Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 05:25

Ik volg wintu hierin.

Ja het moet kunnen dat ze veilig buiten lopen. Ja het is idioterie.
Ja het is totaal tegen natuurlijk.

MAAR het is wel hoe het er heden voor staat en je primaire taak als dierenhouder is nog steeds je dieren veilig houden en als dat dan moet door de 's nachts veilig binnen te zetten, dan is dat zo.

De wolf is er nu eenmaal en als eigenaar kan je je dier beschermen door ze binnen te zetten 's nachts.
Alles beter dan ze opengereten aantreffen 's ochtends.
Degenen die dat niet doen, die spelen bewust Russische roulette met hun dieren hun leven.

En ja er worden ook aanvallen overdag gepleegd maar ze 's nachts tenminste al veilig zetten, voorkomt een heel deel van het risico.
Je kunt niet alles uitsluiten maar je kunt wel het meest cruciale moment voorkomen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:57

En wat nou als je 23 ukkies hebt? Ook maar proppen in het fietsenhok? En wat als je 5 ukkies hebt, maar tegen de 80 en niet in staat bent om elke dag het fietsenhok schoon te maken? Maar wel nog graag naar je pony’s kijkt.
Ik snap jullie wel, ik ken de situaties daar niet, dus ik weet niet of het gaat om onmacht, onwil of onwetendheid… maar het is vreselijk dat het zo moet.
Daarnaast lijkt het steeds meer een illusie te zijn dat als ze ‘s nachts veilig op stal (of in het fietsenhok) staan, dat er dan dus maar niets gebeurt.. Zoveel zichtmeldingen overdag en ook aanvallen overdag. Dat ligt toch niet aan huisvesting? Ik kan toch niet met mijn peaceteken ;) de hele dag naast de wei gaan zitten. En dan nog, dan komen er 5 langs en dan?? Gaat het me dan lukken om mijn paarden veilig binnen te krijgen? Of is het 1 grote puinhoop en daarmee drama?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:08

Het is altijd makkelijk als je zelf niet in die situatie zit. Hier zie ik ook nog veel pony’s en schapen buiten staan op weilanden die niet bij bebouwing in de buurt zijn. Ook grote opfok groepen. Dat is 20-30 km van de aanvallen van de afgelopen dagen.

Mijn kudde van vier rocky mountains staan nu op nachtpaddock met inloopstallen naast mijn huis. Ik heb ze vier weken ‘s nachts binnen gehad maar vind dat echt vreselijk en de paarden ook. Ik heb redelijk goede omheining en paarden staan niet langs een weg. Extra camera’s en lampen op bewegingssensor opgehangen bij potentiële ingang.
Daarnaast staan hier in de straat nog veel pony’s, schapen en ook geiten buiten. Dat zou ik niet durven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:12

Wintu
Dit heb je al erg vaak aangehaald met ook telkens dezelfde antwoorden :)

Ik heb mijn veulentjes toen ze 24/7 buiten stonden.
En de wolf niet in Nederland was. Geleerd op stal te staan.
Omdat ik vind dat ze dat moeten kennen.

We zijn nu ruim 10 jaar verder. Maar wat ben ik blij dat de stal oké is.

Maar hoeveel paarden breken de boel niet af? Echte paniek.
Of het astma paard?

Of inderdaad als je er 10 hebt.
En groepen dieren zijn veilig hebben we geleerd.
Of met pech 1 dood maar de rest leert er van.

Want idd we worden nog steeds uit gelachen als je zegt hij pakt wandelaars.
Want dat is nog steeds fake :j
De foto toen van die wolf nep want hij was zo groot.

Het brein van sommige loopt raar.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:39

Wij hebben ook meerdere gebouwen op het erf. Zou niet weten waar ik de tinkers in kwijt zou moeten. Zijn ook van die lompe dat een snelle houtje-touwtje noodstal echt geen optie is.
als het zover is dat de eigenaren willen verhuizen, zal dat op een punt zijn dat het hier gruwelijk uit de hand loopt en dan zijn alle stallen met snachts binnen al vol. Of niet te betalen voor ze.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:40

Ik vind ook dat je er niet aan ontkomt om toch maatregelen te nemen. Als je hoog water krijgt zou je ook wat moeten doen en dat vind ik in deze situatie als dierhouder ook. Het is ronduit poedersuiker dat de situatie veranderd is en je er alleen voor staat om het maar op te lossen. Maar het is wel iets waar je mee moet dealen in een gebied waar veel aanvallen zijn.

