Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:38

Wintu schreef:
Cer schreef:
Op de site van kwf kankerbestrijding staat:
"Rokers sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan niet rokers. In Nederland overlijden elk jaar 20.000 mensen door roken. Dat is meer dan doden door drank, drugs, misdaad en verkeer bij elkaar"

Wat is er dan precies mis met de uitspraak van NPS?
Omdat het wat grof klinkt? Maar in principe is het wel waar..
Roken is een eigen keus, dus de mensen doen het ook nog eens helemaal zelf..
Ik ben wel benieuwd wat dan maakt dat zo'n uitspraak niet kan :)

Omdat ze zo vriendelijk zijn eerder dood te gaan en daarmee de maatschappij een dienst bewijzen?
Ik vind het inderdaad asociaal om het zo te brengen en nergens voor nodig. Als zij van dr pard dondert en overlijdt, dan gaat het ook onder die noemer? Ja, je kiest er zelf voor, dus bedankt want het scheelt ons als maatschappij weer wat centen?
Zoveel dingen die mensen doen, wat een risico met zich meebrengt, je hoeft enkel maar in de auto te stappen.
Is geen reden om op iemands graf te gaan staan dansen of er zo onrespectvol over te praten.

Ik denk dat nps het woord 'vriendelijk' ironisch bedoelde :)
Rokers zijn namelijk helemaal niet vriendelijk :+ (en dit was een bijzonder onvriendelijke sarcastische opmerking :oo en niet waar, er zijn natuurlijk zowel vriendelijke als onvriendelijke rokers, het zijn net mensen :j Zucht, het antwoord wil niet goedkomen, ik stop ermee :roll: Niet met roken overigens... )

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:34

mijn heel vriendelijke moeder is helaas aan roken overleden. Ze is maar 68 jaar geworden. Haar laatste jaren was ze letterlijk gebonden aan een zuurstofapparaat, zwaar copd. Ik ben tot het laatst bij haar geweest en heb haar zien stikken toen ze overleed. Geen mooi vooruitzicht :(

In haar verslaving heeft ze helaas ook mij astma/copd bezorgd, ook al heb ik nooit in mijn leven een sigaret gerookt, maar wel van klein kind af aan moeten meeroken.

Als mijn kinderen nu een roker zien zijn ze heel verbaasd, wellicht wat wereldvreemd haha, maar ik vind het wel beter. Laat ze het maar bijzonder vinden.

Ik ben tegen alle vormen van drugs en alcoholmisbruik. punt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:38

Wat betreft de formatie, het lijkt erop dat het niet zo geweldig gaat en Geert Wilders bezig is de boel op te blazen. Hij sneert de laatste dagen continu naar coalitie partners, behalve Lientje natuurlijk. Hij is imo doelbewust bezig zodat een van de partijen de steker eruit trekt. Kan hij weer gaan janken, zoals zo vaak .
https://x.com/geertwilderspvv/status/17 ... 45025?s=12

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:47

BigOne schreef:
Wat betreft de formatie, het lijkt erop dat het niet zo geweldig gaat en Geert Wilders bezig is de boel op te blazen. Hij sneert de laatste dagen continu naar coalitie partners, behalve Lientje natuurlijk. Hij is imo doelbewust bezig zodat een van de partijen de steker eruit trekt. Kan hij weer gaan janken, zoals zo vaak .

Heel jammer dit...

Overigens meld het ad dat er wel een deal gesloten wordt?

https://www.ad.nl/politiek/pvv-vvd-nsc-en-bbb-maken-deal-in-formatie-alles-wat-geld-kost-wordt-weggestemd~aee231ca/
Helaas een premium artikel maar ik hou hier wel een beetje m'n hart over vast.
Ik hoop niet dat deze formatie de staatsschuld verder op laat lopen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:27

BigOne schreef:

Of is zijn doel alleen maar Yezilgöz van de troon van de VVD te krijgen? Zij heeft, dacht ik, een dubbel paspoort. Het is een rechtstreekse aanval op haar, niet zozeer op de VVD.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:59

Dat zou goed kunnen Irmaz die rechtstreeke aanval op Yeşilgöz. Bah, net als dat heks op Kaag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:42

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/29/tw ... n-a4188447

Het moet NSC en VVD toch zorgen baren als zelfs ex-PVV-ers niet geloven dat de PVV genoeg capabele mensen heeft. En dat voor een partij van reeds 20 jaar.

NSC en BBB zijn jonge partijen, maar die hebben nog wel ervaren ex-CDA-ers binnen hun partij.

Dit moet Plasterk toch ook weten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:51

Electra63 schreef:

Het moet NSC en VVD toch zorgen baren als zelfs ex-PVV-ers niet geloven dat de PVV genoeg capabele mensen heeft. En dat voor een partij van reeds 20 jaar.

NSC en BBB zijn jonge partijen, maar die hebben nog wel ervaren ex-CDA-ers binnen hun partij.

Het lijken wel kinderen van 6 jaar.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:12

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Het lijken wel kinderen van 6 jaar.

Het niveau van de politiek... ik vind het nog steeds niet te begrijpen dat men dit dan beter vind dan de Kaags van de wereld.

Nog meer leuk nieuws uit de formatie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/5733969 ... kennis-bbb

de BBB blijkt de ballen verstand van financien te hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:24

Dat Kaag zo is afgeserveerd snap ik sowieso niet. Inhoudelijk zo sterk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 01:14

Benzz schreef:
Dat Kaag zo is afgeserveerd snap ik sowieso niet. Inhoudelijk zo sterk.

Ja, dat was bizar.
Kapot gemaakt door o.a. Wilders.

Ik vraag me werkelijk af, wie straks Nederland fatsoenlijk internationaal gaat vertegenwoordigen ?

Leuk al die gewone mensen die de taal van het volk spreken, maar een minister moet met andere buitenlandse ministers of vertegenwoordigers (vergaande) afspraken kunnen maken, deals kunnen sluiten enz.
Dat zie ik de gewone man/vrouw, zeker zonder politieke ervaring nog niet doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 01:48

nps schreef:
Het niveau van de politiek... ik vind het nog steeds niet te begrijpen dat men dit dan beter vind dan de Kaags van de wereld.

Nog meer leuk nieuws uit de formatie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/5733969 ... kennis-bbb

de BBB blijkt de ballen verstand van financien te hebben.

“Ja we hebben niet zo veel verstand van financiën maar we vinden wel dat de modellen van die financiën anders moeten!”
Hoe kun je zoiets nu zeggen als je weinig verstand hebt van financiën en dus geen idee hebt waar die modellen op slaan :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:17

Er is altijd gedoe over de financiën.. maar als de BBB er iets over zegt is het ineens een issue

https://nos.nl/artikel/2492847-tweede-k ... ent-omhoog

Het stuk uit het nrc kan ik niet lezen..
Wel grappig hoe de televaag de ene keer wel en de andere keer niet serieus wordt genomen trouwens :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:22

Cer schreef:
Er is altijd gedoe over de financiën.. maar als de BBB er iets over zegt is het ineens een issue

https://nos.nl/artikel/2492847-tweede-k ... ent-omhoog

Het stuk uit het nrc kan ik niet lezen..
Wel grappig hoe de televaag de ene keer wel en de andere keer niet serieus wordt genomen trouwens :+

Niet alleen door Televaag is dit gezegd, het is al vaker aan de orde gekomen.

Je zal toch een paar financiële mensen in je partij moeten hebben, die begrijpen dat beloftes geld kosten :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:12

Oh dat zal, maar ik weet niet of degene die er tot nu toe zaten, dat goed begrepen..
er is altijd gedoe over geld.

overigens, het minimumloon is toch omhoog gegaan? Wat had de BBB daarmee van doen dan?

In een ander kader, wat ik heel opmerkelijk vond is deze zin:
"De vragen die BBB stelde, waren volgens meerdere bronnen van een dusdanig laag niveau dat ze tot opgetrokken wenkbrauwen bij de formatiepartners leidden"
het is niet echt een feitelijke weergave maar het heeft met stemmingmaken van doen.
En daarnaast, in het bedrijfsleven valt mij op dat er heel vaak geen zogenaamde domme vragen gesteld worden omdat iedereen doet alsof ze het begrijpen omdat ze niet dom over willen komen.. :)
Als er dan een keer wel een zogenaamde 'domme' vraag gesteld wordt, zie je anderen schertsend kijken maar wél aandachtig meeluisteren :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:19

Citaat:
BBB blijkt de ballen verstand van financien te hebben.

Volgens mij is dit uit zijn verband gerukt. Vder Plas kan niet rekenen, dyslexie op cijfers heeft ze . Tevens is het partij programma niet doorgerekend. De enige formatie partij die dat heeft gedaan is de VVD.
Dus logisch dat de VVD vinden dat die programma's doorgerekend moeten worden.

