Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:48

Cer schreef:
Dus die mogen in feite helemaal zelf bepalen hoe ze dingen doen?

Ze moeten zich wel houden aan wet- en regelgeving, maar in principe mogen ze zelf bepalen welke content ze wel en niet toestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:49

Cer schreef:
Facebook.. is dat particulier of hoe zit dat eigenlijk?

Nee, dat is een bedrijf.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:53

_San87_ schreef:
Cer schreef:
Dus die mogen in feite helemaal zelf bepalen hoe ze dingen doen?

Ze moeten zich wel houden aan wet- en regelgeving, maar in principe mogen ze zelf bepalen welke content ze wel en niet toestaan.
Wat ik hier van begreep is dat dit alleen (en tijdelijk) is toegestaan op fb en ig in Oost-Europese landen en Rusland.
Laatst bijgewerkt door Ann op 11-03-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:54

Ann schreef:
_San87_ schreef:

Wat ik hier van begreep is dat dit alleen (en tijdelijk) is toegestaan op fb in Oost-Europese landen en Rusland.

Ja, het geldt voor bepaalde gebieden en voor een bepaalde periode. Maar alsnog is het een rare actie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:55

enzino schreef:
In ander nieuws, Reuters geeft aan dat Facebook tijdelijk oproepen tot het vermoorden van Russen toe zal staan op haar platform:

[ [url=m/RZz5zY.png]Afbeelding[/url] ]

Want regels zijn er alleen voor mensen waar je het niet mee eens bent.
Details en nuance zitten in het bericht:
https://www.reuters.com/world/europe/ex ... 022-03-10/

Misschien moet je je eigen bron wel goed quoten:

Citaat:
"As a result of the Russian invasion of Ukraine we have temporarily made allowances for forms of political expression that would normally violate our rules like violent speech such as 'death to the Russian invaders.' We still won't allow credible calls for violence against Russian civilians," a Meta spokesperson said in a statement.

The calls for the leaders' deaths will be allowed unless they contain other targets or have two indicators of credibility, such as the location or method, one email said, in a recent change to the company's rules on violence and incitement.

Het gaat dus meer om vrijheid van meningsuiting en niet daadwerkelijke plannen, en qua 'death to' niet gericht op de bevolking maar alleen de twee russische leiders en russische soldaten.

Jij claimt altijd dat het belangrijk is om kritisch te zijn, misschien moet je dan ook kritisch zijn op hoe je berichtgeving hier formuleert.

Er is dus geen sprake van het toestaan van vermoorden van russen.

Daks

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:57

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:01

enzino schreef:
Laffe reactie, waarbij je wederom door de mand valt omdat het weer niet inhoudelijk is.
oneens maar ik stop wel hiermee.

Je bericht van reuter heb ik even door de translator gegooid en dan kunnen we lezen

Citaat:
10 maart (Reuters) - Meta Platforms (FB.O) zal Facebook- en Instagram-gebruikers in sommige landen toestaan op te roepen tot geweld tegen Russen en Russische soldaten in het kader van de invasie in Oekraïne, volgens interne e-mails die donderdag door Reuters zijn ingezien, in een tijdelijke wijziging van zijn haatzaaiingsbeleid.

Het sociale mediabedrijf staat ook tijdelijk sommige berichten toe die oproepen tot de dood van de Russische president Vladimir Poetin of de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko, volgens interne e-mails aan zijn content moderators.

"Als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne hebben we tijdelijk vormen van politieke expressie toegestaan die normaal gesproken in strijd zouden zijn met onze regels, zoals gewelddadige uitspraken zoals 'dood aan de Russische indringers'. Geloofwaardige oproepen tot geweld tegen Russische burgers staan we nog steeds niet toe", aldus een woordvoerder van Meta in een verklaring.

