Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:DuoPenotti schreef:Ja hoe weten jullie hoe hoog die hypotheek is?
Daarnaast hebben de ouders ook gewoon het onderhoud.
En een gewone huurbaas verdient er ook op hoor. Die doet dat ook niet uit liefdadigheid.
Ik vind deze laatste berichten echt niet netjes.
Hypotheek is nog altijd lager dan de huur en alle kosten die erbij komen.
Marcella schreef:Het oude sociaal minimum exclusief vakantiegeld is 1007 euro netto lijk mij sterk dat het zoveel gestegen is.
Maar zal eens balletje opgooien naar de sociale dienst. Of ik recht heb op aanvulling. Gok namelijk van niet.
purny schreef:mvdende schreef:Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.
Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.
Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.
Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.
Jij woont in een koopwoning van je ouders toch? Koopwoningen hebben vrijwel altijd lagere woonlasten. Dus ergens gaat er iets flink fout.
mvdende schreef:Marcella schreef:Het oude sociaal minimum exclusief vakantiegeld is 1007 euro netto lijk mij sterk dat het zoveel gestegen is.
Maar zal eens balletje opgooien naar de sociale dienst. Of ik recht heb op aanvulling. Gok namelijk van niet.
Het sociaal minimum is gekoppeld aan het minimum loon, dus dat stijgt 2x per jaar een beetje mee.
Dus óók de uitkeringen stijgen 2x per jaar mee.
Dus ik weet niet wanneer jij bedoelt met "oud" maar als dat al een jaartje of 5 geleden is, dan kan dat aardig kloppen. Ik ben namelijk ondertussen inderdaad wat omhoog gegaan met de uitkering.
En het laatste woord over mijn huren: dit is gewoon volkomen via de regels en niets anders dan bij iedere andere particuliere huur/ verhuur. Alleen is mijn verhuurder mijn ouders. Als ze aan iemand anders zouden verhuren, was de huur niet hoger/ lager geweest, want gaat via het huurpunten systeem.
MarlindeRooz schreef:Hypotheek is vaak veel lager dan de huur. Dikke kans dat ze er winst opmaken en daar dan weer weinig belasting over betalen. En dat allemaal van de huurtoeslag, dat is lekker makkelijk verdienen.
mvdende schreef:Marcella schreef:Het oude sociaal minimum exclusief vakantiegeld is 1007 euro netto lijk mij sterk dat het zoveel gestegen is.
Het sociaal minimum is gekoppeld aan het minimum loon, dus dat stijgt 2x per jaar een beetje mee.
Dus óók de uitkeringen stijgen 2x per jaar mee.
Dus ik weet niet wanneer jij bedoelt met "oud" maar als dat al een jaartje of 5 geleden is, dan kan dat aardig kloppen. Ik ben namelijk ondertussen inderdaad wat omhoog gegaan met de uitkering.
En het laatste woord over mijn huren: dit is gewoon volkomen via de regels en niets anders dan bij iedere andere particuliere huur/ verhuur. Alleen is mijn verhuurder mijn ouders. Als ze aan iemand anders zouden verhuren, was de huur niet hoger/ lager geweest, want gaat via het huurpunten systeem.
elnienjo schreef:MarlindeRooz schreef:Hypotheek is vaak veel lager dan de huur. Dikke kans dat ze er winst opmaken en daar dan weer weinig belasting over betalen. En dat allemaal van de huurtoeslag, dat is lekker makkelijk verdienen.
Dan moet je de grootschalige huisjesmelkers aanpakken en niet ouders die hun dochter willen helpen.
mvdende schreef:Huisje komt uit 1890 en de vorige bewoners waren 2 oudjes, dus erg weinig aan onderhoud uitgevoerd de laatste 30 ofzo jaar!
Overal in ieder vertrek moest behoorlijk geklust worden. Was absoluut niet instap klaar zeg maar!
Wat denk je dat al dat verbouwen kost?
En de lopende kosten: hypotheek, verzekeringen, de gemeente belastingen (want woningeigenaren krijgen natuurlijk gewoon hun deel wat betaald moet worden) en nu weer het gedoe dat we van het gas af moeten in de toekomst....
mysa schreef:Ik ken zoveel ouders die een huis hebben gekocht voor hun kinderen. Heb daar nooit iets van gevonden. Hooguit jammer dat ik voor onze zonen niet hetzelfde kan doen.
Echwel schreef:Nee geen afgunst beslist niet
Maar de ene partij trekt belasting af ivm hypotheek en de andere ook huursubsidie.
Terwijl men constant aan het wijzen is hoe slecht we het hebben enz.
Dan moeten dit soort constructies die dubbel profiteren van belastingen gewoon aan banden worden gelegd
Huis kopen voor je kind prima, maar niet belastingaftrek via de hypotheek en niet max huurtoeslag...
Echwel schreef:mysa schreef:Nou ja degenen die een huis kunnen kopen voor hun kind(eren) zijn niet het prototype van 'de kleine man'.
Echwel: hypotheekrenteaftrek kan sowieso niet voor een tweede huis, toch?
Wel als je eigen hypotheek is afbetaald.
Berdien schreef:Even reageren op het hypotheekrenteaftrek verhaal: je mag alleen de hypotheekrente aftrekken van de hypotheek die voor je eigen woning is gebruikt. Dus als jij een hypotheek hebt op een huis waar je niet woont, dan mag je de rente daarover niet aftrekken. Ongeacht of je de hypotheek op je eigen huis wel of niet hebt afbetaald.