Nu moeten we niet of het suffertjes zijn, want dat is de BBB niet.

Citaat:
Dyscalculie is, net als dyslexie, een leerstoornis. Mensen met dyscalculie hebben hardnekkige rekenproblemen. Hardnekkig betekent dat de rekenproblemen niet over gaan met wat extra instructie en oefenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:39

De politiek gebruikt toch het centraal plan bureau om berekeningen te laten doen? Volgens mij is er geen enkele partij die dat zelf doet toch?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:44

Suffertjes zijn het niet Pien maar hoogvliegers kun je ze ook niet noemen. Als ik de mensen van de BBB hoor praten dan krijg ik toch iedere keer een melding van Dunning Kruger (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect). Maar misschien onderschat ik ze, ik ben geen expert op het gebied van wat je zou moeten kunnen om goed een land te kunnen leiden (anders zat ik daar wel 8-) )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:46

Elisa2 schreef:
De politiek gebruikt toch het centraal plan bureau om berekeningen te laten doen? Volgens mij is er geen enkele partij die dat zelf doet toch?

Dat en op de ministeries zelf zit de kennis.

Niet iedereen is econoom van beroep

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:49

pien_2010 schreef:
Citaat:
BBB blijkt de ballen verstand van financien te hebben.

Volgens mij is dit uit zijn verband gerukt. Vder Plas kan niet rekenen, dyslexie op cijfers heeft ze . Tevens is het partij programma niet doorgerekend. De enige formatie partij die dat heeft gedaan is de VVD.
Dus logisch dat de VVD vinden dat die programma's doorgerekend moeten worden.

Nu moeten we niet of het suffertjes zijn, want dat is de BBB niet.

En op die manier trekt de VVD het beleid naar zich toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:52

Dat laten de andere partijen ook gebeuren dat de VVD alles dan naar zich toetrekt.

En wat listig lusje zegt over de as abtenaren dat klopt. Je hebt goede ambtenaren nodig en je moet goed o.a goed kunnen luisteren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:55

pien_2010 schreef:
Dat laten de andere partijen ook gebeuren dat de VVD alles dan naar zich toetrekt.

En wat listig lusje zegt over de as abtenaren dat klopt. Je hebt goede ambtenaren nodig en je moet goed o.a goed kunnen luisteren.

En je moet zorgen dat de ambtenaren goed hun werk kunnen doen en aan de juiste zaken werken...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:06

De Nederlandse daling op de anticorruptie ladder van de wereld zet door:
https://www.transparency.nl/nieuws/2024 ... index-cpi/
Citaat:
Experts wijzen op de ondermijning van instituties van de rechtsstaat door georganiseerde criminaliteit, waarbij rechters, officieren van justitie en advocaten maar ook journalisten en bestuurders zich steeds vaker geïntimideerd weten.

Hierdoor loopt Nederland het risico dat de instituties die ons land moeten beschermen tegen corruptie en willekeur op termijn worden verzwakt. Tegelijkertijd is er geen substantiële verbetering te zien in de verwevenheid van politiek en het lobbybedrijf, traditioneel een zwak punt voor Nederland.

Interessant detail is dat Nederland bij toetreding tot de VN heeft bedongen dat we ons niet conformeren aan de regels omtrend 'Handel en beïnvloeding' maar dit aan de Nederlandse wetgeving overlaat. Zeker gezien de genoemde verwevenheid van politiek en lobby is dit best wel bedenkelijk m.i.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:15

... en ik 'moet er niet aan denken' dat de daling op de anti-corruptieladder van doen heeft met drugskapitalen die op één of andere manier van de 'onderwerld' naar de 'bovenwereld' kunnen komen.

(Maar het kan wel degelijk zo zijn. Brrr.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:19

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

En je moet zorgen dat de ambtenaren goed hun werk kunnen doen en aan de juiste zaken werken...

Precies!

Voor alle duidelijkheid ik ben echt niet opeens fan van de formatie partijen. Maar dat goedkope negatief wegzetten van....vind ik dan ook weer zo flauw. Is echt iets van deze tijd.
Met Moniek van Bokt ((is geëmigreerd naar Spanje waar ik in de buurt op vakantie ben) hier een gesprekje gehad over dat in onze vroege jaren, dat negatieve zwartmakerij en jagen op beschadigen van de ander in de politiek er niet zo was. Het ging in onze ogen veel meer over de inhoud en ook tussen de kiezers zonder al dat gepolariseer.

Wat zonde dat gezakt zijn op de anticoruptie ladder.