Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:57

Bij ons bedrijf stromen de ZZP'ers weer in in loondienst, dat toch ook wel voordelen bleek te hebben.

Ik lees net dat Mona Keijzer voorstelt om Oekraïners terug te gaan sturen, dat getuigt niet echt van een Christelijke grondslag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:20

Ik heb een paar artikelen door gescrolled en ik lees vnl de vraag “of het mogelijk is”. Als het niet mogelijk is, is het antwoord “nee”, lijkt mij?

Is het trouwens nog een speciale regeling dat Oekraïners die werk hebben, geen huur betalen?

Daarnaast lees ik dingen over dat niet verwacht wordt dat Oekraïners echt terug zullen gaan als de oorlog voorbij is omdat ze hier dan een leven opgebouwd hebben (was met Joegoslavië toentertijd blijkbaar ook), en dat het al eerder voorgesteld is (ben benieuwd door wie)

Het is wel heel interessant om de verschillende koppen te lezen, die wisselen van “monica zwengelt discussie aan” tot “BBB wil
Oekraïners uitzetten”

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/verb ... in-oorlog/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:41

purny schreef:
Janneke2 schreef:
Joepie...! *\o/*

De nieuwe Tweede Kamer heeft uitgesproken dat Lelystad airport geen commerciële vluchten gaat doen!!!
Veluwe blij, "het vakantieplezier van anderen vergallen omdat je zelf zo nodig moet vliegen" is van de baan. (Pun intended.)

Het doet mij deugd dat de BBB en NSC vóór 'sluiting' stemden.
(Uiteraard is de pvv boos, want milieu is een linkse hobby.)

Tja ach... ze hadden het beter wel kunnen doen omdat ze dan Schiphol hadden kunnen ontlasten. Vliegen is nou eenmaal een grote inkomstenbron.
En aangezien zwemmen naar Amerika of Canada best wel vermoeiend is ben ik wel voor verre vluchten.

Maar vliegen over de Veluwe..met alle stikstof problematiek lijkt me dan nogal tegenstrijdig met de rest van de belangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:46

Over de kop irt Oekraïners.
Niemand is veilig in Oekraïne. Tot ver in Oekraïne wordt gebombardeerd. 5x per dag gaan de sirenes soms wel 2 uur lang. Schuilen in schuilkelders is daardoor geen optie meer. De mensen gaan schuilen in hun eigen huis daar waar geen ramen zijn (vaak de badkamer of keuken).

De scholen zijn weer open want de kinderen missen het teveel. Twee dagen per week die wisselen elke week en zo laat mogelijk worden de ouders geïnformeerd daar de Russen graag scholen bombarderen en ze dus over de schooldagen niet spreken of zo laat mogelijk.
Aldus Yullia die teruggekeerd is naar Oekraïne.

Kortom ik word hier boos over. Mensen die hun draai gevonden hebben in Nederland worden willens en wetens terug gestuurd naar een gevaarlijke situatie. De BBB gaat duidelijk alleen voor de boeren in Nederland en de rest kan gewoon verrekken. Daar vind ik wel wat van!

En die Mona Keijzer mag haar Christelijke batch inleveren van mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:49

purny schreef:
Janneke2 schreef:
Joepie...! *\o/*

De nieuwe Tweede Kamer heeft uitgesproken dat Lelystad airport geen commerciële vluchten gaat doen!!!
Veluwe blij, "het vakantieplezier van anderen vergallen omdat je zelf zo nodig moet vliegen" is van de baan. (Pun intended.)

Het doet mij deugd dat de BBB en NSC vóór 'sluiting' stemden.
(Uiteraard is de pvv boos, want milieu is een linkse hobby.)

Tja ach... ze hadden het beter wel kunnen doen omdat ze dan Schiphol hadden kunnen ontlasten. Vliegen is nou eenmaal een grote inkomstenbron.
En aangezien zwemmen naar Amerika of Canada best wel vermoeiend is ben ik wel voor verre vluchten.

Als linkse hobbyist ;) gesproken:
Schiphol ontlasten is nergens voor nodig.
Nu ja: de luchthaven vond jarenlang dat ze boven de wet stond.
Inmiddels heeft de gemeente Amsterdam, mede aandeelhouder, beslist dat die tijd voorbij is.
Krinp is aan de orde.
En je kunt ook per zeilboot de oceaan over. :j Zwemmen is echt af te raden.
In het kader van mijn ecologische voetafdruk klein houden ga ik maar niet naar de Seychellen, hoewel dat met druilregen in de winter erg aantrekkelijk is.
(Ik gun mijn kleinkinderen ook nog wat.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-01-24 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:51

Nu draait het wederom wat JIJ vind janneke, niet om wat een ander vind en wilt.

Ook niet echt sociaal naar je medemens vind je niet?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:02

purny schreef:

Nou ja, we hebben natuurlijk wel een huge opwarming van de aarde. Dus iets minder vliegen daar had zelfs de directeur van Schiphol over dat dit belangrijk is. Dus is wel sociaal naar de medemens als het gaat om de leefbaarheid van de aarde. Want teveel mensen zijn het slachtoffer van deze klimaat problemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:10

purny schreef:

Eh....?
Hoe heb ik het nu dan toch...?

'De Veluwe' heeft lang en hard gelobbied, weet ik als import Drentse, om Lelystad 'dicht' te houden.
Als ex-bewoner van de Randstad: er is lang en hard gelobbied om Schiphol binnen de wet te krijgen.
("Het moest niet nodig zijn...")

En 2023 was wereldwijd het warmste jaar ooit, dus het is de hoogste tijd om de klimaatdoelstellingen serieus te nemen.

Wat ik zou willen?
Lekker naar de Seychellen ipv donker en motregen. (Dat doe ik dus niet, omdat ik mijn kleinkinderen etc etc etc.)

:o... persoonlijk vind ik dat allemaal niet zo om mij draaien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:19

Schiphol moet inkrimpen. Het lijkt me een goed alternatief als Lelystad Airport vakantievluchten zou opvangen.
Nu zitten we met een luchthaven waar je geen tiet aan hebt.
Dag belastingcentjes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:24

Mwah, die belastingcentjes verdienen we wel terug omdat we minder hard milieu maatregelen hoeven te nemen.

En oud spreekwoord leert van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:28

purny schreef:
Schiphol moet inkrimpen. Het lijkt me een goed alternatief als Lelystad Airport vakantievluchten zou opvangen.
Dag belastingcentjes

Ze hadden dit inderdaad beter van te voren kunnen bedenken. Weer zoveel miloen dat door de plee getrokken wordt. Dus kapitaal verspilling klopt Purny. Met je eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:31

Je doet nu net alsof de Oekraïners al met hun spullen bij de grens gezet zijn?
Vooralsnog is dat nog niet zo toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:44

Alleen al het voorstel getuigt van domheid. Ze heeft het over een skiresort waar mensen blijkbaar skiën dus zal het in het westen van de Oekraïne wel veilig zijn.
Madam moet zich schamen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:04

BigOne schreef:
Alleen al het voorstel getuigt van domheid. Ze heeft het over een skiresort waar mensen blijkbaar skiën dus zal het in het westen van de Oekraïne wel veilig zijn.
Madam moet zich schamen.

Precies BigOne.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:12

pien_2010 schreef:
purny schreef:
Dag belastingcentjes

Ze hadden dit inderdaad beter van te voren kunnen bedenken. Weer zoveel miloen dat door de plee getrokken wordt. Dus kapitaal verspilling klopt Purny. Met je eens.

Ze zouden er wel statushouders op kunnen vangen. Of een tweede aanmeldcentrum. Wordt er tenminste nog iets mee gedaan

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:20

BigOne schreef:
Madam moet zich schamen.

Ja maar jij vind de BBB sowieso niks :D

Ik vond de artikelen te verschillend om een eenduidig verhaal eruit te halen, anders dan “is het een idee om”…nou, en zij gaat daar niet over want dat wordt Europees beslist, en klaar ben je.

Er werd in het begin wel aangegeven dat Oekraïners tzt terug zouden gaan, maar dat denk ik zelf niet .. althans, veel niet..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:24

Helaas kan dat terug gaan niet, iets dat de meeste Oekraïners heel verdrietig vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:33

Nou inderdaad.. vooral niet als uiteindelijk ergens een soort plek gevonden hebt en je kinderen meer NLs dan Oekraïns zijn… dat snap ik wel.
Hoewel t toch niet zo is als voorheen en je er al helemaal niet zelf voor gekozen hebt… brrr

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:40

Cer schreef:
BigOne schreef:
Madam moet zich schamen.

Ja maar jij vind de BBB sowieso niks :D

Ik vond de artikelen te verschillend om een eenduidig verhaal eruit te halen, anders dan “is het een idee om”…nou, en zij gaat daar niet over want dat wordt Europees beslist, en klaar ben je.

Er werd in het begin wel aangegeven dat Oekraïners tzt terug zouden gaan, maar dat denk ik zelf niet .. althans, veel niet..

Wat een non reactie, jij vindt BBB niks. Nee inderdaad ik vond en vind bbb niks. Betekend niet dat ik alles afkraak. Iedereen die zich een beetje inleeft in wat er daar in de Oekraïne gebeurt kan op z’n klompen aanvoelen dat dit een uitermate domme opmerking is.
Maar weet je, eigenlijk is het niet dom, het is een volgende stap in de populistische wereld waar we in terecht gekomen zijn.
Islam, buitenlanders, asielzoekers, speel ze de zwarte piet toe, zet heel slinks de bevolking tegen ze op en tjakka.
Je kunt er zelfs stemmen mee halen wanneer je maar hard genoeg schreeuwt -:(-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:53

Citaat:
Maar weet je, eigenlijk is het niet dom, het is een volgende stap in de populistische wereld waar we in terecht gekomen zijn.

Dat denk ik precies zo. Daarom ben ik ook zo boos. Want dit gaat in dit geval over de rug van de Oekraïeners. Er blijft altijd iets van hangen en daarom wordt dit ook gezegd.
Ik vind het vooral heel vies.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 06:24

Wat ik al zei, ik vind vooral de berichtgeving erover interessant.. hoe gaat de media ermee om, welk nieuws brengen ze, op welke manier en hoe reageren mensen erop (hoe laten ze zich beïnvloeden)

Ik lees ook dat het Nederlands Bureau (in maart vorig jaar) en Engeland het reizen naar het westen van Oekraïne hebben ‘vrijgegeven’

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -te-reizen

Ik kan me er niks bij voorstellen overigens, ik weet er te weinig van maar mijn idee zou zijn dat het niet eens leefbaar is.. ? Qua voorzieningen en bijv verwoesting

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:25

Citaat:
De Britten komen nu met een lichte versoepeling en noemen specifiek Zakarpattia, Ivano-Frankivsk, Ternopil en Chernivtsi als Oekraïnse regio’s die weer toegankelijk zijn voor “urgent bezoek” wegens zakelijke belangen of familieomstandigheden. Het reisadvies voor het midden van het land, met de hoofdstad Kiev en het oostelijke deel blijft geheel negatief.

Eens met je Cer.

Kijk het is niet het Inferno van de Gaza. Dat is ongekend wat daar gebeurt en dat volg ik niet meer (te erg, die arme mensen zitten als ratten in de val en worden van hot naar her gestuurd waar dan weer gebombardeerd wordt. Schande !)

Maar dat reisadvies is zeer summier en de bommen vallen tot ver in Oekraïne en niet alles wordt onderschept. Ik geloof 70 % ongeveer wordt onderschept en dat is met die hoeveelheid bommen veel.
Daarnaast zitten regelmatig hele delen van Oekraïne zonder stroom en is het koud.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:41

Nou ik weet wel dat ik niet terug zou willen..
als ik het al overleefd zou hebben en niet van ellende alles opgegeven zou hebben..

Ik mag aannemen dat mensen, op een normale manier, dus de vraag van Keijzer met een "nee dat kan niet want..." beantwoorden (en dat we een keer afkomen van dat kleutergekat heen en weer, maar dat zal ijdele hoop zijn denk. Gezien ook de toon van de berichtgeving, niet alleen in deze, maar in bijna alles)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:59

Het lijkt me dat ze het hebben over terugkeer als de oorlog is afgelopen? Iemand zal toch het land weer moeten opbouwen. Ik vind er niks mis mee om oorlogsvluchtelingen tijdelijk op te vangen totdat hun land weer veilig is. Wel met kanttekening, dat het ECHT veilig moet zijn. Dat is het imo nu nog niet in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:00

Cowboy55 schreef:
Elisa2 schreef:

SP heeft een heel mooi plan bedacht voor een totaal hervormd zorgstelsel, het Nationale zorgfonds. Staan echt heel veel goede dingen in. Ook over hoe ze zaken willen financieren.

Bedrijven kunnen het niet ophoesten om minimumloon naar 17 euro te verhogen. Beter is als andere kosten (btw ofzo) eens verlagen..

Tja, zo'n verhoging van 13,27 naar 17 kost per fulltimer per jaar zo'n 12.000 aan loonkosten. Maar daarmee ben je er niet. Want dan verdient die minimumloner zonder ervaring ineens net zo veel als collega's met een paar jaar ervaring. En als je die optrekt qua loon verdienen ze weer net zoveel (of meer) dan collega's die moeilijker werk doen en/of werk waar meer ervaring of 'skills' voor nodig zijn. En dan verdienen die mensen weer enzovoort enzovoort enzovoort. Een beetje het 'gooi een steen in een vijver'-effect.

Dat klopt, die problemen spelen er nu in bedrijven. Het levert alleen maar meer complicaties en moeilijkheden op. Het is echt beter om aan de andere kant kosten te verlagen vind ik. :)