Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:58

Niet al het bos is een aangewezen natuurgebied of van SSB.
Wij hebben zelf een stuk bos. De bospercelen naast ons zijn ook allemaal particulier bezit. En met de roedel die hier dood en verderf zaait ga ik daar na zonsondergang ook niet meer in. Maar het mag wel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:12

Olle schreef:
Dreamboy schreef:
Maar wie bepaalt dat je om 20.00 uur niets meer in het bos te zoeken hebt? Stel dat diegene dat al jaren doet, na het werk 's-avonds even nog lekker een wandeling met de hond maken. Dan zou dat nu ineens niet meer mogen?

Het is in Nederland niet toegestaan om na zonsondergang in natuurgebieden te komen;
https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... en-toegang
https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregels

Maar niet elk bos is natuurgebied. Je mag er toch ook doorheen fietsen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:15

En buitengebied is ook geen natuurgebied.
De mensen die de wolf tegen komen naast de gebieden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:33

In Ede is de hei/bos na zonsondergang verboden voor iedereen; wandelaars en fietsers óók op de fietspaden die er doorheen lopen (op de N224 na die de hei dwars doorsnijdt.)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:49

Voor 20.00 niet. Genoeg fietsers woon-werkverkeer nu in het donker ivm vroege zonsondergang.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:55

Het was toch ook aan de N224. Daar mag je gewoon komen. Op elk uur van de dag. Mensen zaten in de auto.

Buiten dat, het is ook niet wenselijk imo dat er daar veel wolven zitten. Want die wolven gaan ook zwerven, nieuwe leefgebieden zoeken, vee aanvallen in aangrenzende dorpen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:59

we kunnen ook lief aan de wolf vragen of hij niet zijn natuurgebied uitkomt na zonsondergang en voor zonsopgang :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:19

Olle schreef:
we kunnen ook lief aan de wolf vragen of hij niet zijn natuurgebied uitkomt na zonsondergang en voor zonsopgang :Y)

Kunnen we dan vragen of hij er aub nooit uitkomt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:30

Ik zie steeds meer meldingen dat het in Europa uit de hand loopt- n Spanje ook aanvallen op de dag en in italie- een boer aangevallen toen hij savonds op het land aan het werk was en ze achter een wild zwijntje aanjoegen .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 19:51

In Landkreis, ten noorden van Hannover (D) is vandaag een paard omgekomen nadat deze door de afrastering is gejaagd door een wolf.
Citaat:
18-11-2024 Nedersaksen, LK Celle. Paard de dood in gejaagd.

Nedersaksen is de deelstaat naast Groningen en Drenthe.

HEIDEQUELLE OERREL SCHRIJFT:

<< Ik ben totaal geshockeerd.

Paard van een dierbare vriendin werd door een wolf opgejaagd in Landkreis Celle…..(reel) opgejaagd totdat hij door een afrastering vloog! R.I.P.
Het is het paard van een dierbare vriendin. Standplaats was in Landkreis Celle >>

.

Reel: https://www.facebook.com/reel/868781232085192

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/r/1B2mTezz4t/?

Het volledige verhaal
Citaat:
17 november 2024/district Celle/Nedersaksen/Duitsland

Weer een slachtoffer van dit afschuwelijke wolvenbeleid!
Drie wolven jagen Charlie de dood in
s Avonds, rond 18.15 uur, wordt de eigenaar van een boerderij in het district Celle opgeschrikt door een verstoring in de wei bij het huis.
Ze ontdekt drie wolven die achter het springpaard Charlie aanzitten.
Aan het begin van de avond vindt er een drama plaats in de wei bij het huis in de gemeente Langlingen.

Ondanks het geroep en geschreeuw kunnen de wolven niet uit de wei verdreven worden. In zijn wanhoop rent de ruin in volle galop door de geïmproviseerde omheining die door de gemeente is geplaatst voor werkzaamheden aan een fietspad.

Op de vlucht voor drie wolven snijdt Charlie de pezen in zijn boven been en gewricht door aan dit tijdelijke hek.
De pezen van zijn bovenbeen en gewricht zijn tot op het bot doorgesneden.
Hij bloedt hevig, maar het paard kan zichzelf op drie benen redden in zijn eigen stal. De wolven rennen achter hem aan de stal in.

De paarden gillen van angst.
Pas als het licht in de stal aangaat, komen de wolven weer naar buiten en verdwijnen in de duisternis.
Charlie zakt in elkaar in zijn stal en bloedt dood
(Foto privé, tekst Anne Friesenborg)
https://www.facebook.com/anne.friesenborg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14QZ6P ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:05

Precies waar elke paardenhouder bang voor is en al helemaal met 7 draden. RIP Charlie

poedersuiker

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 20:12

knollentuin schreef:
Ik zie steeds meer meldingen dat het in Europa uit de hand loopt- n Spanje ook aanvallen op de dag en in italie- een boer aangevallen toen hij savonds op het land aan het werk was en ze achter een wild zwijntje aanjoegen .

