Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:47

Van mij mag iedereen van alles vinden.. ik schreef het ook in het algemeen :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:48

Benzz schreef:
Lieser schreef:
Aha.
Mag BNR wel? Of is die ook populistisch? (Serieuze vraag, ik ken BNR niet. Het woord 'laaiend' komt weinig neutraal over).
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... yschandaal

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... -telegraaf

Hier wordt het uitgelegd.

Dat is geen antwoord op mijn vraag, toch? En wie is Bastiaan Buitelaar dan? Een of andere student aan de WUR, die is niet onafhankelijk. In een ander artikel gebruikt hij termen als 'alternatieve boze boerenwerkelijkheid', dat is toch niet beter dan de stemmingmakerij van de Telegraaf? Hij schrijft opiniestukken, meningen dus. Geen journalistieke stukken.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 07-04-25 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:48

Veel problemen ontstaan door veralgemeniseren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:53

Lieser schreef:
Dat is geen antwoord op mijn vraag, toch? En wie is Bastiaan Buitelaar dan? Een of andere student aan de WUR, die is niet onafhankelijk. In een ander artikel gebruikt hij termen als 'alternatieve boze boerenwerkelijkheid', dat is toch niet beter dan de stemmingmakerij van de Telegraaf? Hij schrijft opiniestukken, meningen dus. Geen journalistieke stukken.

Ook de EU heeft het uitgelegd en de uitgaven van de EU kun je ook opzoeken. Dus niets geheime donaties voor de lobby. En al zeker geen corruptie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:54

Veronica2 schreef:
Wauw, jullie zijn wel heel erg lichtgeraakt als het om Frans Timmermans gaat. Het maakt mij niet zoveel uit hoor, de tijd zal het leren. En dank dat ik opeens een slachtoffer ben van populisme en van de weeromstuit de telegraaf ben gaan lezen!!

Op de inhoud please, dankjewel!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:53

Frans Timmerman wordt dan ook wel echt continu in de pers zeer negatief afgeschilderd. Of dat nu door VI, Gérard Joling, Weird Duk is, allemaal hetzelfde.
Net als Halsema en voorheen Kaag.
Die kunnen het gewoon niet goed doen, bij met name de rechts-populistische kant.
Die zoeken gewoon een slachtoffer.
Bij de wat meer linkse georiënteerde media is het meer inhoudelijk of over de connecties c.q geldstromen.
Maar niet wat Timmerman nu over zich heen krijgt, dikke vetklep, fraudeur, haalt alles binnen enz.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:30

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:38

Electra63 schreef:
Frans Timmerman wordt dan ook wel echt continu in de pers zeer negatief afgeschilderd. Of dat nu door VI, Gérard Joling, Weird Duk is, allemaal hetzelfde.
Net als Halsema en voorheen Kaag.
Die kunnen het gewoon niet goed doen, bij met name de rechts-populistische kant.
Die zoeken gewoon een slachtoffer.
Bij de wat meer linkse georiënteerde media is het meer inhoudelijk of over de connecties c.q geldstromen.
Maar niet wat Timmerman nu over zich heen krijgt, dikke vetklep, fraudeur, haalt alles binnen enz.

Pestgedrag noem ik dat. Ze zullen zich op school vast niet veel anders hebben gedragen. Precies het soort gedrag wat mensen vertonen als ze niet meer weten wat ze terug moeten zeggen :D uit onwetendheid of stoerdoenerij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:53

Dat zal ook met een andere lijsttrekker van een linkse partij zo zijn. Elke linkse politicus krijgt dat standaard over zich heen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:33

Wat hier over Timmermans gezegd word is toch nog geen 5% van hoe Van der Plas, Wilders en in mindere mate NSC en VVD besproken worden? Als ik elke keer als er een niet inhoudelijke opmerking over Wilders gemaakt zou worden 3 pagina's erover doorging zaten we binnen 4 dagen aan een nieuw topic hoor :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 00:29

ruitje schreef:
Wat hier over Timmermans gezegd word is toch nog geen 5% van hoe Van der Plas, Wilders en in mindere mate NSC en VVD besproken worden? Als ik elke keer als er een niet inhoudelijke opmerking over Wilders gemaakt zou worden 3 pagina's erover doorging zaten we binnen 4 dagen aan een nieuw topic hoor :D

Ja ik blijf dat een interessante vinden in dit topic, vanaf de 'andere kant': "Neem ik hier aanstoot aan omdat dit écht respectlozer is dan andersom? Of omdat ik het prima vind als het op deze manier over Wilders gaat, maar niet over Timmermans?".

