Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:22

enzino schreef:
De volgende generaties zullen ons bedanken voor alle versnipperde zonnepanelen die we nu begraven en alle afgedankte windmolens die onder de grond liggen. Ook zullen ze ongetwijfeld euforisch zijn dat ze gigantische staatsschulden mogen afbetalen en zo'n 3% extra inflatie hebben om het allemaal te bekostigen tot 2050.

En jij denkt dat de volgende generaties buitengewoon gelukkig zullen worden van de onleefbare gebieden door de gevolgen van alle extra CO2 in de atmosfeer, de aardbevingen door de gaswinning, het vergiftigde grondwater door fracking en het kernafval? 8)7

Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dakplaten, gevelbekleding of PVC-buizen (om maar wat voorbeelden te noemen) niet gerecycled kunnen worden, maar nu het gaat om zonnepanelen en windmolens is het ineens een ding? -O-

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:37

Volgens mij is alle afval een probleem..
dan zou je moeten kijken naar een energieproduct met het minste afval, toch?

Volgens mij is asbest ook best een ding geweest een poosje...

Buiten dat ik nu even google (want dat kan) en ik lees dat PVC buizen wel gerecycled kunnen worden. Dus wat is het nu?

Overigens, die suikertax, ik ben benieuwd hoe dat gaat in praktijk..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:44

robert45 schreef:
@janneke2

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alleen draai je er allemaal wat omheen en geef je alleen aan wat je absoluut niet wil.

Mijn vraag hoe je dan we de energie denkt te gaan opwekken laat je echter open.

Dus hoe zou jij nu de stroom gaan opwekken? En kom dan niet met antwoord besparen want je weet zelf ook wel dat het niet realistisch is. Zeker niet gezien de bevolking tot 20 miljoen mensen gaat stijgen.

Wind, water en zon. Plus besparen.
Dat is uiterst realistisch.
Alleen erg on populair.
Dat is helaas iets anders.

Zon graag met hernieuwbare zonnepanelen, die techniek bestaat gewoon al.

Mbt de winter: wind en water zijn dan hetzelfde, zonne energie kun je ook transporteren uit het zuiden.
(Waarbij we dan meer keuzes hebben dan nu mbt gas.)
En nadenken over batterijen. (Opslaan van waterenergie is relatief eenvoudig mbt stuwmeren, hier in de delta is het meer getijde en wisseling zout/zoet water: batterij nodig.)

En dan is er nog aardwarmte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:48

O en er zijn nog meer opties die echt altijd aanwezig zijn, getijdeenergie en mini waterkracht centrales bij sluizen, van beiden hebben we in Nederland meer dan voldoende. Mijn vorige woonplaats wordt als het goed is komend jaar een bij de sluis geplaatst en zou voldoende moeten kunnen opleveren om een wijk ernaast van stroom te voorzien.

En ik weet dat ze op Texel als het goed is aan het experimenteren zijn met getijde energie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:00

irmaz schreef:
enzino schreef:
De volgende generaties zullen ons bedanken voor alle versnipperde zonnepanelen die we nu begraven en alle afgedankte windmolens die onder de grond liggen. Ook zullen ze ongetwijfeld euforisch zijn dat ze gigantische staatsschulden mogen afbetalen en zo'n 3% extra inflatie hebben om het allemaal te bekostigen tot 2050.

En jij denkt dat de volgende generaties buitengewoon gelukkig zullen worden van de onleefbare gebieden door de gevolgen van alle extra CO2 in de atmosfeer, de aardbevingen door de gaswinning, het vergiftigde grondwater door fracking en het kernafval? 8)7

Nee, dat denk ik niet. Dat zeg ik dus ook niet. Geen idee waar jij dat leest...

Wel zie ik in dat elke "oplossing" ook negatieve bijwerkingen heeft. Zij het kernafval, zij het onleefbare gebieden, zij het meer CO2 uitstoot, zij het bergen met afgedankte windmolens. Dat kan je meenemen in je afweging welke oplossing je nu kiest. Maar Janneke schrijft het alsof kernenergie een uniek probleem heeft: afval. Dat is echter helemaal niet uniek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:05

Waarom zouden ze dat staal van afgedankte windmolens dan niet kunnen hergebruiken. Lijken me genoeg toepassingen voor te bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:15

Alles kan gerecycled worden, de vraag is alleen of het economisch zin heeft of wie het dan gaat betalen.
(het gaat ook voornamelijk om de wieken)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:23

Cer schreef:
Ik vraag me al een poosje af hoe ze dat doen met flats / torenflats... Dan is het oppervlak van het dak toch niet genoeg voor de gezinnen die eronder wonen? Qua opbrengst?

En, er komt geen afval van kapotte zonnepalen?

Volgens mij zijn er zonnepanelen die aan de zijkant van zo'n flat kunnen worden bevestigd. Maar ik kan me ook voorstellen dat zij de energie juist van andere opties / plekken kunnen krijgen (bijv. de energie van zo'n fruitteler, bijvoorbeeld).

En kapotte zonnepanelen hebben vast afval, maar er worden ook daarin grote stappen gemaakt qua recyclebare materialen. Dus op zich maak ik me daar niet eens zo veel zorgen om, eigenlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:25

Echwel schreef:
Maar iedereen roept alleen wat hem/haar zou raken, niemand kijkt naar een groter geheel..
Om de aarde leefbaar te houden voor mijn kinderen en andermans kinderen vind ik opofferingen best.

Rekening rijden, prima.
Gezond eten stimuleren, prima

En als iedereen klaagt en klaagt en klaagt....enige die er niet op vooruit gaan zijn de aowers, dat is pas armoe als je geen pensioen hebt opgebouwd..
En die zul je niet horen klagen, zijn ze veel te trots voor

+1

Ik heb ook geen schoolgaande kinderen meer, dus persoonlijk heb ik aan die voordelen ook geen profijt.
Maar ik ben wel blij voor alle werkende ouders, onderwijs is belangrijk. We hebben straks te weinig werkenden, dus alleen maar mooi dat geïnvesteerd wordt in onderwijs en kinderopvang.

Ik hou van hard rijden, maar ik heb begrip voor de maatregelen om de snelheid te beperken.
Ik neem af en toe het risico op een bekeuring. ;)

Ik heb nog niet alles gehoord en gelezen, maar het geklaag van sommige mensen "die gepakt worden', vind ik echt buiten proporties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:44

Is dat in de media, dat die mensen klagen?

Max 30 in de stad lijkt me geniaal, maar of het gaat werken?
Oef, risico bekeuring.. ik vind ze vrij prijzig.. persoonlijk hou ik me aan de snelheid, ook vanuit veiligheid. Hard rijden heb ik sowieso niks mee...

Zonnepanelen aan de zijkant van een flat.. hm.. je moet er dan niet tegenover wonen denk? Dan kan je de hele dag je gordijnen dicht doen.. Die panelen kunnen toch ook in weilanden, las ik ergens?

Misschien is die C02 uistoot pas niet eens een heel gek idee... :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:55

Loretta schreef:
Waarom zouden ze dat staal van afgedankte windmolens dan niet kunnen hergebruiken. Lijken me genoeg toepassingen voor te bedenken.

Het probleem zit hem in de wieken. Die zijn niet van staal maar van een soort glasvezel. Dat kunnen ze niet hergebruiken maar stoppen ze onder de grond.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:05

Cer schreef:
Is dat in de media, dat die mensen klagen?

Max 30 in de stad lijkt me geniaal, maar of het gaat werken?
Oef, risico bekeuring.. ik vind ze vrij prijzig.. persoonlijk hou ik me aan de snelheid, ook vanuit veiligheid. Hard rijden heb ik sowieso niks mee...

Zonnepanelen aan de zijkant van een flat.. hm.. je moet er dan niet tegenover wonen denk? Dan kan je de hele dag je gordijnen dicht doen.. Die panelen kunnen toch ook in weilanden, las ik ergens?

Misschien is die C02 uistoot pas niet eens een heel gek idee... :)

Ik vraag me af of het altijd reflecterend is eigenlijk. Je zal vast ook matte-varianten hebben om dat probleem op te lossen :j.

Wbt. 30 in de stad: ik denk dat veel mensen dat aan hun laars lappen? 30 is best langzaam. Levert die 20km/h daadwerkelijk zo veel verschil op in uitstoot, bij die lage snelheden? Of is het qua veiligheid juist?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:13

Hier proberen we samen met verhuurder of iig de algemene stroomvoorzieningen zoals bv lift nu op zonnepanelen kunnen.
Voor alle appartementen apart heb je toestemming nodig van alle bewoners en met ouderen is dat heel moeilijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:19

IMANDRA schreef:
Wbt. 30 in de stad: ik denk dat veel mensen dat aan hun laars lappen? 30 is best langzaam. Levert die 20km/h daadwerkelijk zo veel verschil op in uitstoot, bij die lage snelheden? Of is het qua veiligheid juist?

30 is meer gelijk qua snelheid met andere weggebruikers als fietsers en brommers, veiligheid is dus zeker een factor. En als de snelheid omlaag gaat en parkeren lastig/duur is, wordt het aantrekkelijker om met fiets of OV te gaan ipv auto. Helaas is de prijs van OV niet meegenomen in de stimulans van minder auto's in binnensteden.

Verder ben ik wonende in een klein dorp blij met de standaard van 30 binnen de bebouwde kom met 60km wegen er buiten, zeker ivm geen aparte wandel en fietspaden binnen het dorp (er buiten wel gelukkig). Met 30 km is opzij stappen een stuk makkelijker en in de auto ze ontwijken ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:33

Ik heb geen kinderen en ben juist heel blij dat ouders deze extra regelingen krijgen. We hebben een groot te kort aan werkende mensen en er is onderzoek geweest dat veel al vervuld zou kunnen worden als vrouwen meer gaan werken of uberhaupt gaan werken. Door de kinderopvang zo in te vullen komt er hoop ik voor die groep een stimulans om te gaan werken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:56

tamary schreef:
IMANDRA schreef:

30 is meer gelijk qua snelheid met andere weggebruikers als fietsers en brommers, veiligheid is dus zeker een factor. En als de snelheid omlaag gaat en parkeren lastig/duur is, wordt het aantrekkelijker om met fiets of OV te gaan ipv auto. Helaas is de prijs van OV niet meegenomen in de stimulans van minder auto's in binnensteden.

Verder ben ik wonende in een klein dorp blij met de standaard van 30 binnen de bebouwde kom met 60km wegen er buiten, zeker ivm geen aparte wandel en fietspaden binnen het dorp (er buiten wel gelukkig). Met 30 km is opzij stappen een stuk makkelijker en in de auto ze ontwijken ook.

Ah zo :j. Ben benieuwd of hoe dat wordt verwerkt ttz!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:59

germie schreef:
Ik weet niet wat je er op voor uit gaan noemt, maar zolang we niet gelukkig mogen zijn, niet vrij mogen leven, alles je afgenomen wordt, en het vooral maar op werken, en belasting betalen lijkt weet ik niet waarom je niet mag klagen. Er zijn mensen die bewust voor kindervrij gekozen hebben. Waarom moeten altijd de mensen met kinderen voorgetrokken worden?

In welk land leef jij dat je zo ontevreden bent over je leven?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:17

Benzz schreef:
germie schreef:
Ik weet niet wat je er op voor uit gaan noemt, maar zolang we niet gelukkig mogen zijn, niet vrij mogen leven, alles je afgenomen wordt, en het vooral maar op werken, en belasting betalen lijkt weet ik niet waarom je niet mag klagen. Er zijn mensen die bewust voor kindervrij gekozen hebben. Waarom moeten altijd de mensen met kinderen voorgetrokken worden?

In welk land leef jij dat je zo ontevreden bent over je leven?

Dat vraag ik me ook echt af?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:48

Datacenter in Zeewolde erdoor... 166 hectare grond. Dat snap ik echt niet...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:53

Zit daar dan een financieel voordeel aan? Hoe werkt dat met zo'n data center?
(gaat even googlen)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:57

Cer schreef:
Zit daar dan een financieel voordeel aan? Hoe werkt dat met zo'n data center?
(gaat even googlen)

Naar wat ik las is dat allemaal te vaag en niet onderzocht. Qua voordelen in werkgelegenheid Ed.

Vind ook zo vreemd dat GL en PvdA dan voor stemmen, als je ziet hoe die zich profileren in de landelijke politiek( Jesse Klaver heeft het ook afgekeurd)

In het regeerakkoord staat dat deze beslissingen niet meer bij gemeenten moet liggen geloof ik :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 08:55

ruitje schreef:
Datacenter in Zeewolde erdoor... 166 hectare grond. Dat snap ik echt niet...

Nee, niet helemaal. Er is gestemd voor het wijzigen van het bestemmingsplan. De vergunningen moeten nog verstrekt worden.

Maar eens, ik snap echt niet hoe dit kan gebeuren. En dat inderdaad een partij als GL voor stemt. Redenatie? 'Ja, maar andere industrieën gebruiken óók veel energie :j '

Eh? Dat is dan toch juist een reden om tégen te stemmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:53

Wat is het probleem precies met een datacenter?

Hangt de bouw af of het in NL kan, of komt het sowieso wel ergens te staan? Als het toch wel komt, dan liever dichtbij waar je invloed hebt hoe de energie ervoor opgewekt wordt lijkt me (plus wat extra werkgelegenheid, extra investeringen, etc).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:06

Werkgelegenheid heel weinig. Stroomverbruik extreem veel. Noodzakelijke landbouwgrond verdwijnt en nog veel ook. 116 ha grond en stroomverbruik zoveel als de woningen in Amsterdam terwijl het stroomnet al overbelast is. Dat lijkt me genoeg reden

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:08

robert45 schreef:
Karl66 schreef:
Waarom zouden we hier in Nederland al onze stroom op moeten wekken? We gebruiken toch ook niet alleen maar olie die bij Schoonebeek uit de grond gepompt wordt? Er zijn gebieden op deze wereld die veel geschikter zijn om grootschalig zonne-energie of windenergie op te wekken. Laten we daar dan ook gewoon gebruik van maken.

Nou het zou fijn zijn als je voor een van je basisbehoeften niet teveel afhankelijk bent van het buitenland.

Je weet waarom de gasprijs nu weer zo hoog is? Omdat de EU en Rusland een wedstrijdje staren doen, de pijpleiding door Duitsland mag niet gebruikt worden. Rusland is daar boos over en die zet weer troepen bij de grens bij Oekraïne. Wij als consument betalen de prijs…

Nederland is al heel lang niet meer zelfvoorzienend als het om energie gaat en daar hebben we ons aardig mee kunnen redden. Het voordeel van zonne- en windenergie is dat je veel meer keuze hebt, in welk land je wilt investeren. In tegenstelling tot nu ben je niet afhankelijk van de landen waar de energie toevallig in de grond zit, maar kan je kiezen uit veel meer landen, die geschikte omstandigheden hebben.