Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:09

@bulk die geschiedenis kan zo ingewikkeld zijn als je maar wil, maar op deze schaal zoveel onschuldige mensenlevens vernietigen is gewoon FOUT!
Je kan het proberen te rationaliseren, maar is imo hetzelfde als dat niet heel lang geleden de Duitsers ook hun “argumenten” hadden. Als er openlijk zonder schaamte gesproken wordt over het vermoorden van kinderen, als iemand op tv durft te vertellen dat het oké is om Palestijnen te verkrachten, is het voor mij iets te gemakkelijk dat iemand zegt zijn/haar land niet te willen verloochenen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:25

Citaat:
dat landje van 22KKM2 is de grote boosdoener en al de rest zijn doetjes en arme slachtoffers.

@bulk
Scheelt als dat landje, met kernwapens en bizar veel westerse steun, een genocide aan het plegen is, hulpverleners en journalisten gericht vermoord…
Echt bizar dat je dan als boosdoener gezien wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:53

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:02

Electra63 schreef:
https://www.platform-investico.nl/onder ... n-genocide

VN-rapport over de steun aan de economie van genocide door Christenen voor Israël.

De VN is met die voorzitter die ze hebben anti-Israel, dat is al heel lang duidelijk. Bij Christenen voor Israel kun je in Israel geproduceerde producten kopen zoals wijn en sieraden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:32

anjali schreef:
Electra63 schreef:

VN-rapport over de steun aan de economie van genocide door Christenen voor Israël.

De VN is met die voorzitter die ze hebben anti-Israel, dat is al heel lang duidelijk. Bij Christenen voor Israel kun je in Israel geproduceerde producten kopen zoals wijn en sieraden.

Anti-Israël? Of pro-internationaal recht?

Als een staat zich niet aan internationaal recht houdt en daar op aangesproken wordt is dat toch niet 'anti-staat' maar gewoon precies waar toezichthouders voor bedoeld zijn? Of is elke vorm van commentaar of kritiek in jouw ogen 'anti-....'?

Dat iemand doelbewust dingen zou willen kopen uit dergelijke illegale nederzettingen snap ik echt niet, en zou wat mij betreft ook strafbaar mogen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:10

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:47

Ik heb die eerste link gelezen en daar staat zo'n hoop onzin in dat ik er genoeg van heb. Christenen zouden de wereld willen gaan overheersen? Dat is niet zo want Jezus zei: "Mijn rijk is niet van deze wereld". Het wordt allemaal steeds vervelender en polariserender. Eigenlijk heb ik het idee dat de partijen nooit tot overeenstemming kunnen komen want met welke rationele argumenten je ook komt, de beide uiterste kanten worden daar nooit door bekeerd. Volgens mij is het in die twee uiterste groepen iets wat in het DNA zit. Waardoor je sterk het gevoel hebt bij de ene of de andere partij te horen.Ik koop trouwens wat ik zelf wil hoor. Het is al erg genoeg dat je momenteel Israelische of Joodse tekens en symbolen niet meer veilig in het openbaar kunt tonen of dragen in Nederland.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:58

anjali schreef:
Ik heb die eerste link gelezen en daar staat zo'n hoop onzin in dat ik er genoeg van heb. Christenen zouden de wereld willen gaan overheersen? Dat is niet zo want Jezus zei: "Mijn rijk is niet van deze wereld". Het wordt allemaal steeds vervelender en polariserender. Eigenlijk heb ik het idee dat de partijen nooit tot overeenstemming kunnen komen want met welke rationele argumenten je ook komt, de beide uiterste kanten worden daar nooit door bekeerd. Volgens mij is het in die twee uiterste groepen iets wat in het DNA zit. Waardoor je sterk het gevoel hebt bij de ene of de andere partij te horen.Ik koop trouwens wat ik zelf wil hoor. Het is al erg genoeg dat je momenteel Israelische of Joodse tekens en symbolen niet meer veilig in het openbaar kunt tonen of dragen in Nederland.

