wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:31

Hoorde het op het nieuws, verder geen aandacht aan geschonken, ik zie het nog niet op internet staan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:41

De belastingdeurwaarde durfde Nederland een belastingparadijs te noemen :D :D ECHT :D :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:54

KiWiKo schreef:
pizatje 8 euro, biertje 1.10 :D

maar ook daar moet een minima gewoon twee uur voor werken............. IK 10 minuten NETTO :)

maar daar gaat het niet om :) het gaat erom dat de horeca voor de modale mens niet meer te betalen is, en dat daarom de horeca op zn gat ligt :)

Ik kom niet uit Moordrecht maar uit MIJdrecht (wordt vaak door elkaar gehaald) maar het lijkt me duidelijk dat die 2 niet naast elkaar liggen :n

Ik ga niet teveel in discussie over de horeca en de euro (schrik ook nog steeds van de prijzen) maar ik kan je wel vertellen dat mijn pa al 35 jaar zaken doet in Amsterdam. 'Het beleid' heeft niet bepaald meegeholpen aan dat A'dam nu is geworden zoals het is.

Een afname van minimaal een miljoen toeristen per jaar, dat waren die lui die op het Leidseplein moesten komen eten.
In het stukje van Ko van Beek wordt gezegd dat Patijn van gezelligheid hield. Ik weet niet welke Patijn dat dan was maar misschien bedoelde hij Van Tijn (lijkt erop toch)
Cohen heeft in mijn ogen alleen de lijn die Patijn heeft ingezet, doorgezet en niet verbeterd.
Ik vind het goedkoop om hem de schuld in de schoenen te schuiven (als aanstichter) maar ik vind ook dat hij weinig heeft gedaan om Amsterdam aantrekkelijk te maken voor ondernemers, toeristen en dagjesmensen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:40

joostvangestel schreef:
Over hoeveel jaar gemeten? Volgens mij waren we er een jaar geleden juist een hoop kwijt ?

Ondanks de crisis 15% meer miljonairs dan een jaar geleden werd er gezegd.

O ja jij noemde eerder de "braindrain" in verband met hoge belastingen. Dat lijkt me niet echt de reden dat er zoveel wetenschappelijk talent uit Nederland wegtrekt. Een assistent in opleiding verdient niet genoeg om zich zorgen te maken over hoge belastingen. :D
Ik hoor van jonge veelbelovende wetenschappers die weg gaan uit Nederland dat het komt omdat ze genoeg hebben van de zesjes cultuur, er geen geld is voor onderzoek en omdat het bij sommige vakgroepen gaat om wie je kent niet om wat je kent, maar heel zelden zeggen ze dat ze elders veel meer gaan verdienen of minder belasting gaan betalen.

In België hebben ze vorig jaar een enorm bedrag beschikbaar gesteld voor jonge onderzoekers die bijvoorbeeld in Cambridge of Harvard zitten om hun onderzoek in België te komen doen. Zij mogen komen met de opzet van het onderzoek en als het goedgekeurd wordt komt er geld. Zo haal je de kennis terug. Mijn ervaring is dat jonge wetenschappers vaak veel meer geïnteresseerd zijn in wetenschap dan in meer geld. ;)

Verder is het ook nog eens zo dat je bijvoorbeeld in Amerika wel meer verdient en minder belasting betaalt, maar dan voor je eigen pensioen en sociale verzekeringen moet zorgen zodat je netto niet echt meer overhoudt, dat maakt belastingvergelijkingen tussen landen ook zo zinloos. In sommige landen is het bijvoorbeeld niet eens mogelijk om een goede opleiding te krijgen zonder dat je er zelf een hoop geld aan bijdraagt. In weer andere landen is de belastingdruk hoog maar is de gezondheidszorg (bijna) gratis.
Als wij in Nederland geen hypotheekrenteaftrek hadden konden de tarieven ook omlaag. Uiteindelijk is het toch allemaal vestzak-broekzak. Ik klaag ook wel eens over de belasting die ik moet betalen, maar als ik dan zie in dat overzicht wat de laagste 10% verdient dan schaam ik me. :o

Het is een feit dat zelfs de meest rechtse partij in economisch opzicht erg sociaal is vergeleken met sommige andere landen. Toch zeggen ze dat in de meeste landen de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, ook hier in Nederland. Maar misschien klopt dat niet.

