Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 23:12

mysa schreef:
Ik ook. Maar dat stuk land, die volkeren, hebben nu eenmaal een geschiedenis die nog doorwerkt. En voor beide volken geldt dat religie een grote rol speelt. Dus dan gebeurt het gewoon dat er naar de geschiedenis en het geloof gekeken wordt en je je afvraagt in hoeverre dit een rol speelt in het geheel en vooral ook in de oplossing. Je kunt ook wel in elke post schrijven: Wat onmenselijk, wat vreselijk maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk? Ik denk niet dat we hier met zijn allen de algemene publieke opinie kunnen beïnvloeden, dus laat staan politici.

Ik denk dat wij in het westen echt een heel verkeerd beeld met de paplepel/media mee hebben gekregen van wat de rol was van religie en de aanwezigheid van joden daar.

Weet je hoeveel joden er waren in Jeruzalem toen de moslims het voor het eerst hebben overgenomen? En weet je wat de status was van de tempelberg?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 00:36

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:
Ah, ik dacht dat er Bokkers bedoeld werden. Dat Wilders het allemaal niet zo boeit kan geen verrassing zijn, imo.

Niet alleen Wilders, maar ook Van der Plas en Yesilgoz zijn altijd heel snel om hun afschuw uit te spreken als er een misdaad door moslims wordt gepleegd.
Nu zijn ze stil.

Maar ook hier wordt er weinig over gesproken, maar worden er ellenlange berichten geplaatst over de geschiedenis van de kolonisten enz.

Het bericht van Rinske Verkerk over het systematisch verdrijven van Palestijnen met uiteindelijk tot doel dat er geen Palestijnen meer in Gaza zijn........ zie jij dat daar Bokkers op reageren met afschuw?
Men blijft gewoon stil...... net als politici.

Tja, weet je, persoonlijke vind ik dat het bezoeken van bokt ook leuk moet blijven. En ik kan natuurlijk niet voor een ander spreken, maar de reden waarom ik alleen indirect en niet direct op jouw post heb gereageerd, had niets met het onderwerp te maken. Dat ik niet direct op jouw post heb gereageerd, heeft puur te maken met jouw veroordelende houding naar veel bokkers toe.

Als jij telkens op de man speelt in plaats van op de bal, ga ik geen energie meer in jouw post steken. Zelfs niet als ik het 100% met je eens bent, zoals in dit geval.

En over sommige dingen valt niet veel meer te zeggen dan dat het vreselijk is. Zeker als iedereen het over een onderwerp eens valt er weinig te discussiëren. En in dit geval zou je daar toch blij mee moeten zijn, dat hier op bokt in elk geval niemand de verdrijving van de Palestijnen uit Gaza steunt?
Laatst bijgewerkt door journee op 29-06-25 01:16, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 00:53

Hier een interessante link over de demografische ontwikkeling van palestina vanaf de 1e eeuw en de verschuiving van een overwegend Joodse bevolking, naar overwegend christelijk, naar een overwegend islamitische bevolking en het feit dat in de middeleeuwse islamitische periode veel joden en christenen tot de islam werden bekeerd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_history_of_Palestine_(region)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 07:24

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Het is toch wel bijzonder dat er amper of niet wordt gereageerd op het artikel van Rinske Vermeer over het systematisch verdrijven van de Palestijnen en 3 x is er bericht geplaatst over het schieten van militairen bij de voedseluitdeelplaatsen.

Men sluit daar gewoon de ogen voor of kunnen/willen het niet verdedigen.

Dat vind ook bijzonder. Maar zo ging dat in de jaren 40 dus ook.

Ik vrees dat er stilaan ook wat gewenning optreedt. Maanden geleden had Trump het al over zijn plannen met Gaza Beach. Israël is stilaan onze normen en grenzen aan het verleggen, dat is het probleem. We denken niet meer in termen van internationaal recht, maar er ontstaat een soort van "nieuwe normaal". Denk maar aan het feit dat Israël tegenstanders gewoon opblaast (= terrorisme). Toen ze hier + 20 jaar geleden mee begonnen, sprak iedereen hier schande over. Nu vindt men dit normaal, terwijl dit heel erg illegaal is, zeker aangezien er heel vaak onschuldige slachtoffers rond vallen (en ik ben nog altijd voorstander van misdadigers voor het gerecht brengen ipv gewoon opblazen - al zou ik er zeker niet om huilen mochten Netanyahu en zijn fascisten hierin een koekje van eigen deeg krijgen).

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 07:58

journee schreef:
Hier een interessante link over de demografische ontwikkeling van palestina vanaf de 1e eeuw en de verschuiving van een overwegend Joodse bevolking, naar overwegend christelijk, naar een overwegend islamitische bevolking en het feit dat in de middeleeuwse islamitische periode veel joden en christenen tot de islam werden bekeerd.

Werden ze bekeerde of bekeerde ze zelf?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:59

FiveSports schreef:
journee schreef:

Werden ze bekeerde of bekeerde ze zelf?

