steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:28

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... igarendoos

Volgens Dhr. Dijkstra (WUR) zou de maatregel die de sector zelf heeft aangedragen zelfs tot meer ammoniakreductie leiden dan Schouten haar maatregel :+

Voor de niet (melk)veehouders onder ons:

Krachtvoer is voor ons een middel om per koe bij te sturen daar waar het nodig is, want niet iedere koe is hetzelfde. Zo heeft een koe aan het einde van haar lactatie voldoende eiwit nodig om op productie te blijven en daardoor niet te veel in conditie toe te nemen. Onvoldoende eiwit in deze periode zal dus leiden tot een te 'vette' koe. Die ziet er voor een leek misschien wel leuk uit, de realiteit is helaas heel anders. Een te vette koe droog zetten (op het einde van de lactatie, een aantal weken voor het afkalven) zal veel vaker tot gezondheidsproblemen rondom het afkalven leiden: een nageboorte die er niet afkomt, (slepende) melkziekte en leververvetting zijn de voornaamste. Deze dieren kosten ons geld en tijd, maar vooral is het een troosteloos en machteloos gevoel als je een koe met melkziekte er maar niet bovenop krijgt en ze blijft maar proberen op te krabbelen, tot ze het een keer opgeeft ;(

En ja, deze uitgebalanceerde voeding is noodzakelijk omdát het hoogproducerende dieren zijn. Ik heb daar geen moeite mee, omdat ik oprecht vind dat wij goed voor onze dieren zorgen. We hebben weinig gezondheidsproblemen en als ik straks de dames ophaal uit de wei, dan zie ik een en al tevredenheid. Maar een ander kan daar heel anders tegenaan kijken, en dat is zijn/haar goed recht. Als je daar als consument moeite mee hebt, dan kun je kiezen voor voor biologische/geen zuivel. Prima, dat is ieder zijn eigen keuze.

Nu hebben wij het afgelopen jaar nog geen koe met melkziekte gehad, maar ik houd mijn hart vast als we straks niet meer kunnen bijsturen in de rantsoenen van onze dieren. Het is schandalig dat men in Den Haag hier zo makkelijk over doet. En waarom? Omdat er huizen gebouwd moeten worden, kunnen onze koeien de kl*re krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 03-07-20 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:37

en dat is precies wat het is. Ergens dingen wegjatten, uiteraard niet bij de luchtvaart/verkeer/industrie/bouw, in dit geval bij de veehouderij, om dat weer weg te geven aan bouw etc. It's all about de cijfertjes en het geld.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:40

En 'juridische houdbaarheid', dat woord kan ik inmiddels ook niet meer horen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:40

Kinke schreef:
en dat is precies wat het is. Ergens dingen wegjatten, uiteraard niet bij de luchtvaart/verkeer/industrie/bouw, in dit geval bij de veehouderij, om dat weer weg te geven aan bouw etc. It's all about de cijfertjes en het geld.


Misschien is dat wel een idee, de kerozine weglaten bij de vliegtuigen.
Net zo'n belangrijke brandstof als eiwit :D

En dan kijken hoe lang dat goed blijft gaan.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:44

hoeft niet weg, mag gemengd worden met andere brandstoffen ;) :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:45

Oh ja, beetje E-10 benzine erbij, is ook "goed" voor alle auto's dus vast ook voor vliegtuigen :P
Wel aan het milieu denken waar we mee mengen.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:50

Citaat:
Boze boeren

De boeren zijn boos... En als ik boer of boerin zou zijn, was ik ook boos. Heel boos, denk ik.

Sommige burgers zijn boos op de boeren. Omdat ze vanmiddag in de file stonden op de A1. En als je geen idee hebt wat het boerenleven inhoud, geen idee hebt wat een boer allemaal doet, geen idee hebt wat de 'voermaatregel' voor de boeren en de dieren betekent, geen idee hebt wat de boer allemaal produceert wat je als burger consumeert, snap ik dat ook...

