Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 21:00

Echwel schreef:
Nee geen afgunst beslist niet
Maar de ene partij trekt belasting af ivm hypotheek en de andere ook huursubsidie.

Terwijl men constant aan het wijzen is hoe slecht we het hebben enz.
Dan moeten dit soort constructies die dubbel profiteren van belastingen gewoon aan banden worden gelegd

Huis kopen voor je kind prima, maar niet belastingaftrek via de hypotheek en niet max huurtoeslag...

Sorry, maar ik vind dat je erg lang blijft door etteren over iets wat 1 jou totaal niet aan gaat en 2 gewoon netjes via de Nederlandse regels en wetgeving wordt gedaan!

Ga lekker even chagrijnig doen over iets anders..... belasting ontduiking van multinationals bijvoorbeeld!

Genoeg multinationals die de boel zó weten te verdraaien dat ze zeer weinig tot geen belasting betalen in Nederland terwijl ik er een aantal kan noemen die op dit moment wél extreme winsten maken over de ruggen van de Nederlandse bevolking. Shell, Total, Unilever om er maar een paar te noemen.

Ik heb véél liever dat dáár aandacht aan besteed wordt en een manier gevonden wordt om van die enorme winsten een deel terug te laten vloeien naar de Nederlandse bevolking.

Ipv te gaan lopen zaniken over het wel of niet mogen huren van een huisje in eigendom van familie.

En graag wil ik het hierbij laten wat betreft onze (en nog van véél meer anderen) situatie.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-08-22 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:01

Ik vind het zo'n typische mentaliteit om altijd in de gaten te houden wie misschien wel iets meer heeft of misschien wel een voordeeltje heeft wat een ander niet heeft. Als iedereen zich gewoon fijn in de dagelijkse gang van zaken met z'n eigen leven bemoeit, was het al een stuk makkelijker.
Dit heeft niks met Oekraïne te maken, maar ik heb dus een achterbuurvrouw from hell. Ze is al tig x verhuisd omdat ze altijd problemen met haar directe buren maakt. Iedereen krijgt op z'n beurt een scheldkanonnade over zich heen en nu was ik aan de beurt. Zij heeft het idee schijnbaar dat wij "rijk" zijn of het iig beter hebben dan zij. dat kan, ik weet het niet. Ik weet dat ik 60 per week werk en geniet van het geld dat ik verdien. Zij werkt niet, maar heeft (van horen zeggen) de keuze gemaak thuis te blijven voor de kinderen. Prima keuze, vind ik, als je dat graag wilt. Daar mag een ander niet over oordelen. Tot ze tegen mij begon te brullen "jij hebt álles al, stomme trut, en het is nooit genoeg. Jij wilt altijd meer". Ik weet nog steeds niet wat ze precies bedoelt, maar goed...

Ik vind dat zo erg, dat mensen zo tegenover elkaar staan. Er is zoveel écht leed in de de wereld: in de Oekraïne, in landen waar de levensverwachting van baby'tjes soms maar een paar maanden is. En in NL vechten we elkaar vaak de tent uit omdat een ander het misschien net iets beter voor elkaar heeft, soms door hard werken, soms door stomweg de plek waar je wiegje stond. Het leven is niet altijd eerlijk en leuk en eenhoorns en elfjes. Maar we hebben toch verdomd veel geluk dat we hier geboren zijn, uitzondering daargelaten.

Ik ben ernstig ziek en heb er al op jonge leeftijd voor gekozen om niet in een hoekje te zitten, maar om dan maar voor mezelf te beginnen, als dan toch niemand me wilde hebben :-). Dat heeft goed uitgepakt. Doordat ik zo hard werk, kan ik bepaalde dingen. En daar geniet ik dubbel van, omdat ik weet wat ik ervoor moet doen, óók op de dagen dat ik vanuit mijn bed moet werken omdat het anders niet gaat (oké, klinkt bijzonder, "werken uit je bed" ;-) ). Ik hou van mijn werk en hou van mijn zelfstandigheid. Maar waarom moet ik me dan tegenover anderen verantwoorden? En voor er een verkeerd idee ontstaat, ik ben niet rijk, ik heb het gewoon goed. Niet meer en niet minder.
En daar laat ik graag een ander van meegenieten tot in het redelijke: geef aan goede doelen, zet me actief in als het lichamelijk gaat en probeer bovenal een goed mens te zijn in relatie tot andere mensen.

