Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 14:58

MizzMontana schreef:
Dat laatste klopt inderdaad wel. Alleen bij een deel van de mensen die financieel niet goed onderlegd is komt dat denk ik door gebrek aan kennis. Simpelweg omdat we op Nederlandse scholen hier geen onderwijs in geven. Als je het dan vanuit huis niet mee krijgt en je niet uit eigen interesse er in verdiept dan sta je wel achter. Ik heb al deze kennis (helaas) ook niet mee gekregen vanuit huis en heb dat zelf uitgezocht door te lezen, podcasts te luisteren en praten met mensen die er meer van weten. Als ik het eerder had geweten was ik zeker eerder begonnen.

.

Om dat te kunnen heb je wel een bepaald denkvermogen nodig en dat heeft niet iedereen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:00

Benzz schreef:
Het spreekt mij ook aan op het eerste zicht. Behalve dat de hypotheekrente niet wordt afgeschaft, daar wordt ik niet blij van.

Eens.

Ik had liever hypotheekrenteaftrek er af gezien en dan geen “vrijheidsbelasting”. Dat was een mooie kostenpost minder geweest voor de overheid.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:04

Benzz schreef:
MizzMontana schreef:
Dat laatste klopt inderdaad wel. Alleen bij een deel van de mensen die financieel niet goed onderlegd is komt dat denk ik door gebrek aan kennis. Simpelweg omdat we op Nederlandse scholen hier geen onderwijs in geven. Als je het dan vanuit huis niet mee krijgt en je niet uit eigen interesse er in verdiept dan sta je wel achter. Ik heb al deze kennis (helaas) ook niet mee gekregen vanuit huis en heb dat zelf uitgezocht door te lezen, podcasts te luisteren en praten met mensen die er meer van weten. Als ik het eerder had geweten was ik zeker eerder begonnen.

.

Om dat te kunnen heb je wel een bepaald denkvermogen nodig en dat heeft niet iedereen.

Vandaar ook mijn opmerking: een deel van de mensen. Ik snap dat het niet voor iedereen is.

Ik denk vooral dat financiële zaken meer en eerder bespreekbaar moeten worden gemaakt, en ook toegankelijk voor mensen die dit van huis uit niet meekrijgen. Dan zal er zeker een grote groep zijn die hier wel iets aan heeft.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 15:06

purny schreef:
Niet iedere chronische zieke voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor bepaalde potjes

Dit. Chronisch ziek en wij hebben nergens recht op en mogen alleen maar meer gaan betalen. En ook ik heb geen keuze. Ik denk dat mensen te weinig beseffen dat chronisch ziek zijn veel directe en indirecte kosten met zich meebrengt en dat de middengroep nooit gecompenseerd wordt. Die worden altijd vergeten. De minima worden(soms) gecompenseerd, hele hoge inkomens hebben dat niet nodig en de groep er tussenin bestaat niet voor de politiek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:13

Benzz schreef:

Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'denkvermogen', maar misschien ga je iets te kort door de bocht?
Ik denk dat financieel inzicht, of 'cijfertjes' niets te maken heeft met 'denkvermogen'?

Daarnaast is beleggen etc weer een vak apart. Ja, dat 'denkvermogen' mis ik dan, ofwel ik heb geen tijd om er zoveel tijd in te steken dat ik het wel snap :j (dus dat is dan weer voordeel voor mensen die dat wel begrijpen/tijd voor hebben, die worden dan rijk..en dan krijg je...ongelijkheid :D)

Sommigen hebben een talenknobbel, anderen een financiele of natuurkundige knobbel, en/of zijn goed met practische zaken etc...

Ik ben het er wel mee eens dat je op school wat meer practische zaken zou moeten leren, maar ik weet niet of dat ondertussen misschien wel al zo is.
Zoals bijv verzekeringen, financien, sparen, wet/regelgeving etc.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:40

op het eerste gezicht vind ik het ook wel een prima akkoord. Maar ik heb nog niet veel gehoord over de plannen voor de agrarische sector behalve dat het potje van 20 miljard voor stikstof terug is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:45

Het is dus EN een hoger eigen risico EN er wordt minder vergoed vanuit de basisverzekering. Dus uiteindelijk ga je nog veel meer zelf betalen.

