Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:28

DuoPenotti schreef:
Dat zou mijn droom ook nog eens zijn :j

Als de grote stappen inflatie even doorzet ... -O-
Voorzichtig met wensen.

Ben blij met de verhogingen qua inkomen en rest extra's. Val net buiten kwijtscheldingen ivm netjes met geld omgaan en spaarpotje -O- Levert dus 5-600 straf gemeente belasting op per jaar. Ook oneerlijk

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:41

De mijne ook....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:45

Kwijtschelding gemeente belasting kreeg ik ook niet heb namelijk gewerkt hoe kort dat ook is geweest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:50

Het stomme is ook hoeveel het uitmaakt in welke gemeente je woont. Bij heel veel dingen, de hoogte van gemeentelijke belastingen, maar ook hoe kwijtschelding werkt tot regels bij een uitkering. En noem alles maar op.
Zo kan je met hetzelfde salaris enorme verschillen hebben in kosten en rechten/plichten. Dat is soms ook mega frustrerend.

Ik kreeg geen kwijtschelding omdat ik op papier nog zzper was naast uitkering. Ik draaide dik verlies, dus hield minder geld over, maar moest alles betalen alleen maar vanwege die inschrijving.

En idd wel eens ergens hulp voor gevraagd, maar niet in aanmerking komen omdat er geen schulden zijn. Nee en dat wil ik zo houden, dus waarom pas recht ergens op als het te laat is?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-09-22 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:51

Hoezo voorzichtig met wensen?
Die begrijp ik niet. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:56

Eigenlijk ook krom. ontvang 500 euro wat ik dus weer terug kan betalen aan belasting. Aan de andere kant ook slim gedaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:58

Huh? Dat ligt er enorm aan waarom je dat bedrag krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:03

Omdat ik beneden 120% aan inkomen (energie toeslag 500 euro) heb, maar gemeente belasting is de grens sociaal minimum.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:05

DuoPenotti schreef:

Als de inflatie hard genoeg gaat kom je ook wel bij die 31.000 inkomen uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:10

tamary schreef:
DuoPenotti schreef:

Als de inflatie hard genoeg gaat kom je ook wel bij die 31.000 inkomen uit.

Hoe dan? :)
Heb geen werk. Misschien dat door tekorten aan personeel werkgevers hun eisen bijstellen en ook "halve" als ik willen.
Maar ik ga nooit fulltime kunnen werken. Niet eens meer de 24 waarop ik uitgevallen ben.
Dus hoe ik dat bedrag ooit zou gaan halen?
Ja dan zou ik weer gezond worden. En ja daar droom ik van :j
En weer mee kunnen doen aan het arbeidsproces... Ja dat wens ik met heel mijn hart :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:21

Marcella schreef:
Omdat ik beneden 120% aan inkomen (energie toeslag 500 euro) heb, maar gemeente belasting is de grens sociaal minimum.

Kwijtschelding voor gemeente belasting of water krijg ik ook niet, ik zit op 70%. Bij mijn gemeente kijken ze ook naar wat je op je rekening hebt staan, helaas voor mij: ik kan met geld omgaan en ik heb dus wat spaargeld, voor als mijn koelkast/vriezer/brommer het begeeft, dan kan ik meteen een nieuwe halen. Precies wat het Nibud aanraadt overigens... Maar als je in aanmerking wilt komen voor kwijtscheldingen dan is dit dus niet the way to go, dan kan je beter gewoon je geld uitgeven als water en jezelf in de schulden werken.
Sorry voor de negativiteit maar volgens mij is dat gewoon hoe het systeem in elkaar steekt :o
Namelijk: krom, je best doen loont niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:31

Ik heb dan net het 'geluk' dat ik uit een scheiding kwam met 0 euro eigen geld... Die apparaten kan ik niet vervangen en helpt gemeente ook niet mee :+ heb al eens een maand moeten leven van 400 euro, dat is niet eens de helft van de vaste lasten := door verkeerde informatie van hun kant. maar geld lenen mag niet, want dat zouden ze korten. Datzelfde apparaat had ik in een andere gemeente wel hulp bij gehad.

