Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:23

Roodvos schreef:
Libra76 schreef:
Het laatste filmpje die van de Plas gisteren op Instagram plaatste kwam bij over als dom, het probleem weg wuiven. Komt dat omdat ik links ben en daarom naar haar kijk met een veroordelende blik? Misschien wel en toch 0,005mol stikstof kan je niet zien. Ook niet als je het in je hand houdt

CO2 is (ook) een onzichtbaar gas, dus als je daar 227 mol (ongeveer 10 kg) van in je hand zou houden zie je dat ook niet. Dus maar stoppen dan met klimaatmaatregelen?
Aardgas (CH4) is ook onzichtbaar en geurloos (er wordt voor thuisgebruik een geurstof aan toegevoegd). Je ziet het niet en dus werkt je CV/gasfornuis ook niet?

Ik weet niet of de redenatie uit het Instagram filmpje komt? Maar het criterium dat je iets wel of niet kan zien of in je hand kan houden is echt een onzinnig argument.

Caroline van de plas begon het filmpje met in haar hand 0,005mol en dat dit zo weinig is en het niet kan zien. Dat vond ik onzinnig omdat je het zowiezo niet kan zien

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:39

Het is heel simpel, wanneer we op deze manier doorgaan met onze leefomgeving te vernaggelen is er over bvb 100 jaar niet meer te leven/boeren.
Bodemleven gaat naar de filistijnen , insecten nemen flink af, met als gevolg minder vogels en mensen lijken niet te beseffen dat het hele milieu, de kringloop van alle leven met elkaar samenhangt. Niet alleen in nl maar over de hele wereld.
Door vervuiling krijg je klimaatverandering, door klimaatverandering krijg je totaal onleefbare gebieden op aarde en nog leven er bepaalde politieke partijen cq mensen in ontkenning.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:54

Benzz schreef:
Ook de EU heeft het uitgelegd en de uitgaven van de EU kun je ook opzoeken. Dus niets geheime donaties voor de lobby. En al zeker geen corruptie.

Corruptie vind ik inderdaad een groot woord, maar dat betekent zeker niet dat er helemaal niets aan de hand is. Hier wordt dit ook goed uitgelegd:

https://www.climategate.nl/2025/02/het-greengate-schandaal-onthult-de-endogamie-van-het-systeem/

En hoewel ik aan de ene kant respect heb voor het opzetten van de greendeal, vind ik het wel er jammer dat het in het grote geheel zo weinig oplost omdat veel bedrijven gewoon buiten de EU verder gaan:

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/onderzoekers-europese-green-deal-van-frans-timmermans-schaadt-het-klimaat

Dus ja, niemand is perfect, maar ik ga ervan uit dat de meeste politici in elk geval wel met goede intentie hun werk doen. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:07

Stikstof is geen broeikasgas, maar het heeft wel invloed op de mate van opname en afbraak van methaan in de bodem. Hoe meer stikstof, hoe minder opname en daarmee afbraak.

Methaan is wél een broeikasgas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:21

Het wordt deze week spannend voor de voorjaarsnota. De deadline is vrijdag, maar de coalitiepartijen geven nu al aan dat ze die niet gaan halen. Heeft dat nog consequenties vraag ik me dan af. Voor mij wel als ik op mijn werk een deadline niet haal ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:26

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het bijna grappig hoe links en dan PvdA, maar ook D66 vaak van alles in de schoenen wordt geschoven.
We hebben de afgelopen 12 jaar Rutte (VVD) en daarvoor jaren Balkenende (CDA) gehad.
Soms in een coalitie met o.a. de PvdA en soms met D66.
Maar PvdA en D66 krijgen de schuld van alle problemen.

En als je dan bedenkt dat bijv. Wilders uit de VVD komt en Mona Keizer en Omtzigt uit de CDA komen en gewoon jaren onderdeel zijn geweest van de regering en het beleid.
Maar het is allemaal de schuld van Timmermans, Jetten, Kaag en Klaver (die helemaal nog nooit geregeerd heeft).
Dat doet rechts toch wel goed !

Hier verbaas ik mij ook altijd over. Net als de kreet: Als links aan de macht komt dan gaan we failliet hier.

