steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:06

het meeste water wat in de landbouw wordt gebruikt gaat ook de grond weer in. Landbouw gebruikt voornamelijk grondwater/regenwater.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:29

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... ofuitstoot

Het Korenburgerveen, omringd en (deels) beheerd door (varkens)boeren, waar het aantal agrarische bedrijven is afgenomen maar het aantal dieren is toegenomen én het Natura2000 gebied met de grootste overschrijding stikstofdepositie (50-75%) in Nederland. En 1 van de vele Natura2000 gebieden waar men nooit onder de KDW kan geraken, al zouden alle boeren in de omgeving verdwijnen.

Een kwadrant (3x3m) in de bufferzone van het gebied en dus nog dichter bij de agrarische bedrijven laat ruim 50 verschillende planten en mossen zien = 3% van de 1500 wilde plantensoorten die Nederland rijk (of arm, wat je wil) is. Er groeit o.a. wilde gagel en kleine zonnedauw, soorten die stikstof liever kwijt dan rijk zijn. Over biodiversiteit gesproken.

Volgens ecoloog Wieger Wameling (WUR) gaat het goed met het gebied. Hij beaamt zelfs de bewering van de boeren dat het gebied floreert. Uiteraard plaatst hij daar een kanttekening bij, dat de vooruitgang vooral te danken is aan het beheer. Prima, helemaal akkoord, er is veel goed werk verricht door zowel boeren als Natuurmonumenten.

Maar, hoor ik dat nu goed? Een stuk hoogveen dat volgens de cijfers wordt ondergedompeld in stikstof (uiteraard voornamelijk afkomstig van de boeren en geen woord over de dieseltrein die 4 keer per uur door het gebied dendert en de stikstof afkomstig van onze oosterburen, maar dat terzijde), en daar gaat het góed mee? Werkelijk? Ik was bijna (!) gaan geloven dat hoogveen (bij wijze van spreken) ontploft bij de minste of geringste overdaad aan stikstof. Dat de wilde gagel per direct zijn kopje laat hangen om vervolgens nooit meer terug te keren en dat biodiversiteit en agrarisch gebied elkaars aardvijanden zijn. Maar niets blijkt minder waar. Er groeien planten die absoluut niet tegen een overdaad stikstof zouden kunnen, ingesloten in een agrarisch gebied waar alleen maar méér dieren worden gehouden ipv minder.

Goed nieuws voor velen van ons, en wat mij betreft nog veel belangrijker, wereldnieuws. Ik vind het jammer (maar helaas allang niet meer verrassend) dat het niet op de voorpagina's van de kranten heeft gestaan.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:31

Dat is inderdaad niet verrassend, zoiets zou zeker op de voorpagina's moeten staan maar 't past helaas absoluut niet bij het inpikken van grond voor woningbouw en industrie

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:57


juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:55

Tiepfoudt schreef:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... ofuitstoot

Het Korenburgerveen, omringd en (deels) beheerd door (varkens)boeren, waar het aantal agrarische bedrijven is afgenomen maar het aantal dieren is toegenomen én het Natura2000 gebied met de grootste overschrijding stikstofdepositie (50-75%) in Nederland. En 1 van de vele Natura2000 gebieden waar men nooit onder de KDW kan geraken, al zouden alle boeren in de omgeving verdwijnen.

Een kwadrant (3x3m) in de bufferzone van het gebied en dus nog dichter bij de agrarische bedrijven laat ruim 50 verschillende planten en mossen zien = 3% van de 1500 wilde plantensoorten die Nederland rijk (of arm, wat je wil) is. Er groeit o.a. wilde gagel en kleine zonnedauw, soorten die stikstof liever kwijt dan rijk zijn. Over biodiversiteit gesproken.

Volgens ecoloog Wieger Wameling (WUR) gaat het goed met het gebied. Hij beaamt zelfs de bewering van de boeren dat het gebied floreert. Uiteraard plaatst hij daar een kanttekening bij, dat de vooruitgang vooral te danken is aan het beheer. Prima, helemaal akkoord, er is veel goed werk verricht door zowel boeren als Natuurmonumenten.

