Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:11

karuna schreef:
Werkgelegenheid heel weinig. Stroomverbruik extreem veel. Noodzakelijke landbouwgrond verdwijnt en nog veel ook. 116 ha grond en stroomverbruik zoveel als de woningen in Amsterdam terwijl het stroomnet al overbelast is. Dat lijkt me genoeg reden

Dat lijkt me inderdaad reden genoeg om de capaciteit van energie opwekking te vergroten. Kan je zelf kiezen hoe groen die stroom moet zijn, terwijl ze er in een ander land misschien een kolencentrale naast zetten.

Of die landbouwgrond noodzakelijk is hangt er nog maar vanaf. Je kan daar of landbouwproducten verbouwen of "data". Het een is niet perse noodzakelijker dan het ander.

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:20

Probleem is dat dit soort datacentra gebruik maakt van groene stroom van bijvoorbeeld windmolenparken op zee. Die parken worden met subsidie aangelegd (want ze zijn nog duurder dan het opwekken van grijze stroom) en datacentra sluiten contracten af met energieleveranciers voor de levering van groene stroom. Met andere woorden, er gaat overheidsgeld in windmolenparken om Nederland te vergroenen, maar die stroom komt bij een nieuw datacenter terecht in plaats van in de bestaande energiemarkt waardoor die grijs blijft en we er per saldo qua klimaat niets mee opschieten maar qua geld op achteruit gaan

Banen levert een datacenter overigens ook nauwelijks op, maar zo'n 400 in het datacenter waar het nu om gaat. Voor koeling wordt daarnaast ook veel drinkwater gebruikt, met name op warme dagen. Daaraan worden chemicaliën toegevoegd om o.a. kalkafzetting te voorkomen, wat uiteindelijk weer geloosd wordt

Wat dat betreft is het goed dat er gesproken wordt over een landelijk beleid voor datacenters, zolang daar maar streng naar gekeken wordt. Eerste verplichting die wat mij betreft gesteld mag worden is dat als je een datacenter wil bouwen, je het dak vol legt met zonnepanelen. Dan wek je nog bij lange na niet genoeg energie op, maar benut je in ieder geval mogelijkheden. Los daarvan moet Nederland gaan overwegen of er überhaupt wel ruimte in Nederland is voor meer datacentra, ook qua uitstoot en dergelijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:47

Mooi toch dat NL dmv die subsidies op groene stroom nu wat extra kan bijdragen aan het klimaat? Meer vraag naar stroom zal voor meer opwekken van groene energie zorgen (en meer subsidies kosten), wat netto voor het klimaat beter is dan het datacenter plaatsen in een land waar ze er een kolencentrale naast zetten (of welke andere vorm van niet groene energie dan ook).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:50

Exitium schreef:
Probleem is dat dit soort datacentra gebruik maakt van groene stroom van bijvoorbeeld windmolenparken op zee. Die parken worden met subsidie aangelegd (want ze zijn nog duurder dan het opwekken van grijze stroom) en datacentra sluiten contracten af met energieleveranciers voor de levering van groene stroom. Met andere woorden, er gaat overheidsgeld in windmolenparken om Nederland te vergroenen, maar die stroom komt bij een nieuw datacenter terecht in plaats van in de bestaande energiemarkt waardoor die grijs blijft en we er per saldo qua klimaat niets mee opschieten maar qua geld op achteruit gaan

Banen levert een datacenter overigens ook nauwelijks op, maar zo'n 400 in het datacenter waar het nu om gaat. Voor koeling wordt daarnaast ook veel drinkwater gebruikt, met name op warme dagen. Daaraan worden chemicaliën toegevoegd om o.a. kalkafzetting te voorkomen, wat uiteindelijk weer geloosd wordt

Wat dat betreft is het goed dat er gesproken wordt over een landelijk beleid voor datacenters, zolang daar maar streng naar gekeken wordt. Eerste verplichting die wat mij betreft gesteld mag worden is dat als je een datacenter wil bouwen, je het dak vol legt met zonnepanelen. Dan wek je nog bij lange na niet genoeg energie op, maar benut je in ieder geval mogelijkheden. Los daarvan moet Nederland gaan overwegen of er überhaupt wel ruimte in Nederland is voor meer datacentra, ook qua uitstoot en dergelijke

Hoewel ik je redenering snap en het tot zekere hoogte met je eens ben... klimaat is niet beperkt tot Nederland. Als zo'n datacenter in Nederland gerund wordt via groene stroom, ten opzichte van steenkool in het buitenland, dan is dat een vooruitgang voor het klimaat. Dat datacenter zal ergens komen te staan namelijk, als het niet Nederland is, dan wel ergens anders.

