Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Natascha schreef:Hoorde van een kennis van mij dat er in Strijbeek weer een wolf is gezien van de week. In de ochtend rond 7.00 in de tuin bij de alpaca's. Eigenaresse vond de wolf blijkbaar mooi en indrukwekkend.
Wat ze aan kunnen richten is indrukwekkend was mijn gedachte toen ik dat hoorde.
Citaat:Musselkanaal Groningen
16-11-2024
Eind van de morgen een wolf gezien in Musselkanaal.
Betrouwbaarheid gemiddeld.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Jean Rummenie is de eerste bewindspersoon bij LVVN die luistert en lef heeft!
Kamerbrief over de wolf in Nederland
Kamerstuk | 13-11-2024
Staatssecretaris Rummenie (LVVN) geeft antwoord op de vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) over Status toezeggingen T03843 en T03811 (175600.01U, ingezonden op 2 oktober 2024). Deze vragen gaan over de wolf in Nederland.
Beslisnota bij Kamerbrief over de wolf in Nederland
Beleidsnota | 13-11-2024
In een beslisnota staat achtergrondinformatie die bewindspersonen gebruiken bij de besluitvorming over een Kamerstuk.
tienus63 schreef:Best bijzonder dat er best veel meer mensen via Bokt en of dit topic wat meekrijgen dan via apps en Facebook.
Dergelijke reacties lees je weleens van bokkers. Of dat ze stil meelezen hier.
Citaat:We hebben te kampen met een groot technisch probleem, waardoor een aantal meldingen niet bij ons zijn binnen gekomen.
We zijn nog aan het herstellen, maar mogelijk komt niet alles binnen.
Als je ziet dat bij ons wolvenmeldpunt ongelezen berichten blijven staan van gisteren, of niet verzonden vragen we dit even opnieuw te sturen.
Dank voor jullie begrip.
Team "Geen wolf"
SusanH schreef:Dat van die vermiste katten heb ik vaker gehoord. Ook vanuit Drenthe. Maar je leest er niks over in de media.
Natascha schreef:Ik heb ook geen Feestboek en op de buurtapp lees ik alleen opvallend veel over vermiste katten.
Vandaar dat ik hier meelees.
Vang via een vriendin van me nogal eens wat op over "de Chaamse wolf" die in onze regio rondsluipt.
Citaat:17 november 2024/Zwitserland
Ook jachtlicenties uitgeschreven voor pasgeboren wolven (jonge wolven)
Kantons hebben deze herfst tot nu toe 39 wolven afgeschoten
Half november werden in Zwitserland 35 roedels van drie of meer wolven gedetecteerd. Minstens acht van hen kunnen tijdens het huidige jachtseizoen worden geëlimineerd. Tot nu toe zijn er minstens 39 wolven afgeschoten in Graubünden, Wallis, Vaud en St.
Half november werden in Zwitserland 35 roedels van drie of meer wolven gedetecteerd. Ten minste acht van hen kunnen tijdens het huidige jachtseizoen worden geëlimineerd. Tot nu toe zijn er ten minste 39 wolven afgeschoten in Graubünden, Wallis, Vaud en St.
Volgens de meest recente wolvenkaart, gepubliceerd door de Stichting voor Roofdierecologie en Wildbeheer (Kora), leven er momenteel 35 wolvenroedels met een ouderpaar en ten minste één pup in Zwitserland. Negen van deze roedels verplaatsen zich tussen Zwitserland en de buurlanden.
Ook jachtlicenties uitgeschreven voor pasgeboren wolven (jonge wolven)
Kantons hebben deze herfst tot nu toe 39 wolven afgeschoten
Half november werden in Zwitserland 35 roedels met drie of meer wolven geteld. Minstens acht van deze roedels kunnen tijdens het huidige jachtseizoen worden geëlimineerd. Tot nu toe zijn er minstens 39 wolven afgeschoten in Graubünden, Wallis, Vaud en St.
Half november werden in Zwitserland 35 roedels van drie of meer wolven gedetecteerd. Ten minste acht van hen worden mogelijk geëlimineerd tijdens het huidige jachtseizoen. Tot nu toe zijn er minstens 39 wolven afgeschoten in Graubünden, Wallis, Vaud en St.
Volgens de meest recente wolvenkaart, gepubliceerd door de Stichting voor Roofdierecologie en Wildbeheer (Kora), leven er momenteel 35 wolvenroedels met een ouderpaar en ten minste één pup in Zwitserland. Negen van deze roedels verplaatsen zich tussen Zwitserland en de buurlanden.
Acht roedels moeten volledig verdwijnen
Het Federale Bureau voor het Milieu (FOEN) heeft de kantons toestemming gegeven om acht roedels volledig te elimineren. Een aanvraag van het kanton Wallis voor de volledige “verwijdering” van nog een roedel is nog in behandeling. 13 roedels mogen worden gedecimeerd, wat betekent dat een bepaald aantal pasgeboren pups mag worden afgeschoten.
Uit een evaluatie van de beschikbare gegevens van de kantonnale jachtcentra door het persbureau Keystone-SDA blijkt dat er half november ten minste 39 wolven zijn afgeschoten: 23 in het kanton Graubünden, 10 in het kanton Wallis, 3 in het kanton Vaud en 3 in het kanton St.
https://www.blick.ch/.../auch-neugebore ... abschuss...
Citaat:17-11-2024 Wolf op je erf of in je weiland? Verjagen mág! Doden of verwonden niet.
NB Wie is WeN?: < Stichting WeN | Platform wolf en Nederland> is al meer dan 5 jaar kritisch over de aanwezigheid van wolven in dichtbevolkt Nederland. Zij laat die stem horen in alle nieuwe beleidsontwikkelingen en op cruciale plekken voor inspraak. Zoals bijvoorbeeld in de Raad voor Dierenaangelegenheden (RvA) of in de voorbereidingen op het concept wolvenplan. >
.
STICHTING WEN SCHRIJFT:
<<Een wolf op je erf? Wegjagen wolf uit eigen weiland mag !
Doodschieten mag niet. Maar met een stok of iets dergelijks het zwaar beschermde dier de wei uit jagen wel. Als je de wolf maar niet verwondt.
17.11.2024
De provincie Drenthe liet door juristen uitzoeken wat je mag doen om de wolf te verjagen. Volgens de Wet natuurbescherming is het verboden om in het wild levende wolven in hun natuurlijke verspreidingsgebied opzettelijk te doden, te vangen of te verstoren. De vraag is dan of het weiland van een veehouder onderdeel is van het natuurlijke verspreidingsgebied van een wolf. Dat is het, weilanden en zelfs bebouwde gebieden zijn onderdeel van het natuurlijke verspreidingsgebied van een wolf. De strenge bescherming geld dus ook hier. De geraadpleegde juristen concluderen dat het wegjagen van een wolf bij of uit een weiland zonder negatieve gevolgen voor het dier kan worden gezien als een sporadische verstoring die niet in strijd is met de wet.
Addendum
Zo is het ook opgeschreven in het Addendum van het Interprovinciaal Wolvenplan - Interventierichtlijnen; een toevoeging die wordt opgenomen in het Wolvenplan 2024. In dit addendum staat klip-en-klaar: verjagen van eigen terrein of uit de eigen buurt om gevaarlijke situaties te voorkomen, is bij de wet niet verboden en een ontheffing is niet nodig.
Verjaging mag met geluiden of visuele middelen. Het is niet toegestaan de wolf te verwonden. Wanneer de gevaarlijke situatie is verholpen, moet het verjagen worden gestaakt. De wolf mag niet worden opgejaagd of achtervolgd.>> Einde bericht WeN
.
Volg "Wolf en paard" op Facebook.
Knolselder schreef:Ik vind het triest, dat hele families en kleine welpen afgeschoten worden. Al snap ik dat het nodig is. Maar het is meer dood dan nodig dan als er van in het begin goed beleid is. Het is en blijven ook levende dieren.
Ik hoop dat er voor Nederland ook snel actie komt. Zowel voor de boeren en liefhebbers en hun dieren, als voor de wolven zelf die er zelf ook het slachtoffer van zijn.