Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:56

Nederland is al het land met de laagste maximale snelheid. In omringende landen is het ook gewoon 50, dus dat moet zo blijven. Je kunt op woonerven prima 30 aanhouden, maar niet overal. Een doorgaande weg in de bebouwde kom moet gewoon 50 blijven. 100 op de snelweg is ook tergend langzaam.

Windwokkels ken ik niet. Maar misschien zit er wel wat in. Zonnepanelen kan alleen als je ze gratis kunt installeren, niet iedereen heeft het geld en zelfs met subsidie heeft niet iedereen het geld. Veel energiebesparende dingen zijn alleen betaalbaar voor jan boven modaal. Dat zie je steeds meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:01

Daarom zou zoiets desnoods op gemeentenivo geregeld moeten worden, daken volleggen met panelen waar het kan, ik weet van Nijmegen. Daar moet een enorm zonnepanelen veld komen van hectares groot om het industrieterrein daarnaast van stroom te moeten voorzien. Echter het dakoppervlakte van dat industrieterrein is groter dan het veld dat ze moeten aanleggen. Maar ja ze kunnen de bedrijven nog niet dwingen hun dak beschikbaar te stellen. Dus moet er landbouwgrond en natuur wijken voor de panelen terwijl er naast meer ruimte beschikbaar is maar niet gebruikt kan/wil worden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:06

robert45 schreef:
Daar kom je dus totaal niet mee in de buurt van wat we verbruiken. Zeker als je dan ook nog meeneemt dat panelen nu in de winter vrijwel geen rendement hebben. Een windwokkel bij ieder huis? Jij slaapt vermoedelijk standaard met oordoppen in? Wat denk je wat al die windwokkels met de insecten en vogelstand doen?

Hoezo zouden zonnepanelen in de winter vrijwel geen rendement hebben? Dat is echt een misvatting hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:17

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:
Daar kom je dus totaal niet mee in de buurt van wat we verbruiken. Zeker als je dan ook nog meeneemt dat panelen nu in de winter vrijwel geen rendement hebben. Een windwokkel bij ieder huis? Jij slaapt vermoedelijk standaard met oordoppen in? Wat denk je wat al die windwokkels met de insecten en vogelstand doen?

Hoezo zouden zonnepanelen in de winter vrijwel geen rendement hebben? Dat is echt een misvatting hoor.

Berekening van ( http://www.solarelectricityhandbook.com ... iance.html )
Zwolle
Average Solar Insolation figures
Measured in kWh/m2/day onto a solar panel set at a 38° angle:
(For best year-round performance)

Jan 1.31
Feb 2.25
Mar 2.87
Apr 3.74
May 4.33
Jun 4.11
Jul 4.11
Aug 4.05
Sep 3.20
Oct 2.15
Nov 1.41
Dec 1.06

Is dus zo factor 4 verschil tussen zomer en winter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:29

robert45 schreef:
@janneke2

Kerncentrales zijn niet ideaal vanwege het afval. Maar wat is dan wel ideaal? Overal kleven nadelen aan.

Dat moge waar zijn, maar ik vind het buiten de orde om veel toekomstige generaties op te zadelen met onze onwil.

Naast het feit dat we dit al dertig, veertig jaar weten
(energiecrisis, klimaatverandering, broeikaseffect)
is er tot op heden nauwelijks iets gebeurd.

Sterker nog: het energieverbruik stijgt per hoofd van de bevolking.
Citaat:
Zonnepanelen,windmolens zijn lang niet voldoende om alle energie op te wekken

Simpel.
Besparen.
We hebben toevallig 1 aarde,
die moet nog langer mee,
en we delen haar met 8 miljard mensen.

Citaat:
Maar hoe zou jij het dan nu oplossen? We willen namelijk allemaal wel steeds meer energie gebruiken.