Het subsidieverhaal is wel een ding ja. En ook of zoiets in Nederland wel "past".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:10

IMANDRA schreef:
Hoewel ik je redenering snap en het tot zekere hoogte met je eens ben... klimaat is niet beperkt tot Nederland. Als zo'n datacenter in Nederland gerund wordt via groene stroom, ten opzichte van steenkool in het buitenland, dan is dat een vooruitgang voor het klimaat. Dat datacenter zal ergens komen te staan namelijk, als het niet Nederland is, dan wel ergens anders.

Het subsidieverhaal is wel een ding ja. En ook of zoiets in Nederland wel "past".

Zelfde redenering geldt ook voor de boeren. Toch zien veel mensen de veestapel liever naar het buitenland vertrekken waar de regels minder streng zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:27

enzino schreef:
Of die landbouwgrond noodzakelijk is hangt er nog maar vanaf. Je kan daar of landbouwproducten verbouwen of "data". Het een is niet perse noodzakelijker dan het ander.

Mens overleeft langer zonder data dan zonder voedsel.
Zeewolde licht onder NAP, er wordt veel drinkwater of grondwater gebruikt om te koelen. Drinkwater is moeilijker aan te komen, komt nog wel eens uit grondwater (incl. strenge regels qua wat je op de grond er boven mag en zeker waar de kwaliteit goed is) en grondwater zelf oppompen = bodemdaling, zeker bij niet genoeg regen die dat weer kan aanvullen en daar hebben we zeker in 2019 en 2020 aardig last mee gehad en of 2021 genoeg is geweest om dat weer 100% aan te vullen? Om dan daar een zwaar, energievretend gebouw neer te zetten voor een handje vol banen die door niet passende opleidingen, etc. vrijwel nooit bij de lokale bevolking terecht komen (of enkel de minimumloon baantjes). Dit soort acties zien we in andere landen en op andere continenten al decennia en altijd met dezelfde gevolgen : lokaal de rotzooi, medewerkers van buiten af met de hoge lonen en 0 compensatie of voorkomen schade. En dan zou het nu hier anders gaan? Overheid geloofd de sprookjes en houdt ze (net als elders) de hand boven het hoofd, want "groter goed" en multinational steekt de winst in eigen zak/aandeelhouders. De gevolgen van je productie afwentelen op de gemeenschap is wat heel veel van die winsten mogelijk maakt. Bij werkelijke prijzen zaten we al heel lang wereldwijd in een recessie.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:38

Lees net dat er plannen zijn (vage en vergevorderde) voor nog veel meer. Als die allemaal doorgaan, verbruiken ze 10% van de totale energie in nl.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:52

bijzondere stemming van GL en pvda inderdaad.
Het zou imo goed zijn als dit soort grote ingrijpende projecten landelijk geregeld worden (maar wel met mogelijkheid van bezwaarprocedures etc).

Aan de andere kant, we willen allemaal Facebook en andere internet gebruiken, dus ja. hypocriet om tegen datacenters te zijn dan ?!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:52

mysa schreef:
Lees net dat er plannen zijn (vage en vergevorderde) voor nog veel meer. Als die allemaal doorgaan, verbruiken ze 10% van de totale energie in nl.

En zo kom je nooit uit met de energievraag. Ook al zet je heel Nederland vol met windmolen en zonneparken. Het zal nooit genoeg zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:12

IMANDRA schreef:
Exitium schreef:

Als het datacenter in Nederland op groene stroom draait, betekent dat dat die groene stroom niet beschikbaar is voor alle huishoudens en kleinere bedrijven die nog op grijze stroom zitten. Het wordt pas een issue als Nederland verder zo goed als helemaal over is naar groene stroom.

Los daarvan, het nadeel is dat er per land percentages e.d. gesteld worden. Nederland heeft door o.a. hoge bevolkingsdichtheid, grote luchthaven, grote veestapel, etc (zeker voor een land met zo'n klein oppervlakte al een behoorlijk grote uitstoot, dus we hebben groene energie voorlopig al hard genoeg nodig zonder daar nog dit soort energieslurpers bij op te moeten tellen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:25

IMANDRA schreef:
Wbt. 30 in de stad: ik denk dat veel mensen dat aan hun laars lappen? 30 is best langzaam. Levert die 20km/h daadwerkelijk zo veel verschil op in uitstoot, bij die lage snelheden? Of is het qua veiligheid juist?

Ja, dat levert veel op. De weerstand/wrijving neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dat is dus geen lineair maar een exponentieel verband. Om 2x zo hard te rijden moet je dus (veel) meer brandstof verbruiken. Bij een auto zit die weerstand in én de banden/weg en luchtweerstand.
Beperken van de snelheid levert dus winst op in uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. En als je dat voor 1 voertuig berekent is dat niet zo veel, maar over het hele wagenpark is het een flinke besparing.

