Loretta schreef:Als je 100 huisjes te melken hebt dan heb je daar inderdaad een dagtaak aan. Maar dat worst dan weer niet belast als arbeid.
Dus iedereen met vermogen melkt huisjes?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Petpa schreef:Gnome schreef:Laat maar mooi bestaan zodat toch nog meer mensen een huis kunnen kopen nu die er anders niet voor in aanmerking zouden komen.
Dit ben ik 100% met je eens.
Indien de hypotheekrenteaftrek afgeschaft wordt dan worden de (jonge) starters op de woningmarkt gedupeerd.
Sowieso is de hypotheekrente aftrek al versoberd,
Sinds 2001 is deze nog maximaal 30 jaar aftrekbaar.
2031 komt steeds dichterbij.
Ik hoop dat ouderen met een restschuld hun woningen gaan verkopen wat voor doorstroom op de woningmarkt gaat zorgen zodat jongeren meer kansen krijgen.
Citaat:Wie werkloos wordt, heeft straks nog maar recht op maximaal één jaar WW. Wie arbeidsongeschikt wordt, krijgt een minder hoge uitkering. En de AOW-leeftijd gaat sneller omhoog. Dat zijn een aantal van de plannen in het coalitieakkoord dat D66, VVD en CDA presenteren. Lees hier de belangrijkste punten op een rij.
Hans van Soest
Hans van Soest
Parlementair verslaggever en columnist
30 januari 2026, 13:00
Laatste update: 13:50
Het nieuwe kabinet wil het mes diep zetten in de sociale zekerheid en in de zorg. D66, VVD en CDA willen meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld de krijgsmacht en aan onderwijs. Maar de miljarden die daarvoor nodig zijn gaan burgers wel voelen in hun portemonnee.
Uitkeringen
- De WW-uitkering wordt ingekort tot maximaal een jaar. Nu heeft iemand die werkloos wordt nog recht op maximaal twee jaar WW. De drie aanstaande regeringspartijen beloven wel dat de uitkering iets hoger wordt. Hoeveel hoger, is nog onduidelijk. Tegelijkertijd moeten werknemers ook langer hebben gewerkt om WW-rechten op te bouwen. In totaal moet dat 1,3 miljard euro opleveren.
- De AOW-leeftijd gaat vanaf 2033 sneller omhoog. Dat betekent langer doorwerken. Voor elk jaar dat mensen gemiddeld ouder worden stijgt de AOW-leeftijd met één jaar. Nu is dat nog acht maanden. Opbrengst voor de schatkist: 2,7 miljard euro.
- Wie arbeidsongeschikt wordt, heeft straks recht op een lagere uitkering. De maximale uitkering die iemand kan krijgen, wordt 20 procent lager dan nu het geval is. Ook komt de speciale, hogere uitkering voor mensen die helemaal arbeidsongeschikt raken (IVA) te vervallen voor nieuwe gevallen. Besparing: 2,3 miljard euro.
⚕️Gezondheidszorg
- Het eigen risico wordt met 75 euro verhoogd naar 460 euro. Daartegenover staat wel dat je als patiënt nooit het hele bedrag in één keer kwijt bent, maar maximaal 150 euro. Gemeenten krijgen 350 miljoen euro om chronisch zieken en gehandicapten te helpen die de rekeningen niet kunnen betalen. Totale besparing: bijna 4,8 miljard euro in 2030.
- Het nieuwe kabinet gaat kritischer kijken naar welke geneesmiddelen er in het basispakket komen. Dit levert een besparing op van 150 miljoen euro.
- Er wordt vanaf 2030 bijna 2 miljard euro bezuinigd op de ouderenzorg. In de praktijk betekent dit dat ouderen in een verpleeghuis meer moeten gaan betalen. En er wordt gekort op de huishoudelijke hulp.
- Er komt een eigen bijdrage in de wijkverpleging.

