Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 17:49

Ik ben heel blij met de plannen voor de woningbouw, weer geld naar het onderwijs, spreidingswet blijft van kracht, en voetbalclubs mee laten betalen aan politie-inzet. Ook blij met geen telefoons in de klas, en fatbikes vanaf 16 jaar en met helm. Minder blij met handhaving hypotheekrente-aftrek, maar je kan niet alles hebben. Verhoging eigen risico leek me onvermijdelijk, liever dat dan een nog hogere premie gaan betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 17:54

@Germie: Bron?

Als ik naar de cijfers van het CBS kijk neemt het aantal asielzoekers juist af ten opzichte van 2024. Van 2026 kunnen we nog niks zeggen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoeveel-asielzoekers-komen-naar-nederland

Verder jouw mening dat de mensen die hier komen kunnen werken. Vind ik ook maar helaas zijn de wachttijden voor het aanvragen van een BSN zo verschrikkelijk lang geworden.
https://www.harderwijkercourant.nl/lokaal/politiek/1095002/d66-stelt-vragen-over-wachttijden-bij-aanvragen-van-bsn-numme
(Dit is een artikel uit 2024, iets recenter kon ik niet vinden maar ik kan me niet voorstellen dat die aanvragen nu sneller worden behandeld.

Verder zijn gemeentes verplicht om woningen aan te bieden aan statushouders. En wordt 6 tot 10% aangeboden aan statushouders.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/zijn-gemeenten-verplicht-vergunninghouders-aan-een-woning-te-helpen

Er zijn in totaal 2,3 miljoen sociale huurwoningen en daar komen er jaarlijks gemiddeld 170 duizend van vrij. Van het totaal aantal vrijkomende sociale huurwoningen, gaat gemiddeld 6 tot 10% naar statushouders en meer dan 90% naar andere woningzoekenden. In 2021 ging 6% van de woningen naar statushouders.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de eerste huisvesting van statushouders. Dat zijn asielzoekers die in Nederland een verblijfsvergunning hebben gekregen omdat ze zijn gevlucht voor oorlog, geweld of vervolging.

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-alle-sociale-huurwoningen-naar-statushouders-gaan

En Nederland kent op dit moment 1,7 miljoen arbeidsmigranten. Meer dan de asielzoekers.

Ik vind er dus wat van dat de schuld altijd bij deze groep word gelegd terwijl het helemaal niet zo is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:02

Als aanvulling op Purny, het is een lang artikel maar dit geeft prachtig weer (of eigenlijk is het om te janken) hoe Nederland gigantisch achterloopt op het aannemen en omscholen van asielzoekers met een zorgachtergrond

https://decorrespondent.nl/16643/wij-he ... tlbqFdvuEQ

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:04

germie schreef:
Voor die 0.00000035 graad minder opwarming. Dus daarom is het echt voor 100% weggegooid geld. Zeker omdat andere grotere landen totaal niets doen. Wij kunnen de Rijn nog zo schoon willen houden door er niets in te dumpen, maar voordat die rivier hier is, stroomt die door tig andere landen.

Het idee dat Nederlandse klimaatmaatregelen maar 0,00000035 graad zouden schelen, klopt niet. Dat cijfer ontstaat alleen als je doet alsof Nederland in zijn eentje opereert, terwijl klimaatbeleid juist via internationale afspraken werkt. Als elk land zou zeggen “wij zijn te klein om iets te doen”, dan doet uiteindelijk niemand iets en loopt de opwarming juist veel harder op. Daarbij laten onderzoeken zien dat de schade van níet ingrijpen veel groter is dan de kosten van wél ingrijpen: bij meer opwarming krimpt de wereldeconomie fors, en dat is vele malen duurder dan investeren in maatregelen nu.
Ook in Nederland merken we de gevolgen al direct. De zeespiegel stijgt, waardoor dijken en stormkeringen zwaarder belast worden, er meer verzilting optreedt in landbouw en drinkwatervoorraden, en stormvloeden gevaarlijker worden doordat de basiswaterstand hoger ligt. Dit leidt nu al tot hogere kosten voor kustonderhoud en dijkversterking, en die druk neemt de komende tien tot twintig jaar verder toe. Investeren is dus geen idealisme maar schadebeperking.
Daarnaast klopt het niet dat grote landen niets doen. China is de grootste uitstoter ter wereld maar investeert tegelijkertijd massaal in zonne‑energie, windenergie en batterijen en haalde zijn doelen voor hernieuwbare energie zelfs jaren eerder dan gepland. India loopt achter met formele plannen, maar bouwt aan de grootste zonne-energieprojecten ter wereld. De Verenigde Staten wisselen sterk per regering, maar hebben perioden gehad met enorme klimaatinvesteringen en stappen vooruit, afgewisseld met terugtrekkende bewegingen. Het beeld is dus grillig, maar zeker geen “niemand doet iets”.
Als je dit samenneemt, zie je dat Nederlandse maatregelen niet weggegooid geld zijn, maar bijdragen aan een gezamenlijke internationale inspanning én tegelijkertijd noodzakelijk zijn om onze eigen kust, landbouw en economie te beschermen tegen schade die anders vele malen hoger zou uitvallen.