Ik heb beide artikelen gelezen en kan geen hoop onzin ontdekken. Dat de berichten jou niet aanstaan wil nog niet zeggen dat het een hoop onzin is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:59

anjali schreef:

Tja, je kunt je ogen gewoon sluiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:01

De tweede link gaat over een heel andere organisatie waar Christenen voor Israel de banden mee zou hebben stopgezet. Het gaat daar over de aankoop van wapens en niet over de verkoop van wijn, jam en sieraden wat wel door Christenen voor Israel wordt gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:01

anjali schreef:
Ik heb die eerste link gelezen en daar staat zo'n hoop onzin in dat ik er genoeg van heb. Christenen zouden de wereld willen gaan overheersen? Dat is niet zo want Jezus zei: "Mijn rijk is niet van deze wereld".

Er gaan volgens mij nog steeds veel christenen in het buitenland evangeliseren.
Maar dat is dus onzin?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:02

anjali schreef:
De tweede link gaat over een heel andere organisatie waar Christenen voor Israel de banden mee zou hebben stopgezet. Het gaat daar over de aankoop van wapens en niet over de verkoop van wijn, jam en sieraden wat wel door Christenen voor Israel wordt gedaan.

Het geld wat zij krijgen worden onder andere gebruikt voor aankoop van wapens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:15

Brainless schreef:
anjali schreef:
Ik heb die eerste link gelezen en daar staat zo'n hoop onzin in dat ik er genoeg van heb. Christenen zouden de wereld willen gaan overheersen? Dat is niet zo want Jezus zei: "Mijn rijk is niet van deze wereld".

Maar dat is dus onzin?

Nee hoor, zeker geen onzin. Mijn dochter is er helaas ook ingestonken bij YWAM, discipel training enz.
Naar drie maanden in Afrika was het voor haar duidelijk: het ging alleen maar om zieltjes te winnen onder de lokale bevolking ipv gebruik te maken van haar ervaring als doktersassistente. Vervallen kerkjes op knappen terwijl de mannelijke locals dronken in de goot lagen, kinderen be invloeden met liedjes, dansjes etc.
Kortom: geen gebruik maken van haar kennis op medisch gebied, en ze was niet de enige die dat constateerde. Gewoon een erg slim verdien model met hun dure discipel training.
Als ouders waren we erg blij dat ze er mee gestopt is gelijk na thuiskomst.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:53

Electra63 schreef:

Ik heb het hele rapport gelezen, maar dit nieuwsbericht is nogal sensatiebelust als ik het zo mag noemen. :o

Het hele rapport geeft weer op welke wijze verschillende bedrijven en overheden investeren in de Israëlische economie of op een andere wijze bijdragen aan de illegale nederzettingen en de kolonisten. Heel erg interessant om te lezen.

Als we dan specifiek kijken naar de in het rapport genoemde "Faith-based charities" dan geeft het rapport aan dat die in 2023 $12.25 miljoen hebben geschonken aan projecten die de nederzettingen zouden ondersteunen. Ter verduidelijking: het rapport stelt dat het meer dan 12.25 is, maar geeft nergens aan wat het dan precies is (als het meer dan 13 was geweest, was dat vast benoemd geweest), dus het zal iets boven de 12.25 zitten.

Ook zijn er nogal wat schoten voor open doel: zo worden Caterpillar, HD Hyundai, en Volvo meermaals genoemd omdat hun machines gebruikt worden voor het slopen van Palestijnse bezittingen en infrastructuur, waarbij de grote machines ook worden ingezet voor ontruimingen van gebieden. Het punt hierbij is alleen: er zijn nu eenmaal niet zoveel bedrijven die zulke grote machines bouwen, dus het is dan ook niet bepaald vreemd dat juist deze partijen genoemd worden in dit rapport. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor grote transportbedrijven. Zo wordt Maersk genoemd, omdat zij goederen transporteren. Met het marktaandeel dat Maersk in handen heeft, is het niet heel gek dat zo'n bedrijf genoemd wordt.