Mij raakt het als ik de felle, respectloze reacties van burgers lees tegen de boeren. Terwijl ik geen boerderij heb en geen boerendochter ben. Maar ik vind het zo onrechtvaardig!!

De meeste boerderijen zijn van generatie op generatie overgegaan. Er werd en wordt met hart en ziel keihard gewerkt. Om voor de dieren te zorgen, voor hun welzijn. Om voor het land te zorgen. Om voor de gewassen te zorgen. Alles wat er op ons bord komt, is door boeren geproduceerd. Een boer werkt 24/7 en is nooit een dag vrij. Bij nacht en ontij, in weer en wind staat een boer in dienst van zijn boerderij en zijn beesten. Een boer doet dit met liefde, de meeste boeren althans. Omdat hij dit met de paplepel ingegoten heeft gekregen van zijn grootouders en/of ouders. Omdat ze trots zijn op het levenswerk van de oudere generaties voor hem...

En dan komt er een 'voermaatregel' die bepaalt dat boeren hun dieren minder eiwitten mogen voeren, want wat er niet ingaat, komt er ook niet uit. De eiwitten, die de beesten echt nodig hebben, zouden zorgen voor stikstofuitstoot.
Minister Carola Schouten komt met deze maatregel zodat er op korte termijn 75.000 woningen gebouwd kunnen worden en 7 wegenbouwprojecten doorgang kunnen vinden.

Na alle wetten, maatregelen, regels en verplichtingen die de boeren de laatste jaren al op hun bord hebben gekregen, komt dit er ook nog bij. Daarnaast hebben dieren eiwitten nodig. Het is voor het vee dus ook nog eens een ongezonde maatregel.

Dat de boeren demonstreren is logisch... Dat mensen niet in de file willen staan voor iets dat ze mogelijk niet helemaal begrijpen, is ook logisch. Maar heb respect voor de boeren. Zij demonstreren ook voor datgeen waar hun hart ligt: bij hun dieren, bij hun boerderij, waar grootouders en ouders hun hele ziel en zaligheid in hebben gelegd. En waar zijzelf hetzelfde voor doen.

En wij, de burgers, zouden de boeren juist moeten steunen. Want al het voedsel, wat op onze borden terecht komt, van ontbijt tot lunch tot diner tot tussendoortjes, komt bij de boeren vandaan. #nofarmersnofood.

Begrip. Respect. Voor de boeren en de boerinnen.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:58

Tiepfoudt schreef:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... igarendoos

Volgens Dhr. Dijkstra (WUR) zou de maatregel die de sector zelf heeft aangedragen zelfs tot meer ammoniakreductie leiden dan Schouten haar maatregel :+

Voor de niet (melk)veehouders onder ons:

Krachtvoer is voor ons een middel om per koe bij te sturen daar waar het nodig is, want niet iedere koe is hetzelfde. Zo heeft een koe aan het einde van haar lactatie voldoende eiwit nodig om op productie te blijven en daardoor niet te veel in conditie toe te nemen. Onvoldoende eiwit in deze periode zal dus leiden tot een te 'vette' koe. Die ziet er voor een leek misschien wel leuk uit, de realiteit is helaas heel anders. Een te vette koe droog zetten (op het einde van de lactatie, een aantal weken voor het afkalven) zal veel vaker tot gezondheidsproblemen rondom het afkalven leiden: een nageboorte die er niet afkomt, (slepende) melkziekte en leververvetting zijn de voornaamste. Deze dieren kosten ons geld en tijd, maar vooral is het een troosteloos en machteloos gevoel als je een koe met melkziekte er maar niet bovenop krijgt en ze blijft maar proberen op te krabbelen, tot ze het een keer opgeeft ;(

En ja, deze uitgebalanceerde voeding is noodzakelijk omdát het hoogproducerende dieren zijn. Ik heb daar geen moeite mee, omdat ik oprecht vind dat wij goed voor onze dieren zorgen. We hebben weinig gezondheidsproblemen en als ik straks de dames ophaal uit de wei, dan zie ik een en al tevredenheid. Maar een ander kan daar heel anders tegenaan kijken, en dat is zijn/haar goed recht. Als je daar als consument moeite mee hebt, dan kun je kiezen voor voor biologische/geen zuivel. Prima, dat is ieder zijn eigen keuze.

