Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:59

Electra63 schreef:
Excuus, het staat achter een betaalmuur.
https://www.trouw.nl/buitenland/israel- ... gle.com%2F

En hier via dd omweg

http://archive.today/Te2mK

Ik hoop dat de link nu wel goed is.

Wat ik wel bijzonder blijf vinden, dat ondanks dat we dit allemaal weten, we wel alle informatie vanuit die bronnen over het algemeen als waarheid aannemen. (Amerikaanse en Israëlische media/politici)
Aan de andere kant, als de Palestijnen iets beweren, wordt het vaak in twijfel getrokken, terwijl het op z'n minst veel vaker klopt wat ze zeggen. Alleen nemen we het pas aan, of is het pas nieuws, als westerse of Israëlische media het ook oppakken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:37

karuna schreef:
Even kort terug en ook zo weer weg

Israel geeft nu toe dat er doden vallen bij voedsel distributie punten

https://nos.nl/artikel/2573151-israelis ... unten-gaza

Dat gaat ook over een recente voorvallen, uiteraard blijft de aanleiding wel wat weg uit de artikels. Dus mooie headliner, maar het is nu niet dat de IDF daar als snipers liggen te wachten op 'onschuldige' palestijnen.
Te betreuren, absoluut, maar als chaos eindigt in dreiging en geweld naar deze voedselbelevering, blijf je wel in een oorlogsconflict zitten.
En dat blijft ook een moeilijke in dit verhaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:56

bulck schreef:
karuna schreef:
Even kort terug en ook zo weer weg

Israel geeft nu toe dat er doden vallen bij voedsel distributie punten

https://nos.nl/artikel/2573151-israelis ... unten-gaza

Dat gaat ook over een recente voorvallen, uiteraard blijft de aanleiding wel wat weg uit de artikels. Dus mooie headliner, maar het is nu niet dat de IDF daar als snipers liggen te wachten op 'onschuldige' palestijnen.
Te betreuren, absoluut, maar als chaos eindigt in dreiging en geweld naar deze voedselbelevering, blijf je wel in een oorlogsconflict zitten.
En dat blijft ook een moeilijke in dit verhaal.

Waarom de aanhalings tekens? Palestijnen kunnen nooit onschuldig zijn?

bulck

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:30

Jawel, absoluut wel, maar dat onderscheid kan je zo niet maken.
Tot op de dag van vandaag worden er ook nog gewoon gegijzelden mensen vastgehouden door dan wat hier onschuldige palestijnen benoemd zou moeten worden, niet-Hamas militanten zeg maar. Dus vandaar dat ik dat even tussen aanhalingstekens plaatste. Dat blijft ook gewoon spelen en een moeilijk gegeven, iets wat ook echt uitgespeeld wordt.
Opnieuw martelarij is mss bij sommigen hier een zaak uit boekjes, een denkbeeld, maar dat is in Jihad en andere radicale islambewegingen (zoals Hamas), niet abnormaal (opnieuw vooral in Sjia gemeenschappen). Dus onze perceptie van naar een kind kijken en alsdusdanig beschouwen is heel anders en ook moeilijk te vatten (los van geloof)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:33

Ok ik weet alweer waarom ik hier wegwas :evaw: israel geeft zelf potdorie toe dat er onschuldige mensen zijn gedood. Maar nee zelfs dat wordt in twijfel getrokken want nee onschuldige palestijnen bestaan niet. -O- 8)7

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:39

FiveSports schreef:
Wat ik wel bijzonder blijf vinden, dat ondanks dat we dit allemaal weten, we wel alle informatie vanuit die bronnen over het algemeen als waarheid aannemen. (Amerikaanse en Israëlische media/politici)
Aan de andere kant, als de Palestijnen iets beweren, wordt het vaak in twijfel getrokken, terwijl het op z'n minst veel vaker klopt wat ze zeggen. Alleen nemen we het pas aan, of is het pas nieuws, als westerse of Israëlische media het ook oppakken.

En waar baseer je dat op? Heel veel wat hier in onze media gepubliceerd wordt over/door Hamas, blijkt achteraf ook niet juist of is plots verdwenen(zonder rechtzettingen). Hamas zelf via hun socials, maar ook de BBC is de laatste maanden meerdere keren met de billen bloot moeten gaan.
-De ziekenhuisaanvallen, die dan later door Jihad strijders (uiteraard niet geheel onlogisch als ze zich daar ook bevinden) zelf uitgevoerd waren, lees mislukte lanceringen van en door eigen raketten.
-De documentaire; how to survive in a warzone, waar dan achteraf bleek dat het kind(want het moest menselijk en door het oog van zijn) de zoon van een hamas-minister was. Zonder vermelding en dan haal ik ff propaganda niet in de mond.
-Ze (media, inclusief hier)zijn al meermaals tegen de lamp gelopen met foute cijfers van het gazaans ministerie van volksgezondheid, die ze niet onderwerpen aan controles. Wat dan wel gebeurd als Israel dat doet, als we dan van een dubbele standaard spreken.

Dan vergeten jullie ook de infiltratie van Qatar en Iran op onze westerse universiteiten(vnl de VS, maar Europa evengoed), denktanks en socials media. Waarbij bewust desinformatie gebruikt of eerder misbruikt wordt, vnl gericht op anti-israel, anti-semitisme.

Waarmee ik zeker niet zeg dat onze media niet gekleurd is, maar toch bizar dat we nu over dit conflict plots verbouwereerd zijn, maar over al de rest niet. Alsof media over conflict Ukraine (waar we dan ook maar automatisch de slachtoffers van maken, hoewel die Zelensky nu ook geen onbeschreven blad is)-Rusland niet gekleurd is. Alsof onze eigen media op nationaal vlak niet gekleurd is.

Dan kom ik terug, niemand kraait hier naar de 1500 Alawieten die vorige maand afgeslacht zijn in Syrie, geen vlag, geen protest, geen headline. Niemand over de slechte leefomstandigheden in Yemen, waar al veel meer kinderen en vrouwen gestorven zijn dit jaar, dan in het gehele Gaza-conflict op nu bijna 2 jaar.
Het legt wel degelijk bloot dat onze media heel gekleurd(bewust selectief zoals ze het noemen :-) ) is en goed weet hoe dat in te zetten.
Nu ook, ipv van de bevolking van Iran bij te staan, nee gaan we eerder het regime beschermen/goedpraten. Net als de Palestijnen die door de Arabische liga en het Westen beter de stempel vluchteling behouden dan effectief bevrijd te worden, lijkt het dus ook dat de Iraanse bevolking maar gewoon beter onderdrukt moet blijven.
Laatst bijgewerkt door bulck op 02-07-25 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:45

karuna schreef:
Ok ik weet alweer waarom ik hier wegwas :evaw: israel geeft zelf potdorie toe dat er onschuldige mensen zijn gedood. Maar nee zelfs dat wordt in twijfel getrokken want nee onschuldige palestijnen bestaan niet. -O- 8)7

Ok dag dan :D

Effectief geven ze dat toe, voor jou is het nooit goed. Doe ze het wel is het niet goed, doen ze het niet of te laat dan ook niet.
Dat doden te betreuren vallen, dat heeft niemand hier al ooit in dit topic anders beweerd, maar helaas hoort dat ook bij oorlog.

Je leest alleen wat je wilt lezen, er zullen zeker onschuldige Palestijnen zijn(heb ik ook nog nooit anders gesteld en heb dat bij andere mensen ook nog niet gelezen), helaas zal je dat zo op de kop niet zien en is het ook naïef om te stellen dat de 'Palestijnen' onschuldig zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:06

Dat riedeltje van jou “ dat doden vallen is te betreuren “ gezien je posts kan ik me niet voorstellen dat jij dit werkelijk zo voelt.
De aanval op het café waar altijd veel Palestijnen waren die probeerden nog enig bericht naar buiten te krijgen, betreurden?
Netanyahu en zijn oorlogskabinet doen er alles aan om te voorkomen dat hun wandaden naar buiten komen. Dus wat doe? Bombardeer de journalisten ( bijna 250 gedood tot nu toe) de laatste Palestijnse posters op sm, of ze nu 11 of ouder zijn, doodmaken . Ziekenhuizen en hulpverleners, doodmaken want stel je voor dat ze een Palestijn oplappen. Hoe krijg je je rechtvaardiging uit je strot!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:05

BigOne schreef:
Dat riedeltje van jou “ dat doden vallen is te betreuren “ gezien je posts kan ik me niet voorstellen dat jij dit werkelijk zo voelt.
De aanval op het café waar altijd veel Palestijnen waren die probeerden nog enig bericht naar buiten te krijgen, betreurden?
Netanyahu en zijn oorlogskabinet doen er alles aan om te voorkomen dat hun wandaden naar buiten komen. Dus wat doe? Bombardeer de journalisten ( bijna 250 gedood tot nu toe) de laatste Palestijnse posters op sm, of ze nu 11 of ouder zijn, doodmaken . Ziekenhuizen en hulpverleners, doodmaken want stel je voor dat ze een Palestijn oplappen. Hoe krijg je je rechtvaardiging uit je strot!

Stop eens met dat eenzijdig blijven napraten of geloven wat door je strot geramd wordt. Niet alles in de wereld is een grote complottheorie, dus je grootpraat kan je ergens anders laten.
Uiteraard heeft Netanyahu nu een oorlogskabinet, het land ligt in oorlog, wat had je zelf bedacht? Ondanks wat onze regeringen deden tijdens woII, in balingschap gaan naar Engeland, blijft hij merendeels wel gewoon in zijn land aanwezig. Dus waarom een dubbele standaard of iemand iets verwijten, waar onze landen zelf in verzaakt hebben destijds? (en dat was ook maar gewoon voor hun eigen leven en postjes)
En ik ben geen Netanyahu aanhanger, maar hier heb je idd jaren van gefaalde diplomatie, onveiligheid (de iron dome is er niet voor niets gekomen, ook al wordt dat nu ook afgunstig bekeken) en een conflict dat niet gaat over een stuk land, maar over een radicale ideologie vs een maatschappij.

Er liggen nu Palestijnen, ja uit Gaza, zelf in Israëlische ziekenhuizen oa Sheba medical center, en onderdak voor de ganse familie. Dus ze(Israeli) lappen dus zelf Palestijnen op. En ja daar is ook vanuit de Israelische bevolking protest op, zeker als je dan weet dat er allicht geen levende gegijzelden meer zijn. En ja in een democratie mogen mensen die meningen ook uiten. Andersom?

Alsof die onschuldige palestijnen/hamas/jihadisten, ooit al één israeli opgelapt hebben. Ze kunnen een ontvoerde baby nog niet in leven houden. Schieten zelf hulpverleners, journalisten, westerse pro-palestijnse activisten en hun eigen volk neer, maar daar gaan we over zwijgen, want dan wordt het moeilijk of dan geraken de activisten hier wat in de war.(of moeten ze beginnen lezen en wat onderzoeken)

En betreuren, ja meer kan ik daar niet van zeggen, net zoals je dat zelf ook niet kan, want we zijn daar niet. Dat je dat een riedeltje noemt, zegt meer over jou. Ik dehumaniseer niemand, enkel proberen jullie dat er telkens van te maken, vanaf het ogenblik dat ik(of anderen) zaken aanhaal die niet in jullie verhaal passen. Het is het topic; oorlog Israel, niet de pro-hamas beweging.

Doorheen heel dit topic:
-Geschiedkundig is te moeilijk, laat staan kennis en begrip geopolitiek
-Te veel tekst, pff te lastige die lappen tekst :+ (ja kijk dan wat op je tiktok :') )
-Actueel= propaganda (tot dan blijkt dat ze zelf enkel naar propaganda luisteren en daar op oordelen)
-Feiten worden gedevalueerd of bewust ook niet aangehaald/verdraaid
-Israël= bad cop, Hamas/Palestina= good cop. wat we nu ook zien in iran, islamitische republiek is good cop, de bevolking bad cop (plots is dan weerstand weer niet toegelaten)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:03

FiveSports schreef:
Omdat Israël jouw land is, is het vanzelfsprekend dat je pro Israel bent, ondanks de genocide?

Als er geen moslims in Vaticaanstad wonen, maakt het dat er een etnische zuivering plaatsvindt op heeft plaatsgevonden? Je logica is echt bijzonder.

Ik was een paar dagen naar.... Israel, dus vandaar ff geen post. :Y)

Effectief is Israel mijn tweede land, dus zou het maar raar zijn dat anders te stellen (dan zou ik gewoon afstand kunnen doen van mijn paspoort, dat recht heb ik). Dat ik niet geheel akkoord ben met de regering, absoluut, heb dat ook nog nooit anders gesteld.