Ik vind langer doorwerken voordat je met pensioen mag ook niet fijn. Ken toch al diverse mensen die het pensioen nooit gehaald hebben.

Dit is absoluut geen regeerakkoord waar ik voor gestemd heb. Voelt als het zoveelste kiezersbedrog.

En dan weer geneuzel voor het klimaat. Daar hoeft echt geen cent meer naartoe, dat is 1 grote leugen.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-26 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:48

ik weet niet of je van kiezersbedrog kan spreken. Het vormen van een coalitie betekent altijd dat er concessies gedaan moeten worden aan het verkiezingsprogramma. Ik denk dat alledrie de partijen aardig wat punten hebben kunnen maken, en ook een aantal punten hebben moeten inleveren. Je krijgt nooit 100% je zin. (ja, als je meer dan 75 zetels zou krijgen, maar dat gebeurt nooit)

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:50

Ik ben er best tevreden over. Er moeten gewoon veel moeilijke knopen doorgehakt worden en ik denk dat ze dat prima gedaan hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:52

germie schreef:
Het is dus EN een hoger eigen risico EN er wordt minder vergoed vanuit de basisverzekering. Dus uiteindelijk ga je nog veel meer zelf betalen.

Ik vind langer doorwerken voordat je met pensioen mag ook niet fijn. Ken toch al diverse mensen die het pensioen nooit gehaald hebben.

Dit is absoluut geen regeerakkoord waar ik voor gestemd heb. Voelt als het zoveelste kiezersbedrog.

Het zou pas kiezersbedrog zijn om de rekening van het verlagen van het ER bij de premiebetaler neer te leggen. Hoe denk je dat dit anders betaald zou worden?
En iedereen weet toch dat de pensioenleeftijd omhoog zou gaan?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:53

purny schreef:
germie schreef:

Het zou pas kiezersbedrog zijn om de rekening van het verlagen van het ER bij de premiebetaler neer te leggen. Hoe denk je dat dit anders betaald zou worden?
En iedereen weet toch dat de pensioenleeftijd omhoog zou gaan?

Zeker als je de grenzen dicht wilt gooien. Ergens moet gewoon de arbeidskrachten en de inkomstenbelasting vandaan komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:53

Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan. :r

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:55

Elisa2 schreef:
Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan. :r

Dat dus.

Maar het lijkt er op dat je alleen maar voor mag zijn.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:01

en dan ook nog de vrijheids bijdrage wat ze willen invoeren :(
nog een belasting om te plukken

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:01

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:02

germie schreef:
En dan weer geneuzel voor het klimaat. Daar hoeft echt geen cent meer naartoe, dat is 1 grote leugen.

Dit staat haaks op wat wereldwijd wordt vastgesteld door onafhankelijke wetenschappelijke instituten. Dat is geen politiek verhaal, maar gewoon meetbare natuurkunde. De opwarming van de aarde wordt niet vastgesteld door regeringen of politici, maar door duizenden wetenschappers, meteorologische diensten en ruimtevaartorganisaties zoals NASA en ESA. Zij meten letterlijk de temperatuur van de aarde, CO₂‑concentraties in de lucht en smeltende ijsmassa’s. Dat zijn harde data, geen meningen.
Daarnaast is investeren in klimaatbeleid helemaal geen hobbyproject, maar voorkomt juist enorme toekomstige kosten. Extreme weersomstandigheden, droogte, overstromingen, schade aan landbouw en infrastructuur kosten nu al miljarden per jaar. Niet investeren zou dus betekenen dat we later veel méér moeten betalen voor schadeherstel en bescherming.
Kort gezegd: je hoeft het beleid niet leuk te vinden, maar het klimaatprobleem ontkennen helpt niemand. De feiten blijven hetzelfde, óók als we ze ongemakkelijk vinden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:05

ik denk dat germie bedoelt dat het niets uitmaakt hoeveel miljarden we investeren, de klimaatverandering houden we toch niet tegen. En dan is het dus zonde van het geld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:14

juval schreef:
ik denk dat germie bedoelt dat het niets uitmaakt hoeveel miljarden we investeren, de klimaatverandering houden we toch niet tegen. En dan is het dus zonde van het geld.