germie schreef:
Daarnaast komen er steeds meer medelanders hier die niets bijdragen, maar wel geld kosten. En die dan ook nog voorrang op woningen e.d. krijgen. Daar vind ik ook wat van. Er zijn genoeg baantjes waar je de taal niet voor hoeft te spreken, al ga je maar boodschappen halen voor de mensen die dat zelf niet meer kunnen.
De mensen die echt willen, die vinden ook werk, en natuurlijk zorgen de kwaden weer dat het beeld negatief wordt, maar je hoort toch wel vaak dat men ook gewoon niet wil omdat men het toch wel krijgt. En waar je dan ook maar vandaan komt, ook als je hier geboren bent, dan heb je een schop onder de kont verdiend. Zodat de mensen die echt niet kunnen en echt hulp nodig hebben dat ook gewoon kunnen krijgen.
Hier ga je zo kort door de bocht dat ik geen inhoudelijke reactie gaat geven, teveel haat en afgunst van jouw kant in dit bericht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:46

Lieser schreef:
juval schreef:
ik denk dat germie bedoelt dat het niets uitmaakt hoeveel miljarden we investeren, de klimaatverandering houden we toch niet tegen. En dan is het dus zonde van het geld.

Dat moet je het geld dus gebruiken voor het klimaatbestendig maken van ons land. Betere en sterkere dijken, waterbergingen, groene daken, meer bomen, koelere woningen, zonwering, voorkomen van bodemdaling en verdroging, teeltmethoden die beter passen bij het nieuwe klimaat. Er zijn zat dingen te bedenken waarmee we de gevolgen (!) van de klimaatverandering kunnen beperken. Scheelt een hoop slachtoffers en economische schade.

ja, dat vind ik prima, mee eens. Maar ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat we echt iets tégen de klimaatverandering kunnen doen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:55

Wat ik niet begrijp is dat ze, de coalitie, 4 kerncentrales willen bouwen. Kost klauwen van geld en duurt lang. Voordat er 1 kerncentrale gebouwd is, ben je 15 jaar verder. En de burger moet hier voor betalen.

De bezuinigingen op zorg en sociale zekerheden vind ik slecht, teleurstellend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:17

Libra76 schreef:

Je kunt niet anders: De zorg en sociale zekerheid vormen samen ongeveer de helft van alle overheidsuitgaven, en die kosten blijven de komende jaren extra hard stijgen door vergrijzing en steeds duurdere zorg. De NRC meldt dat dit de grootste reden is dat de coalitie daar snijdt: de zorg groeit sneller dan de inkomsten van de overheid.
Het CPB legt daarbij uit dat “bezuinigen op de zorg” meestal geen echte minbezuinigingen zijn, maar het afremmen van een groei die anders totaal onbetaalbaar wordt. De zorguitgaven stijgen tussen 2027 en 2030 automatisch met 16 miljard euro, zelfs zonder nieuw beleid.
Met andere woorden:
De zorg groeit zo hard dat afremmen noodzakelijk is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:26

xSagan schreef:
Met je laatste alinea germie, zeker eens.
Laatst naar dat programma gekeken van Rutger en de uitkeringstrekkers gekeken en kwam echt wel een paar voorbeelden langs waarvan ik ook even nadacht van: volgens mij hoor je hier niet, maar dat laat ik verder wel aan de artsen over.

En natuurlijk vind ik ook dat mensen die dan afgekeurd zijn, maar vervolgens wel een schutting plaatsen of een compleet kippenhok bouwen en op het dak klimmen gewoon weer aan het werk kunnen. Want die mensen ken ik ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:27

En toch vind ik het jammer dat er inzake het eigen risico geen uitzondering gemaakt kan worden voor langdurig zieken of bijvoorbeeld mensen die medische hulpmiddelen nodig hebben. Die zijn jaar in jaar uit de klos. Je zou best kunnen zeggen: mensen die langer dan 10 of 20 jaar dat eigen risico hebben betaald, worden vrijgesteld. Of betalen in elk geval niet een nog hoger bedrag.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:30

Ik begreep dat er extra steun voor chronisch zieken werd gereserveerd Mysa.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:31

mysa schreef:
En toch vind ik het jammer dat er inzake het eigen risico geen uitzondering gemaakt kan worden voor langdurig zieken of bijvoorbeeld mensen die medische hulpmiddelen nodig hebben. Die zijn jaar in jaar uit de klos. Je zou best kunnen zeggen: mensen die langer dan 10 of 20 jaar dat eigen risico hebben betaald, worden vrijgesteld. Of betalen in elk geval niet een nog hoger bedrag.

