Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 00:58

Dagverslag in Oekraïnsegroep

De vijand werd gestopt terwijl hij probeerde door de verdediging van Tsjernihiv te breken, - operatieve informatie van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 24.00 uur op 10 maart

▪️De vijand lijdt aanzienlijke verliezen aan personeel en vermindert de aanvalssnelheid, dus vormt het een reserve in Rusland.

▪️De vijand probeert de verdediging van de Oekraïense verdedigers in de gebieden Poliske, Kukhari, Zhovtneve, Andriyivka, Kopyliv, Motyzhyn, Buzova, Horenychi, Bucha, Demydiv te doorbreken en Kiev te blokkeren.

▪️In de richting van Charkov zet de vijand onsuccesvolle pogingen voort om de stad vanuit het noorden te blokkeren.

▪️Bezetters concentreren hun inspanningen op het veroveren van de Oekraïense steden Mariupol en Severodonetsk.

▪️Er waren pogingen om de controle over Mykolayiv te vestigen en een offensief te ontwikkelen in de richting van Zaporizhia en Kryvyi Rih.

▪️Russische bezetters stopten, demoraliseerden en leden aanzienlijke verliezen.

▪️In de operationele zones van de Zwarte Zee en Azov waren de weersomstandigheden aan onze kant en dwongen de bezettende schepen terug te keren naar marinebases en bases.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 01:29

Toevoegingen (bron: NOS): bij Brovary, ten noorden van Kiev, lokten de Oekraïners Russische tanks en pantservoertuigen in een klassieke val: bij een Russische kolonie werd de 1e tank uitgeschakeld en de (pakweg) 10e tank. De rest zat dus klem. Ze konden niet vooruit, ze konden niet achteruit. Daarna werd het prijs schieten op die andere tanks.

78 jaar geleden vernietigde de Duitser Michael Wittmann met 1 Tiger tank op dezelfde manier 27 Britse tanks en pantser voertuigen binnen 15 minuten bij Villers Bocage in Normandië.

Klassieke aanval.qua militaire tactiek zeer knap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 02:14

pien_2010 schreef:
Kiki geweldig nieuws als dit echt klopt!
Valt me mee vd Russen.

Hier een prachtig achtergrond artikel als het gaat om het Azov in Mariapol en het ongemak dat deze zeer extreme rechtse beweging geeft. Ook Beatrice de Graaf geeft achtergrond info. Een boeiend artikel vd Nos

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... v-bataljon

Wow Pien, volgens mij heb ik daar ook over gepost en reageerde jij toen met de volgende woorden:

pien_2010 schreef:
Enzino, als jij zegt in dit topic dat nu de neonazi's worden bewapend in Ukraine, dan is dat zo naar in de huidige situatie en zo passend in het straatje vd Russen, dat ik die uitspraak "zum kotsen" vind en jij voor mij als het om je standpunten gaat volledig door de mand bent gevallen. Ik ga je verder negeren want ik vind het niet ok wat je doet.

De NAVO stuurt wapens, een deel van die wapens komt bij Azov terecht, Azov staat bekend om haar extreem-rechtse banden. Zum kotsen om dat te zeggen en 3 dagen later kom je tot dezelfde conclusie en is het opeens "een prachtig achtergrond artikel". Daar val je zelf heerlijk door de mand: emotioneel reageren en niet de moeite nemen om achtergronden te willen lezen, maar 3 dagen later volledig draaien omdat Beatrice de Graaf het zegt en je het dan wel aanneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 02:31

Jim Rogers over de oorlog:
Citaat:
Rogers argues that the current geopolitical crisis stems from 2014, when the U.S. State Department instigated a coup in Kiev. U.S. elected leaders are seeing their actions be paid for gravely, "now we're all paying a gigantic price for it," he says.

(interessante opmerking aangezien Jim Rogers met George Soros heeft gewerkt en Soros druk bezig is geweest achter de schermen om coups in de regio plaats te laten vinden)

Het volledige interview waar hij het heeft over de prijs die amerika gaat betalen voor wat ze nu doen: de dollar zal de status van reserve currency verliezen:

pmarena

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:39

Enzino, ik denk dat Pien je opmerking van "neonazi's bewapenen" van de week gelezen heeft als "Enzino zegt hier dat de Ukraïners neo-nazi's zijn" ofwel dat ze niet beseft heeft dat je het alleen over dat foute groepje had. Daar zat ze fout, ze trok te snel conclusies :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:42

enzino schreef:
Wow Pien, volgens mij heb ik daar ook over gepost en reageerde jij toen met de volgende woorden

De NAVO stuurt wapens, een deel van die wapens komt bij Azov terecht, Azov staat bekend om haar extreem-rechtse banden. Zum kotsen om dat te zeggen en 3 dagen later kom je tot dezelfde conclusie en is het opeens "een prachtig achtergrond artikel". Daar val je zelf heerlijk door de mand: emotioneel reageren en niet de moeite nemen om achtergronden te willen lezen, maar 3 dagen later volledig draaien omdat Beatrice de Graaf het zegt en je het dan wel aanneemt.