Het idee dat investeren in klimaat “zonde van het geld” is omdat we klimaatverandering toch niet kunnen stoppen, klopt niet met wat onderzoeksinstituten laten zien. We kunnen de opwarming misschien niet volledig tegenhouden, maar wél bepalen hoeveel schade we krijgen, en dat verschil is gigantisch. Onderzoek laat zien dat meer opwarming uiteindelijk veel grotere economische schade veroorzaakt, terwijl klimaatmaatregelen juist een deel daarvan kunnen voorkomen.
Daarnaast heeft klimaatverandering nu al directe invloed op Nederland. De zeespiegel stijgt niet pas in 2100; het gebeurt nu al, en dat betekent dat dijken, duinen en stormvloedkeringen steeds zwaarder belast worden, wat direct leidt tot meer onderhoud en hogere kosten.
Ook neemt de verzilting van landbouwgrond en drinkwater al toe omdat zout water makkelijker het land binnendringt, een effect dat de komende jaren alleen maar sterker wordt.
Zelfs kleine extra centimeters zeespiegel zorgen ervoor dat Nederland vaker moet ingrijpen: dijken versterken, pompen zwaarder laten draaien en stormvloedkeringen vaker sluiten. Dat noemen onderzoekers een urgente, lopende realiteit, niet iets van de verre toekomst.
Met andere woorden: klimaatbeleid gaat niet om een abstract toekomstbeeld, maar om het voorkomen van hele concrete schade, hogere kosten en meer risico’s die we nu al voelen. Investeren is dus geen weggegooid geld, het is letterlijk schadebeperking.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:20

even uit het AD gekopieerd:

Citaat:
Stikstof
- Het nieuwe kabinet trekt 20 miljard euro uit om de problemen rondom stikstof op te lossen. Dat geld is bedoeld voor onder andere het opkopen en aanpassen van bedrijven die dicht bij een natuurgebied zitten en voor boeren die vrijwillig willen stoppen.

- In 2030 wordt gekeken of de aanpak succesvol is. Zo niet, dan zullen er ‘aanvullende maatregelen’ genomen worden. Wat dat voor maatregelen zijn, staat nog niet opgeschreven. In 2035 moet het probleem helemaal zijn opgelost. Zo niet, dan dreigt gedwongen krimp van de veestapel. Dit beleid staat lijnrecht tegenover het beleid van kabinet-Schoof.

- De stikstofaanpak richt zich vooral op de gebieden vlakbij de gevoelige Natura 2000-gebieden, ofwel: de natuurgebieden die in slechte staat zijn. Er wordt gestart in de Veluwe en De Peel.

- Er komt ook een grondgebondenheidsnorm, wat betekent dat je als boer nog maar een maximum aantal dieren mag houden per vierkante meter.

voor ons persoonlijk gebeurt er dus als ik het goed begrijp niets tot 2035. DAt zou goed nieuws zijn want dan zouden we zo ongeveer ook wel met pensioen willen. Wij zitten niet heel dicht in de buurt van een natura2000 gebied (wel NNN, maar ik hoop dat die buiten schot blijven). Grondgebonden zou misschien wat lastig worden, maar dat is vooral om dat de grond schaars en verschrikkelijk duur is.
Maar goed, dit is voor ons persoonlijk. Voor veel boeren zal de situatie wat zorgelijker zijn.

er wordt in deze samenvatting ook niets over de PAS melders gezegd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:40

Benzz schreef:
juval schreef:

Het idee dat investeren in klimaat “zonde van het geld” is omdat we klimaatverandering toch niet kunnen stoppen, klopt niet met wat onderzoeksinstituten laten zien. We kunnen de opwarming misschien niet volledig tegenhouden, maar wél bepalen hoeveel schade we krijgen, en dat verschil is gigantisch. Onderzoek laat zien dat meer opwarming uiteindelijk veel grotere economische schade veroorzaakt, terwijl klimaatmaatregelen juist een deel daarvan kunnen voorkomen.
Daarnaast heeft klimaatverandering nu al directe invloed op Nederland. De zeespiegel stijgt niet pas in 2100; het gebeurt nu al, en dat betekent dat dijken, duinen en stormvloedkeringen steeds zwaarder belast worden, wat direct leidt tot meer onderhoud en hogere kosten.
Ook neemt de verzilting van landbouwgrond en drinkwater al toe omdat zout water makkelijker het land binnendringt, een effect dat de komende jaren alleen maar sterker wordt.
Zelfs kleine extra centimeters zeespiegel zorgen ervoor dat Nederland vaker moet ingrijpen: dijken versterken, pompen zwaarder laten draaien en stormvloedkeringen vaker sluiten. Dat noemen onderzoekers een urgente, lopende realiteit, niet iets van de verre toekomst.
Met andere woorden: klimaatbeleid gaat niet om een abstract toekomstbeeld, maar om het voorkomen van hele concrete schade, hogere kosten en meer risico’s die we nu al voelen. Investeren is dus geen weggegooid geld, het is letterlijk schadebeperking.

