Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:58

purny schreef:
Electra63 schreef:
Op Flakkee hebben een aantal boeren nieuwe chalets/stacaravans voor (tijdelijke) arbeidsmigranten op eigen grond geplaatst. Sommigen meer dan 10.
Het kan dus wel.

Tot er iemand komt die deze vorm van onderdak gaat zien als recreatie.

Nee, deze zijn voor de eigen (tijdelijke) arbeidsmigranten.
En als ik er langs rij. Zijn het prachtige, grote nieuwe chalets !

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:08

journee schreef:
Gelukkig zijn er (in de gemeentes waar ik ervaring mee heb) tegenwoordig vrij strenge regels over woningen waar een arbeidsmigranten mag verblijven.
Zoals aantal mensen per woning, en vierkante meters, maar ook voorzieningen zoals aantal kookplaten/ douches per ten opzichte van het aantal migranten. En ook bijvoorbeeld minimaal m2 ramen en daglicht in een woning/verblijf. Ook mag er maar een beperkt deel van hun loon worden besteed aan huur, om uitbuiting te voorkomen.

In hoeverre deze regels al landenlijk worden uitgevoerd/ verplicht zijn, durf ik niet te zeggen. Maar dat er wel aan gewerkt wordt is zeker.

Leuk dat er regels zijn en zelfs strenge regels zijn, maar als je ze niet afdwingt dan zijn ze niet meer dan een doekje voor het bloeden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:15

Karl66 schreef:
journee schreef:
Gelukkig zijn er (in de gemeentes waar ik ervaring mee heb) tegenwoordig vrij strenge regels over woningen waar een arbeidsmigranten mag verblijven.
Zoals aantal mensen per woning, en vierkante meters, maar ook voorzieningen zoals aantal kookplaten/ douches per ten opzichte van het aantal migranten. En ook bijvoorbeeld minimaal m2 ramen en daglicht in een woning/verblijf. Ook mag er maar een beperkt deel van hun loon worden besteed aan huur, om uitbuiting te voorkomen.

In hoeverre deze regels al landenlijk worden uitgevoerd/ verplicht zijn, durf ik niet te zeggen. Maar dat er wel aan gewerkt wordt is zeker.

Leuk dat er regels zijn en zelfs strenge regels zijn, maar als je ze niet afdwingt dan zijn ze niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Dat gebeurd hoor :j Wij hebben een huis gekocht waar voorheen een bedrijf was gevestigd dat Polen in dienst had. Deze Polen woonden er ook en daarvoor heb ik nog wel eens 12 man sterk over de vloer gehad (mannen in pak en mannen in uniform) die de woongelegenheden kwamen inspecteren. Nu waren die door ons al afgebroken dus er viel niks meer te inspecteren maar ik vond het best intimiderend.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 02:09

irmaz schreef:
prompter schreef:
Ik snap westland niet. Die mensen mogen daar wel komen werken, maar als er huisvesting voor ze geregeld moet worden geven ze niet thuis. Gevolg: de harde werkers moeten tegen woekerhuren in Den Haag met 20 man in een pandje in een rotbuurt wonen, omdat de huisjesmelkers ook nog eens aan ze willen verdienen.

Er waren meerdere plannen om goede huisvesting te bouwen in het westland, maar oh nee, daar wilden ze niks van weten. Liever wegkijken van de slechte woonomstandigheden dan ze iets goeds bieden.

Nee joh, stel je voor dat ze willen blijven? Of erger, stel je voor dat ze op een gegeven moment dezelfde arbeidsvoorwaarden en leefomstandigheden willen als Nederlanders :oo

Wilden ze op schepen ook en ze kregen gelijk, toen werden ze ingeruild voor Filipijnen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:33

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:36

Van mij mag het. Dat scheelt een hoop criminaliteit en er is eerlijk spul.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:44

Ik vindt dat ze absoluut een punt heeft.