Even een voorbeeld van links bashen bij vandaag inside. In 5 minuten komen alle vooroordelen voorbij. Alleen een goede onderbouwing van hun argumenten ontbreekt.

https://m.youtube.com/watch?v=rK69gBNmq ... 4JAYcqIYzv

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:45

_San87_ schreef:
Stikstof is geen broeikasgas, maar het heeft wel invloed op de mate van opname en afbraak van methaan in de bodem. Hoe meer stikstof, hoe minder opname en daarmee afbraak.

Methaan is wél een broeikasgas.

Klopt, maar vergeleken lachgas is de reactie van methaan en stikstof verwaarloosbaar. Ook wordt methaan binnen 10 jaar afgebroken en zijn er steeds betere initiatieven om methaan uit de lucht te halen, niet onbelangrijk als dit ook vrijkomt bij de verbranding van biogas, omdat je anders de milieu winst weer teniet doet.

https://www.biomaatschappij.nl/artikel/stikstofuitstoot-beinvloedt-het-klimaat/

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/klimaateffecten-van-methaan

https://www.nationalhogfarmer.com/livestock-management/researchers-invent-new-method-to-remove-methane-from-air

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:48

prompter schreef:
Het wordt deze week spannend voor de voorjaarsnota. De deadline is vrijdag, maar de coalitiepartijen geven nu al aan dat ze die niet gaan halen. Heeft dat nog consequenties vraag ik me dan af. Voor mij wel als ik op mijn werk een deadline niet haal ;)

Welke deadline halen ze wel ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:05

Misschien blijven zitten tot Pasen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:06

Ik hoorde net Omtzigt, die was toch heel erg tevreden over wat er tot nu toe bereikt is.
En dan met name over de minder instroom van asielzoekers....... je weet wel die 11%, die is aan het afnemen. Mag hij echt trots op zijn met zijn christelijke achtergrond, op zo'n fantastische minister, foutloos met haalbare doelen.
Maar afwachten of ze een meerderheid haalt in de 1e Kamer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:45

nps schreef:
Veronica2 schreef:
[prompter] Zoals ik al eerder zei, ik heb niks met de partij van Timmermans. Maar zijn partij had het programma wel door laten rekenen bij de afgelopen verkiezingen, in tegenstelling tot nsc, bbb en pvv. Ik hecht daarom nog meer waarde aan de "sprookjes" van gl/PvdA dan van die andere drie partijen.

Als je een verantwoording van een uitgave wil verwoorden als ongeveer: 'dat moeten de rijken dan maar aan belasting inbrengen' dan heb je gelijk. Ik verwacht er zelf meer van. Van nsc,bbb en pvv verwacht ik niks aan verbeteringen op dat vlak

De huidige sprookjes van Timmermans zijn ook nog niet berekend en er is überhaupt nog geen fusiepartij, of een programma of een lijsttrekkersverkiezing of een kandidatenlijst. Het gaat nu nog om verkiezingsretoriek, we zullen moeten afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken.

Maar, de geschiedenis leert ons dat Timmermans wel degelijk verstand heeft van politiek en beleid maken, en dat PvdA / GL altijd degelijke partijen zijn geweest die hun programma laten doorrekenen mét bestuurlijke ervaring. Weet je nog, in dat verkiezingsdebat? Dat een vrouw een verhaal vertelde over haar situatie, Timmermans een genuanceerd en reeel antwoord gaf voor het afbouwen van de zorgpremie, en Wilders riep NEE, WE KUNNEN NIET WACHT, DEZE VROUW MOET NU!!11!!! GEHOLPEN WORDEN! Dat is het verschil tussen sprookjes vertellen of ambitie hebben. Ohja, GW heeft uiteindelijk geen reet gedaan voor een lagere zorgpremie.

Ik heb Timmermans nog geen simpel onhaalbare uitspraken zien doen. Zoals, we gaan wel even de normering veranderen bij de EU, we gaan wel even beleid maken wat in strijd is met onze eigen grondwet en internationale wetgeving. Je mag van hem vinden wat je wil, maar hij verteld geen sprookjes. Nee, hij zal zijn ambities niet volledig waar kunnen maken (want, coalitie) maar de kans dat er iets van zijn uitspraken wordt omgezet in beleid is significant groter dan bij een PVV of BBB. En nee, het is niet mijn partijleider, en ook niet mijn partij.

en trouwens, alle partijen willen betaalbare woningen, betere zorg en onderwijs (oh wacht, behalve die in de coalitie, die willen minder zorg en onderwijs). Waarom verteld dan alleen Timmermans sprookjes? Voelt als persoonlijk, als zondebok zoeken.