>;)
Tja...
Enig idee...?
Daar ben je toch echt zelf bij,
dat is niet iets wat je gebeurt
... en waar vervolgens anderen voor mogen bloeden...
dat is een KEUZE.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:45

Janneke2 schreef:

En dat zal niet veel minder worden op de korte en middellange termijn in een maatschappij die steeds verder digitaliseert. Vroeger hadden mensen het licht aan tot tien uur en gingen toen naar bed, en met veel geluk hadden ze misschien nog een tv staan. Tegenwoordig hebben veel huishoudens één of meer tv's, smartphones, tablets, PC's/laptops, etc. Die kunnen we tegenwoordig steeds beter optimaliseren, maar dat helpt ook maar beperkt vergeleken met wat we allemaal extra hebben. Het gros van de bevolking ga je daar ook niet meer vanaf krijgen nu er ook steeds meer on demand tv en muziek komt, dus naast apparaten zo zuinig mogelijk maken zullen we meer energie nodig hebben dan in het verleden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:55

Exitium schreef:
Janneke2 schreef:

En dat zal niet veel minder worden op de korte en middellange termijn in een maatschappij die steeds verder digitaliseert. Vroeger hadden mensen het licht aan tot tien uur en gingen toen naar bed, en met veel geluk hadden ze misschien nog een tv staan. Tegenwoordig hebben veel huishoudens één of meer tv's, smartphones, tablets, PC's/laptops, etc. Die kunnen we tegenwoordig steeds beter optimaliseren, maar dat helpt ook maar beperkt vergeleken met wat we allemaal extra hebben. Het gros van de bevolking ga je daar ook niet meer vanaf krijgen nu er ook steeds meer on demand tv en muziek komt, dus naast apparaten zo zuinig mogelijk maken zullen we meer energie nodig hebben dan in het verleden

Klopt, heet Jevons paradox.
Citaat:
In de economie is de paradox van Jevons, soms ook het Jevons-effect genoemd, de stelling dat technologische vooruitgang die de doelmatigheid verhoogt, waarmee een productiefactor wordt gebruikt, er toe neigt de mate van consumptie van die factor te laten stijgen in plaats van te laten afnemen.[1] Het is het extreme geval van het rebound-effect.

In 1865 nam de Engelse econoom William Stanley Jevons waar dat technologische verbeteringen die de efficiëntie van het gebruik van steenkool deden toenemen, in een breed scala van industrieën juist leidden tot een verhoogde consumptie van steenkool. Hij stelde dat men er, in tegenstelling tot wat men zou verwachten, niet op kan rekenen dat technologische verbeteringen het brandstofverbruik verminderen.[2]

Uit : https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_Jevons

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:01

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:

Mijn zonnepanelen doen het gewoon in de winter hoor. Rond 09:00 start het spul tot ca. 16:30. Ja, in de zomer werken ze van 07:00 tot 21:30, maar in de winter doen ze t prima. Alle electra + airco en we leveren nog steeds terug aan het net.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:09

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:15

robert45 schreef:
Maar even een linkje gepakt:

Dat je panelen het doen is het probleem ook niet. Dat ze het een stuk minder doen dan in de zomer wel.

Juist in de winter is je energieverbruik hoger.

https://www.solease.nl/veelgestelde-vra ... nepanelen/

Tuurlijk. Maar bottom line lever ik op jaarbasis nog steeds terug. Ondanks reguliere electra en airco. De volgende stap is verwarmen via de airco. Scheelt gas en dus (ook) €€€€€

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:27

Dat je op jaarbasis teruglevert kan goed zijn, maar veel mensen gebruiken in de winter extra energie (want lampen vroeger aan, verwarming aan, etc) en compenseren dat doordat ze in de zomer meer terugleveren. Punt is dat de energie die je in de zomer extra teruglevert niet bewaard wordt tot de winter, en er in de winter dus meer energie opgewekt moet worden. Dat valt voor huizen met zonnepanelen nog enigszins mee, maar als je naar de huizen zónder panelen kijkt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:41

Cowboy55 schreef:
robert45 schreef:

Dat je panelen het doen is het probleem ook niet. Dat ze het een stuk minder doen dan in de zomer wel.