ww nog maar een jaar? Daarna bijstand als werkgevers je te oud vinden om je aan te nemen? karuna schreef:Citaat:Wie werkloos wordt, heeft straks nog maar recht op maximaal één jaar WW. Wie arbeidsongeschikt wordt, krijgt een minder hoge uitkering. En de AOW-leeftijd gaat sneller omhoog. Dat zijn een aantal van de plannen in het coalitieakkoord dat D66, VVD en CDA presenteren. Lees hier de belangrijkste punten op een rij.
Hans van Soest
Hans van Soest
Parlementair verslaggever en columnist
30 januari 2026, 13:00
Laatste update: 13:50
Het nieuwe kabinet wil het mes diep zetten in de sociale zekerheid en in de zorg. D66, VVD en CDA willen meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld de krijgsmacht en aan onderwijs. Maar de miljarden die daarvoor nodig zijn gaan burgers wel voelen in hun portemonnee.
Uitkeringen
- De WW-uitkering wordt ingekort tot maximaal een jaar. Nu heeft iemand die werkloos wordt nog recht op maximaal twee jaar WW. De drie aanstaande regeringspartijen beloven wel dat de uitkering iets hoger wordt. Hoeveel hoger, is nog onduidelijk. Tegelijkertijd moeten werknemers ook langer hebben gewerkt om WW-rechten op te bouwen. In totaal moet dat 1,3 miljard euro opleveren.
- De AOW-leeftijd gaat vanaf 2033 sneller omhoog. Dat betekent langer doorwerken. Voor elk jaar dat mensen gemiddeld ouder worden stijgt de AOW-leeftijd met één jaar. Nu is dat nog acht maanden. Opbrengst voor de schatkist: 2,7 miljard euro.
- Wie arbeidsongeschikt wordt, heeft straks recht op een lagere uitkering. De maximale uitkering die iemand kan krijgen, wordt 20 procent lager dan nu het geval is. Ook komt de speciale, hogere uitkering voor mensen die helemaal arbeidsongeschikt raken (IVA) te vervallen voor nieuwe gevallen. Besparing: 2,3 miljard euro.
⚕️Gezondheidszorg
- Het eigen risico wordt met 75 euro verhoogd naar 460 euro. Daartegenover staat wel dat je als patiënt nooit het hele bedrag in één keer kwijt bent, maar maximaal 150 euro. Gemeenten krijgen 350 miljoen euro om chronisch zieken en gehandicapten te helpen die de rekeningen niet kunnen betalen. Totale besparing: bijna 4,8 miljard euro in 2030.
- Het nieuwe kabinet gaat kritischer kijken naar welke geneesmiddelen er in het basispakket komen. Dit levert een besparing op van 150 miljoen euro.
- Er wordt vanaf 2030 bijna 2 miljard euro bezuinigd op de ouderenzorg. In de praktijk betekent dit dat ouderen in een verpleeghuis meer moeten gaan betalen. En er wordt gekort op de huishoudelijke hulp.
- Er komt een eigen bijdrage in de wijkverpleging.
Even wat gekopieerd vanaf dit artikel
https://www.ad.nl/politiek/dit-wil-kabi ... ~a26f4754/
Verhoging van de aow nu zijn er al hele volksstammen die de huidige aow al niet eens halen. Zware beroepen die worden geacht door te werken tot 68 jaar en ouder. Inclusief ploegendienst. Geen idee hoe ze dat willen doen? Mantelzorgers die al in een spagaat zitten. Vrijwilligerswerk dat nu al langzaam vastloopt
Petpa schreef:Loretta schreef:Als je 100 huisjes te melken hebt dan heb je daar inderdaad een dagtaak aan. Maar dat worst dan weer niet belast als arbeid.
Dus iedereen met vermogen melkt huisjes?
purny schreef:Was laatst wel op het nieuws dat mensen met een koopwoning ook een huurwoning bezitten. Zou fijn zijn als er daar eens iets aan gedaan zou worden.
En verder, weet ik niet wat ik van het akkoord moet verwachten.
De chronisch zieken zijn zoals altijd weer de l*l.
Lelystad Airport open vind ik een goede zaak, is dat vliegveld toch niet voor niets gebouwd![]()
Zou fijn zijn als door nieuwe stikstof versoepelingen er echt eens gebouwd kan gaan worden.

