Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:11

Raineri schreef:
juval schreef:
pfff, ik heb er ook wel bedenkingen bij hoor. Aan de ene kant worden we aan banden gelegd, roken mag niet, vlees is not done, suiker, zuivel etc

en dan moet drugs dus maar wel 'gewoon' worden :roll: .

Ik ben daar denk ik te simpel voor :o?

Alle dingen die je noemt mogen ook gewoon. Heb jij wel eens een boete gekregen of ben je juridisch ter verantwoording geroepen voor je voorbeelden?

nee, maar voor deze producten wordt in mijn ogen wel een ontmoedigingsbeleid gevoerd, terwijl met deze plannen volgens mij drugsgebruik juist veel makkelijker gemaakt wordt, dus aangemoedigd.

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:15

Ik denk het niet, mensen gebruiken toch wel drugs als ze willen. Er is echt zo makkelijk aan te komen. Er is nu totaal geen toezicht op.

Er zijn ook best een aantal top zakenmensen die het regelmatig gebruiken. Is het goed, nee. Is het wenselijk, nee. Maar zolang er mensen bestaan zal er drugs blijven bestaan en in mijn optiek levert openheid altijd meer op.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:30

Openheid levert niet altijd meer op, kijk naar roken, drank en vuurwerk, hoeveel openheid is er niet gegeven inzake drank, alcohol maakt meer kapot dan je lief is en vuurwerk je bent een rund als je met vuurwerk stunt, gevolgen zijn altijd voor een ander (meestal) nooit voor de gebruiker.

we blijven drinken, we blijven roken, kopen elk jaar meer vuurwerk, dus legale drug zal alleen maar een aanzuigende werking hebben, krijgen op de sociale media en de TV veel reclame - BN'ers die gebruiken en laten zien dat ze er nog zijn.

Het gebruik is van alle tijden alleen de omvang, daar zijn geen grenzen meer aan, het is internationaal bigbusiness en dan zijn regels moeilijk te hanteren, blijkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:52

Hoe vindt jij dan dat er mee omgegaan moet worden?

Het is wel zo dat mensen inderdaad ook blijven roken en alcohol blijven drinken, ondanks de waarschuwingen.

Misschien wordt het tijd dat kinderen op school al gaan leren hoe ze zich op gezonde manieren kunnen ontspannen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:18

Naar mijn mening mag harddrugs nooit gelegaliseerd worden. En wel om de simpele reden dat mensen aan deze drugs veel sneller verslaafd raken dan aan bijvoorbeeld alcohol of wiet. Hierdoor zijn de risico's ook bij sporadisch gebruik vele malen groter.

Als maatschappij investeren om mensen van hun verslaving af te krijgen is helemaal prima. Mensen helpen om hun verslaving te onderhouden die hun gezondheid bedreigd vind ik echter niet oké.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:21

Ik werd erdoor getriggerd door een podcast die ik toevallig van de week hoorde, daar hadden ze het over dat in Portugal drugs (ik weet niet welke drugs) grotendeels legaal is. En dat schijnt heel succesvol te zijn. Mensen kunnen onder begeleiding afkicken, het taboe is eraf en de grote problemen zijn er niet.

Vwb hard drugs.. alcohol is echt een bitch, en daarmee mogen volwassenen doen wat ze willen. Wat is dan de angst voor de rest? Niet iedereen hier is alcohol verslaafd toch? Ja er zijn mensen die er niet mee om kunnen gaan maar ik denk dat je die op een andere manier moet helpen dan simpelweg het dan maar voor iedereen verbieden…

Drugs is in Amerika nogal verboden.. ik zit momenteel een docu over fentanyl te kijken (trafficked) en ik heb niet het idee dat ze het daar goed onder controle hebben? Het is de nr 1 killer nu daar..
Wat Pien ook zegt.. de drooglegging was ook zo wat..

De oplossing zou ik ook niet weten. Maar t Portugese model is misschien een idee? En wat Halsema ook aangeeft.. denk niet dat er nu niet gebruikt wordt.. :+
Het argument van de politie chefs vond ik wat magertjes ..

Al met al een interessant onderwerp vond ik. Ben benieuwd hoe de nieuwe partijen hier naar kijken. Rechts is conservatief toch ook?

