Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:48

Aanval Hulshorst gisteren
Citaat:
4 oktober 2025/Hulshorst/Gelderland
Aanval overdag op schapen
Op de video zie je dat de wolf weggejaagd word, in dit soort situaties mag je in het buitenland, ter verdediging van je veestapel, een waarschuwingsschot afvuren op de wolf.
In Zweden mag je verder gaan dan een waarschuwingsschot

Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/17QZUN ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:53

Voor een wolf is dat een kippeneindje hoor :) De ene kant van het Wekeromse Zand is Wekerom en de andere kant is Lunteren.

Ik verbaas me er over dat het hier bij mij nog zo rustig is.... of het wordt niet eens meer gemeld ;(

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:57

Het laatste.
Je hoort ook geen meldingen rondom Austerlitz, tenzij het een aanval betreft. De zichtmeldingen in de ‘vertrouwde’ gebieden verstommen.

Ik zet tegenwoordig de meldingen zoals ik hier neer zet, ook in de app Viervoet.
En het valt me op dat daar weinig gemeld wordt.

Toen ik er een week geleden mee begon, waren alleen twee gebieden op de Veluwe en een gebied in het DFW volgens de app risicogebied.
Inmiddels is gebied rond Maarn en de Hoge Veluwe ook rood gebied en dus risicogebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:00

Aanval Norg Dr in totaal 3 schapen dood in wwr
Citaat:
Norg Drenthe
05-10-2025

Aanval op schapen.

Na gisteravond weer pech! Wolvenaanval op schapen.

2 schapen dood, 1 schaap zwaar gewond en geëuthanaseerd. Schapen stonden achter wolf werend raster.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CMXtY ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:00

Mellow schreef:
Respecteer de wolf.
Gewoon even het peace teken maken mensen. Dan loopt hij wel weg...

Het sijpelt maar voort en zie ook dat veel meldingen al niet meer gedaan worden.
Bij12 zag ik hier in de buurt melding maar heb die niet verder voorbij zien komen.

Ook triest dat dit mensen hun zaak kan gaan kosten...
Ze enorme inkomsten mislopen hierdoor.

En ondertussen op tv iets van een loterij en de vegetarische slager tegenkomen die ook weer wat met elkaar te maken hebben allemaal toch? (Koffeman enzovoort)

Respect voor wolven, prima. Maar graag wolven die hun natuurlijke gedrag vertonen. Dus niet schuw is of flink bang maken zodat ze schuw orden/blijven of afschieten. Zeker als de betreffende wolf vaker niet schuw gedrag toont.

En al die zogenaamde deskundigen moeten maar eens veldwerk in Nederland gaan doen. Dus wolven helpen zenderen en BIJ 12 assisteren bij het DNA onderzoek na aanvallen.
Laat ze maar eens met de neus worden gedrukt op de praktij wat wolven aanrichten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:01

DubbelFun schreef:
Voor een wolf is dat een kippeneindje hoor :) De ene kant van het Wekeromse Zand is Wekerom en de andere kant is Lunteren.

Ik verbaas me er over dat het hier bij mij nog zo rustig is.... of het wordt niet eens meer gemeld ;(

Ik weet dat het voor een wolf maar een stukje is, en 2x dezelfde wolf zou me niet verbazen.

Ik zou het alleen apart vinden als die 2 meldingen dezelfde zouden zijn geweest.
Andere locatie, andere datum.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:41

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:11

Bij de Mossel en Planken Wambuis zitten wolven genoeg die hoeven alleen de N weg over om bij Wekerom en Lunteren te komen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:29

BrankaZ schreef:
Mellow schreef:
Respecteer de wolf.
Gewoon even het peace teken maken mensen. Dan loopt hij wel weg...

Het sijpelt maar voort en zie ook dat veel meldingen al niet meer gedaan worden.
Bij12 zag ik hier in de buurt melding maar heb die niet verder voorbij zien komen.

Ook triest dat dit mensen hun zaak kan gaan kosten...
Ze enorme inkomsten mislopen hierdoor.

En ondertussen op tv iets van een loterij en de vegetarische slager tegenkomen die ook weer wat met elkaar te maken hebben allemaal toch? (Koffeman enzovoort)

Respect voor wolven, prima. Maar graag wolven die hun natuurlijke gedrag vertonen. Dus niet schuw is of flink bang maken zodat ze schuw orden/blijven of afschieten. Zeker als de betreffende wolf vaker niet schuw gedrag toont.

En al die zogenaamde deskundigen moeten maar eens veldwerk in Nederland gaan doen. Dus wolven helpen zenderen en BIJ 12 assisteren bij het DNA onderzoek na aanvallen.
Laat ze maar eens met de neus worden gedrukt op de praktij wat wolven aanrichten.