Tuurlijk. Maar bottom line lever ik op jaarbasis nog steeds terug. Ondanks reguliere electra en airco. De volgende stap is verwarmen via de airco. Scheelt gas en dus (ook) €€€€€

Tot het salderen er af gaat, omdat vraag en aanbod steeds meer uit de pas lopen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:46

Klopt in theorie, maar er valt dadelijk wellicht niks meer te salderen. Als het een beetje meezit ben ik dadelijk ‘off the grid’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 06:08

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
@janneke2

Kerncentrales zijn niet ideaal vanwege het afval. Maar wat is dan wel ideaal? Overal kleven nadelen aan.

Dat moge waar zijn, maar ik vind het buiten de orde om veel toekomstige generaties op te zadelen met onze onwil.

De volgende generaties zullen ons bedanken voor alle versnipperde zonnepanelen die we nu begraven en alle afgedankte windmolens die onder de grond liggen. Ook zullen ze ongetwijfeld euforisch zijn dat ze gigantische staatsschulden mogen afbetalen en zo'n 3% extra inflatie hebben om het allemaal te bekostigen tot 2050.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 07:38

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
@janneke2

Naast het feit dat we dit al dertig, veertig jaar weten
(energiecrisis, klimaatverandering, broeikaseffect)
is er tot op heden nauwelijks iets gebeurd.

Citaat:
Zonnepanelen,windmolens zijn lang niet voldoende om alle energie op te wekken

Simpel.
Besparen.
We hebben toevallig 1 aarde,
die moet nog langer mee,
en we delen haar met 8 miljard mensen.

Citaat:
Maar hoe zou jij het dan nu oplossen? We willen namelijk allemaal wel steeds meer energie gebruiken.

>;)
Tja...
Enig idee...?
Daar ben je toch echt zelf bij,
dat is niet iets wat je gebeurt
... en waar vervolgens anderen voor mogen bloeden...
dat is een KEUZE.

Met alle respect Janneke, maar al je reacties hier boven vind ik zweverig en niet realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:22

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:

zichtbaar in de snelheid waarmee de meter terug loopt of alleen maar vooruit, b.v.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:42

Ik las van de week nog een stukje over dat ze het afval van zonnepanelen niet kwijt kunnen / niet weten wat ze ermee moeten doen.
Net doen alsof zonnepanelen geen afval leveren, lijkt mij dan ook een beetje struisvogelen..?
Ik heb ook stukjes gelezen over het voordeel van kern energie, en wat hierboven ook al gezegd wordt, het gas is ook niet iets wat je lang kan blijven gebruiken..

En, ik kan voor mezelf wel energie besparen, maar daar redt ik echt de toekomstige wereld niet mee. Dan een soort zondebok neerleggen bij een persoon is wel een beetje gek...

Ik heb flarden uit het regeerakkoord gelezen, op zich niet heel verkeerd op het eerste gezicht (hoewel er over de studiebeurs wel al gezeik was geloof ik), ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:14

En ik vind investeren in het klimaat dus bullshit. We kunnen daar echt niets aan doen of veranderen. Die opwarming, heel bijzonder dat je niets meer hoort nu er mogelijk een witte kerst aan zit te komen. En ik ben thuis geen grootverbruiker. Ik heb geen tv, woonkamer op 15 tot max 16 graden.
Zonnepanelen zou ik wel willen hebben, mijn dak is er geschikt voor zeggen ze (na vervanging wat ik mogelijk laat doen, want ik woon nog onder asbest :D) Maar de kosten, ik kan dat niet betalen.
Ik woon niet in de randstad, dus ben voor veel dingen aangewezen op de auto.