Nu hebben wij het afgelopen jaar nog geen koe met melkziekte gehad, maar ik houd mijn hart vast als we straks niet meer kunnen bijsturen in de rantsoenen van onze dieren. Het is schandalig dat men in Den Haag hier zo makkelijk over doet. En waarom? Omdat er huizen gebouwd moeten worden, kunnen onze koeien de kl*re krijgen.


Ik snap het ook echt niet, de wereld is gek geworden lijkt wel. Het is de reinste dierenmishandeling om maar huizen te kunnen blijven bouwen terwijl NL al stampvol is.

Diertjec

Berichten: 4632
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:02

juval schreef:
Citaat:
Boze boeren

De boeren zijn boos... En als ik boer of boerin zou zijn, was ik ook boos. Heel boos, denk ik.

Sommige burgers zijn boos op de boeren. Omdat ze vanmiddag in de file stonden op de A1. En als je geen idee hebt wat het boerenleven inhoud, geen idee hebt wat een boer allemaal doet, geen idee hebt wat de 'voermaatregel' voor de boeren en de dieren betekent, geen idee hebt wat de boer allemaal produceert wat je als burger consumeert, snap ik dat ook...

Mij raakt het als ik de felle, respectloze reacties van burgers lees tegen de boeren. Terwijl ik geen boerderij heb en geen boerendochter ben. Maar ik vind het zo onrechtvaardig!!

De meeste boerderijen zijn van generatie op generatie overgegaan. Er werd en wordt met hart en ziel keihard gewerkt. Om voor de dieren te zorgen, voor hun welzijn. Om voor het land te zorgen. Om voor de gewassen te zorgen. Alles wat er op ons bord komt, is door boeren geproduceerd. Een boer werkt 24/7 en is nooit een dag vrij. Bij nacht en ontij, in weer en wind staat een boer in dienst van zijn boerderij en zijn beesten. Een boer doet dit met liefde, de meeste boeren althans. Omdat hij dit met de paplepel ingegoten heeft gekregen van zijn grootouders en/of ouders. Omdat ze trots zijn op het levenswerk van de oudere generaties voor hem...

En dan komt er een 'voermaatregel' die bepaalt dat boeren hun dieren minder eiwitten mogen voeren, want wat er niet ingaat, komt er ook niet uit. De eiwitten, die de beesten echt nodig hebben, zouden zorgen voor stikstofuitstoot.
Minister Carola Schouten komt met deze maatregel zodat er op korte termijn 75.000 woningen gebouwd kunnen worden en 7 wegenbouwprojecten doorgang kunnen vinden.

Na alle wetten, maatregelen, regels en verplichtingen die de boeren de laatste jaren al op hun bord hebben gekregen, komt dit er ook nog bij. Daarnaast hebben dieren eiwitten nodig. Het is voor het vee dus ook nog eens een ongezonde maatregel.

Dat de boeren demonstreren is logisch... Dat mensen niet in de file willen staan voor iets dat ze mogelijk niet helemaal begrijpen, is ook logisch. Maar heb respect voor de boeren. Zij demonstreren ook voor datgeen waar hun hart ligt: bij hun dieren, bij hun boerderij, waar grootouders en ouders hun hele ziel en zaligheid in hebben gelegd. En waar zijzelf hetzelfde voor doen.

En wij, de burgers, zouden de boeren juist moeten steunen. Want al het voedsel, wat op onze borden terecht komt, van ontbijt tot lunch tot diner tot tussendoortjes, komt bij de boeren vandaan. #nofarmersnofood.

Begrip. Respect. Voor de boeren en de boerinnen.

Ik wou dat ik meer van dit soort berichten in op mn fb krijg. Maar ik volg niet de goede mensen denk ik.
Merk ook in mijn omgeving dat er nog steeds veel mensen zijn die het niet zo goed begrijpen.

Elisa, bizar hѐ, alles draait om geld en iedereen moet maar in Nederland wonen, wat gewoonweg niet past :(

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:31

Maar als je zegt dat Nederland vol is en we niet alles meer binnen moeten laten ben je een racist of extreem rechts.
Nou deze maatregelen vind ik extreem links.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:37

Ja nou precies dat dus, terwijl het gewoon de realiteit is ongeacht wie er woont. Vol is vol...

Ik vind deze maatregelen ook echt extreem en snap dat de boeren aangifte hebben gedaan wegens dierenmishandeling want dat is het gewoon. De meeste mensen snappen de gevolgen en risico's ook niet en denken dat je net zo makkelijk het dieet kan aanpassen als bij mensen ofzo.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:10

Elisa2 schreef:
Ja nou precies dat dus, terwijl het gewoon de realiteit is ongeacht wie er woont. Vol is vol...

Ik vind deze maatregelen ook echt extreem en snap dat de boeren aangifte hebben gedaan wegens dierenmishandeling want dat is het gewoon. De meeste mensen snappen de gevolgen en risico's ook niet en denken dat je net zo makkelijk het dieet kan aanpassen als bij mensen ofzo.


OK, vol is vol, ongeacht wie er woont. Mijn dochter wil een woning. Geboren en getogen Nederlandse uit Nederlandse ouders. Waar zal ik haar naartoe sturen? Belgie? Duitsland?

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:14

Ah, mijn zonen ook. Lastig probleem. En ga nu niet beweren dat 'hun' woningen bezet worden door statushouders want dat is flauwekul en in het deel van het land waar wij wonen al helemaal uit de lucht gegrepen.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:41

mysa schreef:
Ah, mijn zonen ook. Lastig probleem. En ga nu niet beweren dat 'hun' woningen bezet worden door statushouders want dat is flauwekul en in het deel van het land waar wij wonen al helemaal uit de lucht gegrepen.


Dit dus.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:58

huh? wie heeft het nou over woningen die bezet worden door statushouders?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:14

@Cowboy55 en @mysa:

Vooropgesteld dat wat mij betreft iedereen welkom is in dit mooie land en dat iedereen recht heeft op een woning...

'Vol is vol' is mijn inziens momenteel helemaal niet zo'n gekke gedachte. Op dit moment in Nederland wordt een type (al dan niet gemaakte) natuur 'beschermd', een type natuur die niet houdbaar is, waar áltijd de KDW overschreden zal blijven worden, al zou Nederland zelf géén stikstof meer uitstoten. Dat betekent geen industrie, geen (lucht)verkeer en geen landbouw. Hoe vaker Tjeerd de Groot en Co roept dat de intensieve veehouderij failliet is, hoe meer medelijden ik krijg met die man en zijn gevolg. Wat een enorme plaat moeten zij voor hun hoofd hebben, om tot zulke grote uitspraken te komen. Naar mijn mening zijn de Natura-gebieden waar nooit de KDW bereikt zal worden, failliet. Op dit moment in Nederland is die zogenaamde natuurbescherming de juridische dekmantel van de overheid om de énige sector die onderdeel is van de stikstofkringloop, lees: een deel van de vervuiling van een ander (industrie, verkeer) oplost, het land uit te jagen. Aan de veehouders de eer om plaats te maken voor een onhoudbare natuur woningen. Gelukkig zijn er een heleboel burgers die toch al vinden dat de veehouderij terug moet naar het tijdperk van Ot en Sien, dus aan draagvlak geen gebrek.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: vinden jullie het geen tijd worden dat de Natura2000 gebieden herijkt worden, zodat er weer een beetje realiteitszin terugkeert in dit mooie, maar volgepropte land? Zodat er plaats is voor een natuur die wél houdbaar is, zodat er huizen gebouwd kunnen worden en de boeren kunnen doen waar ze goed in zijn. Of vinden jullie dat er plek moet zijn voor iedereen: natuur, woningen, (vlieg)verkeer en industrie, behalve voor de boeren?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:18

_Penotti schreef:
Maar als je zegt dat Nederland vol is en we niet alles meer binnen moeten laten ben je een racist of extreem rechts.
Nou deze maatregelen vind ik extreem links.


