Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:59

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:02

Alsjeblieft zeg...
Ik zou graag ook iets krijgen, maar ik gun het de mensen die het harder dan mezelf nodig hebben van harte.
En dan, lees het hele stuk, iedereen zou erop vooruit moeten gaan, minder belasting op de eerste schijf, heffingen op energie etc.

In Duitsland is per vandaag het belastingvoordeel al weer van de brandstof af, daar krijgen de mensen 300 euro. Zo slecht hebben wij het hier nog niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:03

Ik snap nog steeds niet hoeveel mijn IVA wordt verhoogd, omdat ze die niet specifiek benoemen. Zou liever een richtbedrag horen hoeveel je er onder de streep netto plusminus bijkrijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:05

elnienjo schreef:
Ik snap nog steeds niet hoeveel mijn IVA wordt verhoogd, omdat ze die niet specifiek benoemen. Zou liever een richtbedrag horen hoeveel je er onder de streep netto plusminus bijkrijgt.

10% toch? Dat neem ik aan van wel als het gekoppeld is aan het minimumloon.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:05

Energiebedrijven die meer moeten gaan betalen aan de staat. Het eerste wat in me opkomt is dat die vast gaan kijken of ze dat door kunnen berekenen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:07

purny schreef:
elnienjo schreef:

10% toch? Dat neem ik aan van wel als het gekoppeld is aan het minimumloon.

Maar ik zit wel boven het minimumloon, krijg je dan nog steeds die 10%?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:07

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:09

@elnienjo dan niet. Hoeveel het wordt weet ik niet

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:15

Vind het ook gewoon mooi om te lezen dat energiebedrijven aangepakt gaan worden met hogere belasting als ze veel winst hebben. Maar ook de hogere belastingen op directeuren. Dus eigenlijk ook gewoon ook het onderste stukje.

En misschien val ik volgend jaar tussen wal en schip en heb ik nergens recht op (misschien ook geen zorgtoeslag of huurtoeslag). Kan in een maand tijd zoveel veranderen is gewoon nog koffiedik kijken. Eigenlijk hoop ik gewoon over een maand minimaal wel weer gewoon aan het werk te kunnen/gaan. :+

Alle minimumlonen gaan met 10% vooruit met meer belasting voordeel. Denk dat het gewoon voor iedereen afwachten gaat worden hoeveel belasting voordeel. Ze hebben wel vaker wat belooft betreffende belasting voordeel, maar dat het zwaar tegen viel in dat er eigenlijk weinig voordeel was op de eindstreep. :+

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:18

Ik snap wel dat sommige blij zijn met die 1300 euro als ze nog een lopend contract hebben met lage prijzen....

Is gewoon een cadeautje, hier alsjeblieft.

En degene die nergens recht op hebben mogen krom liggen om alles te kunnen betalen.
En het lijkt er op met de maatregelen van het kabinet dat die weer lekker naast de pot pissen...

Ik doe tegenwoordig vaak maar aan struisvogelpolitiek want vrolijk word ik er niet van...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:21

Marcella schreef:
Vind het ook gewoon mooi om te lezen dat energiebedrijven aangepakt gaan worden met hogere belasting als ze veel winst hebben. :+

En wie denk je dat daar voor mag gaan betalen? Dit zal echt wel doorberekend worden aan ons allemaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:54

Leuk... Maatregelen waar juist zwaar getroffen mensen die nu ook al steeds overal buiten vallen dat weer doen... Minima houden zo meer over dan die net een euro teveel verdient.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:06

Als ik dan nog onder minima zou vallen zou ik wel eindelijk een keer wat nieuwe kleding kunnen kopen. :o Heb daar nu geen financiële ruimte voor over loop nu iedere keer gaten in mijn moestuin broek te stoppen. Want katten kosten ook zo'n 100 euro per maand exclusief da kosten. :=

Dus er kan nu wel zo gedaan worden, maar als ik lees dat mensen op vakantie gaan en leuke dingen kopen dat zijn ook allemaal dingen die financieel niet mogelijk zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:07

DuoPenotti schreef:
Leuk... Maatregelen waar juist zwaar getroffen mensen die nu ook al steeds overal buiten vallen dat weer doen... Minima houden zo meer over dan die net een euro teveel verdient.

Dat stimuleert dan vast weer mensen net een uur minder te gaan werken om wél binnen de regeling te kunnen vallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:09

Dat kan marcella.. Maar ik ken ook diverse mensen die dat ook niet meer doen. Maar overal buiten vallen.
Geen Zorgtoeslag geen energietoeslag. Maar echt niet op vakantie gaan, uiteten of kleren voor de luxe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:19

Tja maar zoals ik al gezegd heb kan even goed dat volgend jaar ook gewoon nergens recht op heb.