De oproepen tot de dood van de leiders zullen worden toegestaan tenzij ze andere doelwitten bevatten of twee indicatoren van geloofwaardigheid hebben, zoals de locatie of de methode, zei een e-mail, in een recente wijziging van de regels van het bedrijf over geweld en opruiing.

Onder verwijzing naar het verhaal van Reuters eiste de ambassade van Rusland in de Verenigde Staten dat Washington de "extremistische activiteiten" van Meta zou stoppen. lees meer

"Gebruikers van Facebook & Instagram hebben de eigenaren van deze platforms niet het recht gegeven om de criteria van de waarheid te bepalen en naties tegen elkaar op te zetten," zei de ambassade op Twitter in een bericht dat ook werd gedeeld door hun kantoor in India.

De tijdelijke beleidswijzigingen over oproepen tot geweld tegen Russische soldaten zijn van toepassing op Armenië, Azerbeidzjan, Estland, Georgië, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Rusland, Slowakije en Oekraïne, volgens een e-mail.

In de e-mail die onlangs naar moderatoren werd gestuurd, wees Meta op een wijziging in zijn haatzaaibeleid ten aanzien van zowel Russische soldaten als Russen in de context van de invasie.

We geven een "spirit-of-the-policy" toelating om T1 gewelddadige toespraken toe te staan die anders verwijderd zouden worden onder het Hate Speech beleid wanneer: (a) gericht tegen Russische soldaten, BEHALVE krijgsgevangenen, of (b) gericht tegen Russen waarbij het duidelijk is dat de context de Russische invasie van Oekraïne is (bijv. inhoud vermeldt de invasie, zelfverdediging, enz.)," zei het in de e-mail.

"We doen dit omdat we hebben waargenomen dat in deze specifieke context 'Russische soldaten' wordt gebruikt als een proxy voor het Russische leger. Het Hate Speech-beleid blijft aanvallen op Russen verbieden," aldus de e-mail.

Vorige week zei Rusland dat het Facebook in het land verbood in reactie op wat het zei beperkingen van de toegang tot Russische media op het platform waren. Moskou heeft hard opgetreden tegen techbedrijven, waaronder Twitter (TWTR.N), dat zei dat het beperkingen opgelegd heeft gekregen in het land, tijdens zijn invasie in Oekraïne, die het een "speciale operatie" noemt.

Veel grote social media-platforms hebben rond het conflict nieuwe inhoudsbeperkingen aangekondigd, waaronder het blokkeren van de Russische staatsmedia RT en Sputnik in de Europese Unie, en hebben tijdens de oorlog carve-outs laten zien in sommige van hun beleid.

Uit e-mails bleek ook dat Meta lofprijzingen over het rechtse Azov-bataljon zou toestaan, wat normaal gesproken verboden is, in een verandering die voor het eerst werd gemeld door The Intercept.

De woordvoerder van Meta zei eerder dat het bedrijf "voorlopig een kleine uitzondering maakt voor lofprijzingen aan het Azov Regiment, strikt in de context van de verdediging van Oekraïne, of in hun rol als onderdeel van de Nationale Garde van Oekraïne."

Je concludeert
Citaat:
Want regels zijn er alleen voor mensen waar je het niet mee eens bent.
Details en nuance zitten in het bericht:
Dit zal zeker zo door Poetin beleefd worden. Eens.

Anderen, zullen dit lezen als dat Rusland→ Poetin duidelijk als agressor wordt gezien en het platform op geen enkele manier haar platform wil lenen voor Poetin propaganda laat staan operaties die negatief uitwerken voor Oekraïne. In oorlogstijd is dat toch een nuancering en wat anders. Maar ik verwacht niet anders als dat we daar over van mening zullen verschillen. Ze hebben de grenzen opgetrokken van wat ze toestaan onder deze zeer specifieke situatie. Ikzelf begrijp het en weet nog niet wat ik er van vind . Heb ik meer tijd voor nodig.