Als we nu allemaal gewoon wat liever voor elkaar zijn en iets meer tolerantie tonen, dan zijn we ook allemaal in staat om anderen te helpen, op wat voor manier dan ook.

pien_2010

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:00

Dapper chevax en fijn dat het gelukt is en nog lukt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:42

chevax schreef:
Ik vind het zo'n typische mentaliteit om altijd in de gaten te houden wie misschien wel iets meer heeft of misschien wel een voordeeltje heeft wat een ander niet heeft. Als iedereen zich gewoon fijn in de dagelijkse gang van zaken met z'n eigen leven bemoeit, was het al een stuk makkelijker.
Dit heeft niks met Oekraïne te maken, maar ik heb dus een achterbuurvrouw from hell. Ze is al tig x verhuisd omdat ze altijd problemen met haar directe buren maakt. Iedereen krijgt op z'n beurt een scheldkanonnade over zich heen en nu was ik aan de beurt. Zij heeft het idee schijnbaar dat wij "rijk" zijn of het iig beter hebben dan zij. dat kan, ik weet het niet. Ik weet dat ik 60 per week werk en geniet van het geld dat ik verdien. Zij werkt niet, maar heeft (van horen zeggen) de keuze gemaak thuis te blijven voor de kinderen. Prima keuze, vind ik, als je dat graag wilt. Daar mag een ander niet over oordelen. Tot ze tegen mij begon te brullen "jij hebt álles al, stomme trut, en het is nooit genoeg. Jij wilt altijd meer". Ik weet nog steeds niet wat ze precies bedoelt, maar goed...

Ik vind dat zo erg, dat mensen zo tegenover elkaar staan. Er is zoveel écht leed in de de wereld: in de Oekraïne, in landen waar de levensverwachting van baby'tjes soms maar een paar maanden is. En in NL vechten we elkaar vaak de tent uit omdat een ander het misschien net iets beter voor elkaar heeft, soms door hard werken, soms door stomweg de plek waar je wiegje stond. Het leven is niet altijd eerlijk en leuk en eenhoorns en elfjes. Maar we hebben toch verdomd veel geluk dat we hier geboren zijn, uitzondering daargelaten.

Ik ben ernstig ziek en heb er al op jonge leeftijd voor gekozen om niet in een hoekje te zitten, maar om dan maar voor mezelf te beginnen, als dan toch niemand me wilde hebben :-). Dat heeft goed uitgepakt. Doordat ik zo hard werk, kan ik bepaalde dingen. En daar geniet ik dubbel van, omdat ik weet wat ik ervoor moet doen, óók op de dagen dat ik vanuit mijn bed moet werken omdat het anders niet gaat (oké, klinkt bijzonder, "werken uit je bed" ;-) ). Ik hou van mijn werk en hou van mijn zelfstandigheid. Maar waarom moet ik me dan tegenover anderen verantwoorden? En voor er een verkeerd idee ontstaat, ik ben niet rijk, ik heb het gewoon goed. Niet meer en niet minder.
En daar laat ik graag een ander van meegenieten tot in het redelijke: geef aan goede doelen, zet me actief in als het lichamelijk gaat en probeer bovenal een goed mens te zijn in relatie tot andere mensen.

Als we nu allemaal gewoon wat liever voor elkaar zijn en iets meer tolerantie tonen, dan zijn we ook allemaal in staat om anderen te helpen, op wat voor manier dan ook.

_/-\o_
Hier herken ik heel veel in, kon in grote lijnen ook mijn verhaal zijn ;)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:14

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Maar de ene partij trekt belasting af ivm hypotheek en de andere ook huursubsidie.

Dan moeten dit soort constructies die dubbel profiteren van belastingen gewoon aan banden worden gelegd

Huis kopen voor je kind prima, maar niet belastingaftrek via de hypotheek en niet max huurtoeslag...

Sorry, maar ik vind dat je erg lang blijft door etteren over iets wat 1 jou totaal niet aan gaat en 2 gewoon netjes via de Nederlandse regels en wetgeving wordt gedaan!

Ga lekker even chagrijnig doen over iets anders..... belasting ontduiking van multinationals bijvoorbeeld!

Genoeg multinationals die de boel zó weten te verdraaien dat ze zeer weinig tot geen belasting betalen in Nederland terwijl ik er een aantal kan noemen die op dit moment wél extreme winsten maken over de ruggen van de Nederlandse bevolking. Shell, Total, Unilever om er maar een paar te noemen.

