5 oktober 2025/Belang van Limburg
Wolf valt opnieuw een pony aan: “Zikita is op een gruwelijke manier gestorven”
Beringen
In Beringen is zaterdagochtend een pony dood aangetroffen in een weide in de Steenhovenstraat. Pony Zikita had zware bijtwonden en was helemaal opengereten. Alles wijst in de richting van de wolf.
Eigenaars Sonja en haar man Gustaaf zijn zwaar aangeslagen. “We hebben haar twintig jaar geleden gered van het slachthuis. Dat ze nu zó moest sterven, breekt ons hart”, zegt Sonja. Het Agentschap Natuur en Bos vermoedt dat het om een wolvenaanval gaat en heeft stalen genomen voor DNA-onderzoek.
Toen Gustaaf zaterdag, zoals elke ochtend, om 9 uur naar de weide wandelde om zijn dieren te verzorgen, merkte hij meteen dat er iets niet klopte. “Normaal staan ze hem op te wachten, want ze weten dat hij komt met eten”, vertelt zijn vrouw Sonja. “Maar die ochtend zag hij Zikita niet staan. Hij vond het vreemd, belde zijn broer en samen zijn ze gaan zoeken.”
Wat ze aantroffen, tart elke verbeelding. “Het onderste deel van de pony was volledig opengereten, de huid weg, de ingewanden bloot”, zegt Sonja, zichtbaar aangeslagen. “Mijn man is op dat moment in elkaar gezakt van verdriet.
Zoiets wens je niemand toe.”
Voor Sonja en Gustaaf was Zikita niet zomaar een pony. “Twintig jaar geleden hoorde ik dat ze naar het slachthuis zou gaan”, vertelt Sonja. “Ik kon dat niet verdragen. Ik ben geen voorstander van paarden naar het slachthuis sturen, ik eet ook geen paardenvlees. Dus hebben we haar gekocht. Er was toen nog een veulen bij, dat hebben we aan een gehandicapt kind gegeven. Maar Zikita hebben we gehouden. Twintig jaar lang hebben we haar elke dag verzorgd, gekamd, eten gegeven. Ze was onze Zikita, ons maatje, ons kind. Ik trek me op aan het feit dat ze nog twintig jaar heeft mogen leven.”
Sonja moest helpen om Zikita te verleggen en zag alle verwondingen. “Volgens mij is dit geen beet van één wolf geweest. Waarschijnlijk waren ze met een paar”, zegt ze nog steeds onder de indruk.
Mijn man is ter plaatse in elkaar gezakt van verdriet
Voor Gustaaf, die al van jongs af met paarden bezig is, is het verlies bijzonder zwaar. “Hij is er kapot van”, vertelt Sonja emotioneel. “Hij heeft de hele nacht niet geslapen. Hij zegt altijd: als ik mijn paarden moet wegdoen, dat overleef ik niet. De weide is zijn rustige plekje, daar kan hij tot zichzelf komen. Maar nu... nu is alles veranderd.” Hij maakt zich ook grote zorgen om de twee andere paarden. “Hij is al verschillende keren gaan kijken, om te zien hoe het met ze gaat, ze eten te geven en te controleren of ze veilig zitten. Ze zitten vast, maar we blijven ongerust.”
Wolfproof
Volgens het Agentschap Natuur en Bos wijst alles voorlopig in de richting van een wolvenaanval. “We vermoeden op basis van de vaststellingen op het terrein dat het om een wolf gaat, maar DNA-analyse moet uitsluitsel brengen”, zegt woordvoerder Jeroen Denaeghel. “De omheining was niet wolfproof. We hebben stalen genomen en het onderzoek is opgestart.”
In augustus waren een reeks wolvenaanvallen waarbij telkens een pony het slachtoffer werd. Die aanvallen vonden vooral plaats in Oudsbergen en omliggende gemeenten. Het is opvallend dat de wolf nu in Beringen opduikt.
Wolfproof
Volgens het Agentschap Natuur en Bos wijst alles voorlopig in de richting van een wolvenaanval. “We vermoeden op basis van de vaststellingen op het terrein dat het om een wolf gaat, maar DNA-analyse moet uitsluitsel brengen”, zegt woordvoerder Jeroen Denaeghel. “De omheining was niet wolfproof. We hebben stalen genomen en het onderzoek is opgestart.”
In augustus waren een reeks wolvenaanvallen waarbij telkens een pony het slachtoffer werd. Die aanvallen vonden vooral plaats in Oudsbergen en omliggende gemeenten. Het is opvallend dat de wolf nu in Beringen opduikt.
https://www.hbvl.be/regio/limburg/berin ... PaDXRSt2Dg