Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Donkerbroek, Friesland.
03-10-205
afgelopen nacht.
Aanval op pony.
afgelopen nacht is er een pony gedoodt in moskou ( donkerbroek )
sterkte voor de eigenaren.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
https://Geenwolf.com
tienus63 schreef:Niet schuwe wolf Kootwijkerzand Gld, afgelopen juli.Citaat:Kootwijkerzand Staatsbosbeheer!
“Ik liep op een zandpad met mijn telelens in de aanslag omdat ik altijd klaarsta om vogels te fotograferen. Ineens komt er een dier over de zandduinen in mijn richting lopen. Eerst was ik geërgerd want ik dacht dat iemand zijn Duitse herder los had laten lopen, hoewel alle honden daar aangelijnd moeten zijn. Toen besefte ik dat het een wolf moest zijn en maakte gelijk foto’s. Het dier naderde mij op zo’n 5 meter en keek naar me, keek wat weg, keek weer naar me. Toen liep hij langs me, volgde het pad dat ik net gelopen was en bereikte toen mijn fotomaatje die verderop zat te fotograferen. Hem benaderde hij ook tot een paar meter. Daarna volgde hij een gezin met vooral aandacht voor het jongste kind, totdat de vader het kind oppakte, zich groot maakte en schreeuwde naar de wolf, die er toen vandoor ging.”
“Mijn advies zou zijn dat de provincie contact legt met de terreinbeheerder (Staatsbosbeheer) en het gebied monitort op (vervolg) ontmoetingen en meldingen.”
#gelderland #veluwe #wolf #staatsbosbeheer #kootwijkerzand
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16s5Ua ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Ik heb dat fragment geluisterd.
Nu vraag ik me af, paarden en pony’s kunnen echt aan heel veel dingen wennen.
Als er van die fladderstroken aan hun eigen omheining bevestigd zit, wil ik echt wel geloven dat ze er aan wennen en niet als een blinde kip door de afrastering rennen.
Maar we weten allemaal dat paarden en pony’s raar kunnen doen als ze dingen zien die in vertrouwde omgeving normaal zijn, maar elders zijn het boosaardige bakkabouters.
Wat nu als je van je paard kukelt omdat je paard schrikt van het fladderlint van je buurman drie km verderop. En jij en of je paard hebben letsel of je paard veroorzaakt letsel aan derden, hebben de Faunabescherming en AR een potje om je schadeloos te stellen?
De buurman deed wat de rechter vandaag verlangt, zijn omheining heeft ie aangepast naar wat is verlangd in de uitspraak.
Citaat:2 oktober 2025/Liniedijk/Leusden/Utrecht
Ingezonden
Aanval op schapen
1 schaap gedood
Eigenaar veel sterkte
Originele foto in de reactie
Ongeveer 200 meter noord van de Bruinenburgersluis
Citaat:3 oktober 2025
WOLVENINVENTARISATIE GELDERLAND
Sinds de vestiging van de wolf op de Veluwe in januari 2019 volgt de Faunabeheereenheid
Gelderland (FBE) de ontwikkeling van de populatie in de provincie. Daarbij zijn in de afgelopen jaren
verschillende rapportages verschenen, elk met een eigen doel en methodiek. Het is van belang te
benadrukken dat deze rapportages niet één op één met elkaar te vergelijken zijn.
Tot voor kort was de tussenrapportage van het BIJ12-wolvenmeldpunt de enige landelijke bron van
informatie. Deze rapportage is gebaseerd op genetische gegevens, die met enige vertraging
beschikbaar komen en die zich beperken tot dieren waarvan daadwerkelijk DNA is verzameld.
Bovendien is bekend dat niet alle grondeigenaren bereid of in staat zijn om gegevens te delen,
waardoor een volledig beeld ontbreekt.
Om de monitoring te versterken heeft het bestuur van de FBE op 12 februari 2025 een protocol
vastgesteld voor het systematisch in kaart brengen van de wolvenpopulatie op de Veluwe.
Op basis hiervan is, in samenwerking met grondeigenaren, faunabeheerders en externe waarnemers, een inventarisatie uitgevoerd.
Deze rapportage geeft een overzicht van de stand van zaken aan het eind van de zomer van 2025.
