Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:59

juval schreef:
Libra76 schreef:
Het laatste filmpje die van de Plas gisteren op Instagram plaatste kwam bij over als dom, het probleem weg wuiven. Komt dat omdat ik links ben en daarom naar haar kijk met een veroordelende blik? Misschien wel en toch 0,005mol stikstof kan je niet zien. Ook niet als je het in je hand houdt

ja, dat komt omdat je links bent en kijkt met een veroordelende blik in mijn ogen.

Ik vind namelijk dat ze een heel goed punt maakt, dat de 0,005 mol een belachelijke norm is waar we nooit aan gaan kunnen voldoen.

Ik vind dit filmpje dus schadelijk en vol valse beloftes aan haar achterban. Ze wilt misschien niet aan de "belachelijke" norm voldoen maar ze zal wel moeten. En het maar blijven uitstellen om aan die norm te voldoen of in ieder geval te proberen zal desastreuze gevolgen hebben voor haar achterban. En dat neem ik haar kwalijk. En niet de MOB of andere organisaties

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:01

juval schreef:
Libra76 schreef:
Het laatste filmpje die van de Plas gisteren op Instagram plaatste kwam bij over als dom, het probleem weg wuiven. Komt dat omdat ik links ben en daarom naar haar kijk met een veroordelende blik? Misschien wel en toch 0,005mol stikstof kan je niet zien. Ook niet als je het in je hand houdt

ja, dat komt omdat je links bent en kijkt met een veroordelende blik in mijn ogen.

Ik vind namelijk dat ze een heel goed punt maakt, dat de 0,005 mol een belachelijke norm is waar we nooit aan gaan kunnen voldoen.

En komt dat dan omdat jij boer bent, en nog steeds graag wil geloven dat de normering wel kan worden aangepast? Ik hoop dat het inmiddels duidelijk is dat dat nog niet gaat gebeuren. v/d plas verkoopt nog steeds onjuiste info aan jou, valse hoop. Ik zou me zo vreselijk genaaid voelen als ik jou was...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:03

Libra76 schreef:
juval schreef:

Ik vind dit filmpje dus schadelijk en vol valse beloftes aan haar achterban. Ze wilt misschien niet aan de "belachelijke" norm voldoen maar ze zal wel moeten. En het maar blijven uitstellen om aan die norm te voldoen of in ieder geval te proberen zal desastreuze gevolgen hebben voor haar achterban. En dat neem ik haar kwalijk. En niet de MOB of andere organisaties

nou ja, de norm is onhaalbaar, dus steeds alleen maar blijven stellen dat die norm gehaald moet worden komt wat mij betreft ook niet heel intelligent over.

De norm moet aangepast worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:04

nps schreef:
juval schreef:

En komt dat dan omdat jij boer bent, en nog steeds graag wil geloven dat de normering wel kan worden aangepast? Ik hoop dat het inmiddels duidelijk is dat dat nog niet gaat gebeuren. v/d plas verkoopt nog steeds onjuiste info aan jou, valse hoop. Ik zou me zo vreselijk genaaid voelen als ik jou was...

de norm IS onhaalbaar. Ook als alle boeren stoppen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:08

Waarom, en hoe, denken jullie dat de norm van 0,005 mol wel gehaald kan worden?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:24

juval schreef:
Libra76 schreef:

nou ja, de norm is onhaalbaar, dus steeds alleen maar blijven stellen dat die norm gehaald moet worden komt wat mij betreft ook niet heel intelligent over.

Ik heb even gecheckt, maar zo te zien gaat dat ook gebeuren - de waarde van 0.005 mol is de uitkomst van een rekenkundig model, niet zozeer een wetenschappelijk onderbouwde waarde. In alle bronnen die ik lees is men het over een aantal dingen eens. Het eerste is dat er meer onderzoek moet komen wat dan wél een goede onderwaarde is. Het jammere is dat dat nog jaren duurt. Het tweede is dat natuurgebieden in Nederland er zo slecht aan toe zijn dat de wens voor strenge stikstofnormering blijft. Dus - het is een stuk genuanceerder dan van der Plas stelt met haar "belachelijke normering". De realiteit is en blijft dat wij de hoogste stikstofuitstoter van de EU zijn, de realiteit is en blijft dat ook al wordt de normering aangepast, deze áltijd streng zal blijven en áltijd gevolgen zal hebben voor de veeindustrie.

Dus je hebt gelijk - de waarde van 0,005 is niet haalbaar. Maar, het is echt een soort van blinde naiviteit imho om te geloven dat de normering aangepast gaat worden naar een waarde die geen gevolgen heeft voor de veeindustrie. En dat lijkt van der Plas wel te verkopen. En dat vind ik een beetje liegen.