Ik heb op jouw nazi utspraak bewapenen gereageerd met
pien_2010 schreef:
Enzino, als jij zegt in dit topic dat nu de neonazi's worden bewapend in Ukraine, dan is dat zo naar in de huidige situatie en zo passend in het straatje vd Russen, dat ik die uitspraak "zum kotsen" vind en jij voor mij als het om je standpunten gaat volledig door de mand bent gevallen. Ik ga je verder negeren want ik vind het niet ok wat je doet.

Wat nu gebeurt is iets dat voortdurend gebeurt in dit topic. Je zet mensen op het verkeerde been, je brengt mensen in diskrediet om maar je eigen boodschap uit te kunnen blijven dragen. Echt zo niet OK!

Terug naar 8 maart.
Daar schrijf je
enzino schreef:
Tsja, we zijn nu regelrecht neonazi's aan het bewapenen.

En earth schrikt en schrijft
Earth schreef:
enzino schreef:
Tsja, we zijn nu regelrecht neonazi's aan het bewapenen.

Wat is hier nu van waar? Want ik vind dit best een heftige bewering. Er is toch maar een klein deel NN?

Goed gezien Earth!

En mijn reactie rop jouw uitspraak is
pien_2010 schreef:
:r waarvan acte, want nu ben je volledig door de mand gevallen. Dit is meer dan heftig!

Je schaart hier heel Oekraïne defensie onder de neonazi's en ons westen als dummies die neonazi's aan het bewapenen zijn. In mijn artikel heb ik uitgelegd dat het om een groep gaat, een stroming binnen Europa namelijk van extreem rechts, waarbij het woord fascistisch hoort die ongemakkelijk voelt.

Waar kennen we deze manier van discussiëren en uit het verband trekken van? :n O ja, ik weet het al....
Vandaar dat ik mijn artikel heb geplaatst waaruit blijkt dat het hier om een groep gaat, een stroming in heel het westen waar mensen zich ongemakkelijk onder voelen, maar dat dit dus net als in Nederland en Frankrijk niet geldt voor Het leger. Dus "ons" geld gaat niet naar DE neonazi's. Dat is laster en Russisch propaganda praat. Vandaar mijn scherpe opmerking met mijn kots smiley erbij want dat sloeg dus duidelijk op jouw nazi opmerking op een moment dat een volk en een land totaal nar de klote wordt geschoten, grote verliezen heeft geleden en geconfronteerd wordt met oorlogsmisdaden. Dat is dat volk wat zo vreselijk dapper is, een behoorlijke trap nageven.

Als iemand de link in ons topic wil plaatsen van Zembla gisteravond uitzending, dan zou ik daar heel blij mee zijn. Vanuit Frankrijk kan ik dat niet doen (heb geen VPN).

Ik ben nu druk en ga later verder met Bokt lezen. Dit wilde ik niet een hele dag zo op Bokt laten staan.

Nee pmarena ik trok niet de verkeerde conclusies. HEt moet hier niet gekker worden.

Nog snel voordat ik wegga
https://www.nu.nl/buitenland/6188709/ru ... redirect=1
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-03-22 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:59

Ik ben het zeker lang niet altijd eens met Enzino, maar ik wil nu ook even reageren. Er was toen een specifiek bericht over het sturen van wapens naar het Azov-regiment. En daarop kwam de reactie van Enzino "nu zijn we neonazi's aan het bewapenen". Door nu alleen die reactie eruit te halen wordt dat stukje discussie uit zijn verband getrokken.

Ik heb de reactie van Earth "wat is hiervan waar" toen nog gequote en er 2 linkjes bij gezet met informatie over het Azov-regiment.

Samengevat: voor mij was het heel helder dat de betreffende opmerking van Enzino duidelijk sloeg op het Azov-regiment alleen en beslist niet op de hele Oekraïense bevolking. En ik vind deze aanval dan ook niet terecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:00

Roodvos voor mij was dat totaal niet duidelijk en ik heb echt mijn twijfels bij wat jij nu schrijft!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:14

Pien, pagina 148. 2 na laatste post van Daks en direct daaronder de gewraakte reactie van Enzino.
De post van Daks bevat de informatie over de wapenleveranties en dat het Azov-regiment als eersten instructie ontvangen over de werking.
(Bericht is in het Engels)

Ik kan het echt niet anders lezen dan dat het bericht van Enzino op het bericht van Daks erboven slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:18

pien_2010 schreef:
Roodvos voor mij was dat totaal niet duidelijk en ik heb echt mijn twijfels bij wat jij nu schrijft!