Dit moment is gekozen omdat de populatie dan naar verwachting haar grootste omvang heeft. De
gegevens zijn verzameld en geverifieerd op basis van waarnemingen, beeldmateriaal en meldingen
van betrokkenen. Het is aan grondeigenaren om hun gegevens en waarnemingen desgewenst ook
aan het landelijke wolvenmeldpunt door te geven.
De inventarisatie richt zich uitsluitend op de Veluwe, aangezien in andere delen van Gelderland op dit moment geen sprake is van gevestigde wolven.
Waarom monitoring van de wolf plaatsvindt?
Het doel van de monitoring is het volgen van de populatieontwikkeling van de wolf in Gelderland.
Inzicht in deze ontwikkeling is van groot belang voor een evenwichtige uitvoering van het
grofwildbeheer op de Veluwe. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de relatie tussen de wolf als predator en de aanwezige hoefdieren als prooisoorten.
Door zowel de aantallen wolven als die van grofwildpopulaties in samenhang te volgen, ontstaat een beter beeld van de dynamiek in het ecosysteem. Deze kennis is van belang voor het ontwikkelen en uitvoeren van realistisch en uitvoerbaar faunabeheer.
De inventarisatie wordt uitgevoerd door beroepsmatige faunabeheerders, die ook verantwoordelijk zijn voor het monitoren van de hoefdiersoorten op de Veluwe
https://www.faunabeheereenheid.nl/Porta ... OyyFTdX6nA
Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
116 wolven op de Veluwe: 'Hoogste dichtheid wereldwijd'.
De faunabeheereenheid Gelderland stelde in het voorjaar een telprotocol vast voor wolven. Volgens hun telling leven er naar schatting 116 wolven op de Veluwe. Ze telden in het leefgebied van de Veluwe, van de Rijn tot de Veluwerandmeren.
Namens de beheereenheid zegt Erik Koffeman: "We zagen 10 nesten met ouderparen en 56 welpen. Daarmee kom je op 76 wolven. Daarnaast zijn er nog ruim 40 jaarlingen en oudere wolven."
"Het is de grootste wolvendichtheid ter wereld, in een van de dichtstbevolkte landen ter wereld" zegt Koffeman. Vanwege het uitblijven van recente cijfers van organisatie BIJ12, die namens provincies gegevens rond de wolven op een rij zet, is de telling gestart. BIJ12 richt zich o.a. op wolven waarvan geslacht en individu per kwartaal via DNA-analyses worden vastgesteld. Ze analyseren ook wildcamera-beelden en werken met een wolvenmeldpunt, daar komen foto's en waarnemingen binnen.
Koffeman snapt dat DNA-analyses tijd kosten maar wil vanwege discussies over het aantal wolven graag met de telling bijdragen aan een completer beeld van de wolvenstand. "Voor het beheer van andere hoefdieren moeten we ook op de hoogte zijn van het aantal wolven."
Grondbezitters en jagers delen wolvencijfers
"Dat er 116 gevestigde wolven in Veluws leefgebied leven, is een stand van begin september", aldus Koffeman. Een wolf wordt doorgaans als 'gevestigd' beschouwd wanneer het dier meerdere keren in korte tijd in een specifiek gebied wordt aangetroffen of er een paar vormt en jonge wolven krijgt.
"Er zijn weer aanrijdingen geweest met de wolf en dan zakt het aantal dus vandaar dat dit een schatting is." De cijfers zijn volgens hem tot stand gekomen door een vastgestelde routine bij de telling. "Hierbij worden zichtwaarnemingen gebruikt van onder meer faunabeheerders, grondeigenaren en jagers. Verder is fotomateriaal en ander beeldmateriaal gebruikt om het aantal wolven vast te stellen en informatie te controleren."
56 Veluwse welpen
"Er zijn 56 jonge welpen in tien nesten. Dan heb je per nest een ouderpaar. Verder zijn er nog ruim 40 wolven die er leven, ze zijn wat jonger van de vorige jaren uit 2024, 2023, 2022," zo legt Koffeman uit. "Er is een mogelijk een elfde nest, maar dit is nog niet goed vastgesteld.
Rondtrekkende wolven, ook wel zwervers genoemd, zijn er ook niet in opgenomen."
Het nog onvolledig vastgestelde nest, is volgens de Faunabeheereenheid gelegen op de Midden-Veluwe.
Het ouderpaar maakt er gebruik van het ecoduct Hoog Buurlo om tussen Noord en Zuid te wisselen en daar zijn de jonge welpen nog niet vastgelegd. Bekijk hier het gehele rapport.
Manke wolven en schurft bij de wolf
Dan zijn er ook nog volgens waarnemingen, vijf wolven besmet met schurft. Schurft is een besmettelijke, jeukende huidaandoening, vaak wordt het veroorzaakt door een mijt (meestal de Sarcoptes mijt red.).
Mijt nestelt zich in de huidlagen en laat eitjes achter. Wolven krijgen dan jeuk en haarverlies -en of rode plekken. "Door de schurft herken je ze aan kale plekken op hun huid. Ook zijn er manke wolven, zo is er een wolf met drie poten bij Elburg. Ook deze specifieke gegevens worden verzameld om zo een beeld van het aantal wolven vast te stellen," aldus Koffeman.
Extreem hoge dichtheid wolven op de Veluwe
"De situatie is bijzonder", volgens Koffeman. "Door de extreem hoge dichtheid van wolven op de Veluwe moet er nagedacht worden over hoe je samen kan leven met zo'n groeiende groep roofdieren," legt hij uit.
Hij zal ook de gegevens delen met BIJ12 zodat er gezamenlijk naar een plan van aanpak kan worden gekeken hoe rond de wolven te leven.
Maurice La Haye van De Zoogdiervereniging juicht dat toe : "Deel informatie via het wolvenmeldpunt zodat er in zijn geheel een compleet beeld komt van het aantal wolvenmeldingen." Hij verwacht dat de cijfers kloppen maar wil géén commentaar geven.
Volgens gedeputeerde Harold Zoet is er sprake van een snelgroeiende populatie wolven. "Met name het aantal nieuwe welpen dat is geboren baart mij grote zorgen. Dit zijn over 2 jaar volwassen wolven." Hij verwacht een incidenten toename en hoopt op meer landelijke wetgeving met betrekking tot de wolf.
"Als de telling zou kloppen dan zal dat prima zijn", volgens Niko Koffeman, namens De Faunabescherming. "Wolven leveren geen probleem op zolang mensen die problemen niet veroorzaken of bevorderen. Bijvoorbeeld via bijvoeren, weigeren deugdelijke wolfwerende hekken te plaatsen of in het wild levende dieren verstoren door afschot, intensieve recreatie of het belegeren van burchten. Gelderland levert je mooie streken hoor ik regelmatig voorbijkomen. De wolf vindt dat waarschijnlijk ook, in beide betekenissen van het woord streken."
https://www.gld.nl/nieuws/8373148/116-w ... wereldwijd
Citaat:Teleurstellend, vooral voor al die dierhouders die geinvesteerd hebben in het plaatsen en onderhouden van wolfwerende rasters. Je mag er toch vanuit gaan dat landelijk, interprovinciaal en provinciaal beleid, dat zorgvuldig tot stand is gekomen met advies van deskundigen stand houdt. Helaas naast Rasters die aan de nationale eisen voldoen, moeten er nog extra maatregelen worden getroffen voordat de wolf uit de populatie te kan worden genomen. Mijn vraag die bij mij speelt, wanneer is het goed genoeg zodat mens en dier beschermd kunnen blijven.
Citaat:Waarom kreeg de weginspecteur van Provincie Overijssel een spreekverbod opgelegd over de verdwenen dode wolven door ambtenaren Provincie Overijssel? Gedeputeerde Von Martels weet dondersgoed dat ik gelijk heb! Waarom zijn deze dode wolven Dedemsvaart en Lutten niet gemeld aan BIJ12? Oh wacht Provincie Overijssel flikkert doodgereden wolven gewoon als biomassa terug in de natuur.
Citaat:3 oktober 2025
Een hele terechte angst na 6 aanvallen op mensen, waaronder 3 kinderen.
In dit artikel is wel te lezen hoe Niko Koffeman (Faunabescherming) zich onmogelijk maakt.
---
Burgemeester Verhulst, gemeente Ede: ‘Mijn grootste angst is dat een wolf iemand doodbijt’
Burgemeester René Verhulst is bang dat een wolf iemand dood gaat bijten als er geen concreet beleid komt om probleemwolven aan te pakken. Hij pleit ervoor om via faunabeheer actief wolven te verstoren, te verjagen of te doden als ze dieren of mensen aanvallen. Hij steunt de oproep van de provincie Gelderland om burgemeesters meer mogelijkheden te geven om in te grijpen bij incidenten met wolven. Hij wil incidenten echter het liefst voorkomen met preventieve regelgeving.
Het is al lang een frustratie van Verhulst: als een wolf weer eens een kudde schapen heeft gedood of zelfs een kind bijt, staat hij wettelijk gezien machteloos. ,,Ongeveer anderhalf jaar geleden was er in het Akoesticum een bijeenkomst met tweehonderd hobbydierhouders, veehouders en recreatieondernemers. Ondernemers zeiden dat gasten niet komen omdat ze bang zijn, ouders willen niet dat hun kinderen geconfronteerd worden met opengereten schapenbuiken. Dat begrijp ik heel goed. Daar moest ik uitleggen dat ik heel weinig kan doen.”
Collega-burgemeester Rikus Jager van gemeente Westerveld werd zelfs vervolgd toen hij een probleemwolf in het Drentse Wapse liet afschieten. Het Openbaar Ministerie seponeerde de zaak uiteindelijk. Het toont aan dat de beschermde status van de wolf de bevoegdheden van burgemeesters flink beperkt. Donderdag haalde de provincie Gelderland nog bakzeil bij de rechter met een verzoek om een wolf af te schieten die tientallen schapen doodde in Voorthuizen.
VERHULST TEGEN AFSLUITEN GEBIED
Een wolfincident bij Austerlitz met een zesjarig jongetje resulteerde in een gebiedsafsluiting in de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Dat gaat Verhulst te ver. ,,Dat is het paard achter de wagen spannen. Dat vind ik echt een laatste noodmiddel en de omgekeerde wereld. Als een probleemwolf een kind bijt, los je dat op door hem te verstoren of te verjagen. Niet door het gebied af te sluiten. Daarmee dupeer je veel mensen en recreatieondernemers.”
De burgemeester wil dat de wolf ‘beheerd’ wordt. ,,De gemeenteraad van Ede heeft twee jaar geleden in meerderheid opgeroepen om te komen tot beheer van de wolf, net als voor andere wilde dieren zoals bijvoorbeeld wilde zwijnen. Zijn er te veel of leveren die een probleem op, dan is verstoring of uiteindelijk afschot mogelijk. Zo wordt een wild zwijn dat problematisch gedrag vertoont (die bijvoorbeeld op mensen af loopt) afgeschoten. En kom zo tot een evenwichtige wolvenpopulatie, waardoor de wolf zich ook als wolf kan gedragen.”
Overigens zijn er dit jaar gemiddeld minder wolvenaanvallen (op schapen en ander vee) in Ede dan vorig jaar. In heel 2024 waren er 79, in 2025 (cijfers gebaseerd op eerste half jaar) tot nu toe zeventien. Sinds de terugkeer van de wolf in 2015 zijn er in de gemeente Ede 110 aanvallen geteld.
‘FAUNABESCHERMING HITST OP’
Staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft geprobeerd om een wolf eerder tot probleemwolf te laten uitroepen, maar dat is door de rechter teruggedraaid. Verhulst ergert zich aan de Faunabescherming die met rechtszaken beleid tegenhoudt. ,,Ze gaan overal voorliggen. Met de Faunabescherming is bijna geen discussie mogelijk. Als je zegt: er zijn teveel wolven, dan zegt die ‘er zijn teveel kippen’. Dan zeg ik: maar die vallen geen dieren of mensen aan. Je wordt weggezet alsof je xenofoob bent voor de wolf. Dat zorgt er weer voor dat er allerlei figuren richting mij gaan dreigen. Ik vind dat de Faunabescherming ophitst.”
‘WACHTEN OP VOLGENDE INCIDENTEN’
,,Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen de wolf. Ik vind het een verrijking voor de natuur. Maar als er te veel zijn, wordt het onbeheersbaar. Het ideaalplaatje is dat de wolvenpopulatie geen overlast veroorzaakt en zich kan gedragen als een wolf. Dat is voor iedereen prettiger. Het is ook in het belang van de wolf. Als er niets gebeurt, kan je wachten op een volgend incident. Mijn grootste angst is dat er zwaardere gewonden dan tot op heden gaan vallen of dat een wolf iemand doodbijt.”
https://www.edestad.nl/lokaal/politiek/ ... n-wolf-iem
Citaat:Dierendag.
De dag waarop we alle dieren iets extra aandacht mogen geven.
En dat kan tegenwoordig soms niet gek genoeg gaan!
Electrische dekentjes voor honden.
Wagentjes om je konijn uit te kunnen laten.
Speciale fietszitjes voor honden.
Luxe voer voor je kat.
Gepersonaliseerde voerbakken voor je dier.
Speciale dierenkarretjes voor achter je fiets.
Complete lijnen modieuze poezen- of hondenkleding.
Het kan bijna niet op!
Want je lievelingsdier verdient zoiets toch!?
Hij/zij is toch al bijna, of helemaal, een onderdeel van je gezin.
Ook de dieren buiten verdienen extra aandacht.
En op zich zijn we daar nu goed mee bezig.
Vooral onze nieuwe gast in dit landje krijgt steeds meer de liefdevolle aandacht die hij schijnt te verdienen.
In het verleden werd er op geschoten en gejaagd.
Maar tegenwoordig?
Dan wordt hij hier echt verwend!
De wolf.
Mede dankzij diverse rechters en clubjes zijn er voor dit beestje namelijk speciale voederkampjes opgezet.
Voor de wolf lijkt het hier zo elke dag wel dierendag.
Weilanden omringt door bijna 2 meter hoog gaas of door diverse stroomdraden.
Met achter deze omheining het meest lekkere en malse vlees voor deze nieuwe landsbewoner.
Schapen!
Een echte verwennerij!
Ze lopen er voor het grijpen!
Zonder dat ze de mogelijkheid hebben om te kunnen vluchten.
Een speeltuin voor iedere wolf.
Die met gemak over dit soort omheiningen heen kan klimmen.
Om zo toegang tot zijn kant en klare snackbar te krijgen!
Hieruit blijkt wel weer hoe goed we hier voor onze dieren zijn.
Ook voor de dieren die uit andere landen zijn gevlucht om hier een nieuw leven op te bouwen.
(Sniksnik, traantje in je ooghoek)
We zijn er voor ze.
De arme beestjes.
Dus lang leve dierendag!
Wat zeg je?
En die schapen dan?
Of die niet mee tellen?
Neuh.
Niet echt.
Want een schaap heeft geen beschermde status.
En dus is het belang van een wolf groter dan die van zo'n baal wol.
Dus laat hem maar lekker genieten van zijn "speeltjes" in de wolvenspeelweide!
Dierendag.
Maar niet voor iedereen dus.
En mocht je er niet van kunnen slapen?
Ga dan maar wolfjes liggen tellen in bed.
Want de schaapjes?
Die tellen al,
niet meer......
Citaat:In Nederland circuleren wolvenfilmpjes en -foto's die niet-schuwe wolven tonen. Op klaarlichte dag schrikken ze niet van mensen. Toch benadrukt Kuijper dat Nederland écht niet anders is dan de andere Europese landen. "De beelden van wolven die naar mensen toekomen zijn zeldzame gevallen. Het gaat om enkele probleemwolven, terwijl het merendeel van de wolven zich niet laat zien."
Volgens Kuijper verliezen wolven hun angst voor mensen als ze leren dat er eten te halen is: "Verkeerd menselijk gedrag ligt ten grondslag aan alle probleemwolven in Europa. Italië loopt voor op Nederland: er leven meer wolven, en er zijn meer probleemwolven. Er worden volop studies gedaan. Die laten zien dat bijtincidenten het gevolg zijn van verkeerd menselijk handelen."
Citaat:Lippenhuizen Fryslân
03-10-2025
08 30 uur
zichtmelding
Wolf gezien achter in ons weiland tussen de Hemrikerverlaat en Welgelegen in.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Zichtmelding Kootwijk Gld, 11 wolven.
3-10-25, 9 uur
tienus63 schreef:Ondanks dat de melding niet geverifieerd is toch maar even melding vanuit de app Viervoet vanwege het aantal wolven.
Kootwijk Gld, 11 wolvenCitaat:Zichtmelding Kootwijk Gld, 11 wolven.
3-10-25, 9 uur
Bron app Viervoet
https://www.wolfalert.nl/29148
[ Afbeelding ]