Dat. Gezien de geschiedenis van hem en PvdA/GL, en het feit dat zijn partij afgelopen verkiezingen o.b.v. het doorberekende plan de beste resultaten had voor Nederland, vind ik het nog wel aannemelijk dat -ook al heeft hij de specifieke verantwoording nog niet gegeven- hij wel weet waar hij mee bezig is, dus dat een verhoging van de belasting op rijkere mensen voldoende zou opbrengen om een uitgave te verantwoorden. Ik hecht veel meer waarde als hij zo'n uitspraak doet t.o.v. Baudet, vd Plas, Wilders of Omtzigt.

Ik snap echt de haat tegen Timmermans niet. Kan best dat hij iemand niet ligt, maar kundig is hij, en kennis heeft hij ook.

journee schreef:
Corruptie vind ik inderdaad een groot woord, maar dat betekent zeker niet dat er helemaal niets aan de hand is. Hier wordt dit ook goed uitgelegd:

https://www.climategate.nl/2025/02/het-greengate-schandaal-onthult-de-endogamie-van-het-systeem/

En hoewel ik aan de ene kant respect heb voor het opzetten van de greendeal, vind ik het wel er jammer dat het in het grote geheel zo weinig oplost omdat veel bedrijven gewoon buiten de EU verder gaan:

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/onderzoekers-europese-green-deal-van-frans-timmermans-schaadt-het-klimaat

Dus ja, niemand is perfect, maar ik ga ervan uit dat de meeste politici in elk geval wel met goede intentie hun werk doen. :)

Eh, ik krijg al kriebels als ik puur en alleen naar de naam van de linkjes kijk. Als ik ga lezen en ik bepaalde bewoordingen zie, dan alleen maar meer. Vind je dit als betrouwbare bronnen ogen?

Als ik er naar zoek dan lijken het vooral bronnen met een (extreem) rechtse visie kritisch te zijn hierop.
Neutralere bronnen zijn genuanceerder. Van wat ik begrijp (en even platgeslagen), kunnen NGO's subsidie krijgen van de EU, zodat zij qua stem op kunnen boxen tegen die van de grotere industrieën en bedrijven (die van zichzelf al meer geld kunnen inzetten voor lobbyen etc etc). In dit geval hebben ("groene") NGO's gelobby'd voor de Green Deal, maar uit eigen beweging, niet omdat Timmermans of iemand in de EU ze hiertoe aan heeft gezet.

Dus zoals ik het begrijp, is het geld op een eerlijke en legitieme manier ontvangen. Maar omdat ze dit inzetten om hun positieve mening over het implementeren van de Green Deal van Timmermans in te zetten (maar waarvan Timmermans zegt dat deze NGO's kritisch op hem en zijn deal zijn omdat het niet ver genoeg reikt / genoeg doet) is het blijkbaar een issue aldus (extreem) rechtse / anti-duurzaamheids politici binnen de EU en in de (nieuws)media.

Uit het BNNVARA artikel wat eerder is gedeeld:
Citaat:
[...] de subsidies aan ngo’s (waaronder milieuorganisaties) juist bedoeld zijn om samenwerking in de beleidsvorming te stimuleren en een tegenwicht te bieden aan invloedrijke belangengroepen zoals de industrie en landbouwlobby. Door bewust deze context achterwege te laten, probeert de krant een simplistisch en kortzichtig “goed-versus-kwaad” narratief te creëren. Subsidies aan milieuorganisaties zijn “verdacht”, terwijl andere vormen van financiële steun ongemoeid blijven.

[knip]

[...] dergelijke subsidies een belangrijk instrument zijn om een groot aantal stemmen te verwerken in de beleidsvorming, cruciaal in een representatieve democratie.

