Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:33

pien_2010 schreef:
Dat begrijp ik.
Ik vind dat wel erg trouwens, dat die situatie zo is.

Las dit weekend over presidentskandidaat Eric Zemmour, daar is Frankrijk ook mooi klaar mee, zeg!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:58

mysa schreef:
pien_2010 schreef:
Dat begrijp ik.
Ik vind dat wel erg trouwens, dat die situatie zo is.

Las dit weekend over presidentskandidaat Eric Zemmour, daar is Frankrijk ook mooi klaar mee, zeg!

Dat is extreem rechts! Niet OK .

mysa

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:48

Dat was me duidelijk. Wat een nare ideeën heeft die man.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:26

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:13

Inmiddels uitspraak, goed dat hij ze moet verwijderen. En hij mag geen foto's meer gebruiken!

"De rechter vindt dat met het oordeel de vrijheid van meningsuiting van #Baudet niet te veel wordt ingeperkt. De politicus mag ook geen foto's van de holocaust meer gebruiken."

Vond deze zin ook wel een interessante:
Rechter schreef:
In beginsel vallen uitlatingen over de holocaust ook onder de vrijheid van meningsuiting en een volksvertegenwoordiger komt meer vrijheid toe. Maar ook die is niet onbegrensd, zegt de rechter.

Een volksvertegenwoordiger heeft meer vrijheid dan 'de normale Nederlander'? Is dat zo, en waarom? Misschien dat iemand hier een goede visie op heeft :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:50

Er ligt een regeerakkoord :oo Hebben jullie je er al wat in verdiept?

Ik heb tussen de bedrijven door, en ik vind het zowel verrassend (positief en negatief :D ) en op sommige punten ook wel echt positief. Denk aan de suikertaks, geen btw meer op groente en fruit, een flink deel van nieuwe woningen ónder de NHG grens als positief maar ook de bouw van nieuwe kerncentrales als... mwah.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:09

Suikertaks ben ik persoonlijk minder blij mee. Dat zal gaan betekenen dat mijn boodschappen duurder worden omdat ik geen suikervervangers mag hebben en juist suikers moet eten.

En de kerncentrales ook niet echt een begrijpelijke beslissing. :n

Wat me wel opvalt is iets waar ik geen echte duidelijkheid over krijg, de compensatie van de lagere inkomens, gezinnen. Is dat alleen voor de werkenden en de kinderhebbenden? Hoe zit dat dan met de wao ers, bijstandsmensen en iedereen die niet vrijwillig zonder werk zit. Het hele programma lijkt te zijn om werk werk werk. Maar weinig tot geen woorden over diegenen die dat niet kunnen. Vallen die dan buiten de boot?

En de hele schiphol/lelystad kwestie is vaag.

Fijn geen boringen in de waddenzee, verhoging van minimum loon, (geen idee of uitkeringen daaraan gekoppeld zijn),

Verder veel pro gezin/kinderen.

Beter de bouw van "betaalbare" huizen maar hoe betaalbaar is over de 300000 euro voor de lagere inkomens?

En geen idee hoe de huurbijslag opgelost gaat worden om niet mensen in de knoop te laten komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:19

Uitkeringen blijven gekoppeld aan minimumloon uitgezonderd de AOW
Citaat:
Minimumloon

Het minimumloon wordt stapsgewijs met 7,5 procent verhoogd. Het minimumloon blijft gekoppeld met de uitkeringen (minus de AOW) het bestaansminimum te verstevigen". De coalitie volgt een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA en GroenLinks om het minimumuurloon te baseren op een 36-urige werkweek.

https://nos.nl/collectie/13884/artikel/ ... tieakkoord

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:21

karuna schreef:
Suikertaks ben ik persoonlijk minder blij mee. Dat zal gaan betekenen dat mijn boodschappen duurder worden omdat ik geen suikervervangers mag hebben en juist suikers moet eten.

Waarvoor heb je dan suiker nodig? Als je gewoon fruit eet dan zitten daar toch al voldoende suikers in. Zoveel suiker heb je toch niet nodig lijkt mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:29

Tsja flinke voedselallergie en moet van de ziekenhuis dietiste juist wat meer suikers binnen krijgen. En aan fruit krijg ik het niet binnen of mag ik het niet hebben. Wat ik aan al klaar spul koop in de winkel is verplicht suikerhoudend. Btw van vers spul haalt de rekening wel weer naar beneden. Maar de suikertaks zal steeds meer fabrikanten doen besluiten suikervervangers te gebruiken. Dat is nu al steeds meer waardoor ik steeds minder mag hebben. En iets anders drinken dan water of thee en beperkt koffie is wel eens fijn. Maar daarvan mag ik al bijna niks meer hebben. -O- een beetje van een merk ranja en coca cola. De rest kan niet meer vanwege stevia of andere zoetstoffen. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:44

Volgens mij worden de frisdranken gewoon een stuk duurder hoor...

