Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:46

Citaat:
ja maar waarom hebben hun niks opgemerkt?
in een filmpje hoor je duidelijk de motor van de wagen dus deze was goed hoorbaar. waarom is niemand dit opgevallen?

waarom was er aan het begin/eind van de jagtlaan niemand die hem heeft tegen kunnen houden?

al die vrachtwagens stonden daar waarom was daar niemand om een oogje in het zeil te houden?
of deze gek er nu wel of niet was geweest hadden er ook kwajongeren rond kunnen lopen met slechte bedoelingen naar de wagens toe. dus het was beter geweest als er daar al mensen hadden gestaan die bij het gas geven van deze persoon al wel hadden kunnen ingrijpen door zijn banden lek te schieten.

lekker kort door de bocht, als je het filmpje hebt gezien weet je ook dat het binnen een paar sec gebeurd is..
En een auto tegenhouden die dik 100 rijdt? eeh nee.
Banden lek schieten? Hell no, bedenk maar eens wat die auto dan gaat doen, bij zon snelheid..!
Even denken dan pas reageren ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:46

verootjoo schreef:
ben blij dat ie dood is, weet je hoeveel dat kost als hij in leven was gebleven! Die volkert van der G heeft de staat toendertijd 20miljoen gekost. Vind ik zo'n hufter echt niet waard... Zijn wel mooi ónze belastingcenten.

Helaas vind ik jou opmerking niet bepaald van respect getuigen, de nabestaanden zouden er anders ontzettend veel voor over hebben gehad om dr achter te komen wat het motief nu was achter deze daad.
Denk je ook niet? Nu zullen zij wss hun leven lang met een groot vraagteken blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:47

kben der vandaag langs gefietst.. allemaal bloemen, en mensen die stonden te huilen. was wel even slikken..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:48

Chiqa schreef:
verootjoo schreef:
ben blij dat ie dood is, weet je hoeveel dat kost als hij in leven was gebleven! Die volkert van der G heeft de staat toendertijd 20miljoen gekost. Vind ik zo'n hufter echt niet waard... Zijn wel mooi ónze belastingcenten.

Helaas vind ik jou opmerking niet bepaald van respect getuigen, de nabestaanden zouden er anders ontzettend veel voor over hebben gehad om dr achter te komen wat het motief nu was achter deze daad.
Denk je ook niet? Nu zullen zij wss hun leven lang met een groot vraagteken blijven staan.

Sowieso vind ik het ook geen respect betuigen naar de nabestaanden van de man zelf...

Anoniem

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:52

Idd Polivy, ik snap ook niet dat mensen er zo'n naiefe gedachte op na kunnen houden, zaak is gewoon dat als hij nog geleegd had hij zijn verhaal had kunnen doen.
Nu zijn er mensen overleden, ernstig egwond, en ja waarom?
Ik hoop dat er nog iets uit de huiszoekingen komt en 'meneer' zijn sporen na heeft gelaten op sites oid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:52

Polivy schreef:
Chiqa schreef:

Sowieso vind ik het ook geen respect betuigen naar de nabestaanden van de man zelf...

Ik vind niet dat er geld verspild moet worden aan iemand die het leven van 8 mensen afneemt, een hoop mensen verwond, een grandioos feest verpest voor de koninklijke familie en 16miljoen nederlanders. Ik vind niet dat daar geld aan uitgegeven moet worden.
Vraagtekens of niet, als hij was blijven leven waren die er ook. Zo iemand kun je nooit bevatten :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:54

(Ik zal maar even een disclaimer inlassen: ik wil niks vergoelijken, ik vind niet dat er een mogelijk excuus is om iets dergelijks goed te praten en ik hoop dan ook dat iedereen die dit leest dat bedenkt voor de rest van mijn reactie als vergoelijking wordt opgevat.)

Wat mij in het verslag wel opviel was de ontstellende eenzaamheid van de man. Hij had voor zover ik begrepen had vrijwel geen sociaal netwerk, zeker niet nadat hij z'n baan had opgezegd.
Het is makkelijk te zeggen 'zoek hulp' (en dan laat ik even buiten beschouwing dat hulp in veel gevallen niet te vinden is, helaas). Maar wat je nodig hebt om hulp te zoeken, het essentiele om die stap te zetten, is het besef 'dit gaat niet goed'. Je moet van een afstandje naar jezelf kunnen kijken en bedenken dat het niet klopt. En heel vaak, juist als je in de problemen zit, kun je dit niet zelf. Bijna altijd is het je omgeving die je in eerste instantie laat zien dat het niet klopt. Je bent zo gevangen in een tunnel, dat je het zelf niet ziet totdat iemand anders je daarop wijst. Veel mensen die zelf een moeilijke tijd doormaken, doen dingen die achteraf volkomen absurd zijn. Die mensen doen godzijdank niet zulke extreme dingen - de meeste mensen hebben ook in moeilijke tijden voldoende remmingen. Ik wil het dus niet goedpraten.
Maar wat ik vooral bedoel is dat je als mens heel erg vast kunt zitten in je eigen wereld, zelfs als je over het algemeen rationeel en evenwichtig bent - en heel veel mensen hebben dat ergens in hun leven meegemaakt. Je hebt een paar gedachten die levensgroot zijn, en je mist de 'reality check'. Gelukkig komen de meeste mensen er doorheen, meestal met hulp van de omgeving. Maar als er geen omgeving is... dan kan die realiteit wel steeds verder vervormd raken. En juist doordat je de grip op de realiteit mist, zie je niet dat je hulp nodig hebt.