Journee, volgens mij is alcohol technisch gezien een hard drug…?

En vergis je niet in alle oxys en aanverwanten ..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:27

Elisa2 schreef:

Het is wel zo dat mensen inderdaad ook blijven roken en alcohol blijven drinken, ondanks de waarschuwingen.

Misschien wordt het tijd dat kinderen op school al gaan leren hoe ze zich op gezonde manieren kunnen ontspannen.

dan is de digitale ID een oplossing,
is alles te registreren en hoef ik geen hogere premies - ben totaal niet solidair met gebruikers - te betalen, halen bij de vervuilers/gebruikers, na twee keer opgepakt te zijn rijbewijs en auto inleveren, en niet meer terug,

wat dacht je van ouders: geen drank kopen voor je kind, stukje opvoeding!!!

maar dan zijn er altijd nederlanders die dat weer zielig en te streng vinden, dus............het zal niet vernaderen, met pappen en nat houden komen we niet verder, maar ja wie pakt die verantwoordelijkheid op.

Maar ja als het legaal wordt gaat dit tot het verleden behoren:
man-19-rijdt-185-kilometer-per-uur-door-eindhoven-en-strooit-met-coke

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... t-met-coke
Laatst bijgewerkt door mce op 28-01-24 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:34

Cer schreef:
Ik werd erdoor getriggerd door een podcast die ik toevallig van de week hoorde, daar hadden ze het over dat in Portugal drugs (ik weet niet welke drugs) grotendeels legaal is. En dat schijnt heel succesvol te zijn. Mensen kunnen onder begeleiding afkicken, het taboe is eraf en de grote problemen zijn er niet.

Vwb hard drugs.. alcohol is echt een bitch, en daarmee mogen volwassenen doen wat ze willen. Wat is dan de angst voor de rest? Niet iedereen hier is alcohol verslaafd toch? Ja er zijn mensen die er niet mee om kunnen gaan maar ik denk dat je die op een andere manier moet helpen dan simpelweg het dan maar voor iedereen verbieden…

Drugs is in Amerika nogal verboden.. ik zit momenteel een docu over fentanyl te kijken (trafficked) en ik heb niet het idee dat ze het daar goed onder controle hebben? Het is de nr 1 killer nu daar..

De oplossing zou ik ook niet weten. Maar t Portugese model is misschien een idee? En wat Halsema ook aangeeft.. denk niet dat er nu niet gebruikt wordt.. :+
Het argument van de politie chefs vond ik wat magertjes ..

Al met al een interessant onderwerp vond ik. Ben benieuwd hoe de nieuwe partijen hier naar kijken. Rechts is conservatief toch ook?

Journee, volgens mij is alcohol technisch gezien een hard drug…?

En vergis je niet in alle oxys en aanverwanten ..

Volgens de wet is alcohol geen harddrug. Het risico dat je hieraan verslaafd raakt is, zoals je zelf al concludeerd niet groot.

Experimenteren met harddrugs kan echter wel onbedoeld tot verslaving lijden, dat is dus wel een groot verschil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:37

Nou ik concludeer over alcohol niet wat jij beweert hoor…
Ik vind t een bitch en als je de drugs voorlichtingspaginas leest valt t gewoon onder hard drugs..
Maar goed, dat vinden we met z’n allen gezellig en we stoppen t gewoon in een kerst pakket :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:38

juval schreef:
pfff, ik heb er ook wel bedenkingen bij hoor. Aan de ene kant worden we aan banden gelegd, roken mag niet, vlees is not done, suiker, zuivel etc

en dan moet drugs dus maar wel 'gewoon' worden :roll: .

Ik ben daar denk ik te simpel voor :o?

Ik denk niet dat ze het in de supermarkt gaan verkopen… het zal vast aan regels worden gebonden.

Legaliseren is een goed idee. Wat Elisa zegt - mensen gebruiken toch wel. Legaliseren geeft meer controle op wat er verkocht wordt en haalt het uit de illegaliteit. Nu is er gewoon veel geld mee te verdienen. Van de week ook dit artikel: https://nos.nl/l/2506209. Drugs wordt rustig verhandeld op ongereguleerde socials.

