Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:41

BigOne schreef:
Hier! SGP, VVD, PVV.

Ja het is echt bizar….
De schaamteloosheid ook. Ik kan nog steeds niet beseffen dat iemand (Andries Knevel) gewoon keihard op TV zegt dat, al zou het onomstotelijk bewezen zijn dat Israël een genocide zou plegen, er geen sancties op Israël moeten komen…
Los van dat ik me afvraag wat er in je hoofd omgaat als je nog steeds niet ziet dat het een genocide is, vind ik het echt heel ziek dat iemand dit gewoon openbaar zo zegt en blijkbaar zijn er meer mensen die zo denken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:54

FiveSports schreef:
@Cer, als ik continu leugens over jou aan het herhalen en verspreiden ben, in het openbaar en er telkens mensen zijn die er serieus op ingaan, denkende dat het waarheid zou kunnen zijn. Hoe zie je het dan in dat geval?

Nou ja dat weet ik niet want dat kan hier gewoon ben ik al lang achter, maar dat is niet voor dit topic :D

Ik was even terug aan het lezen of mensen persoonlijk leugens over jou verspreiden maar dat kwam ik zo snel niet tegen (wil niet zeggen dat het er niet staat hoor). Dus jullie zullen wel gelijk hebben :j

Ik lees ook hier in het klein wat (ik denk dat) op andere plekken in het groot gebeurt .. ergens vindt iemand een keer dat de ander het mis heeft, en wie zet z’n woorden dan het meest kracht bij, zoiets (maar nogmaals, politiek en religie weet ik weinig van)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:57

FiveSports schreef:
Los van dat ik me afvraag wat er in je hoofd omgaat als je nog steeds niet ziet dat het een genocide is, vind ik het echt heel ziek dat iemand dit gewoon openbaar zo zegt en blijkbaar zijn er meer mensen die zo denken.

Ja, dat begrijp ik dus ook niet. Het laat wel zien dat de mensheid niets en dan ook niets geleerd heeft sinds de jaren 40. Dat artikel van de NOS beschrijft ook nog dat aannemers worden ingezet om huizen te vernietigen. En die foto laat ook zien dat er bijna niets meer overeind staat.

En dan maken ze er gewoon een spelletje van om mensen dood te schieten. Ze doen exact hetzelfde als de nazi's deden. En dat is toch echt genocide.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:06

bulck schreef:
Jij toont duidelijk je haat naar Joden en vindt wat steun bij radicalen om je gedachtegoed te bevestigen. Waar zijn de minderheden dan in heel dat midden-oosten en zelf grote delen van Afrika? Als je dan denkt dat ze het zelf moeten regelen, ze doen het niet, en zeker landen waar overwegend shia moslims zitten, doen dat bewust niet. Je gaat mij Libanon niet leren kennen.

Je kan maar wat blaten. Ik heb Dyab Abou Jahjah tig keer ontmoet indertijd, ben lid geweest van AEL en heb op zijn kieslijst gestaan ten tijde van Resist, vraag me af hoeveel keer jij hem ontmoet hebt.

Je hebt een heel agressieve manier van discussiëren en bent er al in geslaagd om 2 mensen uit dit topic weg te jagen. Ik zeg je dit: mij krijg je niet weg, hoeveel energie je ook uit me zuigt.

Ik ben niet anti joods, ik ben anti zionistisch, dat jij de twee termen door elkaar haalt en weigert het onderscheid te zien, getuigt gewoon van kwade wil, ik hoop dat de anderen hier slimmer zijn dan dat. Ik stond gisterenavond aan de Beurs nog (letterlijk zelfs) zij aan zij met de twee antizionistische Rabbijnen.

En het kan me geen bal schelen wie of wat er allemaal aan de Beurs rondloopt, en of daar misschien een paar jihadisten tussen zitten, ik ben daar om de juiste redenen, en aangezien niemand ook maar een bal doet om Israël te stoppen, is voor mij "by any means necessary" intussen van toepassing. Dat ik hierdoor niet meer de overtuigde pacifiste ben die ik vroeger was, is de schuld van de onverschilligheid van de wereld, geen blinde naïviteit in navolging van enkele schreeuwers.

Ik zie hun emoties, ik voel hun pijn, en die zijn oprecht en terecht, en niet ingegeven door religieus extremisme maar door het lijden dat henzelf en hun familie en volk treft.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:13

Cer schreef:
FiveSports schreef:
@Cer, als ik continu leugens over jou aan het herhalen en verspreiden ben, in het openbaar en er telkens mensen zijn die er serieus op ingaan, denkende dat het waarheid zou kunnen zijn. Hoe zie je het dan in dat geval?