Ik heb véél liever dat dáár aandacht aan besteed wordt en een manier gevonden wordt om van die enorme winsten een deel terug te laten vloeien naar de Nederlandse bevolking.

Ipv te gaan lopen zaniken over het wel of niet mogen huren van een huisje in eigendom van familie.

En graag wil ik het hierbij laten wat betreft onze (en nog van véél meer anderen) situatie.

Je hebt helemaal gelijk.
En je niet druk om maken, afgunst is een raar iets

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:27

Echwel schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:04

Nou gaat mij er niet om wat iemand heeft, maar vind het wel handig als sociaal minimum goed aangegeven wordt.

Wat dus netto 1038 is voor alleenstaande van 21 jaar en ouder. Zonder vakantiegeld ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:14

Ja, dat zei ik ook al, ja :j wat dat betreft zit een wajong een stukje hoger. En bijstandsuitkering van 1 januari tot 1 juli gelijk en nu paar euro meer.

Gaat het sociaal minimum niet ook omhoog op 1 juli? Anders zal die 1 januari weer stijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:16

Dit is actueel sociaal minimum van nu.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:20

Klopt helemaal, maar bij jou wordt minder belasting ingehouden zie ik nu gelijk. Bruto heb ik hetzelfde bedrag. Loonheffing korting staat goed volgens Uwv. Dus daar zit het verschil in.

Zou daarmee wel opletten dat je geen naheffing gaat krijgen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 11:22

Marcella schreef:
Nou gaat mij er niet om wat iemand heeft, maar vind het wel handig als sociaal minimum goed aangegeven wordt.

Wat dus netto 1038 is voor alleenstaande van 21 jaar en ouder. Zonder vakantiegeld ook.

Dit klopt niet.

Sociaal minimum is €1102 per maand netto, zonder vakantiegeld.

Afbeelding

Dit is een Screenshot van de site van rijksoverheid.

Afbeelding

Dit een Screenshot van mijn betaalspecificatie (bewerkt, persoonlijke informatie onzichtbaar gemaakt)

Zoals je ziet, zijn de bedragen die vermeld worden op de website van rijksoverheid en mijn specificatie gelijk.

Dus ik denk dat er bij jou iets mis gaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:25

Klopt zie mijn reactie erboven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 11:26

Marcella schreef:
Klopt helemaal, maar bij jou wordt minder belasting ingehouden zie ik nu gelijk. Bruto heb ik hetzelfde bedrag. Loonheffing korting staat goed volgens Uwv. Dus daar zit het verschil in.

Ik heb al enkele jaren hetzelfde zo met de loonheffing en de afgelopen jaren is de inkomstenbelasting door een boekhouder gedaan.

Ik weet niet of bij deze loonheffing al de jonggehandicapten korting is verwerkt of dat dat pas bij de inkomstenbelasting wordt verrekend.

Als die jonggehandicapten korting maandelijks wordt verrekend, dan kan het kloppen dat ik dan minder loonbelasting betaal.

Edit: ik wist dus echt niet dat ondanks dat je bruto hetzelfde krijgt, daar netto nog zoveel verschil in kan zitten.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 30-08-22 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:27

Ik/wij zijn ook een keer bezig geweest om te kijken of zo'n onderverhuur constructie iets zou zijn, wij kwamen tot de conclusie dat het in ons geval duurder was als huren via sociale huur. Mijn broer stond toen op het punt om te gaan verhuizen, hij had een klein koophuis (1 woonkamer 1 slaapkamer) in een minder goede buurt, en met alle bijkomende kosten kwamen wij uit op een huur van meer als 800 euro per maand voor die ruimte, waar voor de verhurende partij (familie) geen winst zou zijn. Alle kosten voor onderhoud en whatnot zaten daar nog niet bij in, die zouden ook voor rekening komen voor de familie/woningeigenaar.
Zal er bij zeggen dat dit een gewilde locatie is, huizen zijn hier duur en ook in no time weg, wellicht dat dat verschillend is per regio. Rand van de randstad + toeristisch gebied.
Via sociale huur heb ik nu een rijtjeshuis in een rustige kindvriendelijke buurt wat gewoon 2x zo groot is, nog geen 600 pm kost, en voor elke scheet die dwars zit kan ik de aangesloten loodgieter/timmerman/klusjesman bellen die dan dezelfde dag nog langs komt. Nog een reden waarom ik hiervoor heb gekozen is: wat als er wat gebeurd met mijn ouders, met mijn sociale huurwoning kom ik niet op straat te staan. Niet leuk om over na te denken maar het zijn wel dingen die gebeuren in het leven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:30

Dan kan daar het verschil in zitten, want dat heb ik niet omdat ik gewoon graag wilde werken ook al ging het niet.

