Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:20 november 2024/Utrecht
Wolvenhek niet populair bij veehouders: 'Menig herder brak zijn laptop bijna doormidden'
Provincie Utrecht - De schapen die dit jaar in de provincie Utrecht zijn aangevallen, werden niet beschermd door een wolfwerend raster. De subsidie die de provincie voor zulke maatregelen heeft, wordt maar weinig aangevraagd. Wolvenexperts én schapenhouders snappen wel waarom: "Je kunt financieel gewoon niet uit met zulke netten."
Bij stichting Schaapskudde Doorn hebben ze wél wolfwerende maatregelen genomen, vertelt voorzitter en herder Daniël Versteegh. Zijn stichting heeft als doel om schapen zichtbaar te houden op de Utrechtse Heuvelrug en verplaatst om die reden wekelijks de kudde. "Om die reden hebben wij wolfwerende netten. Die zijn te verplaatsen."
10 tot 20 procent duurder
Elke zeven dagen moeten die netten worden afgebroken en opnieuw opgebouwd. "Vorige week hebben we met vier vrijwilligers een clubje van twintig schapen verplaatst. Van plek A naar B was dat tien minuten lopen, maar we zijn vier uur bezig geweest."
Marjel Neefjes van Grebbeveld Schapen & Zo herkent dat. Haar kudden grazen onder meer op de Utrechtse Heuvelrug en verplaatsen regelmatig. Het steeds meenemen en opzetten van wolfwerende netten is volgens haar een dure grap. "Het zijn hoge netten, we moeten voormaaien en extra paaltjes plaatsen om de boel strak te zetten."
Veel meer werk dan vroeger, merkt Neefjes. "De netjes van toen prikten we gewoon op de hei, maar die is natuurlijk niet vlak. En dus zat er nog wel eens gaatje onder, waar een wolf zo onderdoor gaat. Dus nu moeten we met de maaier eerst een soort paadje maaien waar we de netten neerzetten."
Hoewel de provincie een subsidie heeft voor wolfwerende maatregelen worden extra kosten als deze niet gedekt, leggen beide herders uit. "Onderhoud en verplaatsen vallen er helemaal niet onder", aldus Versteegh. En Neefjes: "Wij worden betaald om te begrazen, maar dat wordt hierdoor wel 10 tot 20 procent duurder. Het is maar de vraag of al onze klanten dat willen en kunnen betalen."
Inkomsten blijven gelijk
Het is iets wat wolvenexpert Glenn Lelieveld van meer schapenhouders hoort. "Die wolfwerende maatregelen zorgen voor anderhalf tot twee keer zoveel werk, maar de schapen leveren niet ineens meer op." Zijn collega Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging is het daarmee eens. "De subsidie is voor materiaal en aanleg, maar niet voor onderhoud. Zo kun je financieel gewoon niet uit als veehouder."
De provincie bevestigt dat de subsidiepot nog lang niet leeg is. Tot nu toe is er dit jaar een derde van het totale budget van 150.000 euro uitgekeerd. Mogelijke verklaringen daarvoor zijn volgens een woordvoerder dat sommige boeren de aanvraag te ingewikkeld of het bedrag te laag vinden. "Signalen die wij ontvangen over de subsidie nemen wij mee bij het verbeteren van de regeling", schrijft de provincie.
Ook klopt het volgens de woordvoerder dat de subsidie maar een deel van de kosten dekt. "De subsidie is een tegemoetkoming aan de veehouders en de beschermplicht die zij richting dieren hebben. De regeling is geen kostendekkend instrument, maar een tegemoetkoming omdat de wolf een nieuw element in het landelijk gebied is."
'Aanvraag intens ingewikkeld'
Lelieveld zou de regeling graag anders zien. "Als je niet uit kan met wolfwerende hekken is dat een systeemfout, niet een fout van boer of wolf. Als mensen failliet gaan als ze maatregelen nemen, kan je niet verwachten dat boeren dat doen. Net zoals je niet van wolven kunt verwachten dat ze schapen met rust laten."
Naast het dekken van de kosten vindt Versteegh van Schaapskudde Doorn dat het aanvragen van de subsidie een stuk makkelijker moet. "Het proces is intens ingewikkeld. Menig herder heeft al bijna zijn laptop doormidden gebroken bij de aanvraag", legt hij uit. Dat het makkelijker moet, vindt ook wolvenexpert La Haye: "Maak de drempel zo laag mogelijk, ook financieel. Als er te weinig animo is, zoals blijkt, dan is de regeling blijkbaar onvoldoende."