En Nederland wil van het gas af, terwijl andere landen juist investeren in gas. Waarom dan niet zorgen dat wij ook het gas kunnen gebruiken zoals ze in het buitenland doen?

Kernenergie heeft afval als nadeel, maar het is wel zo dat het afval geen absurd grote berg is natuurlijk. Dat is het wel bij windmolens, zonnepanelen en accu's van auto's. Ik weet nog niet wat ik van kernenergie moet denken.

Wel heb ik er problemen mee dat de auto weer de melkkoe moet worden. Ik kan soms best wat minder rijden, maar regel dan dat het ov gratis is en dat het ook komt waar ik moet zijn. Dus dat ik mijn duikspullen voor de deur mee kan nemen naar een duikstek en dat de rit niet langer duurt dan met de auto. Voor mij is het ov geen optie, zelfs niet voor boodschappen doen. Ik ging altijd met het ov naar het werk, maar ja, nu met dat thuiswerken he. Dat kost ook zeker huishoudens meer energie. Ik probeer dat wel tot een minimum te beperken, zoals nu zit ik al zonder verlichting achter mijn laptop. Maar ja, water koken en dan even een lamp aandoen zal toch moeten om het water niet over mijn voeten te gooien. 's avonds als ik thuis ben heb ik ook maar 1 lamp aan in principe. Dat is genoeg om de woonkamer waar ik zit te verlichten. Loop ik naar de keuken, dan moet daar even tijdelijk een lamp aan.

Het regeeerakkoord komt mij weer over als de mensen met kinderen belonen en de mensen die net boven modaal verdienen weer in alles meer te laten betalen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:20

Waarom zouden we hier in Nederland al onze stroom op moeten wekken? We gebruiken toch ook niet alleen maar olie die bij Schoonebeek uit de grond gepompt wordt? Er zijn gebieden op deze wereld die veel geschikter zijn om grootschalig zonne-energie of windenergie op te wekken. Laten we daar dan ook gewoon gebruik van maken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:29

Karl66 schreef:
Waarom zouden we hier in Nederland al onze stroom op moeten wekken? We gebruiken toch ook niet alleen maar olie die bij Schoonebeek uit de grond gepompt wordt? Er zijn gebieden op deze wereld die veel geschikter zijn om grootschalig zonne-energie of windenergie op te wekken. Laten we daar dan ook gewoon gebruik van maken.

Nou het zou fijn zijn als je voor een van je basisbehoeften niet teveel afhankelijk bent van het buitenland.

Je weet waarom de gasprijs nu weer zo hoog is? Omdat de EU en Rusland een wedstrijdje staren doen, de pijpleiding door Duitsland mag niet gebruikt worden. Rusland is daar boos over en die zet weer troepen bij de grens bij Oekraïne. Wij als consument betalen de prijs…

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:00

@janneke2

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alleen draai je er allemaal wat omheen en geef je alleen aan wat je absoluut niet wil.

Mijn vraag hoe je dan we de energie denkt te gaan opwekken laat je echter open.

Dus hoe zou jij nu de stroom gaan opwekken? En kom dan niet met antwoord besparen want je weet zelf ook wel dat het niet realistisch is. Zeker niet gezien de bevolking tot 20 miljoen mensen gaat stijgen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:09

Maar iedereen roept alleen wat hem/haar zou raken, niemand kijkt naar een groter geheel..
Om de aarde leefbaar te houden voor mijn kinderen en andermans kinderen vind ik opofferingen best.

Rekening rijden, prima.
Gezond eten stimuleren, prima

En als iedereen klaagt en klaagt en klaagt....enige die er niet op vooruit gaan zijn de aowers, dat is pas armoe als je geen pensioen hebt opgebouwd..
En die zul je niet horen klagen, zijn ze veel te trots voor

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:28

Ik weet niet wat je er op voor uit gaan noemt, maar zolang we niet gelukkig mogen zijn, niet vrij mogen leven, alles je afgenomen wordt, en het vooral maar op werken, en belasting betalen lijkt weet ik niet waarom je niet mag klagen. Er zijn mensen die bewust voor kindervrij gekozen hebben. Waarom moeten altijd de mensen met kinderen voorgetrokken worden?

