Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:18

MarlindeRooz schreef:
Klopt dat is gebaseerd op jouw geloofsovertuiging. Die erg beperkend is in mijn ogen ook. Zeker als het gaat over het respecteren van andersdenkenden. Waar ik op mijn beurt weet weinig respect voor heb. Daarbij heeft de discussie geen zin als 2 mensen hun eigen waarheid hebben.

Ik las net dat er vannacht weer Palestijnen vermoord zijn door Israël. De EU wil nu in gesprek met ze over mensenrechten.

Juist als mensen een eigen waarheid hebben is een discussie belangrijk om tot een bepaald begrip te kunnen komen en onderling respect te kunnen hebben. Zonder goede discussie veranderd er zeker niets.

Hopenlijk gaat de EU iets bereiken. Want wat er nu gebeurt kan echt niet en dat moeten de betrokken zelf toch ook zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:19

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:
De EU wil nu in gesprek met ze over mensenrechten.

Dat werd verdorie ook wel een keertje tijd.

Wanneer usa achter je staat ( waar mensenrechten inmiddels ook een wassen neus is) en je de Palestijnen niet als mensen ziet heeft het weinig zin. Collectief alle banden verbreken tot ze tot vrede bereid zijn. Maar dat is mijn mening.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:52

Helpt met Rusland ook niet. Uiteindelijk wel, als het land economisch kapot is, maar die tijd hebben de Palestijnen en de Oekraïners niet.

Enige wat soms goed uitpakt is revolutie van binnenuit. Maar revoluties hebben ook meestal bloedige consequenties. (En daarna moet je nog maar afwachten of het nieuwe bewind daadwerkelijk verbetering betekent).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:53

Babootje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je snapt dat satan vooral in jouw realiteit bestaat? En niet in die van atheïsten?

Dat snap ik zeker. Ik schrijf dat natuurlijk vanuit mijn perspectief. Vanuit wat ik geloof. Maar dat is niet op niets gebaseerd.
De Tempel van Satan is een religeuze stroming. Zo staan ze ook ingeschreven: als kerk. Ze gebruiken de naam van Gods tegenstander en dat niet alleen. Ze gebruiken ook heidense Satanische rituelen. Het is daarmee niet zo atheistisch als het lijkt.

Iets ruimer kijkende : "There are many roads to the top of the mountain. The gods don't care which one you take, just that you get there.¨

En 2 : hoe jij als buitenstaander tegen een religie aan kijkt hoeft niet te kloppen met de volgelingen. Immers als buitenstaander is de hostie ook een ritueel van bloeddrinkende groep kannibalen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:01

MarlindeRooz schreef:
Maakt dat wat uit dan? Dat er leiders waren die atheïst waren? Het feit blijft dat veel problemen in de wereld op religie gebaseerd zijn.

Als ik jouw redenatie volg, dan zou het wel heel makkelijk zijn voor mij om het op atheïsme te gooien, de ellende in Israël.
Het gaat niet om zomaar leiders, het gaat om degene die ze de vader van het moderne zionisme noemen, wat enorm veel ellende en bloedvergieting heeft veroorzaakt, wat je nu nog steeds ziet. Het gaat om de eerste premier en president, dat is wat anders dan dat er in 100 jaar even een paar atheïsten waren op wel hele crucialere posities met toevallig ook wel heel veel invloed op het hele ontstaan van.

En what about sociaal darwinisme, hoeveel blanke racisten gebruiken de evolutie theorie om zichzelf als superieur te zien tegenover andere rassen. Volgens mij hadden we hier niet heel lang geleden nog heel veel ellende mee in Europa?

En Stalin? Ook een atheïst, hoeveel ellende hebben we daarmee gehad? Richting de 10miljoen doden oid?

Mensen in positie van macht, gebruiken/misbruiken tools om zoveel mogelijk invloed uit te oefenen. Voor de ene groep is het religie, voor de andere groep is het weer wat anders waarmee dat het beste lukt.

MarlindeRooz

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:15

Ik ontken toch niet dat er andere oorzaken zijn dan religie? Alleen religie vergroot de verdeeldheid onder mensen in mijn ogen. Zeker als je kijkt naar de gehele geschiedenis van de mensheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:29

FiveSports schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maakt dat wat uit dan? Dat er leiders waren die atheïst waren? Het feit blijft dat veel problemen in de wereld op religie gebaseerd zijn.