Daarnaast blijkt uit onderzoek ook gewoon dat legaliseren van in ieder geval wiet niet tot meer gebruik, zie oa https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... an-europa/. Sterker nog, in de VS, waar alles heel streng is wordt nog meer geblowd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:18

Karl66 schreef:
Wintu schreef:

Wilden ze op schepen ook en ze kregen gelijk, toen werden ze ingeruild voor Filipijnen.

In de zeevaart wordt altijd al met Filipijnen gewerkt. Het is namelijk een zeevarend volk met een goede beheersing van de Engelse taal, die goed opgeleid zijn voor het werk. Vooral dat laatste is nogal cruciaal, je kan niet zomaar iemand zonder kennis van zaken dit werk laten doen.

Ja, maar evengoed met Polen, Russen en Oekraïners. Dat wat met Polen voer, is inmiddels vervangen met Filipijnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:14

mce schreef:
even een pilletje op het werk moet ook kunnen

Voor mij is dat een harde grens: dat kan NIET.
(Maar er zijn nogal wat hardwerkende mensen die het volhouden dankzij cocaïne of speed.)
En reclame: daar ben ik op tegen.

Citaat:
Waar gaat dit heen, als je het niet kunt "handelen" geef je het maar vrij, de meest makkelijke oplosing, hulp is er ook niet

... het probleem is nu al veel te groot en de maffia (onderwereld, noem het hoe je het wil noemen) is machtig en probeert 'de bovenwereld' binnen te dringen.

En het gaat om legaliseren.
NIET om "vrijgeven"....

Mbt zorg: goed toezicht door artsen op gebruikets, zonder veroordeling, maar met als het aan de orde komt tips om het anders op te lossen,
plus de garantie dat het schoon spul is,
plus dat de schatkist gespekt wordt
plus dat het doel is dat kinderen van tien geen drugsrunners worden
en dat drugsbaronnen minder inkomsten hebben -
waarom niet...?

Citaat:
Ik betaal nu als niet roker mee aan het instandhouden van het roken, leuk vooruitzicht als straks de premie nog hoger wordt voor de legale drug. Bizar vooruitzicht

????
Drugs zijn nu niet gratis, hoor.
Ik zie dus niet in dat mensen het gratis zouden moeten krijgen.
(Oude junks krijgen inderdaad gratis methadon, maar dat is medische hulp. Er voor kiezen 'een pilletje te willen': dokken maar.)

(Als gezegd: ik wil best brave witte libanon van 3% thc als ik zeker weet dat ik er geen ellende mee financier en ik geen rommel in mijn spacecake krijg.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:28

Nou Janneke, ik ben het helemaal met je eens :j
:D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:17

Janneke2 schreef:
mce schreef:
even een pilletje op het werk moet ook kunnen

Voor mij is dat een harde grens: dat kan NIET.
(Maar er zijn nogal wat hardwerkende mensen die het volhouden dankzij cocaïne of speed.)
En reclame: daar ben ik op tegen.

Citaat:
Waar gaat dit heen, als je het niet kunt "handelen" geef je het maar vrij, de meest makkelijke oplosing, hulp is er ook niet

... het probleem is nu al veel te groot en de maffia (onderwereld, noem het hoe je het wil noemen) is machtig en probeert 'de bovenwereld' binnen te dringen.

En het gaat om legaliseren.
NIET om "vrijgeven"....

Mbt zorg: goed toezicht door artsen op gebruikets, zonder veroordeling, maar met als het aan de orde komt tips om het anders op te lossen,
plus de garantie dat het schoon spul is,
plus dat de schatkist gespekt wordt
plus dat het doel is dat kinderen van tien geen drugsrunners worden
en dat drugsbaronnen minder inkomsten hebben -
waarom niet...?

Citaat:
Ik betaal nu als niet roker mee aan het instandhouden van het roken, leuk vooruitzicht als straks de premie nog hoger wordt voor de legale drug. Bizar vooruitzicht

????
Drugs zijn nu niet gratis, hoor.
Ik zie dus niet in dat mensen het gratis zouden moeten krijgen.
(Oude junks krijgen inderdaad gratis methadon, maar dat is medische hulp. Er voor kiezen 'een pilletje te willen': dokken maar.)