Gezond eten stimuleren vind ik prima, maar je kunt niet rekening rijden doorvoeren als je geen goed ov stelsel hebt waarmee ook iemand naar zijn of haar paard kan of naar de duikstek inclusief spullen. En dan het ov ook nog eens heel duur maken.
Geef eerst het normale leven eens terug. Ik heb totaal geen vertrouwen in dit kabinet vol mensen met een dubieuze achtergrond van liegen. Van mij mogen ze direct weer vallen. Alsof ze nu ineens geen fouten meer zullen maken. Ik heb er overigens ook niet op gestemd. We hadden in mijn ogen nieuwe verkiezingen moeten krijgen, maar ja, dan wisten ze wel dat het er anders uit zou zien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:43

robert45 schreef:

Een "stuk minder" is niet "niet rendabel".

Je kan een huis idd nul-op-de-meter maken dmv zonnepanelen als deze geïsoleerd etc genoeg is. Dan wek je in de zomer 'boven' die nullijn op, en in de winter 'onder'. In principe is er per saldo dus genoeg energie met zonnepanelen op te wekken voor een huis, maar het probleem is dus dat tekort aan energie in de winter.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar energie op te kunnen slaan, dus als de overheid daarop in gaat zetten is daar vast een oplossing voor te vinden. Bovendien kan dat tekort in de winter ook aangevuld worden dmv windenergie, water, etc. Hoe dan ook is er veel qua energiewinst te behalen als ieder beschikbaar gebouw in Nederland zonnepanelen heeft. Bovendien zijn er ook bewegingen dat bijv. fruittelers zonnepanelen gebruiken boven hun planten. Daardoor zijn de planten beschermd tegen regen en hagel (ipv plastic te gebruiken) én wekken ze energie op. Win-win.

Ik denk ook niet dat het meteen perfect moet. Als we een paar stappen maken en doorzetten, kunnen we toch al een hoop vervuilende energiebronnen links laten liggen.

Qua kosten vallen zonnepanelen ook écht wel mee. Relatief gezien dan. Zonder enige subsidies ben je met 2800 euro bij een gemiddeld rijtjeshuis al klaar. En dat is het meest voorkomende type huis in Nederland.

Dat zijn op zich geen hele gekke bedragen, al kan ik het me goed voorstellen dat het voor mensen onder modaal lastig bij elkaar te krijgen is. Daar zou overheid dus in moeten springen, want jan modaal moet daar niet voor hoeven opdraaien als hij dat niet kan betalen in zijn situatie.

Er zijn zo'n 10 miljoen rijtjeshuizen in Nederland, dus voor zo'n 28 miljard kan de overheid al deze huizen van zonnepanelen voorzien (niet eens rekening houdend met eventuele korting omdat dit zo'n groot aantal is). Qua energiekosten bij dat rijtjeshuis, zit je dan aan 1731 kWh aan energiebesparing per jaar keer 10 miljoen, is 17,31 tWh per jaar. Dat zijn 3,5 Amercentrale's per jaar, die je dan vervangt door een milieuvriendelijkere oplossing.

Ik snap dat ik het hier erg oversimplificeer, maar zonnepanelen zijn, in combinatie met andere maatregelen (bijv. aanvullen met buitenlandse groene energie, in de winter), echt zo slecht nog niet. Integendeel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:09

Ik vraag me al een poosje af hoe ze dat doen met flats / torenflats... Dan is het oppervlak van het dak toch niet genoeg voor de gezinnen die eronder wonen? Qua opbrengst?

En, er komt geen afval van kapotte zonnepalen?