En Stalin? Ook een atheïst, hoeveel ellende hebben we daarmee gehad? Richting de 10miljoen doden oid?

Mensen in positie van macht, gebruiken/misbruiken tools om zoveel mogelijk invloed uit te oefenen. Voor de ene groep is het religie, voor de andere groep is het weer wat anders waarmee dat het beste lukt.

Stalin, Hitler, Mao, pol pot. Was eerder persoonsverheerlijking en daarmee onder de vlag religie te schuiven dan atheisme. Immers of je nu een entiteit of een (nog) levend mens op zo'n voetstuk zet. Concurrentie hebben beide een hekel aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:01

@journee: ja idd. Iets met snel typen enzo haha

Babootje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je snapt dat satan vooral in jouw realiteit bestaat? En niet in die van atheïsten?

Dat snap ik zeker. Ik schrijf dat natuurlijk vanuit mijn perspectief. Vanuit wat ik geloof. Maar dat is niet op niets gebaseerd.
De Tempel van Satan is een religeuze stroming. Zo staan ze ook ingeschreven: als kerk. Ze gebruiken de naam van Gods tegenstander en dat niet alleen. Ze gebruiken ook heidense Satanische rituelen. Het is daarmee niet zo atheistisch als het lijkt.

Ik heb zo’n vermoeden dat je de church of Satan en de the satanic temple door elkaar haalt. De TST is van mening dat een religie niet per se supernatural hoeft te zijn en dus dat je niet in overheersende poppetjes in de hemel/hel hoeft te geloven om een religie te zijn. Maar een gedeeld geloof, gedeeld streven.

Daarnaast doe je toch aan vooroordelen. Stel dat ik lid was (ik heb het serieus overwogen namelijk), maar mezelf toch atheïst vind. Wat zou je dan zeggen? Ben ik dan iemand die heidense satanistische rituelen beoefen?

In plaats van je te verdiepen in ‘mijn’ religie heb je meteen je oordeel over de religie klaar op basis van jouw eigen religie. En daar zit imo het probleem.

Daarnaast: stel ik leef mijn leven precies zoals jou. Empathie voor mensen. Goede dingen doen. Maar ik plak er het label TST op en jij Christenlijk. Wat dan?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:33

Is het een idee om het weer over de oorlog te hebben ipv discussie over allerlei geloven?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:02

Benzz schreef:
Is het een idee om het weer over de oorlog te hebben ipv discussie over allerlei geloven?

Goeie :)
Wel interessante filmpjes van Candace Owens de afgelopen week. Ze is rechts, Christelijk, was altijd pro Trump en 5,6miljoen volgens op Instagram.
De afgelopen tijd is ze alleen meer kritisch geworden op Israël en blijkbaar zijn er nu influencers en zelfs predikers in Kerken die betaald krijgen om haar te bekritiseren. Echt ziek hoe dat werkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:05

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 18:20

Electra63 schreef:
Het is toch wel bijzonder dat er amper of niet wordt gereageerd op het artikel van Rinske Vermeer over het systematisch verdrijven van de Palestijnen en 3 x is er bericht geplaatst over het schieten van militairen bij de voedseluitdeelplaatsen.

Men sluit daar gewoon de ogen voor of kunnen/willen het niet verdedigen.

Waarom zou je het stelselmatig uitmoorden van onschuldige burgers verdedigen? Dat is niet te verdedigen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 18:58

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:
Het is toch wel bijzonder dat er amper of niet wordt gereageerd op het artikel van Rinske Vermeer over het systematisch verdrijven van de Palestijnen en 3 x is er bericht geplaatst over het schieten van militairen bij de voedseluitdeelplaatsen.

Waarom zou je het stelselmatig uitmoorden van onschuldige burgers verdedigen? Dat is niet te verdedigen?

Volgens Wilders zou Bibi een Nobelprijs moeten ontvangen zelfs… veel mensen gaan wel wat verder dan alleen verdedigen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:16

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:17

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Schijnbaar is het voor veel politici wel acceptabel, ik zie weinig berichten van afschuw, waar ze anders altijd heel druk zijn op SM.

