Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:09

Net in het rtl4 journaal. Indonesië wil een miljoen melkkoeien importeren voor het programma om alle kinderen een schoollunch te geven/ondervoeding tegen te gaan. Er staat al een Friesland Campina fabriek.

Een miljoen koeien....

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:11

ruitje schreef:
Net in het rtl4 journaal. Indonesië wil een miljoen melkkoeien importeren voor het programma om alle kinderen een schoollunch te geven/ondervoeding tegen te gaan. Er staat al een Friesland Campina fabriek.

Een miljoen koeien....

Er zijn heel veel kinderen in Indonesië.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:01

ruitje schreef:
Nee hoor, maar die viel wat weg bij alle redenen om het goed te praten :D

Goedpraten was niet de bedoeling, wel dat de legkooien hier niet mogen( fijn) maar het ook nu nog niet zo geweldig is voor de kippen in Nederland of EU.
En 1 miljoen koeien? Land is 46 x groter dan Nederland en hier zijn er 3,5 miljoen. Maar dat zijn wel heel veel koeien om te transporteren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:21

purny schreef:
Ik vermoed dat het ook voor een groot deel te maken heeft met de directie van de NTR. Sommige bedrijven mogen wel iets minder directeuren hebben.

NTR heeft 2 directeuren, toch? Op 400 medewerkers. Is dat veel?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:53

BigOne schreef:
ruitje schreef:
Nee hoor, maar die viel wat weg bij alle redenen om het goed te praten :D

Goedpraten was niet de bedoeling, wel dat de legkooien hier niet mogen( fijn) maar het ook nu nog niet zo geweldig is voor de kippen in Nederland of EU.
En 1 miljoen koeien? Land is 46 x groter dan Nederland en hier zijn er 3,5 miljoen. Maar dat zijn wel heel veel koeien om te transporteren.

Melkkoeien zijn er in Nederland nog zo'n 1,5 miljoen en dat aantal daalt gestaag. Maar omdat het aantal hier nog flink moet minderen had het voor die koeien misschien wel fijn geweest als ze gewoon konden verhuizen. Ik ben alleen bang dat de melkkoeien rassen uit Nederland het misschien niet zo goed doen bij de Indonesische weersomstandigheden. En voor het milieu schiet het natuurlijk ook niet op. Hier moeten er voor 2030 nog zo'n 300 duizend weg en daar komen er dan weer 1 miljoen bij. Fijn voor de stikstof neerslag op de heide in Nederland, maar jammer van het stijgende CO2 gehalte en de daaropvolgende opwarming van de aarde waardoor we overal kampen met steeds meer droogte en toenemende aantal natuurbranden. Blijft een lastig probleem.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48/melkveestapel-iets-gekrompen-in-2024

https://www.volkskrant.nl/economie/een-op-vijf-melkkoeien-weg-als-gevolg-van-strengere-mestregels-schatten-wageningse-onderzoekers~bf02acda/

https://www.boerderij.nl/reportage-veehouders-indonesie-willen-vooruit-ondanks-gebrek-aan-ruwvoer-en-ruimte

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 00:07

ruitje schreef:

Een miljoen koeien....

Ze hebben daar vast geen Natura2000 gebieden, dus dat is alvast gunstig. Ik vermoed dat frieslandcampina hier een mooi vingertje in de pap heeft en er goed aan gaat verdienen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:54

Lijkt me niet verstandig, Europese rassen doen het niet goed in de tropen. Er wordt wel geëxperimenteerd met een ras fokken dat wél geschikt is.
Moet tegen hitte kunnen, op schraal gras leven en bestand zijn tegen allerlei parasieten.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:32

Gisteren weer een keigoed stuk bij Even tot hier over de fake informatie rondom de lentekriebels week, door Civitas Christiana. Heerlijk ook dat boekje. :))
https://www.tzum.info/2025/04/nieuws-ev ... egriezels/
Het ironische is ook dat het een conservatief katholieke club is... Echt gatver.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:23

journee schreef:
BigOne schreef:

Melkkoeien zijn er in Nederland nog zo'n 1,5 miljoen en dat aantal daalt gestaag. Maar omdat het aantal hier nog flink moet minderen had het voor die koeien misschien wel fijn geweest als ze gewoon konden verhuizen. Ik ben alleen bang dat de melkkoeien rassen uit Nederland het misschien niet zo goed doen bij de Indonesische weersomstandigheden. En voor het milieu schiet het natuurlijk ook niet op. Hier moeten er voor 2030 nog zo'n 300 duizend weg en daar komen er dan weer 1 miljoen bij. Fijn voor de stikstof neerslag op de heide in Nederland, maar jammer van het stijgende CO2 gehalte en de daaropvolgende opwarming van de aarde waardoor we overal kampen met steeds meer droogte en toenemende aantal natuurbranden. Blijft een lastig probleem.

https://www.volkskrant.nl/economie/een-op-vijf-melkkoeien-weg-als-gevolg-van-strengere-mestregels-schatten-wageningse-onderzoekers~bf02acda/

https://www.boerderij.nl/reportage-veehouders-indonesie-willen-vooruit-ondanks-gebrek-aan-ruwvoer-en-ruimte

1 miljoen dat zijn aardig wat vliegtuigen vol. Ik ga ervan uit dat de koeien naar moderne bedrijven gaan waar het klimaat geregeld kan worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:54

juval schreef:
journee schreef:

1 miljoen dat zijn aardig wat vliegtuigen vol. Ik ga ervan uit dat de koeien naar moderne bedrijven gaan waar het klimaat geregeld kan worden.

Als je mijn onderste linkje aanklikt kun je zien hoe het daar gaat. De grootste veehouder heeft daar zo'n 10 koeien, gemiddeld heeft men er 4 of 5. Alles wordt met de hand gemolken. Maar misschien zijn er plannen om dat te veranderen?

Ze hebben wel een van oorsprong Nederlands ras dat inmiddels tropenbestendig is. Maar de koeien geven daar dan ook wel een stuk minder melk, ongeveer 35% van wat een koe in Nederland aan melk geeft.
Dus 3x zoveel koeien nodig voor dezelfde productie.

En op Java zijn er dus ook problemen met de overbevolking, er is amper voldoende grond. Maar daar hebben we in Nederland natuurlijk geen last van dus sommige mensen vinden dat dan waarschijnlijk een minder groot probleem. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:43

tuurlijk is dat een minder groot probleem... want dan hoeven we hier in Nederland die melk(poeder) niet meer te exporteren (wat verafschuwd wordt). Dus plaatselijke productie is dan altijd beter. Ongeacht het klimaat en hoeveelheid en vruchtbaarheid van de grond.

Ik ben overigens wel voor zelfvoorzienendheid van een land hoor. Dus ik vind dit wel een mooi project. Ik heb het nieuws gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe en waar die miljoen koeien dan gehouden gaan worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:07

ruitje schreef:

Een miljoen koeien....

Gek dat het nu ineens nieuws is. Dit stond in decenber al in de Volkskrant ...

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 07:39

Volgens de nieuwe peilingen staan PVV en GroenLinks PvdA beide op 29 zetels. En cda op 19. Het lijkt dat de afzakkende lijn van de pvv doorzet. En dat de cda het goed blijft doen met dhr. Bontebal

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:18

Voor PvdA/GL is het wel het moment om een nieuwe lijsttrekker aan te stellen, maar het schijnt dat Timmermans een nieuwe partij wil oprichten. Als ik hem was, zou ik daar nu wat duidelijker over zijn. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij een soort NSC effect gaat bewerkstelligen, ik hoop ook dat kiezers nu door hebben dat het nutteloos is om op een vage belofte te gaan stemmen.

De SP is ook gestegen, dat zal wel komen door hoe Jimmy Dijk overkomt. Hij is een goede politicus en voor hem is dit een prima resultaat. Mee- regeren lijkt me voor deze partij niet haalbaar, ik zie het echt als een oppositiepartij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:23

Jimmy Dijk heeft vaak wel een goed verhaal inderdaad. Komt goed over.