Dat die toeristen wegbleven uit Amsterdam had dat niet ook te maken met ergernis over de sluiting van de twee grote musea in verband met verbouwing? Het was ook niet zo slim dat dit tegelijkertijd was, maar ik weet niet of Cohen daar iets aan had kunnen doen. Ik heb altijd begrepen dat de neerwaartse spiraal in de horeca begonnen is toen de horecaondernemers enorme prijsverhogingen hebben doorgevoerd bij de invoering van de euro. Wordt er tegenwoordig dan helemaal niet meer zwartgewerkt in de horeca? En was het ooit dan wel toegestaan om zwart te werken ik dacht dat het gewoon stiekem gebeurde. Ik weet hier allemaal niets van, help ik wordt oud. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:47

zoals jouw broer mooi zegt.............. ik wou dat ik een miljoen belasting moest betalen :D :D

de kloof word wel steeds groter omdat er van de mensen die het minst protesteren het meest afgepakt word.......

weet iemand nog van het vd Valk akkefietje......... :D :D

hun zouden een belastingclaim krijgen....... en zeiden heel simel..... Oja, goed joh! doe jij die claim opleggen......... vertrek ik naar een ander land :D :D claim ingetrokken.......

vinkenslag iemand nog bekend????

sta je dan als nonoburgertje :D :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:00

sarabande schreef:
Er zijn, zegt het nieuws net, 15% meer miljonairs bijgekomen, hoebedoelu het is zo slecht in Nederland gesteld voor de welgestelden???

Tja er doen steeds meer mensen mee aan de staatsloterij en andere loterijen.
En zo krijg je ook meer miljonairs erbij toch?of tellen ze die niet mee?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:02

Iedere miljonair is een stem meer voor rechts.Als straks iedereen rijk is hebben we nog maar een partij over die onze belangen behartigt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:34

Van mij kunnen er niet genoeg miljonairs zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:35

Als ik er dan bij mag horen.... :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:42

KiWiKo schreef:
[pizatje 8 euro, biertje 1.10 :D

maar daar gaat het niet om :) het gaat erom dat de horeca voor de modale mens niet meer te betalen is, en dat daarom de horeca op zn gat ligt :)

Er zijn ook wel plekken in Amstedam waar je twee bier voor een euro heb, of een pizza voor vijf. Of je daar ook leuk zit is natuurlijk twee :D
Maar om nou Cohen af te rekenen op de hogere prijzen die we in de horeca betalen, lijkt mij te ver gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:58

heb ik dat gedaan dan Patty?????????

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:01

Dat en het weer zijn de enige twee dingen waar Cohen niks mee te maken heeft. :-) Ik ben wel meer gecharmeerd van hem sinds hij vandaag gezegd heeft dat een V.V.D.,C.D.A.,P.V.D.A. regering onbespreekbaar is voor hem.P.V.V. is ook al onbespreekbaar voor hem.Als ik er zo over nadenk is maar een combinatie bespreekbaar voor hem.Democratie ten top daar bij de rooie roos.Veel praatjes voor een verliezende partij eigenlijk.
Verder was er meer goed nieuws dat Verbeet voorzitster gebleven is van de tweede kamer.Voor Wilders is het makkelijker om in de oppositie een felle toon tegen een P.V.D.A. voorzitter dan tegen een van de V.V.D. te bezigen.V.V.D. blijft vanaf nu toch zijn ideale partner en hij weet inmiddels dat de V.V.D. ook wel wil.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:21

Het onderzoekje over wie het meeste belasting betaalt zegt veel over de maakbaarheid van cijfers. Je kan ze namelijk ook heel anders lezen:

De armste 10% verdient netto gemiddeld 9.786 euro per jaar, de rijkste 10% netto gemiddeld 126.127 euro per jaar. Mwah, volgens mij is het dan nog steeds lucratief om te werken en bruto meer geld te verdienen.

Je kan het natuurlijk op een andere manier lezen: De tien procent best verdienende nederlanders betalen gemiddeld 21% belasting (33.519 euro op 159.646 euro) en dat is minder dan in belastingparadijs de VS, waar je 25% betaalt.

Conclusie, het belastingtarief zegt niet zoveel, het gaat om het tarief in combinatie met de aftrekposten. Ik was eigenlijk nooit een voorstander van belastingverhogingen, maar stel dat het toptarief naar 60% gaat, zonder dat je daardoor ook extra belasting kan aftrekken, dan ga je effectief naar 29% belasting voor de topinkomens in Nederland. 29% Vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n belachelijk hoge effectieve belasting en zou van mij dus ingevoerd mogen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:05

Misschien dat het wel een idee is om de belasting gewoon sec te houden, en de aftrekposten te limiteren. Ik heb de indruk dat daarmee veel gegoocheld wordt, de hoogste inkomens een onevenredig voordeel eruit halen terwijl in de allerlaagste groepen mensen zijndie bv de pech hebben niet zo handig te kunnen rekenen en zich door stapels bureaucratisch papierwerk te worstelen. En anderen, die dat wel hebben, wekken irritatie op omdat mensen niet snappen waarom je een tv zou moeten krijgen van de gemeente (bv).