Sommigen zullen vrijwillig bekeerd zijn, maar de meeste echt gelovigen zullen niet spontaan overstappen op een andere godsdienst. Bij de massa bekeringen is wel duidelijk dat dit onder economische druk (hoge dhimmi belasting?), politieke instabiliteit (niet meer veilig voelen onder bepaald gezag) en door religieuze vervolging gebeurde. Dus hoewel iemand zelf moet 'kiezen' voor bekering, zie ik dit niet als vrijwillig keuze, zolang hierbij druk van buitenaf een rol speelt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Palestine

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:16

Blijkbaar weet je er nog minder van dan ik dacht…
Ga eens heel specifiek opzoek naar hoeveel joden er in Jeruzalem waren kort voordat de moslims er voor het eerst waren en de status van de tempelberg toen?
Misschien kan ChatGPT je helpen ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:55

FiveSports schreef:
Ga eens heel specifiek opzoek naar hoeveel joden er in Jeruzalem waren kort voordat de moslims er voor het eerst waren en de status van de tempelberg toen?

Wat ik wel of weet, is jou helemaal niet bekend. :) Maar alles wat ik denk of vind kan ik in elk geval onderbouwen, met degelijke argumenten en met linkjes over de geschiedenis. Deze manier van communicatie zou je ook eens moeten proberen. Veel effectiever dan denigrerende opmerkingen en vage toespelingen.

Vertel eerst eens wat er volgens jou in de geschiedenis is gebeurd en jou visie daarover. Als je op een volwassen manier kunt communiceren praten we wel weer verder. ;)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:29

journee schreef:
FiveSports schreef:

Wat ik wel of weet, is jou helemaal niet bekend. :) Maar alles wat ik denk of vind kan ik in elk geval onderbouwen, met degelijke argumenten en met linkjes over de geschiedenis. Deze manier van communicatie zou je ook eens moeten proberen. Veel effectiever dan denigrerende opmerkingen en vage toespelingen.

Vertel eerst eens wat er volgens jou in de geschiedenis is gebeurd en jou visie daarover. Als je op een volwassen manier kunt communiceren praten we wel weer verder. ;)

Ik heb soms wel wat moeite met serieus reageren op dingen die mij verzonnen lijken. Maar gezien je alles in elk geval kan onderbouwen, wil je dit dan onderbouwen?

journee schreef:
Sommigen zullen vrijwillig bekeerd zijn, maar de meeste echt gelovigen zullen niet spontaan overstappen op een andere godsdienst. Bij de massa bekeringen is wel duidelijk dat dit onder economische druk (hoge dhimmi belasting?), politieke instabiliteit (niet meer veilig voelen onder bepaald gezag) en door religieuze vervolging gebeurde.

Ben benieuwd....Je claimt ook dat het om "de meeste" zou gaan, dus je kan vast goede bronnen vinden.
Dan kunnen we het daarna hebben over het stukje geschiedenis waar ik op doel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:42

Ik weet dat die dhimmi belasting hier een hele tijd geleden al voorbij gekomen is, maar ben er niet erg in thuis.

Dat mensen zich onder druk nogal eens lieten bekeren kwam wel regelmatig voor in de wereldgeschiedenis.
De Sefardische joden in Nederland bijvoorbeeld waren vluchtelingen uit Spanje en Portugal. Die moesten zich in die landen bekeren tot het christendom of anders werden ze verdreven.

Veel lieten zich bekeren (Marranen), al moesten ze later vaak alsnog vertrekken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:00

FiveSports schreef:
Ik heb soms wel wat moeite met serieus reageren op dingen die mij verzonnen lijken. Maar gezien je alles in elk geval kan onderbouwen, wil je dit dan onderbouwen?

Ben benieuwd....Je claimt ook dat het om "de meeste" zou gaan, dus je kan vast goede bronnen vinden.
Dan kunnen we het daarna hebben over het stukje geschiedenis waar ik op doel.

Ik quote in de post een stukje van het bijgevoegde linkje, wat je had geweten als je het daadwerkelijk had gelezen. :)

In een volwassen discussie is het overigens gebruikelijk dat als je het ergens niet mee eens bent, jijzelf met onderbouwing komt om jouw eigen standpunt te onderbouwen. ;)

Ik wacht nog steeds op jouw standpunt betreft het ontstaan van Israël en jouw verklaring over de tempelberg. :j

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 00:00

journee schreef:
Sommigen zullen vrijwillig bekeerd zijn, maar de meeste echt gelovigen zullen niet spontaan overstappen op een andere godsdienst. Bij de massa bekeringen is wel duidelijk dat dit onder economische druk (hoge dhimmi belasting?), politieke instabiliteit (niet meer veilig voelen onder bepaald gezag) en door religieuze vervolging gebeurde.

Kun je deze stukjes quoten uit je wiki link? Of doel je op andere linkjes? Kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar misschien staat het er wel en ben ik heel nieuwsgierig naar de bronnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:25

FiveSports schreef:
journee schreef:

Kun je deze stukjes quoten uit je wiki link? Of doel je op andere linkjes? Kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar misschien staat het er wel en ben ik heel nieuwsgierig naar de bronnen.