Maar, hoor ik dat nu goed? Een stuk hoogveen dat volgens de cijfers wordt ondergedompeld in stikstof (uiteraard voornamelijk afkomstig van de boeren en geen woord over de dieseltrein die 4 keer per uur door het gebied dendert en de stikstof afkomstig van onze oosterburen, maar dat terzijde), en daar gaat het góed mee? Werkelijk? Ik was bijna (!) gaan geloven dat hoogveen (bij wijze van spreken) ontploft bij de minste of geringste overdaad aan stikstof. Dat de wilde gagel per direct zijn kopje laat hangen om vervolgens nooit meer terug te keren en dat biodiversiteit en agrarisch gebied elkaars aardvijanden zijn. Maar niets blijkt minder waar. Er groeien planten die absoluut niet tegen een overdaad stikstof zouden kunnen, ingesloten in een agrarisch gebied waar alleen maar méér dieren worden gehouden ipv minder.

Goed nieuws voor velen van ons, en wat mij betreft nog veel belangrijker, wereldnieuws. Ik vind het jammer (maar helaas allang niet meer verrassend) dat het niet op de voorpagina's van de kranten heeft gestaan.


maar dit is niet wat GroenLinks wil horen.. -O-

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:07

@roodvos
Lozing van koelwater geeft een stijging van de watertemperatuur, dus heel onschuldig is het niet wat ze doen.

Citaat:
Effecten koelwater op het watermilieu
Koelwaterlozingen kunnen een negatieve invloed hebben op het ontvangende oppervlaktewater. In warme perioden kan de lozing van koelwater leiden tot een te hoge temperatuur van het oppervlaktewater. Hierdoor wordt de zuurstofconcentratie in het water lager, wat negatieve effecten kan hebben voor de aquatische ecologie (bijvoorbeeld vissterfte). Verder leidt opwarming tot excessieve algengroei, de groei van blauwalgen en het optreden van botulisme. In warme en droge perioden kunnen situaties ontstaan waarbij de elektriciteitsproductie niet meer ongestoord kan plaatsvinden zonder overschrijding van koelwaternormen.
Ook de lozing van koelwateradditieven met het koelwater heeft negatieve effecten op het watermilieu. Bij koelwateradditieven gaat het om biociden (bijvoorbeeld tegen mosselaangroei), anticorrosie middelen en middelen om afzettingen in koelwatersystemen te voorkomen.
De elektriciteitscentrales die zout water gebruiken voor koeling zijn minder gevoelig voor dit soort effecten.

Roodvos

Berichten: 6764
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:24

_Penotti schreef:
@roodvos
Lozing van koelwater geeft een stijging van de watertemperatuur, dus heel onschuldig is het niet wat ze doen.

Citaat:
Effecten koelwater op het watermilieu
Koelwaterlozingen kunnen een negatieve invloed hebben op het ontvangende oppervlaktewater. In warme perioden kan de lozing van koelwater leiden tot een te hoge temperatuur van het oppervlaktewater. Hierdoor wordt de zuurstofconcentratie in het water lager, wat negatieve effecten kan hebben voor de aquatische ecologie (bijvoorbeeld vissterfte). Verder leidt opwarming tot excessieve algengroei, de groei van blauwalgen en het optreden van botulisme. In warme en droge perioden kunnen situaties ontstaan waarbij de elektriciteitsproductie niet meer ongestoord kan plaatsvinden zonder overschrijding van koelwaternormen.
Ook de lozing van koelwateradditieven met het koelwater heeft negatieve effecten op het watermilieu. Bij koelwateradditieven gaat het om biociden (bijvoorbeeld tegen mosselaangroei), anticorrosie middelen en middelen om afzettingen in koelwatersystemen te voorkomen.
De elektriciteitscentrales die zout water gebruiken voor koeling zijn minder gevoelig voor dit soort effecten.

Dat zeg ik toch ook nergens?
Jouw quote betreft de kwaliteit van het geloosde water en niet het waterverbruik. Kwaliteit en volume zijn 2 verschillende dingen.
Ik heb alleen geprobeerd de vraag van Peetstap over het waterverbruik (waar blijft al dat water onder "energy production") te beantwoorden. Volgens mij heb ik daar nergens een oordeel aan gehangen.

Mijn opmerking dat "voor een compleet beeld zou je ook lozingscijfers moeten hebben" geldt overigens voor alle in de tabel genoemde sectoren.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:27

Nee ik zeg ook niet dat je dat zegt, ik vul aan.
Dat niet alleen gekeken moet worden hoeveel er ontrokken word, hoeveel er terug komt weer maar ook wat het doet.

Roodvos

Berichten: 6764
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:30

Dat had ik er niet uitgehaald. Je opmerking kwam wat aanvallend op mij over. Het nadeel van geschreven media.