Ik kan talloze voorbeelden opnoemen van hoe ik (Telegraaf-)rechtse uitspraken ronduit respectloos en beledigend vind. Mét inhoudelijke argumentatie waarom. En als het andersom gebeurt met uitspraken over bijvoorbeeld Faber/Wilders/van der Plas heb ik inhoudelijke argumentatie over waarom dat dan wel terecht zou zijn. Maar ja, is dat omdat dit daadwerkelijk zo is zoals ik het zie? Of omdat ik toch wel een sterke bias heb?

Dus ik denk eigenlijk dat het goed is als alle kanten gewoon respectvol blijven, just to be on the safe side. En menselijkheid enzo. Maar dat is eeeh...van álle kanten...een uitdaging :')

EDIT: Ik kan absoluut óók voorbeelden aandragen van respectloosheid vanuit linkse hoek hoor, met inhoudelijke argumentatie waarom. Die belangrijke nuance wilde ik toch nog even toevoegen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 01:33

Ik heb het niet over dit topic maar hoe politici op de TV en daardoor op SM gewoon kapot worden gemaakt.
Heb je weleens de "colums" van een Jan Roos of Weird Duk gelezen? Of hoe Jack van Gelder en Johan Derksen in hun populaire TV-programma's bepaalde politici gewoon schofferen.
Die verspreiden gewoon leugens en haat en dat sijpelt door.
Hier wordt toch ook nu gesuggereerd dat Timmermans corrupt is?
Of dat een Kaag geld heeft verduisterd t.b.v. van haar Arafat-vriendjes. Zo vaak gelezen op SM.

Als het maar vaak herhaald wordt, heeft het toch gevolgen.... waar rook is, is vuur.

Net als wat Trump allemaal uitkraamde over Biden en Harris.
Is ook een grens over gegaan.
Dat gebeurde in het verleden toch niet. Een Bush heb ik nooit zo gehoord over democraten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:27

Nja, aan de andere kant, als iemand zegt dat Harris geen goede campagne gevoerd heeft, en Kaag het niet zo goed kon brengen, dan is dat blijkbaar reden om iemand een vrouwenhater/hekel aan vrouwen oid te noemen? Het gaat een beetje alle kanten op zeg maar ..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:29

Loretta schreef:
Dat zal ook met een andere lijsttrekker van een linkse partij zo zijn. Elke linkse politicus krijgt dat standaard over zich heen.

Rechts toch ook? Vd Plas bijv komt ook niet goed weg hoor, daar heb ik ook memes gezien over haar uiterlijk, taalgebruik, geen verstand etc..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:48

Je gaat toch niet baggetalisseren hoe Kaag is weggepest?
Met name doordat zij met een Palestijn is getrouwd?
Stelselmatig heks worden genoemd door bijv. een collega? Bedreigd? Enz.

En dat voor iemand met zoveel internationale politieke ervaring?
Eigenlijk heeft Timnermans dat ook.

Maar sommigen houden meer van populistisch gelul, geschreeuw. :+

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:51

Cer schreef:
Nja, aan de andere kant, als iemand zegt dat Harris geen goede campagne gevoerd heeft, en Kaag het niet zo goed kon brengen, dan is dat blijkbaar reden om iemand een vrouwenhater/hekel aan vrouwen oid te noemen? Het gaat een beetje alle kanten op zeg maar ..

Áls het inderdaad zo was gezegd, zou dat geen probleem zijn geweest. Maar dat het op een íets andere manier werd gezegd, is een understatement....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:56

Electra63 schreef:
Je gaat toch niet baggetalisseren hoe Kaag is weggepest?
Met name doordat zij met een Palestijn is getrouwd?
Stelselmatig heks worden genoemd door bijv. een collega? Bedreigd? Enz.

Ik weet niet aan wie je het vraagt, maar ik baggetalisseer niks hoor?

Citaat:
Áls het inderdaad zo was gezegd, zou dat geen probleem zijn geweest. Maar dat het op een íets andere manier werd gezegd, is een understatement....

ik weet niet op welke uitspraak jij doelt, maar waar ik op doel was gewoon een normale discussie over wat iemand vond, die dat heel redelijk weergaf. Daar kan je het dan niet mee eens zijn, maar om dan te komen met 'ja maar jij bent vaak negatief over vrouwen' vind ik een beetje gek. Maar goed, dat zijn oude koeien ook. Meer om te illustreren dat een discussie gewoon alle kanten op kan gaan..
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-04-25 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:57

Cer schreef:
Loretta schreef:

Rechts toch ook? Vd Plas bijv komt ook niet goed weg hoor, daar heb ik ook memes gezien over haar uiterlijk, taalgebruik, geen verstand etc..