Tuurlijk heb jij twijfels, maar gelukkig heb ik de screenprints.

Bewijsstuk #1:
Daks geeft aan dat de NATO wapens heeft geleverd en die het eerst terecht komen bij het Azov regiment.
Twee minuten daarna, meteen onder haar bericht, reageer ik met de opmerking dat we nu (nu, als in vanaf dit moment, verwijzend naar het Azov regiment die de wapens krijgen) neonazi's bewapenen:

Afbeelding

Bewijsstuk #2:
Jouw reactie op mijn bericht is niet een vraag of ik spreek over het complete Oekraiense regime, of over Azov specifiek, jij gaat meteen uit van het ergste:

Afbeelding

Bewijsstuk #3:
Vervolgens ontstaat er wat verwarring, onder andere bij The_cat, waarna ik nogmaals EXPLICIET aangeeft het alleen over het Azov regiment te hebben:

Afbeelding

Bewijsstuk #4:
Jouw verdere reactie op mijn post, waarbij je nog steeds aanneemt dat ik het over het hele Oekraïense leger heb ondanks dat het duidelijk niet het geval is in mijn eerste post en ik het al expliciet benadrukt heb:

Afbeelding

Let bij de laatste 2 post op de timestamp, mijn bericht was eerder maar we hebben het ongeveer op hetzelfde moment gepost. Mijn bericht kwam dus op jouw scherm naar boven op het moment dat je het wilde posten, met de mededeling van bokt dat er meer gepost was en dat je dat misschien eerst zou moeten lezen. Maar zelfs als je dat niet deed, zou je op zijn minst het erna nog moeten lezen en snel je woorden intrekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-22 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:19

Sorry, maar kunnen we het weer ontopic houden?

Ik lees dit topic graag mee voor alle actuele informatie maar het welles/nietes spelletje hoef ik niet mee te lezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:22

Oh wow, we hebben nu bewijsstukken om elkaar mee om de oren te slaan. Tijd voor een nieuwe discussiegroep. Ik hoor het wel als de pubers, trollen en querulanten weer in hun hokken zitten……

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:23

Mag iemand dan niet iets uitleggen of toelichten?

Ik heb dat wel vaker gelezen.. dan wordt er een aanname of beschuldiging gedaan, en dan mag iemand daarna niks toelichten of weerleggen want dan moet het weer on-topic.. dat kan toch eigenlijk ook niet?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:26

Bron Nos
Citaat:
Kiev steeds verder omsingeld door Russische troepen: 'Hoofdstad komt in de tang'
Russische troepen rukken steeds verder op richting Kiev. Delen van het konvooi staan in een straal rond 30 kilometer rondom Kiev, blijkt ook uit nieuwe satellietbeelden. Dat betekent dat de stad nu ook binnen artilleriebereik ligt.

Frans Osinga, bijzonder hoogleraar oorlogsstudies in Leiden, verwacht dat de beschietingen zullen toenemen, zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. Hij ziet hetzelfde scenario ontstaan als in de belegerde steden Charkov en Marioepol, waar burgers niet weg kunnen vanwege de zware beschietingen en er grote schade is aan cruciale infrastructuur als wegen en ziekenhuizen.

"Dat het konvooi opsplitst zegt niet zoveel, het grotere plaatje, dus waar de gevechtseenheden zijn, is zorgwekkend", aldus Osinga. Omdat Kiev een stad van historische betekenis is en in Rusland wordt gezien als bakermat van de beschaving, verwacht hij dat de Russen niet zonder meer aanvallen. "Maar ze zijn duidelijk: Kiev is de hoofdstad van Oekraïne, Zelensky moet weg."

Citaat:
Nu ook gevechten en aanvallen in West-Oekraïne
Russische troepen hebben een aanval uitgevoerd op twee militaire vliegvelden in West-Oekraïne. De luchthavens in Loetsk en Ivano-Frankivsk zijn "buiten werking gesteld", aldus het Russische ministerie van Defensie. Naast het vliegveld zouden in Loetsk een waterinstallatie en een reparatiefabriek voor vliegtuigen zijn vernietigd.

In de westelijke stad Dnipro werden een flat, een fabriek en een kinderopvang geraakt bij luchtaanvallen. Volgens Oekraïense autoriteiten is daarbij zeker één persoon omgekomen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:33

Ik begrijp deze hele hetze niet. Voor mij was het 3000% duidelijk dat “nu zijn we neonazi’s aan het bewapenen” volledig een reactie was op het voorgaande bericht over azov. Ik begreep pien haar verontwaardigde reacties toen juist niet. Nu wel, blijkbaar zag pien de connectie tussen de reacties azov-neonazi niet?

Kan gebeuren. An zich wel netjes om dan een excuses aan te geven toch, na opmerkingen als zum kotsen en in het straatje van de Russen. Maar misschien mis ik nu ook wel de crux van wat Enzino wilt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:36

Laatst bijgewerkt door Ann op 11-03-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:39

Sommigen zijn wat snel op hun pik getrapt en ipv zoiets uit te spreken via een nette pb moet dat natuurlijk in het topic.
En door, er zijn berichten dat de colonne bij Kiev zich heeft opgesplitst en in posities staat waardoor nu ook luchtaanvallen op Kiev mogelijk zijn. Verwachting is dat Poetin dit niet snel doet gezien de historie van de stad maar misschien wil hij de hele stad omsingelen en ook uithongeren net als hij nu in andere stede doet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:42

Van nu.nl, de Russen beschuldigen de Amerikanen ervan chemische wapens te ontwikkelen in Oekraïne en wil de VN veiligheidsraad bij elkaar roepen :+

Citaat:
Rusland: Veiligheidsraad moet bijeen komen wegens chemische wapens
Rusland wil dat de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties vrijdag bijeenkomt om te praten over "de militaire biologische activiteiten van de VS op het grondgebied van Oekraïne". De Russische VN-diplomaat Dmitry Polyanskiy zegt op Twitter dat hij een verzoek daartoe heeft ingediend.

Donderdag maakte het Russische ministerie van Defensie bekend dat de VS 200 miljoen dollar (ruim 181 miljoen euro) zou hebben geïnvesteerd in laboratoria in Oekraïne, als onderdeel van een "biologisch oorlogsprogramma". Het ministerie publiceerde documenten die dit zouden onderbouwen, maar die zijn niet te verifiëren. De VS ontkent de Russische beschuldigingen.

Wat betreft de hele discussie die nu gaande is; het is heel simpel. Europa stuurt wapens naar Oekraïne om het Oekraïense leger te bewapenen, we sturen geen wapens specifiek naar het Azovbataljon. Dat dat bataljon wapens krijgen vanuit Oekraïne klopt, maar daarmee is het niet zo dat we (actief en bewust) extreemrechtse militairen bewapenen. Zou je het wel zo zien, dan kun je ook direct stoppen met de legers van Europese landen zoals Nederland, Duitsland en Polen. Ook daar zitten namelijk rechtsextremisten tussen en dat is een toenemend iets (net als in de burgermaatschappijen overigens). Dat het Azovbataljon toevallig meer in de spotlights staat en nieuwssites het op een bepaalde manier brengen, doet daar niets aan af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:42

bigone schreef:
Sommigen zijn wat snel op hun pik getrapt en ipv zoiets uit te spreken via een nette pb moet dat natuurlijk in het topic.

Net zoals dat jij dit aan mij schrijft via een nette PB en niet hier plaatst... oooh wacht, je doet zelf precies wat je zegt dat iemand niet zou moeten doen. :+

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:49

Duidelijke post, Exitium. Ik sluit me er helemaal bij aan.

Als een land met zo'n zware beschuldiging komt, zou je verwachten dat hun documenten daarover te verifiëren zijn. Denken ze nu echt dat ze op hun woord geloofd worden gezien de huidige situatie?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:56

kiki1976 schreef:
Bron Nos
Citaat:
....

Ik vind het bijzonder dat de berichtgeving van de NOS iedere keer zo anders is dan wat ik zie en lees vanuit Ukraïne. Als ik op de Nederlandse media afga dan heeft Ukraïne al vanaf dag 1 geen schijn van kans en verliezen ze overal. Bekijk ik de kaarten en de berichtgevingen internationaal dan houdt Ukraïne vrijwel overal stand :? Ligt dat aan mij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:59

enzino schreef:
bigone schreef:

Net zoals dat jij dit aan mij schrijft via een nette PB en niet hier plaatst... oooh wacht, je doet zelf precies wat je zegt dat iemand niet zou moeten doen. :+

Hap hap

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:59

Echt serieus mensen....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:04

Vanaf nu geloof ik, want het is daar een uur later dan hier (en ik typ dit om negen uur NLse tijd) gaan er elke ochtend corridors open voor burgers die het geweld willen ontvluchten, die uitlopen naar Rusland zelf.
Wat een vreemde zet, waar gaat dat op uitlopen?
Zal er gebruik worden gemaakt door vluchtelingen? (Ik verwacht van niet).

Ook wat mij betreft graag on topic blijven hier, is/was een erg informatief topic om in pauzes even bij te lezen wat de ontwikkelingen zijn.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:05

Weet iemand of het echt bevestig is dat de kerncentrale in chernobyl weer stroom heeft?

Gister stond het op de liveblog van de nos maar stond er ook bij dat ze het niet zeker wisten.