Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HenrietteM schreef:Sammie schreef:
Dat is niet raar of zelf opgelegd. Dat is wettelijk voor geschreven
Dat klopt niet. Het is niet wettelijk voorgeschreven. Je mag de naam gewoon noemen. Ook in de media.
Sammie schreef:Laat de overheid/instanties beseffen dat het zoeken voor hulp makkelijker en toegankelijker moet zijn.
verootjoo schreef:Je hebt geen verwijzing van de HA nodig om naar een psycholoog te gaan
Heino schreef:verootjoo schreef:Je hebt geen verwijzing van de HA nodig om naar een psycholoog te gaan
Wel als je het vergoed wilt hebben door de verzekering toch? Dat was althans 3 jaar geleden nog wel zo.
En Dramaqueen, ik praat ook niets goed, maar ik word er een beetje moe van dat mensen denken dat mensen die psychisch iets mankeren zo eenvoudig in de hulpverlening terecht komen, naast hun psychische beperkingen.
Heino schreef:verootjoo schreef:Je hebt geen verwijzing van de HA nodig om naar een psycholoog te gaan
Wel als je het vergoed wilt hebben door de verzekering toch? Dat was althans 3 jaar geleden nog wel zo.
En Dramaqueen, ik praat ook niets goed, maar ik word er een beetje moe van dat mensen denken dat mensen die psychisch iets mankeren zo eenvoudig in de hulpverlening terecht komen, naast hun psychische beperkingen.
Heino schreef:Precies dit. Ik heb als relatief mild depressief persoon ook nog 6 weken op een wachtlijst gestaan. Moet je even nagaan. Eerst moet je die stap zetten om überhaupt hulp te zoeken. Je meldt je bij je huisarts. "Och, gewoon een nachtje goed slapen, dan is het weer over" zegt de dokter, of in een ander geval krijg je een zooi medicijnen voorgeschreven zonder begeleiding waardoor je alsnog niks opschiet. Zo gemakkelijk is doorverwijzing krijgen niet. Da's punt één.
Ok, dan heb je die doorverwijsbrief, en je belt naar de hulpverlening. "Sorry, er zijn nog 300 wachtenden voor u". Leuk, geeft je ook zo'n goed gevoel hè. Héb je eindelijk die stap durven zetten, krijg je een deksel op je neus en moet je tig weken of zelfs maanden wachten. Da's punt twee.
Vooruit, je hebt een heleboel (echt heleboel) doorzettingsvermogen en krijgt een psycholoog toe gewezen. Nou, dat je dan binnen een paar weken "genezen" wordt is ook ijdele hoop. Zoveel goede hulpverleners kent Nederland helaas niet. Zelfs áls je een psycholoog te pakken hebt weten te krijgen moet je alsnog veel mazzel hebben een fijne te treffen én het geduld hebben die therapie/behandeling nou eenmaal vereist... En da's punt drie...
Ik kan dan ook erg boos worden op mensen die zeggen dat hij hulp had moeten zoeken. Die mensen hebben overduidelijk geen idee waar ze het over hebben.
Chiqa schreef:Ik mag aannemen dat jij erg dichtbetrokken bij het onderzoek dat op dit moment gaande is dat je dit soort persoonlijke details weet?Die heeft niet eens de moeite genomen om uberhaupt een keer een arts te bellen dat het niet zo lekker ging
Lyonesse schreef:Heino schreef:Dat was een stukje uitleg richting mensen die denken dat hulp kríjgen een kwestie is van bij de huisarts aanbellen. Niemand weet wat die man wel en niet gedaan heeft, daar moeten we ook niet over speculeren vind ik.
Eens, heeft er ook niets mee te maken
Sammie schreef:Ik mag aannemen dat jij erg dichtbetrokken bij het onderzoek dat op dit moment gaande is dat je dit soort persoonlijke details weet?
Chiqa schreef:Nou dat weet ik zo net nog niet, werd gister anders op het nieuws verteld dat er geen medische historie aanwezig was, wat wel te verwachten was natuurlijk deze man heeft geen hulp gezocht werd er verteld.
Chiqa schreef:Lyonesse schreef:
Eens, heeft er ook niets mee te maken
Nou dat weet ik zo net nog niet, werd gister anders op het nieuws verteld dat er geen medische historie aanwezig was, wat wel te verwachten was natuurlijk deze man heeft geen hulp gezocht werd er verteld.
Heino schreef:Waar geen hulp gezocht? Bij de huisarts? Bij de GGZ? Allemaal onduidelijk, daarbij lijkt het me sterk dat men in 1 dag alle dossiers van alle hulpverleningsinstanties doorzocht heeft.
Sammie schreef:Als ik persoonlijk wordt, val ik jou persoon aan..