Dan zijn we het eens :j .
Kwaliteit en volume zijn beiden van belang. En dan ook nog de soort en aard van het ontvangende water (zoet, zout, kwaliteit, doorstroming/verversing, andere lozingen).

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:32

Nee zeker niet vervelend bedoeld Y;(
Inderdaad dat is wel eens lastig dat je er geen stem en gezicht bij hebt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:50

zijn er in deze groep die zondag naar Den haag gaan, Want inmiddels is het voor mij wel duidelijk, dat alleen niet de boeren, kapot moeten, maar het gehele mkb en alle andere zelfstandig denkende mensen. Vooral degene die hardop zegt dat het niet pluis is. Naar mijns inziens is de grondwet in gevaar.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:01

De demonstratie is verboden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:48

Alle demonstraties zijn verboden behalve die van BLM, anders worden ze gediscrimineerd denk ik...

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:07

_Penotti schreef:
Alle demonstraties zijn verboden behalve die van BLM, anders worden ze gediscrimineerd denk ik...

Nee deze demonstratie ging op een evenement lijken omdat er dj's kwamen. En het werd te druk

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:16

Te druk herken ik ook ergens van...

Er zijn al meer demonstraties verboden, ook zonder dj's

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:56

De kermisdemonstratie werd onlangs ook tegengehouden, en de touringcar bedrijven, weet niet meer of die wel door mochten eigenlijk.

dubbele agenda is wel duidelijk, maar je mag het waarschijnlijk niet links of rechts noemen, want discriminatie

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:02

juval schreef:
De kermisdemonstratie werd onlangs ook tegengehouden, en de touringcar bedrijven, weet niet meer of die wel door mochten eigenlijk.

dubbele agenda is wel duidelijk, maar je mag het waarschijnlijk niet links of rechts noemen, want discriminatie



De kermisexploitanten werden tegen gehouden omdat zij met grote wagens kwamen en daar geen plaats voor was op het Malieveld.

En de demonstratie van zondag mag niet omdat er nu al teveel mensen zich hebben aangemeld. Er zouden tevens Dj's optreden en het zou dus meer een festival zijn.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:18

demonstratie van zondag heeft ook verder weinig met boeren te maken. is een landelijk protest.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:17

Over discriminatie gesproken: dierenactivisten die herhaaldelijk inbreken en goudeerlijk toegeven het zo weer te doen) krijgen 200 euro boete + taakstrafje. Om nog maar te zwijgen over het belachelijke optreden van de politie tijdens de stalbezetting in Boxtel. Met 64 man een bedrijf urenlang bezetten en je komt er met 2 weken cel van af. En de politie staat erbij en kijkt er naar. -O-

https://www.gelderlander.nl/arnhem/boer ... ~a4df2339/

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:26

Citaat:
Het is huisvrede­breuk, maar met een hoger doel

Echt bij hun een keer binnen lopen en daar wat slopen vind ik ook een hoger doel.
Wedden dat ik niet met 200 euro weg kom?

Gestoord land en dat hebben we de afgelopen weken maar eens extra benadrukt gezien.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:34

_Penotti schreef:
Echt bij hun een keer binnen lopen en daar wat slopen vind ik ook een hoger doel.
Wedden dat ik niet met 200 euro weg kom?

Gestoord land en dat hebben we de afgelopen weken maar eens extra benadrukt gezien.


Side note: de schade op het varkensbedrijf in Boxtel ligt tussen €30.000 en €50.000.

Citaat:
Bij een volgende stalbezetting is het niet de vraag óf er doden vallen, maar hoeveel.


;(

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:47

En denk maar als 1 van die activisten ook maar met 1 vinger aangeraakt word dat die boer heel veel straf krijgt. Ook al is het op zijn erf.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:13

Ik lees op FB dat nertsenhouderijen verboden worden( via stichting aap) ivm Corona.

Maar kan niks vinden als ik google.

Hier iemand info?

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:22


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:54

Dat verbod heb ik nog niet gehoord.
Wel dat ze compensatie per dier krijgen als ze nu stoppen en niet doorstarten.
Starten ze wel door krijgen ze niets.
Maar alleen bij de getroffen bedrijven.
Idioot, want in 20124 kriigen ze zowat niets.
Hopelijk kunnen ze het dan naar voren halen zoals in de bovenste links staat met wel en fatsoenlijk vergoeding, zoals het hoort.