Nou ja dat weet ik niet want dat kan hier gewoon ben ik al lang achter, maar dat is niet voor dit topic :D

Ik was even terug aan het lezen of mensen persoonlijk leugens over jou verspreiden maar dat kwam ik zo snel niet tegen (wil niet zeggen dat het er niet staat hoor). Dus jullie zullen wel gelijk hebben :j

Ik lees ook hier in het klein wat (ik denk dat) op andere plekken in het groot gebeurt .. ergens vindt iemand een keer dat de ander het mis heeft, en wie zet z’n woorden dan het meest kracht bij, zoiets (maar nogmaals, politiek en religie weet ik weinig van)

Leugens over mij boeit me niet hoor, leugens over mensen waar genocide op gepleegd wordt wel…

Cer

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:26

Dus dan zou het op de inhoud moeten gaan dan toch? Dat zou eigenlijk altijd zo zijn in een goede discussie denk ik?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:54

Het is toch wel bijzonder dat er amper of niet wordt gereageerd op het artikel van Rinske Vermeer over het systematisch verdrijven van de Palestijnen en 3 x is er bericht geplaatst over het schieten van militairen bij de voedseluitdeelplaatsen.

Men sluit daar gewoon de ogen voor of kunnen/willen het niet verdedigen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:56

Electra63 schreef:
Het is toch wel bijzonder dat er amper of niet wordt gereageerd op het artikel van Rinske Vermeer over het systematisch verdrijven van de Palestijnen en 3 x is er bericht geplaatst over het schieten van militairen bij de voedseluitdeelplaatsen.

Het zijn “maar Arabieren”…. Er was weer een dorp in de vik gezet door kolonisten, dorp waar veel Christenen wonen. Zijn zij niet een van de oudste christelijke gemeenschappen? De Palestijnse christenen? Ik snap ook echt niet hoe er zo veel extreem pro-Israëlische christenen zijn. Tuurlijk zijn het niet de meeste.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:39

@Five Sports, heb je daar een link/artikel van, van dat dorp met die christenen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:05

Electra63 schreef:

Dat vind ook bijzonder. Maar zo ging dat in de jaren 40 dus ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:42

Daarom zei ik eerder, het is hier behoorlijk pro-Israel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:45

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:30

Inderdaad , nu dit over de moorden naar buiten komt zijn sommigen verdacht stil.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:21

BigOne schreef:
Inderdaad , nu dit over de moorden naar buiten komt zijn sommigen verdacht stil.

Keuzes keuzes, gaat het antwoord worden dat het zelfverdediging was?
Of is het antwoord dat ze de enige democratie zijn in het midden oosten, met het meest morele leger en ze een “intern onderzoek” starten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:26

IMANDRA schreef:
anjali schreef:
@Imandra, dan moet ik je toch echt ernstig waarschuwen als je meent iets met de "Satanic temple" te maken willen hebben. Eerlijk waar, voor je eigen bestwil, blijf daar uit de buurt.En ook niet voor de grap of "bij wijze van spreken" om een statement te maken mee omgaan.

Misschien moet je eerst maar eens kijken wat The Satanic Temple inhoudt voordat je er over oordeelt.

Onderscheidt de wolf van de schaapskleren Imandra. Misleiding is Satans' beste instrument.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:14

Babootje schreef:
IMANDRA schreef:

Misschien moet je eerst maar eens kijken wat The Satanic Temple inhoudt voordat je er over oordeelt.

Onderscheidt de wolf van de schaapskleren Imandra. Misleiding is Satans' beste instrument.

Maar even —oa jij veroordeelt deze club puur op de naam. Terwijl de naam als symboliek gekozen is. Ik had deze reacties al wel verwacht, vandaar het ook benoemen, maar het illustreert voor mij wel dat veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Iets als Satan staat ergens om bekend; dus zal het wel fout zijn. Palestijnen worden geassocieerd met HAMAS en dus zullen ze wel fout zijn in het conflict. Israël doet vreselijke dingen, maar joden steunen Israël dus je bent antisemiet als je tegen de joden bent. (Even wat globale zinnen neergepend, niet specifiek over/van jou)

Terwijl als je verder kijkt…

Citaat:
Do you worship Satan?
No, nor do we believe in the existence of Satan or the supernatural. The Satanic Temple believes that religion can, and should, be divorced from superstition. As such, we do not promote a belief in a personal Satan. To embrace the name Satan is to embrace rational inquiry removed from supernaturalism and archaic tradition-based superstitions. Satanists should actively work to hone critical thinking and exercise reasonable agnosticism in all things. Our beliefs must be malleable to the best current scientific understandings of the material world — never the reverse.