Men is druk bezig om vooral GL/PvdA in de antisemitische hoek te drukken. Met het oog op de verkiezingen in oktober.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 19:27

Ah, ik dacht dat er Bokkers bedoeld werden. Dat Wilders het allemaal niet zo boeit kan geen verrassing zijn, imo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:08

_San87_ schreef:
Ah, ik dacht dat er Bokkers bedoeld werden. Dat Wilders het allemaal niet zo boeit kan geen verrassing zijn, imo.

Niet alleen Wilders, maar ook Van der Plas en Yesilgoz zijn altijd heel snel om hun afschuw uit te spreken als er een misdaad door moslims wordt gepleegd.
Nu zijn ze stil.

Maar ook hier wordt er weinig over gesproken, maar worden er ellenlange berichten geplaatst over de geschiedenis van de kolonisten enz.

Het bericht van Rinske Verkerk over het systematisch verdrijven van Palestijnen met uiteindelijk tot doel dat er geen Palestijnen meer in Gaza zijn........ zie jij dat daar Bokkers op reageren met afschuw?
Men blijft gewoon stil...... net als politici.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:15

Dat is inderdaad het doel, alle Palestijnen weg, dood, vertrokken, maakt niet uit, als ze maar weg zijn uit het “ beloofde “ land.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 20:16

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Niet alleen Wilders, maar ook Van der Plas en Yesilgoz zijn altijd heel snel om hun afschuw uit te spreken als er een misdaad door moslims wordt gepleegd.
Nu zijn ze stil.

Maar ook hier wordt er weinig over gesproken, maar worden er ellenlange berichten geplaatst over de geschiedenis van de kolonisten enz.

Het bericht van Rinske Verkerk over het systematisch verdrijven van Palestijnen met uiteindelijk tot doel dat er geen Palestijnen meer in Gaza zijn........ zie jij dat daar Bokkers op reageren met afschuw?
Men blijft gewoon stil...... net als politici.

Hoe vaak moet je hier gaan zeggen hoe gruwelijk je iets vindt, dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:53

Volgens mij heeft bijna iedereen dat bij herhaling gezegd. Ik heb trouwens dat stuk gelezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:23

Nou ik lees weinig of geen reacties.
De laatste pagina's gaan vooral over het ontstaan en bestaansrecht in die regio. Wie waren er eerst? En over het geloof....
En dat kinderen niet zo onschuldig zijn of dat onschuldige slachtoffers nu eenmaal in elke oorlog voorkomen.

Een aanval van Rusland op een ziekenhuis in Oekraïne veroordelen we wel, in Gaza staat geen enkel volledig ziekenhuis meer.

Er wordt gewoon met 2 maten gemeten, dat valt gewoon op.

In dit geval, als je dan leest, dat Israël systematisch de Palestijnen gedwongen verplaatst o a. door die voedselhulp en dan daarna ook nog eens schiet op de hongerige Palestijnen, dan is daar geen enkel excuus voor. Dit is gewoon een oorlogsmisdaad. Dat verwacht je van dictaturen, waar terroristen en milities aanwezig zijn.
Maar Israël is een bevriende, westerse democratie. Die moeten zich houden aan internationale wetten.
Daarom is het (voor mij) extra verwerpelijk.

En voor Anjali: ik ben ook atheïst, ik hang geen enkel geloof aan.

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... hEhtnOrenQ

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:42

Ik veroordeel het al heel lang Electra!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:48

Ik ook. Maar dat stuk land, die volkeren, hebben nu eenmaal een geschiedenis die nog doorwerkt. En voor beide volken geldt dat religie een grote rol speelt. Dus dan gebeurt het gewoon dat er naar de geschiedenis en het geloof gekeken wordt en je je afvraagt in hoeverre dit een rol speelt in het geheel en vooral ook in de oplossing. Je kunt ook wel in elke post schrijven: Wat onmenselijk, wat vreselijk maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk? Ik denk niet dat we hier met zijn allen de algemene publieke opinie kunnen beïnvloeden, dus laat staan politici.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:17

Ik denk dat je als burgers wel politici kunt beïnvloeden, als je maar de media meekrijgt en er veel aandacht voor is.
Uiteindelijk kun je niet meer blijven wegkijken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:36

Electra63 schreef:
Ik denk dat je als burgers wel politici kunt beïnvloeden, als je maar de media meekrijgt en er veel aandacht voor is.
Uiteindelijk kun je niet meer blijven wegkijken.

Als het veel stemmen gaat kosten als je Israël blijft steunen, dan kan het zeker invloed hebben.