Ik denk dat we best kunnen stellen dat álle lijsttrekkers door de mangel worden gehaald hier. De verdediging voor links is hier wat beter vertegenwoordigd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:00

Sterker nog, ik denk dat álles door de mangel gehaald wordt. Het maakt niet uit waar het over gaat, maar uiteindelijk komt overal ruzie over. Of het nu over een persoon gaat, of over voer, over een paard, over een auto, over de belastingen, uitkeringen, huizen.. alles...
Het enige wat nu anders is dan vroeger is dat het nu hopelijk wat meer via een beeldscherm gaat,en in de middeleeuwen werd je hut in de fik gestoken ..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:01

Cer schreef:
Sterker nog, ik denk dat álles door de mangel gehaald wordt. Het maakt niet uit waar het over gaat, maar uiteindelijk komt overal ruzie over. Of het nu over een persoon gaat, of over voer, over een paard, over een auto, over de belastingen, uitkeringen, huizen.. alles...
Het enige wat nu anders is dan vroeger is dat het nu hopelijk wat meer via een beeldscherm gaat,en in de middeleeuwen werd je hut in de fik gestoken ..

ah, dus je kan het toch wel als een vooruitgang zien dan :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:03

Kaag werd domweg gedemoniseerd, bedreigd en geïntimideerd. Net als bijvoorbeeld Vd Wal. Timmermans wordt beschuldigd van een misdrijf.

Vd Plas wordt vooral uitgelachen.

Ik zie wel verschil.

Het is trouwens bagatelliseren met een a. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:05

juval schreef:

Als je het zo bekijkt wel ja :')

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:47

Het laatste filmpje die van de Plas gisteren op Instagram plaatste kwam bij over als dom, het probleem weg wuiven. Komt dat omdat ik links ben en daarom naar haar kijk met een veroordelende blik? Misschien wel en toch 0,005mol stikstof kan je niet zien. Ook niet als je het in je hand houdt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:07

juval schreef:
Cer schreef:

Ja, maar een persoonlijk ruzietje (en ja, je hebt gelijk... ) is iets heel anders dan het bewust zwart maken van personen. En dat laatste is iets wat toch echt wel significant gestegen is in de politiek de afgelopen decennia. Wat Mysa ook terecht aangeeft - personen worden echt gedomoniseerd, zwartgemaakt, onterecht beschuldigd. En het is wel degelijk onderdeel van het rechts-populistische retoriek. Denk Trump en zijn persoonlijke aanvallen op Twitter, denk Wilders en zijn persoonlijke aanvallen op Twitter. (Online) haat tegen vrouwen neemt ook toe (zie oa https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-politici), tegen journalisten.... Ik zie dat echt niet als een vooruitgang.

@ruitje - kan best, dat ie een supermarktmedewerker is. Z'n mening is niet minder valide. Ik heb nog gezocht naar andere bronnen, speciaal voor jou van een niet-supermarktmedewerker en je raad het nooit... ik kan alleen maar (populistisch)rechtse bronnen vinden (Wynia's week bijv). Wat voor mij alleen maar bevestigd dat er een klein beetje op de man is gespeeld om Timmermans corrupt te doen lijken door een vrij specifieke groep. Als ik kijk naar andere bronnen die erover berichten (BNR bijv), dan berichten die vooral over het feit dat jawel... vooral de rechts(populistische, want ik zie ook VVD) partijen erg boos zijn over de milieulobby (https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... yschandaal). Het voelt voor mij toch wel echt alsof specifieke partijen boos zijn over een specifieke lobby, terwijl die lobby zich niet wezenlijk anders lijkt te gedragen dan andere lobby's.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:40

Libra76 schreef:
Het laatste filmpje die van de Plas gisteren op Instagram plaatste kwam bij over als dom, het probleem weg wuiven. Komt dat omdat ik links ben en daarom naar haar kijk met een veroordelende blik? Misschien wel en toch 0,005mol stikstof kan je niet zien. Ook niet als je het in je hand houdt

ja, dat komt omdat je links bent en kijkt met een veroordelende blik in mijn ogen.

Ik vind namelijk dat ze een heel goed punt maakt, dat de 0,005 mol een belachelijke norm is waar we nooit aan gaan kunnen voldoen.