Vrijheid van het woord prima is het standpunt van het platform, maar niet in een oorlog die vanuit een partij (Poetin) het doel heeft de andere te vernietiging en waarvan sprake is van een oneigenlijke inval van een Souverein land. Althans zo lees ik het. Posts in de context van Aanvallen tegen Russen is verboden.

Of anders gezegd de bedrijven hebben hun standpunt ingenomen waarbij ze Poetin als DE agressor zien en Oekraïne als het slachtoffer van deze oorlog. Waarbij Meta het heel duidelijk preciseert dat de Nationale garde van Oekraïne alleen mag posten als het gaat om posts ter verdediging van het land cq onderdeel van de Nationale garde. Dus alle extreem bullshit die context wordt geweerd.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:06

En voor de mensen die willen kijken

https://youtu.be/r30zTKsahrE

Linksboven een corridor van Domanove naar wit Rusland
Rechts onder de overgang naar polen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:08

Dank voor jullie heldere toelichtingen, Imandra & Pien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:11

IMANDRA schreef:

Nee, dat zeg ik toch ook niet. Mijn bericht:
enzino schreef:
In ander nieuws, Reuters geeft aan dat Facebook tijdelijk oproepen tot het vermoorden van Russen toe zal staan op haar platform

Je hele reactie gaat over iets dat ik helemaal niet zei. Zelfs je quote gaat specifiek over uitzonderingen en geeft dus aan dat het oproepen tot het vermoorden IN HET ALGEMEEN wel is toegestaan (mits het niet specifiek is, mits je hier en daar woont, mits mits mits).

Het gooien op "vrijheid van meningsuiting" is natuurlijk absurd, want je kan niet "vrijheid van meningsuiting" geven voor een bepaald vooraf goedgekeurde mening.

Dus nee, ik hoef niet kritisch te zijn naar hoe ik het formuleer, jij moet beter lezen. Sorry.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:16

pien_2010 schreef:
enzino schreef:
Laffe reactie, waarbij je wederom door de mand valt omdat het weer niet inhoudelijk is.
oneens maar ik stop wel hiermee.

En wederom geen inhoud, wat onverwacht :+

pien_2010 schreef:
Vrijheid van het woord prima is het standpunt van het platform, maar niet in een oorlog die vanuit een partij (Poetin) het doel heeft de andere te vernietiging en waarvan sprake is van een oneigenlijke inval van een Souverein land. Althans zo lees ik het. Posts in de context van Aanvallen tegen Russen is verboden.

Vrijheid van het woord kan je echter niet eenzijdig toepassen op wat aansluit bij jouw mening, dan is het geen vrijheid van het woord meer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:18

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Nee, dat zeg ik toch ook niet. Mijn bericht:
enzino schreef:
In ander nieuws, Reuters geeft aan dat Facebook tijdelijk oproepen tot het vermoorden van Russen toe zal staan op haar platform

Je hele reactie gaat over iets dat ik helemaal niet zei. Zelfs je quote gaat specifiek over uitzonderingen en geeft dus aan dat het oproepen tot het vermoorden IN HET ALGEMEEN wel is toegestaan (mits het niet specifiek is, mits je hier en daar woont, mits mits mits).

Het gooien op "vrijheid van meningsuiting" is natuurlijk absurd, want je kan niet "vrijheid van meningsuiting" geven voor een bepaald vooraf goedgekeurde mening.

Dus nee, ik hoef niet kritisch te zijn naar hoe ik het formuleer, jij moet beter lezen. Sorry.

Russische soldaten en leiders. Niet 'Russen' (aka ook de bevolking).

En zoals ik het lees, vat Facebook het op als een politieke uiting van een mening, specifiek gericht op russische soldaten / leiderschap. Niet een daadwerkelijke oproep van vermoorden.