Juist ook voor nieuwe of niet wetende dierhouders moet je dit uitspreken vind ik. Er wordt helemaal niet gedacht altijd aan veilig houden voor de wolf als mensen besluiten een paar schaapjes of een pony te houden op een weitje. Inderdaad leer je jonge paard toch op stal te staan. Ik ben zeker voor 24/7 buiten maar mijn nachten slaap ik toch wel heerlijk door nu ze op stal staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 08:00

Citaat:
De wolf in het bos en de rat in de stad

Ik woon op de Veluwe, midden in wolvengebied. Dat klinkt misschien idyllisch, maar voor veel mensen hier is het dat allang niet meer. Ik ga nauwelijks nog diep het bos in met mijn hond, want het voelt niet veilig. De wetenschap dat de wolf in de buurt is — en soms letterlijk door het dorp loopt — maakt dat je anders beweegt, anders leeft. Steeds meer mensen in mijn omgeving ervaren hetzelfde.

Toch lijkt een groot deel van Nederland de wolf te omarmen. Vooral vanuit de stad klinkt de roep dat de wolf thuishoort in onze natuur, dat hij nuttig is voor het ecosysteem, en dat de mens maar moet leren samenleven. Dat zijn vaak mensen die de wolf alleen van tv kennen. Het is makkelijk idealistisch zijn als je in een stedelijk appartement woont en nooit ’s avonds over een donker bospad hoeft te lopen met je aangelijnde hond, of wanneer je zorgen maakt over de schapen of pony’s in je weiland, of je kinderen in de tuin.

Diezelfde stedelingen hebben wél hun eigen ‘wilde natuur’ — de rat. De rat die uit de putten komt, de vuilniszakken open scheurt en door steegjes schiet. En wat blijkt? Diezelfde mensen die de wolf een vrij leven gunnen, willen van de rat juist zo snel mogelijk af. Want die zit in hún leefomgeving, die bedreigt hún gevoel van veiligheid. Ratten vallen je niet perse aan maar zorgen wel voor epidemieën. Ja, ratten tasten het gevoel van veiligheid aan. Alle ratten moeten dood!

De ironie is dat het probleem precies hetzelfde is. Argumenten zoals “de mens ‘voert’ het dier”. Op de Veluwe zijn het toeristen en fotografen die de wolven zouden voeren voor een foto (ik vraag me af of dat zo is), waardoor wolven hun schuwheid verliezen. In de stad zijn het bewoners die hun afval te vroeg of achteloos op straat zetten, of blikjes uit de afvalbakken trekken. Dat is niets anders dan ratten voeren. En vervolgens verbaast men zich dat de dieren steeds brutaler worden.

Het is een vreemde vorm van hypocrisie: wie in de stad zijn eigen rommel niet op orde heeft, preekt in hetzelfde adem voor de vrije wolf in andermans achtertuin.

De wolf mag van mij best bestaan in Nederland, maar niet ten koste van de mensen die in zijn leefgebied wonen. Evenmin als de rat de straten van de stad zou moeten overnemen. Natuurbeheer is geen kwestie van romantiek, maar van verantwoordelijkheid. En die begint bij onszelf — of we nu op de Veluwe wonen, of in de stad.

Delen mag.

Bron
https://www.facebook.com/share/p/1AKME6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 08:05

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:06

Grappig. Die vergelijking met ratten heb ik zelf ook al vaker gemaakt. Goed stuk :j

Wat ontzettend triest weer van die pony's ;(

Iemand gisteren Vroege Vogels gezien? Ging over dat gebied in Drenthe met die Galloways. Mevrouw van SBB was wel heel eerlijk, dat er geen kalfjes groot waren geworden. Ze had ook een filmpje waarop een wolf een das aan probeert te vallen. Wel heel mooi gebied trouwens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:15

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 08:17

Is dat dit fragment?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:20

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:23

Dat met die ratten heb ik ook al zo vaak gezegd.
Maar dat is echt heel anders hoor :j
Draadje om je wei en klaar. Rat kan door een klein kiertje en geeft ziektes. Wolf is schuw..

Echt zo pfffff de antwoorden die je dan krijgt.

Echt de mensen die nu nog steeds niet zien wat voor problemen een wolf geeft gaan het ook niet meer zien.
Te dom om te poepen, zijn die lui.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:24

Ja en als je ze met hele hordes gaan spotten blijven ze ook lekker schuw ja.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:25

Jessix schreef:
Ik vind ook dat je er niet aan ontkomt om toch maatregelen te nemen. Als je hoog water krijgt zou je ook wat moeten doen en dat vind ik in deze situatie als dierhouder ook. Het is ronduit poedersuiker dat de situatie veranderd is en je er alleen voor staat om het maar op te lossen. Maar het is wel iets waar je mee moet dealen in een gebied waar veel aanvallen zijn.

