Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:47

Ik denk dat een basisloon ook geen prikkel is om te gaan werken. Er zijn nu al een hoop mensen die liever thuis zitten dan dat ze werken.
En als er een basisloon van 1000 euro zou zijn dan is het gat van de armoedegrens alleen maar groter. Veel mensen kunnen door ziekte niet werken en dan is die 1000 euro echt niet voldoende
(Dan komt wel de belofte van Rutte uit dat elke werkende nederlander 1000 euro krijgt, zit er nog steeds op te wachten)

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:50

Lastig hoor. Voor een groep zou het echt beter zijn, zonder misbruik. Een groep zal er wel misbruik van maken,net zoals nu al gedaan of geprobeerd wordt. En wat sizzle zegt zijn ook zulke afwegingen.

Er zijn trouwens in meerdere landen proeven gedaan of zelfs nog bezig en het is niet alleen maar nadelen wat enzino schreef. Ook voordelen maar gewoon nog lastig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:53

Wat betreft basissalaris, er word zo’n 13 miljard aan toeslagen uitgekeerd , daaruit kan voor 18 + al een basissalaris worden gegeven van ongeveer 850 euro.
Tel daar alle kosten van ambtenaren bij op, bij gemeentes, belastingdienst enzenz voor de uitvoering van al die toeslagen en fraude onderzoeken. Voordeel is dat je nooit weer een toeslagenaffaire krijgt.
En gewoon 40 % belasting over alles wat je daarboven verdient , dus belastingvrije voet weg.
Voor mensen die echt niet kunnen werken mogen wat mij betreft uitzonderingen gemaakt worden. Maar dan wel kijken of je nog iets aan de maatschappij bij kunt dragen, ook al is het koffieschenken in het bejaarden .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 10:56

purny schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja hoe weten jullie hoe hoog die hypotheek is?
Daarnaast hebben de ouders ook gewoon het onderhoud.

En een gewone huurbaas verdient er ook op hoor. Die doet dat ook niet uit liefdadigheid.

Ik vind deze laatste berichten echt niet netjes.

Hypotheek is nog altijd lager dan de huur en alle kosten die erbij komen.

Huisje komt uit 1890 en de vorige bewoners waren 2 oudjes, dus erg weinig aan onderhoud uitgevoerd de laatste 30 ofzo jaar!

Overal in ieder vertrek moest behoorlijk geklust worden. Was absoluut niet instap klaar zeg maar!

Wat denk je dat al dat verbouwen kost?

En de lopende kosten: hypotheek, verzekeringen, de gemeente belastingen (want woningeigenaren krijgen natuurlijk gewoon hun deel wat betaald moet worden) en nu weer het gedoe dat we van het gas af moeten in de toekomst....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:57

Het oude sociaal minimum exclusief vakantiegeld is 1007 euro netto lijk mij sterk dat het zoveel gestegen is.

Maar zal eens balletje opgooien naar de sociale dienst. Of ik recht heb op aanvulling. Gok namelijk van niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 11:01

Marcella schreef:
Het oude sociaal minimum exclusief vakantiegeld is 1007 euro netto lijk mij sterk dat het zoveel gestegen is.

Maar zal eens balletje opgooien naar de sociale dienst. Of ik recht heb op aanvulling. Gok namelijk van niet.

Het sociaal minimum is gekoppeld aan het minimum loon, dus dat stijgt 2x per jaar een beetje mee.

Dus óók de uitkeringen stijgen 2x per jaar mee.

Dus ik weet niet wanneer jij bedoelt met "oud" maar als dat al een jaartje of 5 geleden is, dan kan dat aardig kloppen. Ik ben namelijk ondertussen inderdaad wat omhoog gegaan met de uitkering.

En het laatste woord over mijn huren: dit is gewoon volkomen via de regels en niets anders dan bij iedere andere particuliere huur/ verhuur. Alleen is mijn verhuurder mijn ouders. Als ze aan iemand anders zouden verhuren, was de huur niet hoger/ lager geweest, want gaat via het huurpunten systeem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:12

purny schreef:
mvdende schreef:
Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.

Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.

Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.

Jij woont in een koopwoning van je ouders toch? Koopwoningen hebben vrijwel altijd lagere woonlasten. Dus ergens gaat er iets flink fout.

Nou nee, want je weet niet wat voor hypotheek erop zit.

En onderhoud aan je koophuis is best wel behoorlijk prijzig. Je kan echt niet zeggen dat je in een koophuis lagere lasten hebt dan huren.
Schilderwerk, badkamer/keuken onderhoud (die laat je er allemaal max 30 jaar in zitten), onderhoud aan verwarming etc.

Raar dat deze constructie zo door de mangel gehaald wordt. Een huis kopen en verhuren aan je dochter is toch niet gek?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:16

Dat is wel waar. Ik ben gezegend met mijn huurwoning. Laatst had mijn onderbuurvrouw lekkage en kwamen ze bij mij dingen wegzagen en de avond had ik een lekkage. Dit is geheel kosteloos gerepareerd door de wb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:17

Nee hoor , niet gek maar meestal wordt de huur wel zo gezet dat je de volle mep huursubsidie binnen haalt. En dat mag volgens de regels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:58

mvdende schreef:
Marcella schreef:

Het sociaal minimum is gekoppeld aan het minimum loon, dus dat stijgt 2x per jaar een beetje mee.

Dus ik weet niet wanneer jij bedoelt met "oud" maar als dat al een jaartje of 5 geleden is, dan kan dat aardig kloppen. Ik ben namelijk ondertussen inderdaad wat omhoog gegaan met de uitkering.

En het laatste woord over mijn huren: dit is gewoon volkomen via de regels en niets anders dan bij iedere andere particuliere huur/ verhuur. Alleen is mijn verhuurder mijn ouders. Als ze aan iemand anders zouden verhuren, was de huur niet hoger/ lager geweest, want gaat via het huurpunten systeem.

Vorig jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:15

MarlindeRooz schreef:
Hypotheek is vaak veel lager dan de huur. Dikke kans dat ze er winst opmaken en daar dan weer weinig belasting over betalen. En dat allemaal van de huurtoeslag, dat is lekker makkelijk verdienen.

Dan moet je de grootschalige huisjesmelkers aanpakken en niet ouders die hun dochter willen helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:44

mvdende schreef:
Marcella schreef:

Goed zo, ik zou er ook niets meer over zeggen, want ik ben het eens met DP dat er posten bij zijn die uitgaan van allerlei veronderstellingen en die ik als niet netjes ervaar! Dus punt over je eigen privé situatie.

Elnienjo we zijn het een keer met elkaar eens +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:46

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hypotheek is vaak veel lager dan de huur. Dikke kans dat ze er winst opmaken en daar dan weer weinig belasting over betalen. En dat allemaal van de huurtoeslag, dat is lekker makkelijk verdienen.

Dan moet je de grootschalige huisjesmelkers aanpakken en niet ouders die hun dochter willen helpen.

Eens :j.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:32

Ben het even aan het uitzoeken gegaan, maar zit dus op sociaal minimum van 21 jaar en ouder voor alleenstaande. Om goed te zijn zit ik zelfs 0,01 cent erboven.

Dus wat ik ontvang klopt helaas. Ga gesprek vrijdag even afwachten, want als het mij niet bevalt ga ik gewoon een baan zoeken en weer gewoon werken. Maar dan wel zo dat ik uitkering ook stop kan zetten. Ben ik gelijk weer er vanaf met het gedoe.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:43

mvdende schreef:
Huisje komt uit 1890 en de vorige bewoners waren 2 oudjes, dus erg weinig aan onderhoud uitgevoerd de laatste 30 ofzo jaar!

Overal in ieder vertrek moest behoorlijk geklust worden. Was absoluut niet instap klaar zeg maar!

Wat denk je dat al dat verbouwen kost?

En de lopende kosten: hypotheek, verzekeringen, de gemeente belastingen (want woningeigenaren krijgen natuurlijk gewoon hun deel wat betaald moet worden) en nu weer het gedoe dat we van het gas af moeten in de toekomst....