En dat is eigenlijk wel goed. Waarom is een fles suikervrije siroop duurder dan een fles siroop met suiker?
Waarom is fastfood goedkoper dan verse groente en vers fruit?

Ik ben dan weer niet zo blij met het feit dat er bezuinigd gaat worden op de zorg. Op lange termijn maar liefst 5 miljard euro.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:55

Ik drink nooit wat anders dan water en thee, op heel af en toe een keer iets met alcohol na. :x Maar ik snap je wel, ik ben altijd een moeilijke (of makkelijke?) drinker geweest wat dat betreft. Lust geen prik, vind karvan cevitam al bij een miniem beetje te zoet, etc. :')

Wat de extra kerncentrales betreft ben ik voor. Liever eentje die thorium gebruikt dan uranium, maar die zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld om te kunnen bouwen. Kernenergie heeft als voordeel dat het geen CO2 uitstoot en daardoor naast wind- en zonne-energie heel goed is voor de toekomst. Je wil wat achter de hand hebben voor de momenten dat je geen wind en/of zon hebt, en daar wil je geen kolen of gas voor moeten stoken. Ja, het levert kernafval op, maar dat is maar een minieme hoeveelheid (Borssele op dit moment 1,5 m3 per jaar) en ja, het is gevaarlijk als er iets mis gaat, maar het gaat zelden echt mis. Het feit dat de meeste mensen enkel Tsjernobyl en Fukushima kunnen noemen zegt wat dat betreft veel, aangezien kernenergie al 80 jaar gebruikt wordt en er wereldwijd 450+ centrales actief zijn. Een thoriumcentrale heeft als voordelen dat het veel minder kernafval produceert (je gebruikt er ook veel minder van voor dezelfde hoeveelheid energie) en is veel veiliger dan de kerncentrales die nu wereldwijd gebruikt worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:02

purny schreef:
Volgens mij worden de frisdranken gewoon een stuk duurder hoor...

En dat is eigenlijk wel goed. Waarom is een fles suikervrije siroop duurder dan een fles siroop met suiker?
Waarom is fastfood goedkoper dan verse groente en vers fruit?

Ik ben dan weer niet zo blij met het feit dat er bezuinigd gaat worden op de zorg. Op lange termijn maar liefst 5 miljard euro.

Die snap ik eigenlijk niet zo. Hier in Nederland valt dat toch wel mee? Fastfood is best duur hier, vergeleken met Amerika of zo. Daar kan je behoorlijk wat vers van koken :').

In mijn ervaring iig.

Wbt suikertaks: neem aan dat bijv. Cola Zero dan geen extra belasting krijgt, gezien de suikervervanger aspartaam?

Purny: ik vind de "bezuiniging" niet eens zo erg, mits ze iets aan de structuur doen. Gok dat daar best veel winst te behalen valt. Letterlijk misschien wel. Maar daar is zeker nog niks over bekend / niks over afgesproken? Je zou zeggen dat de afgelopen twee jaar daar iets zou aanwakkeren wat dat betreft...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:07

Tijd voor een fruitpers en zelf lekker siropen enz maken..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:41

Exitium schreef:
Wat de extra kerncentrales betreft ben ik voor. Liever eentje die thorium gebruikt dan uranium, maar die zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld om te kunnen bouwen.

Oma loopt al heel wat jaartjes mee, maar de thorium schiet niet op.
Uranium is verre van duurzaam.
(Met oogkleppen op: het geeft iets minder kooldioxide af.)(Denk bijvoorbeeld aan de lange halfwaardetijd, de enorme betonnen muren en de beperkte looptijd van de centrale.)
Citaat:
Kernenergie heeft als voordeel dat het geen CO2 uitstoot

Onzin.
De kernreactie zelf dan wel niet.
Wat dacht je van het beton?

Citaat:
Je wil wat achter de hand hebben voor de momenten dat je geen wind en/of zon hebt, en daar wil je geen kolen of gas voor moeten stoken.
Eeuwenlang kernafval, "want we moeten iets achter de hand hebben"...?
Citaat:
Ja, het levert kernafval op, maar dat is maar een minieme hoeveelheid (Borssele op dit moment 1,5 m3 per jaar) en ja, het is gevaarlijk als er iets mis gaat, maar het gaat zelden echt mis.

Dank je de koekoek, ook namens mijn achterkleinkinderen die met de troep worden opgezadeld.
Citaat:
Het feit dat de meeste mensen enkel Tsjernobyl en Fukushima kunnen noemen zegt wat dat betreft veel, aangezien kernenergie al 80 jaar gebruikt wordt en er wereldwijd 450+ centrales actief zijn.

Three Miles Island,
Sellafield, (dat is de derde naam van de vervuiler van de Ierse Zee
Diabola Cañon,
en de lijst is langer.

Oh ja, Kalkar is nu een.... speeltuin.
Een voorbeeld ter navolging

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:50

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:52

Janneke2 schreef:
De kernreactie zelf dan wel niet.
Wat dacht je van het beton?

Ik zou me eerder zorgen maken over wat ze in dat beton hebben zitten dan om het beton zelf. Dan kun je het ook wel hebben over het staal wat gebruikt wordt voor windmolens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:58

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:28

Ik hoorde ook iets van de snelheid binnen de bebouwde kom naar 30km zetten. Dat is echt veel te langzaam als ze dat overal willen doen. Je hebt gewoon doorgaande wegen waar je nu 50 mag wegens binnen de bebouwde kom. Bij 30 kom je niet meer voor uit.

Verder vind ik de plannen ook maar zozo. Wederom niets positiefs voor de werkende alleenstaande zonder kinderen. Die mag gewoon betalen en betalen.

Suikertax vind ik ook onzin, niet alles met suiker is ongezond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:33

Hier helaas ook. Alle omliggende wegen zijn al 60 of worden 60 met verkeersdrempels en andere remmers, geen enkele mogelijkheid meer om woonplaats uit te komen zonder hobbels en bobbels te oasseren. En de bebouwde kom wordt 30 waar het al geen 30 is. Op zich een ok snelheid maar de verkeersdrempels zijn voor oa de hulpdiensten en de bussen een drama

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:37

@janneke2

Kerncentrales zijn niet ideaal vanwege het afval. Maar wat is dan wel ideaal? Overal kleven nadelen aan.

Zonnepanelen,windmolens zijn lang niet voldoende om alle energie op te wekken en zijn foeilelijk in het landschap. gas willen we niet meer. Kolen zijn niet goed. Biomassa is het niet.

Maar hoe zou jij het dan nu oplossen? We willen namelijk allemaal wel steeds meer energie gebruiken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:38

germie schreef:
Ik hoorde ook iets van de snelheid binnen de bebouwde kom naar 30km zetten. Dat is echt veel te langzaam als ze dat overal willen doen. Je hebt gewoon doorgaande wegen waar je nu 50 mag wegens binnen de bebouwde kom. Bij 30 kom je niet meer voor uit.

Aan boord van een auto voelt het inderdaad alsof je niet vooruit komt. Auto's zijn niet gebouwd op die lage snelheden. Maar als je er buiten staat is het wel ideaal als de straat niet op een racebaan lijkt. Persoonlijk houd ik wel van een bebouwde kom met langzaam rijdende of zelfs geen auto's

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:40

Alle daken voorzien van zonnepanelen (en dan ook de industrieterreinen ermee volleggen) verplicht daar waar het bouwtechnisch verantwoord is of met bv verlaging van de gemeentelijke lasten bij het hebben van zonnepanelen. desnoods ieder huis zijn kleine windwokkel toestaan met huishoudaccu. Vaak mogen die nu niet van de welstandscommissie. Ik zou zo n wokkeltje wel op mijn dak willen maar mag er geen laten installerwn.

Dan moet je een heel eind komen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:48

karuna schreef:
Alle daken voorzien van zonnepanelen (en dan ook de industrieterreinen ermee volleggen) verplicht daar waar het bouwtechnisch verantwoord is of met bv verlaging van de gemeentelijke lasten bij het hebben van zonnepanelen. desnoods ieder huis zijn kleine windwokkel toestaan met huishoudaccu. Vaak mogen die nu niet van de welstandscommissie. Ik zou zo n wokkeltje wel op mijn dak willen maar mag er geen laten installerwn.

Dan moet je een heel eind komen.

Daar kom je dus totaal niet mee in de buurt van wat we verbruiken. Zeker als je dan ook nog meeneemt dat panelen nu in de winter vrijwel geen rendement hebben. Een windwokkel bij ieder huis? Jij slaapt vermoedelijk standaard met oordoppen in? Wat denk je wat al die windwokkels met de insecten en vogelstand doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:49

Ik denk dat je het verkeerde soort wokkel voor ogen hebt. Ik slaap zeker niet met oordoppen en ben geluidsgevoelig zelfs. Er zijn nu heel elegante bescheiden wokkels die een stuk minder lawaai maken dat de brommende warmtepompen en aircos. Ik zal eens een plaatje gaan zoeken

https://www.hollandcomposites.nl/portfo ... en-wieken/

Dit soort dingen die je ook hebt een meter of 2 of zelfs ietsje kleiner en te krijgen in elke kleur die je wilt zo ongeveer. Vergelijkbaar opgewekt vermogen aan gemiddeld 8/12 panelen. Die samen gecombineerd ben je met een huishoudaccu al aardig op weg je eigen stroom op te wekken.