Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:58

MyWishMax schreef:
mysa schreef:
Minimumloon zal inderdaad niet zoveel uitmaken, is nu iets van € 9,95,dus als daar 0.99 bijkomt, ben je nog steeds hard aan het werk voor een bedrag waarvan je eigenlijk niet kunt rondkomen. Aow-ers hebben toch vaak net wat minder lasten dan jongere mensen (en veel van hen toch een klein of groot pensioen en of een af betaald huis).

Dat is bij een 40 uur per week en zelfs dan is het 10,16 voor 21 jaar en ouder per 1 juli. Dan gaat het al een euro omhoog per uur. Voor fulltime per maand is het € 1.756,20 en is het ergens richting de 175 erbij.
Het is echt een veel grotere stijging als normaal. Helemaal icm zorgtoeslag en huurtoeslag die verhoogd wordt en belasting die verlaagd wordt. Het ligt eraan hoeveel uur je werkt natuurlijk hoeveel erbij komt, maar het is echt een flinke stijging.

Mindim; jij vraagt voorbeelden en wil daarna weten hoe er onderscheid gemaakt zou moeten worden. Dat schrijf ik nergens, ik antwoord op jou welke maatregelen profijt opleveren als je het niet nodig hebt. En ik geef zelf ook al aan dat ik er geen problemen mee heb, alleen wel als er raar gekeken wordt naar de ene groep die hulp krijgt en het echr nodig heeft en niet naar de ander die ook profijt heeft van maatregelen. Dat het bijna afgunst lijkt. Ik zou willen dat iedereen die het moeilijk heeft geholpen kon worden op een manier die echt helpt.
Ik heb ook al vaker geschreven dat die energietoeslag niet helemaal handig geregeld was, omdat er mensen buiten vielen die het echt nodig hadden en mensen wel kregen die het niet nodig hadden. Maar dan kom je op het punt dat het net zo lastig te controleren is als pomp a en b. Of controleren zou misschien nog gaan, wel enorm veel werk, maar welke einddatum van een contract is dan de grens.

Genoeg verdienen; zoals ik schrijf, als je deze tijden gewoon zonder problemen alles kan blijven betalen. Ik heb geen vaste bedragen, want ook daar wisselt het enorm door bijvoorbeeld de energiecontracten.

Is dat netto?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:59

Nee, bruto. Helaas ;) Overheid geeft bedragen altijd bruto aan. Dus laat zeggen 130 euro netto erbij bij de 10 procent stijging bij dat inkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:06

MyWishMax schreef:
Nee, bruto. Helaas ;) Overheid geeft bedragen altijd bruto aan. Dus laat zeggen 130 euro netto erbij bij de 10 procent stijging bij dat inkomen.

Ja, had ik kunnen weten, idd :\.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:32

Even een naieve vraag:
Hoe zit het tegenwoordig met huursubsidie op particuliere huur in steden?
Toen ik nog in de NL steden woonde op mijn minimumloon kon ik nooit huursubsidie krijgen omdat de woningen (lees 12-20m2) die ik me kon permitteren (50-70% van mijn inkomen) nooit een officiele eigen voordeur hadden. Die „straf“ was ingevoerd om huisjesmelkers niet te stimuleren, maar daar heb je als minima zonder wachtlijst-tijd natuurlijk geen drol aan.
Meerdere van de Oekrainers zullen nu vast ook op zulke plekken zitten omdat dit doorgaans altijd wel redelijk snel beschikbaar is (richting Marconiplein en zo).
Is dat tegenwoordig wel beter geregeld, of krijg je daar nog steeds geen huursubsidie voor?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:37

Particuliere huur maakt niet uit, als het maar een zelfstandige woning is en onder de huurgrens zitten. Dat zal dus wisselen.

Citaat:
U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Zoals een flat, een studio of een rijtjeshuis. Een zelfstandige woning heeft in ieder geval deze 4 eigenschappen:

- een eigen woon/slaapkamer
-een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
-een eigen wc met waterspoeling
- een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen

Deelt u de wc of keuken met andere huurders? Dan is het geen zelfstandige woning.

Citaat:
Huurt u (een deel van) een etage in een woning? En deelt u de voordeur, de gang, het trappenhuis of de lift met andere bewoners? Dan zien wij uw woning ook als zelfstandige woonruimte en kunt u huurtoeslag krijgen. Uw woning moet dan wel voldoen aan de 4 eigenschappen van een zelfstandige woning.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:54

Gesplitste woningen zijn dat inderdaad, dat kon vroeger niet. Nu moet je daar blijkbaar achteraan maar het is niet meer uitgesloten. Dat is fijn want dat was echt ruk.