Misschien dat het niet gek zou zijn om het allemaal wat eenvoudiger te maken en op die manier de hoogste inkomens meer te laten betalen (omdat ze niet gesponsord worden door al die rare aftrekken) en de lagere inkomens ook allemaal ongeveer krijgen waar ze recht op hebben, niet veel minder en niet veel meer, ipv alleen degenen die hun weg weten in subsidieland en belastingregels.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:30

Aan welke aftrekposten denk je dan Shadow?
En hier in Amsterdam is er gratis hulp bij het invullen van Belastingpapieren voor mensen met een laag inkomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:36

Wilders ziet af van zijn raadslid zijn in Den Haag, komt er achter dat dat toch niet te combineren is. Om zijn eerdere domheid te verdoezelen zegt hij dat hij dat dat komt omdat hij met 24 zetels in de kamer zit.

Maar ik ben misschien heel dom maar het werk over 24 mensen kunnen verdelen in plaats van over 9 brengt volgens mij juist tijd voor jezelf op, of zie ik dat verkeerd

(of kost het in de gaten houden van 24 man meer tijd) ;) :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:43

Shadow0 schreef:
Misschien dat het wel een idee is om de belasting gewoon sec te houden, en de aftrekposten te limiteren. Ik heb de indruk dat daarmee veel gegoocheld wordt, de hoogste inkomens een onevenredig voordeel eruit halen terwijl in de allerlaagste groepen mensen zijndie bv de pech hebben niet zo handig te kunnen rekenen en zich door stapels bureaucratisch papierwerk te worstelen. En anderen, die dat wel hebben, wekken irritatie op omdat mensen niet snappen waarom je een tv zou moeten krijgen van de gemeente (bv).

Misschien dat het niet gek zou zijn om het allemaal wat eenvoudiger te maken en op die manier de hoogste inkomens meer te laten betalen (omdat ze niet gesponsord worden door al die rare aftrekken) en de lagere inkomens ook allemaal ongeveer krijgen waar ze recht op hebben, niet veel minder en niet veel meer, ipv alleen degenen die hun weg weten in subsidieland en belastingregels.

Als je genoeg straatterreur uitoefent, hoef je niet eens verstand van subsidie te hebben want dan komt de gemeente je zelf geld brengen om feestjes te organiseren als je maar belooft dat je dan niet bij openbare activiteiten aanwezig zult zijn. Dat begrijpen de mensen al helemaal niet.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:48

sarabande schreef:
Wilders ziet af van zijn raadslid zijn in Den Haag, komt er achter dat dat toch niet te combineren is. Om zijn eerdere domheid te verdoezelen zegt hij dat hij dat dat komt omdat hij met 24 zetels in de kamer zit.

Maar ik ben misschien heel dom maar het werk over 24 mensen kunnen verdelen in plaats van over 9 brengt volgens mij juist tijd voor jezelf op, of zie ik dat verkeerd

(of kost het in de gaten houden van 24 man meer tijd) ;) :D

Aangezien hij de baas is van de partij is het toch logisch dat hij alle leden van zijn fractie moet coachen en managen. Bovendien heeft hij ook veel voorbereidingen te treffen voor de volgende groep PVV'ers die er aan zit te komen bij de Statenverkiezingen volgend jaar. Het schip dat PVV heet is op ramkoers en heeft een kapitein nodig. Nu hij inmiddels zoveel capabele mensen heeft, kan met een gerust hart de raadszetel door een ander bezet worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:56

janesmith, andere fractieleiders delegeren zaken, laten fractieleden zelfstandig op hun vakgebied hun gang gaan en spreken dingen die ze zelf moeten beslissen met hun fractie door.
Bij Wilders heeft niemand enige inbreng en is hij de enige die beslissingen neemt.
Dat kost dus heel veel tijd.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:06

sarabande schreef:
janesmith, andere fractieleiders delegeren zaken, laten fractieleden zelfstandig op hun vakgebied hun gang gaan en spreken dingen die ze zelf moeten beslissen met hun fractie door.
Bij Wilders heeft niemand enige inbreng en is hij de enige die beslissingen neemt.
Dat kost dus heel veel tijd.