Ik las dat Timmermans een nieuwe links-van-het-middenpartij wil oprichten waarvan hijzelf niet persé lijsttrekker hoeft te worden. Ik ben benieuwd. Hij zou best hoge ogen kunnen gooien daarmee. Maar zijn wens om D66, Sp en pvdd mee te laten doen is denk ik niet heel realistisch.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:26

Ik vind het lastig. Want het samengaan van de PvdA/GL vond ik goed, in de zin van dat ze hiermee zo groot zijn dat ze echt kans maken de grootste partij te zijn bij verkiezingen. Ja, er moet meer gepolderd worden intern, maar dat is een afweging die ik -in de huidige situatie- wel accepteer. Wanneer er weer een nieuwe partij bijkomt, wordt het weer zo versnipperd en gaan PVV/VVD er waarschijnlijk weer met de winst vandoor en bepalen zij -in eerste instantie iig- welke koers ze gaan varen. Met waarschijnlijk weer een vrij rechtse regering als gevolg.

Zou het zo mooi vinden als er een keer een linksere partij wint en die koers mag bepalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:27

het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:34

juval schreef:
Jimmy Dijk heeft vaak wel een goed verhaal inderdaad. Komt goed over.

Ik las dat Timmermans een nieuwe links-van-het-middenpartij wil oprichten waarvan hijzelf niet persé lijsttrekker hoeft te worden. Ik ben benieuwd. Hij zou best hoge ogen kunnen gooien daarmee. Maar zijn wens om D66, Sp en pvdd mee te laten doen is denk ik niet heel realistisch.

Het is de aloude wens van het grote linkse blok, maar ik denk ook dat de andere partijen hartelijk zullen bedanken voor de eer. Hij kan beter kijken of hij wat van allerlei afsplitsingen kan opvegen om zich bij zijn partij te voegen. Mijn verwachting is dat dit een stille dood gaat sterven en dat Timmermans met pensioen gaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:39

juval schreef:
het kon niet anders, maar ik vind het toch nog steeds wel zonde dat NSC en BBB zich in de coalitie met PVV hebben laten meeslepen. Dat heeft ze echt heel veel kiezers/de kop gekost. Ik hoop dat dat nog een beetje goed kan komen maar heb er een hard hoofd in.

Het kon niet anders? Meeslepen, vast. Maar ze hebben toch echt zélf die beslissingen gemaakt, zelf geaccepteerd wat er op tafel kwam te liggen. Ze hadden ook meer tegengas kunnen geven en gaandeweg kunnen besluiten van joh, deze coalitie/samenwerking doet toch teveel afbreuk aan onze waarden en principes, aan wat we onze kiezers kunnen bieden.

Blijkbaar zijn de NSC en BBB gewoon niet zo standvastig, vonden ze het belangrijker om mee te doen ipv bij hun principes te blijven en meer tegen de wensen van de PVV in te gaan. We hebben hun keuzes kunnen aanschouwen, en die waren niet bepaald goed voor hun kiezers.

Dan zijn ze toch terecht afgestraft? Kan me niet voorstellen dat iemand deze partijen nog volgt, als ze zo hard tegen hun eigen beloften ingaan. Zeker NSC. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wel heel vervelend voor mensen zoals jou die hun hoop in een partij als de BBB plaatsen, een partij die claimt voor boeren op te komen, en dan gebeurt er dit...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:44

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Het kon niet anders? Meeslepen, vast. Maar ze hebben toch echt zélf die beslissingen gemaakt, zelf geaccepteerd wat er op tafel kwam te liggen. Ze hadden ook meer tegengas kunnen geven en gaandeweg kunnen besluiten van joh, deze coalitie/samenwerking doet toch teveel afbreuk aan onze waarden en principes, aan wat we onze kiezers kunnen bieden.