Enige wat ik aangeef is dat je de nuances in je artikel ook best erbij mag vertellen in plaats van een oneliner waarvan het waarschijnlijk is dat men hem anders opvat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:24

IMANDRA schreef:
Russische soldaten en leiders. Niet 'Russen' (aka ook de bevolking).

En zoals ik het lees, vat Facebook het op als een politieke uiting van een mening, specifiek gericht op russische soldaten / leiderschap. Niet een daadwerkelijke oproep van vermoorden.

Enige wat ik aangeef is dat je de nuances in je artikel ook best erbij mag vertellen in plaats van een oneliner waarvan het waarschijnlijk is dat men hem anders opvat.

Het gaat mij er vooral om dat Facebook verschillende regels toepast voor verschillende meningen/mensen waarbij het dus duidelijk een zijde in dit conflict kiest. Daarmee is de inhoud van FB weer verder aangepast dan dat het daarvoor al was waardoor het nog onbetrouwbaarder wordt voor gebruikers.

Nog meer wereldwijde macht voor een multimedia bedrijf waar nauwelijks controle op is, maar de meeste mensen zullen er wel achter staan omdat het bedrijf hetzelfde standpunt heeft als dat zij hebben. En dat werkt perfect tot je het een keer niet eens bent met FB en al je rechten al afgepakt zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:25

Wellicht een overpeinzing tussen gekibbel door...

Hebben jullie in de gaten hoeveel rookgordijnen er door Poetin worden opgeworpen? Deze allemaal in de media worden gegooigd, waar en niet waar. Wij en met ons zeer vele DAAROP reageren terwijl we juist verder moeten kijken? Door te reageren op de NU berichten kunnen we ons niet focussen op wat er wellicht nog gáát komen. Nu hoor ik weer dat Poetin wil onderhandelen en de halve wereld is weer positief gestemd.

Poetin wil niet onderhandelen, Poetin creert afleidingsmaneuvres. Als we nu eens over die directe nieuwsberichten en fakenews heen kijken en met zn alle eens gaan zoeken waar hij naar toe wil?

Waarom Tsjernobyl saboteren terwijl hij daar zelf 150.000 troepen heeft zitten?

Waarom Kiev omsingelen en niet bombarderen?

Waarom troepen uit midden-oosten halen als je met één kernbom heel Oekraine in handen krijgt?

Kernwapens zijn dus voor nu geen optie voor Poetin dus daar kunnen we even pauzeren.
Voor wie is Poetin wel bang? De kerk? Bombadeert hij daarom Kiev niet?
Waarom heeft hij nog niet geescaleert naar de Navo?
Waarom toenadering tot China?

Richt het op de grotere vraagstukken ipv Poetins “ treiterijen” en wellicht vinden we de rode draad en daarmee de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:27

Volgens mij zijn de meeste van je grotere vraagstukken hier al lang aan bod gekomen en duidelijk behandeld voor zover mogelijk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:28

Kunnen we aub stoppen met het gezeur over wie wat en op welke manier zegt. Dank U

Vanuit mijn Oekraïnse bron:

‼️Russische bezetters hebben al geschoten op de Wit-Russische nederzetting Kopani vanuit het grondgebied van Oekraïne, - Commando van de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne

Dit is een provocatie die erop gericht is de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland te betrekken bij de oorlog met Oekraïne.

Details:
Vandaag om 14.30 uur ontving de Staatsverkeerspolitie informatie dat Russische vliegtuigen zijn opgestegen vanaf het vliegveld DUBROVYTSYA (Wit-Rusland), het grondgebied van Oekraïne zijn binnengekomen en onze n. Dhr. HORODYCHI en TUMENI, waarna zij brandschade toebrachten aan de nederzetting KOPANI (Wit-Rusland).

Nu kijkt het 9e Grensdetachement naar de bezetting van deze nederzetting door de vijand!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:28

enzino schreef:
Volgens mij zijn de meeste van je grotere vraagstukken hier al lang aan bod gekomen en duidelijk behandeld voor zover mogelijk.

