Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:De wolf in het bos en de rat in de stad
Ik woon op de Veluwe, midden in wolvengebied. Dat klinkt misschien idyllisch, maar voor veel mensen hier is het dat allang niet meer. Ik ga nauwelijks nog diep het bos in met mijn hond, want het voelt niet veilig. De wetenschap dat de wolf in de buurt is — en soms letterlijk door het dorp loopt — maakt dat je anders beweegt, anders leeft. Steeds meer mensen in mijn omgeving ervaren hetzelfde.
Toch lijkt een groot deel van Nederland de wolf te omarmen. Vooral vanuit de stad klinkt de roep dat de wolf thuishoort in onze natuur, dat hij nuttig is voor het ecosysteem, en dat de mens maar moet leren samenleven. Dat zijn vaak mensen die de wolf alleen van tv kennen. Het is makkelijk idealistisch zijn als je in een stedelijk appartement woont en nooit ’s avonds over een donker bospad hoeft te lopen met je aangelijnde hond, of wanneer je zorgen maakt over de schapen of pony’s in je weiland, of je kinderen in de tuin.
Diezelfde stedelingen hebben wél hun eigen ‘wilde natuur’ — de rat. De rat die uit de putten komt, de vuilniszakken open scheurt en door steegjes schiet. En wat blijkt? Diezelfde mensen die de wolf een vrij leven gunnen, willen van de rat juist zo snel mogelijk af. Want die zit in hún leefomgeving, die bedreigt hún gevoel van veiligheid. Ratten vallen je niet perse aan maar zorgen wel voor epidemieën. Ja, ratten tasten het gevoel van veiligheid aan. Alle ratten moeten dood!
De ironie is dat het probleem precies hetzelfde is. Argumenten zoals “de mens ‘voert’ het dier”. Op de Veluwe zijn het toeristen en fotografen die de wolven zouden voeren voor een foto (ik vraag me af of dat zo is), waardoor wolven hun schuwheid verliezen. In de stad zijn het bewoners die hun afval te vroeg of achteloos op straat zetten, of blikjes uit de afvalbakken trekken. Dat is niets anders dan ratten voeren. En vervolgens verbaast men zich dat de dieren steeds brutaler worden.
Het is een vreemde vorm van hypocrisie: wie in de stad zijn eigen rommel niet op orde heeft, preekt in hetzelfde adem voor de vrije wolf in andermans achtertuin.
De wolf mag van mij best bestaan in Nederland, maar niet ten koste van de mensen die in zijn leefgebied wonen. Evenmin als de rat de straten van de stad zou moeten overnemen. Natuurbeheer is geen kwestie van romantiek, maar van verantwoordelijkheid. En die begint bij onszelf — of we nu op de Veluwe wonen, of in de stad.
Delen mag.
Citaat:6-10-2025, 04.00 uur
Zichtmelding deze ochtend 4h ongeveer:
net een wolf gezien in de velden, Herent hoek pelt
Jessix schreef:Ik vind ook dat je er niet aan ontkomt om toch maatregelen te nemen. Als je hoog water krijgt zou je ook wat moeten doen en dat vind ik in deze situatie als dierhouder ook. Het is ronduit poedersuiker dat de situatie veranderd is en je er alleen voor staat om het maar op te lossen. Maar het is wel iets waar je mee moet dealen in een gebied waar veel aanvallen zijn.
Juist ook voor nieuwe of niet wetende dierhouders moet je dit uitspreken vind ik. Er wordt helemaal niet gedacht altijd aan veilig houden voor de wolf als mensen besluiten een paar schaapjes of een pony te houden op een weitje. Inderdaad leer je jonge paard toch op stal te staan. Ik ben zeker voor 24/7 buiten maar mijn nachten slaap ik toch wel heerlijk door nu ze op stal staan.
Skessa_ schreef:Daihyo schreef:
Gut.... en dan die wolven knuffelaars maar te roepen dat we ze met rust moeten laten.... Maar wel met hele groepen ze gaan spotten![]()
![]()
Citaat:Emmer-compascuum/ Ter apel Drenthe/ Groningen
06-10-2025
Wolf aangereden tussen Ter apel en Emmer-compascuum. Meer info momenteel nog niet bekend.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Femke_Tweety schreef:Oude arthroseponies binnen is hem ook niet altijd.
Of paarden die niet helemaal sporen zoals de mijne, die totaal door het lint ging als hij werd opgesloten op stal.
Het is van de zotte dat paarden en ponies niet meer gewoon veilig zijn buiten.
Jarenlang is er gepushed door allerlei organisaties en mensen dat paarden zo min mogelijk op stal moeten en zo veel mogelijk buiten. En nu ineens geldt die kwaliteit van leven voor paarden niet meer en moeten ze maar weer meer naar binnen.
Idioterie vind ik het.
Echt.
Bloodymary schreef:Femke_Tweety schreef:Oude arthroseponies binnen is hem ook niet altijd.
Of paarden die niet helemaal sporen zoals de mijne, die totaal door het lint ging als hij werd opgesloten op stal.
Het is van de zotte dat paarden en ponies niet meer gewoon veilig zijn buiten.
Jarenlang is er gepushed door allerlei organisaties en mensen dat paarden zo min mogelijk op stal moeten en zo veel mogelijk buiten. En nu ineens geldt die kwaliteit van leven voor paarden niet meer en moeten ze maar weer meer naar binnen.
Idioterie vind ik het.
Echt.
Nou dat vind ik dus ook. Mensen zeggen zo vaak het vee moet 's nachts maar naar binnen. Terwijl we jaren bezig zijn geweest om ze zoveel mogelijk buiten te krijgen voor de kwaliteit. Mijn paard staat nu heerlijk dag en nacht buiten in een kudde. Die wordt echt niet vrolijk van 'snachts binnen staan in een stalletje wat ook nog slecht is voor de fysieke gesteldheid.
Mellow schreef:Mijn bericht was 1 en al sarcasme hoor.
Ik geloof echt helemaal niks van die zogenaamde deskundigen.
En zelfs als ze er op de neus bij staan geloof ik nog niet dat het ze ook maar iets doet. Dat je levenswerk daar ligt. Of de pony die je elke dag met liefde verzorgd.
Ik begrijp niet dat er zoveel moet wijken voor 1 dier.
Dus ben het helemaal met je eens hoor.
Ik zit nu ziek thuis, wandelen zou ontspannend moeten zijn. Liep vd week in het bos, ik hoorde wat geluid en stond stijf van de spanning. Weg het stukje ontspanning wat ik aan het zoeken was.
Ja ze mogen van mij hier zijn. Maar niet ten kostte van ALLES.
tienus63 schreef:Citaat:De wolf in het bos en de rat in de stad
Ik woon op de Veluwe, midden in wolvengebied. Dat klinkt misschien idyllisch, maar voor veel mensen hier is het dat allang niet meer. Ik ga nauwelijks nog diep het bos in met mijn hond, want het voelt niet veilig. De wetenschap dat de wolf in de buurt is — en soms letterlijk door het dorp loopt — maakt dat je anders beweegt, anders leeft. Steeds meer mensen in mijn omgeving ervaren hetzelfde.
Toch lijkt een groot deel van Nederland de wolf te omarmen. Vooral vanuit de stad klinkt de roep dat de wolf thuishoort in onze natuur, dat hij nuttig is voor het ecosysteem, en dat de mens maar moet leren samenleven. Dat zijn vaak mensen die de wolf alleen van tv kennen. Het is makkelijk idealistisch zijn als je in een stedelijk appartement woont en nooit ’s avonds over een donker bospad hoeft te lopen met je aangelijnde hond, of wanneer je zorgen maakt over de schapen of pony’s in je weiland, of je kinderen in de tuin.
Diezelfde stedelingen hebben wél hun eigen ‘wilde natuur’ — de rat. De rat die uit de putten komt, de vuilniszakken open scheurt en door steegjes schiet. En wat blijkt? Diezelfde mensen die de wolf een vrij leven gunnen, willen van de rat juist zo snel mogelijk af. Want die zit in hún leefomgeving, die bedreigt hún gevoel van veiligheid. Ratten vallen je niet perse aan maar zorgen wel voor epidemieën. Ja, ratten tasten het gevoel van veiligheid aan. Alle ratten moeten dood!
De ironie is dat het probleem precies hetzelfde is. Argumenten zoals “de mens ‘voert’ het dier”. Op de Veluwe zijn het toeristen en fotografen die de wolven zouden voeren voor een foto (ik vraag me af of dat zo is), waardoor wolven hun schuwheid verliezen. In de stad zijn het bewoners die hun afval te vroeg of achteloos op straat zetten, of blikjes uit de afvalbakken trekken. Dat is niets anders dan ratten voeren. En vervolgens verbaast men zich dat de dieren steeds brutaler worden.
Het is een vreemde vorm van hypocrisie: wie in de stad zijn eigen rommel niet op orde heeft, preekt in hetzelfde adem voor de vrije wolf in andermans achtertuin.
De wolf mag van mij best bestaan in Nederland, maar niet ten koste van de mensen die in zijn leefgebied wonen. Evenmin als de rat de straten van de stad zou moeten overnemen. Natuurbeheer is geen kwestie van romantiek, maar van verantwoordelijkheid. En die begint bij onszelf — of we nu op de Veluwe wonen, of in de stad.
Delen mag.
Bron
https://www.facebook.com/share/p/1AKME6 ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Wolf verongelukt Emmer Compascuum DrCitaat:Emmer-compascuum/ Ter apel Drenthe/ Groningen
06-10-2025
Wolf aangereden tussen Ter apel en Emmer-compascuum. Meer info momenteel nog niet bekend.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B7tvw ... tid=wwXIfr
Citaat:5 oktober 2025/Epe/Gelderland
Zichtmelding wolf