Dat is nou eenmaal de structuur van de partij momenteel. Aangezien die structuur zo is, heeft dat dus ook gevolgen voor de beleidsvoering. Dat is een kwestie van tijd. Op den duur zal ook de PVV de vorm van beleid krijgen zoals jij dat beschrijft. Maar ik begrijp wel dat zijn tegenstanders alleen tevreden zijn als hij een beleid zou voeren dat de partij regelrecht de afgrond in zou laten doen glijden, zoals destijds de LPF gebeurd is. Helaas, voor die groep, heeft Wilders geleerd en regeert hij de partij op een manier waarvan duidelijk is dat dit voor een jonge partij de minste averij bezorgt. Zijn stemmers hebben er ook geen enkel probleem mee, maar vooral juist de mensen die helemaal niets met de PVV te maken hebben. Dat zegt al genoeg over de beweegreden van hun klachten en de achterliggende frustratie die ze hebben vanwege het feit dat de PVV veel groter geworden is dan hun lief is. Het zij zo.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:15

Hermelientje schreef:
Ik hoor van jonge veelbelovende wetenschappers die weg gaan uit Nederland dat het komt omdat ze genoeg hebben van de zesjes cultuur, er geen geld is voor onderzoek en omdat het bij sommige vakgroepen gaat om wie je kent niet om wat je kent, maar heel zelden zeggen ze dat ze elders veel meer gaan verdienen of minder belasting gaan betalen.

Waarom denk je dat er in andere landen meer geld is voor onderzoek? :o?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:53

Geweldig voorstel van Cohen, zojuist. Hij stelt een paars+ voor, aangevuld met het CDA. 5 partijen in één regering. Dit zou voor de PVV echt een droomscenario zijn. Laat maar komen dat kabinet, mijn volle steun hebben ze.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:07

joostvangestel schreef:
Hermelientje schreef:

Waarom denk je dat er in andere landen meer geld is voor onderzoek? :o?

Ik zou echt niet weten waarom er bijvoorbeeld in België wel overheidsgeld is vrijgemaakt om de braindrain tegen te gaan maar in Nederland niet. Misschien staat het niet hoog op de agenda hier of misschien betalen we toch nog niet genoeg belasting. ;)
Ik weet ook niet waarom in andere landen de zesjescultuur minder heerst al heb ik er wel een paar ideeën over. Maar wie het weet mag het zeggen.

@Karl
Fijn dat je even zo duidelijk zegt hoe het echt zit met het belastingbetalen, het heeft dus inderdaad geen enkele zin om tarieven van verschillende landen te gaan vergelijken. Tariefverhoging is niet altijd het juiste antwoord op problemen in het belastingstelsel. Het Nederlandse belastingsysteem is gewoon nodeloos complex en moedigt mensen met hoge inkomens aan om zich in de schulden te steken want anders ben je "een dief van je eigen portemonnee". Onze staatsschuld is niet zo groot als in veel andere landen, maar onze individuele schulden zijn bij elkaar opgeteld gigantisch, dat zien veel economen ook als een groot probleem. Iedereen weet echt wel dat dat H-woord vroeg of laat bespreekbaar moet worden. Helaas is dat veel te laat gebeurd en nu zitten we met steeds meer ellende vast in een slecht systeem. Het werkt al heel lang niet meer zoals het ooit bedoeld was en de stijging van de prijzen van vooral de duurdere koopwoningen slaat nergens op en staat in geen enkele verhouding met de stijging van de kostprijs van woningen in dezelfde periode. Het is gewoon een milde variant van het Oudhollandse tulpenbollenverhaal. ;)
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 23-06-10 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:12

janesmith schreef:
Geweldig voorstel van Cohen, zojuist. Hij stelt een paars+ voor, aangevuld met het CDA. 5 partijen in één regering. Dit zou voor de PVV echt een droomscenario zijn. Laat maar komen dat kabinet, mijn volle steun hebben ze.

Jemig... 5 partijen in 1 coalitie... Dat kan toch nooit goed gaan...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:12

hermelientje: het échte geld is beschikbaar in Amerika. Dat komt omdat daar veel meer investeerders zijn. Hier in Nederland is het aantal universitair afgestudeerden dat ondernemer wil worden schokkend klein. Dat komt onder meer omdat ondernemen in Nederland nou eenmaal geen gemakkelijke aangelegenheid is.