Jouw logica draait juist nergens om. In Israel speelt er geen etnische zuivering en als Arabische Jood ben ik daar een bewijs van.
Net zoals ik nu bij een moslim vriend aldaar ben verbleven, wiens familie daar ook al wel langer woont dan 1967. En nee dat zijn geen zielige mensjes of tweederangsburgers, hoewel jullie dat hier als geleerde mensen denken te stellen.

Maar etnische zuivering en genocide vindt juist al, sinds ontstaan van Islam, een grote rol in heel de regio. Dat omgekeerd gooien laat eerder in jouw kaarten kijken dan andersom. Noem mij 1 land in dat Midden-Oosten, waar Joden, Christenen, Droezen en andere berberstammen, gelijke rechten hebben? En je mag het doortrekken naar (Noord-)Afrika en Zuid-West Azie.

En dan ga ik vaak nog de term radicale islam gebruiken, omdat ik niets tegen een geloof heb (hoewel ik er zelf niets mee heb) en daar nog wel verschil in kan maken.

De "Palestijnen", onder het Brits mandaat dat Palestina genaamd werd (geen staat, maar verwijzing naar regio), waren niet uitsluitend moslims(begrijp ook niet wie ooit dat verhaal tot leven heeft gebracht). Wel grotendeels, maar dan kan je gaan naar het Ottomaanse rijk, tot effectief het ontstaan van de Islam. Die etnische diversiteit is er actueel niet, in bijna geen enkel land (tenzij expats of slaven of onderdrukten) in het Midden-Oosten. Meest gekende zijn de koerden in Turkije, maar zitten ook in Iran, Irak, Syrie etc. Over apartheid en etnische zuivering gesproken.

We zitten hier dan wel een groot complot te maken over Israel en de VS en dan nu haast de arme Iraanse islam republiek. Wat vanuit ons Westers vrije manier van spreken ook zomaar kan en mag, gelukkig maar, maar of het altijd juist is. Mss zijn we wat wereldvreemd geworden.
Maar ff Iran en via hun asymetrische oorlogsvoering door proxies (en dan niet hamas/jihadisten op dit confllict):
-Conflict Syrie, steun regime Al Assad, afgelopen maand alleen al +1500doden, waarvan quasi alleen burgers(want zo verkopen we dat hier dan, het is een burgeroorlogje, lig er niet van wakker *sarcastisch bedoeld dit). Reden ligging tov Israel en dus op termijn de volledige vernietiging ervan, dat is geen ideologie, maar een doelstelling.
-Conflict Irak, ook daar om de PMF overeind te houden en dus de burgers onder de knoed te houden, inclusief heel wat Koerden die daar nog zitten.
-Yemen, idem gemakkelijk verkocht als een burgeroorlogje in onze westerse media. Maar dat is een oorlog tussen iran (houthi proxies) en Saoedi Arabie
-Libanon; hezbollah, islamische politieke partij aldaar en onderdrukking van de minderheden.

En ja dan gaan we radicale islam in Afrika nog ff buiten schot houden, want ja IS, Al Qaida, Boko haram, Al Shabaab, dat wordt dan mss veel. Maar effectief, dat landje van 22KKM2 is de grote boosdoener en al de rest zijn doetjes en arme slachtoffers. Of dat lijkt de grote menigte te geloven

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:05

Bulk, heb het idee dat je in een andere wereld lijkt te leven. Maar vertel, wanneer zou jij overtuigd zijn dat er opzettelijk onschuldige mensen vermoord worden?
Als jij niet kan aantonen wanneer jij wel overtuigd zou zijn, dan heeft het geen zin om moeite te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:08

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:32

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:34

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2573355-burgers- ... -westoever

Dit artikel gaat over een onderzoek en slachtoffers op de westelijke jordaan oever. Nagenoeg alle slachtoffers aan palestijnse kant is ongewapende burger.

Iedereen heeft het over 7 oktober, wat een vreselijke, gruwelijke aanslag was, maar het is al tientallen jaren aan de gang.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:42

FiveSports schreef:
Bulk, heb het idee dat je in een andere wereld lijkt te leven. Maar vertel, wanneer zou jij overtuigd zijn dat er opzettelijk onschuldige mensen vermoord worden?
Als jij niet kan aantonen wanneer jij wel overtuigd zou zijn, dan heeft het geen zin om moeite te doen.