Dat inderdaad.. maar daarnaast betekent een investering in klimaat niet dat je dat geld kwijt bent. Investeren in groene energie betekent bijvoorbeeld lagere energieprijzen, wat voor ons allemaal gunstig is. Openbaar vervoer goedkoper maken kan ook een klimaatmaatregel zijn, waar we allemaal baat bij hebben.
Verduurzaming is niet alleen op de lange termijn gunstig, ook op de korte termijn.
Een schonere lucht merk je direct, en brengt ook zorgkosten omlaag bijvoorbeeld.

Stikstof vind ik overigens niet direct een klimaat maatregel. Dat gaat over milieu, over de natuur in de regio, wat niet enorm veel invloed heeft op het klimaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:42

Vrijheidsbijdrage wordt 3,4 miljard voor burgers en 1,7 voor bedrijven... we hadden het kunnen weten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:56

juval schreef:

Dat moet je het geld dus gebruiken voor het klimaatbestendig maken van ons land. Betere en sterkere dijken, waterbergingen, groene daken, meer bomen, koelere woningen, zonwering, voorkomen van bodemdaling en verdroging, teeltmethoden die beter passen bij het nieuwe klimaat. Er zijn zat dingen te bedenken waarmee we de gevolgen (!) van de klimaatverandering kunnen beperken. Scheelt een hoop slachtoffers en economische schade.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 17:13

Loretta schreef:
PVDA/GL zet de deur open voor onderhandelingen. Vooral groener en socialer.

https://bsky.app/profile/did:plc:d2abjp ... kgka2diups

Mooi, kunnen ze laten zien dat zij er ook nog zijn inderdaad.
Niet dat ik met alle plannen van ze eens ben, maar dat kan nooit heb ik ondertussen geleerd.

Ik ben zelf heel sceptisch naar het nieuwe uitkering stelsel wat ze in gedachten hebben, dit kabinet heb ik het dan over. Dat er wat aan gedaan moest worden, oké, maar heb niet het vertrouwen dat ze het binnen 4 jaar rond hebben, maar eerder nog grotere puinzooi.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 17:27

Benzz schreef:
juval schreef:

Voor die 0.00000035 graad minder opwarming. Dus daarom is het echt voor 100% weggegooid geld. Zeker omdat andere grotere landen totaal niets doen. Wij kunnen de Rijn nog zo schoon willen houden door er niets in te dumpen, maar voordat die rivier hier is, stroomt die door tig andere landen.

Daarnaast komen er steeds meer medelanders hier die niets bijdragen, maar wel geld kosten. En die dan ook nog voorrang op woningen e.d. krijgen. Daar vind ik ook wat van. Er zijn genoeg baantjes waar je de taal niet voor hoeft te spreken, al ga je maar boodschappen halen voor de mensen die dat zelf niet meer kunnen.
De mensen die echt willen, die vinden ook werk, en natuurlijk zorgen de kwaden weer dat het beeld negatief wordt, maar je hoort toch wel vaak dat men ook gewoon niet wil omdat men het toch wel krijgt. En waar je dan ook maar vandaan komt, ook als je hier geboren bent, dan heb je een schop onder de kont verdiend. Zodat de mensen die echt niet kunnen en echt hulp nodig hebben dat ook gewoon kunnen krijgen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 17:34

Met je laatste alinea germie, zeker eens.
Laatst naar dat programma gekeken van Rutger en de uitkeringstrekkers gekeken en kwam echt wel een paar voorbeelden langs waarvan ik ook even nadacht van: volgens mij hoor je hier niet, maar dat laat ik verder wel aan de artsen over.