Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke_Tweety schreef:Ik ga dat onderzoek eens opzoeken..
Ik ben namelijk heel heeeeeeel benieuwd of ze uberhaupt iets met gewenning gedaan hebben.
Allicht dat een wolf schrikt als hij midden in de nacht voor het eerst zoiets hoort
Man, ik zou me nog te pletter schrikken en mensen vinden mij doorgaans ook niet schuw![]()
Bovendien wordt weer de fout gemaakt om te totaal verschillende landen en situaties aan elkaar gelijk te stellen.
Die fout wordt in het hele wolven gedoe keer op keer op keer op keer gemaakt.
Citaat:Smilde Drenthe
04-10-2025
08.05 uur
Zichtmelding Smilde Suermondsweg wolf steekt over vlak voor auto. Liep richting kyllotsbos/diependal
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Wintu schreef:Femke_Tweety schreef:Ik ga dat onderzoek eens opzoeken..
Ik ben namelijk heel heeeeeeel benieuwd of ze uberhaupt iets met gewenning gedaan hebben.
Allicht dat een wolf schrikt als hij midden in de nacht voor het eerst zoiets hoort
Man, ik zou me nog te pletter schrikken en mensen vinden mij doorgaans ook niet schuw![]()
Bovendien wordt weer de fout gemaakt om te totaal verschillende landen en situaties aan elkaar gelijk te stellen.
Die fout wordt in het hele wolven gedoe keer op keer op keer op keer gemaakt.
Dat gaat constant al anaf het begin, niet enkel bij de instanties en bij onderzoeken en deskundigen, maar ook in de publieke opinie. Dan heb je toch echt het verstand en de logica van een poffertje. De postzegels natuur hier vergelijken met de natuurgebieden in Oost Europa, Canada of Amerika, maar ook met het oog op KBH. Men vind nogal snel dat je er hier dan maar een hond bij moet zetten, want dat doen ze in de bergen van Turkije ook en dan kan ik het niet helpen dat mijn oogbollen in de kassen draaien.
En nog iets, waar ik me aan stoor, is dat over het algemeen in de informatievoorziening men zich richt op 1 wolf.
Nyaleti schreef:Berichten van een FB pagina mag je hier niet delen toch? (Geen organisatie, gewoon een persoon)
Lees nu iets van een mevrouw die vanochtend een wolf tegen kwam, staat niet bij waar, en die wolf ging gezellig met haar 4 honden spelenwas echt een lieve wolf, zo vriendelijk en wilde alleen maar even spelen en hupsen..
Nyaleti schreef:Berichten van een FB pagina mag je hier niet delen toch? (Geen organisatie, gewoon een persoon)
Lees nu iets van een mevrouw die vanochtend een wolf tegen kwam, staat niet bij waar, en die wolf ging gezellig met haar 4 honden spelenwas echt een lieve wolf, zo vriendelijk en wilde alleen maar even spelen en hupsen..
Citaat:BEDANKT! JULLIE ZIJN TOPPERS!
Vandaag, op dierendag willen wij jullie, onze trouwe volgers hartelijk bedanken voor jullie betrokkenheid en het trouw delen van onze berichten. Afgelopen week hebben we met elkaar een absoluut record bereikt. Het bericht met de noodkreet over de begrazing in het Elperstroomgebied is maar liefst 912 keer gedeeld! En dat delen helpt! Naar aanleiding hiervan hebben zich mensen bij ons gemeld, die tot nu toe hun verhaal nog niet durfden te doen. Daar zijn wij blij mee, want alle verhalen doen er toe en dragen bij aan de dossieropbouw voor de rechtszaak die wij voorbereiden. Wij behandelen alle verhalen vertrouwelijk en indien er iets gedeeld wordt door ons, is dat altijd met toestemming van betrokkenen.
Vandaag op dierendag willen wij ook even stilstaan bij het belang van de dieren. Het belang van ALLE dieren. Dus ja….ook het belang van de wolven. Want in tegenstelling tot hoe onze stichting door bepaalde partijen weggezet wordt, zijn wij GEEN wolvenhaters. Integendeel, als dierenliefhebbers zijn wij ook begaan met hun lot.