Hier mag je wel weer spaargeld hebben... maar al die regelingen zouden toch gelijk moeten zijn?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 17:41

Telpeva schreef:
Marcella schreef:

Kwijtschelding voor gemeente belasting of water krijg ik ook niet, ik zit op 70%. Bij mijn gemeente kijken ze ook naar wat je op je rekening hebt staan, helaas voor mij: ik kan met geld omgaan en ik heb dus wat spaargeld, voor als mijn koelkast/vriezer/brommer het begeeft, dan kan ik meteen een nieuwe halen. Precies wat het Nibud aanraadt overigens... Maar als je in aanmerking wilt komen voor kwijtscheldingen dan is dit dus niet the way to go, dan kan je beter gewoon je geld uitgeven als water en jezelf in de schulden werken.
Sorry voor de negativiteit maar volgens mij is dat gewoon hoe het systeem in elkaar steekt :o
Namelijk: krom, je best doen loont niet.

Klopt, hier óók de kwijtschelding niet gekregen ivm teveel spaarcentjes.

Komend jaar maar even kijken of ik wél in aanmerking kan komen, door noodzakelijke grotere uitgaven te doen vóór 1 januari. Want ze checken hier automatisch je rekening. Op het moment van aanvragen had ik namelijk wél recht gehad, want toevallig spaarrekening leeg ivm wat dure uitgaven gehad, maar de pijldatum bleek 1 januari te zijn en toen had ik die uitgaven nog niet gehad en dus teveel vermogen.

Grens ligt hier op €1700 wat je aan spaargeld mag hebben, dat is natuurlijk niet veel. Alleen al de onderhoudskosten van de auto zijn z'n €500 per jaar. Nieuwe wasmachine €600. Dan ben je er gelijk doorheen al.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:07

Gasprijs is al vier dagen op rij gedaald.
De consument merkt er nog niets van.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1048 ... gen-op-rij

Hopelijk zet die daling door. Maar het is toch merkwaardig dat de gasprijs daalt op het moment dat Nordstream effectief dicht zit. Speculanten hebben ook een dikke vinger in de pap wanneer het om de gasprijs gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:13

Nou, ik vind dit eerder een dikke vinger naar poetin, zo van je doet maar, we trappen er niet in.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 18:15

Loretta schreef:
Gasprijs is al vier dagen op rij gedaald.
De consument merkt er nog niets van.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1048 ... gen-op-rij

Hopelijk zet die daling door. Maar het is toch merkwaardig dat de gasprijs daalt op het moment dat Nordstream effectief dicht zit. Speculanten hebben ook een dikke vinger in de pap wanneer het om de gasprijs gaat.

Die prijs fluctueert enorm. Nu zakt ie 4 dagen en bij de volgende speculatie schiet ie in één dag de lucht weer in.

Ookal is ie nu weer ruim onder de €300, een jaar geleden was het €20. Dus alsnog 10x zo duur dan 1,5 jaar geleden. Dus de prijzen zullen nog wel een tijdje hoog blijven.

Ik denk dat we een gasprijs van €0,80 per m3 nooit meer terug gaan zien. Hopelijk wil de energieprijs in de toekomst (als er steeds meer uit hernieuwbare bronnen komt) wél weer terug richting de €0,30 per kwh. Maar dat is echt hopen en waarschijnlijk gaat het zo zijn dat stroom bijna gratis gaat worden overdag, als de zon schijnt en het waait maar dat je 's avonds en in de winter de hoofdprijs mag blijven betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:24

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Leuk... Maatregelen waar juist zwaar getroffen mensen die nu ook al steeds overal buiten vallen dat weer doen... Minima houden zo meer over dan die net een euro teveel verdient.

Meer over houden? Ik zou het willen, maar van over houden is geen sprake hoor. Denk je echt dat minima niet zwaar getroffen worden?

Ja, er wordt een veel grotere groep zwaar getroffen, daarom worden er veel meer maatregelen getroffen volgend jaar. Ik had liever gezien dat er meer mogelijk was en dat er beter gekeken werd naar wie het nodig hebben ipv zoals het nu gaat dat sommige ervan kunnen sparen, maar waarom is er ineens zo'n afgunst bijna? Er zijn zat regelingen waarbij mensen die veel verdienen alsnog profiteren terwijl ze het niet nodig hebben en dan is het erger dat de laagste groep geholpen wordt? Waarom gunnen we het elkaar niet gewoon, het is voor niemand een pretje als je in de problemen komt.

En net erbuiten vallen, ik heb op de grens van net wel en net niet gezeten. Die paar euro huurtoeslag of zorgtoeslag maakte het verschil niet. Ik geloof dat ik 8 euro per maand kreeg en daarna nog terug moest betalen... Die twee groepen hadden evht niet dat grote verschil als wat mensen wel eens denken. Het is niet zo dat je 200 euro huurtoeslag krijgt en met paar euro meer verdienen ineens niks.