Het is wel dat als je het open maakt dat er ook toezicht op is/ komt. Dus Cocaine via de huisarts dan kan die ook een vinger aan de pols houden wij wijze van spreken en op tijd ingrijpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:46

Elisa de huisarts heeft daar echt geen tijd voor. Die vallen om. Maar verpleegkundigen kan ook prima of andere instanties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:52

Niet letterlijk nemen Pien ;-), er staat ook bij wijze van spreken.

Gaat er om dat er zicht is op hoe het met iemand gaat, ondanks de verslaving. :-) Dat is er nu niet, ik vermoed dat er best veel verborgen verslaafden rondlopen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:12

pien_2010 schreef:

Maar ben je dan niet bang dar het gaat zoals bij de legalisering van het gokken is gegaan? Veel meer mensen gaan het doen en veel meer verslaafden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:29

Prima, vrijgeven van coke, nog meer verslaving en mensen die de weg kwijtraken,
vanaf welke leeftijd is het vrij en legaal??
Of gaat dat later ingesteld worden als blijkt dathet toch niet zo'n goed ide was!!

Zou daar wel over nagedacht zijn of is het simpel: nu vrij wie dan leeft wie dan zorgt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:30

pien_2010 schreef:

denk je dat echt! denk dat de illegale handel deze markt/handel niet afstaat, fiscus neemt altijd de eerste engrootste slok van de borrel (inkomen) als het legaal is is de controle groot, zie je nu maar hoe de fiscus Marktplaats ect. gaat bewaken
Verkopen op Vinted of Marktplaats? De Belastingdienst kijkt mee, alles waar geld te halen pakken ze op n.v.v.t.

https://nos.nl/artikel/2506444-verkopen ... -kijkt-mee

Tweedehandsspullen verkopen via websites als Vinted, Marktplaats of Bol: is dat een hobby, zijn dit bijverdiensten of gaat het om een volwaardig inkomen? Wie jaarlijks dertig items via deze digitale platforms verkoopt of voor meer dan 2000 euro verkoopt, kan vanaf nu in beeld komen bij de Belastingdienst.

Sinds vorig jaar zijn namelijk Europese regels van kracht, kortweg DAC7 geheten, die verkoopsites verplichten om deze verkoopgegevens door te geven aan de fiscus. Dat gebeurt woensdag voor het eerst, met de data over 2023.

Hierover maken nogal wat verkopers van tweedehandskleding zich zorgen. "Ik verkoop ook babykleertjes voor een paar euro per stuk. Dus ik zit al snel aan die dertig producten", zegt Daphne, die online tweedehandskleren verkoopt. "Ik ben bang dat ik extra inkomstenbelasting moet betalen."

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:04

Net zoveel toezicht als op online gokken zeker?
Het legaliseren van online gokken heeft idioot veel nieuwe gokverslaafde opgeleverd, omdat van regulering en naleven van de afspraken niets terecht komt en er een veel grotere groep makkelijk mee in aanraking gekomen is.

Ik weet dus niet of ik het legaliseren van harddrugs echt een goed idee vind, als ik eerlijk ben...

Verslavingszorg heeft hun handen al vol aan de vele cocaïne verslaafden nu het illegaal is, hoe zal dat zijn als het legaal verkrijgbaar wordt?

Aan de andere kant is 80% politie inzet voor de illegale drugshandel ook wel heel erg buiten proporties, ik zou liever zien dat de politie weer tijd heeft voor het echte meer blauw op straat.

Lastige keuzes.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:13

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Maar ben je dan niet bang dar het gaat zoals bij de legalisering van het gokken is gegaan? Veel meer mensen gaan het doen en veel meer verslaafden.

Irmaz, jij zegt wat ik ook al dacht.
Lijkt mij een gevalletje van niet alle lange termijn consequenties kunnen overzien :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:17

Bij de politie en vooral de komende jaren is ook personeelstekort ( kan ik me voorstellen) er gaan duizenden agenten met pensioen. Die overblijven krijgen zoveel voor hun kiezen dat ze regelmatig uitvallen. Ik denk dat onze maatschappij de komende jaren nog slechter wordt dan hij al is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:09

Ik ben al jaren een voorstander van het legaliseren van hard drugs.

Tijdens 'de Drooglegging' in de VS is de maffia daar groot geworden.
Dat soort lui hun handel 'uit handen slaan' door te zorgen dat het legaal verkrijgbaar is, met btw en kwaliteitscontrole lijkt me prima.

Dat de illegale handel daarmee compleet verdwijnt, waarschijnlijk niet.
Maar de enorme hoeveelheid geld, macht, misdaad etc die er nu mee gemoeid is, is sowieso verkeerd.

Wat wij nu al hebben qua zorg werkt an sich goed: er zijn klinieken verslavingszorg en het stigma is er af. Je kunt je pillen laten onderzoeken of er niet te veel rotzooi aan is toegevoegd.
En cliënten van de ggz kunnen medisch urinecontrole doen zodat hun behandelaars weten hoe het gesteld is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:17

In Nederland kun je het misschien wel legaliseren maar dat verandert weinig aan de criminaliteit, we zijn namelijk een van de grootste toegangspoorten voor drugs , vooral cocaïne , in Europa . Havenpolitie, douane op volle sterkte en gewoon voorkomen dat het het land binnenkomt. En veel meer controle in het binnenland op pillen fabrieken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:26

In de praktijk zal het EU wijd gelegaliseerd moeten worden, en er zijn best landen toe bereid.
Nederland heeft dat (om mij onduidelijke redenen) tot nu toe altijd tegengehouden.

... en als geboren Rotterdamse: 'ja natuurlijk' zijn we de grootste importeur.
Maar op één of andere manier heeft het 'van straat houden' van grote drugsvangsten nog niet geleid tot zoiets elementairs als prijsstijging.
Dus waarschijnlijk 'vangt' de politie maar een klein deel.

En de vervuiling van illegale drugslabs, brrrr.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:35

Wintu schreef:
irmaz schreef:
Nee joh, stel je voor dat ze willen blijven? Of erger, stel je voor dat ze op een gegeven moment dezelfde arbeidsvoorwaarden en leefomstandigheden willen als Nederlanders :oo

Wilden ze op schepen ook en ze kregen gelijk, toen werden ze ingeruild voor Filipijnen.

In de zeevaart wordt altijd al met Filipijnen gewerkt. Het is namelijk een zeevarend volk met een goede beheersing van de Engelse taal, die goed opgeleid zijn voor het werk. Vooral dat laatste is nogal cruciaal, je kan niet zomaar iemand zonder kennis van zaken dit werk laten doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:58

mce schreef:
Prima, vrijgeven van coke, nog meer verslaving en mensen die de weg kwijtraken,
vanaf welke leeftijd is het vrij en legaal??
Of gaat dat later ingesteld worden als blijkt dathet toch niet zo'n goed ide was!!

Zou daar wel over nagedacht zijn of is het simpel: nu vrij wie dan leeft wie dan zorgt.

Eh, heb je het korte filmpje van burgemeester Halsema gezien in de link van Cer...?

Ten eerste wil ze een 'intelligent' gesprek TUSSEN de uitersten.
Sommig spul zou verkocht moeten kunnen worden zoals alcohol, wat eerlijk gezegd een akelige drug is.
Toezicht op verkoop van alcohol mag van mij best strenger.

Ze zegt NIET 'dat het allemaal maar vrij verkrijgbaar moet zijn' of dat toezicht niet hoeft. Ze weet dat het een bedreiging is voor de gezondheid - maar juist dan is het raar om het aan de criminele markt over te laten.

Je kunt zodra je boven de 18 bent wodka stroganoff kopen bij de slijter, wat ik persoonlijk idioot vind. :o.
Maar je kunt er op vertrouwen dat er geen methanol is bijgemengd.
Drugs kun je laten testen, maar er is simpelweg versneden rotzooi op de markt.