Net zoals dat ik aan de ene kant ook wel snap dat ik nu een speciaal programma in moet van het UWV. Heb namelijk aangegeven dat als ik administratief aan de slag kan wil gaan kijken om meer uren te gaan werken. Terwijl er eigenlijk een urenbeperking staat op mij betreffende werk. En nee ben eigenlijk niet van plan om rekening te houden of ik recht op toeslag (ongeacht welke toeslag dan ook) blijft houden. Wil eigenlijk gewoon weer aan het werk. Kan namelijk heel slecht stil zitten (wat ik eigenlijk soms wel moet doen vanwege mijn lijf). Daarom was ik met WW ook altijd blij met de moestuin is namelijk ook een soort van uitlaat klep voor mij, maar ook de plek om te ontspannen. Met dat het verse groente en fruit oplevert wat ik kan verwerken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:21

DuoPenotti schreef:

Meer over houden? Ik zou het willen, maar van over houden is geen sprake hoor. Denk je echt dat minima niet zwaar getroffen worden?

Ja, er wordt een veel grotere groep zwaar getroffen, daarom worden er veel meer maatregelen getroffen volgend jaar. Ik had liever gezien dat er meer mogelijk was en dat er beter gekeken werd naar wie het nodig hebben ipv zoals het nu gaat dat sommige ervan kunnen sparen, maar waarom is er ineens zo'n afgunst bijna? Er zijn zat regelingen waarbij mensen die veel verdienen alsnog profiteren terwijl ze het niet nodig hebben en dan is het erger dat de laagste groep geholpen wordt? Waarom gunnen we het elkaar niet gewoon, het is voor niemand een pretje als je in de problemen komt.

En net erbuiten vallen, ik heb op de grens van net wel en net niet gezeten. Die paar euro huurtoeslag of zorgtoeslag maakte het verschil niet. Ik geloof dat ik 8 euro per maand kreeg en daarna nog terug moest betalen... Die twee groepen hadden evht niet dat grote verschil als wat mensen wel eens denken. Het is niet zo dat je 200 euro huurtoeslag krijgt en met paar euro meer verdienen ineens niks.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:25

Normaal gesproken zal het allemaal wel.
Maar dit jaar zijn alle hulp maatregelen uiteraard terecht voor minima. Maar de groep daarboven word keer op keer vergeten.
Je leest ook niet voor niets in de krant dat het daar mis loopt nu.
En daar zie je niets van terug in het regeer akkoord.
Weer de groep die al hulp kreeg. Natuurlijk belangrijk.
Maar als de mensen die daarboven zitten in de problemen gaan komen schieten die maatregelen ook niet op.
En ja krijg je logisch scheve gezichten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:30

Ik denk gewoon dat je belasting voordeel voor straks gewoon moet afwachten, want voor hetzelfde geld val dat voor die groep juist wel beter uit dan voorheen. Je kan je nu wel helemaal rijk rekenen, maar zou niet de eerste keer zijn dat op het laatste moment een hoop dingen ineens wegvallen. Ze zeggen wel minima volgend jaar 1300 euro extra, maar zou in december wel eens ineens kunnen dat ze zeggen ja kan er niet vanaf dus dat strepen we maar weg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:33

Ik heb het idee dat het wel meevalt hoeveel er nu vergeten worden?
Niet-werkenden en niet-AOW die teveel krijgen om nog toeslagen te krijgen en geen kinderen hebben? Zouden dat er zoveel zijn?
Zorgtoeslag en huurtoeslag krijg je tot een jaarinkomen van 32.000euro toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:37

secricible schreef:
jaarinkomen van 32.000euro toch?

Droomt hiervan en wie weet ooit. <3 *\o/*

Ziet droom weer instorten. :') -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:40

secricible schreef:
Ik heb het idee dat het wel meevalt hoeveel er nu vergeten worden?
Niet-werkenden en niet-AOW die teveel krijgen om nog toeslagen te krijgen en geen kinderen hebben? Zouden dat er zoveel zijn?
Zorgtoeslag en huurtoeslag krijg je tot een jaarinkomen van 32.000euro toch?

Huurtoeslag is ook afhankelijk van de huur. Iemand met een salaris van 2000 netto zal vrijwel geen huurtoeslag krijgen op een huur van 450 euro

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:42

Marcella schreef:
secricible schreef:
jaarinkomen van 32.000euro toch?

Droomt hiervan en wie weet ooit. <3 *\o/*

Ziet droom weer instorten. :') -O-

Wat bedoel je?

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:45

Dat ik droom van een inkomen van rond de 31.000 euro, maar dat de kans dat ik ooit zo'n baan vind zeer klein is gezien ik officieel maar 24 uur mag werken eigenlijk ook. Zeker met een maximale MBO2 opleiding. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:17

Dat zou mijn droom ook nog eens zijn :j