Hier voor de liefhebbers nog een stukje over (recycling van) windmolenwieken en waarom dat lastig is.
https://www.wattisduurzaam.nl/34067/ene ... lenwieken/

M.b.t. datacentra: deze bedienen niet alleen NL, maar staan er voor de EU en in sommige gevallen ook Midden-Ooosten of nog verder. Je kan zo'n centrum beter ergens in de woestijn bouwen om gebruik te (kunnen) maken van groene stroom/zonne-energie. Ik vind het echt van de zotte dat we in NL in zoveel goede (landbouw)grond hieraan opofferen. Ook als het gaat om het plaatsen van zonnepanelen op landbouwgrond. Laten we eerst zoveel mogelijk alle daken volleggen, dan komen we al een heel eind.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:57

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:12

Tja, het ging om vertrouwelijk inlichten, waarbij er geen staatsgeheimen aan de orde waren, en dus geen grondwettelijke plicht voor de minister om alle fracties in te lichten.

Het ging niet om overleg en er is geen toestemming gevraagd.

Ik vind het apart, dat wel.
In feite 'zegt' de minister dat hij Baudet niet vertrouwde - en ik geef hem gewoon gelijk.
(Je kunt achteraf Baudet vervolgen wegens ambtsmisdrijf, nl uit de school klappen - maar ondertussen is die Vaandeldrager verkocht aan iemand anders...)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:36

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:49

Partijen puzzelen met poppetjes, wie staan er straks op het bordes? - https://nos.nl/l/2411202

Bizar eigenlijk dat mensen moeten bedenken dat hun gezin bedreigd Kan worden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:30

Echwel schreef:
Partijen puzzelen met poppetjes, wie staan er straks op het bordes? - https://nos.nl/l/2411202

Bizar eigenlijk dat mensen moeten bedenken dat hun gezin bedreigd Kan worden

Te wijten aan de populistische politici en SM. -:(-
Die mensen die niets bijdragen aan een goede samenleving ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:15

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rry-baudet

Klein eerste stukje eruit
Citaat:
Eerste Kamerlid Theo Hiddema doet 'een laatste smeekbede' aan Thierry Baudet om te stoppen met vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. Hij hoopt dat de leider van Forum voor Democratie 'bij zinnen komt'. "Erger dan dit kan het niet worden."

Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat draaien. Als er binnen de partij van een best belangrijk persoon al dergelijke oproepen komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:26

Die Hiddema neem ik niet serieus.
Hij heeft al eerder FvD verlaten, maar had al snel spijt.
Misschien is hij een beetje verliefd op Thierry :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:34

Electra63 schreef:
Die Hiddema neem ik niet serieus.
Hij heeft al eerder FvD verlaten, maar had al snel spijt.
Misschien is hij een beetje verliefd op Thierry :D

Speelt Hiddema voor ‘het andere team’, zoals we thuis zeggen? Officieel?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:45

Hiddema is een paar jaar geleden weduwnaar geworden en had/heeft het daar erg moeilijk mee. Zijn vrouw was dol op Thierry. Die kwam regelmatig bij hen. Dat alles las ik vorig jaar in een interview.
Ik vermoed dat dat hem parten speelt. En misschien ziet hij het ook allemaal niet meer zo scherp.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:52

mysa schreef:
Hiddema is een paar jaar geleden weduwnaar geworden en had/heeft het daar erg moeilijk mee. Zijn vrouw was dol op Thierry. Die kwam regelmatig bij hen. Dat alles las ik vorig jaar in een interview.
Ik vermoed dat dat hem parten speelt. En misschien ziet hij het ook allemaal niet meer zo scherp.

Ok, bedankt voor het opklaren (is dat Nederlands? Ben bang van niet :D )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:56

Of hij ziet het langzaam aan juist wel scherp. Een goede zaak dat hij als partijlid er zo openlijk tegen is. Dan is er tenminste iemand die een beetje normaal nadenkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:00

karuna schreef:
Of hij ziet het langzaam aan juist wel scherp. Een goede zaak dat hij als partijlid er zo openlijk tegen is. Dan is er tenminste iemand die een beetje normaal nadenkt

Ik heb niks met Hiddema, maar ik ben bang voor Hiddema dat Thierry hem tzt keihard gaat dumpen. Wat gegeven de input van Mysa wel heel sneu zou zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:07

Ik heb helemaal niets met Hiddema.
Ik vind hem een seniele dandy ;), die graag aandacht wil.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:32

Nieuw kabinet 10 januari op bordes: Hoekstra en De Jonge niet terug op zelfde post - https://nos.nl/l/2411328

Opvallend d66 geen buitenlandse zaken, zou dat komen door Kaag en haar banden met de PLO