En andere stuffs wellicht legaal verkrijgbaar via een arts, ik zit te denken aan een soort van consultatiebureau waar iedereen binnen kan lopen.
... dan wil ik misschien wel weer eens ouderwetse witte libanon met 3% thc. (Jeugdsentiment. Voor in de spacecake. Geen rotzooi bijgemengd en de opbrengst gaat naar de schatkist.)

En als het nu zo is dat 80% van de politie capaciteit "op gaat aan" drugsgerelateerd gedonder, dan is het de hoogste tijd om creatief te worden. "Dit gaat niet best, wat zullen we eens doen...?"

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:25

Op jullie vraag over meer verslaafden dat weet ik niet. Ik ben in Australië, Finland geweest, waar alcohol zeer duur is en in speciale winkels gekocht kon worden en nog nooit in een land zoveel verslaafden op straat zien leven als in die landen.
In Nederland is alcoholisme ook een probleem maar je kunt er goed aankomen en thuis drinken en veel langer een normaal sociaal leven lijden.
Dus het is moeilijke materie.
Voorlichting zal zeker mee moeten doen. Maar onderschat niet hoeveel jonge mensen op festivals "even een pilletje nemen". Dat mag van mij vrij gegeven worden voor 18++. Je hebt goed spul , dus minder risico, al die troep in de natuur heb je niet meer en mensen die gedwongen worden om hun schuren etc vrij te geven voor de productie.
Het gaatniet over alle drugs.
Als het om gokken gaat is de fout gemaakt dat iedere held, bekende Nederlander er reclame over mag maken. Daar is het fout gegeven.
Ik zou voorstander zijn van vrijgeven maar dan de reclame goed aan banden leggen. Net als bij cigaretten bv.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:50

Als het om gokken gaat is de fout gemaakt dat iedere held, bekende Nederlander er reclame over mag maken. Daar is het fout gegeven.
Ik zou voorstander zijn van vrijgeven maar dan de reclame goed aan banden leggen. Net als bij cigaretten bv.[/quotePien]

even een pilletje op het werk moet ook kunnen, en de reclame: daar is het fout gegeven, schrijf je, maar wie rookt er minder, krijgen we straks naast de rookplekken ook een plek voor een snuifje coke of een ander shotje, heeft dat een positive invloed op het werk??

Waar gaat dit heen, als je het niet kunt "handelen" geef je het maar vrij, de meest makkelijke oplosing, hulp is er ook niet dus met het woning tekort - straat raakt overbevolkt - , door de stijgende zorgpremies in beeld, zorg - wat nu nog niet in het basispakket zit - wel in het basispakket opnemen!!

Ik betaal nu als niet roker mee aan het instandhouden van het roken, leuk vooruitzicht als straks de premie nog hoger wordt voor de legale drug. Bizar vooruitzicht

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:57

pfff, ik heb er ook wel bedenkingen bij hoor. Aan de ene kant worden we aan banden gelegd, roken mag niet, vlees is not done, suiker, zuivel etc

en dan moet drugs dus maar wel 'gewoon' worden :roll: .

Ik ben daar denk ik te simpel voor :o?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:59

Ik was er ook al verbaasd over. En waar leg je de grens dan. Alleen verkoop aan eigen landgenoten of mogen mensen vanuit de hele wereld hier dan legaal harddrugs kopen? En welke mogen dan wel welke niet?

Het is wel begrijpelijk dat je daarmee de illegaliteit wil weghalen. Maar ik zie in nederland niet echt een cokeproductie opgezet worden

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:02

juval schreef:
pfff, ik heb er ook wel bedenkingen bij hoor. Aan de ene kant worden we aan banden gelegd, roken mag niet, vlees is not done, suiker, zuivel etc

en dan moet drugs dus maar wel 'gewoon' worden :roll: .

Ik ben daar denk ik te simpel voor :o?

Alle dingen die je noemt mogen ook gewoon. Heb jij wel eens een boete gekregen of ben je juridisch ter verantwoording geroepen voor je voorbeelden?