18 november 2024/Teramo/Italië
Provincie Teramo.
Bekende boer aangevallen door een wolf, die op een wild zwijn jaagt cub
Een echte aanval.
Het verhaal.
Een bekende landbouwondernemer uit de omgeving van Vomano was van plan zijn “gewassen” te beschermen bij gebrek aan licht met een mengsel van gewasbeschermingsmiddelen en water.

Allemaal in het Castelnuovo gebied. Het was ongeveer 20.30 uur op 11 november toen twee zwijn zeugen met jongen langs zijn tractor raasden. Gerustgesteld door de snelle verschijning, ging de boer verder met de voorbereiding van het product tegen het ongedierte. Totdat hij plotseling een babyzwijn hoorde dat onder de tractor was gaan schuilen en twee wolven hem plotseling links en rechts omsingelden. De eerste greep het zwijnenjong, de tweede stopte en viel de jonge ondernemer aan.
Alleen zijn bokstraining voorkwam ernstiger gevolgen. Zijn nek spande zich aan, zijn rechterschouder in een defensieve houding toen de wolf zijn aanval inzette, ondanks het mes waarmee hij de fytosanitaire verpakkingen in het zicht had geopend.
Een beet in de lip, het jukbeen en de arm, ondanks vele stoten tegen het hoofd. In het handgemeen viel het mes helaas op de grond. Uiteindelijk was de prognose tien dagen met hechtingen aan de lip, het jukbeen en de arm. Voor Francesco, de solidariteit van onze redactie.
Originele foto in de reactie
https://www.iduepunti.it/18-11-2024/pro ... WbrHtNkCdA

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17oY3C ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 20:16

Gemeente Harderwijk organiseert 9 december een info avond voor haar inwoners.

Voor inwoners Harderwijk en omgeving

Informatieavond over de wolf

Op maandag 9 december organiseert de provincie een informatieve bijeenkomst over de wolf. Deze bijeenkomst heeft als doel:

• naar uw zorgen te luisteren en zoveel mogelijk vragen te beantwoorden;

• praktische oplossingen te bespreken die u op korte termijn kunnen helpen uw dieren te beschermen;

• uitleg te geven over de afhandeling van schade aan uw dieren;

• samen te begrijpen hoe we onze dieren kunnen beschermen tegen wolven.

Meer info op www.harderwijk.nl

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 20:38

Schapenhouder plaatst twee meter hoge afrastering.
Citaat:
18 november 2024/Nederland
Barneveldse schapenhouder plaatst twee meter hoog stroomraster tegen wolven: ‘Elk foutje wordt afgestraft’

Het is een opvallend gezicht in een weiland langs de Lage Valkseweg in De Valk, tussen de kruisingen met de Walhuisweg en de Broekdijk. Een extra hoog raster met stroomdraden moet vele tientallen schapen beschermen tegen een wolvenaanval.

Eigenaar van de bijna zestig schapen die hier het gras voor een boer kort houden, is veehouder Harm uit Barneveld. Binnenkort komen er op dit stuk grond aan de Lage Valkseweg nog enkele tientallen schapen bij, die nu nog elders grazen.

Hij heeft de verhoogde afrastering samen met zijn vader bedacht. ,,Het is een normaal elektrisch schapennet van 1.20 meter hoog met daarboven nog een net van 80 centimeter, met extra buizen en onderaan stevig vastgezet. Dus bij elkaar twee meter hoog.’’

GEEN STROOM ,,Het is bekend dat wolven goed kunnen springen, wel tot 1.50 of 1.60 meter’’, vervolgt de schapenhouder. ,,Je hoort nu al dat wolven over een officieel wolfwerend hek komen van 1.20 meter hoog en met vijf stroomdraden op verschillende hoogtes. Het zijn hele slimme dieren. Als ze springen en met vier poten van de grond zijn, krijgen ze geen stroom.’’

Daarom hebben Harm en zijn vader net boven het eerste schapennet nog een extra stroomdraad aan de buitenkant gespannen. ,,Als een wolf tegen ons net aan zou springen, dan is ie met vier poten van de grond, maar krijgt hij nog wel stroom van die extra draad. En over een net van twee meter hoog komt hij niet.’’

EXTRA WERK EN KOSTEN De Barnevelder erkent dat er veel extra werk en kosten zijn gemoeid met het plaatsen van deze tijdelijke rasters. ,,Je krijgt eenmalig subsidie, maar dat is niet voldoende en met deze verhoogde schapenrasters ben ik drie keer zoveel tijd kwijt dan normaal. Gelukkig staan de schapen nu wel op een groot stuk weiland - ze kunnen nog een poosje vooruit - en over een tijdje gaan ze naar een ander groot perceel hier in de buurt, dus dan valt het qua arbeid nog mee.’’