Gisteren kwam er een bericht naar buiten dat de Veluwe de hoogste dichtheid aan wolven ter wereld heeft. Zie deze link:
https://nos.nl/regio/gelderland/artikel ... wereldwijd
Als we dat feit eens goed in ons bewustzijn laten indalen en dat afzetten tegen het feit dat Nederland op plaats drie in de wereld staat wat bevolkingsdichtheid betreft (533 mensen per km2, bron CBS) dan geeft ons dat een grote knoop in onze maag. Hoeveel wolven zullen er nog in ons geürbaniseerde land geboren worden, die zich in deze absurde situatie moeten zien te handhaven? Al ruim 50 wolven zijn in ons verkeersslachtoffer geworden. Wat niet verwonderlijk is gezien het aantal (snel)wegen dat door de natuurgebieden loopt. Dat is op het totaal aantal wolven ongeveer 35%!
En naast dit leed dat de wolven treft, is er een waslijst aan dierenleed dat door de aanwezigheid van dit grote aantal wolven veroorzaakt wordt:
▶️ De dieren in begrazingsprojecten die hun leven niet zeker zijn
▶️ De weidedieren die bijna dagelijks slachtoffer zijn en vaak levend verscheurd worden
▶️ Het wild in onze natuurgebieden dat hun jongen niet meer groot kunnen brengen, dus het wild vergrijst
▶️ De honden die niet meer los kunnen lopen in de daarvoor aangewezen losloopgebieden
▶️ De blindengeleidehonden en andere hulphonden die niet meer de broodnodige ontspanning kunnen krijgen, omdat ze ook niet meer los kunnen lopen
▶️ De beschermde diersoorten, zoals dassen die ook massaal opgevreten worden
▶️ Het wild dat door de wolven bewust in de hekken gejaagd wordt, zodat ze gemakkelijker te pakken zijn
▶️ Het wild dat door de wolven bewust richting drukke wegen gejaagd wordt, zodat ze aangereden worden en door de wolven gemakkelijker gepakt kunnen worden
▶️ De weidedieren die veel meer uren opgehokt worden, dan goed voor ze is
▶️ De honden en katten die zelfs op het eigen erf niet meer veilig zijn
▶️ Vul maar aan….we vergeten vast nog het een en ander….
De redelijkheid is zoek in Nederland. Het dierenwelzijn waar we sinds jaar en dag zo hard aan werken, staat onder druk. Vandaag is het dierendag. Willen jullie ons helpen om in naam van alle dieren de strijd voor fatsoenlijk beleid wolven beheer te voeren? Steun ons dan met een donatie! Hoe klein ook, alle beetjes helpen! Je kunt doneren via de link, of rechtstreeks je bijdrage overmaken naar: NL56RBRB841721782 ten gunste van Stichting Wij(s) met wolven. Alvast hartelijk dank!
Wil je Stichting Wijs met Wolven steunen, link staat in mijn onderschrift.
Citaat:4-10-25, 15.30 uur Spier
Hallo mijn man heeft om ca half 4 een wolf gezien in dwingelerveld fietspad van van der valk naar schaapskooi
Citaat:een waslijst aan dierenleed dat door de aanwezigheid van dit grote aantal wolven veroorzaakt wordt:▶️ De dieren in begrazingsprojecten die hun leven niet zeker zijn
▶️ De weidedieren die bijna dagelijks slachtoffer zijn en vaak levend verscheurd worden
▶️ Het wild in onze natuurgebieden dat hun jongen niet meer groot kunnen brengen, dus het wild vergrijst
▶️ De honden die niet meer los kunnen lopen in de daarvoor aangewezen losloopgebieden
▶️ De blindengeleidehonden en andere hulphonden die niet meer de broodnodige ontspanning kunnen krijgen, omdat ze ook niet meer los kunnen lopen
▶️ De beschermde diersoorten, zoals dassen die ook massaal opgevreten worden
▶️ Het wild dat door de wolven bewust in de hekken gejaagd wordt, zodat ze gemakkelijker te pakken zijn
▶️ Het wild dat door de wolven bewust richting drukke wegen gejaagd wordt, zodat ze aangereden worden en door de wolven gemakkelijker gepakt kunnen worden
▶️ De weidedieren die veel meer uren opgehokt worden, dan goed voor ze is
▶️ De honden en katten die zelfs op het eigen erf niet meer veilig zijn
▶️ Vul maar aan….we vergeten vast nog het een en ander….
▶️De vele wilde (en weide)dieren die een vreselijke dood sterven doordat ze vast komen te zitten in rasters op sterke stroom
Citaat:Westervelde Drenthe
04-10-2025
16.45 uur aangetroffen
Aanval op schapen.
