Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:14

Ja loonsverhogingen in percentages vind ik ook niet eerlijk maar goed, zo gaat dat meestal. Maar nu om inflatie te compenseren zou ik het eerlijker vinden dat iedereen er hetzelfde bedrag bijkreeg per maand. We betalen namelijk allemaal hetzelfde voor een brood of andere boodschappen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:39

Sizzle schreef:
purny schreef:
De hogere inkomenssector hebben vaak al een salaris boven het minimumloon

Dat lijkt me helder.
Maar ik lees niets over inflatie compensatie enkel voor minimumloon? Of ben ik nou gek?

Ik heb er op mijn werk 4% bij gekregen, die compensering is er vaak bij de cao onderhandelingen afgesproken.
In januari ga ik nog eens 2% omhoog

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:40

Suzanne F. schreef:
Ja loonsverhogingen in percentages vind ik ook niet eerlijk maar goed, zo gaat dat meestal. Maar nu om inflatie te compenseren zou ik het eerlijker vinden dat iedereen er hetzelfde bedrag bijkreeg per maand. We betalen namelijk allemaal hetzelfde voor een brood of andere boodschappen.

Hetzelfde vind ik dus met de tegemoetkoming in de energiekosten.
We krijgen allemaal te maken met idioot hoge bedragen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:33

purny schreef:
Ik heb er op mijn werk 4% bij gekregen, die compensering is er vaak bij de cao onderhandelingen afgesproken.
In januari ga ik nog eens 2% omhoog

Dat is super fijn voor je :j

Ik denk dat we het niet over hetzelfde hadden. Ik reageerde op die FNV uitspraak.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:26

Suzanne F. schreef:

Sowieso, die percentages bevoordelen de groep die het al beter heeft. Voorbeeldje: na x aantal jaren op je maximum staan kom je in aanmerking voor een salaris verhoging, 3% voor de laagst verdieners en 6% voor het volk dat al meer verdient.
Voelt niet ok, maar je hebt het er mee te doen. Heb het over cao Rijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:27

Dat is echt pertinent niet waar. Uit de afgelopen onderhandelingen van juli zijn hele andere percentages afgesproken, 180 graden andersom. Mensen in de laagste schaal krijgen er ruim 20% bij, de middelste schalen rond de 10% en vanaf schaal 10/11 (HBO niveau met een paar jaar ervaring/WO niveau) blijft de teller hangen rond de 8,5%.

Juist om bovenstaand tegen te gaan/als voorbeeldfunctie te dienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:33

Ailill schreef:
Dat is echt pertinent niet waar. Uit de afgelopen onderhandelingen van juli zijn hele andere percentages afgesproken, 180 graden andersom. Mensen in de laagste schaal krijgen er ruim 20% bij, de middelste schalen rond de 10% en vanaf schaal 10/11 (HBO niveau met een paar jaar ervaring/WO niveau) blijft de teller hangen rond de 8,5%.

Dat is ook niet helemaal waar. Dat is niet over 1 jaar maar over meerdere jaren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:34

Ailill schreef:

Mijn voorbeeld is toch echt pertinent 100% wel waar. Jouw verhaal gaat waarschijnlijk over ander land en cao.
Komt nog bij dat ik het niet over reguliere salaris verhoging heb maar over een eenmalige verhoging na x aantal jaar op je maximum te staan.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 03-09-22 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:34

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:36

Ailill schreef:

Niet in Nederland hoor, was dat maar zo. Of als het wel zo zou zijn waar dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:42

purny schreef:
Ailill schreef:

Wat hij zegt klopt wel hoor

https://www.fnv.nl/getmedia/bc47aa42-1c ... 2-2024.pdf

CAO rijk

De laagste schaal gaat inderdaad 20,7% erop vooruit. Wel is dit voor 2022/23 en 24 dus niet over 1 jaar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:57

Spenk schreef:
Ailill schreef:

Dat is ook niet helemaal waar. Dat is niet over 1 jaar maar over meerdere jaren.
Het is inderdaad in 3 fases, tijdsbestek van ong. 1.5 jaar. Daarnaast krijgt iedereen een eenmalige (maandelijkse) verhoging van 75 euro. Plus 2 maal 450 bruto (bij fulltime dienstverband), en o.a. 9 extra vakantiedagen.