In datzelfde rapport staat veel interessantere en wat mij betreft ook veel relevantere informatie, zoals de wapenleveranciers, de hoeveelheid investeringen en de specifieke producten waarin geïnvesteerd wordt. Ook de technologische ontwikkelingen die in Israël worden uitgerold staan in het rapport beschreven. Maar ook steun van andere landen. Zo heeft het Horizon Europe programma van de Europese Commissie sinds 2014 grote bijdragen gedaan aan verschillende instituten in en om Israël heen.
Ook opvallend: staatsinvesterings- en pensioenfondsen zijn ook belangrijke financiers. Het grootste staatsinvesteringsfonds ter wereld, het Noorse Staatspensioenfonds, dat beweert de meest uitgebreide ethische richtlijnen ter wereld te hebben, heeft na oktober 2023 de investeringen in Israëlische bedrijven met 32% verhoogd, tot $1,9 miljard. Zulke cijfers vind ik echt veel interessanter dan die $12 miljoen van die op geloof gebaseerde liefdadigheidsinstellingen.

Daarnaast kijkt het rapport ook naar de investeerders in bedrijven waar de Israëlische overheid veel mee samenwerkt, zoals Amazon, Alphabet, en IBM. Zo worden diverse Britse universiteiten genoemd als investeerders in Amazon of Microsoft. Edit om toe te voegen: Dat die bedrijven genoemd worden, vind ik ook helemaal niet gek. Israel heeft een enorme start-up economie, en heeft een supersterke IT-sector. Veel sterker dan wij in Europa hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:45

FiveSports schreef:
@bulk die geschiedenis kan zo ingewikkeld zijn als je maar wil, maar op deze schaal zoveel onschuldige mensenlevens vernietigen is gewoon FOUT!
Je kan het proberen te rationaliseren, maar is imo hetzelfde als dat niet heel lang geleden de Duitsers ook hun “argumenten” hadden. Als er openlijk zonder schaamte gesproken wordt over het vermoorden van kinderen, als iemand op tv durft te vertellen dat het oké is om Palestijnen te verkrachten, is het voor mij iets te gemakkelijk dat iemand zegt zijn/haar land niet te willen verloochenen.

Nee maar jij trekt het toch ook maar naar 1 kant.

Over die journalist, denk nu bijna een jaar geleden, want ik denk dat je daar naar doelt (mss iets duidelijker en gerichter context aangeven, want losse slogans of citaten maakt het wel ingewikkeld om te volgen)
Die journalist had zijn mening over een rapport dat toen was gepublished waarin misbruik en oa sexueel misbruik werd aangekaart in Israelische gevangenissen (maar sta je dat hier voor het misbruik in onze gevangenissen ook te roepen, want zowel in Belgie als Nederland zijn daar ook recente gevallen). Is daar ook voor teruggefloten geweest en terecht.

Maar in de context van massaverkrachtingen/moorden van vrouwen en mannen, alleen al op 7/10 en dan de stroom aan (dode) gegijzelden, die verruild werden tegen x100 tal gedetineerden. Snap ergens de gedachtegang wel. Is ze correct, nee, menselijk in het betoog van vergelding, onmacht frustratie (als het rechtstreeks impact zou hebben op mijn familie, zou ik ook anders reageren, dan dat ik dat allicht nu doe).
Maar opnieuw, waar is de oefening andersom?

Erger, het Rode kruis en amnesty international en heel wat andere mensenrechtenorganisaties zijn daar op 7/10 en daarna zelf in gebreken gebleven. De beelden van HRW en B'tselem, werden door die organisatie weggekeken, waardoor de push om achter de gevangen genomen israeli ook vertraagd is en zelf inititeel geen onmiddellijke steun gaf. Unwra inmiddels bewijs dat gevangen Israeli in gebouwen van hen gegijzeld en gefolterd werden (dus zo neutraal of humanitair zal ik die organisatie niet noemen), doet alsof de neus bloedt. Dat gebouwen door hamas bezet/overgenomen worden, dat kan ik begrijpen, maar UNWRA heeft dit ook niet gerapporteerd, dus bewust verzuimd. Net als de massa-unwra opslagruimtes, waar tonnen aan voedsel en hulmpmiddelen gestockeerd lagen, je weet wel het uithongeren van Israel op de Palestijnen. Is ook al aangetoond, dat UNWRA daar verzaakt heeft om dit te rapporteren. Maar dan wel mee staan roepen, dat Israel de mensen uithongerd. Dat vind ik dik hypocriet.

