Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:30

Aan de andere kant heeft de gevestigde politiek het ook wel zover laten komen door niets te doen aan de voedingsbodem van het rechts populisme. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden als er meer rekening was gehouden met de behoeften van het gewone volk. Dit is niet uit de lucht komen vallen maar is al jaren en jaren aan de gang in heel Europa.

Je hoeft op dit moment alleen maar te kijken naar de ontevredenheid van bijvoorbeeld boeren in de hele EU.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:28

Als een partij in een kabinet wil plaatsnemen, dan is financiële kennis noodzakelijk.
Immers je praat over verdeling van de begroting, inkomsten en uitgaven.
Dat Caroline die kennis niet heeft, maakt niet uit, maar iemand hoog op de lijst/in de partij moet daar toch wel kennis van hebben en kunnen aansluiten bij de verkenning/formatie.
Hoe kan je anders beleid maken, zonder dat je weet wat het kost en waar het van betaald moet worden.

Het is toch gewoon een huishoudboekje in het groot?

Je wilt bijv. ER afschaffen, dan moet je weten wat dat totaal kost en waarvan dat dan betaald moet worden en waarvan dat dan ten koste gaat.

Ieder ministerie heeft een budget en daar moet je het mee doen.

Oppositie voeren is toch heel anders dan regeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:45

Maar dat wil de BBB toch niet perse alleen? Dat is slechts een motie die ze ondersteunen.
Had de SP en de PvdD dat dan niet door kunnen rekenen?

"1. Wie willen het eigen risico afschaffen?
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil het eigen risico afschaffen. Volgens de indieners van de motie (SP en PvdD) is het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar voor één op de vier Nederlanders reden om zorg te mijden. Dat is volgens hen een probleem dat niet kan wachten totdat er een nieuw kabinet zit. Behalve van linkse partijen SP, PvdD, PvdA/GL en Denk kreeg de motie steun van PVV en BBB. Die laatste twee onderhandelen mee voor een nieuw kabinet.
"

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... l-een-goed

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:53

En toen de motie in stemming kwam, stemde de pvv ouderwets mee met de vvd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:55

Electra63 schreef:
Oppositie voeren is toch heel anders dan regeren.

Ja dat wel, maar ben ik de enige die het idioot vind dat ongelimiteerd roeptoeteren van wilde, ondoordachte en waarschijnlijk onuitvoerbare ideeën, wat tegenwoordig blijkbaar oppositie-voeren heet, niet acceptabel is?

Ik vind dat geen oppositie maar gewoon obstruktie en erg onverantwoordelijk. Dat lijkt me ook geen volksvertegenwoordiging waar je wat aan hebt als volk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:04

Janneke2 schreef:

en de BBB ook, of die niet?

En dan nog, is meestemmen met een motie ook oppossitie? Ik weet niet hoe dat werkt, maar degene die de motie schrijft, die begint er in beginsel toch mee?
Ik probeer even te snappen hoe dit nu op het bordje van de BBB komt, terwijl het blijkbaar een links idee was (want SP/PvdD, zoals in het artikel staat) .
En, zoals hier ten overvloede staat, is BBB extreem rechts, dus dat kan dan niet uit die koker komen,toch?

Dat roepen is idd heel irritant, ik heb dat echt een beetje gevolgd tijdens de covid debatten.. makkelijk roepen dat er meer geld naar hier en daar moet, en bescherm middelen naar de zorg enzo.. terwijl dat er helemaal niet was..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:07

Cer schreef:
Maar dat wil de BBB toch niet perse alleen? Dat is slechts een motie die ze ondersteunen.

Dat is ook 1 van de redenen dat ik geen SP gestemd heb. En de PVDD had een totaal onrealistisch programma.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:10

Eigen risico afschaffen is ook het dingetje van de pvv, die roepen al jaren dat ze dit en wat dat kost.

Aan die onderhandelingstafel zitten partijen die dit wel weten en het cbs en andere economen zijn ook daar aangeschoven aan tafel.

Dat van die sneer naar de bbb zijn gewoon politieke spelletjes...
De bbb heeft trouwens ook een oud ervaren cbs man in de 2e kamer zitten, maar die zal niet aanschuiven aan de onderhandelingstafel.