Gnome schreef:purny schreef:Was laatst wel op het nieuws dat mensen met een koopwoning ook een huurwoning bezitten. Zou fijn zijn als er daar eens iets aan gedaan zou worden.
En verder, weet ik niet wat ik van het akkoord moet verwachten.
De chronisch zieken zijn zoals altijd weer de l*l.
Lelystad Airport open vind ik een goede zaak, is dat vliegveld toch niet voor niets gebouwd![]()
Zou fijn zijn als door nieuwe stikstof versoepelingen er echt eens gebouwd kan gaan worden.
Ik lees juist dat gemeenten extra geld krijgen om chronisch zieken financieel te ondersteunen?
Cer schreef:Ah, ik dacht dat het wat socialer zou zijn nu?
Ik vind " mes diep zetten in de sociale zekerheid en in de zorg" niet heel sociaal klinken?
Voor een aantal dingen die hier boven staan hoop ik dat ze iets doen met het eigen vermogen, dat dat onbelast hoger mag zijn ofzo, want als je arbeidsongeschikt wordt, zal je reserve moeten hebben, voor je ER moet je reserve hebben, als je later ouderenzorg nodig hebt moet je meer reserve hebben, je moet eigen bijdrage wijkverpleging gaan betalen (dat is nu toch inkomensafhankelijk trouwens?)

Petpa schreef:Wijkverpleging valt nu onder de basisverzekering en er geldt geen eigen risico.
Voor de patiënten met een hogere zorgbehoefte geldt de WLZ en daarvoor gelden hoge eigen bijdragen.
Cer schreef:Petpa schreef:Wijkverpleging valt nu onder de basisverzekering en er geldt geen eigen risico.
Voor de patiënten met een hogere zorgbehoefte geldt de WLZ en daarvoor gelden hoge eigen bijdragen.
Oh huishoudelijke hulp, dat is dan met een eigen bijdrage?
(ik vind dat allemaal nog best ingewikkeld trouwens, vooral voor ouderen zelf als ze daar geen hulp bij hebben)
purny schreef:Heel vaak zijn chronisch zieken al in een mindere positie. Ze zijn naast hun volledige Eigen Risico ook extra kosten kwijt voor medicatie. Ze hebben vaak een bijstandsuitkering of ziektewet uitkering.
Als chronisch zieke kun je niet zeggen ik zet mijn ER op het maximum van 885 euro.
Iemand met reuma en een bijstandsuitkering moet de keuze maken tussen boodschappen doen en de verwarming aanzetten.
Of medicijnen halen en geen kachel aan en geen eten in huis halen.
En het is dus weer gebleken dat mensen die chronisch ziek zijn de dupe zijn.

Citaat:Wat betreft AOW: waarom leren we mensen niet jonger of eerder dat ze ook zelf iets aan vermogensopbouw kunnen doen

MizzMontana schreef:Digitale autonomie klinkt wel goed. Ik stel me daarbij voor dat bijvoorbeeld DigiD in NL of Europese handen blijft. Bij voorkeur in overheidshanden om eventuele verkoop van een bedrijf naar USA of China uit te sluiten.
Spreidingswet blijft, dat vind ik ook goed. Er zijn wel een aantal gemeenten die ook bij kunnen dragen aan de opvang kwestie.
Wetgeving voor gebruik van sociale media, ook goed.
Eigenlijk best wel een programma wat me aanspreekt wat ik tot nu toe heb gehoord of gelezen.
Cer schreef:Citaat:Wat betreft AOW: waarom leren we mensen niet jonger of eerder dat ze ook zelf iets aan vermogensopbouw kunnen doen
Hoeveel heb je dan nodig?
want ik lees mee in het beleggingstopic, maar daar snap ik niks van
En op een gegeven moment moet je belasting betalen over je spaargeld (niet superveel, maar toch) En stel je hebt niet veel inkomen maar je spaart voor later, dan gaat dat een keer in de weg zitten van bijv toeslagen. Nu heb je die dan niet nodig want je hebt gespaard, maar dat gespaarde is voor later, niet voor nu
Ik denk dat het niet voor iedereen weggelegd is om financieel goed onderlegd te zijn?