En dat haal je dan aan, maar Hamas heeft het in hun charter staan, dus die krijgen carte blanche, heel aparte redenatie. En dan wil je dus bewust een dubbele standaard hanteren en hoog houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:08

Brainless schreef:
anjali schreef:

Maar dat is dus onzin?

Evangeliseren gaat over bekeringen van de ziel. En niet over het willen veroveren van wereldse zaken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:10

Ik zou dan nog maar eens goed de geschiedenis bestuderen Anjali. Denk bijvoorbeeld aan de kruistochten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:12

anjali schreef:
Evangeliseren gaat over bekeringen van de ziel. En niet over het willen veroveren van wereldse zaken.

Ze willen toch dat iedereen christen wordt.. dus de wereld overheersen ?
Overheersen is niet alleen over wereldse zaken maar over dat ze de meeste invloed willen hebben.
Dat iedereen leeft volgens hun regels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:35

anjali schreef:
anjali schreef:
Brainless schreef:
Maar dat is dus onzin?

SGP, Christen Unie, CDA, (en denk & nida, maar dat is een ander boek) dat zijn toch echt politieke aka wereldse zaken partijen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:36

bulck schreef:
Maar in de context van massaverkrachtingen/moorden van vrouwen en mannen, alleen al op 7/10 en dan de stroom aan (dode) gegijzelden, die verruild werden tegen x100 tal gedetineerden. Snap ergens de gedachtegang wel. Is ze correct, nee, menselijk in het betoog van vergelding, onmacht frustratie (als het rechtstreeks impact zou hebben op mijn familie, zou ik ook anders reageren, dan dat ik dat allicht nu doe).

Bulk meen je dit?

Sorry ben ik de enige die denkt…. Wtf…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:09

De enige Nederlandse Christelijke partij die nog uitkomt voor hun Bijbelse achtergrond dat is de SGP. Bij die andere partijen stelt de C in de naam weinig tot niets meer voor.Er zijn ook andere gelovigen die niet aan wereldse politiek mogen meedoen, bijv. de Jehova's Getuigen, als ik tenminste goed geinformeerd ben!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:15

FiveSports schreef:
bulck schreef:

Bulk meen je dit?

Sorry ben ik de enige die denkt…. Wtf…

Je hebt denk ik wat moeite met begrijpend lezen, wat ik ook opmaak uit je andere opmerkingen.

Voor de mensen die niet op de hoogte zijn (mss kan je in het vervolg dan het verhaal meer brengen Fiversports :Y) ) een kort verhaal. Israëlische journalist Yehuda Schlesinger is vorig jaar op channel 12(commerciële zender in Israel) in het nieuws gekomen nadat hij reageerde/ aan het woord gelaten werd op publicaties waarbij misbruik tegen palestijnen in Israelische gevangenissen aan het licht was gekomen. Hij heeft daar idd geen fraaie uitspraken gedaan en zelf misbruik willen laten uitschijnen als zijnde legitiem of dat deze beter legitiem gemaakt zouden worden(wat uiteraard niet is en als journalist ook niet echt iets om te bepalen/zeggen). Wat uiteraard voor heel wat ophef gezorgd heeft binnen Israel en daarbuiten. Daar is iedereen het overeens.

Natuurlijk, is dat ook nog steeds een mens en is er dus ook een menselijke kant aan het verhaal.
Dat kan je wegzetten/aannemen of niet, maar die is er in elk conflict, zowel voor de daders als voor de slachtoffers.