Allemaal ruis en spelletjes als je het mij vraagt.
Afgelopen jaren zaten er ook genoeg ministers op posten waar ze geen kaas van hebben gegeten.
Toppunt was Hugo de Jonge, vws, wonen :') overal een spoor van ellende achter zich laten...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:33

listiglistje schreef:
Eigen risico afschaffen is ook het dingetje van de pvv, die roepen al jaren dat ze dit en wat dat kost.

Aan die onderhandelingstafel zitten partijen die dit wel weten en het cbs en andere economen zijn ook daar aangeschoven aan tafel.

Dat van die sneer naar de bbb zijn gewoon politieke spelletjes...
De bbb heeft trouwens ook een oud ervaren cbs man in de 2e kamer zitten, maar die zal niet aanschuiven aan de onderhandelingstafel.

Allemaal ruis en spelletjes als je het mij vraagt.
Afgelopen jaren zaten er ook genoeg ministers op posten waar ze geen kaas van hebben gegeten.
Toppunt was Hugo de Jonge, vws, wonen :') overal een spoor van ellende achter zich laten...

Dat gaat niet om wie op welke post zit.

Je moet voor 4 jaar een begroting opstellen.

Afschaffen ER was een voorbeeld.
Eerder riep Caroline dat het minimum loon verhoogd moet worden en kon zij ook niet verklaren waar dat van betaald moet worden.

Je kan dat politieke spelletjes noemen, ik vind een financiële onderbouwing heel belangrijk.
Gratis bier roepen klinkt leuk, maar uiteindelijk betalen wij toch de rekening.

Ze is zo gewoon, daar heb je in de politiek niet zoveel aan, als je moet onderhandelen of regeren.

Ik vraag me af, wie van de partijen die gelekt heeft en waarom.
Ik denk dat de formatie niet heel erg opschiet.

Gelukkig zijn ze wel akkoord dat we straks een persoonlijk kenteken kunnen aanschaffen :D.
Kwestie van prioriteiten stellen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:38

Janneke2 schreef:

Daarom vrees ik nu dat het voor veel mensen nog erger wordt met alle gevolgen van dien.
Wilders is nog altijd een VVDer.

Het is bijna een geluk te noemen dat de PVV een volledig ongeorganiseerde partij is. Maar gezien het stemgedrag moet je ook gelijk vrezen voor waar Nederland dan weer allemaal massaal achter aan loopt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:47

Ik denk dat het best aardig opschiet als ze al aan de onderhandelingstafel zitten met het CBS en economen?
Dan wordt er al gesproken over geld, plannen en verdeling?

Dat niet iedereen verstand van zaken heeft op alle gebieden heeft, is natuurlijk een voorbeeld hè ;)

Persoonlijk vind ik dat lekken en de sneer ongepast en inderdaad lijkt het op spelletjes, Carolien en Henk zijn beide geen econoom.
Van de zotte dat ze daarop nu afgerekend worden door de media,
terwijl ze wel een oud cbs man in de kamer hebben en Mona heeft ook genoeg ervaring,
zij was in het kabinet-Rutte III 4 jaar staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:06

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:30

Cer schreef:

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil het eigen risico afschaffen. Volgens de indieners van de motie (SP en PvdD) is het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar voor één op de vier Nederlanders reden om zorg te mijden. Dat is volgens hen een probleem dat niet kan wachten totdat er een nieuw kabinet zit. Behalve van linkse partijen SP, PvdD, PvdA/GL en Denk kreeg de motie steun van PVV en BBB. Die laatste twee onderhandelen mee voor een nieuw kabinet.
"

SP heeft een heel mooi plan bedacht voor een totaal hervormd zorgstelsel, het Nationale zorgfonds. Staan echt heel veel goede dingen in. Ook over hoe ze zaken willen financieren.

Bedrijven kunnen het niet ophoesten om minimumloon naar 17 euro te verhogen. Beter is als andere kosten (btw ofzo) eens verlagen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:54

Elisa2 schreef:
Bedrijven kunnen het niet ophoesten om minimumloon naar 17 euro te verhogen. Beter is als andere kosten (btw ofzo) eens verlagen..