What does Satan mean to TST?
Satan is a symbol of the Eternal Rebel in opposition to arbitrary authority, forever defending personal sovereignty even in the face of insurmountable odds. Satan is an icon for the unbowed will of the unsilenced inquirer – the heretic who questions sacred laws and rejects all tyrannical impositions. Our metaphoric representation is the literary Satan best exemplified by Milton and the Romantic Satanists from Blake to Shelley to Anatole France

What do you believe?
We believe in reason, empathy, the pursuit of knowledge and our Seven Tenets:

o One should strive to act with compassion and empathy toward all creatures in accordance with reason.

o The struggle for justice is an ongoing and necessary pursuit that should prevail over laws and institutions.

o One’s body is inviolable, subject to one’s own will alone.

o The freedoms of others should be respected, including the freedom to offend. To willfully and unjustly encroach upon the freedoms of another is to forgo one's own.

o Beliefs should conform to one's best scientific understanding of the world. One should take care never to distort scientific facts to fit one's beliefs.

o People are fallible. If one makes a mistake, one should do one's best to rectify it and resolve any harm that might have been caused.

o Every tenet is a guiding principle designed to inspire nobility in action and thought. The spirit of compassion, wisdom, and justice should always prevail over the written or spoken word.

Jij wil me waarschuwen voor deze religie, maar je weet er blijkbaar dus helemaal niks vanaf. Het is puur gebaseerd op vooroordelen, op het jouw eigen geloof op een ander projecteren. Je kijkt niet naar de mens achter dat geloof?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:23

IMANDRA schreef:
Babootje schreef:
Jij wil me waarschuwen voor deze religie, maar je weet er blijkbaar dus helemaal niks vanaf. Het is puur gebaseerd op vooroordelen, op het jouw eigen geloof op een ander projecteren. Je kijkt niet naar de mens achter dat geloof?

Zij beweren Satan niet te aanbidden of na te volgen Imandra, maar dat doen ze feite wel onder een andere noemer. Namelijk door Satan te symboliseren als de eeuwige rebel, tegenstander van willekeurige autoriteit, verdediger van de persoonlijke soevereiniteit, etc.

Het klinkt heel aantrekkelijk, romantisch zelfs, maar als je werkelijk weet wie Satan is, zou je daar je naam niet aan willen hangen. Dat wel te doen, geeft serieus te denken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:25

Je snapt dat satan vooral in jouw realiteit bestaat? En niet in die van atheïsten?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:44

FiveSports schreef:
[ Afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/2572740-israelis ... de-burgers

Weer even on-topic ladies and gentlemen.

En voor onze lieve atheïsten (I don’t give a f, gaat mij om je daden als mens, er zijn goede en slechte mensen in alle groepen mensen), wisten jullie wel dat de vader van het moderne zionisme, Theodor Herzl, atheïst was? David Ben-Gurion, de eerste premier van Israël, ook een atheïst. Chaim Weizmann, de eerste president van Israël, ook een atheïst.

Wist jij dit @Marlinde?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:46

Maakt dat wat uit dan? Dat er leiders waren die atheïst waren? Het feit blijft dat veel problemen in de wereld op religie gebaseerd zijn. Door religie hebben mensen een eigen waarheid. Dat geeft vaak weinig ruimte voor discussie / compromis. Dat zie je al aan het antwoord van Babootje. In haar waarheid is alles wat met satan te maken heeft heel erg. Wat me bijzonder lijkt aangezien voor Jehova’s iedereen die geen Jehova is Satan aanhangt. En als Satan zo afgrijselijk is dan lijkt het me lastig voor jehova’s om met satan zijn aanbidders om te gaan. Bijvoorbeeld op Bokt of op werk.

In mijn waarheid is het benoemen van satan niet zo boeiend omdat ik niet in God en satan geloof. Er is hier geen middenweg in.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:58

IMANDRA schreef:
Babootje schreef:

Maar even —oa jij veroordeelt deze club puur op de naam. Terwijl de naam als symboliek gekozen is. Ik had deze reacties al wel verwacht, vandaar het ook benoemen, maar het illustreert voor mij wel dat veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Iets als Satan staat ergens om bekend; dus zal het wel fout zijn. Palestijnen worden geassocieerd met HAMAS en dus zullen ze wel fout zijn in het conflict. Israël doet vreselijke dingen, maar joden steunen Israël dus je bent antisemiet als je tegen de joden bent. (Even wat globale zinnen neergepend, niet specifiek over/van jou)

Terwijl als je verder kijkt…

Ik sta helemaal achter wat je met deze post wilt zeggen. Alleen bedoel je denk ik: je wordt beoordeeld als antisemiet als je tegen het beleid van Israël bent? (omdat iemand die tegen joden is ook daadwerkelijk antisemiet is) :)

Dat veel mensen vol vooroordelen zitten is blijkt inderdaad wel uit dit topic. Als je het niet alleen maar over de ellende hebt die de palestijnen op dit moment over komt, dan ben je voor genocide. Als je iets uit de geschiedenis plaatst waarin de joden het slachtoffer waren sta je achter het beleid van Netanyahu. Als je niet direct of voldoende reageert op linkjes over de verschrikkelijke misstanden die nu in Gaza gebeuren, ben je Pro-Israel.

De vooroordelen, beschuldigingen en aannames vliegen je om de oren. Het maakt niet uit hoe vaak herhaald wordt dat het niet zo is, sommigen weigeren dit aan te nemen, lezen posten niet goed en doen allerlei foute aannames, terwijl dit beeld alleen tussen hun oren zit, maar in werkelijkheid helemaal niet klopt.

Heel jammer, want met zo'n instelling kan er nooit een fatsoenlijke discussie gevoerd worden. Waarom gelijk roepen dat iemand het beleid van Netanyahu verdedigd als er iets minder positiefs over de islam, palestijnen of Arabieren wordt gezegd? Is dat te confronterend? Moet je de palestijnen op een voetstuk plaatsen als een heilige of joodse mensen neerhalen, voordat je alle wandaden die de palestijnen worden aangedaan verafschuwd?

Beide partijen zijn in deze regio zowel agressor als slachtoffer geweest. Als dit besproken word, is dat geen excuus voor wandaden die op dit moment plaatsvinden, maar puur verdiepen in een onderwerp om zo te proberen een beter inzicht te krijgen in wat er allemaal in de regio speelt. Waarom wordt die interesse veroordeeld? Waarom wordt er 'op de man gespeeld' terwijl je veel meer bereikt met een goed onderbouwde discussie?

@Electra, waarom zou je verwachten dat mensen de verdrijving van de Palestijnen in Gaza zouden willen goed praten? Zou het niet zo kunnen zijn dat jij alleen maar denkt dat mensen een pro-Israel overtuiging hebben terwijl dat helemaal niet zo is? Niet iedereen denkt in zwart en wit, voor veel mensen is de wereld grijs. En iemand in een grijze wereld hoeft geen partij te kiezen, die kunnen de misstanden aan beide kanten van het conflict veroordelen, die gebruiken fouten van de één niet als goedpraten of excuus voor foute daden van een ander. Maar om dat te accepteren zul je ook moeten accepteren dat niet iedereen dezelfde denkwijze heeft als jijzelf en dat een andere denkwijze niet per definitie fout is, want dat is hoe vooroordelen en foute aannames ontstaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:02

MarlindeRooz schreef:
Je snapt dat satan vooral in jouw realiteit bestaat? En niet in die van atheïsten?

Dat snap ik zeker. Ik schrijf dat natuurlijk vanuit mijn perspectief. Vanuit wat ik geloof. Maar dat is niet op niets gebaseerd.
De Tempel van Satan is een religeuze stroming. Zo staan ze ook ingeschreven: als kerk. Ze gebruiken de naam van Gods tegenstander en dat niet alleen. Ze gebruiken ook heidense Satanische rituelen. Het is daarmee niet zo atheistisch als het lijkt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-06-25 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:11

Klopt dat is gebaseerd op jouw geloofsovertuiging. Die erg beperkend is in mijn ogen ook. Zeker als het gaat over het respecteren van andersdenkenden. Waar ik op mijn beurt weet weinig respect voor heb. Daarbij heeft de discussie geen zin als 2 mensen hun eigen waarheid hebben.

Ik las net dat er vannacht weer Palestijnen vermoord zijn door Israël. De EU wil nu in gesprek met ze over mensenrechten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:14

MarlindeRooz schreef:
De EU wil nu in gesprek met ze over mensenrechten.

Dat werd verdorie ook wel een keertje tijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:18

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:
De EU wil nu in gesprek met ze over mensenrechten.

Dat werd verdorie ook wel een keertje tijd.

Dat wordt toch niks. En als ze wel oprecht sancties op gaan leggen dan lacht Israël ze uit en doen ze lekker wat ze zelf willen. :+