RUSTIG SLAPEN Harm beseft dat niet elke schapenhouder dit er voor over heeft en/of de mogelijkheid heeft om hetzelfde te doen. ,,Maar ik zie dat het met steeds meer wolven uit de hand loopt, het aantal aanvallen neemt toe en ik wil mijn schapen zo goed mogelijk beschermen. De jonge wolven uit de roedels worden groot en gaan overal lopen. Er zijn er gewoon te veel in ons land, daar moet wat aan gebeuren. Ik zie ook dat steeds meer hobbyhouders met bijvoorbeeld tien tot vijftien schapen hun dieren wegdoen, ze vinden het te veel gedoe. Ik hoop dat mijn schapen met deze twee meter hoge netten veilig zijn en dat ik rustig kan slapen.’’

FOUTJE AFGESTRAFT Helemaal gerust is hij er niet op. ,,Het grootste probleem is dat de wolf elke keer nieuwe manieren vindt om bij zijn prooi te komen. Het gras moet onderaan bij het raster heel kort blijven om stroomverlies te voorkomen, de netten moeten strak staan en er mag nergens een gaatje in zitten. Wolven hebben tijd genoeg om alles te inspecteren. Elk foutje wordt afgestraft.’’
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 65Rpy68HuQ

https://www.facebook.com/share/p/15WqAJ ... tid=WC7FNe

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:47

Mooi zo'n afrastering... Wind en sneeuwproof?

En dan kan je verwachten dat er binnenkort een ambtenaar op de stoep staat omdat de omheining te hoog is en het uitzicht bederft....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:03

Of lekker er onderdoor met de wintervacht.

Maar goed dat hij het probeert. Dat wel

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 22:48

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 23:19

Gelukkig enkel licht gewond.

Auto in vangrail.
Hopelijk is hij goed verzekerd.

De schade aan je auto wordt dan alleen vergoed als je een autoverzekering met WA beperkt casco of all risk dekking hebt afgesloten.

Als je een WA-verzekering hebt, word je schade niet vergoed.

Houd er ook rekening mee dat de schade wel door de aanrijding met de wolf veroorzaakt moet zijn. Uitwijken dus de vangrail of een boom en die opgelopen schade word niet vergoed.

https://www.goedkopeautoverzekering.nl/ ... -wild-dier

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:00

Ik heb op die weg ooit een ongeluk gezien door een overstekende kat. Motorrijder remt, en komt door het harde remmen ten val. Motorfiets meteen in de brand. Dus ik 112 bellen. Had alleen ook mijn toen 7 jarige dochter bij die helemaal in paniek was. Die had ook alles zien gebeuren en was bang voor de rook. Konden ook niet weg tot het geblust was ( andere optie was kilometers om fietsen). Als daar wat oversteekt kun je niks. Behalve keihard op de rem trappen. Er zitten ook echt veel wolven daar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:23

Heftig van die aangevallen man en dat aangevallen grote paard in DLD. :-(

Dat raster aan de Lage valkseweg heb ik gezien, is vlakbij de Walhuisweg waar nu al een paar aanvallen zijn geweest. Het ironische is dat 1 weiland verder ook een kudde schapen loopt met 1 enkel draadje op 20 cm hoger. Lijkt me dat een wolf die eerder gaan pakken, daar kunnen ze zo makkelijk bij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 10:41

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 10:42

Elisa2 schreef:
Heftig van die aangevallen man en dat aangevallen grote paard in DLD. :-(

Dat raster aan de Lage valkseweg heb ik gezien, is vlakbij de Walhuisweg waar nu al een paar aanvallen zijn geweest. Het ironische is dat 1 weiland verder ook een kudde schapen loopt met 1 enkel draadje op 20 cm hoger. Lijkt me dat een wolf die eerder gaan pakken, daar kunnen ze zo makkelijk bij.

Dat is vorig jaar in mijn regio ook gebeurd.
Paarden worden gepakt, 200 meter verder op loopt hele grote koppel schapen achter 1 of 2 draadjes.
Wij zitten vooralsnog in doortrekkers gebied, maar opvallend was het wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 10:57

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 19-11-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 11:13

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:43

tienus63 schreef:
Rustgebieden voor het wild in Utrecht. Of is het juist ruimte voor rust plek voor de wolf. Wild verdwijnt vanzelf.
Citaat:
19 november 2024/Utrecht
Motie aanwijzing rustgebieden Utrechtse Heuvelrug aangenomen
Titel motie: Geef dieren in het wild rust en ruimte

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Link naar de motie:

https://stateninformatie.provincie-utre ... en-e-a.pdf

https://www.facebook.com/share/p/181XPeh7tv/?

De voornamelijk linkse kliek weer, met slappe maatregelen, moeten eens de koe bij de hoorns durven vatten.
Snappen schijnbaar ook niet door de wolf zo veel ruimte te gunnen, de biodiversiteit enkel afneemt.