Mijn bericht was 1 en al sarcasme hoor.
Ik geloof echt helemaal niks van die zogenaamde deskundigen.
En zelfs als ze er op de neus bij staan geloof ik nog niet dat het ze ook maar iets doet. Dat je levenswerk daar ligt. Of de pony die je elke dag met liefde verzorgd.

Ik begrijp niet dat er zoveel moet wijken voor 1 dier.

Dus ben het helemaal met je eens hoor.

Ik zit nu ziek thuis, wandelen zou ontspannend moeten zijn. Liep vd week in het bos, ik hoorde wat geluid en stond stijf van de spanning. Weg het stukje ontspanning wat ik aan het zoeken was.

Ja ze mogen van mij hier zijn. Maar niet ten kostte van ALLES.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:57

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 19:34

Citaat:
5 oktober 2025/Belang van Limburg
Wolf valt opnieuw een pony aan: “Zikita is op een gruwelijke manier gestorven”
Beringen

In Beringen is zaterdagochtend een pony dood aangetroffen in een weide in de Steenhovenstraat. Pony Zikita had zware bijtwonden en was helemaal opengereten. Alles wijst in de richting van de wolf.
Eigenaars Sonja en haar man Gustaaf zijn zwaar aangeslagen. “We hebben haar twintig jaar geleden gered van het slachthuis. Dat ze nu zó moest sterven, breekt ons hart”, zegt Sonja. Het Agentschap Natuur en Bos vermoedt dat het om een wolvenaanval gaat en heeft stalen genomen voor DNA-onderzoek.

Toen Gustaaf zaterdag, zoals elke ochtend, om 9 uur naar de weide wandelde om zijn dieren te verzorgen, merkte hij meteen dat er iets niet klopte. “Normaal staan ze hem op te wachten, want ze weten dat hij komt met eten”, vertelt zijn vrouw Sonja. “Maar die ochtend zag hij Zikita niet staan. Hij vond het vreemd, belde zijn broer en samen zijn ze gaan zoeken.”
Wat ze aantroffen, tart elke verbeelding. “Het onderste deel van de pony was volledig opengereten, de huid weg, de ingewanden bloot”, zegt Sonja, zichtbaar aangeslagen. “Mijn man is op dat moment in elkaar gezakt van verdriet.
Zoiets wens je niemand toe.”

Voor Sonja en Gustaaf was Zikita niet zomaar een pony. “Twintig jaar geleden hoorde ik dat ze naar het slachthuis zou gaan”, vertelt Sonja. “Ik kon dat niet verdragen. Ik ben geen voorstander van paarden naar het slachthuis sturen, ik eet ook geen paardenvlees. Dus hebben we haar gekocht. Er was toen nog een veulen bij, dat hebben we aan een gehandicapt kind gegeven. Maar Zikita hebben we gehouden. Twintig jaar lang hebben we haar elke dag verzorgd, gekamd, eten gegeven. Ze was onze Zikita, ons maatje, ons kind. Ik trek me op aan het feit dat ze nog twintig jaar heeft mogen leven.”

Sonja moest helpen om Zikita te verleggen en zag alle verwondingen. “Volgens mij is dit geen beet van één wolf geweest. Waarschijnlijk waren ze met een paar”, zegt ze nog steeds onder de indruk.
Mijn man is ter plaatse in elkaar gezakt van verdriet

Voor Gustaaf, die al van jongs af met paarden bezig is, is het verlies bijzonder zwaar. “Hij is er kapot van”, vertelt Sonja emotioneel. “Hij heeft de hele nacht niet geslapen. Hij zegt altijd: als ik mijn paarden moet wegdoen, dat overleef ik niet. De weide is zijn rustige plekje, daar kan hij tot zichzelf komen. Maar nu... nu is alles veranderd.” Hij maakt zich ook grote zorgen om de twee andere paarden. “Hij is al verschillende keren gaan kijken, om te zien hoe het met ze gaat, ze eten te geven en te controleren of ze veilig zitten. Ze zitten vast, maar we blijven ongerust.”

Wolfproof

Volgens het Agentschap Natuur en Bos wijst alles voorlopig in de richting van een wolvenaanval. “We vermoeden op basis van de vaststellingen op het terrein dat het om een wolf gaat, maar DNA-analyse moet uitsluitsel brengen”, zegt woordvoerder Jeroen Denaeghel. “De omheining was niet wolfproof. We hebben stalen genomen en het onderzoek is opgestart.”

In augustus waren een reeks wolvenaanvallen waarbij telkens een pony het slachtoffer werd. Die aanvallen vonden vooral plaats in Oudsbergen en omliggende gemeenten. Het is opvallend dat de wolf nu in Beringen opduikt.