Ik heb (nou ja, mijn man samen met de aannemer, ik ben niet bepaald handig...) een appartement gebouwd voor mijn dochter. Je wilt niet weten waarvoor ik ben uitgemaakt in een ander topic. "Asociale huisjesmelker" was nog wel het minste. Dus ik heb proberen uit te leggen (waarom eigenlijk, want wie heeft daariets mee te maken?) dat onze dochter en haar vriend daar om niet mogen wonen. Toen was het "ja, maar wat ga je doen als je dochter daar weggaat?" Dan verhuur ik het aan een derde. De reactie: "zie je wel, je bent niks meer of minder dan een huisjesmelker". Doe nog maar eens goed in deze wereld :-)

Als mvdende samen met haar ouders een regeling heeft getroffen waar ze beiden blij mee zijn, wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:34

Ik ken zoveel ouders die een huis hebben gekocht voor hun kinderen. Heb daar nooit iets van gevonden. Hooguit jammer dat ik voor onze zonen niet hetzelfde kan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:24

mysa schreef:
Ik ken zoveel ouders die een huis hebben gekocht voor hun kinderen. Heb daar nooit iets van gevonden. Hooguit jammer dat ik voor onze zonen niet hetzelfde kan doen.

Mysa, dit dus....heerlijke post. Mijn zoon heeft me zonet gebeld en gaat een bod uitbrengen op een huis en het enige wat ik dacht was, verdomme ik wou dat ik hem kon sponseren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:56

Precies.
Klinkt behoorlijk als afgunst. Ipv blij zijn dat het bij sommige ouders gelukkig wel kan. Toch alleen maar fijn voor die kinderen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:13

Nee geen afgunst beslist niet
Maar de ene partij trekt belasting af ivm hypotheek en de andere ook huursubsidie.

Terwijl men constant aan het wijzen is hoe slecht we het hebben enz.
Dan moeten dit soort constructies die dubbel profiteren van belastingen gewoon aan banden worden gelegd

Huis kopen voor je kind prima, maar niet belastingaftrek via de hypotheek en niet max huurtoeslag...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:14

Echwel schreef:
Nee geen afgunst beslist niet
Maar de ene partij trekt belasting af ivm hypotheek en de andere ook huursubsidie.

Terwijl men constant aan het wijzen is hoe slecht we het hebben enz.
Dan moeten dit soort constructies die dubbel profiteren van belastingen gewoon aan banden worden gelegd

Huis kopen voor je kind prima, maar niet belastingaftrek via de hypotheek en niet max huurtoeslag...

Waarom wil je toch zo graag de kleine man pakken?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:17

Nou ja degenen die een huis kunnen kopen voor hun kind(eren) zijn niet het prototype van 'de kleine man'.

Echwel: hypotheekrenteaftrek kan sowieso niet voor een tweede huis, toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:19

mysa schreef:
Nou ja degenen die een huis kunnen kopen voor hun kind(eren) zijn niet het prototype van 'de kleine man'.

Wel als je eigen hypotheek is afbetaald.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:43

Even reageren op het hypotheekrenteaftrek verhaal: je mag alleen de hypotheekrente aftrekken van de hypotheek die voor je eigen woning is gebruikt. Dus als jij een hypotheek hebt op een huis waar je niet woont, dan mag je de rente daarover niet aftrekken. Ongeacht of je de hypotheek op je eigen huis wel of niet hebt afbetaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:58

Echwel schreef:
mysa schreef:

Wel als je eigen hypotheek is afbetaald.

Nee, ook dan niet want je moet tegenwoordig aantonen dat je dat geld gebruikt voor renovatie of andere zaken in de hoofdwoning , is al jaren zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:21

Berdien schreef:
Even reageren op het hypotheekrenteaftrek verhaal: je mag alleen de hypotheekrente aftrekken van de hypotheek die voor je eigen woning is gebruikt. Dus als jij een hypotheek hebt op een huis waar je niet woont, dan mag je de rente daarover niet aftrekken. Ongeacht of je de hypotheek op je eigen huis wel of niet hebt afbetaald.

Zo is het. Berdien weet waar ze het over heeft!!