(En juist zoiets als met een klein autootje op een bus inrijden geeft me wel de indruk dat het iemand is die de realiteit niet overzag. Als het iemand is die gewoon echt kwaad wil, kan ik me niet voorstellen dat hij het zo aan zou pakken, met zo'n autootje, op deze manier.)

En ik wil hier niet eens veel mee zeggen. Alleen dat 'had moeten' zo makkelijk is om te zeggen. Achteraf. Zoveel makkelijker dan het op het juiste moment weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:55

verootjoo schreef:
Ik vind niet dat er geld verspild moet worden aan iemand die het leven van 8 mensen afneemt, een hoop mensen verwond, een grandioos feest verpest voor de koninklijke familie en 16miljoen nederlanders. Ik vind niet dat daar geld aan uitgegeven moet worden.

Ja wat vidn je nu, dat het wel of niet erg is dat er geld aan wordt uitgegeven????(Je spreekt jezelf nu namelijk enorm tegen of je drukt jezelf een beetje verkeerd uit)
Maar mag toch hopen dat jij het de nabestaanden gegunt had het hoe en waarom?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:58

ik denk dat verootjoo zich niet helemaal goede uitgedrukt heeft,ik begrijp dat ze het heeft over de dader

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

Ben benieuwd of we nog nieuwe dingen te horen krijgen tijdens het 22.00u journaal.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

helemaal mee eens Shadow. Ik heb me ook al een paar keer in die man proberen te verplaatsen. De eenzaamheid en andere dingen die waarvan wij niet weten, die je in staat stellen om deze daad niet alleen te verzinnen maar vooral door te zetten. Nadat hij was weggestuurd door de politie en stond te wachten op zijn 2de kans. Wat moet er in hemelsnaam door zijn hoofd zijn gegaan. En het moment dat hij bijna bij de dranghekken was. Denk je nog na op zo'n moment of speelt het zich als een film af? Het geeft me een beklemmend gevoel als ik er zelfs maar aan denk....

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:00

Snoevie schreef:
ik denk dat verootjoo zich niet helemaal goede uitgedrukt heeft,ik begrijp dat ze het heeft over de dader

Dat begreep ik ook wel...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:00

Shadow je geeft een verklaring voor zijn gedrag. Het gedrag is idd niet goed te praten. Er zijn tig mensen die zichzelfde voelen, maar pillen achter overslaan of voor een trein springen (en hiermee het leven van die omstanders traumatiseren, maar dan gaat er alsnog één dood en niet zes onschuldige mensen)
Maar laat dit dan een signaal zijn voor iedereen! Leef niet in je eigen wereld, maar sta open voor die buurman/vrouw die amper kent. We willen wel allemaal vrij zijn en geen bemoeienis van wie dan ook, maar meer sociale controle kan dit soort dingen wel voorkomen. Laat de overheid/instanties beseffen dat het zoeken voor hulp makkelijker en toegankelijker moet zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:02

Polivy schreef:
Snoevie schreef:

Dat begreep ik ook wel...

ik reageerde op de opmerking van chiqa,boven mij...

en eerlijk gezegd heb ik me geen moment ingeleefd in de dader,eerder in de slachtoffers en nabestaanden.
of ja ik vraag me wel af waarom...
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 01-05-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Shadow0 schreef:
En ik wil hier niet eens veel mee zeggen. Alleen dat 'had moeten' zo makkelijk is om te zeggen. Achteraf. Zoveel makkelijker dan het op het juiste moment weten.

Hij had anders genoeg tijd gestopt in zijn wanhoopsdaad, hij had ook een doosje pillen kunnen nemen.

anais96

ik snap niks van de beveiliging.... zoiets kan en mag echt niet gebeuren hoor!!! misschien willen ze het volgend jaa rniet meer vieren!!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:05

anais96 schreef:
ik snap niks van de beveiliging.... zoiets kan en mag echt niet gebeuren hoor!!! misschien willen ze het volgend jaa rniet meer vieren!!

Weet jij hoe de beveiliging was dan?
Dit kan echt overal gebeuren als je zo'n evenement organiseert waarbij het contact tussen de koninklijke familie en het volk zo direct is.
De bestuurder heeft eerder een stopteken gekregen. Hierbij is dus geen direct contact met de persoon in de auto geweest. Hij is gewoon omgedraaid en weggereden. Daaruit kun je niets opmaken hoor en ook geen vermoeden hebben dat er iets gaat gebeuren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:05

Shadow0 schreef:
Wat mij in het verslag wel opviel was de ontstellende eenzaamheid van de man. Hij had voor zover ik begrepen had vrijwel geen sociaal netwerk, zeker niet nadat hij z'n baan had opgezegd.