Juist ook voor nieuwe of niet wetende dierhouders moet je dit uitspreken vind ik. Er wordt helemaal niet gedacht altijd aan veilig houden voor de wolf als mensen besluiten een paar schaapjes of een pony te houden op een weitje. Inderdaad leer je jonge paard toch op stal te staan. Ik ben zeker voor 24/7 buiten maar mijn nachten slaap ik toch wel heerlijk door nu ze op stal staan.

Hoog water
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1350951 ... -hoogwater

Gisteren met de storm. Ook niet dus .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:27

Skessa_ schreef:
Daihyo schreef:
Ik kwam net dit bericht tegen.
Mafkezen.
https://www.gelderlander.nl/ede/hordes- ... 0C59aSki0w

Gut.... en dan die wolven knuffelaars maar te roepen dat we ze met rust moeten laten.... Maar wel met hele groepen ze gaan spotten 8)7 8)7 8)7

Gelukkig zijn de meeste reacties op de FB pagina van de Gelderlander soortgelijk. Dat ze ze met rust moeten laten en schuw moeten houden. Maar ja, of mensen zich daar iets van aantrekken voor dat ene plaatje of dat beeld... Egoïsme ten top.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 08:32

Dit is niet normaal loeien wat je hoort. Dit zijn noodkreten van een koe.
Zelfs een tochtige koe maakt niet zoveel herrie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 08:36

Wolf verongelukt Emmer Compascuum Dr
Citaat:
Emmer-compascuum/ Ter apel Drenthe/ Groningen
06-10-2025

Wolf aangereden tussen Ter apel en Emmer-compascuum. Meer info momenteel nog niet bekend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B7tvw ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 09:00

Wildlife dierenarts aan het woord bij WNL npo 1
Na het 9 uur nieuws praten ze verder over de wolf in Nederland en hoe volgens de veearts uit Namibië de nederlandse boeren kunnen leren van de situatie met carnivoren in Namibië.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:10

Femke_Tweety schreef:
Oude arthroseponies binnen is hem ook niet altijd.
Of paarden die niet helemaal sporen zoals de mijne, die totaal door het lint ging als hij werd opgesloten op stal.

Het is van de zotte dat paarden en ponies niet meer gewoon veilig zijn buiten.

Jarenlang is er gepushed door allerlei organisaties en mensen dat paarden zo min mogelijk op stal moeten en zo veel mogelijk buiten. En nu ineens geldt die kwaliteit van leven voor paarden niet meer en moeten ze maar weer meer naar binnen.
Idioterie vind ik het.
Echt.

Nou dat vind ik dus ook. Mensen zeggen zo vaak het vee moet 's nachts maar naar binnen. Terwijl we jaren bezig zijn geweest om ze zoveel mogelijk buiten te krijgen voor de kwaliteit. Mijn paard staat nu heerlijk dag en nacht buiten in een kudde. Die wordt echt niet vrolijk van 'snachts binnen staan in een stalletje wat ook nog slecht is voor de fysieke gesteldheid.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:16

De vraag is eigenlijk: wanneer houden de mensen op zich te laten zeggen dat zij zich én hun vee niet mogen verdedigen tegen de wolf.
En dan niet met omheiningen die ondeugdelijk zijn of het opsluiten in stallen maar effectief met afschot van wolven.
Het is van de gekken dat een stel groene idealisten en kantoorzitters mensen blijven voorschrijven wat ze wel en niet mogen.
Dit geldt even zeer voor de klimaathysterie.

Het denken en handelen wordt ons systematisch afgeleerd danwel verboden. (Ook op europees niveau)
En dat moet anders!
Wij moeten de spies opkeren!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:16

Bloodymary schreef:
Femke_Tweety schreef:
Oude arthroseponies binnen is hem ook niet altijd.
Of paarden die niet helemaal sporen zoals de mijne, die totaal door het lint ging als hij werd opgesloten op stal.

Het is van de zotte dat paarden en ponies niet meer gewoon veilig zijn buiten.

Jarenlang is er gepushed door allerlei organisaties en mensen dat paarden zo min mogelijk op stal moeten en zo veel mogelijk buiten. En nu ineens geldt die kwaliteit van leven voor paarden niet meer en moeten ze maar weer meer naar binnen.
Idioterie vind ik het.
Echt.

Nou dat vind ik dus ook. Mensen zeggen zo vaak het vee moet 's nachts maar naar binnen. Terwijl we jaren bezig zijn geweest om ze zoveel mogelijk buiten te krijgen voor de kwaliteit. Mijn paard staat nu heerlijk dag en nacht buiten in een kudde. Die wordt echt niet vrolijk van 'snachts binnen staan in een stalletje wat ook nog slecht is voor de fysieke gesteldheid.

