Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ruitje schreef:Nee hoor, maar die viel wat weg bij alle redenen om het goed te praten
BigOne schreef:ruitje schreef:Nee hoor, maar die viel wat weg bij alle redenen om het goed te praten
Goedpraten was niet de bedoeling, wel dat de legkooien hier niet mogen( fijn) maar het ook nu nog niet zo geweldig is voor de kippen in Nederland of EU.
En 1 miljoen koeien? Land is 46 x groter dan Nederland en hier zijn er 3,5 miljoen. Maar dat zijn wel heel veel koeien om te transporteren.
ruitje schreef:Net in het rtl4 journaal. Indonesië wil een miljoen melkkoeien importeren voor het programma om alle kinderen een schoollunch te geven/ondervoeding tegen te gaan. Er staat al een Friesland Campina fabriek.
Een miljoen koeien....
journee schreef:BigOne schreef:
Goedpraten was niet de bedoeling, wel dat de legkooien hier niet mogen( fijn) maar het ook nu nog niet zo geweldig is voor de kippen in Nederland of EU.
En 1 miljoen koeien? Land is 46 x groter dan Nederland en hier zijn er 3,5 miljoen. Maar dat zijn wel heel veel koeien om te transporteren.
Melkkoeien zijn er in Nederland nog zo'n 1,5 miljoen en dat aantal daalt gestaag. Maar omdat het aantal hier nog flink moet minderen had het voor die koeien misschien wel fijn geweest als ze gewoon konden verhuizen. Ik ben alleen bang dat de melkkoeien rassen uit Nederland het misschien niet zo goed doen bij de Indonesische weersomstandigheden. En voor het milieu schiet het natuurlijk ook niet op. Hier moeten er voor 2030 nog zo'n 300 duizend weg en daar komen er dan weer 1 miljoen bij. Fijn voor de stikstof neerslag op de heide in Nederland, maar jammer van het stijgende CO2 gehalte en de daaropvolgende opwarming van de aarde waardoor we overal kampen met steeds meer droogte en toenemende aantal natuurbranden. Blijft een lastig probleem.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48/melkveestapel-iets-gekrompen-in-2024
https://www.volkskrant.nl/economie/een-op-vijf-melkkoeien-weg-als-gevolg-van-strengere-mestregels-schatten-wageningse-onderzoekers~bf02acda/
https://www.boerderij.nl/reportage-veehouders-indonesie-willen-vooruit-ondanks-gebrek-aan-ruwvoer-en-ruimte
juval schreef:journee schreef:
Melkkoeien zijn er in Nederland nog zo'n 1,5 miljoen en dat aantal daalt gestaag. Maar omdat het aantal hier nog flink moet minderen had het voor die koeien misschien wel fijn geweest als ze gewoon konden verhuizen. Ik ben alleen bang dat de melkkoeien rassen uit Nederland het misschien niet zo goed doen bij de Indonesische weersomstandigheden. En voor het milieu schiet het natuurlijk ook niet op. Hier moeten er voor 2030 nog zo'n 300 duizend weg en daar komen er dan weer 1 miljoen bij. Fijn voor de stikstof neerslag op de heide in Nederland, maar jammer van het stijgende CO2 gehalte en de daaropvolgende opwarming van de aarde waardoor we overal kampen met steeds meer droogte en toenemende aantal natuurbranden. Blijft een lastig probleem.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48/melkveestapel-iets-gekrompen-in-2024
https://www.volkskrant.nl/economie/een-op-vijf-melkkoeien-weg-als-gevolg-van-strengere-mestregels-schatten-wageningse-onderzoekers~bf02acda/
https://www.boerderij.nl/reportage-veehouders-indonesie-willen-vooruit-ondanks-gebrek-aan-ruwvoer-en-ruimte
1 miljoen dat zijn aardig wat vliegtuigen vol. Ik ga ervan uit dat de koeien naar moderne bedrijven gaan waar het klimaat geregeld kan worden.
ruitje schreef:Net in het rtl4 journaal. Indonesië wil een miljoen melkkoeien importeren voor het programma om alle kinderen een schoollunch te geven/ondervoeding tegen te gaan. Er staat al een Friesland Campina fabriek.
Een miljoen koeien....
juval schreef:Jimmy Dijk heeft vaak wel een goed verhaal inderdaad. Komt goed over.
Ik las dat Timmermans een nieuwe links-van-het-middenpartij wil oprichten waarvan hijzelf niet persé lijsttrekker hoeft te worden. Ik ben benieuwd. Hij zou best hoge ogen kunnen gooien daarmee. Maar zijn wens om D66, Sp en pvdd mee te laten doen is denk ik niet heel realistisch.
juval schreef:het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.
IMANDRA schreef:juval schreef:het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.
Het kon niet anders? Meeslepen, vast. Maar ze hebben toch echt zélf die beslissingen gemaakt, zelf geaccepteerd wat er op tafel kwam te liggen. Ze hadden ook meer tegengas kunnen geven en gaandeweg kunnen besluiten van joh, deze coalitie/samenwerking doet toch teveel afbreuk aan onze waarden en principes, aan wat we onze kiezers kunnen bieden.
Blijkbaar zijn de NSC en BBB gewoon niet zo standvastig, vonden ze het belangrijker om mee te doen ipv bij hun principes te blijven en meer tegen de wensen van de PVV in te gaan. We hebben hun keuzes kunnen aanschouwen, en die waren niet bepaald goed voor hun kiezers.
Dan zijn ze toch terecht afgestraft? Kan me niet voorstellen dat iemand deze partijen nog volgt, als ze zo hard tegen hun eigen beloften ingaan. Zeker NSC. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wel heel vervelend voor mensen zoals jou die hun hoop in een partij als de BBB plaatsen, een partij die claimt voor boeren op te komen, en dan gebeurt er dit...
juval schreef:het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.
nps schreef:juval schreef:het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.
Hoezo laten meeslepen? Ze wilden toch zelf in deze coalitie? BBB heeft nota bene een minister op landbouw gekregen. Het feit dat deze one-issue partijen sprookjes hebben verteld, geen klap van hun plannen voor elkaar krijgen - wanr onrealistisch - en het ontzettende amateurisme en geruzie in de kamer kost ze de kop.
nps schreef:juval schreef:het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.
Hoezo laten meeslepen? Ze wilden toch zelf in deze coalitie? BBB heeft nota bene een minister op landbouw gekregen. Het feit dat deze one-issue partijen sprookjes hebben verteld, geen klap van hun plannen voor elkaar krijgen - wanr onrealistisch - en het ontzettende amateurisme en geruzie in de kamer kost ze de kop.
Samen met de gigantische geopolitieke veranderingen internationaal trouwens. Met alle onrust door Trump lijken de kiezers toch voor stabiliteit, gemarigdheid en pro eu en oekraine te gaan.
Pfoe, afsplitsing Timmermans… nu even niet, zou ik zeggen. GL en PvdA zijn toch het degelijke semi-linkse alternatief voor her populisme, lijkt me niet verstandig om dat stevige blok bou weer te versplinteren. Al kan ik me wel weer voorstellen dat PvdA nu van GL afwil omdat klimaat vreselijk onpopulair is bij de kiezer.