[knip]

Terwijl het subsidies aan milieuorganisaties als verdacht bestempelt, wordt het feit dat andere belangengroepen (zoals industrie en landbouwlobby’s) eveneens subsidies ontvangen uit de EU onder het kleed geveegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:05

Bij Bar Laat was net een interview met Sylvana Simons en de schrijver van het boek "Het geval Hekse Falsema".
Lastig om het kort samen te vatten, maar het heeft natuurlijk met macht te maken. Heks en prutsmuts zijn van oorsprong de ultieme belediging.
Vooral vrouwen die elitair zijn, moralistisch en bijvoorbeeld een kleurtje hebben, zijn hier met name de dupe van.
Een vrouw moet eigenlijk lief en zacht zijn.
Ik vond de schrijver niet gemakkelijk vertellen, maar het boek lijkt mij wel interessant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:23

Sommige mannen hebben een hekel aan sterke slimme vrouwen, bvb Wilders .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:30

Electra63 schreef:
Bij Bar Laat was net een interview met Sylvana Simons en de schrijver van het boek "Het geval Hekse Falsema".
Lastig om het kort samen te vatten, maar het heeft natuurlijk met macht te maken. Heks en prutsmuts zijn van oorsprong de ultieme belediging.
Vooral vrouwen die elitair zijn, moralistisch en bijvoorbeeld een kleurtje hebben, zijn hier met name de dupe van.
Een vrouw moet eigenlijk lief en zacht zijn.
Ik vond de schrijver niet gemakkelijk vertellen, maar het boek lijkt mij wel interessant.

Zoals ik het heb gehoord ging het vooral om het bedreigende dat mannen ervaren in deze vrouwen. Het ging niet om vrouwen die elitair zijn, maar elitair overkomen en zo de vermeende dreiging kracht bij zetten, vermeende arrogantie en kleur maken het nog erger. In mijn eigen woorden gaat het om hoe talentvolle vrouwen ervaren worden door de bange, witte man van middelbare leeftijd.

Imandra, je lijkt mij een haat jegens Timmermans aan te willen praten. Daar mag je mee stoppen, want van haat is geen sprake. Ik vind het een slechte, onbetrouwbare politicus en zijn verhaal staat me niet aan. Maar dat betekent nog geen haat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 00:08

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Eh, ik krijg al kriebels als ik puur en alleen naar de naam van de linkjes kijk. Als ik ga lezen en ik bepaalde bewoordingen zie, dan alleen maar meer. Vind je dit als betrouwbare bronnen ogen?

Ja, ik vind dit als een betrouwbare bron ogen. De auteur werkt zelf al 36 jaar bij de Europese commissie en heeft al meerdere misstanden voorbij zien komen. Hier geeft hij ook voorbeelden van. Hij noemt ook de bron (Piotr Serafin) die heeft bevestigd dat er bij de greendeal ongepaste overeenkomsten waren.

Een eerdere reactie van de heer Timmermans op de beschuldigingen zou zijn geweest dat hij niet op de hoogte was hoe het geld verdeeld was. Maar omdat hij normaal juist iemand is die ervoor zorgt dat hij wel van alles op de hoogte is, komt zo'n uitspraak wel wat twijfelachtig over.

Zoals ik al zei, ga ik ervan uit dat de meeste politici met de beste intenties hun werk doen. Dit vind ik ook zeker van Frans Timmermans, maar dat neemt niet weg dat ook hij niet boven elke twijfel verheven is. Waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders.

Het 2e linkje is erg kritisch, maar ook deel van de realiteit. Bij strenge milieu eisen in de EU, zijn en buiten de EU weer bedrijven opgezet die hier niet aan willen voldoen. Dus ondanks de beste intenties, kunnen dingen soms achteraf op sommige punten toch ook wat minder rooskleurig uitpakken en dat is iets waar je soms ook bij stil moet staan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:19

Veronica2 schreef:
Imandra, je lijkt mij een haat jegens Timmermans aan te willen praten. Daar mag je mee stoppen, want van haat is geen sprake. Ik vind het een slechte, onbetrouwbare politicus en zijn verhaal staat me niet aan. Maar dat betekent nog geen haat.

Sorry, dan heb ik het niet goed geschreven. Bedoelde dat in algemene zin.

@journee: je realiseert je dat beide linkjes bol staan van populistisch woordgebruik? Daarnaast leest het vooral als kritiek en lees ik eigenlijk geen duidelijke uitleg over wat precies fout is, en hoe dit normaal bij andere NGOs zou verlopen, die ook subsidie krijgen. Vind dat niet bepaald betrouwbaar ogen, maar goed, dat ben ik.