Blijkbaar zijn de NSC en BBB gewoon niet zo standvastig, vonden ze het belangrijker om mee te doen ipv bij hun principes te blijven en meer tegen de wensen van de PVV in te gaan. We hebben hun keuzes kunnen aanschouwen, en die waren niet bepaald goed voor hun kiezers.

Dan zijn ze toch terecht afgestraft? Kan me niet voorstellen dat iemand deze partijen nog volgt, als ze zo hard tegen hun eigen beloften ingaan. Zeker NSC. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wel heel vervelend voor mensen zoals jou die hun hoop in een partij als de BBB plaatsen, een partij die claimt voor boeren op te komen, en dan gebeurt er dit...

wat je zegt klopt precies... maar ik mag het toch wel jammer vinden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:11

Oh zeker, vandaar dat ik ook die laatste zin toevoegde. Vind het heel vervelend voor jou dat een partij die specifiek voor jouw belangen als boerin opkomt, nu zo af laat weten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:15

IMANDRA schreef:
Oh zeker, vandaar dat ik ook die laatste zin toevoegde. Vind het heel vervelend voor jou dat een partij die specifiek voor jouw belangen als boerin opkomt, nu zo af laat weten.

tja. optimist als ik ben blijf ik hoop houden dat ze nog wat kunnen bereiken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:58

juval schreef:

Hoezo laten meeslepen? Ze wilden toch zelf in deze coalitie? BBB heeft nota bene een minister op landbouw gekregen. Het feit dat deze one-issue partijen sprookjes hebben verteld, geen klap van hun plannen voor elkaar krijgen - wanr onrealistisch - en het ontzettende amateurisme en geruzie in de kamer kost ze de kop.

Samen met de gigantische geopolitieke veranderingen internationaal trouwens. Met alle onrust door Trump lijken de kiezers toch voor stabiliteit, gemarigdheid en pro eu en oekraine te gaan.

Pfoe, afsplitsing Timmermans… nu even niet, zou ik zeggen. GL en PvdA zijn toch het degelijke semi-linkse alternatief voor her populisme, lijkt me niet verstandig om dat stevige blok bou weer te versplinteren. Al kan ik me wel weer voorstellen dat PvdA nu van GL afwil omdat klimaat vreselijk onpopulair is bij de kiezer.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:05

nps schreef:
juval schreef:

Hoezo laten meeslepen? Ze wilden toch zelf in deze coalitie? BBB heeft nota bene een minister op landbouw gekregen. Het feit dat deze one-issue partijen sprookjes hebben verteld, geen klap van hun plannen voor elkaar krijgen - wanr onrealistisch - en het ontzettende amateurisme en geruzie in de kamer kost ze de kop.

NSC is wel flink onder druk gezet om mee te regeren. Terwijl Omtzigt daar eigenlijk geen zin in had (en al helemaal niet samen met de PVV). BBB wilde zelf heel graag in de regering, die partij ging álles ánders doen ... }>

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:51

nps schreef:
juval schreef:

Samen met de gigantische geopolitieke veranderingen internationaal trouwens. Met alle onrust door Trump lijken de kiezers toch voor stabiliteit, gemarigdheid en pro eu en oekraine te gaan.

Pfoe, afsplitsing Timmermans… nu even niet, zou ik zeggen. GL en PvdA zijn toch het degelijke semi-linkse alternatief voor her populisme, lijkt me niet verstandig om dat stevige blok bou weer te versplinteren. Al kan ik me wel weer voorstellen dat PvdA nu van GL afwil omdat klimaat vreselijk onpopulair is bij de kiezer.

nou, ik mag toch zeggen hoe het voor mij voelt. Ik zeg meeslepen in hun misschien wat naieve ambities om de wereld te verbeteren. En ja, logischerwijs ook wat kinderziektes in nieuwe partijen, onervarenheid van bewindspersonen.

Bedoel je te zeggen dat alleen rechts populisme uitoefent? ik denk dat links ook wel behoorlijk populistische uitspraken doet.