1 schaap dood en 1 schaap verwond en zonet geëuthanaseerd door de veearts. Liepen in wolfwerend raster. Bij12 is geweest.
Sterkte voor de eigenaar.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Skessa_ schreef:Griezeltocht afgelast; acteurs bang voor wolf - Omroep Gelderland https://share.google/aBVi1FNHyexkvvVLb
Griezeltocht afgelast wegens angst voor wolf
Citaat:4 oktober 2025/Gelderland
Griezeltocht Terschuur afgelast: acteurs zijn te bang voor wolven
In Terschuur gaat een Griezeltocht niet door omdat een paar van de deelnemende acteurs te bang is voor wolven. Omroep Gelderland meldt dat de tocht al een paar jaar georganiseerd wordt, maar dit jaar weigerden twee van de griezelacteurs mee te doen. Ze vrezen de wolven die tegenwoordig in de regio rondlopen.
Jaarlijks komen honderden mensen op de Griezeltocht af. Maar de bangmakers zijn nu dus zelf bang. Bep Welters van hoedenwinkel 'BepStyle' in Barneveld vertelt aan Omroep Gelderland dat twee van de twaalf acteurs hebben afgezegd. "Omdat ze bang zijn voor wolven. De laatste tijd hoor je verhalen dat ze over hekken springen en dus eigenlijk overal kunnen verschijnen."
Lieve beesten
In Gelderland leven steeds meer wolven, bijvoorbeeld op de Veluwe. In totaal zou het om acht roedels gaan. Bep hoopt dat het volgend jaar wel door kan gaan: "Ik ga ervan uit dat de overheid ingrijpt. Kijk, wolven zijn lieve beesten. Maar ze kunnen in principe mensen iets aandoen. Als het volgend jaar nog zo is wil ik bewakers regelen."
Op 18 oktober zou met het evenement in Terschuur geld ingezameld worden voor arme kinderen. Wie al al kaarten heeft gekocht, krijgt z'n geld terug. Maar Bep probeert ook iets alternatiefs te organiseren.
https://www.hartvannederland.nl/enterta ... n-uJj-SWqw
Citaat:Doornspijk Gelderland
04-10-2025
Aanval op schapen.
4 schapen dood en 2 schapen zwaar gewond en geëuthanaseerd. Schapen liepen in wolfwerend raster.
Sterkte voor de eigenaar.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:5 oktober 2025
Ruim twee maanden ‘mijd de bossen’ in Zeist voor wolf Bram leidt tot ongemak, angst en financiële schade
Al meer dan twee maanden luidt de boodschap van de provincie Utrecht: mijd de landgoederen, bos- en natuurgebieden tussen de snelwegen A12 en de A28 vanwege de onvoorspelbare wolf Bram. Wat daarvan de maatschappelijke impact is, blijkt uit een rondje Zeist en omgeving. Daaruit stijgen angst, ongemak en economische schade op.
Hans Signer, ook wel bekend als Hans Hoef van De Ezelsociëteit, die zich onder meer inzet voor bejaarde of zieke ezels: „Wij hebben ons terrein enorm moeten beveiligen tegen de wolf. Die loopt hier gewoon rond. Wij kunnen het bos niet meer in met de ezels. En zeker in de zomermaanden is dat een heel belangrijke inkomstenbron. Dat scheelt gewoon 300 euro per dag, waar we het in de rest van het jaar grotendeels mee moeten doen. Voor die beesten is het erg fijn om naar buiten te gaan, anders is het gewoon een saai leven voor ze. Ze vinden het erg leuk, dat merk je wel. Maar dat kan niet meer.”
Op de KNVB Campus aan de Woudenbergseweg werken meer dan vijfhonderd mensen, van wie er velen gewend zijn even een ommetje te maken tussen de middag, vertelt woordvoerder Tom Elbersen. „De adviezen vanuit de provincie worden dan ook richting collega’s gecommuniceerd, via ons intranet. De meesten houden zich daar wel aan. Ze lopen een kleiner rondje; je kunt via de velden best ver lopen of ze gaan alleen in een groep. De activiteiten op de velden ondervinden geen hinder. Die zijn deels afgesloten met een hek en er zijn altijd hele elftallen of groepen aan het trainen, op wie er geen directe impact is.”