De EU is groot en de subsidies vielen zoals ik het begrijp niet onder Timmermans’ verantwoordelijkheden. Dan is het toch niet gek dat hij niet van de details op de hoogte is? Daarnaast, het tweede linkje vind ik echt whataboutism. Dus omdat andere landen er mogelijk voor kiezen vervuilender te worden, moeten wij als Europa maar geen maatregelen nemen om duurzamer te handelen en leven? Beetje idiote redenering als je het mij vraagt. Met zo’n instelling is er nooit ruimte voor verbetering. Dan zou je alleen duurzamer kunnen worden als de hele wereld meewerkt; je snapt hoe onrealistisch dat is?

Daarnaast is ook uit deze twee linkjes, ook al zijn ze flink gekleurd en niet objectief, niet duidelijk wat nu precies dat aan corruptie grenzend gedrag van Timmermans zou moeten zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:45

Cultuur onder vuur is een ontzettend naar clubje, imo. Die hebben ons (als in de bewoners van mijn dorp) ongevraagd zitten spammen over asielzoekers, doen alsof ze samenwerkten met de woordvoerders van de dorpsbewoners e.d..

Nee, daar zou ik ver van wegblijven. Wat een schreeuwclub.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:10

Culuur onder Vuur is een campagne van Civitas Christiana, de enge ultraconservatieve mannen die leugens verspreiden over lentekriebels (zie Even tot Hier afgelopen zaterdag voor een mooi item over deze mannen). Ja, ik zeg gekleurd.

@veronica2 je komt toch behoorlijk scherp uit de hoek over Timmermans. Kan je uitleggen waarom je hem zo’n slechte politicus vind?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:30

nps schreef:
Culuur onder Vuur is een campagne van Civitas Christiana, de enge ultraconservatieve mannen die leugens verspreiden over lentekriebels (zie Even tot Hier afgelopen zaterdag voor een mooi item over deze mannen). Ja, ik zeg gekleurd.

@veronica2 je komt toch behoorlijk scherp uit de hoek over Timmermans. Kan je uitleggen waarom je hem zo’n slechte politicus vind?

Dat iemand een extreme mening uit betekent niet dat er in de kern niets van klopt. De kunst is juist om de pijn punten uit een overdreven verhaal te filteren. Want die kern van waarheid is er meestal wel degelijk.

De instelling: "dat is een extreem clubje en dus is het 100% onzin" zegt alleen iets over iemand zijn eigen vooringenomenheid.
Ik lees de dingen liever zo onbevooroordeeld mogelijk. Dan kun je ook pas begrijpen waarom mensen bepaalde dingen zeggen of vinden, ook als je er zelf niet zo over denkt of er veel genuanceerder in staat.

Hoewel het soms makkelijker zou zijn is de wereld niet zwart en wit, maar bestaat uit veel grijs tinten. Je moet als persoon alleen beslissen of je de nuances ook wilt zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:05

Cultuur onder Vuur en hun grondleggers zijn gewoon eng en extreem.
Tegen abortus, euthanasie en alle minderheidsgroepen.
Maar vooral verspreiden zij nepnieuws en stoken zij bijvoorbeeld het vuurtje op tegen de aanpassing van Zwarte Piet.

Het zijn dezelfde conservatieve, christelijke witte mannen die in de VS nu binnen de Republikeinen een flinke vinger in de pap hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:56

journee schreef:
nps schreef:

Dat iemand een extreme mening uit betekent niet dat er in de kern niets van klopt. De kunst is juist om de pijn punten uit een overdreven verhaal te filteren. Want die kern van waarheid is er meestal wel degelijk.

De instelling: "dat is een extreem clubje en dus is het 100% onzin" zegt alleen iets over iemand zijn eigen vooringenomenheid.
Ik lees de dingen liever zo onbevooroordeeld mogelijk. Dan kun je ook pas begrijpen waarom mensen bepaalde dingen zeggen of vinden, ook als je er zelf niet zo over denkt of er veel genuanceerder in staat.

Hoewel het soms makkelijker zou zijn is de wereld niet zwart en wit, maar bestaat uit veel grijs tinten. Je moet als persoon alleen beslissen of je de nuances ook wilt zien.

100% onwaar zegt niemand. Maar zulke extreme clubs hebben er wel een handje van om feiten te verdraaien zodat ze in hun voordeel uitkomen, of dingen net zó neer te zetten dat het heel anders wordt opgevat (bijv door context weg te laten of selectief dingen te benoemen).