Ik vind het best wel netjes zo.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:58

CharleyT schreef:
Ailill schreef:

Mijn voorbeeld is toch echt pertinent 100% wel waar. Jouw verhaal gaat waarschijnlijk over ander land en cao.
Komt nog bij dat ik het niet over reguliere salaris verhoging heb maar over een eenmalige verhoging na x aantal jaar op je maximum te staan.
Bij deze een link, waar het precies in staat, gaat toch echt over Nederland:

https://ambtenarensalaris.nl/rijksoverheid/forse-loonsverhoging-lage-en-middeninkomens-cao-rijk-2022-2024/

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:59

purny schreef:
Ailill schreef:

Jij werkt toch voor een gemeente? Dan val je sinds begin 2020 onder het CAO Rijk, dus sterker nog, die verhogingen zijn ook voor jou van toepassing.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:16

Nee ik zit bij de cao onderzoeksinstellingen. Maar alsnog heb ik niks te klagen qua salaris

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:40

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:57

_San87_ schreef:
https://www.dagelijksestandaard.nl/euro ... n-piekuren

Verplicht electriciteit verminderen in piekuren. Koekoek.

Deze site is misschien niet heel neutraal in berichtgeving, maar het is wel iets waar ze aan denken :').

Oh, en het artikel van de NOS:

https://nos.nl/artikel/2443668-europese ... -aanpakken

Er komt straks per persoon een budget hoor. Daar hoef je niet over in te zitten.
Zoiets als Barbara Baarsma voorstelde.
Kunnen ze mooi koppelen aan de digitale identiteit.
Dan hebben ze er controle over wat iemand verbruikt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:20

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:24

Maar ik verbruik bijvoorbeeld s avonds en in het weekend meer door dal tarief. Zou makkelijk overdag kunnen, maar dat is duurder. En ik bezuinig nu op alles, dus zou niet blij zijn met geen gebruik kunnen maken van dal tarief :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:08

Dit lijkt me sowieso alleen voor mensen die niet hun eigen stroom opwekken dan relevant? Ik mis in het artikel vd nos dat we zouden moeten reduceren op piekmomenten? Ik lees daar dat we gewoon minder stroom moeten gebruiken überhaupt?

Citaat:
Er komt straks per persoon een budget hoor. Daar hoef je niet over in te zitten.
Dan hebben ze er controle over wat iemand verbruikt

Toch wel met een chip in mijn hoofd he?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:11

secricible schreef:
Dit lijkt me sowieso alleen voor mensen die niet hun eigen stroom opwekken dan relevant? Ik mis in het artikel vd nos dat we zouden moeten reduceren op piekmomenten? Ik lees daar dat we gewoon minder stroom moeten gebruiken überhaupt?

Citaat:
Dan hebben ze er controle over wat iemand verbruikt

Toch wel met een chip in mijn hoofd he?

Citaat:
Verder doet de Europese Commissie voorstellen om EU-lidstaten minder elektriciteit te laten verbruiken, met name tijdens piekuren. "We zullen zeer nauw samenwerken met de lidstaten om dit te bereiken", zei Von der Leyen in een persconferentie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:12

Die heb je toch al? ;) met vaccinatie

Geen idee, als je overdag opwekt en 's avonds verbruikt kom je alsnog in het piekmoment. En in de winter weken je sowieso minder op, toch? Eerst maar afwachten, er zijn denk ik een hele hoop dingen die wel energiebesparing op kunnen leveren zonder zulke maatregelen. Idd die straatverlichting, reclameborden, verlichting in kantoorpanden enzo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:13

Citaat:
Daarnaast kondigde Von der Leyen aan dat er maatregelen komen om te besparen op energieverbruik. Dan gaat het vooral om piekuren waarin veel energie wordt verbruikt.

Deze besparingen zijn niet vrijwillig, maar verplicht. Voor wie de verplichting gaat gelden, is nog niet helemaal duidelijk. Ook zijn geen details over het prijsplafond bekendgemaakt.

Over enkele dagen overlegt de Europese Commissie met de lidstaten over de voorgestelde plannen. Het is nog onduidelijk of alle landen ermee akkoord gaan.

Dit zegt nu.nl
https://www.nu.nl/economie/6222498/eu-w ... oeren.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:14

Thanks. Daar had ik overheen gekezen. Nog steeds nieuwsgierig of dat ook voor zonnepanelen geldt.

MyWishMax schreef:
Die heb je toch al? ;) met vaccinatie

Geen idee, als je overdag opwekt en 's avonds verbruikt kom je alsnog in het piekmoment. En in de winter weken je sowieso minder op, toch? Eerst maar afwachten, er zijn denk ik een hele hoop dingen die wel energiebesparing op kunnen leveren zonder zulke maatregelen. Idd die straatverlichting, reclameborden, verlichting in kantoorpanden enzo?

Moet ik dan een software-update?

En wb panelen: true. Ik probeer nu al zo min mogelijk te salderen om die reden. Zoveel mogelijk mijn eigen stroom benutten.

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:18

Ik heb ze helaas niet, maar ik gebruik dus vooral tijdens het dal tarief. Dat is ook niet echt een piekmoment dus. Tenzij mensen dat meer gaan doen om te bezuinigen. Ik zou makkelijk overdag kunnen verbruiken,maar duurder dus doe dat juist niet.