Een deel van onze bossen van natuurbeheerder Utrechts Landschap valt in het gebied waar die wolf actief is en waar dus ook dat advies geldt. De impact daarvan is groot, vertelt woordvoerder Joosje Bellwinkel. „Onze bosbouwwerkzaamheden in de delen waar de probleemwolf actief is, en die niet dringend zijn, stellen we zoveel mogelijk uit. Voor de veiligheid van onze eigen collega’s en de vrijwilligers die vaak meewerken”.
„Daarnaast gaan vanzelfsprekend alle excursies in dat gebied voorlopig niet door. Tegelijkertijd geven we wat meer voorlichting aan het publiek. Er is een probleemwolf, maar het is een uitzonderlijk geval. Dit gedrag is niet gangbaar. Dat proberen we actief te benadrukken.”
Wandelcoach Patrick Dijkshoorn van praktijk Wandel Verder heeft zijn gewoontes moeten aanpassen. „In Zeist kan ik niet meer met mijn cliënten gaan wandelen. Dat moet ontspannend zijn en dat is het niet meer als je moet opletten. Dus ik kijk uit naar andere gebieden. Ik ga naar Doorn of het Panbos bij De Bilt, Birkhoven in Amersfoort.”
Manege het Zeisterbos zou het niet willen, het bos helemaal mijden, zegt eigenaar Chris Smits: „We gaan nog wel het bos in met de paarden hoor, het hele jaar door. Alleen het bos in gaan, dat doen we niet meer. Maar in groepsverband moet het gewoon kunnen. Pas nog hebben we gefilmd dat een wolf naar de paarden toe liep en toen weer de struiken in ging. Dus dat was een chille wolf.”
‘Voor recreanten vervelend, voor mij als ondernemer ook’, noemt Iris Terpstra, eigenaar MTB Center Austerlitz het advies om het bos te mijden. „Als we wolven accepteren in Nederland dan hoop ik dat de provincie in de toekomst weet hoe hiermee om te gaan zonder dat we gelijk het gehele bos moeten mijden. In augustus hebben we de helft aan bezoekers gehad en het is nog steeds rustiger dan andere jaren. De bezoekers die wel komen, informeren we vooral bij elkaar te blijven, zorg ervoor dat kinderen niet alleen het bos in gaan en geven we informatie wat je moet doen als je de wolf wel tegenkomt. Zo hopen we toch op een veilige manier bezoekers te kunnen laten genieten van deze mooie omgeving.”
Lidwien Vork van cultuurcentrum Beauforthuis in Austerlitz: „Wij hebben een derde minder omzet van het café. Het theater, de partijen die we hier hebben, dat gaat allemaal gewoon door. Vragen zijn er niet, mensen besluiten gewoon of ze gaan wandelen of mountainbiken, bijvoorbeeld. En normaal gesproken zijn dat er veel meer, die dan ook even wat komen eten of drinken. Het is echt te hopen dat er gauw een eind aan komt, want uiteindelijk maken deze inkomsten cultuur mogelijk.”
Voor Ab Reitz van Running Zeist zijn de trainingen en wandelgroepen die hij verzorgt niet meer hetzelfde: „Mensen zijn angstig, dat merk ik sowieso als ik individuele trainingen geef. Als wij in het bos lopen en je hoort iets, dan loop je, dan draai je gelijk om en dat deed ik in het verleden niet. Het liep voorheen ontspannener. Dat klinkt een beetje raar, maar het was gewoon relaxed. Nu ben je steeds op je hoede, hou je er rekening mee dat hij ergens zou kunnen zitten. En dat is in een groep niet anders. Als ik alleen ben, zoek ik vaak een stok die ik bij me houd.”
Hugo van Kolfschoten van De Pyramide van Austerlitz, restaurant en speeltuin: „Nu ook de vakanties voorbij zijn: het merendeel van de scholen heeft afgezegd vanwege de wolf. Kinderfeestjes heb ik ook niet meer, nauwelijks wandelaars en fietsers. Ja, dat is waardeloos.”
Voor de brugklaskampen, groep 8’ers, muziekverenigingen of kerkgemeenschappen die hun uitje houden bij de Paasheuvelgroep in Austerlitz geldt: even geen nachtelijke dropping of levend stratego op grote schaal, vertelde Dimitri Schenk van de organisatie eerder in het AD. „Ze gaan natuurlijk graag het bosgebied in, wat heel logisch is. Maar ja, dan is het toch even het programma aanpassen, zodat je op het eigen terrein kan blijven.”
https://www.ad.nl/zeist/ruim-twee-maand ... ~ade79eee/