Welk verslag? Bij persconferentie gaf Burgemeester de Vries toch een ander beeld http://www.telegraaf.nl/binnenland/3827 ... tml?p=13,2

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:06

HenrietteM schreef:
helemaal mee eens Shadow. Ik heb me ook al een paar keer in die man proberen te verplaatsen. De eenzaamheid en andere dingen die waarvan wij niet weten, die je in staat stellen om deze daad niet alleen te verzinnen maar vooral door te zetten. Nadat hij was weggestuurd door de politie en stond te wachten op zijn 2de kans. Wat moet er in hemelsnaam door zijn hoofd zijn gegaan. En het moment dat hij bijna bij de dranghekken was. Denk je nog na op zo'n moment of speelt het zich als een film af? Het geeft me een beklemmend gevoel als ik er zelfs maar aan denk....

Daar heb ik ook aan gedacht... En ik wordt daar heel naar en verdrietig van. Ik persoonlijk kan dus ook weinig met het verhaal van de dader. Hoe ver iemand ook heen is. Het idee dat je bewust gas geeft en met zo'n vaart op 6 rijen mensen in rijdt. Je doel dan misschien de bus, maar volgens mij kan het niet anders dan bewust zijn. Op de radio hoor je het verslag dat de bus de hoek om gaat en dat is het moment dat je gas gaat geven. Wetende dat je door die mensenmassa heen moet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:06

Chiqa schreef:
verootjoo schreef:

Ja wat vidn je nu, dat het wel of niet erg is dat er geld aan wordt uitgegeven????(Je spreekt jezelf nu namelijk enorm tegen of je drukt jezelf een beetje verkeerd uit)
Maar mag toch hopen dat jij het de nabestaanden gegunt had het hoe en waarom?

Voor de nabestaanden is het een hele troost om te weten waarom.. Dat klinkt raar enerzijds want je krijgt er niemand mee terug. Maar het weten waarom kan net dat extra zijn om het leven weer op kunnen pakken, om het weer een beetje draagelijk te maken of om het op een bepaalde manier af te kunnen sluiten. Je hoort ook zo vaak dat als iemand vermist is dat mensen nog liever horen dat een persoon dood is dan dat ze nooit weten wat er nu gebeurd is met die persoon. Omdat je op zo'n manier dit niet kunnen afsluiten, er blijft een sprankje hoop (wat als hij toch nog leeft...) en in dit geval blijft de vraag dus waarschijnlijk bestaan: Waarom? En niet enkel voor deze getroffen families maar toch ook wel voor 16 miljoen Nederlanders..

En wat betreft het wel of niet dood zijn van deze man en of dat goed is.. Laten we wel beseffen dat óók deze man familie had en dat óók zij hier verdriet en afschuw van hebben.. Ook zij blijven met de vraag achter Waarom of Wat hadden we kunnen doen om dit te voorkomen..?

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:07

Polivy schreef:
anais96 schreef:

Weet jij hoe de beveiliging was dan?
Dit kan echt overal gebeuren als je zo'n evenement organiseert waarbij het contact tussen de koninklijke familie en het volk zo direct is.
De bestuurder heeft eerder een stopteken gekregen. Hierbij is dus geen direct contact met de persoon in de auto geweest. Hij is gewoon omgedraaid en weggereden. Daaruit kun je niets opmaken hoor en ook geen vermoeden hebben dat er iets gaat gebeuren.

Precies... hoeveel mensen die niet uit Apeldoorn komen weten de weg precies? Hoeveel mensen zullen die dag wel niet verkeerd gereden zijn en terug gestuurd... Volgens mij is dit niet te voorkomen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:10

Sammie, ik denk dat er nooit een bevredigend antwoord zou zijn geweest.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:15

anais96 schreef:

Ook al hadden ze het tot in de puntjes geregelt en keer op keer geoefend, voorbereidingen ect ect. Dan nog hadden ze het niet kunnen verkomen. Zoiets gebeurt, dat kan je niet oefenen.( aanslag) Het enige wat goed geoefend was, de samenwerking als er werkelijk iets gebeurde. De hulpverleing die direct op gang kwam ect.

Maar de grote vraag blijft altijd waarom, had die man blijven leven had hij misschien het "waarom "kunnen vertellen.
Hij zou maar familie van je zijn, dan weet je toch ook niet hoe je hier mee moet omgaan. Denk dat die mensen net zo veel lijden en verdriet hebben als de mensen die familie/geliefde/ect verloren hebben.En zich misschien wel afvragen, wat hebben wij gemist, waarom hebben wij dit niet zien aankomen. Dus ook voor hun WAAROM
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 01-05-09 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:16

Dat ben ik met je eens Polivy. Je krijgt alleen een juridisch verantwoorde reden te horen. Zijn we zoveel wijzer geworden van Volkert van der G en Mohammed B?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:24

volkert heeft ook niet gezegt waarom dus niets wijzer van geworden en dit kan je niet voorkomen.