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/381658 ... T4TNoIQPuQ
Elisa2 schreef:Dat zou wel wat bekender mogen worden dat dieren kunnen uitbreken omdat ze opgejaagd worden door wolven en dus ook een gevaar worden voor al het weg verkeer. De meeste mensen hebben hier geen flauw benul van!
Mac schreef:Elisa2 schreef:Dat zou wel wat bekender mogen worden dat dieren kunnen uitbreken omdat ze opgejaagd worden door wolven en dus ook een gevaar worden voor al het weg verkeer. De meeste mensen hebben hier geen flauw benul van!
De reactie die je dan vaak ziet/hoort is: dan moeten ze maar een deugdelijke omheining zetten waar de dieren niet doorheen kunnen breken.
Mensen hebben idd geen idee hoe dat werkt, ook met verschillende diersoorten en verschillende omheiningen, consequenties voor het wild, etc.
Mac schreef:Elisa2 schreef:Dat zou wel wat bekender mogen worden dat dieren kunnen uitbreken omdat ze opgejaagd worden door wolven en dus ook een gevaar worden voor al het weg verkeer. De meeste mensen hebben hier geen flauw benul van!
De reactie die je dan vaak ziet/hoort is: dan moeten ze maar een deugdelijke omheining zetten waar de dieren niet doorheen kunnen breken.
Mensen hebben idd geen idee hoe dat werkt, ook met verschillende diersoorten en verschillende omheiningen, consequenties voor het wild, etc.
DubbelFun schreef:Je hebt altijd uitersten vwb omheiningen. Ik woon langs een druk 80 nu 60 km weg waar nog altijd veel te hard gereden wordt en ik denk dat mijn paarden met een gaashekwerk toch een stuk veiliger zijn dan met een simpel stroomdraadje om de wei/paddocks, iets wat ik hier in de buurt toch nog wel heel veel zie.
Nog niets eens voor evt wolvenaanvallen, maar de stroom kan uitvallen (batterij leeg of stroomstoring) of er valt een dikke tak uit een boom, een paard oid haakt er per ongeluk in en trekt de hele boel aan gort... etc.
Dus ik ben wel degelijk een voorstander van steviger hekwerk rond een wei/paddock.
DuoPenotti schreef:DubbelFun schreef:Je hebt altijd uitersten vwb omheiningen. Ik woon langs een druk 80 nu 60 km weg waar nog altijd veel te hard gereden wordt en ik denk dat mijn paarden met een gaashekwerk toch een stuk veiliger zijn dan met een simpel stroomdraadje om de wei/paddocks, iets wat ik hier in de buurt toch nog wel heel veel zie.
Nog niets eens voor evt wolvenaanvallen, maar de stroom kan uitvallen (batterij leeg of stroomstoring) of er valt een dikke tak uit een boom, een paard oid haakt er per ongeluk in en trekt de hele boel aan gort... etc.
Dus ik ben wel degelijk een voorstander van steviger hekwerk rond een wei/paddock.
Ik ook. Daarom rond 3 hectare een gazen hekwerk.
Was niet goedkoop.
Maar deed daarmee wel aan de verplichting dat mijn dieren geen overlast geven aan andere.
Maar nu word het ineens omgedraaid en moet ik mijn dieren beschermen tegen iets wat onmogelijk is.
Citaat:Veessen, Gelderland
19-11-2024
16.25
Zichtmelding wolf
Betrouwbaarheid hoog.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Citaat:Nijkerkerveen, Gelderland
19-11-2024
Aanval wolf
Twee schapen dood en drie
gewond
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Citaat:Terschuur Gelderland
20-11-2024
Vannacht weer twee schapen gepakt in Terschuur.
Een schaap overleden, andere in laten slapen. DNA is weer afgenomen.
De moedeloosheid slaat toe in de buurt. Het is de afgelopen week meerdere keren raak geweest.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Wapenveld Gelderland
21-11-2024
07.15 uur
Zojuist wolf in wapenveld over zien steken voor mijn auto langs richting Zwolse bos Voorafgaand ree in paniek. Daarna wolf. Grote weg wapenveld .
Richting bos ( op kaart landgoed Wilfried).
Geen beeldmateriaal
Betrouwbaarheid hoog.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf