Volgens Dhr. Dijkstra (WUR) zou de maatregel die de sector zelf heeft aangedragen zelfs tot meer ammoniakreductie leiden dan Schouten haar maatregel

Voor de niet (melk)veehouders onder ons:
Krachtvoer is voor ons een middel om per koe bij te sturen daar waar het nodig is, want niet iedere koe is hetzelfde. Zo heeft een koe aan het einde van haar lactatie voldoende eiwit nodig om op productie te blijven en daardoor niet te veel in conditie toe te nemen. Onvoldoende eiwit in deze periode zal dus leiden tot een te 'vette' koe. Die ziet er voor een leek misschien wel leuk uit, de realiteit is helaas heel anders. Een te vette koe droog zetten (op het einde van de lactatie, een aantal weken voor het afkalven) zal veel vaker tot gezondheidsproblemen rondom het afkalven leiden: een nageboorte die er niet afkomt, (slepende) melkziekte en leververvetting zijn de voornaamste. Deze dieren kosten ons geld en tijd, maar vooral is het een troosteloos en machteloos gevoel als je een koe met melkziekte er maar niet bovenop krijgt en ze blijft maar proberen op te krabbelen, tot ze het een keer opgeeft

En ja, deze uitgebalanceerde voeding is noodzakelijk omdát het hoogproducerende dieren zijn. Ik heb daar geen moeite mee, omdat ik oprecht vind dat wij goed voor onze dieren zorgen. We hebben weinig gezondheidsproblemen en als ik straks de dames ophaal uit de wei, dan zie ik een en al tevredenheid. Maar een ander kan daar heel anders tegenaan kijken, en dat is zijn/haar goed recht. Als je daar als consument moeite mee hebt, dan kun je kiezen voor voor biologische/geen zuivel. Prima, dat is ieder zijn eigen keuze.
Nu hebben wij het afgelopen jaar nog geen koe met melkziekte gehad, maar ik houd mijn hart vast als we straks niet meer kunnen bijsturen in de rantsoenen van onze dieren. Het is schandalig dat men in Den Haag hier zo makkelijk over doet. En waarom? Omdat er huizen gebouwd moeten worden, kunnen onze koeien de kl*re krijgen.