Ik zie dat de huurgrens sowieso dan nog steeds een probleem is, daar zit je in de steden ook voor 20m2 altijd wel overheen.
Mijn 12m2 gesplitste woonruimte was destijds al 700 euro in 2004. Minimumloon lag toen nog zo rond 1200 bruto.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:57

Ik weet wel dat er nieuwe regels aankomen mbt huurtoeslag en ook dat de huur dan omlaag moet bij bepaalde inkomens. Maar zou dat even op moeten zoeken hoe en wat en of dat voor zulke dingen geldt. Want dan mag de huur maar maximaal 550 zjjn geloof ik bij bepaald inkomen.

Citaat:
Meer mensen krijgen recht op huurtoeslag
De maximale huurprijs waarmee je recht hebt op huurtoeslag gaat per 2024 verdwijnen. Daardoor kunnen lage inkomens met een huurprijs boven de ‘huurtoeslaggrens’ (die ligt dit jaar op €763,47 ) toch huurtoeslag aanvragen. Dat is goed nieuws voor huurders met een laag inkomen en torenhoge huur. De Woonbond heeft zich hier dan ook jarenlang voor ingezet. Ook krijgen jongeren eerder volledig recht op huurtoeslag. De leeftijdsgrens waarmee jongeren aanspraak kunnen maken op reguliere huurtoeslag wordt verlaagd van 23 naar 21 jaar.

Citaat:
Effect normhuren op lange termijn onzeker
Onlangs werd met het kabinet (nationale prestatieafspraken) afgesproken dat de huur van alle bewoners met een inkomen tot 120% van het minimum éénmalig wordt verlaagd naar 550 euro, zo mogelijk al in 2023. Met deze huurverlaging vangen woningcorporaties de eerste effecten van de aanpassing van de huurtoeslag voor een grote groep van hun huurders op. Dat geldt overigens niet voor huurtoeslagontvangers in de particuliere huursector, waar geen afspraken gelden over huurverlaging voor sociale huurders.

Komt van de woonbond, dus helaas niet vior particulier die verlaging... maar wel dus de grens weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:29

Ok, dus iedereen die noodgedwongen in de minst gewilde wijken van Nederland een bak geld voor weinig betaald terwijl ze 40 uur werken voor minimum is nog steeds de zak. Helder.

Ik snap echt niet waarom er zo star vastgehouden wordt aan dat sociale huursysteem ipv ook eens normale regulatie van prive corporaties te reguleren.
Als er in de prive sector ook gewoon normaal gereguleerd wordt met het oeroude puntensysteem dan is een hoop ellende helemaal niet nodig.
Prive woningcooperaties zou je in een land met woningnood moeten omarmen, maar wel ook gewoon normaal reguleren.
Mensen straffen omdat ze op de private sector aangewezen zijn (of anders dakloos zijn) is echt nog altijd een gestoord beleid.

Laatst las ik hele boze en gefrustreerde reacties op een nieuwsbericht waarin Oekrainers vertelde over hun woonplekjes in bijv. Amsterdam. De reagerende Nederlanders klaagde steen en been dat ze zelf al jaren op de wachtlijst staan. Echter stappen die over het feit heen dat die zelf niet bereid zijn om 5 hoog zonder lift in een criminele wijk 900 euro te betalen voor een studio.
Terecht dat men het niet wil betalen trouwens (al ontkom je er niet aan als je niet bij je ouders kan blijven en niet in een relatie zit). Ik begrijp gewoon niet waarom men na 30-40 jaar nog altijd geen woonbeleid heeft daarvoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:39

Ik heb niet voor niets gevochten om hier te kunnen blijven wonen na scheiding, ook al krijg ik veel commentaar dat ik een woning bezet houd := Want eengezinswoning en ik ben maar alleen. Maar er is geen geschikte andere woning te vinden die ik kan betalen. En waar ik überhaupt kan wonen, kreeg wel wat aangeboden in een gebouw zonder lift dus zou niet eens zelfstandig boodschappen kunnen doen of rolstoel bij iemand anders moeten stallen :+

Maar helemaal met je eens hoor. Die nieuwe regels gaan er trouwens ook voor zorgen dat veel mensen ineens veel meer zelf moeten gaan betalen. Er is nu al veel commentaar op. Er moest iets veranderen, maar of dit de manier is? En die particuliere huur zou idd met hetzelfde puntensysteem moeten werken. Maar zouden dan een hoop mensen niet stoppen met verhuur omdat het niet meer genoeg oplevert?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:43

Andere landen kennen geen sociaal huursysteem en hebben geen woningnood van deze grootte. Dus het zal wel een beetje meevallen met het aantal dat dan moet stoppen met verhuren. Ja, er zal even een dramatisch gat komen omdat er ook mensen zijn die rijk worden door uitbuiting, die verdwijnen dan maar uiteindelijk wordt je systeem gezonder.