Dat zie je in beide bronnen gebeuren. De beste man uit de eerste link mag dan wel geleerd zijn en gelinked aan de EU, dat weerhoudt hem nog niet van het verdraaien van feiten en verkeerd framen van informatie. Als je meerdere bronnen leest, zie je ook waar de 'gaten' vallen in beide artikelen.

Daarom vind ik het ook zo belangrijk om een wat neutralere / objectieve bron te lezen, t.o.v. van zulke gekleurde bronnen. Je mist gewoon een hoop context zo.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:17

Journee is volgens mij heel goed in staat om kritisch te lezen en om informatie af te pellen naar de kern, ik zou het daarom niet zo 123 aan de kant schuiven. Gekleurde bronnen geven juist veel context over het hoe en waarom van bepaalde denkstromen in onze maatschappij, je zou eigenlijk zo veel mogelijk moeten lezen over de hele breedte van het spectrum en de neutrale bronnen liggen dan in het midden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:19

Je kan extreme bronnen prima lezen om er kennis van te nemen, maar imo niet om ze als absolute waarheid aan te nemen, ze zijn er om hun achterban te bedienen (die donaties doen zodat ze kunnen blijven bestaan), niet om onafhankelijke feiten te brengen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:22

Electra63 schreef:
Cultuur onder Vuur en hun grondleggers zijn gewoon eng en extreem.
Tegen abortus, euthanasie en alle minderheidsgroepen.
Maar vooral verspreiden zij nepnieuws en stoken zij bijvoorbeeld het vuurtje op tegen de aanpassing van Zwarte Piet.

Het zijn dezelfde conservatieve, christelijke witte mannen die in de VS nu binnen de Republikeinen een flinke vinger in de pap hebben.

Tja, veel dingen kunnen flinke discussies opleveren. Vaak is het net hoe mensen de dingen zelf willen interpreteren. Bijvoorbeeld dat zwarte Piet een domme knecht zou zijn.

Maar wie heeft verzonnen dat zwarte Piet dom is? In een liedje zingen we notabene:"zich vergissen kan hij niet, alles ziet die slimme piet"?

En waarom wordt het woord knecht als iets minderwaardigs beschouwd? Vroeger werd de term vaak gebruikt. Feitelijk is het gewoon een werknemer of iemand die assisteert of in opleiding is. Moet je dat als iets minderwaardigs beschouwen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knecht_(beroep)

Op Bonaire zijn veel mensen er ook nuchter over:

http://knipselkrant-curacao.com/landen/bonaire/ntr-sinterklaas-op-bonaire-met-meer-zwarte-pieten/

De oorsprong van zwarte Piet ligt ook niet bij het slavernij verleden, maar bij zwarte klaas, de voorloper van zowel sinterklaas als zwarte Piet.

Een van de oudste sinterklaas liederen bevat de tekst:"makkers staakt uw wild geraas". Ooit afgevraagd wat deze zin betekent? Ook dit verwijst naar zwarte klaas die met veel bombarie onder het gerinkel van zware kettingen zijn komst aankondigde.

https://www.abedeverteller.nl/makkers-staakt-uw-wild-geraas-de-betekenis-van-het-sinterklaaslied-zie-de-maan-schijnt-door-de-bomen/

De gedachte achter het zwart (of wit, zoals Sint op de eilanden) schminken heeft niets met huidskleur te maken, maar met het uitbeelden van overledenen, van geesten.

Dus ergens is het bijzonder dat er een racistische draai aan is gegeven en dat zoveel mensen hier in mee gaan. Dit komt vooral omdat mensen zich zelf niet verdiepen in de oorspronkelijke betekenis van dingen en dat is gewoon erg jammer.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:24

Veronica2 schreef:
Journee is volgens mij heel goed in staat om kritisch te lezen en om informatie af te pellen naar de kern, ik zou het daarom niet zo 123 aan de kant schuiven. Gekleurde bronnen geven juist veel context over het hoe en waarom van bepaalde denkstromen in onze maatschappij, je zou eigenlijk zo veel mogelijk moeten lezen over de hele breedte van het spectrum en de neutrale bronnen liggen dan in het midden.

Dank je. :) Dit is inderdaad mijn insteek. Juist door gekleurde bronnen te lezen en onderzoek te doen naar de kern van een verhaal kom je soms verbazingwekkende dingen tegen.