Zeer goed verwoord

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:21

Mellow schreef:
Mijn bericht was 1 en al sarcasme hoor.
Ik geloof echt helemaal niks van die zogenaamde deskundigen.
En zelfs als ze er op de neus bij staan geloof ik nog niet dat het ze ook maar iets doet. Dat je levenswerk daar ligt. Of de pony die je elke dag met liefde verzorgd.

Ik begrijp niet dat er zoveel moet wijken voor 1 dier.

Dus ben het helemaal met je eens hoor.

Ik zit nu ziek thuis, wandelen zou ontspannend moeten zijn. Liep vd week in het bos, ik hoorde wat geluid en stond stijf van de spanning. Weg het stukje ontspanning wat ik aan het zoeken was.

Ja ze mogen van mij hier zijn. Maar niet ten kostte van ALLES.

Ik denk dat we het eigenlijk helemaal met elkaar eens zijn en langs elkaar praten.

tienus63 schreef:
Citaat:
De wolf in het bos en de rat in de stad

Ik woon op de Veluwe, midden in wolvengebied. Dat klinkt misschien idyllisch, maar voor veel mensen hier is het dat allang niet meer. Ik ga nauwelijks nog diep het bos in met mijn hond, want het voelt niet veilig. De wetenschap dat de wolf in de buurt is — en soms letterlijk door het dorp loopt — maakt dat je anders beweegt, anders leeft. Steeds meer mensen in mijn omgeving ervaren hetzelfde.

Toch lijkt een groot deel van Nederland de wolf te omarmen. Vooral vanuit de stad klinkt de roep dat de wolf thuishoort in onze natuur, dat hij nuttig is voor het ecosysteem, en dat de mens maar moet leren samenleven. Dat zijn vaak mensen die de wolf alleen van tv kennen. Het is makkelijk idealistisch zijn als je in een stedelijk appartement woont en nooit ’s avonds over een donker bospad hoeft te lopen met je aangelijnde hond, of wanneer je zorgen maakt over de schapen of pony’s in je weiland, of je kinderen in de tuin.

Diezelfde stedelingen hebben wél hun eigen ‘wilde natuur’ — de rat. De rat die uit de putten komt, de vuilniszakken open scheurt en door steegjes schiet. En wat blijkt? Diezelfde mensen die de wolf een vrij leven gunnen, willen van de rat juist zo snel mogelijk af. Want die zit in hún leefomgeving, die bedreigt hún gevoel van veiligheid. Ratten vallen je niet perse aan maar zorgen wel voor epidemieën. Ja, ratten tasten het gevoel van veiligheid aan. Alle ratten moeten dood!

De ironie is dat het probleem precies hetzelfde is. Argumenten zoals “de mens ‘voert’ het dier”. Op de Veluwe zijn het toeristen en fotografen die de wolven zouden voeren voor een foto (ik vraag me af of dat zo is), waardoor wolven hun schuwheid verliezen. In de stad zijn het bewoners die hun afval te vroeg of achteloos op straat zetten, of blikjes uit de afvalbakken trekken. Dat is niets anders dan ratten voeren. En vervolgens verbaast men zich dat de dieren steeds brutaler worden.

Het is een vreemde vorm van hypocrisie: wie in de stad zijn eigen rommel niet op orde heeft, preekt in hetzelfde adem voor de vrije wolf in andermans achtertuin.

De wolf mag van mij best bestaan in Nederland, maar niet ten koste van de mensen die in zijn leefgebied wonen. Evenmin als de rat de straten van de stad zou moeten overnemen. Natuurbeheer is geen kwestie van romantiek, maar van verantwoordelijkheid. En die begint bij onszelf — of we nu op de Veluwe wonen, of in de stad.

Delen mag.

Bron
https://www.facebook.com/share/p/1AKME6 ... tid=wwXIfr

Goed stuk. Ik denk datveel mensen er zo over denken, maar doordat er niet naar wordt geluisterd stelliger worden richting afschieten/nulstand.

tienus63 schreef:
Wolf verongelukt Emmer Compascuum Dr
Citaat:
Emmer-compascuum/ Ter apel Drenthe/ Groningen
06-10-2025

Wolf aangereden tussen Ter apel en Emmer-compascuum. Meer info momenteel nog niet bekend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B7tvw ... tid=wwXIfr

Dat is de derde wolf die binnen een paar dagen wordt aangereden. En dan nog beweren dat er ruimte genoeg is voor meer roedels? Of moeten we ook maar wegen gaan afsluiten om wolven hun rust te geven? * sarcastische toontje weer uit….*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:26

Tienus ja dat fragment bedoelde ik. Ik vind die koe ook klinken als een noodkreet. Die dieren hebben ptss. Dat kan toch niet anders?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 09:29