Sociale huur waarbij de huur eigenlijk de kosten niet perse dekt is ook een raar systeem trouwens. Reken dan realistische prijzen zodat je niet zo‘n gapend gat hebt met de normale gezonde privesector (nee niet de huisjesmelkers maar de normale verhuur) en pas je subsidiesysteem aan.

Loretta

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:48

Tussen een eerlijke verdienste met verhuren en woekerwinsten zit ook nog een verschil.
Op dit moment zijn het woekerwinsten die er gemaakt worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:50

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb daar helemaal geen verstand van dus vind het lastig om er iets iver te zeggen, haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:00

Loretta schreef:
Tussen een eerlijke verdienste met verhuren en woekerwinsten zit ook nog een verschil.
Op dit moment zijn het woekerwinsten die er gemaakt worden.

:j

Overigens was de fijnste woning waar ik gewoond heb een gesplitte woning uit particuliere huur voor normaal bedrag waar gewoon geen huurders voor te vinden waren omdat er geen huursubsidie mogenlijk was en waarschijnlijk ook net op of over de huur grens was.
Eigenlijk mochten we het vanwege de inkomens eis niet huren maar na lang volhouden hebben we het toch gekregen.
Het systeem was toen al zo krom en kapot als wat dus dat kan niet anders als volledig destructief zijn nu. Gewoon puur oogkleppen beleid wat er gevoerd is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:58

MyWishMax schreef:
Ik heb niet voor niets gevochten om hier te kunnen blijven wonen na scheiding, ook al krijg ik veel commentaar dat ik een woning bezet houd := Want eengezinswoning en ik ben maar alleen. Maar er is geen geschikte andere woning te vinden die ik kan betalen. En waar ik überhaupt kan wonen, kreeg wel wat aangeboden in een gebouw zonder lift dus zou niet eens zelfstandig boodschappen kunnen doen of rolstoel bij iemand anders moeten stallen :+

Maar helemaal met je eens hoor. Die nieuwe regels gaan er trouwens ook voor zorgen dat veel mensen ineens veel meer zelf moeten gaan betalen. Er is nu al veel commentaar op. Er moest iets veranderen, maar of dit de manier is? En die particuliere huur zou idd met hetzelfde puntensysteem moeten werken. Maar zouden dan een hoop mensen niet stoppen met verhuur omdat het niet meer genoeg oplevert?

Ik vind dat commentaar hoewel begrijpelijk ook heel naar. Dit gebeurt namelijk met ouderen ook. Dan denk ik, heb je eindelijk als ouderen wat geld, want heel veel mensen zitten krap als de kinderen nog financieel afhankelijk zijn van je, heb je eindelijk je zaken wat op orde (wij hadden ook altijd geld tekort en het was voortdurend kijken passen en meten), woon je eindelijk in een huis met wat ruimte cq een tuintje in een buurt waar de mensen je kennen→ en dan gaan de mensen je onder druk zetten dat je moet verhuizen naar een kleinere woning en ben je een "asociaal mens" bij wijze van spreke. Dit terwijl er ook niet eens iets betaalbaars te krijgen is (familie van ons → ouderen→die vanwege de oude dag terug geëmigreerd zijn naar Nederland zitten in een fijne flat appartement maar betalen 2000!! euro per maand. Afschuwelijk gewoon. Ik begrijp wel de afgunst, de sociale druk, maar ik vind het eigenlijk voor alle partijen zo sneu.

Hier in Frankrijk speelt dat gewoon niet, maar eindelijk sinds paar maanden woon ik zo prachtig , ook als het om het huis gaat, en dan zou iedereen me kwaad aan gaan kijken. Bizar en naar het idee alleen al!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:21

Als je een normaal doorstroom systeem hebt is dat ook niet nodig. Als ik zie hoeveel ouders van bijv. stalgenoten het doodnormaal vinden om hun huis te verkopen omdat het te groot is voor 2 personen om dan wat dichter in de buurt van voorzieningen te gaan wonen. Zoiets in NL bijna onmogenlijk zonder er op achteruit te gaan.

Maar ik moet ook zeggen dat het „praten over elkaar“ een van de redenen is dat ik NL (met name zuid-holland) verlaten heb. Dit is iets wat blijkbaar ooit in de cultuur ingeslopen is waar ik slecht op vaar. Uiteraard heb je dat overal tot op zekere hoogte, maar er zijn duidelijk gradaties in.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:30

Ik kom echt uit een omgeving waar mensen een huis bouwen of kopen om daar levenslang hun thuis van te maken. Een huis is zoveel meer dan een stapel bakstenen, het is emotie en herinneringen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:36

Die ken ik ook.
Maar nu ze 75 zijn graag kleiner gaan wonen. Huur als het kan zodat met overlijden er minder rompslomp is.
Maar die huizen zijn er niet.
Dus ze houden idd huizen bezet voor gezinnen die de ruimte wat graag hebben.
Maar wat er niet is kun je ook niet heen verhuizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:41

elnienjo schreef:
Ik kom echt uit een omgeving waar mensen een huis bouwen of kopen om daar levenslang hun thuis van te maken. Een huis is zoveel meer dan een stapel bakstenen, het is emotie en herinneringen.

Het kan voor sommige mensen meer zijn inderdaad, maar dat hoeft niet.
Voor heel veel mensen is het dat ook niet, zeker voor huurders en mensen die voor hun werk veel van regio veranderen. Ook zie je toch wel vaker dat een huis een soort van „dierbaarheid“ verliest als de kinderen het huis uit zijn.
Er zijn mensen die voor herinneringen iets tastbaars nodig hebben en er zijn ook mensen waarbij dat niet zo is en die de herinneringen met zich mee dragen.
Het maakt ook niets uit tot welke groep je behoort, de ene moet niet voor de ander bepalen wat ‚normaal‘ is.
Het hele principe „scheef wonen“ is alsof het een soort misdaad is waarvoor je publiekelijk aan de schandpaal moet, is ook totaal doorgeslagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:49

Ik vergeet nog de mensen die wel zouden willen dat ze ooit iets voor zichzelf kunnen opbouwen maar voor wie dat een onhaalbare droom zal blijven. Er zijn ook mensen waarvoor de woning niets mee is dan een plek om droog te kunnen slapen maar verder een hel is gezien de treurige woonomstandigheden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:03

Sizzle schreef:
Het hele principe „scheef wonen“ is alsof het een soort misdaad is waarvoor je publiekelijk aan de schandpaal moet, is ook totaal doorgeslagen.
Dit bedoel ik dus te schrijven en de overheid doet er aan mee. Verder ook eens met al je andere posts.

Tevens eens met

elnienjo schreef:

Toen het huis verkocht was van mijn ouders is de hele familie nog een keer gaan kijken bij de nieuwe bewoners. HEt was het huis waar mijn ouders 60 jaar in hadden gewoond, waar hun kinderen gemaakt zijn , sommige zelfs geboren en allemaal in opgegroeid. Waar lief en leed gedeeld is, net als de ruzies die plaats vinden in een groot gezin. Tot op de dag van vandaag vind ik het jammer dat ik er nooit meer geweest ben daar ik toen al in Frankrijk woonde. Ik heb het huis voor het laatst gezien aan de buitenkant tijdens de begrafenis van mijn moeder want ze wilden beiden perse begraven worden aan de achterkant van het huis waar ze woonden en waar de begraafplaats is. Dus wat elnienjo schrijft is ze vreselijk herkenbaar! Mooi empathisch geformuleerd ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:24

De FNV heeft in deze groot gelijk. De lonen moeten gecompenseerd met de prijsstijgingen. Waarom moet alle winst rechtstreeks naar de zakken van aandeelhouders.

https://youtu.be/nD7pvYUDDO0

Helaas ben ik bang dat de gemiddelde Nederlander er in trapt wanneer neo liberale politici met het sprookje komen dat looncompensatie alleen maar de prijzen verder op drijft. Waarschijnlijk durven de Nederlanders gewoon niet massaal het werk neer te leggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:51

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:03

Met % werken vind ik vaak lastig.
10% op een supermarktloon is nogal een ander soort stijging dan 10% op een loon uit de hogere inkomensector.
Ook heeft niet ieder soort sector de prijzen omhoog gedaan omdat ze bijv een service leveren en geen product.
Zulke dingen laten zich moeilijk veralgemeniseren en daardoor is het voor mij vooral een populistische uitspraak.
Een groot deel van de werkgevers heeft niets te maken met aandeelhouders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:12

De hogere inkomenssector hebben vaak al een salaris boven het minimumloon

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:13

purny schreef:
De hogere inkomenssector hebben vaak al een salaris boven het minimumloon

Dat lijkt me helder.
Maar ik lees niets over inflatie compensatie enkel voor minimumloon? Of ben ik nou gek?