*edit - ik bedacht nog juval, welke normering acht jij realistisch, waar vind jij dat men op uit zou moeten komen?
Laatst bijgewerkt door nps op 08-04-25 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:25

En dan te bedenken dat 60 % van de stikstof naar het buitenland waait.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:55

juval schreef:
Waarom, en hoe, denken jullie dat de norm van 0,005 mol wel gehaald kan worden?

Stel de norm van 0,005 mol kan niet gehaald worden, dan nog moeten er NU maatregelen genomen worden. En dat kan niet zonder dat het pijn gaat doen. Dat is het eerlijke verhaal. De BBB zou zich hard voor moeten maken dat de boeren goed en ruimschoots gecompenseerd worden.
Want het is niet alleen stikstof dat een probleem is, ook de waterkwaliteit norm wordt een probleem. Zeg maar gerust een crisis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:59

nps schreef:
juval schreef:

Ik heb even gecheckt, maar zo te zien gaat dat ook gebeuren - de waarde van 0.005 mol is de uitkomst van een rekenkundig model, niet zozeer een wetenschappelijk onderbouwde waarde. In alle bronnen die ik lees is men het over een aantal dingen eens. Het eerste is dat er meer onderzoek moet komen wat dan wél een goede onderwaarde is. Het jammere is dat dat nog jaren duurt. Het tweede is dat natuurgebieden in Nederland er zo slecht aan toe zijn dat de wens voor strenge stikstofnormering blijft. Dus - het is een stuk genuanceerder dan van der Plas stelt met haar "belachelijke normering". De realiteit is en blijft dat wij de hoogste stikstofuitstoter van de EU zijn, de realiteit is en blijft dat ook al wordt de normering aangepast, deze áltijd streng zal blijven en áltijd gevolgen zal hebben voor de veeindustrie.

Dus je hebt gelijk - de waarde van 0,005 is niet haalbaar. Maar, het is echt een soort van blinde naiviteit imho om te geloven dat de normering aangepast gaat worden naar een waarde die geen gevolgen heeft voor de veeindustrie. En dat lijkt van der Plas wel te verkopen. En dat vind ik een beetje liegen.

*edit - ik bedacht nog juval, welke normering acht jij realistisch, waar vind jij dat men op uit zou moeten komen?

Ik vind dat niet een beetje liegen, eerlijk gezegd... Ik vind dat gewoon keiharde leugens verkopen om vervolgens de mensen waar je voor op zou moeten komen in hun hemd te laten staan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:27

Ik denk, ik zeg het genuanceerd ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:41

nps schreef:
Ik denk, ik zeg het genuanceerd ;)

Fair _O-.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:48

Voor de mensen die niet geloven dat Timmermans het goudhaantje is voor de PvdA en PvdA/GL, het staat hier in het artikel uitgelegd. In het begin dat de oudgedienden binnen de PvdA niet achter hem staan. Meer naar het einde staat dat er de wens is voor een nieuwe leider in de fusiepartij. Het hele artikel is interessant om te lezen omdat het naar mijn idee duidt waar de knelpunten voor zowel PvdA als GL in de afgelopen jaren hebben gelegen: https://www.groene.nl/artikel/take-back ... 2025-04-09 (dit is dus niet de Telegraaf).

Wat mij persoonlijk het meeste stoort aan Timmermans in de afgelopen weken is dat hij voorleest uit het sprookjesboek waaruit bij andere partijen ook al veel is geciteerd, namelijk: verbeteren bestaanszekerheid, goede woningen voor iedereen, fijne banen en werkplekken voor iedereen. De financiele onderbouwing is nog niet gegeven. Het is lastig om er tegen te zijn, maar het zijn al probleempunten sinds de jaren 70 van de vorige eeuw. Uit de mond van Wilders klinkt het normaal gesproken heel ongeloofwaardig, dus waarom is dat anders bij Timmermans?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:51

Zoals ik al eerder zei, ik heb niks met de partij van Timmermans. Maar zijn partij had het programma wel door laten rekenen bij de afgelopen verkiezingen, in tegenstelling tot nsc, bbb en pvv. Ik hecht daarom nog meer waarde aan de "sprookjes" van gl/PvdA dan van die andere drie partijen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:53

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:56

Libra76 schreef:

CO2 is (ook) een onzichtbaar gas, dus als je daar 227 mol (ongeveer 10 kg) van in je hand zou houden zie je dat ook niet. Dus maar stoppen dan met klimaatmaatregelen?
Aardgas (CH4) is ook onzichtbaar en geurloos (er wordt voor thuisgebruik een geurstof aan toegevoegd). Je ziet het niet en dus werkt je CV/gasfornuis ook niet?