Wat ik erover lees is dat die mensen bijgestaan worden door gemeentes, die krijgen een fors bedrag vanuit het rijk om dat te bekostigen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:31

germie schreef:
xSagan schreef:
Met je laatste alinea germie, zeker eens.
Laatst naar dat programma gekeken van Rutger en de uitkeringstrekkers gekeken en kwam echt wel een paar voorbeelden langs waarvan ik ook even nadacht van: volgens mij hoor je hier niet, maar dat laat ik verder wel aan de artsen over.

En natuurlijk vind ik ook dat mensen die dan afgekeurd zijn, maar vervolgens wel een schutting plaatsen of een compleet kippenhok bouwen en op het dak klimmen gewoon weer aan het werk kunnen. Want die mensen ken ik ook.

En het kan best zo zijn dat iemand die een klusje in of rond het huis doet daar vervolgens een week pijn van heeft en uitgeschakeld is.. Niet zo snel oordelen als je de situatie niet kent. En ja ik ken zo'n soort gelijke situatie wel en dat is dus daarna uitgeschakeld zijn en aan de pijnstillers moeten. Maar je ook niet nutteloos willen voelen en het dus toch maar probeert.

Er zijn zeker mensen die er misbruik van maken, maar bij het grootste deel is dat niet het geval.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:50

Benzz schreef:
mysa schreef:

Wat ik erover lees is dat die mensen bijgestaan worden door gemeentes, die krijgen een fors bedrag vanuit het rijk om dat te bekostigen.

Denk alleen de minima.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:51

Travel_me schreef:
germie schreef:

En het kan best zo zijn dat iemand die een klusje in of rond het huis doet daar vervolgens een week pijn van heeft en uitgeschakeld is.. Niet zo snel oordelen als je de situatie niet kent. En ja ik ken zo'n soort gelijke situatie wel en dat is dus daarna uitgeschakeld zijn en aan de pijnstillers moeten. Maar je ook niet nutteloos willen voelen en het dus toch maar probeert.

Er zijn zeker mensen die er misbruik van maken, maar bij het grootste deel is dat niet het geval.

Maar dag in dag uit met allerlei zware dingen bezig zijn? Want zo iemand ken ik dus ook. En dan niet alleen voor zichzelf.
Ik ben niet iemand die een ander zal verlinken, maar ik denk dan wel, hier zou iemand best kunnen werken.
Omgekeerd weet ik nog dat mijn tante, kon alleen kleine stukjes lopen met een stok, is met een probleem in de heup geboren en als gevolg daarvan dus van alles en nog wat scheef gegroeid en later versleten, ze werd niet afgekeurd, want er werd gezegd, u heeft nog 1 goede arm en kunt daarmee prima de telefoon opnemen. Werk als telefoniste nooit gevonden overigens. Die wilde best werken.

En zo heb ik ook een collega gehad die alleen zijn pols en hand aan 1 kant kon bewegen, de rest was verlamd. Maar hij werkte wel op het callcenter hier en deed dat met heel veel plezier. Wat was hij trots toen hij een rijbewijs gehaald had en een aangepaste bus kreeg. We hebben allemaal er even in gezeten hoor. :D En dit is dan iemand waarvan ik denk, die zou in mijn ogen eerder thuis mogen zitten dan iemand die dus voor jan en alleman nog klusjes doet.
Overigens, er was hem uitzicht op een vast contract beloofd, maar toen het puntje bij paaltje kwam vond de overheid dat er bezuinigd moest worden en kreeg hij dus geen contract. We hebben met z'n allen nog geprobeerd om juist hem te houden, maar dat mocht niet baten. En zijn bus, waarmee hij dus zelfstandig kon zijn, zou hij moeten inleveren als hij werkloos zou worden, want ja, dat is dan ook Nederland. Een ander kan er niets mee, want is volledig aangepast, maar nee, die zou hij dan kwijtraken. Gelukkig heeft hij net op tijd elders weer werk gevonden, dus zo ver is het niet gekomen.
Maar dit is dus een voorbeeld waarvan ik denk, hier zouden wij in ons land wat socialer mogen of moeten zijn.

Of mensen die dan voor 1700 euro 1 paar aangepaste schoenen per 2 jaar mogen. Wat is nu 1 paar schoenen? En als je een beetje meer dan gemiddeld loopt, dan haal je de 2 jaar niet. Is dan 2 paar per 2 jaar niet iets menselijker? Dan kun je tenminste nog afwisselen.

Maar vervolgens gaat er wel weer extra geld naar oorlogen waar we helemaal geen partij in zouden moeten zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:03

germie schreef:
Of mensen die dan voor 1700 euro 1 paar aangepaste schoenen per 2 jaar mogen. Wat is nu 1 paar schoenen? En als je een beetje meer dan gemiddeld loopt, dan haal je de 2 jaar niet. Is dan 2 paar per 2 jaar niet iets menselijker? Dan kun je tenminste nog afwisselen.

Maar het is niet zo dat ze maar 1 paar mógen. Ze krijgen maar 1 paar vergoed. Dat is echt iets anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:06

Gemeentelijke ondersteuning hangt er maar net vanaf waar je woont, bvb een aangepaste rolstoel daar moet soms lang op gewacht worden terwijl de gezondheid achteruit gaat .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:42

germie schreef:
Maar dag in dag uit met allerlei zware dingen bezig zijn? Want zo iemand ken ik dus ook. En dan niet alleen voor zichzelf.
Ik ben niet iemand die een ander zal verlinken, maar ik denk dan wel, hier zou iemand best kunnen werken.
Omgekeerd weet ik nog dat mijn tante, kon alleen kleine stukjes lopen met een stok, is met een probleem in de heup geboren en als gevolg daarvan dus van alles en nog wat scheef gegroeid en later versleten, ze werd niet afgekeurd, want er werd gezegd, u heeft nog 1 goede arm en kunt daarmee prima de telefoon opnemen. Werk als telefoniste nooit gevonden overigens. Die wilde best werken.

En zo heb ik ook een collega gehad die alleen zijn pols en hand aan 1 kant kon bewegen, de rest was verlamd. Maar hij werkte wel op het callcenter hier en deed dat met heel veel plezier. Wat was hij trots toen hij een rijbewijs gehaald had en een aangepaste bus kreeg. We hebben allemaal er even in gezeten hoor. :D En dit is dan iemand waarvan ik denk, die zou in mijn ogen eerder thuis mogen zitten dan iemand die dus voor jan en alleman nog klusjes doet.
Overigens, er was hem uitzicht op een vast contract beloofd, maar toen het puntje bij paaltje kwam vond de overheid dat er bezuinigd moest worden en kreeg hij dus geen contract. We hebben met z'n allen nog geprobeerd om juist hem te houden, maar dat mocht niet baten. En zijn bus, waarmee hij dus zelfstandig kon zijn, zou hij moeten inleveren als hij werkloos zou worden, want ja, dat is dan ook Nederland. Een ander kan er niets mee, want is volledig aangepast, maar nee, die zou hij dan kwijtraken. Gelukkig heeft hij net op tijd elders weer werk gevonden, dus zo ver is het niet gekomen.
Maar dit is dus een voorbeeld waarvan ik denk, hier zouden wij in ons land wat socialer mogen of moeten zijn.

Maar vervolgens gaat er wel weer extra geld naar oorlogen waar we helemaal geen partij in zouden moeten zijn.

Aan oordelen geen gebrek :=

Klusjes doen in je eigen huis en eigen beheer is iets heel anders dan in dienst kunnen zijn van een werkgever.

Je wordt niet zomaar afgekeurd. Zoals jij hebt ervaren met je tante.
Ook andere mensen zijn door hetzelfde traject gegaan en zijn afgekeurd, dat is met een reden.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:39

Benzz schreef:
Libra76 schreef:

Je kunt niet anders: De zorg en sociale zekerheid vormen samen ongeveer de helft van alle overheidsuitgaven, en die kosten blijven de komende jaren extra hard stijgen door vergrijzing en steeds duurdere zorg. De NRC meldt dat dit de grootste reden is dat de coalitie daar snijdt: de zorg groeit sneller dan de inkomsten van de overheid.
Het CPB legt daarbij uit dat “bezuinigen op de zorg” meestal geen echte minbezuinigingen zijn, maar het afremmen van een groei die anders totaal onbetaalbaar wordt. De zorguitgaven stijgen tussen 2027 en 2030 automatisch met 16 miljard euro, zelfs zonder nieuw beleid.
Met andere woorden:
De zorg groeit zo hard dat afremmen noodzakelijk is.

De kosten van de zorg stijgen maar ons economie stijgt ook. De berekeningen van zorg voor de toekomst worden gemaakt met de economische situatie van nu. En ik vind dat wij daar wel meer rekening mee mogen houden

Het krampachtige vasthouden van maximaal 2% lenen vind ik niet nodig. Als we tot 3% lenen, kunnen we al veel meer en zitten we, qua lenen, nog steeds onder wat veel andere Europese landen lenen.

Daarnaast vind ik dat boven de 1 miljoen meer belast mogen worden.

Deze coalitie heeft keuzes gemaakt en die zijn niet voor de minima of laag modaal goed.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:47

Libra76 schreef:
De kosten van de zorg stijgen maar ons economie stijgt ook. De berekeningen van zorg voor de toekomst worden gemaakt met de economische situatie van nu. En ik vind dat wij daar wel meer rekening mee mogen houden

Het krampachtige vasthouden van maximaal 2% lenen vind ik niet nodig. Als we tot 3% lenen, kunnen we al veel meer en zitten we, qua lenen, nog steeds onder wat veel andere Europese landen lenen.

Daarnaast vind ik dat boven de 1 miljoen meer belast mogen worden.

Deze coalitie heeft keuzes gemaakt en die zijn niet voor de minima of laag modaal goed.

De zorgkosten stijgen niet in hetzelfde tempo als de economie; ze stijgen structureel veel sneller. Dat komt door vergrijzing, duurdere behandelingen en het feit dat er steeds meer personeel nodig is om dezelfde zorg te leveren. Dat zijn ontwikkelingen die vrijwel zeker zijn, terwijl economische groei dat niet is.

En dat is precies het probleem: economische groei is grillig. We hebben jaren van groei, maar ook recessies, crises en periodes van stagnatie. Zorgkosten daarentegen stijgen elk jaar, ongeacht de economische situatie. Je kunt de zorg niet “uitzetten” als het economisch even tegenzit. Daarom kunnen beleidsmakers niet simpelweg rekenen op toekomstige groei om de zorgkosten te dekken. Dat zou financieel gezien een gok zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 08:49

Het is op sommige punten goed dat het een minderheidskabinet is.
Denk dat ze een aantal punten vrij fors hebben ingezet omdat er anders niets overblijft als er water bij de wijn moet.

Het maximum van € 150 eigen risico per behandeling vind ik wel positief.
Ik maak de laatste jaren nagenoeg geen gebruik van zorg en hierdoor bespaar ik dus geld als het wel zo is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 08:54

Ben ook blij dat de spreidingswet blijft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:18

Ik vind na een dag erover denken het nog steeds een bizar iets wat ze met trots aankondigen. Als je niet gezond, fit, jong, "nuttig" voor de maatschappij of rijk bent ben je nogal de pineut. En een ding verbaasd me ze trekken ik weet niet hoeveel geld uit voor stikstof en boeren die moeten minderen. Autorijden op fossiele brandstoffen ontmoedigen Maar wel vliegveld Lelystad willen openen voor vakantievluchten waarvan de aanvliegroute over de veluwe (natura 2000 gebied) gaat. Dat is echt zo dubbel en raar. :? Meer stikstof, meer kerosine dumps. Meer vervoer van en naar Lelystad en meer overlast van vliegtuigen voor heel veel mensen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:32

Ze hebben de uitstoot nu gekoppeld aan Schiphol en ze moeten nu gezamenlijk in 2030 minder CO2 uitstoten dan Schiphol alleen in 2024
Denk dat ze het luchtverkeer wat meer willen spreiden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:45

Ik vind het een goede zet dat Lelystad nu open gaat voor burgerluchtvaart. Dat kan de druk van de omwonenden van Schiphol verlagen door bijvoorbeeld het nachtslot.

Fuel dump is gewoon verboden en mag alleen in geval van nood worden uitgevoerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:53

Nu is alle overlast bij schiphol. Daarna hebben nog meer mensen overlast. Ik heb in Lelystad gewoond in een nieuwe woonwijk waar het wachtgebied bovenhing tot schiphol open was. Van 4.30 (rondjes draaien tot het open was voor landing) tot ongeveer 0.30 was er extreem veel vliegverkeer en ook laag over dat rondjes draaide precies boven ons huis. Dat is echt slopend en de van de grootste redenen dat we zijn verhuisd destijds. Het kostte serieuze nachtrust. Dit willen ze dan over een groter deel van nederland inclusief boven natura2000 gebied.
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-01-26 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt