Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:29

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
En de ipo dan?

Idd welk alternatief is er nog?
Bij de rechter in zijn tuin zetten?

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing van de rechter en waar hij dan nog mogelijkheden ziet. We worden zo in de steek gelaten met alles. Dierenleed op grote schaal, waar zijn mensen met hun verstand tegenwoordig.

De rechter wijst op blauwe wapperende lintjes die in Zweden en US de wolven uit de weilanden houden.

(en ja, ik ben teleurgesteld in deze uitspraak. Ik hoop dat de provincie met knettergoeie argumenten gaat komen om toch gelijk te krijgen om deze wolf aan te mogen pakken)

F_T

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:31

Dat helpt hooguit een week of 3 denk ik.

Ongeveer.
Om en de nabij.

Als ieder weiland blauwe linten heeft zijn de wolven daar in no time ook weer aan gewend

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:36

tienus63 schreef:
Citaat:
Bij de zitting van twee weken geleden wilde de rechter vooral weten of de provincie wel naar alternatieve maatregelen heeft gekeken. „Alsof een tandarts gelijk het hele gebit trekt bij iemand met kiespijn, dat gevoel houd ik hieraan over”, zei ze daarover.

Dan moet je je toch wat beter gaan inlezen meneer de rechter want dit vergelijk gaat niet op, dat zou opgaan als iemand een vergunning vraagt voor het afschieten van alle wolven.

De vergelijking met de huidige situatie is namelijk als het trekken van een kies bij een kies die verrot is en waarvan de ontsteking ook nog eens kan uitbreiden naar de kaak en de rest van het gebit.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:46

En waar bovendien al met extra fluoride gepoetst is ook (Wolfwerende hekken...)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:49

Dus dan gaat het dus om een mening van een rechter die zich niet goed heeft ingelezen over het onderwerp?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:56

De rechter hanteert een ‘nee tenzij’ beleid.
Nee tenzij alles geprobeerd is.
Wettelijk zou het (verlaagde bescherming status) naar ‘ja, mits’ kunnen.
Maar de regering tilt die implementatie over de verkiezingen heen.

Het zou kunnen dat ik het fout heb maar alles volgende is dit wat ik ervan maak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:57

Of die niet onpartijdig is in deze zaak...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 18:22

Via de link in het citaat is de uitspraak van de rechter te lezen.
Citaat:
Wolf Voorthuizen mag niet worden afgeschoten

De voorzieningenrechter oordeelt dat de bezwaren van de dierenorganisaties tegen de door de provincie Gelderland afgegeven toestemming om één specifieke wolf - die in Voorthuizen meerdere schapen doodbeet - te doden slagen. Volgens de voorzieningenrechter heeft de provincie niet aannemelijk gemaakt dat het doden van de wolf noodzakelijk is en dat er geen geschikte alternatieven zouden zijn. Ook heeft de provincie niet onderbouwd wat de gevolgen van het doden van deze wolf zijn voor de staat van instandhouding van de populatie wolven. Bovendien is onvoldoende geborgd dat alleen deze specifieke wolf, GW4003m genaamd, wordt gedood.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:8229

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1A1BqT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 18:30

Niet schuwe wolf Kootwijkerzand Gld, afgelopen juli.

Citaat:
Kootwijkerzand Staatsbosbeheer!

“Ik liep op een zandpad met mijn telelens in de aanslag omdat ik altijd klaarsta om vogels te fotograferen. Ineens komt er een dier over de zandduinen in mijn richting lopen. Eerst was ik geërgerd want ik dacht dat iemand zijn Duitse herder los had laten lopen, hoewel alle honden daar aangelijnd moeten zijn. Toen besefte ik dat het een wolf moest zijn en maakte gelijk foto’s. Het dier naderde mij op zo’n 5 meter en keek naar me, keek wat weg, keek weer naar me. Toen liep hij langs me, volgde het pad dat ik net gelopen was en bereikte toen mijn fotomaatje die verderop zat te fotograferen. Hem benaderde hij ook tot een paar meter. Daarna volgde hij een gezin met vooral aandacht voor het jongste kind, totdat de vader het kind oppakte, zich groot maakte en schreeuwde naar de wolf, die er toen vandoor ging.”

“Mijn advies zou zijn dat de provincie contact legt met de terreinbeheerder (Staatsbosbeheer) en het gebied monitort op (vervolg) ontmoetingen en meldingen.”
#gelderland #veluwe #wolf #staatsbosbeheer #kootwijkerzand

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/16s5Ua ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 18:35

Aanval Oosterwolde Frl totaal 4 schapen dood
Citaat:
Oosterwolde Fryslân
02-10-2025

Aanval op schapen.

2 schapen gedood en 2 schapen zwaar gewond en geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17SJNM ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 19:19

Voor de Vlaamse en Waalse bokkers, zichtmeldingen in de grensstreek Prüm, Duitsland.
Citaat:
Prüm Duitsland
02-10-2025

zichtmelding

Meerdere zichtmeldingen vanuit regio Bitburg.
70 km vanaf Duits/ Nederlandse grens.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16gYLA ... tid=wwXIfr

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:23

BrankaZ schreef:
Wie het weet mag het zeggen.

Maar ik vind het opvallend dat keer op keer rechters vinden dat de aangevochten maatregelen door de overheid niet goed zijn onderbouwd. Waar gaat het dan mis? Het is bekend dat die organisaties alles aanvechten, dus moet je zorgen dat zo'n vergunning helemaal is dichtgetimmerd.

Rechters komen over het algemeen niet van het platteland.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 19:24

Zichtmelding Elspeet Gld
Citaat:
Elspeet Gelderland
02-10-2025
06.45 uur

zichtmelding

Wolf gezien bij wildrooster Stakenbergweg/ landgoed Stakenberg met kruising Schotkampweg. Liep richting Veenweg/ Stavohoeve.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/169iF8 ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:43

Als een rechtyer een ' nee, tenzij...' instelling moet hebben (want de wolf is onnodig nog 'zeer beschermd') en alleen die ' tenzij' kan geven wanneer ALLES is geprobeerd, en nog niet alles IS geprobeerd (want blauwe lintjes nog niet) - dan snap ik wel dat de rechter tot deze conclusie heeft moeten komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 21:06

Citaat:
Gedeputeerde Harold Zoet aan het woord in het radioprogramma.

De provincie Gelderland werd vandaag teruggefloten door de rechter. Ze mag de wolf die in Voorthuizen meerdere schapen aanviel voorlopig niet afschieten.

Gedeputeerde Harold Zoet is teleurgesteld. Wat maakt deze wolf volgens hem zo problematisch? En wat gaat hij nu doen om de wolf toch te kunnen weren waar dat gewenst is?
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/lan ... H0IRI_GcRw

https://www.facebook.com/share/p/19xXMy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 21:29

Ik heb dat fragment geluisterd.

Nu vraag ik me af, paarden en pony’s kunnen echt aan heel veel dingen wennen.
Als er van die fladderstroken aan hun eigen omheining bevestigd zit, wil ik echt wel geloven dat ze er aan wennen en niet als een blinde kip door de afrastering rennen.

Maar we weten allemaal dat paarden en pony’s raar kunnen doen als ze dingen zien die in vertrouwde omgeving normaal zijn, maar elders zijn het boosaardige bakkabouters.

Wat nu als je van je paard kukelt omdat je paard schrikt van het fladderlint van je buurman drie km verderop. En jij en of je paard hebben letsel of je paard veroorzaakt letsel aan derden, hebben de Faunabescherming en AR een potje om je schadeloos te stellen?
De buurman deed wat de rechter vandaag verlangt, zijn omheining heeft ie aangepast naar wat is verlangd in de uitspraak.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:35

Als een paard, een vluchtdier met vreten onder zijn voeten al aan zo'n flapperlint kan wennen,

Dan mag je er toch vanuit gaan dat een toppredator met honger en voer áchter die linten er ook razendsnel aan went... >;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:46

Femke_Tweety schreef:
Als een paard, een vluchtdier met vreten onder zijn voeten al aan zo'n flapperlint kan wennen,

Dan mag je er toch vanuit gaan dat een toppredator met honger en voer áchter die linten er ook razendsnel aan went... >;)

Ik denk dat mijn paard de flapperdingen vooral erg leuk vindt en ze er gewoon aftrekt :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:58

:+ nou mijn paard vindt een nieuw hek bij de buurman al heel verdacht. Daarnaast houdt hij in zijn stal een boekhouding bij hoeveel pompoenen er verkocht zijn en is er ook een administratie waar alle robotmaaiers te vinden zijn en waar bonte koeien/schapen/paarden lopen. Dit alles ivm zijn bontfobie.

Maar met een verkleed poppetje op de rug door de stad met veel publiek doet ie zonder ook maar een hoefje verkeerd te zetten...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:01

Pompoenen zijn de hel. Langs razende graafmachines en mensen met zwepen met plastic flappers eraan zijn slaapverwekkend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 23:05

Off topic,
Was er geen topic voor quotes van de maand?

Ik lig in een deuk om jullie uitspraken, beter gezegd gedragingen van jullie paarden Anne en rien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:08

Anne_GTI schreef:
:+ nou mijn paard vindt een nieuw hek bij de buurman al heel verdacht. Daarnaast houdt hij in zijn stal een boekhouding bij hoeveel pompoenen er verkocht zijn en is er ook een administratie waar alle robotmaaiers te vinden zijn en waar bonte koeien/schapen/paarden lopen. Dit alles ivm zijn bontfobie.

Maar met een verkleed poppetje op de rug door de stad met veel publiek doet ie zonder ook maar een hoefje verkeerd te zetten...

De mijne vind een zebrapad prima, maar oe een eendenflats op de weg is levensbedreigend. Maar die van mij heeft een hele rare fobie. Sommige mensen hebben van die mooie siertoegangshekken op de dam, daar is die van mij dan bang voor, groot materieel is verder allemaal geen punt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 00:06

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:20

O zo herkenbaar. Ik heb ook zo'n autistisch paard. Een grassprietje wat anders staat is soms al genoeg om kortsluiting te geven in zijn aardappel.

Zag trouwens dat de schaapskudde die in "mijn" bos de begrazing deed de afgelopen weken bij de nachtkraal ook van die blauwe draad bovenin had. Het raster daar was zeker 1.80 hoog. En overdag liepen ze niet meer los met herder en hond maar ook achter een raster. Dat raster was trouwens geen 1.20. Want mijn wandelstok kwam er met gemak bovenuit. Gelukkig is er geen aanval geweest. Deze week zijn ze weer ergens anders heen gegaan.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:22

Ik krijg het artikel niet geplaatst maar op de RTL nieuwsapp staat een artikel over een onderzoek in Polen waaruit blijkt dat bijtincidenten door wolven komen door “verkeerd menselijk handelen” en zouden wolven wel degelijk schuw zijn en mensen zoveel mogelijk ontwijken.
Ondanks het feit dat Polen vele malen groter en minder dicht bevolkt is dan Nederland is dat volgens de leider van het onderzoek ook hier het geval want daar is ook veel toerisme en trekken mensen veel de bossen in om bv paddenstoelen te zoeken.