Wolfproof

Volgens het Agentschap Natuur en Bos wijst alles voorlopig in de richting van een wolvenaanval. “We vermoeden op basis van de vaststellingen op het terrein dat het om een wolf gaat, maar DNA-analyse moet uitsluitsel brengen”, zegt woordvoerder Jeroen Denaeghel. “De omheining was niet wolfproof. We hebben stalen genomen en het onderzoek is opgestart.”

In augustus waren een reeks wolvenaanvallen waarbij telkens een pony het slachtoffer werd. Die aanvallen vonden vooral plaats in Oudsbergen en omliggende gemeenten. Het is opvallend dat de wolf nu in Beringen opduikt.

https://www.hbvl.be/regio/limburg/berin ... PaDXRSt2Dg

Eigenaresse aan het woord in video via link.

https://www.facebook.com/share/v/1BML1d ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:40

Dit stukje er even tussenuit;

Citaat:

Ik begrijp niet waarom ze dat opvallend vinden.

De roedel leeft in principe nagenoeg precies tussen die plaatsen in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:15

Zichtmelding Warnsveld Gld
    Citaat:
    Warnsveld Gelderland
    05-10-2025
    16.00 uur

zichtmelding

Vermoedelijk een wolf gezien ter hoogte van de Oude Borculoseweg 1.
    Hij ging het bos bij Hackfort in om even later nogmaals de weg op te komen om daarna wederom het bos in te gaan.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
    Geenwolf.com

Afbeelding
    Bron geen wolf
    https://www.facebook.com/share/p/16zt3x ... tid=wwXIfr

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:32

Zolang de wolf geen vijand heeft zoals het in de natuur zou gaan met ruimte en gevaar tijdens de jacht enz enz blijven die wolfen hier een plaag... maar dat zien de deskundige natuurlijk niet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 21:41

Pony gedood Heusden Zolder (B)
    Citaat:
    5 oktober 2025/Heusden Zolder (Berkenbos)/België
    Pony Dusti aangevallen en gedood door de wolf

Eigenaar veel sterkte
    Nog wat FB in de reacties

Afbeelding
    Spoiler:
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1KTW8o ... tid=wwXIfr

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:50

Dit is vlakbij de andere pony in Beringen. Dus weer twee nachten achter elkaar.

En inderdaad vlakbij het militair domein. Dus niet echt raar dat die wolven nu daar komen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:56

Zijn de schapen daar weer weg?
    Was een tijdje terug dat iemand aangaf dat daar in de buurt schapen stonden en daarna waren de aanvallen ook gestopt (qua meldingen die er gedaan werden dan hè).
    En nu begint het weer...
    Ellende

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 22:05

Aanval pony Elspeet Gld, gisteren. Pony is uit lijden verlost.
    Citaat:
    Elspeet Gelderland
    04-10-2025

Aanval op dieren

Gisterochtend troffen ze de pony zo aan, is een spier afgebeten in d'r bil. Ze moesten de pony in laten slapen.
    Stond samen met een grote Bels, die had wat bloed aan de mond, waarschijnlijk heeft die de pony willen beschermen.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf
    Geenwolf.com

Afbeelding

Spoiler:
    img]https://boktimg.nl/img/m/ORL91e.jpg[/img]
    Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/17GLMV ... tid=wwXIfr
    [

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:12

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:57

Ik snap ook gewoon niet, dat die ukkies in de nacht in dat gebied uberhaupt nog buiten staan. Is er inmiddels geen oplossing onderling voor dit soort dieren te vinden. Ik vraag me echt af in welke omstandigheden dit nog gebeurd in gebieden als Elspeet, maar ook hier in Friesland en Drenthe.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:38

Wintu schreef:
    Ik snap ook gewoon niet, dat die ukkies in de nacht in dat gebied uberhaupt nog buiten staan. Is er inmiddels geen oplossing onderling voor dit soort dieren te vinden. Ik vraag me echt af in welke omstandigheden dit nog gebeurd in gebieden als Elspeet, maar ook hier in Friesland en Drenthe.

Soms geen mogelijkheid tot stal bouwen door regelgeving en/of geld? Daarnaast zijn er ook nog steeds mensen met dieren die weinig volgen over de aanvallen.
    En hier in België zijn ook al pony’s overdag gepakt.
    Je wilt ook kwaliteit van leven voor je dieren. Dus zou niet te hard oordelen over mensen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:45

Ginam schreef:
    Wintu schreef:

Soms geen mogelijkheid tot stal bouwen door regelgeving en/of geld? Daarnaast zijn er ook nog steeds mensen met dieren die weinig volgen over de aanvallen.
    En hier in België zijn ook al pony’s overdag gepakt.
    Je wilt ook kwaliteit van leven voor je dieren. Dus zou niet te hard oordelen over mensen.