17 euro is inderdaad wel een hele fikse verhoging. Aan de andere kant is het wel zo dat bedrijven de prijzen wel aanzienlijk hebben verhoogd. Maar owee, owee als hun personeel ook een eerlijke boterham moet verdienen. De topmanagers zelf leveren niets in. Maar aan de onderkant dan is het geld opeens op.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:13

Elisa2 schreef:
Cer schreef:

"

SP heeft een heel mooi plan bedacht voor een totaal hervormd zorgstelsel, het Nationale zorgfonds. Staan echt heel veel goede dingen in. Ook over hoe ze zaken willen financieren.

Tja, zo'n verhoging van 13,27 naar 17 kost per fulltimer per jaar zo'n 12.000 aan loonkosten. Maar daarmee ben je er niet. Want dan verdient die minimumloner zonder ervaring ineens net zo veel als collega's met een paar jaar ervaring. En als je die optrekt qua loon verdienen ze weer net zoveel (of meer) dan collega's die moeilijker werk doen en/of werk waar meer ervaring of 'skills' voor nodig zijn. En dan verdienen die mensen weer enzovoort enzovoort enzovoort. Een beetje het 'gooi een steen in een vijver'-effect.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:19

Maar die minimuumloner is de afgelopen jaren wel geconfronteerd met enorme kostenstijgingen. Mooi dat je dat als ondernemer kunt doorberekenen aan je klanten. Maar die minimuumloner werkt ook keihard voor een boterham.

De VVd schreeuwt vaak moord en brand dat bedrijven de pinautomaat van de overheid zijn. maar kijk ook eens naar dat andere pinautomaat de onderkant van de samenleving. En dat pinautomaat is aardig leeg aan het raken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:33

https://www.deondernemer.nl/financien/1 ... ing.com%2F

In de onlangs uitgegeven Kleinbedrijf Index werd pijnlijk duidelijk dat het iets beter gaat met het kleinbedrijf, maar dat alsnog ruim de helft van de ondernemers niet normaal kan rondkomen. Eén op de drie bedrijven is namelijk technisch failliet, ruim een kwart van de ondernemers verdient minder dan het minimumloon en een derde verdient zelfs minder dan bijstandsniveau.

Dat doorberekenen van de kosten is klaarblijkelijk niet iedereen gegeven: volgens het faillisementenregister zijn in de maand januari al 350 bedrijven failliet verklaart.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:40

het zou inderdaad heel mooi zijn als kleine ondernemers zoals wij de kosten kunnen doorberekenen. Helaas gaat dat niet. Terwijl aan alle kanten de kosten aan het stijgen zijn. Ondernemersrisico zeggen ze dan. tja.
Ik begrijp de boeren in Duitsland, Frankrijk en België heel goed. Nederland zou mee moeten doen, maar die wachten denk ik de formatie af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:43

De Fransen willen afdwingen bij de EU dat ook alle pecticiden die verboden zijn weer vrij gegeven worden. Mag toch hopen dat die vlieger niet op gaat. Het is al zo slecht gesteld met de biodiversiteit ook in Frankrijk.

Voor alle andere eisen kan ik wel veel begrip voor opbrengen. Zoals eerlijke concurrentie (iedereen zelfde regels waardoor oneerlijke concurrentie binnen en buiten EU niet meer mogelijk is, subsidies blijven en prijzen hoger, accijnzen van diesel prijzen af(is al toegezegd door regering) en nog wat rondom regulering regelgeving en niet dan dit en dan dat.
De suïcide in Frankrijk onder de boeren is afschuwelijk hoog.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:57

juval schreef:
het zou inderdaad heel mooi zijn als kleine ondernemers zoals wij de kosten kunnen doorberekenen. Helaas gaat dat niet. Terwijl aan alle kanten de kosten aan het stijgen zijn. Ondernemersrisico zeggen ze dan. tja.
Ik begrijp de boeren in Duitsland, Frankrijk en België heel goed. Nederland zou mee moeten doen, maar die wachten denk ik de formatie af.

Gaat voor veel meer kleine bedrijven op. Wij zijn ook klein maar slurpen elektriciteit. Doorberekenen gaat niet, dan wordt het spul in China gehaald.

Moet trouwens wel zeggen ivm het bericht van Cowboy55: ik geloof wel dat er de afgelopen jaren enorm veel zzp'ers, al dan niet gedwongen, bij zijn gekomen veel van hen zouden beter af zijn in loondienst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:12

Joepie...! *\o/*

De nieuwe Tweede Kamer heeft uitgesproken dat Lelystad airport geen commerciële vluchten gaat doen!!!
Veluwe blij, "het vakantieplezier van anderen vergallen omdat je zelf zo nodig moet vliegen" is van de baan. (Pun intended.)

Het doet mij deugd dat de BBB en NSC vóór 'sluiting' stemden.
(Uiteraard is de pvv boos, want milieu is een linkse hobby.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:19

goed nieuws inderdaad Janneke! heel fijn dat dit niet doorgaat.

Nu nog even gunstig stemmen over de salderingsregeling :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:42

Janneke2 schreef:
Joepie...! *\o/*

De nieuwe Tweede Kamer heeft uitgesproken dat Lelystad airport geen commerciële vluchten gaat doen!!!
Veluwe blij, "het vakantieplezier van anderen vergallen omdat je zelf zo nodig moet vliegen" is van de baan. (Pun intended.)

Het doet mij deugd dat de BBB en NSC vóór 'sluiting' stemden.
(Uiteraard is de pvv boos, want milieu is een linkse hobby.)

Tja ach... ze hadden het beter wel kunnen doen omdat ze dan Schiphol hadden kunnen ontlasten. Vliegen is nou eenmaal een grote inkomstenbron.
En aangezien zwemmen naar Amerika of Canada best wel vermoeiend is ben ik wel voor verre vluchten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:49

Cowboy55 schreef:
https://www.deondernemer.nl/financien/1 ... ing.com%2F

In de onlangs uitgegeven Kleinbedrijf Index werd pijnlijk duidelijk dat het iets beter gaat met het kleinbedrijf, maar dat alsnog ruim de helft van de ondernemers niet normaal kan rondkomen. Eén op de drie bedrijven is namelijk technisch failliet, ruim een kwart van de ondernemers verdient minder dan het minimumloon en een derde verdient zelfs minder dan bijstandsniveau.

Dat doorberekenen van de kosten is klaarblijkelijk niet iedereen gegeven: volgens het faillisementenregister zijn in de maand januari al 350 bedrijven failliet verklaart.

Inderdaad, ondernemen is echt niet altijd makkelijk en lang niet elke eigenaar wordt er rijk van. Uit de islamitische of joodse cultuur komt ook het gezegde:"Ik wens je veel persooneel!" Vrij vertaald wordt er dan eigenlijk bedoeld:"Ik wens je veel zorgen en ellende."

Want als het personeel ziek wordt of op vakantie gaat, moet het bedrijf nog steeds draaien. Natuurlijk verdient de eigenaar meer dan het personeel, die draagt namelijk ook alle risico's. Die moet een buffer op kunnen bouwen zodat het bedrijf niet gelijk failliet gaat als de zaken een jaartje minder goed gaan. Want dan wil het personeel ook gewoon doorbetaald worden.

En als de lonen in Nederland zo hoog worden, dat het bedrijf de kosten en baten niet meer tegen elkaar opwegen, verdwijnt het bedrijf mooi naar het buitenland en staat het Nederlandse personeel op straat. En doorberekenen in het eindproduct kan niet altijd en werkt bovendien averechts. Of producten worden ergens anders gehaald en het bedrijf gaat failliet of als de prijsstijging over de hele linie voorkomt, is er sprake van inflatie en komt degene met het minimumloon nog steeds tekort. Al met al is het allemaal niet zo simpel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:54

mysa schreef:
juval schreef:

Gaat voor veel meer kleine bedrijven op. Wij zijn ook klein maar slurpen elektriciteit. Doorberekenen gaat niet, dan wordt het spul in China gehaald.

Moet trouwens wel zeggen ivm het bericht van Cowboy55: ik geloof wel dat er de afgelopen jaren enorm veel zzp'ers, al dan niet gedwongen, bij zijn gekomen veel van hen zouden beter af zijn in loondienst.

Beetje de omgekeerde beweging van ongeveer 25 jaar geleden, toen veel bouwvakkers ZZP-ers werden, een dikke auto gingen rijden en 4x per jaar naar de Costa’s gingen. En als je dan waarschuwde voor arbeidsongeschiktheid en gebrek aan pensioenopbouw werd je uitgelachen…..