Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DubbelFun schreef:F_T schreef:Voor zich een wereldkaart waarop Amerika nog veel meer uit proportie groot getekend staat als wat men nu met de al vertekenende Mercatorprojectie gewend is.
Zou hij wel weten dat Groenland helemaal zo groot niet is als het op die kaart lijkt te zijn
mysa schreef:Dat zou kunnen, ik las allerlei theorieën en begreep dat het meest waarschijnlijk zou zijn dat die ijskap een zee zou worden omdat ijs volumineuzer is dan water.
tamary schreef:mysa schreef:Dat zou kunnen, ik las allerlei theorieën en begreep dat het meest waarschijnlijk zou zijn dat die ijskap een zee zou worden omdat ijs volumineuzer is dan water.
Zoals aangegeven zou er 2 tecktonische platen samenkomen onder die ijskap, dat duwt de grond omhoog, water zakt naar het laagste punt, binnenzee lijkt mij dus sterk.
Landijs veroorzaakt zeespiegelstijging bij smelten omdat het volume toevoegd aan de zee.
Zeeijs heeft meer volume (die 10% uitzetten door bevriezen die in je waterleidingen zo'n rotzooi geeft) en dan "krimpt/zakt" de zeespiegel eerder. Warmer zeewater zet ook uit (net als dat stoom meer volume heeft dan gewoon vloeibaar kamertemperatuur water) en dan ook gaat de zeespiegel stijgen. Nu is die stijging niet overal gelijk, heeft weer te maken met andere omstandigheden qua geografie en externe factoren als de maan die aan de getijden trekt. Maar als Groenland smelt hebben veel kustgebieden zeer natte voeten. Idem, maar nog standje hoger het smelten van west-antartica trouwens en het schijnt dat wij daar meer last van zouden hebben dan van groenland. En nee dat klinkt ook voor mij niet logisch, maar schetst wel hoe groot en complex het hele systeem is als wat aan de ene kant van de planeet gebeurt ellende geeft aan de andere kant (en nu eens niet direct omdat een politicus raar doet).
Babootje schreef:tamary schreef:Zoals aangegeven zou er 2 tecktonische platen samenkomen onder die ijskap, dat duwt de grond omhoog, water zakt naar het laagste punt, binnenzee lijkt mij dus sterk.
Landijs veroorzaakt zeespiegelstijging bij smelten omdat het volume toevoegd aan de zee.
Zeeijs heeft meer volume (die 10% uitzetten door bevriezen die in je waterleidingen zo'n rotzooi geeft) en dan "krimpt/zakt" de zeespiegel eerder. Warmer zeewater zet ook uit (net als dat stoom meer volume heeft dan gewoon vloeibaar kamertemperatuur water) en dan ook gaat de zeespiegel stijgen. Nu is die stijging niet overal gelijk, heeft weer te maken met andere omstandigheden qua geografie en externe factoren als de maan die aan de getijden trekt. Maar als Groenland smelt hebben veel kustgebieden zeer natte voeten. Idem, maar nog standje hoger het smelten van west-antartica trouwens en het schijnt dat wij daar meer last van zouden hebben dan van groenland. En nee dat klinkt ook voor mij niet logisch, maar schetst wel hoe groot en complex het hele systeem is als wat aan de ene kant van de planeet gebeurt ellende geeft aan de andere kant (en nu eens niet direct omdat een politicus raar doet).
Maw het is nog een grote gok of datgene dat ze denken dat gaat gebeuren ook gaat gebeuren
Mungbean schreef:Marigold schreef:Als ik kon tekenen zou ik de aarde tekenen met een oranje aap die met een rode kop van woede alle heilige huisjes omver aan het trappen is terwijl de olie het water van de oceanen inloopt.
Daar bestaan nu tools voor![]()
[ Afbeelding ]
Mungbean schreef:Marigold schreef:Als ik kon tekenen zou ik de aarde tekenen met een oranje aap die met een rode kop van woede alle heilige huisjes omver aan het trappen is terwijl de olie het water van de oceanen inloopt.
Daar bestaan nu tools voor![]()
[ Afbeelding ]
IMANDRA schreef:Ja je kan veel van Rutte zeggen.. maar ik denk dat dit geslijm beter werkt dan de kritische houding van anderen. Zeker als je de VS in de NAVO wilt houden, goede afspraken rondom Groenland wilt krijgen.. iets met vliegen en honing.

IMANDRA schreef:Trouwens, ik zag ergens voorbij komen dat de New York Times schijnbaar een artikel of video had gemaakt over de gezondheid van Trump, waar ook medische professionals aan bod komen en dat Trump, aldus die professionals en met alle symptomen die hij heeft, helemaal niet zo lang meer te leven heeft als dat klopt? Kan die alleen niet vinden, heeft hier iemand die toevallig gezien of gelezen?
Dus misschien fake news maar wilde het even checken
Edit: vond alleen deze maar dit is 'm volgens mij niet. https://www.nytimes.com/2025/11/25/us/p ... ealth.html
IMANDRA schreef:Ja je kan veel van Rutte zeggen.. maar ik denk dat dit geslijm beter werkt dan de kritische houding van anderen. Zeker als je de VS in de NAVO wilt houden, goede afspraken rondom Groenland wilt krijgen.. iets met vliegen en honing.