In Elspeet snap ik het niet, sorry en in Friesland ook niet. Daar zijn inmiddels zoveel paardachtigen gepakt. En ik zie te vaak, dat na een aanval de overgebleven pony wel binnen wordt gezet of dat er op het perceel wel een gebouw staat. En in deze gebieden wonen ze er midden in, dan leef je wel onder een steen hoor. In Belgie snap ik het nog, want daar gebeurde tot nu toe niet zo veel, maar deze roedel hier pakt constant ponies en ook op de Veluwe zijn al vele ponies gesneuveld. Oude ponietjes buiten laten staan, kan echt niet meer. Dan ben ik maar veroordelend volgens sommigen, prima.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:53

Er zijn nog zooooveel mensen die hier geen weet van hebben of denken dit gebeurt mij niet.

Hier iedereen in het dorp die ik spreek die lacht mij uit.
    Ga toch weg die wolf komt hier niet, of die kan niet over mijn hek(je) heen.

Echt ik verbaas me er keer op keer weer over.
    En hier staan de schapen helaas ook nog buiten snachts .. we hebben nog niks kunnen verzinnen/maken voor ze ..
    wel druk mee bezig uiteraard.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:55

Oude arthroseponies binnen is hem ook niet altijd.
    Of paarden die niet helemaal sporen zoals de mijne, die totaal door het lint ging als hij werd opgesloten op stal.

Het is van de zotte dat paarden en ponies niet meer gewoon veilig zijn buiten.

Jarenlang is er gepushed door allerlei organisaties en mensen dat paarden zo min mogelijk op stal moeten en zo veel mogelijk buiten. En nu ineens geldt die kwaliteit van leven voor paarden niet meer en moeten ze maar weer meer naar binnen.
    Idioterie vind ik het.
    Echt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 01:36

Femke_Tweety schreef:
    Oude arthroseponies binnen is hem ook niet altijd.
    Of paarden die niet helemaal sporen zoals de mijne, die totaal door het lint ging als hij werd opgesloten op stal.

Het is van de zotte dat paarden en ponies niet meer gewoon veilig zijn buiten.

Jarenlang is er gepushed door allerlei organisaties en mensen dat paarden zo min mogelijk op stal moeten en zo veel mogelijk buiten. En nu ineens geldt die kwaliteit van leven voor paarden niet meer en moeten ze maar weer meer naar binnen.
    Idioterie vind ik het.
    Echt.

Het is idioterie, maar het feit blijft dat die idioterie er is momenteel, dus het k*t vinden en belachelijk, daar hebben dieren momenteel geen snars aan.
    Ik heb een oud paard met artrose en hiervoor had ik er ook een, dus ik ben daar mee bekend en ja, ze moeten zo min mogelijk op stal. Ik heb mijn paard inmiddels op een pensioenstal, waar hij voorheen 24/7 buiten stond en hoe ik het ook belachelijk vind, dat dat niet meer kan, heb ik een oplossing gezocht.
    Kijk ik geloof prima dat je voor een stel grote paarden niet 123 een oplossing vind, maar voor die ukkies, je zou ze pardoes in de nacht in een fietsenschuur zetten. En ja, de aanvallen kunnen overdag ook, bij ons lopen ze ook langs, maar ik vind het geen excuus om ze in de nacht dusdanig te laten staan, dat ze een gruweldood moeten ondergaan.

Laten we wel wezen, we hebben heel veel dierhouders die enorm begaan zijn met hun dieren en een oplossing proberen te vinden, als dat niet lukt, dan is dat jammer, maar het is geprobeerd. Maar er zijn er ook genoeg die veel te nonchalant zijn. Zo vaak lees je, we zetten ze nu maar binnen of die mensen die een foto de wereld in sturen van hun kinderen kijkend naar een uiteengereten pony, maar met meerdere gebouwtjes op het terrein.

Ik ben enorm anti wolf in Nederland, maar standaard de dierhouders die hun dier kapot is gevreten een hand boven het hoofd houden, gaat me te ver. Daarvoor zie ik bij veel dierhouders ook te veel ellende en nonchalance. En nu heb ik vaak begrip voor situaties waar het de dierhouder echt niet lukt, maar ik heb ook het idee dat velen het ook niet erg best proberen en dan doel ik vooral op de ellende met de ponies. Hier in de buurt ook genoeg opgevreten, ze zetten ze midden in het bos, geen toezicht met een enkel draadje, ik weet inmiddels niet hoeveel kadavers ze al uit het bos hebben moeten vissen, voor de overgebleven ponies komt er geen verbetering. Ponies die achter de boerderij worden gedood, waarom die ponies in de nacht niet even binnenhalen, vast een klein hoekje over in die grote schuur. Dit gaat te vaak, dus nee, ik ben niet standaard op de hand van de dierhouder.