(Als gezegd: ik wil best brave witte libanon van 3% thc als ik zeker weet dat ik er geen ellende mee financier en ik geen rommel in mijn spacecake krijg.)

Dit dus +:)+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:21

we willen niets maar de drugsrunners worden wel steeds jonger, inmiddels 11 jaar genoemd,

schoonspul wie controleerd dat, een slager die zijn eigen vlees keurt??

Legaal of niet drugs moet uit de samenleving, een wens als alle anderen, niet haalbaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:50

Ik begrijp je bericht niet helemaal?

Als t legaal zou zijn heb je de drugs runners niet meer nodig…
En dan wordt t gekeurd zoals alle andere dingen gekeurd worden.
En is het niet zoals nu waar je wel alle soorten drugs hebt en daarin troep.. (hoewel dat hier meevalt omdat je sommige drugs kan laten testen)
T scheelt ook een hoop illegaal afval misschien..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:51

Wat Janneke zegt. En trouwens, rokers leveren de maatschappij geld op omdat ze zo vriendelijk zijn om eerder dood te gaan en zo een hoop aow te besparen én een hoop accijns in de schatkist toe te voegen.

Cer schreef:

Ze hebben een gigantisch drugsprobleem in Amerika, ondanks dat het een heel conservatief land is. In 1971 hebben ze de War on drugs ingevoerd - een zero tolerance beleid. Dat heeft geen hol geholpen, heel veel gedl gekost en gevangenissen overvol gemaakt. Door drugs heel zwaar te belasten (crack) was het ook behoorlijk racistisch - er zaten vooral arme zwarten in de bak, de rijke witte cokesnuiverds bleven ongemoeid. Daarnaast hebben ze, ook weer door beperkte regulering van de pharma een heel groot probleem met opoids (zoek maar eens op opoid crisis, fentanyl is daar inderdaad ook 1 van dacht ik). Op Disney+ staat een hele mooie serie erover, Painkiller. Een heel triest voorbeeld van hoe het uit de hand liep is Kensington in Philadelphia, zoek maar eens op kensington zombies. Hele treurige plek met veel openlijk drugsgebruik, waar mensen in tenten op straat wonen. Oa https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... treet.html. Ja, ik vind dit ook fascinerend :).

Lang verhaal kort, streng optreden tegen drugs gaat drugsgebruik niet tegen maar werkt vooral criminialiteit in de hand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:14

Cer schreef:
Ik begrijp je bericht niet helemaal?

Als t legaal zou zijn heb je de drugs runners niet meer nodig…
En dan wordt t gekeurd zoals alle andere dingen gekeurd worden.
En is het niet zoals nu waar je wel alle soorten drugs hebt en daarin troep.. (hoewel dat hier meevalt omdat je sommige drugs kan laten testen)
T scheelt ook een hoop illegaal afval misschien..

Testen is niet zo moeilijk.
Eind jaren 90 werkte ik op een laboratorium waar iedere week XTC-pillen werden getest en geanalyseerd; op samenstelling, naam, gewicht enz.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 01:46

nps schreef:
Wat Janneke zegt. En trouwens, rokers leveren de maatschappij geld op omdat ze zo vriendelijk zijn om eerder dood te gaan en zo een hoop aow te besparen én een hoop accijns in de schatkist toe te voegen.

Ik vind dit niet kunnen deze uitspraak, ga je in een hoekje zitten schamen, werkelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:07

Op de site van kwf kankerbestrijding staat:
"Rokers sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan niet rokers. In Nederland overlijden elk jaar 20.000 mensen door roken. Dat is meer dan doden door drank, drugs, misdaad en verkeer bij elkaar"

Wat is er dan precies mis met de uitspraak van NPS?
Omdat het wat grof klinkt? Maar in principe is het wel waar..
Roken is een eigen keus, dus de mensen doen het ook nog eens helemaal zelf..
Ik ben wel benieuwd wat dan maakt dat zo'n uitspraak niet kan :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:33

Wintu schreef:
nps schreef:

Ik vind dit niet kunnen deze uitspraak, ga je in een hoekje zitten schamen, werkelijk.

