Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:30

Verkeerd geplaatste reactie en reacties daarop gesplit.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:48

We kunnen er lang en breed over praten, maar ik vind dat je dit gewoon niet had kunnen voorkomen.

Ik heb gisteravond een interview gezien met een 'presentator' en een man die beveiligers traint (of iets dergelijks)
en ik heb me zo zitten opwinden op de bank!
De presentator zei ook gewoon dat dit had kunnen voorkomen en dat die beveiligers op de auto had moeten schieten..
Nou sorry, maar je kan toch echt niet in een menigte mensen maar wat raak lopen schieten?
Dan waren er nog meer doden geweest!
En je kan dit gewoon niet voorkomen. Tuurlijk, er waren veel beveiligers, maar als je het filmpje ziet, het duurde maar een paar seconden dat de auto in beeld was en toen tegen het standbeeld op knalde!
Die beveiligers, politiemensen etc zijn ontzettend goed getraind, maar je kan niet verwachten dat ze ZO snel iets kunnen doen!

Meer van dat soort stomme opmerkingen kwamen voor in de interview en ik kan me er ontzettend boos om maken..
Moeten we nu dan altijd naar mensen wijzen en ergens of iemand de schuld van geven? :?

Tuurlijk, ik snap wel dat je dit ongeluk gaat uitzoeken maar dat het dan zo moet gaan..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:51

Helemaal met je eens Janna! Verbaas me er echt over hoe snel de slachtoffers geholpen werden en hoe daadkrachtig er werd gehandeld. Echt zo geweldig.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:52

Inderdaad denk ik niet dat dit voorkomen had kunnen worden (op de manier hoe ze nu beveiligde). Ik ben alleen bang (maar het is wel noodzakelijk) dat er nu nog strenger beveiligd gaat worden en dat het over is met dat de koninklijke familie zich zo vrijpostig onder de mensen begaf (wat toch wel een van de bijzondere dingen was). Dat vind ik erg jammer, maar ja als er zulke dingen gebeuren kan je niet anders dan dit niet meer te doen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:59

Ben ik het ook mee eens. Wie weet wat er gebeurd was als ze hebben lopen schieten,op de banden, gaat ze auto de andere kant op bijv nog meer door de menigte, op de tank (kan he, kan), was het ding ontploft, of hadden ze uit haast mis (op mensen) geschoten.
Ik vind het nog 'lucky' dat het tegen de Naald is gereden, en niet erlangs

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:03

HenrietteM schreef:
Sammie schreef:

Dat is niet raar of zelf opgelegd. Dat is wettelijk voor geschreven :)

Dat klopt niet. Het is niet wettelijk voorgeschreven. Je mag de naam gewoon noemen. Ook in de media.

Om mezelf nog maar een keer aan te halen ;) Zelfs de altijd correcte Pauw en Witteman noemden net de voor en achternaam. Mag gewoon. Ook als hij niet dood was geweest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:08

Sammie schreef:
Laat de overheid/instanties beseffen dat het zoeken voor hulp makkelijker en toegankelijker moet zijn.

Precies dit. Ik heb als relatief mild depressief persoon ook nog 6 weken op een wachtlijst gestaan. Moet je even nagaan. Eerst moet je die stap zetten om überhaupt hulp te zoeken. Je meldt je bij je huisarts. "Och, gewoon een nachtje goed slapen, dan is het weer over" zegt de dokter, of in een ander geval krijg je een zooi medicijnen voorgeschreven zonder begeleiding waardoor je alsnog niks opschiet. Zo gemakkelijk is doorverwijzing krijgen niet. Da's punt één.
Ok, dan heb je die doorverwijsbrief, en je belt naar de hulpverlening. "Sorry, er zijn nog 300 wachtenden voor u". Leuk, geeft je ook zo'n goed gevoel hè. Héb je eindelijk die stap durven zetten, krijg je een deksel op je neus en moet je tig weken of zelfs maanden wachten. Da's punt twee.
Vooruit, je hebt een heleboel (echt heleboel) doorzettingsvermogen en krijgt een psycholoog toe gewezen. Nou, dat je dan binnen een paar weken "genezen" wordt is ook ijdele hoop. Zoveel goede hulpverleners kent Nederland helaas niet. Zelfs áls je een psycholoog te pakken hebt weten te krijgen moet je alsnog veel mazzel hebben een fijne te treffen én het geduld hebben die therapie/behandeling nou eenmaal vereist... En da's punt drie...

Ik kan dan ook erg boos worden op mensen die zeggen dat hij hulp had moeten zoeken. Die mensen hebben overduidelijk geen idee waar ze het over hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:10

Je hebt geen verwijzing van de HA nodig om naar een psycholoog te gaan :) En als de een een wachtlijst heeft, bel je toch een ander?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-05-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:11

dat kan dan wel zo zijn heino maar moet je dan 6 mensen wegnemen uit het leven? hang dan lekker jezelf op aan een trappengat.

er is niets bekend dat hij niet in orde was en het kan ook gewoon zijn dat ie gewoon net zoals al werd gezegd een "hufter" is/was.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:12

verootjoo schreef:
Je hebt geen verwijzing van de HA nodig om naar een psycholoog te gaan :)

Wel als je het vergoed wilt hebben door de verzekering toch? Dat was althans 3 jaar geleden nog wel zo.
En Dramaqueen, ik praat ook niets goed, maar ik word er een beetje moe van dat mensen denken dat mensen die psychisch iets mankeren zo eenvoudig in de hulpverlening terecht komen, naast hun psychische beperkingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:15

Heino schreef:
verootjoo schreef:

Wel als je het vergoed wilt hebben door de verzekering toch? Dat was althans 3 jaar geleden nog wel zo.
En Dramaqueen, ik praat ook niets goed, maar ik word er een beetje moe van dat mensen denken dat mensen die psychisch iets mankeren zo eenvoudig in de hulpverlening terecht komen, naast hun psychische beperkingen.

Dan bel je gewoon de assistente dat je bij een psycholoog loopt, en dat je daar een verwijzing voor nodig hebt, en dan maakt de HA een verwijzing voor je :)
Heb het zelf een maandje geleden nog zo gedaan :D Eerst een leuke/goede/fijne psycholoog gezocht, en toen mn HA meegedeelt dat ik daar liep.

En als je hulp nodig hebt, moet je er natuurlijk wel zelf wat voor doen ;) Het gaat niet allemaal vanzelf natuurlijk.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:16

Heino schreef:
verootjoo schreef:

hij was niet psychisch.. tenminste, dat is niet bekend, en word ook niet genoemd.
http://www.ad.nl/binnenland/3189248/Dad ... gnger.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:00

Heino schreef:
Precies dit. Ik heb als relatief mild depressief persoon ook nog 6 weken op een wachtlijst gestaan. Moet je even nagaan. Eerst moet je die stap zetten om überhaupt hulp te zoeken. Je meldt je bij je huisarts. "Och, gewoon een nachtje goed slapen, dan is het weer over" zegt de dokter, of in een ander geval krijg je een zooi medicijnen voorgeschreven zonder begeleiding waardoor je alsnog niks opschiet. Zo gemakkelijk is doorverwijzing krijgen niet. Da's punt één.
Ok, dan heb je die doorverwijsbrief, en je belt naar de hulpverlening. "Sorry, er zijn nog 300 wachtenden voor u". Leuk, geeft je ook zo'n goed gevoel hè. Héb je eindelijk die stap durven zetten, krijg je een deksel op je neus en moet je tig weken of zelfs maanden wachten. Da's punt twee.
Vooruit, je hebt een heleboel (echt heleboel) doorzettingsvermogen en krijgt een psycholoog toe gewezen. Nou, dat je dan binnen een paar weken "genezen" wordt is ook ijdele hoop. Zoveel goede hulpverleners kent Nederland helaas niet. Zelfs áls je een psycholoog te pakken hebt weten te krijgen moet je alsnog veel mazzel hebben een fijne te treffen én het geduld hebben die therapie/behandeling nou eenmaal vereist... En da's punt drie...

Ik kan dan ook erg boos worden op mensen die zeggen dat hij hulp had moeten zoeken. Die mensen hebben overduidelijk geen idee waar ze het over hebben.

Wat heeft dit met de verdachte te maken? :? Die heeft niet eens de moeite genomen om uberhaupt een kee reen arts te bellen dat het niet zo lekker ging, jij doet er tenminste nog íets aan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:06

Dat was een stukje uitleg richting mensen die denken dat hulp kríjgen een kwestie is van bij de huisarts aanbellen. Niemand weet wat die man wel en niet gedaan heeft, daar moeten we ook niet over speculeren vind ik.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:07

Heino schreef:
verootjoo schreef:

snap wat je bedoelt heino, het is inderdaad niet makkelijk om echt in de hulpverlening te recht te komen, laat staan dat dan ineens al je problemen over zijn en er echt goede psychologen zijn, want een deel zit er ook flink naast met helpen en dan trek je aan het verkeerde eind en begin je hopeloos te worden.. praat in het algemeen en praat niet over de dader, want daar ga ik niks voor goed praten!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:09

Heino schreef:
Dat was een stukje uitleg richting mensen die denken dat hulp kríjgen een kwestie is van bij de huisarts aanbellen. Niemand weet wat die man wel en niet gedaan heeft, daar moeten we ook niet over speculeren vind ik.

Eens, heeft er ook niets mee te maken :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:11

Chiqa schreef:
Die heeft niet eens de moeite genomen om uberhaupt een keer een arts te bellen dat het niet zo lekker ging
Ik mag aannemen dat jij erg dichtbetrokken bij het onderzoek dat op dit moment gaande is dat je dit soort persoonlijke details weet?

Ik geloof ook niet dat het erg veel bijdraagt aan hoevaak hij wel of niet gebeld heeft naar iets of iemand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:13

Lyonesse schreef:
Heino schreef:

Nou dat weet ik zo net nog niet, werd gister anders op het nieuws verteld dat er geen medische historie aanwezig was, wat wel te verwachten was natuurlijk deze man heeft geen hulp gezocht werd er verteld.

Sammie schreef:
Ik mag aannemen dat jij erg dichtbetrokken bij het onderzoek dat op dit moment gaande is dat je dit soort persoonlijke details weet?

Gaan we persoonlijk worden? Nee dit komt bij het nieuws vandaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:16

Chiqa schreef:
Nou dat weet ik zo net nog niet, werd gister anders op het nieuws verteld dat er geen medische historie aanwezig was, wat wel te verwachten was natuurlijk deze man heeft geen hulp gezocht werd er verteld.

Waar geen hulp gezocht? Bij de huisarts? Bij de GGZ? Allemaal onduidelijk, daarbij lijkt het me sterk dat men in 1 dag alle dossiers van alle hulpverleningsinstanties doorzocht heeft.

Dat het een hufter was is duidelijk. Maar om die man niet "psychisch" te noemen? Laat ik het zo zeggen, gezond was ie niet ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:17

Als ik persoonlijk wordt, val ik jou persoon aan.. Lijkt me niet dat ik dat doe of wel? Ik heb veel nieuws gekeken vandaag, zal vast niet alles gezien hebben. Gelezen zeker niet.. maar ik ben nergens tegen gekomen dat de beste man uberhaupt geestelijk in de knoop zat en dat als hij dat wel zat gebeld heeft naar de ha.

Dus dan wil ik wel een bronnetje lezen? En ik mag hopen dat dit niet de Telegraaf of sbs is... :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:22

Chiqa schreef:
Lyonesse schreef:

Misschien had het dan voorkomen kunnen worden. Maar dat helpt nu niet meer. Ook al heeft hij dit inderdaad gedaan omdat hij zijn kinderen niet mocht zien/ hij ontslagen was/ hij andere problemen had, dan nog spoorde hij verder ook niet, want er zijn zoveel mensen die zulke problemen hebben. Die proberen ook geen aanslag op de koningin te plegen en rijden ook geen 22 mensen van hun falie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:23

Tja, het is triest, koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn :n

Maar ik denk ook dat dit niet voorkomen had kunnen worden. Ik hoor dat er geschoten had moeten worden, dan was het verhaal wss compleet omgekeerd geweest. Hadden ze gericht geschoten toen hij de controlepost voorbij ging dan was de bestuurder dood geweest, was gebleken dat hij geen explosieven oid bij zich had, geen medische historie, geen briefjes thuis, niemand die ergens van weet en resultaat is dan dat de man het slachtoffer is en de politie/ME/marechaussee het pispaaltje want die hebben veel te snel ingegrepen.

En mijn vader vond het vreemd dat de kon. fam. in een open bus vervoerd werd want dat was veel te onveilig, en volgens hem hadden er bussen oid dwars op de weg moeten staan zodat er helemaal geen verkeer langs had gekund want stel dat hij een vrachtwagen had genomen.
Ja, dat was erg geweest maar als je zo gaat redeneren kun je beter geen koninginnedag vieren, het mooie eraan is juist dat het altijd zo informeel is en dat de kon. fam. gewoon gezellig tussen het volk loopt en met dat soort maatregelen is dat allemaal verleden tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:41

Heino schreef:
Waar geen hulp gezocht? Bij de huisarts? Bij de GGZ? Allemaal onduidelijk, daarbij lijkt het me sterk dat men in 1 dag alle dossiers van alle hulpverleningsinstanties doorzocht heeft.

Klopt er werd gezegd dat er geen enkel medisch dossier was wat kon duiden op psychische aandoeningen of een schreeuw om hulp tevens werd er verteld dat hij geen strafblad had wat de verbazing alleen maar groter maakte, maar ze roepen idd wel meer wat later wordt gewijzigd.

Sammie schreef:
Als ik persoonlijk wordt, val ik jou persoon aan..

Nou dat deed je dus wel, jij beweerde dat ik bij het dichtbetrokken bij het onderzoek zou zijn, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over dat weet jij ook wel.
Ik heb ervoor getemt want vond dat een zeer vervelende opmerking gezien de strekking van dit verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:44

Er zijn mensen die om een of andere reden zo dichtgeklapt zitten dat ze er niet mee naar een arts durven, Chiqa.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:47

Jij komt met een opmerking die ik nooit van mijn leven zou durven doen. Ik heb nergens, maar dan nergens, alle ins en outs voorbij zien komen van zijn doen en laten. Het enige was z'n baan die hij net kwijt was en dat hij in de buurt als redelijk normaal bekend stond. Er is geen huisarts geweest die zei dat hij al langere tijd geestelijke problemen had en dat hij daarvoor niet behandeld wil worden en ook geen buurvrouw die dat zegt. Jij zegt dat in het nieuws is geweest, dan wil ik wel een bron zien :j .. ik geloof nl. nooit dat dergelijke dingen al zodanig bekend zijn/in het nieuws komen. Als dat wel zo is (betrouwbare bron) dan zou ik zeer verbaast zijn... en om die reden vraag ik jou om die bron...

Ik heb blijkbaar een heel ander idee bij persoonlijk worden dan jij :Y) (iets wat ik echt niet gauw zal doen in dit soort discussies, want dat voegt niks toe)

Niet dat dit allemaal wat toevoegd aan de discussie want het maakt werkelijk geen zak uit of hij nu wel of niet een keer bij de ha langs is geweest voor een pilletje of een huilbui. Hij heeft besloten om dit te doen.. de vraag is nu waarom. Was het een opwelling of niet.. Antwoorden op die vragen zijn ze nu aan het onderzoeken..