, dan verdienen ze dit. Zo heb ik de strekking van al die interviews begrepen.

Lid worden vd NAVO zo gaat rond zal niet gebeuren, ook niet op de lange termijn. Want dat zal Rusland zeker als provocatie ervaren.

Dus WO3 zal niets hiermee te maken hebben, ook al zal Poetin zeker de stok kunnen vinden om de hond mee te slaan, want hij heeft niet veel nodig.

Onder de streep maakt het imo weinig verschil, toetreden tot de EU of de NAVO. De EU heeft ook een defensief pact en je kan er vergif op innemen dat Amerika gewoon meedoet wanneer een EU land in oorlog raakt.

De 'zo snel mogelijk' in het bericht van Daks strookt niet met 'op de lange termijn, lang na de oorlog'. Maar dat is wellicht een definitiekwestie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:05

Ik denk dat er op diplomatiek niveau veel meer wordt besproken dan wij weten.
Destijds vond ik het programma 'Floortje en de diplomaten' een interessant inkijkje geven in deze wereld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:08

Ann schreef:
Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat wij wel of niet doen en dat Rusland sowieso zijn eigen plan volgt.

Ik denk dit eigenlijk ook. Mogelijk gaat het helemaal niet om Europa, er spelen veel meer zaken op de achtergrond waarvan wij geen weet hebben. Het Midden Oosten speelt ook een vreemde rol in dit geheel, ik zie regelmatig staatsvliegtuigen die kant op gaan.

Wat ook nog zou kunnen is dat Rusland uit is op een ge-escaleerd conflict met de VS en daar Ukraïne en Europa voor gebruikt. Mogelijk was de insteek om op het "redder van de wereld" gevoel van de Amerikanen in te spelen en die uit te lokken tot een oorlog dicht bij huis voor Rusland.
Er is naar mijn mening verrassend weinig overleg tussen de EU en de VS op dit moment (waar ik tenminste iets van hoor). Ook de snelle druk van de VS op Europa om gas en olie van hen af te gaan nemen geeft mij te denken.

Heeft Rusland er eigenlijk al ergens een punt van gemaakt wanneer Ukraine bij de EU zou gaan horen? Ik dacht het het specifiek om lidmaatschap van de NAVO ging.

@Pien, ik vind het zo verdrietig voor je vriendin (en alle mensen) in Rusland, zij zijn evengoed de dupe van dit hele conflict. Ik kan alleen maar hopen dat er snel een onverwachte wending ten goede van iedereen komt. De gemiddelde levensverwachting van Russische mannen is 68 jaar las ik op wikipedia, dus ik ben heel hard aan het duimen...
Echt, ik had gehoopt dat dat 'elkaar uitmoorden' iets was wat we in de vorige eeuw hadden achtergelaten ;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:40

Vergeet die gemiddelde leeftijd maar, daar zal alcohol debet aan zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:43

Roodvos schreef:
pien_2010 schreef:

"Ze willen een Oekraïne zonder Oekrainers"

Klopt Pien, zoiets kwam ook voorbij van de week in een interview. Mariupol is een belangrijke havenstad en verbinding van De Krim regio richting het oosten.
Men had kennelijk verwacht met bloemen ingehaald te worden (hoe dan? 8)7 ) maar stuitte op zwaar verzet. Dat is een bron voor toekomstige onrust, aanslagen, guerrilla als de Russen het met inwoners in handen krijgen. En dus proberen ze nu iedereen maar dood en murw te bombarderen. Hij gaf aan dat Odessa waarschijnlijk hetzelfde lot wacht.
(Dit is mijn weergave van het interview.)

Feit dat ze tijdens evacuaties vluchtroutes bombarderen en dat er mijnen gelegd zijn op een vluchtroute zegt wat dat betreft heel veel.

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:

Onder de streep maakt het imo weinig verschil, toetreden tot de EU of de NAVO. De EU heeft ook een defensief pact en je kan er vergif op innemen dat Amerika gewoon meedoet wanneer een EU land in oorlog raakt.

De 'zo snel mogelijk' in het bericht van Daks strookt niet met 'op de lange termijn, lang na de oorlog'. Maar dat is wellicht een definitiekwestie.

Het is ook niet 100% zeker dat Oekraïne bij de EU komt. Het enige wat kan is dat ze nu officieel kandidaat-lid zijn (hoewel ik daar nog nergens wat over gelezen heb), maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk het toelatingsproces door komt. Dat kan van beide kanten stopgezet worden.

Zo is IJsland al sinds 2009 kandidaat-lid, maar hebben ze in 2013 het traject stopgezet en zich in 2015 als kandidaat teruggetrokken.