Deze journalist heeft effectief de beelden gezien van 7/10, heeft effectief de asymetrie in ruilhandel meegemaakt en uiteraard geeft dat gevoelens van ongelijkheid, onrecht, woede, onveiligheid etc. Wraakgevoelens of dehumaniseren is dan wel maatschappelijk niet aanvaard, maar zijn wel eigen aan de mens. Als morgen iemand uw familie iets aandoet, dan ga je ook geen medelijden hebben met de dader of zeker niet in eerste instantie. In eerste instantie zal er woede, wraak en vergelding spelen, als dat kon/mag.

Dus vanuit dat stuk kan ik dat begrijpen, en dat speelt bij heel wat mensen. Zelf hier heb je ook mensen die in een rechtsstaat vaak een andere mening hebben over criminelen, waar ook de doodstraf vaak opnieuw geopperd wordt of langs de andere kant er haast straffeloosheid is.
En dan heb je nog de bloedwraak (vnl balkan, hoewel hier wordt dat vaak dan onder de noemer van vergeldingsacties geschoven en dan vaak terecht of onterecht aan het criminele milieu) en de eremoorden (Nederland vorig jaar nog met de Syrische dochter die door haar vader gekneveld in het water gegooid is) Wat hier dan nog weggezet wordt als een alleenstaand geval, maar in het Midden-Oosten wel ingeburgerd is.

Dan mag je verbouwereerd zijn, maar dan ben je toch wereldvreemd of heel hypocriet.
Luister/kijk dan naar Alaqsa (tv-kanaal van Hamas in gaza), check de VN rapporten waar haat en dood aan alle joden al door UNWRA(ze beheren het Palestijns onderwijs) aangeleerd wordt aan kinderen die hier nog niet kunnen schrijven of lezen. Mss eens opzoeken Georg Eckert Institute rapport (2021)
Lees het charter van Hamas en mss dan ook de grondwet van Iran (je weet wel de sociaal financiële invloed op Hamas en jihadisten).

Dus mss is het vanuit het Gooi simpel oordelen, ver weg van conflict en onveiligheid, maar dat is niet de situatie aldaar en ik wens het je ook niet toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:26

Bulck je teksten zijn al enorm lang en moeilijk te lezen maar de nare neerbuigende opmerkingen aan iedereen die het niet met je eens is maken het nog onaangenamer om te lezen. :n

Feit israel geeft toe onschuldige burgers beschoten te hebben bij voedsel uitgifte, feit internationaal is erkend dat er genocide wordt gepleegd door Israel. Feit er zitten veel kolonisten hardstikke illegaal op andermans grond op meerdere plekken in die regio waar ze vrolijk doorgaan met andermans eigendommen kapot maken zodat ze het zelf kunnen gaan bewonen. Feit aan de niet israel kant zijn er veel en veel meer slachtoffers gevallen dan aan de israel kant. Feit in gaza is er domweg nagenoeg niets meer bewoonbaar, bruikbaar en verhongeren er kinderen en volwassenen die helemaal niks kunnen doen aan wat dan ook. Feit als je dat benoemend ben je eigenlijk meteen ook een antisemiet. -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:52

@Bulck, ik vind je dapper dat je gewoon je meningen blijft posten terwijl je hier alleen maar negatieve reacties krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:03

MarlindeRooz schreef:
Ik zou dan nog maar eens goed de geschiedenis bestuderen Anjali. Denk bijvoorbeeld aan de kruistochten.

Kruistochten werden in de Middeleeuwen gehouden omdat de pelgrims de Christelijke heilige plaatsen (waar Jezus heeft geleefd) niet meer konden bezoeken omdat het land door de "Muzelmannen" veroverd was.Het ligt er dan natuurlijk aan of je wel of niet aan de kant van de Christenen of van de "muzelmannen" stond\staat of je dat wel of niet goed vindt. Nu het land in de handen van de Joden is kun (of kon, tegenwoordig helaas....) je er in elk geval gewoon naar toe als Christelijke pelgrim. Ik ben er 3 keer geweest en heb het er prima naar mijn zin gehad- behalve dan, een aanslag meegemaakt bij de Damascuspoort (in Oost-Jeruzalem) toen ik zo eigenwijs was om daar ondanks de waarschuwingen toch naar toe te gaan