ECHTE gelovigen zullen niet overstappen naar een ander geloof onder druk. Degenen die dat wel doen zijn degenen die wel in naam bijv. Christen zijn maar er niets aan doen. Heel erg veel Christenen zijn vermoord omdat ze weigerden zich te bekeren tot iets anders en die zijn later vaak heilig verklaard, in de traditie van de R.K.Kerk. Nog steeds worden Christenen vervolgd en vermoord om hun geloof.Vorige week nog 25 doden en 50 gewonden bij een door IS opgeeiste aanslag tijdens een dienst in een Grieks-Orthodoxe Christelijke kerk in Syrie.(Damascus meen ik).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:30

@Anjali
Hoeveel anders gelovigen (heidenen/wilden in de ogen van christenen) zijn er vermoord omdat ze zich niet wilde laten bekeren naar het christendom?
Hoeveel hebben zich toch maar "bekeerd" om hun familie te redden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:15

Brainless schreef:
@Anjali
Hoeveel anders gelovigen (heidenen/wilden in de ogen van christenen) zijn er vermoord omdat ze zich niet wilde laten bekeren naar het christendom?

Deze reactie had ik ook al verwacht. Maar heden ten dage is dat in het Christendom niet meer het geval. Bekering onder dwang kan trouwens niet want het gaat om het innerlijk, de ziel, en die moet vrijwillig kiezen. Een echte gelovige weet dat. Overigens, ondanks de geloofsafval hier in West_Europa, groeit het Christendom flink in Afrika en Azie en is het nog steeds de grootste wereldgodsdienst. En echt geen bekeringen onder dwang hoor. Maar wel voortdurend aanslagen op Christenen .In India heb je ook nog de zog. "Love-jihad" :het inpikken en onder dwang tot de islam bekeren van zowel Christelijke als Hindu- meisjes.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:47

anjali schreef:
Heel erg veel Christenen zijn vermoord omdat ze weigerden zich te bekeren tot iets anders en die zijn later vaak heilig verklaard, in de traditie van de R.K.Kerk. Nog steeds worden Christenen vervolgd en vermoord om hun geloof.

Heel erg veel anders- gelovigen zijn vermoord door diezelfde RK-kerk.
*Alhambra decreet
*Inquisitie
*Oorspronkelijke bewoners Zuid-Amerika.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:49

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:07

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:17

mysa schreef:
anjali schreef:
Heel erg veel Christenen zijn vermoord omdat ze weigerden zich te bekeren tot iets anders en die zijn later vaak heilig verklaard, in de traditie van de R.K.Kerk. Nog steeds worden Christenen vervolgd en vermoord om hun geloof.

Heel erg veel anders- gelovigen zijn vermoord door diezelfde RK-kerk.
*Alhambra decreet
*Inquisitie
*Oorspronkelijke bewoners Zuid-Amerika.

Zeker is er veel misgegaan, maar dat is allemaal zo'n 500 jaar geleden, wat toendertijd eerder met politiek te maken had (gebieden veroveren) en niets met geloof. Wil je daarvoor nu wraak nemen op Christenen die NU leven en daar niets aan kunnen doen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:22

Ik wil op helemaal niemand wraak nemen. Jouw berichten komen alleen wat eenzijdig over als het over religies gaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:04

Brainless schreef:
@Anjali

Heel Veel zijn onder dwang 'bekeerd'. Denk eens aan het fenomeen Kruistochten bijvoorbeeld. Dit waren de 'heilige oorlogen' van de katholieken, de oorspronkelijke bewoners van bijv. Zuid Amerika waren slachtoffer.https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistocht.
Door de eeuwen heen hebben helaas andere religieuze stromingen dit ook gedaan. Geloof=Moord en Doodslag denk ik wel eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:49

De enige religie die helemaal nooit geweld heeft gebruikt is het Jainisme omdat dat zou indruisen tegen het eerste en voornaamste gebod nl: Ahimsa ,wat Geweldloosheid betekent. Maar wel als resultaat dat zij maar met weinigen zijn ,velen, vooral monniken, zijn vermoord en de tempels verwoest of veranderd in tempels voor het geloof van de overwinnaar. De laatste tijd komt er toch een kentering en willen ze meer zelfverdediging. Onlangs is er in Bombay een tempel die er al heel lang stond zomaar platgebuldozerd, en dat heeft flinke protestmarsen opgeleverd van Jains uit het hele land, iets wat ze vroeger niet gauw zouden gedaan hebben maar het zouden geaccepteerd hebben als "Karma". (Tegenwoordig heet Bombay Mumbai, ik was nog gewend aan de oude naam, India verandert snel).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:49

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:00

De link geeft een heel vage algemene site geen artikel helaas.

Maar onbegrijpelijk. Elk ander land was allang voorzien van sancies binnenvallende navo landen en Israel komt er continue mee weg |(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:20