Vertel...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:38

Wat dacht je van de hypotheekrente aftrek, die van je hoogste belastingschijf wordt afgetrokken, waardoor je effectief minder rente betaald dan iemand die minder verdiend? Wat dacht van een beheers BV, waarbij je een deel van je inkomen als dividend kan uitkeren tegen het lagere dividend tarief? Wat dacht je van een auto van de zaak, niet omdat je die voor het werk nodig bent, maar omdat het een emolument is, waarbij je dus niet zelf je, steeds duurder wordende brandstof hoeft te betalen, maar de baas het voor je doet? En dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan belasting op vermogen of de aftrek van investeringen, om je belastingdruk omlaag te brengen.

Door de inrichting van het Nederlandse belastingstelsel met heel veel aftrekmogelijkheden, zie je dat mensen met een hoog inkomen daar vooral voordeel van hebben en dat ze relatief weinig belasting betalen t.o.v. mensen met een lager of midden inkomen.

Maar MyWishMax heeft misschien nog wel veel meer voorbeelden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:40

Je vraagt naar de bekende weg en weet dat zelf ook wel. Er zijn maatregelen de afgelopen tijd waarbij er helemaal niet naar inkomen gekeken wordt maar die voor iedereen gelden en als je genoeg verdiend dat je het niet nodig hebt profiteer je er alsnog wel van. Als je namelijk niet maar een halve zin dikgedrukt maakt staat er achter terwijl zij dat niet nodig hebben. Het is nogal vervelend om halve zinnen dikgedrukt te maken.
De energiebelasting die verlaagd werd, zowel de norme belasting op energie als de btw, de verlaging van de accijns op brandstof. Of gewoon simpelweg kinderbijslag bijvoorbeeld. Subsidies op zaken waar je al genoeg geld voor moet hebben om überhaupt datgeen te kunnen aanschaffen. En als je dat gewoon kan betalen en niet in de moeilijkheden komt dan profiteer je er van.

Ik heb daar geen problemen mee, maar ook niet met extra hulp voor de groepen die het wel erg lastig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:58

Karl66 schreef:
Wat dacht je van de hypotheekrente aftrek, die van je hoogste belastingschijf wordt afgetrokken, waardoor je effectief minder rente betaald dan iemand die minder verdiend? Wat dacht van een beheers BV, waarbij je een deel van je inkomen als dividend kan uitkeren tegen het lagere dividend tarief? Wat dacht je van een auto van de zaak, niet omdat je die voor het werk nodig bent, maar omdat het een emolument is, waarbij je dus niet zelf je, steeds duurder wordende brandstof hoeft te betalen, maar de baas het voor je doet? En dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan belasting op vermogen of de aftrek van investeringen, om je belastingdruk omlaag te brengen.

Door de inrichting van het Nederlandse belastingstelsel met heel veel aftrekmogelijkheden, zie je dat mensen met een hoog inkomen daar vooral voordeel van hebben en dat ze relatief weinig belasting betalen t.o.v. mensen met een lager of midden inkomen.

Maar MyWishMax heeft misschien nog wel veel meer voorbeelden.

Zo wat een fijne toon weer zeg.
Je hebt het schijnbaar over een andere looncategorie, met megahuizen en enorme inkomens dat men aan vermogensbeheer kan doen. Vermogen, investeringen? Je kunt ook gewoon goed verdienen, zonder dat je gelijk tonnen of miljoenen verdiend hoor ;)
MyWishMax schreef:
Je vraagt naar de bekende weg en weet dat zelf ook wel. Er zijn maatregelen de afgelopen tijd waarbij er helemaal niet naar inkomen gekeken wordt maar die voor iedereen gelden en als je genoeg verdiend dat je het niet nodig hebt profiteer je er alsnog wel van. Als je namelijk niet maar een halve zin dikgedrukt maakt staat er achter terwijl zij dat niet nodig hebben. Het is nogal vervelend om halve zinnen dikgedrukt te maken.
De energiebelasting die verlaagd werd, zowel de norme belasting op energie als de btw, de verlaging van de accijns op brandstof. Of gewoon simpelweg kinderbijslag bijvoorbeeld. Subsidies op zaken waar je al genoeg geld voor moet hebben om überhaupt datgeen te kunnen aanschaffen. En als je dat gewoon kan betalen en niet in de moeilijkheden komt dan profiteer je er van.

Ik heb daar geen problemen mee, maar ook niet met extra hulp voor de groepen die het wel erg lastig hebben.