Gaat verder met rode kool verwerken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:40

Marcella schreef:

Tegen wie heb je het? Ik krijg geen naheffing hoor. Bijstandsuitkering is een netto uitkering, dus die bedragen worden al netto berekend en uitbetaald. Gemeente/overheid geeft jaaropgave bruto, maar die klopt dus altijd want dat berekenen ze andersom. Het is dan 70% van het netto minimumloon ipv zoals bij andere van het bruto.

En dan jammer genoeg nog iets meer als 50 euro per maand eraf. Dat is bijvoorbeeld het grote verschil met wajong. Die krijgen hetzelfde bedrag, maar bij mij gaat er 50 euro vakantiegeld van de netto uitkering af en zij krijgen 8% vakantiegeld er bovenop. (Dus al niet die 50 euro per maand ingehouden en dan 8% vakantiegeld)

En ik krijg ook niet die gehandicapten korting, want geen uitkering via uwv. Maar ik zag het idd marcella dat het klopte, wel lastig te vinden zeg. Er zal dus net wat verschil zitten tussen bruto netto

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:41

Ja de wajong korting dat daar het verschil in zit is nu wel zeker.

Geloof alleen dat ik eigenlijk meer huurtoeslag zou moeten krijgen. Alleen zorgtoeslag klopt dus dan ga ik veiligheid halve er ook maar vanuit dat huurtoeslag gewoon klopt. Maar zit op ongeveer 1300 inclusief huur en zorgtoeslag. Geloof vaste lasten lijstje bij mij op de 1150 zit (inclusief benzine geld scooter).

Hoe dan ook ben blij met de 500 euro. Maar zal voor een hoop mensen ook een druppel op een gloeiende plaat zijn. Die hebben geen moestuin en zijn afhankelijk van de voedselbank.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:58

Huurtoeslag hangt af van inkomen, maar ook van de hoogte van de huur zelf. Je moet altijd een gedeelte zelf betalen en dus kan het zo zijn dat je een heel laag inkomen hebt maar niet de maximale huurtoeslag krijgt. Krijg ik ook niet idd. Ergens rond de 230 euro moet je altijd zelf betalen, stuk daarboven wordt de toeslag berekend.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:47

Ja daarom zie het wel. En omdat zorgtoeslag wel klopt en dat zit ook aan inkomen gok ik gewoon dat bedrag voor de huur gewoon klopt dat hangt meestal aardig met elkaar samen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:51

Ja, het is nogal een berekening ook :+ Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat ik het maximale zou krijgen, omdat je aan beide kanten een deel zelf moet betalen. Iedereen het eerste gedeelte rond die 200 en biven een bepaalde huur ook weer een % zelf. :+ En duidelijk uitgelegd hoe, wat waar en wanneer wordt het ook niet haha. Alleen dat huur niet te hoog mag zijn, maar ook niet te laag.

Met zorgtoeslag kan je natuurlijk meer toeslag krijgen als dat de verzekering kost, bij de huur heb je bij te lage huur ook minder.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:03

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:37

Klopt en daarop had ik gezien dat zorgtoeslag klopt, maar huurtoeslag zou meer moeten zijn.

Laat het maar gewoon zo geen zin dat ik volgend jaar weer terug moet betalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:41

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:49

Marcella schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... 83dca7e68b

Geloof dat we helemaal niks te klagen hebben hier in Nederland. :oo

Volgend jaar ook de 1300 euro. *\%/*

Ach ja, heel fijn dat de groep geholpen wordt die het nodig hebben maar waar is de rest van NL? De overgrote groep die werkt en die moeilijk rond kan komen? Want alle belastingvoordeeltjes die er zijn gaan nooit op tegen de 1300 euro en de extra toeslagen en de energiebelasting die verlaagd word.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:58

Laatst bijgewerkt door sterregoud op 01-09-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt