Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:51

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom niemand heeft over een toenemend aantal alleenwonende in Nederland en de druk die daardoor op de huizenmarkt ontstaat. Vroeger woonden mensen veelal met 2 of meer mensen in een huis tegenwoordig woont er in datzelfde huis nog maar 1 persoon.

Na wat nazoeken blijkt dat vooral in de grote steden het percentage alleenwonenden enorm groot is. Zo woont in Amsterdam 30% van de bevolking alleen. Als die allemaal met 2 in een huis samen gingen wonen was het huizentekort in heel Nederland meteen opgelost :)*
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... enstaanden

Random? 2 random mensen die bij elkaar gaan wonen?

Vandaag in Trouw: een reportage over woningbouwvereniging Talis in Nijmegen.

;) - het gaat niet over random twee mensen bij elkaar zetten.
Maar de optie 'woningdelen' werkt wel.
Het speelt oa in een 'nieuw'bouwwijk die ooit gebouwd is voor 30 duizend bewoners - er wonen er nu 22 duizend.

Het project is dat een ruime eengezinswoning een extra badkamer krijgt (dat kost wat, maar veel minder dan een nieuw huis bouwen - minder dan ééntiende)
beneden deel je huiskamer en keuken, boven heb je een eigen kamer plus badkamer.

Er reageren vriendinnen, collega's en ook mantelzorgers.

https://www.trouw.nl/binnenland/woningn ... m=referral

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:54

mce schreef:
Niet alleen Wilders
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... r-BB1hiUcy?

Nu de spreidingswet aangenomen is, moet de gemeente Den Haag volgend jaar 2499 opvangplekken hebben voor asielzoekers. Wat ons betreft gaat dit absoluut niet gebeuren. We bepalen zelf wel wat we doen met onze ruimte, en er is hier gewoon geen plek meer", zegt De Mos.

Prima, geen belastinggeld meer naar Den Haag :evaw:
Oost Nederland wacht wel tot de zeespiegel nog wat verder stijgt, dan komt alles goed <<)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:57

irmaz schreef:
mce schreef:
Niet alleen Wilders

Nu de spreidingswet aangenomen is, moet de gemeente Den Haag volgend jaar 2499 opvangplekken hebben voor asielzoekers. Wat ons betreft gaat dit absoluut niet gebeuren. We bepalen zelf wel wat we doen met onze ruimte, en er is hier gewoon geen plek meer", zegt De Mos.

Prima, geen belastinggeld meer naar Den Haag :evaw:
Oost Nederland wacht wel tot de zeespiegel nog wat verder stijgt, dan komt alles goed <<)

Hahahaha ik zit hier te schateren!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:58

Verschrikkelijk toch die de Mos.

Blij met mijn gemeente, we vangen meer op dan nodig en als bewoners actief bezig met de integratie.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:58

Irmaz :D :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:07

;) "Irma - nééeé...

Wij vangen in Drenthe al zoveel vluchtelingen op,
wat moet dat worden als de Randstad onder water komt te staan....

Pien, ik zit ook te schateren! _/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:17

Janneke2 schreef:
;) "Irma - nééeé...

Vergeten jullie niet dat tegenwoordig Limburg en Deventer en omgeving meer last hebben van wateroverlast dan "wij" in het westen? ;)

Door de watersnoodramp in 1953 zijn hier heel veel maatregelen genomen om te voorkomen dat zo'n ramp hier nog eens zal plaatsvinden.
Al moeten de dijken nodig onderhouden en versterkt worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:20

Ik ben benieuwd waar ze die plekken gaan maken..
Welke panden zijn eigendom van de overheid waar ze wat mee kunnen?
Zou er nog bouwgrond vrij zijn?
Kunnen ze kantoorpanden onteigenen?
Wat is het plan?

Hoe doen ze dat in andere gemeenten, kopen ze leegstaande panden op ofzo? Bouwen ze ergens iets?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:27

mce schreef:
Niet alleen Wilders

Natuurlijk hebben ze “ geen ruimte” het Westland ook niet. En wel hierom;
Van de naar schatting 12.000 arbeidsmigranten die in Westland werken, wonen er ongeveer 4.500 binnen de gemeentegrenzen. Omdat het werk dat arbeidsmigranten verrichten seizoensgebonden is, groeit het aantal arbeidsmigranten op piekmomenten naar 16.000.

En die andere 7500 wonen voor het grootste deel in Den Haag .
Ze willen geen asielzoekers want dan kunnen ze minder arbeidsmigranten huisvesten en die leveren waarschijnlijk meer op. Huichelaars.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:28

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:
;) "Irma - nééeé...

Vergeten jullie niet dat tegenwoordig Limburg en Deventer en omgeving meer last hebben van wateroverlast dan "wij" in het westen? ;)

Door de watersnoodramp in 1953 zijn hier heel veel maatregelen genomen om te voorkomen dat zo'n ramp hier nog eens zal plaatsvinden.
Al moeten de dijken nodig onderhouden en versterkt worden.

Ik ben opgegroeid in de regio Deventer, was versteld dat die zoveel in het nieuws waren. Ik weet niet beter dat de boel daar overstroomd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:29

Cer schreef:
Welke panden zijn eigendom van de overheid waar ze wat mee kunnen?
Zou er nog bouwgrond vrij zijn?
Kunnen ze kantoorpanden onteigenen?
Wat is het plan?

Hoe doen ze dat in andere gemeenten, kopen ze leegstaande panden op ofzo? Bouwen ze ergens iets?

Hier is de gehele camping gehuurd voor 10 jaar inclusief stacaravans. Ook de kazerne is gehuurd.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 26-01-24 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:30

Benzz schreef:
Cer schreef:
Of mensen die met z’n tweeen op een enorm erf wonen met paarden aan huis (weiland) op een oppervlakte waar je makkelijk 50 mensen kwijt kan..

Misschien moeten we een maximaal woon/erf oppervlak per persoon gaan toepassen.. :P

1 persoon: 50m2
2 personen: 80m2
Enzovoorts :D

Dan moet ik verhuizen ondanks 1 slaapkamer |(

Eens hoor, we wonen in Nl op vrij veel vierkant meter per persoon.

Valt wel mee denk ik, in Spanje moet je bijvoorbeeld tenminste een hectare grond hebben wil je landelijk een huis mogen bouwen....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:31

Janneke2 schreef:
;) "Irma - nééeé...

Hoezo wat moet dat worden als de randstad onder water komt te staan? Een natte natuurparel denk ik. Ik hoop voor ze dat ze kunnen zwemmen >;)

Dat Limburg en Deventer onder lopen komt niet door het stijgen van de zeespiegel maar omdat het meer regent :) Dat water verdwijnt ook iedere keer weer, maar die zeespiegel gaat alleen maar meer stijgen <<)
Laatst bijgewerkt door irmaz op 26-01-24 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:31

journee schreef:
Valt wel mee denk ik, in Spanje moet je bijvoorbeeld tenminste een hectare grond hebben wil je landelijk een huis mogen bouwen....

Nee, valt niet mee. Zijn gewoon cijfers van. We wonen qua schaal in de top 3 qua groot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:41

Cer, je hoeft niet te onteigenen, huren kan ook. Maar het kan ook prima in gebouwen of op plekken die nog een beetje tussen wal en schip hangen. In Utrecht werd bijvoorbeeld een oud kantoorgebouw gebruikt in de tijd dat de nieuwbouwplannen voor die locatie (Einsteindreef) nog in ontwikkeling waren. De nieuwe locatie heeft een kantoorgebouw maar ook een aantal tijdelijke woningen (containerwoningen, die je dus heel snel kunt opzetten.) En dat gebied is voorlopig over omdat het bijvoorbeeld samenhangt met wat er gaat gebeuren met de Noordelijke Ring Utrecht.

En iedere stad heeft dat soort gebieden en gebouwen, plekken waar nog niet echt een definitief besluit over genomen is en die je in de tussentijd prima kunt inzetten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:46

BigOne schreef:
mce schreef:
Niet alleen Wilders

Natuurlijk hebben ze “ geen ruimte” het Westland ook niet. En wel hierom;
Van de naar schatting 12.000 arbeidsmigranten die in Westland werken, wonen er ongeveer 4.500 binnen de gemeentegrenzen. Omdat het werk dat arbeidsmigranten verrichten seizoensgebonden is, groeit het aantal arbeidsmigranten op piekmomenten naar 16.000.

En die andere 7500 wonen voor het grootste deel in Den Haag .
Ze willen geen asielzoekers want dan kunnen ze minder arbeidsmigranten huisvesten en die leveren waarschijnlijk meer op. Huichelaars.

Als je een bedrijf hebt wat personeel nodig heeft en de gemiddelde Nederlander wil niet bij je komen werken omdat dit onder het niveau van hun studie ligt, zul je toch ergens anders je personeel moeten zoeken. En fijn dat er dan arbeidsmigranten zijn, die zich niet te goed voelen om de komkommers, tomaten en paprika's te plukken of de asperges van het land te halen, zodat wij deze in de winkels kunnen kopen. Arbeidsmigranten die ook nog eens netjes hun belasting betalen en zorgen voor geld in de schatkist waar ook de opvang van asielzoekers uit gefinancierd wordt. Naar mijn mening zou beetje meer respect op zijn plaats zijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:52

Cer schreef:

Nou, gewoon.
We zijn een rechtsstaat, dus humeurpolitiek delft het onderspit.
(Jammer voor De Mos, maar er zijn nu eenmaal regels.)

Ook in Den Haag staan vast wel kantoorgebouwen leeg. (En anders kijken ze Zoetermeer lief aan, daar kwamen we langs een oude werkplek van Klaas die leegstond. Dat was een zeer fors gebouw. Dat kan ook.)

Andere creatieve oplossingen horen uiteraard ook tot de mogelijkheden.

(Zoals huis delen https://www.trouw.nl/binnenland/woningn ... m=referral)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:58

Ja dat is dus wat ik vraag…
Die kantoorgebouwen hebben eigenaren. Gaat de gemeente die dan huren? Overkopen? En kan je dan woningen erin maken als dat bestemmingsplan er niet op zit?

Dat laatste zal wel want er wordt hier al een heel poosje een leegstaand ministerie gebruikt als opvang. Maar goed, dat is al van de overheid neem ik aan.
Het kpn gebouw is niet van de overheid, dus dat gaan ze dan kopen of huren en verbouwen ofzo?
Ik heb serieus geen idee hoe dat officieel werkt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:01

Benzz schreef:
journee schreef:

Nee, valt niet mee. Zijn gewoon cijfers van. We wonen qua schaal in de top 3 qua groot.

In verhouding tot wat? Nederland is 1 van de drukste bevolkte gebieden in Europa. Meeste grond in Nederland is in handen van staatsbosbeheer en dan komen er nog enkele groot grondbezitter om de hoek kijken. Dan blijft er toch echt niet veel grond voor de gemiddelde Nederlander over?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:03

Cer schreef:
Die kantoorgebouwen hebben eigenaren. Gaat de gemeente die dan huren? Overkopen? En kan je dan woningen erin maken als dat bestemmingsplan er niet op zit?

Volgens mij is het doorgaans huur, en de gemeente gaat over het bestemmingsplan.
(Uiteraard moet dat volgens de regels worden aangepast, maar doorgaans kan dat.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:04

journee schreef:
Benzz schreef:

In verhouding tot wat? Nederland is 1 van de drukste bevolkte gebieden in Europa. Meeste grond in Nederland is in handen van staatsbosbeheer en dan komen er nog enkele groot grondbezitter om de hoek kijken. Dan blijft er toch echt niet veel grond voor de gemiddelde Nederlander over?

Gaat over hoeveel m2 huis per persoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:10

journee schreef:
Arbeidsmigranten die ook nog eens netjes hun belasting betalen en zorgen voor geld in de schatkist waar ook de opvang van asielzoekers uit gefinancierd wordt. Naar mijn mening zou beetje meer respect op zijn plaats zijn...

Arbeidsmigranten die daarna door de werkgevers en de gemeentes genadeloos op straat gegooid worden zonder zorg of inkomen zodra ze niet meer productief zijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:12

journee schreef:
En fijn dat er dan arbeidsmigranten zijn, die zich niet te goed voelen om de komkommers, tomaten en paprika's te plukken of de asperges van het land te halen, zodat wij deze in de winkels kunnen kopen. Arbeidsmigranten die ook nog eens netjes hun belasting betalen en zorgen voor geld in de schatkist waar ook de opvang van asielzoekers uit gefinancierd wordt. Naar mijn mening zou beetje meer respect op zijn plaats zijn...

Ik denk weer eens dat je een plank misslaat.
Wat mij betreft gaat het niet over gebrek aan respect voor hardwerkende tomatenplukkers.

Voor zover het überhaupt ging over gebrek aan respect,
gaat het over een aantal gemeenteraadsleden van de gemeente Westland, die doodleuk denken dat ze democratisch vastgestelde wetten naast zich neer kunnen leggen.

"Het zal best wel", dat ze veel seizoensarbeiders hebben.
Dat geldt ook voor andere gemeenten.
... en er zijn een boel andere gemeenten die het ook niet makkelijk vinden -
maar niet aan smoezen doen,
en dus plaatsen voor vluchtelingen maken.

(En persoonlijk vind ik de opmerking over 'zij betalen mee aan de opvang van vluchtelingen' in deze context ook minder respectvol.
"Het zal best wel" geld kosten, vluchtelingen opvangen - en financieel betaalt dit zich doorgaans later gewoon uit.
Het zijn geen profiteurs, om het maar even ronduit te zeggen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-01-24 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:14

Cer schreef:

Dat laatste zal wel want er wordt hier al een heel poosje een leegstaand ministerie gebruikt als opvang. Maar goed, dat is al van de overheid neem ik aan.
Het kpn gebouw is niet van de overheid, dus dat gaan ze dan kopen of huren en verbouwen ofzo?
Ik heb serieus geen idee hoe dat officieel werkt.

Een bestemmingsplan kan in dit soort situaties vaak tijdelijk omzeilt worden met een kruimelgeval regeling. Als een pand voldoende kan worden aangepast aan het bouwbesluit, zodat er veilig mensen kunnen verblijven, kan er tijdelijk een vergunning of ontheffing worden verleend om er mensen te laten wonen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:19

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Arbeidsmigranten die ook nog eens netjes hun belasting betalen en zorgen voor geld in de schatkist waar ook de opvang van asielzoekers uit gefinancierd wordt. Naar mijn mening zou beetje meer respect op zijn plaats zijn...

Arbeidsmigranten die daarna door de werkgevers en de gemeentes genadeloos op straat gegooid worden zonder zorg of inkomen zodra ze niet meer productief zijn...

Soms gaat dat inderdaad niet goed, maar ik ken persoonlijk veel eigenaren van dit soort bedrijven en ook uitzendbureaus die wel hun best doen voor hun werknemers. Helaas zijn het vaak alleen de gevallen waar het niet goed gaat waar aandacht voor is