Behandeld ja....ontrafelt nee...

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:30

Voor wie is Poetin wel bang? De kerk? Bombadeert hij daarom Kiev niet?
- De kerk is inderdaad een belangrijk onderdeel voor Putin, het liefst beschadigd hij Kiev niet met bommen omdat er te veel geschiedenis speelt in deze stad.

Waarom heeft hij nog niet geescaleert naar de Navo?
De kans dat hij wint van de Navo is onwijs klein, een Navo land aanvallen is hetzelfde als een pistool voor je hoofd houden.

Waarom toenadering tot China?
China erkend de inslag op Ukraine niet en blijft daarom neutraal in dit alles. Ze hebben goede banden met elkaar en volgens mij had China ook zijn ogen gericht op Taiwan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:33

enzino schreef:
Vrijheid van het woord kan je echter niet eenzijdig toepassen op wat aansluit bij jouw mening, dan is het geen vrijheid van het woord meer.

Het is oorlog van Rusland tegenover Oekraïne. Dus dat dan de regels anders zijn is duidelijk. Dat het westerse platform zich niet wil lenen voor Rusland zijn agressie ten nadele van Oekraïne begrijp ik ook. Het vrijheid van het woord is niet een onbeperkt iets. Dat is niet dat je mag oproepen tot haat, oproepen tot bombarderen etc etc. Deze discussie is een discussie die graag gevoerd wordt ook door Baudet en Wilders als het gaat om hun haatzaaiende opmerkingen.

Dus altijd heeft het vrijheid van het woord grenzen. Is niets nieuws, zeker niet tussen twee landen waarvan de een de agressor is en de ander het slachtoffer.

Citaat:
Hebben jullie in de gaten hoeveel rookgordijnen er door Poetin worden opgeworpen? Deze allemaal in de media worden gegooigd, waar en niet waar. Wij en met ons zeer vele DAAROP reageren terwijl we juist verder moeten kijken?
Yep.

Citaat:
Poetin wil niet onderhandelen, Poetin creert afleidingsmaneuvres.
Yep eens.

Daks, als dat nieuws van Wit Rusland waar is, dan is dat heel ernstig.

Kiev is hij voorzichtig mee inderdaad vanwege de Kerk en zijn geschiedenis en de prachtige gebouwen. Anders krijgt hij ruzie met de Orthodoxe kerk in Rusland en die zijn nu op zijn hand (de aartsbisschop→ vreselijk).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:01

Pareltjes schreef:
Richt het op de grotere vraagstukken ipv Poetins “ treiterijen” en wellicht vinden we de rode draad en daarmee de oplossing.

Weet je, mijn vader zei ooit al dat alle oorlogen draaien om minimaal 1 van de 3 K's. De eerste (Kût) is wat in onbruik geraakt, maar die andere 2, Kerk en Kapitaal, staan nog fier overeind. En dat is met deze oorlog niet anders: Kiev als bakermat van de Orthodoxe kerk en zuid-Oekraïne voor de bodemschatten zoals aardgas (zie een eerder gedeeld kaartje in dit topic). Ingewikkelder is het niet.

Hij wil Oekraïne afsnijden van de Zwarte Zee en dan moet alle handel via Russische havens gaan en krijgt hij rechtstreeks toegang tot de eerder geannexeerde Krim. Moldavië heeft aan de oostgrens ook separatisten, dus de volgende stap is dan Moldavië "bevrijden".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:00

Roodvos wat is kût? Zou kunnen je analyse. Pas mal→ niet slecht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:59

pien_2010 schreef:
Roodvos wat is kût? Zou kunnen je analyse. Pas mal→ niet slecht.

Vrouwen.

@roodvos, maar lijkt mij dat “tactisch gespecialiseerden” van oa navo en Europa dat toch wel door hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:09

Citaat:
vrouwen
_O- dat wist ik echt niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:19