Ik weet niet of de redenatie uit het Instagram filmpje komt? Maar het criterium dat je iets wel of niet kan zien of in je hand kan houden is echt een onzinnig argument.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:58

prompter schreef:
Zoals ik al eerder zei, ik heb niks met de partij van Timmermans. Maar zijn partij had het programma wel door laten rekenen bij de afgelopen verkiezingen, in tegenstelling tot nsc, bbb en pvv. Ik hecht daarom nog meer waarde aan de "sprookjes" van gl/PvdA dan van die andere drie partijen.

Als je een verantwoording van een uitgave wil verwoorden als ongeveer: 'dat moeten de rijken dan maar aan belasting inbrengen' dan heb je gelijk. Ik verwacht er zelf meer van. Van nsc,bbb en pvv verwacht ik niks aan verbeteringen op dat vlak

De huidige sprookjes van Timmermans zijn ook nog niet berekend en er is überhaupt nog geen fusiepartij, of een programma of een lijsttrekkersverkiezing of een kandidatenlijst. Het gaat nu nog om verkiezingsretoriek, we zullen moeten afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:05

Veronica2 schreef:
prompter schreef:

Als je een verantwoording van een uitgave wil verwoorden als ongeveer: 'dat moeten de rijken dan maar aan belasting inbrengen' dan heb je gelijk. Ik verwacht er zelf meer van. Van nsc,bbb en pvv verwacht ik niks aan verbeteringen op dat vlak

De huidige sprookjes van Timmermans zijn ook nog niet berekend en er is überhaupt nog geen fusiepartij, of een programma of een lijsttrekkersverkiezing of een kandidatenlijst. Het gaat nu nog om verkiezingsretoriek, we zullen moeten afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken.

Maar, de geschiedenis leert ons dat Timmermans wel degelijk verstand heeft van politiek en beleid maken, en dat PvdA / GL altijd degelijke partijen zijn geweest die hun programma laten doorrekenen mét bestuurlijke ervaring. Weet je nog, in dat verkiezingsdebat? Dat een vrouw een verhaal vertelde over haar situatie, Timmermans een genuanceerd en reeel antwoord gaf voor het afbouwen van de zorgpremie, en Wilders riep NEE, WE KUNNEN NIET WACHT, DEZE VROUW MOET NU!!11!!! GEHOLPEN WORDEN! Dat is het verschil tussen sprookjes vertellen of ambitie hebben. Ohja, GW heeft uiteindelijk geen reet gedaan voor een lagere zorgpremie.

Ik heb Timmermans nog geen simpel onhaalbare uitspraken zien doen. Zoals, we gaan wel even de normering veranderen bij de EU, we gaan wel even beleid maken wat in strijd is met onze eigen grondwet en internationale wetgeving. Je mag van hem vinden wat je wil, maar hij verteld geen sprookjes. Nee, hij zal zijn ambities niet volledig waar kunnen maken (want, coalitie) maar de kans dat er iets van zijn uitspraken wordt omgezet in beleid is significant groter dan bij een PVV of BBB. En nee, het is niet mijn partijleider, en ook niet mijn partij.

en trouwens, alle partijen willen betaalbare woningen, betere zorg en onderwijs (oh wacht, behalve die in de coalitie, die willen minder zorg en onderwijs). Waarom verteld dan alleen Timmermans sprookjes? Voelt als persoonlijk, als zondebok zoeken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:35

Ik vind het bijna grappig hoe links en dan PvdA, maar ook D66 vaak van alles in de schoenen wordt geschoven.
We hebben de afgelopen 12 jaar Rutte (VVD) en daarvoor jaren Balkenende (CDA) gehad.
Soms in een coalitie met o.a. de PvdA en soms met D66.
Maar PvdA en D66 krijgen de schuld van alle problemen.

En als je dan bedenkt dat bijv. Wilders uit de VVD komt en Mona Keizer en Omtzigt uit de CDA komen en gewoon jaren onderdeel zijn geweest van de regering en het beleid.
Maar het is allemaal de schuld van Timmermans, Jetten, Kaag en Klaver (die helemaal nog nooit geregeerd heeft).
Dat doet rechts toch wel goed !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:37

Ik ben er ook verbaasd over, en dan lees je commentaar over nos en ntr dat dat linkse hobbys zijn :? Overigens ntr en nos gaan samen Bruins is terug gefloten. En dat idd alles dat nu niet gaat zoals wilders wil dat komt omdat hij de linkse rotzooi eerst moet opruimen vanwege de linkse kabinetten de laatste jaren 8)7 welke linkse kabinetten of wordt d66 en vvd ook al als links gezien tegenwoordig door mensen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:41

Nu ik erover nadenk, volgens mij hebben we al minimaal 30 jaar rechtse partijen 'aan de macht', waaruit rechtse en centrum-rechtse kabinetten voortkwamen, met een uitstapje naar Paars, waar PvdA, D66 en CDA regeerden. De andere kabinetten was het allemaal voornamelijk rechts dat regeerde.

Of zouden mensen niet weten/door hebben dat het CDA rechts is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:45

Even snel googlen leert mij dat we sinds de jaren 70 al geen links kabinet meer hebben gehad :=. Met Van den Uyl was het kabinet links progressief.

Zou het 'het is de schuld van links!', dan niet meer zijn dan een marketingstrategie?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:47

Precies dat....ineens is links overal de schuld van. Heeeee wacht, dat ís toch precies wat populisme inhoudt???

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:49

Het zijn meer de toetsenbord ridders die hard roepen dat alles tegenwoordig een linkse hobby is of schuld van links enz. Iemand las ik zelfs dat het komt door de linkse vvd. _O- ik heb het idee dat best wat mensen alles dat iets ruikt naar sociaal of samen per definitie linkse zooi is -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:43

Electra63 schreef:
Ik vind het bijna grappig hoe links en dan PvdA, maar ook D66 vaak van alles in de schoenen wordt geschoven.
We hebben de afgelopen 12 jaar Rutte (VVD) en daarvoor jaren Balkenende (CDA) gehad.
Soms in een coalitie met o.a. de PvdA en soms met D66.
Maar PvdA en D66 krijgen de schuld van alle problemen.

En als je dan bedenkt dat bijv. Wilders uit de VVD komt en Mona Keizer en Omtzigt uit de CDA komen en gewoon jaren onderdeel zijn geweest van de regering en het beleid.
Maar het is allemaal de schuld van Timmermans, Jetten, Kaag en Klaver (die helemaal nog nooit geregeerd heeft).
Dat doet rechts toch wel goed !

Hier verbaas ik mij ook altijd over. Net als de kreet: Als links aan de macht komt dan gaan we failliet hier.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:17

juval schreef:

De norm die momenteel in Nederland gehanteerd wordt is inderdaad onrealistisch. En gelukkig dat er mensen zijn die daar op wijzen, want zonder aanpassing van die norm kan heel Nederland niets meer. Dit is niet iets wat alleen de boeren aangaat, maar ook de infrastructuur en de woningbouw lijden eronder.

Hier een linkje dat het verschil uitlegt hoe Nederland versus de rest van Europa aan de Europese regels wil voldoen:

https://vilt.be/nl/nieuws/stikstof-nederland-kan-drempelwaarden-van-denemarken-of-duitsland-toepassen

Voorts is het een beetje onzinnig om het probleem van 'het gaat slecht met de Nederlandse natuur' voornamelijk bij de stikstof neer te leggen, dat ligt namelijk vele malen genuanceerder. Begrijp me niet verkeerd, op veel plekken is de waterkwaliteit zeker aan verbetering toe, maar ook dat is niet alleen aan de boeren te wijten.

Hoe goed of hoe slecht het gaat met de natuur wordt vooral gemonitord door het aantal dieren en insecten te tellen. Maar de grootste invloed op insecten en dieren komt niet van stikstof, maar van het klimaat. Het is de opwarming van de aarde (en Nederland) die ervoor zorgt dat sommigen soorten verder naar het noorden trekken en vrijwel niet meer in Nederland voorkomen, terwijl nieuwe soorten uit het zuiden het in Nederland opeens wel goed doen.

Het is de klimaatverandering die zorgt voor meer droge periodes en zeker op zandgrond is de impact van langdurige droogte heel groot. En dat zie je terug in het aantal insecten. Vlindersoorten die normaal goed op de heide floreren, werden in droge periodes buiten de heide gesignaleerd. Omdat rupsen van deze vlindersoorten wel gebonden zijn aan de heide zie je deze sterk in aantal afnemen, zeker als langdurig droogte enkele jaren achtereen voorkomt.

Vlindersoorten die in bosrijke omgeving of rond weideland leven, zijn meestal iets minder gevoelig voor droogte, hoewel daar soms ook een groot verschil te zien is in aantallen bij sommige soorten in droge of juist natte jaren. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet alleen voor vlinders geldt, maar voor alle soorten insecten. Zoals een nat voorjaar veel slakken betekent. En logischerwijs zijn vooral vogels en andere dieren die voornamelijk insecten eten ook weer afhankelijk van het aantal insecten ter plaatse. Wat zeker op zandgrond bij droogte een grote impact op de voedsel voorziening betreft.

Stikstof is echter geen broeikasgassen en heeft van zichzelf ook geen invloed op de opwarming van de aarde. Je alleen blind staren op de stikstof om de Nederlandse natuur te behouden is daarom erg kortzichtig.

Ook nu weer droogte en effect op de natuur:
https://www.nu.nl/klimaat/6351304/van-nat-2024-naar-kurkdroge-lente-natuur-heeft-last-van-whiplash-in-de-bodem.html