Turkije is een voorbeeld van de andere kant. Dat land is al decennia lang kandidaat-lid en er is in 2005 al begonnen met onderhandelingen over een volwaardig lidmaatschap, maar de onderhandelingen liggen vanuit de EU inmiddels al jaren stil vanwege zaken als mensenrechtenschendingen, gebrek aan persvrijheid, etc. Ze zijn officieel nog niet afgeserveerd als kandidaat-lid, maar de kans dat Turkije op korte tot middellange termijn volwaardig lid wordt is nihil.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:47

Dat Oekraïne lid van de EU wordt moet ik nog maar zien, dat proces duurt járen en ze moeten aan zoveel voldoen, waar ze nu nog lang niet aan kunnen voldoen.

Ik volg nu toevallig EU law en mijn professor denkt ook dat het er niet in ziet (zie idd Turkije).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:51

Interessante post Exitium. Van IJsland wist ik niet. Ik dacht dat zij lid waren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:57

Ann schreef:
Dit raakt me erg, 2 oudere mensen die door Russische militairen beschoten werden en dit niet overleefd hebben. Het filmpje over de rode auto was ik al een paar keer tegengekomen en dit is het verhaal erachter.

Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2420846-russisch ... urgerdoden

Verder lees ik net op de NOS site dat Russische militairen in Marioepol een moskee beschoten hebben waarin 80 volwassenen en kinderen schuilen, waaronder Turken. Ik vraag me af of zulke acties van Rusland niet voor verdere escalatie gaan zorgen?

Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat wij wel of niet doen en dat Rusland sowieso zijn eigen plan volgt.

Dit gaat denk ik wel weer scheve verhoudingen geven met Turkije. Dacht dat Poetin en Erdogan wel op redelijk voet met elkaar waren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:03

Nu nog hopen dat Rusland ook Chinezen raken (heel sneu voor die mensen), maar dat zal allemaal kunnen helpen. China is erg protectisch als het om Han (geloof ik) Chinezen gaat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:12

pien_2010 schreef:
Interessante post Exitium. Van IJsland wist ik niet. Ik dacht dat zij lid waren.

IJsland is wel lid van de EER (net als Noorwegen en Liechtenstein) waardoor ze toegang hebben tot de interne markt van de EU en ook het Schengenverdrag is er van toepassing (ook dat geldt voor Noorwegen en Liechtenstein), maar ze zijn geen EU-lid :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:59

Vanuit Oekraïnse groep:

Het hoofdadres van president Volodymyr Zelensky

▪️Gisteren namen de bezetters de burgemeester van Melitopol Ivan Fedorov gevangen. De stadsgemeenschap eist zijn onmiddellijke vrijlating. Ik bel persoonlijk de wereldleiders en ik zal bellen om te laten zien hoe ze deze situatie kunnen beïnvloeden, om iets eenvoudigs te doen - één persoon vrijlaten die de hele gemeenschap vertegenwoordigt.

▪️De verliezen van Russische troepen zijn enorm. De dynamiek van verliezen is, om zo te zeggen, de grootste klap voor hun leger in decennia. 31 bataljon tactische groep van de vijand verloren gevechtsvermogen. Ze geven zich in groepen over, keren in groepen terug naar huis.

▪️Deze dag werd er opnieuw humanitaire hulp naar Marioepol gestuurd. We zullen proberen hen te helpen. Oekraïense troepen garanderen stilte zodat burgers voedsel, water en medicijnen kunnen krijgen en de stad kunnen verlaten.

▪️Humanitaire gangen van Makarov, Borodyanka, Trostyanets, Sumy, Poltava, Lebedyn, Konotop, Velyka Pisarivka, Krasnopillya, Pologi, Tokmak, Gostomel, Kozarovych, Mykulychi en Andriivka zijn ook voorbereid. De Russische kant moet zorgen voor stilte.

▪️We blijven werken aan de toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie. Een andere internationale prioriteit is een nieuw pakket sancties tegen de EU om ze tot vrede te brengen. Hun economie zal deze oorlog niet overleven.

▪️Het kabinet van ministers is het eens geworden over de volledige afschaffing van de toegevoegde waarde en accijnzen op brandstof - benzine, diesel. Nu is het aan de afgevaardigden van de Verchovna Rada.

▪️De regering heeft besloten om compensatie te betalen aan lokale budgetten voor nutsvoorzieningen om Oekraïense gemeenschappen te ondersteunen die migranten ontvangen. Gemeenschappen in ten minste 10 oblasten ontvangen specifieke fondsen van de centrale overheid.