Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
herr_balou schreef:Mars schreef:Telegraaf is een sensatiekrantje dat nogal creatief met de waarheid om gaat. Altijd goed om meerdere bronnen te checken als zij iets roepen.
TV programma Promenade had daar een leuk filmpje filmpje over.
[ Video ]
irmaz schreef:Even een persoonlijke zijstap in dit topic (ik hoop dat dat mag?). In deze oorlog wordt ook pijnlijk duidelijk dat er een groot verschil in effect is tussen informatie en des-informatie, maar dat de grenzen onduidelijk zijn; wanneer gaat informatie over in des-informatie. In dit topic zie ik zo af en toe berichten langskomen waarbij ik een wat ongemakkelijk gevoel krijg en die in mijn optiek dicht tegen de des-informatie aanschuren (of al zijn). Vaak komen deze berichten uit de Telegraaf. Ik heb het maar zo gelaten maar kwam vandaag de volgende tweet tegen waarin een verband wordt gelegd tussen het mensen zwart (kapot) maken door de Telegraaf van de laatste tijd (het gaat in de tweet om Sigrid Kaag en Frans Timmermans) en het vergelijkbare gedrag van de Telegraaf voor WO2. Met een desastreus gevolg.
https://twitter.com/drjhamsterdam/statu ... 0859871705
Bij deze mijn waarschuwing t.a.v. de objectiviteit en de zuivere bedoelingen van de Telegraaf.
Doe ermee wat je wilt, we leven in een vrij land en ik geef alleen mijn observatie
ruitje schreef:Heb je de tekst? De link doet het niet meer.
Ik vind vergelijkingen met WO2 namelijk nogal pittig, dus ik lees graag wat voor vergelijking. In het begin heeft de Telegraaf voor geld gekozen en artikelen gepubliceerd die andere kranten geweigerd hebben. Maar later zijn ze ook onder druk gezet en is de krant in Duitse handen gekomen...
Ik denk, dat wat betreft deze oorlog, niets is wat het lijkt. Zowel Oekraïne en Rusland brengen veel des-informatie naar buiten.
En bij Oekraïne begrijpen we dat. Maar Rusland doet het natuurlijk met hetzelfde doel
pien_2010 schreef:Over de foute krant in WOII, het ligt iets genuanceerder
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de- ... telegraaf/
pien_2010 schreef:Irmaz mijn hele leven heb ik nooit de Telegraaf gekocht. Van kinds af aan opgegroeid hoe fout die krant wel zou zijn. Deze link, dit artikel, is het eerste artikel dat ik las waar het wat genuanceerder beschreven staat. Dat vind ik dan wel weer interessant.
Maar tot de dag van vandaag heb ik niets met die krant.
irmaz schreef:pien_2010 schreef:Irmaz mijn hele leven heb ik nooit de Telegraaf gekocht. Van kinds af aan opgegroeid hoe fout die krant wel zou zijn. Deze link, dit artikel, is het eerste artikel dat ik las waar het wat genuanceerder beschreven staat. Dat vind ik dan wel weer interessant.
Maar tot de dag van vandaag heb ik niets met die krant.
Pien ik begrijp deze reactie niet helemaal, het artikel schrijft toch juist dat de Telegraaf nog steeds een foute krant is. Daar is toch weinig nuance in te vinden?
Marigold schreef:En dan te bedenken dat de Telegraaf ruimschoots de grootste stapel heeft qua ledenaantal op ochtendkrant depot.![]()
Lekker niveautje Nederlanders! Not.
pien_2010 schreef:Ah sorry, ik had het artikel zelf niet helemaal gelezenIrmaz de krant schrijft over de tweede WO dat de Telegraaf in goed gezelschap was én dat ze in eerste instantie de krant sloten na inval nazis maar gedwongen werden de boel weer te openen en toen werden ze overgenomen door de nazis. De nuancering is dat deze krant toen ten onrechte als zeer foute krant werd weggezet. Deze zienswijze is voor mij, naoorlogse generatie nieuw. Daar sloeg mijn reactie op. Ik ben echt opgegroeid als jongmeisje met wie fout was in de oorlog en wie niet.
Citaat:Ik ben echt opgegroeid als jongmeisje met wie fout was in de oorlog en wie niet.