Je durft er bijna niet meer vooruit te komen dat je vind dat de huurwoningen eerst eens naar de mensen die al meer dan 10 jaar op de lijst staan moeten gaan.
Laten ze al de woningzoekenden en andere mensen die recht hebben op een huis omdat ze al heel lang aan het wachten zijn eens gaan onderbrengen.
Maar dan een snelweg bezet houden en waar kans was dat er geen hulpdiensten meer langs konden gaan?
Zoiezo mag iedereen die daar stond een prent krijgen en vervolgd worden

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:31

@Tiepfoudt: ik heb me onvoldoende verdiept in stikstofproblematiek/Natura 2000 om daar een goed oordeel over te kunnen geven.
Meer in zijn algemeenheid vind ik echter dat de Nederlandse landbouw- en veeteeltsectoren de interne markt zou moeten bedienen, nu zijn we, als piepklein landje, de op één na grootste exporteur.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:34

Maar zeg je dat ook over andere sectoren, stop met exporteren?
Dan flikkert de hele Nederlandse economie onderste boven (die het nu al zo zwaar heeft)
Misschien moeten we juist omarmen wat ons land overeind houd?

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:42

Ja, dat geldt voor meer sectoren maar in iets mindere mate. Zie je de ironie niet? Een van de kleinste landen ter wereld, de op één na grootste exporteur?
En natuurlijk kun je niet krimpen van de ene op de andere dag. Maar er zou wel aan gewerkt moeten worden. Een dergelijk klein land zou zich meer moeten richten op kenniseconomie dan op massaproductie.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:44

Maar juist door die kennis economie is Nederland de grootste exporteur van land en tuinbouw producten.
Op weinig grond zoveel kunnen produceren. Dat is uniek!
Daar komt zowat de hele wereld al voor hierheen om te leren hoe dat moet.
Want zoals Nederland dat kan kun je de steeds groeiende wereld voeden.
Dus wat Nederland doet, juist op deze kleine stukjes land, is van wereld belang. Dat mag je dus juist niet kapot maken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:47


Diertjec

Berichten: 4632
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:54

_Penotti schreef:

Als je dit zo leest, is het toch niet te begrijpen waar ze in Den Haag mee bezig zijn -O-
Wel mee willen blijven draaien in de wereldtop, maar ondertussen die sector waar het over gaat, kapot maken.
Schiet mij maar lek, ik snap het niet

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:54

Ten koste van het milieu en zeker ten koste van het dierenwelzijn.
(En nu heb ik het niet zozeer over de melkveehouderij).
De meeste landen hebben gewoon veel meer landoppervlak dus waarom zouden die op de vierkante mm moeten produceren?
Blijft een feit dat verandering langzaam moet gebeuren en de consument uiteindelijk het verschil moet maken.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:56

boeren zijn ook helemaal niet TEGEN huizenbouw!! onze kinderen moeten ook ergens wonen in de toekomst!! Wegen zijn ook belangrijk! Industrie moet ook doorgaan. Maar niet ten koste van onze bedrijven en families.

Mysa, de omstandigheden en kennis zijn in Nederland nu eenmaal veel beter dan in heel veel andere landen. Het weer, de grond, de boeren, in heel veel landen kunnen ze gewoonweg niet zo goed, veilig, duurzaam, diervriendelijk en veel produceren als in ons land. Daar mogen we trots op zijn! En ja, de export is groot, en dat is goed voor onze economie. En goed voor de werkgelegenheid.

Boeren houden van de natuur!!