Ik leef niet in een andere wereld.
Maar in elke oorlog vallen er doden, zeker bewust en als gevolg van. Dat is hier niet anders in dit conflict.
Er vindt meer genocide plaats onder soenieten/droesen door sjieten/radicale jihadisten in bvb Syrie en Yemen, dan dat er hier al gevallen zijn. (wat niet wegneemt dat het een triestig verhaal is)
Ff terug naar het Conflict, Gaza is sinds 2005 vrij van Joden/Isreali (judenfrei), etnisch gezuiverd dus. Wat heeft de PA (via Hamas en andere Jihadisten) op die 20 jaar gedaan? Opnieuw en nu heb ik wel een riedeltje, het meest vruchtbare gedeelte van heel die regio daar, of toch destijds.
Ze hebben die "Palestijnen", de stempel vluchteling (wat ze tot op heden nog steeds zijn) laten houden (de rol van Egypte en Jordanie, gaat dan helemaal verloren, want je weet wel iets van bezetting enzo). Daar heeft het Westen, via Unwra, Amnesty international en heel wat andere NGO's en sociale organisaties, mooi aan meegedaan en alle belang bij gehad sinds 1948 en zeker na 1967.

De PA had de kans om effectief een staat Palestina uit te roepen en de regio welvarender te laten maken dan bvb Tel Aviv. Ze hebben bewust gekozen voor haat en vernieling. Als land zo belangrijk was, dan had zich dat geuit door welvaart en ontwikkeling (en dan geen 36 ziekenhuizen waarvan er maar een paar volledig operationeel waren en ondanks wat hier eerder wederom foutief vermeld werd nog steeds 19 ziekenhuizen telt).
Maar geloof en haat gaan boven alles en daar van blijven wegkijken om hier wat politiek correct te willen doen, dat is pas in een andere wereld willen leven. En dat is ook de basis van het conflict, vredesakkoorden, diplomatie werken niet, als een van de partijen de vernietiging ziet van de anderen.
En dat is en was nooit de insteek van Israël, wel van Hamas en de andere radicalen (die daar ook openlijk voor uitkomen)

Uiteraard heb je daar een heen en weer geslinger, waardoor een Netanyahu ook steeds herkozen wordt(vergeet de escalatie niet van 2021, 11 daagse oorlog).
En uiteraard kent die het spelletje nu door en door, wat hem ook verweten wordt of juist bejubbeld maakt. Maar het is een democratie en de rekening zal nog wel volgen.
Maar we moeten ons geen illusies maken, dat speelt langs de andere kant ook en daar kan je dan vooral Obama en Biden ff voor aankijken.
Dat Netanyahu nu daadkrachtiger is, tja dat is het gevolg van gefaalde diplomatie en het steeds klein gehouden zijn geweest op de constante dreigingen waar het land mee te maken krijgt.
Laatst bijgewerkt door bulck op 02-07-25 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:45

Electra63 schreef:
karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2573355-burgers- ... -westoever

Dit artikel gaat over een onderzoek en slachtoffers op de westelijke jordaan oever. Nagenoeg alle slachtoffers aan palestijnse kant is ongewapende burger.

Iedereen heeft het over 7 oktober, wat een vreselijke, gruwelijke aanslag was, maar het is al tientallen jaren aan de gang.

Euhm onder welke steen kom jij gekropen. Je leest niet graag lappen tekst, maar dit nu zo stellen, is wel heel apart in dit topic.
Dit gaat al terug tot de jaren 20 van de vorige eeuw, als we niet te ver willen gaan.
En over Rinke, net zoals vele van die verslaggevingen, gaan enkel over gebied C en ja dan heb je dus Israeli-Palestijnse conflicten. Die zeker door de huidige toestand niet bevorderlijk zijn.