Dit is gewoon waar, kan er niks anders van maken. Misschien niet leuk om te lezen of niet subtiel verwoord, maar het klopt wel. Zie oa https://wnl.tv/2019/01/02/roken-kost-het-geld/

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:36

Cer schreef:
"Rokers sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan niet rokers. In Nederland overlijden elk jaar 20.000 mensen door roken. Dat is meer dan doden door drank, drugs, misdaad en verkeer bij elkaar"

Omdat ze zo vriendelijk zijn eerder dood te gaan en daarmee de maatschappij een dienst bewijzen?
Ik vind het inderdaad asociaal om het zo te brengen en nergens voor nodig. Als zij van dr pard dondert en overlijdt, dan gaat het ook onder die noemer? Ja, je kiest er zelf voor, dus bedankt want het scheelt ons als maatschappij weer wat centen?
Zoveel dingen die mensen doen, wat een risico met zich meebrengt, je hoeft enkel maar in de auto te stappen.
Is geen reden om op iemands graf te gaan staan dansen of er zo onrespectvol over te praten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:38

mce schreef:
Elisa2 schreef:

dan is de digitale ID een oplossing,
is alles te registreren en hoef ik geen hogere premies - ben totaal niet solidair met gebruikers - te betalen, halen bij de vervuilers/gebruikers, na twee keer opgepakt te zijn rijbewijs en auto inleveren, en niet meer terug,

wat dacht je van ouders: geen drank kopen voor je kind, stukje opvoeding!!!

maar dan zijn er altijd nederlanders die dat weer zielig en te streng vinden, dus............het zal niet vernaderen, met pappen en nat houden komen we niet verder, maar ja wie pakt die verantwoordelijkheid op.

Maar ja als het legaal wordt gaat dit tot het verleden behoren:
man-19-rijdt-185-kilometer-per-uur-door-eindhoven-en-strooit-met-coke

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... t-met-coke

Maar hoe lost een digitale ID drugsproblemen, zwarte markt en criminaliteit op?

Ik ben het verder eens met NSP, Amerika is een mooi voorbeeld inderdaad. :) (eigenlijk in en in triest natuurlijk)

Ik ken trouwens een heleboel alcohol verslaafden en alcohol vind ik zelf ook een enorm probleem. Maar dit wordt inderdaad algemeen geaccepteerd door de maatschappij terwijl het echt enorm veel kapot maakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:50

Wintu schreef:
Omdat ze zo vriendelijk zijn eerder dood te gaan en daarmee de maatschappij een dienst bewijzen?
Ik vind het inderdaad asociaal om het zo te brengen en nergens voor nodig. Als zij van dr pard dondert en overlijdt, dan gaat het ook onder die noemer? Ja, je kiest er zelf voor, dus bedankt want het scheelt ons als maatschappij weer wat centen?
Zoveel dingen die mensen doen, wat een risico met zich meebrengt, je hoeft enkel maar in de auto te stappen.
Is geen reden om op iemands graf te gaan staan dansen of er zo onrespectvol over te praten.

Dat is dan meer de verwoording waar je een probleem mee hebt?
Ja dat kan, ik heb daar zelf inderdaad minder problemen mee, zo'n verwoording :) Maar ik snap wat je bedoelt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:33

Wintu schreef:
Cer schreef:

Excuses voor de verwoording dan, was niet mijn bedoeling om onrespectvol te zijn. Het ging over het ontmoedigingebeleid op roken en andere schadelijke dingen.

Alcohol is inderdaad ook een enorm probleem, en dat is nog eens goedkoop te verkrijgen overal ook nog. Gek eigenlijk. Maar verbieden is nooit een oplossing, zoals de geschiedenis ons leert (again, zie Amerika).

Ik geloof ook niet dat een digid alles op gaat losSen, er is altijd wel een weggetje omheen te maken voor de handige iets nerdige persoon. Daarnaast zijn er socials zoals telegram die niet gereguleereld worden (want vrijheid en anti overheid en MSM!), waar dus meteen vanalles illegaals op gebeurd. Er is nou eenmaal vraag naar harddrugs en er is flink aan te verdienen. Dat eerste blijft, dat tweede zal met legaliseren minder worden. Dan heeft de overheid er veel meer vat op.