Als ik het had geweten had ik het niet gevraagd. En soms is zinnen vet maken op je telefoon wat lastig ;)
Ja, sommige dingen zijn voor elke burger, waarschijnlijk ook omdat het een hoop administratieve rompslomp voorkomt.
Evenals dat iedereen profijt heeft van de verlaging van de accijns op brandstof, hoe wilde je daar een tweedeling invoeren. Iemand die steun nodig heeft naar pomp A en de rest naar B? Sommige dingen zijn er idd voor iedereen, en dat mag ook. Ook niet fair als de ene kant alleen maar mag betalen en de andere kant ontvangt.

Dat geld dat elk huishouden kreeg met een lager inkomen, was ook niet altijd fair, sommigen hebben nog steeds een vast contract namelijk. Dus niet enkel de mensen die meer verdienen profiteren er van.

Maar wat vind jij genoeg verdienen eigenlijk, op wat voor lonen doel je in je berichten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:58

Het minimuloon gaat omhoog net als de AOW 10%. Zegt een man op TV dat die AOW stijging niet zal helpen. Zo vreemd. Er zijn legio's ouderen waaronder wij die leven van een AOW met klein pensioentje. Dus voor ons is het echt heel erg veel geld. Vond ik zo'n rare uitspraak te meer dat de AOW cq pensionen al 14 jaar zo wat geen stijging meer kennen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:07

Minimumloon zal inderdaad niet zoveel uitmaken, is nu iets van € 9,95,dus als daar 0.99 bijkomt, ben je nog steeds hard aan het werk voor een bedrag waarvan je eigenlijk niet kunt rondkomen. Aow-ers hebben toch vaak net wat minder lasten dan jongere mensen (en veel van hen toch een klein of groot pensioen en of een af betaald huis).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:14

Het is dus tientjeswerk wat erbij komt. Dat is wellicht net genoeg voor de duurdere boodschappen maar als je energierekening drie of vier keer over de kop is gegaan is het natuurlijk te weinig. Ben benieuwd hoeveel belasting ze van de energieprijs af willen halen en of ze een prijsplafond afspreken. Was dat niet iets waar ze op Europees niveau mee bezig waren?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:45

Voor het sociaal minimum komt er ruim 100 euro per maand bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:50

mysa schreef:
Minimumloon zal inderdaad niet zoveel uitmaken, is nu iets van € 9,95,dus als daar 0.99 bijkomt, ben je nog steeds hard aan het werk voor een bedrag waarvan je eigenlijk niet kunt rondkomen. Aow-ers hebben toch vaak net wat minder lasten dan jongere mensen (en veel van hen toch een klein of groot pensioen en of een af betaald huis).

Dat is bij een 40 uur per week en zelfs dan is het 10,16 voor 21 jaar en ouder per 1 juli. Dan gaat het al een euro omhoog per uur. Voor fulltime per maand is het € 1.756,20 en is het ergens richting de 175 erbij.
Het is echt een veel grotere stijging als normaal. Helemaal icm zorgtoeslag en huurtoeslag die verhoogd wordt en belasting die verlaagd wordt. Het ligt eraan hoeveel uur je werkt natuurlijk hoeveel erbij komt, maar het is echt een flinke stijging.

Mindim; jij vraagt voorbeelden en wil daarna weten hoe er onderscheid gemaakt zou moeten worden. Dat schrijf ik nergens, ik antwoord op jou welke maatregelen profijt opleveren als je het niet nodig hebt. En ik geef zelf ook al aan dat ik er geen problemen mee heb, alleen wel als er raar gekeken wordt naar de ene groep die hulp krijgt en het echr nodig heeft en niet naar de ander die ook profijt heeft van maatregelen. Dat het bijna afgunst lijkt. Ik zou willen dat iedereen die het moeilijk heeft geholpen kon worden op een manier die echt helpt.
Ik heb ook al vaker geschreven dat die energietoeslag niet helemaal handig geregeld was, omdat er mensen buiten vielen die het echt nodig hadden en mensen wel kregen die het niet nodig hadden. Maar dan kom je op het punt dat het net zo lastig te controleren is als pomp a en b. Of controleren zou misschien nog gaan, wel enorm veel werk, maar welke einddatum van een contract is dan de grens.

Genoeg verdienen; zoals ik schrijf, als je deze tijden gewoon zonder problemen alles kan blijven betalen. Ik heb geen vaste bedragen, want ook daar wisselt het enorm door bijvoorbeeld de energiecontracten.