Dit gebied, en zeker door wat er op Gaza gebeurd is na 2005, zal door Israel niet snel afgegeven worden, tenzij daar mss over x-aantal jaren duidelijk stabiliteit is en er oprecht afspraken gemaakt kunnen worden.
1. De cruciale ligging en dus dreiging tot bvb Tel aviv
2. Gebrek van vertrouwen in de Palestijnse Autoriteit (vb is Gaza)
3. Falende 'westerse' diplomatie en toegevingen die uiteindelijk tot het actuele conflict bijgedragen hebben

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:40

bulck schreef:
FiveSports schreef:

Ik leef niet in een andere wereld.
Maar in elke oorlog vallen er doden, zeker bewust en als gevolg van. Dat is hier niet anders in dit conflict.
Er vindt meer genocide plaats onder soenieten/droesen door sjieten/radicale jihadisten in bvb Syrie en Yemen, dan dat er hier al gevallen zijn. (wat niet wegneemt dat het een triestig verhaal is)
Ff terug naar het Conflict, Gaza is sinds 2005 vrij van Joden/Isreali (judenfrei), etnisch gezuiverd dus. Wat heeft de PA (via Hamas en andere Jihadisten) op die 20 jaar gedaan? Opnieuw en nu heb ik wel een riedeltje, het meest vruchtbare gedeelte van heel die regio daar, of toch destijds.
Ze hebben die "Palestijnen", de stempel vluchteling (wat ze tot op heden nog steeds zijn) laten houden (de rol van Egypte en Jordanie, gaat dan helemaal verloren, want je weet wel iets van bezetting enzo). Daar heeft het Westen, via Unwra, Amnesty international en heel wat andere NGO's en sociale organisaties, mooi aan meegedaan en alle belang bij gehad sinds 1948 en zeker na 1967.

De PA had de kans om effectief een staat Palestina uit te roepen en de regio welvarender te laten maken dan bvb Tel Aviv. Ze hebben bewust gekozen voor haat en vernieling. Als land zo belangrijk was, dan had zich dat geuit door welvaart en ontwikkeling (en dan geen 36 ziekenhuizen waarvan er maar een paar volledig operationeel waren en ondanks wat hier eerder wederom foutief vermeld werd nog steeds 19 ziekenhuizen telt).
Maar geloof en haat gaan boven alles en daar van blijven wegkijken om hier wat politiek correct te willen doen, dat is pas in een andere wereld willen leven. En dat is ook de basis van het conflict, vredesakkoorden, diplomatie werken niet, als een van de partijen de vernietiging ziet van de anderen.
En dat is en was nooit de insteek van Israël, wel van Hamas en de andere radicalen (die daar ook openlijk voor uitkomen)

Uiteraard heb je daar een heen en weer geslinger, waardoor een Netanyahu ook steeds herkozen wordt(vergeet de escalatie niet van 2021, 11 daagse oorlog).
En uiteraard kent die het spelletje nu door en door, wat hem ook verweten wordt of juist bejubbeld maakt. Maar het is een democratie en de rekening zal nog wel volgen.
Maar we moeten ons geen illusies maken, dat speelt langs de andere kant ook en daar kan je dan vooral Obama en Biden ff voor aankijken.
Dat Netanyahu nu daadkrachtiger is, tja dat is het gevolg van gefaalde diplomatie en het steeds klein gehouden zijn geweest op de constante dreigingen waar het land mee te maken krijgt.

Allemaal leuk en aardig, maar je gaat er niet op in.
Wanneer zou jij wel geloven dat Israël het fout heeft en verkeerde dingen doet? Wat moeten ze doen om jouw grenzen over te gaan?

Of zijn er geen grenzen voor jou, dat kan natuurlijk ook? Dit is ook een bekende uitspraak van een hoge Rabbijn:
Citaat:
Niet-Joden zijn alleen geboren om ons te dienen. Zonder dat hebben ze geen plaats in de wereld — alleen om het volk Israël te dienen.

*disclaimer, ik geloof niet dat dit is hoe de meeste Joden denken, dit is een uitspraak van Rabbijn Ovadia Yosef, geen huis tuin en keuken Rabbijn

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:38

Maar als je niet gelooft dat de meeste joden zo denken, dan citeer je hem toch gewoon niet? Dergelijke citaten zijn van alle religieuze stromingen wel op te diepen, overal zijn reli-fanatici.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:52

Idd Mysa, dat wilde ik net typen. Dat zou hetzelfde zijn dat ik hier nu een Wilders of een De Winter zou citeren en dat dan laat klinken als de stem van de Nederlander/Belg.

Verder ben ik al meermaals ingegaan op dit verhaal en heb ik ook al meermaals de regering Netanyahu veroordeeld, maar dat gaat niet maken dat ik mijn land ga verloochenen (en sorry al helemaal niet door iemand die gewoon vanuit zijn Nederlands zeteltje wereldwreemd en vanuit een westers vrijdenken maar dingen suggereert en daar dan zijn waarheid van maakt)
Het land ligt in oorlog, benieuwd hoe Nederland of Belgie (of neem heel Europa) het zou doen als ze in dezelfde schoenen komen te staan. Die problematiek is complex, geschiedkundig, politiek en zeker religieus, maar wel met verschillende insteek. Israel, nog steeds een democratie en ja Netanyahu zal de rekening wel krijgen, wilt gewoon vreedzaam leven. Helaas is dat al, en ja dat is ook geschiedkundig, al vanaf er spraken is van een staat Israel, haat tegenover. Letterlijk over een stukje verdord grond van 22KKM2 voor een Joodse gemeenschap die over de 1000e jaren merendeels verdreven is. Maar het stellen van een koloniaal probleem is wel heel simplistisch, plus Joden hebben hier toch in het westen geen Staat, dus echt kolonieren kan je dat niet noemen en dat kan eigenlijk wel van de andere partijen gezegd worden, die hebben meer dan 50 landen, waar hun wetten geleefd en beleefd worden. (maar bizar in geen enkel land zijn ze welkom, niemand die daar vragen bij stelt)
Dan heeft Israel sinds 1948 ook nog grond afgestaan en dat tot 2005. Dus ook een bizarre genocide/etnische zuivering, kolonie.

Dus wat wil je dat ik moet zeggen als grens? Voor Israeli is het samenleven, helaas langs de andere kant is het de vernietiging van de staat Israel en elke Jood. Dus zeg jij het eens Fivesports.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:16

Een oorlog is iets tussen twee landen die zich beide kunnen verdedigen, niet het proberen uit te wissen van een volk.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:22

Ik volg het nieuws nauwelijks en vind het moeilijk om een onpartijdige nieuwsbron te vinden voor deze oorlog.
Is er iemand die kan vertellen in hoeverre Hamas ook nog fysieke oorlog voert met Israël op dit moment? Daadwerkelijke confrontatie? Of het is het een eenzijdige ‘strijd’.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:54

Desty schreef:
Ik volg het nieuws nauwelijks en vind het moeilijk om een onpartijdige nieuwsbron te vinden voor deze oorlog.
Is er iemand die kan vertellen in hoeverre Hamas ook nog fysieke oorlog voert met Israël op dit moment? Daadwerkelijke confrontatie? Of het is het een eenzijdige ‘strijd’.

Hangt van je definitie af, als in loopgraven, tanks en legers, dan zeker niet, maar dat deed Hamas al nooit. Zal Hamas Israel spontaan permanent met rust laten en eens fatsoenlijk de Gaza strook gaan besturen zoals een landsbestuur dat zou moeten doen? Nee, waren ze kennelijk ook nooit van plan gezien het niet doorzetten van al dat papierwerk ondanks de bijna enkel handtekening er onder nodig hulp van andere landen en de VN hiervoor.
Zal er ergens ooit een staakt het vuren en vrede komen? Tijdelijk is heel goed mogelijk, dat hebben we al vaker gezien. Permanent als in 20+ jaar? Ik zou er niet op rekenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:58

Hamas of een boze Palestijn heeft vorige week een tank opgeblazen, iemand gooide een projectiel door de geopende koepel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:30

BigOne schreef:
Hamas of een boze Palestijn heeft vorige week een tank opgeblazen, iemand gooide een projectiel door de geopende koepel.

Kun je het ze kwalijk nemen?
Al die Palestijnen die getroffen zijn door het geweld van Israël? Een deel zal getraumatiseerd zijn en een deel zal zeker wraak willen nemen.
Het zal invloed hebben op de veiligheid in het Midden-Oosten, denk ik.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:01

mysa schreef:
Maar als je niet gelooft dat de meeste joden zo denken, dan citeer je hem toch gewoon niet? Dergelijke citaten zijn van alle religieuze stromingen wel op te diepen, overal zijn reli-fanatici.

Afbeelding

Heb je opgezocht wie het is en hoe hoog hij zat?
Er zit een verschil tussen een random quote ergens vandaan toveren en deze quote wetende dat ze een genocide aan het plegen zijn en openlijk praten over dat het geoorloofd is om baby’s te vermoorden en mensen te verkrachten. Dat gaat niet om een enkeling. Als 5% zo zou denken zou het toch al extreem heftig zijn?